🔆💠🔅💠﷽💠🔅
💠🔅💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅
🔅
🔴 کنترل خشم و روزهداری
✍ امام رضا (ع) : هركس در ماه رمضان ، خشم خود را نگه دارد، خداوند نيز روز قيامت، خشمش را از او نگه خواهد داشت.
📚بحار ج96ص341
🔹عقیلی خراسانی، علت «خشم» را، هیجان و انبساط روح، حرارت و قوا و عارض شدن خشکی میداند، لذا مزاج خشم گرم و خشک است. با توجه به اینکه که مزاج روزه هم گرم و خشک است، افراد روزه دار با افزایش صفرا در تن ممکن است زود عصبانی شده و از کوره در روند به خصوص صفراویها، پس کنترل خشم در ماه رمضان اجر زیادی دارد،که روایت فوق به آن پرداخته است.
♻️درمان خشم و عصبانیت:
پیامبر اکرم(ص): هرگاه خشمناک شدید وضو بگیرید یا غسل کنید که جنس خشم از آتش است.(بحار ج70ص272) ایشان در روایتی دیگر میفرمایند: خشم از شیطان است و جنس شیطان از آتش است و آنچه می تواند آتش(گرمی و خشکی)، را خاموش کند آب است پس با آب وضو بگیرید.
📚بحار ج70ص272
درمان خشم در این موارد باید چیزی باشد که سرد و تر باشد بهترین گزینه آب است که آتش خشم را فرو می نشاند.
بطور کلی برای درمان عصبانیت گرم مزاجان میتوان از سرکه انگبین و حجامت عام نیز بهره برد.البته گاهی عصبانیت از غلبه سردی و ضعف نیز می شود که در این موارد میتوان از عسل، بادام و مغزیجات، خرما و عطرهای گرم استفاده کرد.
☜【طب شیعه】
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
☄#عذابهای_الهی:
✴️آیه 65 سوره انعام:
💫«قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَىٰ أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَيُذِيقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ ۗ انْظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ»
🌱بگو خدا قادر است که عذابی از آسمان یا زمین که در زیرپای شماست بر شما برانگیزد و یا شما را گروه گروه کند، و بچشاند به بعضی ازشما آزار بعضی دیگر را، ببین چگونه آیات خود را می گردانیم تا شاید ایشان بفهمند.
🔸(بعث )به معنای برانگیختن و چیزی را به طرفی سوق دادن است و بعث به دو معناست :
1ـ بعث بشری : مانند بپاداشتن و به راه انداختن شتر یا فرستادن انسانی به سوی حاجتی ازحوائج ،
2ـ بعث الهی که به دو گونه است : اول ، هستی بخشیدن به اشیاء، پس از نیستی و عدم که خداوند قدرت آن را به کسی نبخشیده و مختص به اوست ، دوم ، زنده کردن مردگان که این از بعضی از اولیاء خدا مانندعیسی (ع ) و امثال وی نیز بر می آید.
🔅به هر صورت (بعث عذاب )یعنی فرستادن عذابی که می بایستی متوجه آنان بشود و اگر تاکنون متوجه آنها نشده ، مانعی از قبیل ایمان و اطاعت در کار بوده که اگر این نبود، خداوند آن عذاب را متوجه آنها می کرد،
پس آنها استحقاق عذاب را دارند و خداوند قادر است بر اینکه از بالا یا پایین عذاب بر آنان بفرستد و یاآنان را با اینکه فرقه های مختلفی هستند به یکدیگر مشتبه سازد.
🌕عذابهای آسمانی مانند صیحه آسمانی و طوفان و باد کشنده و مانند عذابی که به قوم عاد و ثمود و شعیب و لوط رسید.
