لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منطق_ارسطویی
🔻اساس منطق ارسطویی بر حس و تجربه است که آن هم خطاپذیر است.
🆔 @feghahat
✳️ دلیل رواج نقل به معنا در میان اصحاب:
🔸روش پيامبر (ص) و ائمه هدى (ع) در تبليغ دين، روشى متفاوت با روش مكتب و مدرسه بود. ايشان با مردم زندگى مىكردند؛ زيرا تكليفِ مهمتر از تعليم، تربيت و تزكيه مردم است و لازمه آن نيز در كنار مردم بودن و در غم و شادى آنان شركت جستن است.
🔹بنابراين ايشان دين را جرعه جرعه در كام مردم مىريختند و محل و مكان خاصى را الزاماً براى تبليغ مشخص نمىكردند؛ همان طور كه در طول تاريخ موفقترين مبلغان كسانى بودهاند كه به مسجد و منبر قناعت نمىكرده و در كوچه و بازار و مراسمات مردم شركت مىكردند و در زواياى زندگى ايشان حضور مىيافتند و همه، داستانهاى شگفت آورى از احوالات ايشان شنيدهايم كه در مقام ياد آنها نيستيم.
👈 يكى از لوازم اين روش، غير قابل ثبت و نگارش بودن مطالب است؛ زيرا گاهى پيش مىآمد كه - از باب نمونه - در خلال جنگ از حضرت امير (ع) درباره شبهه سؤال مىشد و او با روى گشاده پاسخ مىگفت.
🌐رهجو
🆔 @feghahat
محمدتقی اکبرنژاد
#ادبیات_عرب 5 🔔 لزوم توجه به لغتشناسی۲ پیشتر گفتیم توجه به علم لغت در دوره ادبیات عرب، از دو نظر
#ادبیات_عرب 6
🔻 عوامل محدود بودن دایره لغوی طلاب
در شمارههای گذشته در بحث لغتشناسی به دو ضعف مهم لغوی دوره ادبیات حوزه علمیه اشاره کردیم:
1️⃣ کوچک بودن دایره واژگانی طلاب
2️⃣ عدم آشنایی با منابع لغت و کیفیت کار کردن با آنها
🔸 اکنون قصد داریم مورد اول را کمی بیشتر توضیح داده و چرایی کوچک بودن دایره لغوی طلاب را دقیقتر ارزیابی کنیم.
میتوان علت اصلی این ضعف را از دو جهت دستهبندی نمود.
1️⃣ دایره واژگانی اندک کتب موجود حوزه:
🔺اگر به کتب آموزشی حوزه(منطق، فلسفه، فقه، اصول، کلام و....) از ابتدا تا انتهای ده سال تحصیلی از منظر تنوع لغات نظری بیفکنیم به وضوح روشن است که دایره واژگانی این کتب بسیار محدود و مختصر میباشد. حتی در برخی موارد کتب آموزشی حوزه به فارسی «الف و لام»دار بیشتر شبیه است تا یک کتاب عربی با واژگان مختلف.
🔹 شاید برخی در این باره بگویند که پیچیده و زیاد نبودن دایره واژگان این کتب نه یک عیب بلکه یک حسن محسوب میشود. اصلا هرچه متون آموزشی سادهتر و روانتر و دارای لغات ناشناخته کمتری باشد به منظور تمرکز مخاطب بر محتوا و نه بر متن، چنین کاری حسن محسوب می شود.
در پاسخ باید گفت اینکه در کتب آموزشی علوم مختلف، تمام تلاش بر این است که از پیچیدگی متن کاسته شود و بر فهم محتوا تمرکز گردد سخن متین و صحیحی است و ما هم اصراری نداریم که مثلا در حین خواندن کتاب فلسفه، علاوه بر پیچیدگیهای محتوای فلسفه، مخاطب درگیر واژگان جدید موجود در متن باشد ولی این مطلب لزوم وجود کتبی آموزشی مجزا(بهویژه در دوران سه سال تحصیل ادبیات عرب) که هدف آنها مهارت طلبه در متنخوانی و آشنایی با لغات مختلف است را نفی نمیکند. در دوران ده ساله تحصیل حتما میبایست دروسی مانند حدیثخوانی یا متنخوانی وجود داشته باشند که علاوه بر آشنایی طلبه با منابع دست اول حدیثی و فقهی شیعه، دایره واژگانی او را گسترده نماید.
