4_5841620641748356115.mp3
4.22M
🔊 #صوت_مهدوی
🎵 #پادکست «شرایط وخیم قبل از ظهور»
🎙 استاد #رائفی_پور
🌎 وقتی مدیریت انسانها بر جهان باعث جنگ و خون ریزیهای فراوان میشود.
⁉️ آیا قبل از ظهور یک سوم مردم دنیا بر اثر جنگ و خونریزی و یک سوم بر اثر بیماری از بین میروند؟
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
5.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌠با #امام_زمان حرف بزنید
#اللهمعجللولیکالفرج
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
💠نکات کلیدی و تفسیری جزء بیست و چهارم قرآن کریم💠
❇️فراز اول:رفتار عجیبی که منکران قیامت دارند:
🔸وَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالاَْخِرَةِ وَ إِذَا ذُكِرَ الَّذِینَ مِن دُونِهِ إِذَا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ(45- زمر)
🔹هنگامى كه خدا به یگانگى یاد مىشود دلهاى كسانى كه به آخرت ایمان ندارند گرفتار نفرت مىشود و هنگامى كه یاد غیر خدا مىشود، شادمان مىگردند.
🔹گاه انسان چنان به زشتی ها خو مىگیرد و از پاكی ها بیگانه مىشود كه از شنیدن نام حق ناراحت و از شنیدن باطل مسرور و شاد مىگردد، در برابر خداوندى كه آفریننده عالم هستى است سر تعظیم فرود نمىآورد، اما در برابر قطعه سنگ و چوبى كه خود ساخته و یا انسان و موجوداتى همانند خود زانو مىزند و تعظیم مىكند
🔹آیه گزارشی از رفتار کسانی است که ایمانی به آخرت ندارند و زندگی را خلاصه در همین چند روزه دنیا می دانند و بس(1). این عده کسانی اند که وقتی در پیش آنها سخن از خدا و دین و احکام و معارف آن شود چندششان شده و حالت تنفر سراسر وجودشان را می گیرد و اگر با آنها سخن از دنیا و راههای ارضای خواسته های نفس گفته شد فورا شادمان گشته و سرور و خوشحالی وجودشان را در بر می گیرد.
🔹شبیه این معنى در آیه 46 سوره اسراء نیز آمده است:«وَ إِذا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِی الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلى أَدْبارِهِمْ نُفُوراً؛ هنگامى كه پروردگارت را در قرآن به وحدانیت یاد مىكنى فرار مىكنند.»
🔹از این آیه به خوبى استفاده مىشود كه سرچشمه بدبختى این گروه دو چیز بوده است انكار اصل توحید و عدم ایمان به آخرت.(2)
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
💠نکات کلیدی جزء بیست و چهارم قرآن کریم💠
1⃣با حرف های بیهوده ، جار و جنجال راه نیندازید، تا با آن حقیقت را پایمال کنید. (غافر: 5)
2⃣دو شرط برای ورود به بهشت ایمان و عمل صالح است. (غافر: 40)
3⃣کسانی که در دنیا از ناحقی ها لذت برده و شادی می کنند؛ در قیامت عذاب می شوند. (غافر: 75)
4⃣خدا به پاس درستکاری بندگان، بدترین کارشان را نیست و نابود کرده و پاداششان را بر اساس بهترین کارشان می دهد. (زمر: 35)
5⃣آگاه باشید که در قیامت گوش، چشم و پوست بدنتان علیه شما شهادت می دهند. (فصلت: 20)
6⃣ای کسانی که با آلودگی به گناهان، به خودتان جفا کرده اید، از لطف خدا نا امید نشده و توبه کنید که خدا همه گناهان را می آمرزد. (زمر:53)
7⃣قرآن برای مؤمنین، مایه راهنمایی و درمان و برای بی دین ها که گوششان سنگین است، نامفهوم، گویا از جایی دور صدایشان می زنند. (فصلت: 44)
8⃣در مقابل بدی با بهترین روش خوبی کن که دشمن را به دوست صمیمی تبدیل می کند. (فصلت: 34)
9⃣برخی وقتی عذاب خدا را می بینند، ایمان می آورند ولی این ایمان دیگر به دردشان نمی خورد و سرمایه عمرشان را باخته اند. (غافر: 84و85)
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
❇️فراز دوم:امان از انسان ناشکر و نمک نشناس:
🔸فَإِذَا مَسَّ الْانسَانَ ضُرٌّ دَعَانَا ثمَُّ إِذَا خَوَّلْنَهُ نِعْمَةً مِّنَّا قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلىَ عِلْمِ بَلْ هِىَ فِتْنَةٌ وَ لَاكِنَّ أَكْثرََهُمْ لَا یَعْلَمُونَ(49- زمر)
🔹وقتى انسان گرفتار زیان مىشود، ما را مىخواند و هنگامى كه ما از جانب خود نعمتى به او مىدهیم [به جای شکر گزاری] مىگوید: این با تلاش و درایت خودم به دست آمده است؛ در حالی که آن نعمت وسیله ای برای امتحان او بود و بیشتر مردم از واقعیت بی خبرند.