🌕عذابهای زمینی مانند فرو بردن زمین ،(مثل قارون که در زمین فرو رفت )یا زلزله می باشد. بعضی گفته اند عذاب از فوق همان فشار و شکنجه ای که ممکن است از ناحیه سلاطین و گردنکشان به قومی برسد و عذاب از پایین ، منظور ناراحتیهایی است که ممکن است از ناحیه زیر دستان و بردگان به ایشان برسد. و بعضی دیگر گفته اند مراد از فوق و تحت سلاحهای آتشینی است که بشراخیرا آنرا اختراع کرده مانند:
💥هواپیماهای بمب افکن ، توپهای سنگین ، ضدهوائیها و کشتیهای جنگی و...اما حق مطلب این است که لفظ آیه قابل انطباق برهمه این معانی می باشد.
❄️ ولی اگر تعمق کنیم خواهیم دید که تنها چیزی که امت رامستحق عذاب نموده ، همانا #اختلاف_کلمه و #تفرقه است که دعوت پیامبر را که به سوی اتفاق کلمه بود نپذیرفتند، اما عبارت (یلبسکم شیعا)،(البس علیه الامر) یعنی امر را براو مشتبه نمود و (لبس )اشتباه امر و اختلاط کلام را می گویند و (شیع )به معنای فرق وطوایف است وشیعه یعنی پیرو،و(تشیع )یعنی پیروی به صورت تدین وولاء.
☀️و ظاهرا این عبارت می خواهد دسته بندیهایی را که بعد از رحلت رسول خدا(ص ) به وجود آمد پیشگویی نماید، همان دسته بندیهایی که باعث ایجاد مذاهب گوناگونی در اسلام گردید و هر فرقه در باره مذهب خود اعمال تعصب و حمایت جاهلانه نمودند و آن برادر کشیها به راه افتاد و هر فرقه ای فرقه دیگر را جایز القتل و از حریم دین و مرز اسلام بیرون دانستند.
🍃پس عبارت (یذیق بعضکم بأس بعض )نیز اشاره به همین مسائل دارد، لذا شاید این دوعبارت اشاره به یک عذاب باشد ،شاید هم تفرقه پیامدهای گوناگون و بیشتری داشته باشد،
🌾چون تفرقه بین امت علاوه بر #جنگ و خونریزی ، آثار دیگری از قبیل ضعف در نیروی اجتماعی و متمرکز نبودن قوا را نیز در پی دارد و لذا جمله دوم ، ذکر خاص بعد از عام یا مقید بعد از مطلق خواهد بود، اما این از فصاحت قرآن دور است ، چون عنایت خاصی در اینجا در بین نیست ، بنابراین هردوعبارت اشاره به یک عذاب است .
🍀لذا معنا چنین می شود که ای محمد(ص ) مردم را از عاقبت وخیم استنکاف از #اتحاد و اجتماع در زیر لوای توحید و اعراض از شنیدن دعوت حق بترسان و به آنان بگو که عاقبت حرکت و رویه ای که در پیش گرفته اند تا چه اندازه وخیم است.
🌿و درخاتمه برای تکمیل سخن می فرماید: نگاه کن چطور این نشانه ها را در خور فهم آنان می گردانیم تا شاید آنها تفکر و تعمق نمایند و به اوامرالهی ملتزم شوند.
📙تفسیرالمیزان جلد 7 صفحه 140 و 155
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
تشرف.mp3
22.86M
🔊 #صوتی
🌕در هر روز ماه #رمضان ، با ما همراه باشید با مستند داستانهای #تشرف محضر #امام_زمان
📝 داستان عجیب پسری که با امام زمانش ارتباطی نداشت...
✨موقع افطار، برای ظهور حضرت دعا کن،
اونوقت امامزمان هم موقع افطارشون برای تو دعا میکنند،
دعای ما کجا و دعای او کجا؟!
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج 🌱
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
🌅خداوند در حدیث لوح می فرماید:
✨#حسین(ع) را گنجینه دار وحی خود قرار دادم و او را با شهادت گرامی داشتم و زندگی اش را سعادتمندانه پایان دادم.