👈🏻 باید توجه نمود که راهکار گسترده نمودن دایره واژگانی طلاب به هیچ وجه اضافه نمودن برخی کتب معجم عربی به عنوان سرفصل دروس حوزه نمیتواند باشد. هرچند کتب معجم به طور منظمی تمام واژگان را کنار یکدیگر آوردهاند ولی از نظر آموزشی حفظ و تثبیت معنای واژگان نیازمند انس متعدد با آن واژه است نه یکبار مطرح کردن واژه و رد شدن از کنار آن. کتب معجم برای حالت رجوعی در موارد نیاز تدوین شدهاند، نه برای حفظ کردن از ابتدا تا انتهای آنها.
🔹 به همین منظور تجربه زبانآموزیهای رایج دنیا نیز به هیچ وجه اینگونه نیست که دیشکنریهای زبانهای مورد نظر را در اختیار مخاطب قرار بدهند و حفظ مطالب را از زبان آموز بخواهند. تا زمانی که انس با واژه از طریق استعمال متعدد ایجاد نشود، حفظ کردن تنهای واژگان از کتب معجم دردی را دوا نمیکند.
در ادامه به توضیح دومین عامل در کوچکی دایره واژگانی طلاب خواهیم پرداخت.
🖊سید علی موسوی
ادامه دارد...
🆔 @feghahat
👈 فقه باید تنها منبع قانونگذاری باشد/ ظرفیت فقه شیعه برای تدوین حقوق بینالملل
حجت الاسلام آهنگران:
🔸با توجه به اصل ۴ قانون اساسی که تصریح دارد به اینکه کلیه قوانین و مقررات باید موافق با موازین فقهی و شرعی باشد و تصریح شده که این اصل در تمام اصول قانون اساسی و همین طور بر کلیه قوانین حاکم است؛ بنابراین منبع اتخاذ قوانین و مستند اصلی قوانین، باید فقه و موازین شرعی باشد.
🔸اگر در چنین عرصههایی، ارائههای فقهی کمی مشاهده میکنید به دلیل ضعف منابع فقهی نیست بلکه به دلیل عدم توجه و استفاده از آن منابع است. اگر به این منابع توجه بشود خواهید دید که نتایج گرانسنگی به بار خواهد آورد.
🔸آقای ژرژ ریپر، یک حقوقدان فرانسوی است، در حالی که آقای کاتوزیان ادعا میکند که بیشترین آرا و نظریات آقای ریپر در ایشان اثر کرده و بیشترین آرا را از او گرفتهاست. آقای ریپر تصریح میکند که در موارد بسیاری، حقوقدانها در یک زمینه اجتماعی نمیتوانند به یک نتیجه قابل پذیرش رسیده و با یکدیگر اتفاق نظر کنند. در چنین مشکلاتی دین را به عنوان منبع قرار میدهیم و از منبع دین برای تعیین قوانیین استفاده میکنیم؛ یعنی حتی افراد لائیک و کسانی که نگاه سکولار دارند، باور دارند که دین میتواند به عنوان یکی از منابع برای قانون گذاری باشد.
🌐اجتهاد
🆔 @feghahat
◾️فقدان تئوری ما را اسیر مدرنیته افراطی کرد
حجتالاسلام دکتر قائمینیا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
▫️مدرنیته به عنوان یک مکتب، مبانی فکری و فلسفی خاصی دارد که شاید بتوانیم بگوییم سوبژکتویسیم یا خودبنیادی عقل، مهمترین مبنای معرفت شناختی مدرنیته است.
▫️این دستاورد مدرنیته است که تکنولوژی را نجات بخش انسان میداند و به این تفکر قائل است که بهشت ترسیم شده در ادیان را فقط تکنولوژی میتواند در روی زمین برای بشر فراهم بیاورد.
🆔 @feghahat
💢اعلام حمایت جمعی از اساتید و مدیران علمی از برگزاری دروس خارج فقه معاصر در حوزه
📝 جمعی از اساتید و مدیران علمی کشور در نامهای به آیتالله اعرافی حمایت و همراهی خود با دروس خارج فقه معاصر را اعلام کردند.