🔹این آیه به یکی از ویژگیهای طبیعت انسانی اشاره می کند كه به پیروى هواى نفس گرایش دارد و به نعمتهاى مادى و اسباب ظاهرى پیرامونش مغرور است و فراموشكار نیز هست؛ که هر وقت دچار گرفتارى می شود رو به خدا کرده و او را به خلوص مىخواند ولی همینکه پروردگارش نعمتى به او داده و او را از گرفتاری خلاص می کند فورا آن نعمت را به خودش نسبت مىدهد و مىگوید: «هنر خودم بود» و پروردگارش را فراموش مىكند و نمىداند كه همین خود وسیله ای است كه با آن امتحانش مىكنند.(3)
✅دو نکته:
1⃣انسان هم دارای طبیعت است و هم دارای فطرت. طبع و طبیعت او ریشه در جنبه مادی و خاکی او دارد(4) ولی فطرت او متعلق به عالم بالا و آن جنبه ملکوتی اوست.(5) بنابراین هر چه که برای انسان طبیعی و مربوط به طبیعت او می شود اگر تحت مدیریت وحی و فطرت در نیاید عامل سقوط و هلاکت انسان می شود. یکی از این طبیعی ها همین حالت است که در آیه به آن اشاره شد.
2⃣انسان باید تمام داشته های خود را نعمت الهی دانسته و شکرگزار او باشد و نیز بداند که داده های خدا جنبه آزمون و امتحان هم دارد که اگر با مصرف درست آنها در مواردی که رضای الهی در آن است شکر آن را بجا آورد علاوه بر حل مشکل دنیائیش، بهشت خود را هم آباد کرده است و اگر به محض دریافت نعمت، دهنده آن را فراموش کرد و در مسیر کفر و ناسپاسی قدم گذاشت؛ همان نعمت تبدیل به نقمت شده و جهنم او را شعله ور می کند.
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
❇️فراز سوم:بندگان خدا! از رحمت او مأیوس نشوید:
🔸قُلْ یَاعِبَادِىَ الَّذِینَ أَسْرَفُواْ عَلىَ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ(53- زمر)
🔹بگو: اى بندگان من كه [با ارتكاب گناه] بر خود ستم کرده اید! از رحمت خدا نومید نشوید که یقیناً خدا همه گناهان را مىآمرزد زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است
🔹خداوند متعال در این آیات راه بازگشت را توأم با امیدوارى به روى همه گنه كاران مىگشاید و با لحنى آكنده از نهایت لطف و محبت آغوش رحمتش را به رویشان باز كرده و فرمان عفو آنها را صادر نموده است.
🔹دقت در تعبیرات این آیه نشان مىدهد كه از امیدبخشترین آیات قرآن مجید نسبت به همه گنهكاران است. فراگیری و گستردگى آن به حدى است كه طبق روایتى امیر مؤمنان على علیه السلام فرمود: در تمام قرآن آیهاى وسیعتر از این آیه نیست.(6)
✅دو نکته مهم:
1⃣با استناد به جمله « إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا» ثابت می شود که خداوند هر گناهی اعم از صغیره و کبیره را بخشیده و مشمول غفران خود می کند.