او برترین شهید است و والاترین جایگاه را دارد. کلمه تامّه خود را با او قرار دادم و محبت کامل را نزد او نهادم و عترت او را معیار پاداش و کیفر شناختم.
📗کمال الدین، ج 1، ص 310
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
6.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ «کشتی نجات»
👤 سید حسین #مؤمنی
⭕️ داری غرق میشی فقط بگو یاصاحبالزمان ادرکنی...
🌸سلامتی وتعجیل درفرج امام زمان عجل الله صلوات 🌸
❤اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل الفرجهم
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
4_5841620641748356115.mp3
4.22M
🔊 #صوت_مهدوی
🎵 #پادکست «شرایط وخیم قبل از ظهور»
🎙 استاد #رائفی_پور
🌎 وقتی مدیریت انسانها بر جهان باعث جنگ و خون ریزیهای فراوان میشود.
⁉️ آیا قبل از ظهور یک سوم مردم دنیا بر اثر جنگ و خونریزی و یک سوم بر اثر بیماری از بین میروند؟
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
5.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌠با #امام_زمان حرف بزنید
#اللهمعجللولیکالفرج
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
💠نکات کلیدی و تفسیری جزء بیست و چهارم قرآن کریم💠
❇️فراز اول:رفتار عجیبی که منکران قیامت دارند:
🔸وَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالاَْخِرَةِ وَ إِذَا ذُكِرَ الَّذِینَ مِن دُونِهِ إِذَا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ(45- زمر)
🔹هنگامى كه خدا به یگانگى یاد مىشود دلهاى كسانى كه به آخرت ایمان ندارند گرفتار نفرت مىشود و هنگامى كه یاد غیر خدا مىشود، شادمان مىگردند.
🔹گاه انسان چنان به زشتی ها خو مىگیرد و از پاكی ها بیگانه مىشود كه از شنیدن نام حق ناراحت و از شنیدن باطل مسرور و شاد مىگردد، در برابر خداوندى كه آفریننده عالم هستى است سر تعظیم فرود نمىآورد، اما در برابر قطعه سنگ و چوبى كه خود ساخته و یا انسان و موجوداتى همانند خود زانو مىزند و تعظیم مىكند
🔹آیه گزارشی از رفتار کسانی است که ایمانی به آخرت ندارند و زندگی را خلاصه در همین چند روزه دنیا می دانند و بس(1). این عده کسانی اند که وقتی در پیش آنها سخن از خدا و دین و احکام و معارف آن شود چندششان شده و حالت تنفر سراسر وجودشان را می گیرد و اگر با آنها سخن از دنیا و راههای ارضای خواسته های نفس گفته شد فورا شادمان گشته و سرور و خوشحالی وجودشان را در بر می گیرد.
🔹شبیه این معنى در آیه 46 سوره اسراء نیز آمده است:«وَ إِذا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِی الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلى أَدْبارِهِمْ نُفُوراً؛ هنگامى كه پروردگارت را در قرآن به وحدانیت یاد مىكنى فرار مىكنند.»