🔻 در بخشی از نامه آمده:
✍️ این اقدام تخصصی نشان از عزم جدی و پشتوانه عمیق آن نهاد(حوزه) ریشه دار در تاثیرگذاری در ادبیات علمی امروز دارد. اقدام جدید حوزههای علمیه در مسیر پژوهشهای مشترک نوید آغاز فصلی تازه در جهت تعالی تولید علمی ایران را میدهد.
✍️ در این شرایط از آنجایی که تحقیقات اجتهادی در موضوعات معاصر یکی از نیازهای ضروری کشور است که توفیق آن نیازمند حرکت علمی جامع و عمیق دانشگاهی ـ حوزوی بوده و آغاز این دروس در حوزه فرصت مناسبی برای اجرای پژوهشهای مشترک با رویکرد فوق میباشد.
✍️ جمع حاضر به عنوان بخشی از بدنه پژوهشی دانشگاه ضمن استقبال از رویکرد اخیر حوزههای علمیه، در صورت فراهم آمدن شرایط لازم از سوی آن حوزهها امکان به کارگیری توان خود را در تولیدات مشترک فاخر علمی و مناسب برای عرضه در مجامع علمی داخلی و بین المللی خواهد داشت.
🌐مفتاح
🆔 @feghahat
#تربیت_اسلامی 4
✳️ توصیه روایات به زمانبندی جامع در زندگی
⬅️ دستهای از روایات وجود دارد که از انسان مومن میخواهد که زمان خود را در شبانهروز به سه قسم یا چهار قسم مختلف تقسیم کند و هر بخشی را به عرصه خاصی از زندگی خویش اختصاص دهد. در این روایات تا حدودی به اهم ابعاد ضروری زندگی انسان اشاره شده است و اگر چه نتوان ادعا کرد که به همه ابعاد و عرصهها پرداخته است، اما میتوان کشف کرد که این طیف روایی حاوی این پیام مهم هستند که انسان در زندگی روزمره خویش نباید تکبُعدی باشد بلکه باید سایر ابعادش را نیز در نظر بگیرد و زمان کافی برای تأمین آنها نیز کنار بگذارد تا نوعی تعادل و میانهروی را در زندگی خویش شاهد باشد و رشد جامعی پیدا کند.
🔸 ما انسانها خیلی اوقات گرفتار افراط و تفریط میشویم و نمیتوانیم بر صراط مستقیم حرکت کنیم؛ یا فاز معنوی قوی میگیریم و فقط به مناجات و دعا و نماز و ... میپردازیم و از امر معاش خود غافل میشویم، یا دودستی دنیا را در آغوش گرفته و تمام وقت خود را صرف تأمین معاش کرده و از عبادت خدا غافل میشویم. گاهی اوقات هم برخی مومنین را میبینیم که در این دو امر موفق هستند اما ساعاتی را جهت تفریح خود و خانواده خویش قرار نمیدهند و از این جهت ممکن است آسیبهای جدی به خود و خانواده خویش وارد کنند.
🔸 در روایتی زیبا در فقه الرضا(ع) آمده که انسان باید ساعاتش را به ۴ بخش، تقسیم کند. ساعتی را برای مناجات با خدا و ساعتی را برای امر معاشش و ساعتی را هم در انس با برادران دینی مطمئنش سپری کند. برادرانی که عیوب انسان را به او نشان دهند و باطن انسان را پاک کنند. و ساعتی را هم برای تفریحات و لذاتش قرار دهد که با این قسم، قدرت بر رسیدگی به سایر اوقات را پیدا میکند.(الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا(ع) ص۳۳۷)
🔸 امام رضا(ع) در این روایت سعی کرده به نوعی جامعیتی در زندگی انسان و زمانبندی روزانه او اتفاق بیفتد. هم عرصه شخصی و خانوادگی را دیده و هم به جنبههای اجتماعی توجه کرده است. هم به ارتباط او با خدا و فراهم کردن زمانی برای مناجات تأکید میکند و هم به رسیدگی به امور معیشتی و تفریحی.
✅ این روایت به ما گوشزد میکند که انسان باید همیشه در ابعاد مختلف زندگی خود چه دنیوی و چه اخروی، تعادل داشته باشد و وظایف خود را در هر کدام به خوبی انجام دهد و جایگاه واقعی آن را حفظ کند نه اینکه عرصهای از زندگی را در ذهن خود به گونهای پررنگ کند که دیگر عرصههای ضروری رنگ ببازد و از انسان، شخصیتی تکبُعدی بسازد.