2⃣با مقایسه این آیه با آیه 48 سوره نساء که می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَكَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ یَشاءُ؛ خداوند شرك را نمىبخشد، اما كمتر از آن را براى هر كس كه بخواهد مىبخشد.» فهمیده می شود که بخشش در آیه مورد بحث در صورتی است که گنهکار توبه کرده باشد که اگر فرد گنهکار به واقع توبه کرد وعده خدا در حقش عملی شده و گناه او هر چه که باشد بخشیده می شود حتی اگر شرک باشد؛ اما اگر توبه ای در کار نبود خدا ممکن است از برخی گناهان او در گذرد که بی تردید شرک جزء آنها نخواهد بود.(7)
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
❇️فراز چهارم:یکی را «بدرقه» ؛ یکی را «هِی» می کنند:
🔸وَ سِیقَ الَّذِینَ كَفَرُواْ إِلىَ جَهَنَّمَ زُمَرًا … وَ سِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْاْ رَبهَُّمْ إِلىَ الْجَنَّةِ زُمَرًا … (73- زمر)
« سِیقَ» ماضی مجهول فعل «سَاقَ» و از ریشه «سَوق» است و معنای آن حرکت دادن از پشت سر است.(8) از این رو به کسی که حیوانات را از پشت می راند تا حرکت کنند «سائق» گفته می شود.(9)
🔹«زُمَر» که نام همین سوره هم هست جمع «زُمرة» است و زمره به معنای جماعت و گروهی از مردم است(10)؛ بنابراین معنای آیات مورد بحث این می شود: که منکر شدند و کفر ورزیدند را به صورت گروه گروه به سمت جهنم می برند و در مقابل کسانی که اهل تقوا و خداترسی بودند را هم دسته دسته ساماندهی کرده و به سوی بهشت حرکت می دهند.
🔹نکته قابل توجه این است که برای هر دو دسته از فعل « سِیقَ» استفاده کرده است؛ ❓آیا این بدان معناست که طرز حرکت و انتقال این دو گروه به بهشت و جهنم به یک سبک و سیاق است؟ یا هر یک از این دو طایفه را با سبک و سیاق متناسب با آنها به سمت جایگاه و محل استقرارشان حرکت می دهند؟
🔹پاسخ روشن است؛ بی تردید در روزی که حقیقت ظهور می کند کسانی که عمری به دین خدا احترام گذاشتند؛ احترام خواهند دید(11) و آنان که تا توانستند دین خدا را مسخره کردند و از هیچ بی احترامی نسبت به آن دریغ نورزیدند، جز خفت و خواری چیزی نصیبشان نمی شود(12)
🔹پس معنای « سِیقَ» برای کافران و مؤمنان متفاوت خواهد بود. « سِیقَ» برای کافران یعنی آنها را همچون حیوان از پشت سر هِی کرده و به جهنم می ریزند(13) و « سِیقَ» برای مومنان یعنی آنها را در کمال عزت و احترام بدرقه کرده و با تشریفات خاصی تا بهشت مشایعت می کنند.
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
❇️فراز پنجم:دو شرط بهشت در کنار تنها شرط جهنم:
🔸مَنْ عَمِلَ سَیِّئَةً فَلَا یجُْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثىَ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئكَ یَدْخُلُونَ الجَْنَّةَ یُرْزَقُونَ فِیهَا بِغَیرِْ حِسَابٍ(40- غافر)
🔹هر كه بدى كند جز به مانند آن كیفر نیابد، و از مردان یا زنان كسانى كه كار شایسته انجام دهند در حالى كه مؤمن باشند، آنان در بهشت درآیند و در آن بىحسابْ روزى یابند.