🔹از این آیه به خوبى استفاده مىشود كه سرچشمه بدبختى این گروه دو چیز بوده است انكار اصل توحید و عدم ایمان به آخرت.(2)
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
💠نکات کلیدی جزء بیست و چهارم قرآن کریم💠
1⃣با حرف های بیهوده ، جار و جنجال راه نیندازید، تا با آن حقیقت را پایمال کنید. (غافر: 5)
2⃣دو شرط برای ورود به بهشت ایمان و عمل صالح است. (غافر: 40)
3⃣کسانی که در دنیا از ناحقی ها لذت برده و شادی می کنند؛ در قیامت عذاب می شوند. (غافر: 75)
4⃣خدا به پاس درستکاری بندگان، بدترین کارشان را نیست و نابود کرده و پاداششان را بر اساس بهترین کارشان می دهد. (زمر: 35)
5⃣آگاه باشید که در قیامت گوش، چشم و پوست بدنتان علیه شما شهادت می دهند. (فصلت: 20)
6⃣ای کسانی که با آلودگی به گناهان، به خودتان جفا کرده اید، از لطف خدا نا امید نشده و توبه کنید که خدا همه گناهان را می آمرزد. (زمر:53)
7⃣قرآن برای مؤمنین، مایه راهنمایی و درمان و برای بی دین ها که گوششان سنگین است، نامفهوم، گویا از جایی دور صدایشان می زنند. (فصلت: 44)
8⃣در مقابل بدی با بهترین روش خوبی کن که دشمن را به دوست صمیمی تبدیل می کند. (فصلت: 34)
9⃣برخی وقتی عذاب خدا را می بینند، ایمان می آورند ولی این ایمان دیگر به دردشان نمی خورد و سرمایه عمرشان را باخته اند. (غافر: 84و85)
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
❇️فراز دوم:امان از انسان ناشکر و نمک نشناس:
🔸فَإِذَا مَسَّ الْانسَانَ ضُرٌّ دَعَانَا ثمَُّ إِذَا خَوَّلْنَهُ نِعْمَةً مِّنَّا قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلىَ عِلْمِ بَلْ هِىَ فِتْنَةٌ وَ لَاكِنَّ أَكْثرََهُمْ لَا یَعْلَمُونَ(49- زمر)
🔹وقتى انسان گرفتار زیان مىشود، ما را مىخواند و هنگامى كه ما از جانب خود نعمتى به او مىدهیم [به جای شکر گزاری] مىگوید: این با تلاش و درایت خودم به دست آمده است؛ در حالی که آن نعمت وسیله ای برای امتحان او بود و بیشتر مردم از واقعیت بی خبرند.
🔹این آیه به یکی از ویژگیهای طبیعت انسانی اشاره می کند كه به پیروى هواى نفس گرایش دارد و به نعمتهاى مادى و اسباب ظاهرى پیرامونش مغرور است و فراموشكار نیز هست؛ که هر وقت دچار گرفتارى می شود رو به خدا کرده و او را به خلوص مىخواند ولی همینکه پروردگارش نعمتى به او داده و او را از گرفتاری خلاص می کند فورا آن نعمت را به خودش نسبت مىدهد و مىگوید: «هنر خودم بود» و پروردگارش را فراموش مىكند و نمىداند كه همین خود وسیله ای است كه با آن امتحانش مىكنند.(3)
✅دو نکته:
1⃣انسان هم دارای طبیعت است و هم دارای فطرت. طبع و طبیعت او ریشه در جنبه مادی و خاکی او دارد(4) ولی فطرت او متعلق به عالم بالا و آن جنبه ملکوتی اوست.(5) بنابراین هر چه که برای انسان طبیعی و مربوط به طبیعت او می شود اگر تحت مدیریت وحی و فطرت در نیاید عامل سقوط و هلاکت انسان می شود. یکی از این طبیعی ها همین حالت است که در آیه به آن اشاره شد.
2⃣انسان باید تمام داشته های خود را نعمت الهی دانسته و شکرگزار او باشد و نیز بداند که داده های خدا جنبه آزمون و امتحان هم دارد که اگر با مصرف درست آنها در مواردی که رضای الهی در آن است شکر آن را بجا آورد علاوه بر حل مشکل دنیائیش، بهشت خود را هم آباد کرده است و اگر به محض دریافت نعمت، دهنده آن را فراموش کرد و در مسیر کفر و ناسپاسی قدم گذاشت؛ همان نعمت تبدیل به نقمت شده و جهنم او را شعله ور می کند.
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
❇️فراز سوم:بندگان خدا! از رحمت او مأیوس نشوید:
🔸قُلْ یَاعِبَادِىَ الَّذِینَ أَسْرَفُواْ عَلىَ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ(53- زمر)
🔹بگو: اى بندگان من كه [با ارتكاب گناه] بر خود ستم کرده اید! از رحمت خدا نومید نشوید که یقیناً خدا همه گناهان را مىآمرزد زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است
🔹خداوند متعال در این آیات راه بازگشت را توأم با امیدوارى به روى همه گنه كاران مىگشاید و با لحنى آكنده از نهایت لطف و محبت آغوش رحمتش را به رویشان باز كرده و فرمان عفو آنها را صادر نموده است.