ادامه دارد...
🖋 محمدامین امامیپناه
🆔 @feghahat
💢شورای فقهی بانک مرکزی ابزار کافی برای نظارت را ندارد
✅حجتالاسلام جواد عبادی، کارشناس ارشد فقه بانکی:
🔸 بیش از ۹۵ درصد امهالهایی که در نظام بانکی صورت میگیرد، به صورت ربوی است.
اگر بانکها به تمام آنچه در «آییننامه وصول مطالبات غیرجاری» که مورد تایید شورای فقهی بانک مرکزی قرار گرفته و توسط بانک مرکزی نیز ابلاغ شده، عمل میکردند شاهد گسترش ربا در کشور نبودیم.
🔸از عوامل ورشکستگی بنگاههای اقتصادی که از بانکها تسهیلات دریافت کردهاند، این است که برخی بانکها در دریافت جریمه تأخیر، قانون تسهیم بالنسبه را رعایت نمیکنند و این موجب ورشکستگی فعالان اقتصادی میشود.
🌐اجتهاد
🆔 @feghahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کتاب_روش_شناسی_اجتهاد 11
👈 از دیگر ویژگی های علمای حلّه غیر از تقسیمات چهارگانه حدیثی:
🔸اهتمام به تألیف کتاب های رجالی
🔸اهتمام به اصول فقه و اقوال علمای اهل سنت
🆔 @feghahat
🔻شاهد مطالبی یکسان و تکراری در موضوع خانواده هستیم/ مباحث پژوهشی باید کاربردی باشد
در نشست «شورای تخصصی خانواده» مطرح شد؛
خانم علاسوند:
🔹 متأسفانه بیشتر کتابها و پژوهشهایی که در حوزه خانواده تهیه میشود، دارای محتوای یکسانی بوده و در آن شاهد نوآوری نیستیم.
حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایینژاد:
🔹 وقتی گفته میشود از نظر شهید صدر خانواده نظاممند است، باید مشخص شود بین این آموزههای متکثر، چه پیوندی برقرار بوده و ذیل کدام هدف حرکت میکند.
آیتالله سید منذر حکیم:
🔹 برای برخی از افراد نظام خانواده در حد فقه موروث است و هنوز حرکتی نکرده است. در حالی که ابعاد خانواده بسیار فراتر از اینهاست.
حجتالاسلام والمسلمین حسین بستان:
🔹 یک موضوع مهم در امر پژوهش، بحث روشمندی است. تا کار روشاش مشخص نباشد، نمیتوان آن را ارزش گذاری کرد.
حجتالاسلام والمسلمین فرجالله هدایتنیا:
🔹 پژوهشهای عرصه خانواده باید به گونهای باشد که بتواند پاسخ پرسشهای نسل جدید را بدهد.
حجتالاسلام والمسلمین امیر مهاجر میلانی:
🔹 برخی پژوهشهای عرصه خانواده تحت تأثیر عقلانیت خاصی است، به همین دلیل جامع و کامل نیست.
🌐مفتاح
🆔 @feghahat
🌐 تا فقه در فرآیند تصمیمگیری نباشد، مجلس نمیتواند به سمت تمدن اسلامی حرکت کند.
آیتالله سید محمدمهدی میرباقری:
📚 مجلس تراز انقلاب، مجلس تراز تمدن اسلامی است. یعنی در این تراز بیاندیشد و این اندیشهها را برای حرکت جامعه، ریلگذاری کند.
📚 در ساختار مجلس ما، قوانین «عرفی» تدوین میشوند و شورای نگهبان صرفاً خروجی را کنترل میکند.
📚 اگر مجلس بخواهد به سمت تمدن اسلامی حرکت کند باید کار به گونهای باشد که فقه در فرآیند تصمیم گیری حضور داشته باشد، نه اینکه صرفاً در خروجی اثر بگذارد.
📚 نسبت بین فقه و تقنین از مشروطه بوده و الان هم محل بحث جدی است. و از مسائل مهم آن است که آیا حضور فقه در تقنین حداقلی است یا حداکثری؟!
📚 فرآیند کار باید به گونهای باشد که در دراز مدت مجلس به سمت تغییر روال تقنین برای رسیدن به قوانین متناسب با تمدن اسلامی، حرکت کند.
🌐مفتاح
🆔 @feghahat
محمدتقی اکبرنژاد
#ادبیات_عرب 6 🔻 عوامل محدود بودن دایره لغوی طلاب در شمارههای گذشته در بحث لغتشناسی به دو ضعف مهم
#ادبیات_عرب 7
⬅️ عوامل محدودیت دایره لغوی طلاب ۲
🔹 در شماره گذشته در مورد چرایی محدود بودن دایره لغوی طلاب، عامل اندک بودن دایره واژگانی کتب آموزشی حوزه را مطرح کردیم و در این نوشته قصد داریم عامل دوم آن را بیان نماییم.
2️⃣ عدم توجه ویژه به لغات جدید در کتب آموزشی:
🔸 از دیگر عواملی که باعث شده است تا طلاب از دایره واژگانی محدودی برخوردار باشند عدم برجسته نمودن واژگان جدید در کتب آموزشی است. یکی از نکات مهم مورد توجه در سیر آموزشی طلاب توجه به این نکته است که قرار است کتب تدریسی در حوزه به صورت «آموزشی» باشند.
👈 در توضیح این مطلب باید گفت که نگارش کتب مختلف با انگیزههای متنوعی میتواند صورت گیرد. برخی کتب با انگیزه پژوهشی تدوین شدهاند. طبیعتا در این کتب توجهی به بعد آموزشی مطلب برای کسانی که آشنایی قبلی با مطالب ندارند نشده است و نگارش مطلب با این پیش فرض صورت گرفته است که فرد به خوبی با آن علم آشنایی دارد و اکنون قرار است بر اساس آموزشهای قبلی نتیجهگیریهای جدیدی صورت گیرد. انواع مقالات علمی موجود و یا بسیاری از کتب فقه شیعه در ابواب مختلف بر اساس همین نگاه پژوهشی میباشد.
👈 برخی کتب نیز با انگیزه های دیگری مانند خلاصهسازی نگاشته شدهاند. شاید بتوان کتاب صمدیه را از این نوع کتب دانست.
🔸 آموزشی بودن کتب حوزه اقتضائاتی را ایجاد میکند که باید به آن توجه کرد. از جمله اینکه مطالب باید به نحوی باشند که نسبت به یکدیگر تقدم و تاخر علمی داشته باشند. ضمن اینکه تلاش باید بر این باشد که مطالب از حالت ساده به سمت دشوار کشیده شود. بیان کتب آموزشی باید به سادهترین نحو ممکن باشد و نویسنده باید تلاش کند ولو سختترین مطالب را در قالب روانترین بیانات به مخاطب خود منتقل نماید.
🔸 در بحث علم لغت نیز به این نکته میبایست توجه نمود. قرار است طلبه بعد از ۳ سال دوران ادبیات عرب با بیش از ۳۰۰۰ الی ۴۰۰۰ لغت آشنا شود و پس از اتمام این دوره هیچ مشکل اساسی در فهم لغات متون مختلف نداشته باشد. در پایان دوران ادبیات عرب، یک طلبه باید بتواند به خوبی متن نهج البلاغه را با وجود تمام واژههای متنوع این کتاب به راحتی قرائت کند و یا مثلا تفسیر المیزان را به راحتی از متن اصلی روخوانی نماید. لازمه این کار این است که خود کتب آموزشی حوزه نیز در فراگیری لغات جدید به طلبه کمک نمایند. برجستهسازی لغات جدید عربی در این دوران یکی از کارهای مهمی است که در انواع کتب زبانآموزی جهان نیز به آن توجه میشود.
✅ این کار میتواند با نوشتن واژگان جدید هر صفحه کتاب در پاورقی آن صورت گیرد(همانطور که امروزه در برخی کتب آموزشی فهم قرآن چنین کاری صورت میگیرد) و یا اینکه در قسمت پایانی کتاب، بخشی وجود داشته باشد که واژگان جدید کتاب و معادل معنایی آنها به زبان عربی نوشته شده باشد. این کار باعث میشود که طلبه نسبت به واژگان جدید کتاب حساسیت بیشتری از خود نشان بدهد و سرسری از کنار آنها رد نشود و به تدریج و بر اثر مراجعات متعدد بعدی با معانی این واژگان انس ایجاد گردد.
ادامه دارد ...
🖊 سید علی موسوی
🆔 @feghahat