🔹دقت در تعبیرات این آیه نشان مىدهد كه از امیدبخشترین آیات قرآن مجید نسبت به همه گنهكاران است. فراگیری و گستردگى آن به حدى است كه طبق روایتى امیر مؤمنان على علیه السلام فرمود: در تمام قرآن آیهاى وسیعتر از این آیه نیست.(6)
✅دو نکته مهم:
1⃣با استناد به جمله « إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا» ثابت می شود که خداوند هر گناهی اعم از صغیره و کبیره را بخشیده و مشمول غفران خود می کند.
2⃣با مقایسه این آیه با آیه 48 سوره نساء که می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَكَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ یَشاءُ؛ خداوند شرك را نمىبخشد، اما كمتر از آن را براى هر كس كه بخواهد مىبخشد.» فهمیده می شود که بخشش در آیه مورد بحث در صورتی است که گنهکار توبه کرده باشد که اگر فرد گنهکار به واقع توبه کرد وعده خدا در حقش عملی شده و گناه او هر چه که باشد بخشیده می شود حتی اگر شرک باشد؛ اما اگر توبه ای در کار نبود خدا ممکن است از برخی گناهان او در گذرد که بی تردید شرک جزء آنها نخواهد بود.(7)
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
❇️فراز چهارم:یکی را «بدرقه» ؛ یکی را «هِی» می کنند:
🔸وَ سِیقَ الَّذِینَ كَفَرُواْ إِلىَ جَهَنَّمَ زُمَرًا … وَ سِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْاْ رَبهَُّمْ إِلىَ الْجَنَّةِ زُمَرًا … (73- زمر)
« سِیقَ» ماضی مجهول فعل «سَاقَ» و از ریشه «سَوق» است و معنای آن حرکت دادن از پشت سر است.(8) از این رو به کسی که حیوانات را از پشت می راند تا حرکت کنند «سائق» گفته می شود.(9)
🔹«زُمَر» که نام همین سوره هم هست جمع «زُمرة» است و زمره به معنای جماعت و گروهی از مردم است(10)؛ بنابراین معنای آیات مورد بحث این می شود: که منکر شدند و کفر ورزیدند را به صورت گروه گروه به سمت جهنم می برند و در مقابل کسانی که اهل تقوا و خداترسی بودند را هم دسته دسته ساماندهی کرده و به سوی بهشت حرکت می دهند.
🔹نکته قابل توجه این است که برای هر دو دسته از فعل « سِیقَ» استفاده کرده است؛ ❓آیا این بدان معناست که طرز حرکت و انتقال این دو گروه به بهشت و جهنم به یک سبک و سیاق است؟ یا هر یک از این دو طایفه را با سبک و سیاق متناسب با آنها به سمت جایگاه و محل استقرارشان حرکت می دهند؟
🔹پاسخ روشن است؛ بی تردید در روزی که حقیقت ظهور می کند کسانی که عمری به دین خدا احترام گذاشتند؛ احترام خواهند دید(11) و آنان که تا توانستند دین خدا را مسخره کردند و از هیچ بی احترامی نسبت به آن دریغ نورزیدند، جز خفت و خواری چیزی نصیبشان نمی شود(12)
🔹پس معنای « سِیقَ» برای کافران و مؤمنان متفاوت خواهد بود. « سِیقَ» برای کافران یعنی آنها را همچون حیوان از پشت سر هِی کرده و به جهنم می ریزند(13) و « سِیقَ» برای مومنان یعنی آنها را در کمال عزت و احترام بدرقه کرده و با تشریفات خاصی تا بهشت مشایعت می کنند.
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520