🔹پیام آیه این است: كسى كه در دنیا عمل ناپسندی انجام دهد، در آخرت فقط مثل همان عمل جزای او خواهد بود؛ یعنى جزایى كه او را بد حال و گرفتار كند و كسى كه عمل صالحى انجام دهد، چه مرد باشد و چه زن، به شرطى كه ایمان هم داشته باشد، در آخرت داخل بهشت گشته و در آن رزقى بىحساب خواهند داشت.(14)
🔹اما برداشتی که از این آیه ممکن است و روا این است که ورود به جهنم و تحمل عذاب آخرت تنها یک شرط دارد و آن اینکه انسان نافرمانی خدا را کرده و مرتکب گناه شود؛ ولی ورود به بهشت دارای دو شرط است: یکی ایمان و دیگری عمل صالح و در تحقق این شروط هم به هیچ وجه جنسیت مطرح نیست.
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
Sharh_24.mp3
1.74M
✨شرح دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان از آیت اللّه مجتهدی (ره)
🍃🌸محبان امام الرئوف(ع)
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
4_5983313309355478294.mp3
2.02M
🎙#پادکست
🔷 وجه نامگذاری گناه به صغیره وکبیره
📌 برگرفته از جلسات « با پای عقل در برزخ »
#ماه_رمضان
#گناه_کبیره
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
جنگ اوکراین را باید با دید عمیقتری نگاه کرد/ آینده پیچیده و دشواری را انسان حدس میزند که وجود داشته باشد
🔹امروز دنیا در آستانهی یک نظم جدید است. این جنگ اوکراین را به نظر من باید با یک دید عمیقتری نگاه کرد. این جنگ صرفاً یک حملهی نظامی به یک کشور نیست، ریشههای این حرکتی که امروز انسان دارد در اینجا، در اروپا مشاهده میکند ریشههای عمیقی است و آیندهی پیچیده و دشواری را انسان حدس میزند که وجود داشته باشد.
🔹خب اگر فرض کنیم که این حدس ما حدس درستی باشد و دنیا در آستانهی یک نظم جدید باشد آن وقت همهی کشورها از جمله کشور ایران اسلامی ما وظیفه دارد جوری در این نظم جدید حضور سختافزاری و حضور نرمافزاری پیدا کند که بتواند منافع کشور، امنیت کشور را و ملت را تأمین کند. در حاشیه نماند، عقب نماند. اگر قرار شد که کشور بخواهد یک چنین کار بزرگی را انجام بدهد بیشترین مسئولیت بهعهدهی کیست؟ صفوف مقدم کیا هستند؟ دانشجوها، دانشگاهیان، یعنی شماها باید جلوتر از همه باشید، شماها بایستی تأثیرگذارترین قشرها باشید. ۱۴۰۱/۲/۶
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
.
#محرمانه_تاییدنشده
📍در باب محدودیتهای میرحسین موسوی
@secret_file
🔹روز گذشته خبری را منتشر کردیم که محدودیت فیزیکی مقابل منزل میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در منطقه پاستور تهران برطرف شده است و صرفا مراقبت از موسوی با هدف پیشگیری از هرگونه آسیب به وی یا اقدامات خلاف قانون از سوی نامبرده همچنان برقرار است.
🔸در این خصوص بررسیها نشان میدهد علت اصلی این تصمیم بروز برخی رفتارهای عجیب از موسوی طی ماههای اخیر بود بگونهای که وی بدنبال این بود با فضاسازی دروغین شرایط خود را بسیار بد نشان داده و اینگونه وانمود کند که محدودیتهای او بیشتر شده است.
🔹این درحالیست که زهرا رهنورد همسر وی چند سال است که برای انجام امور خود از منزل خارج شده و به عنوان نمونه برای دریافت حقوق ماهانه و خرید برخی ملزومات و ... از منزل خارج میشود. اما در تمام این مدت #میرحسین_موسوی نسبت به آزادیهایی که برای او در نظر گرفته شده بود مخالفت کرده و حتی برای خرید مایحتاج روزانه منزل نظیر نان و ... نیز بجای اینکه خود بیرون رود با پرخاش به نیروهای حفاظت دستور خرید میداد.
🔸نکته قابل توجه اینکه طی قریب به 3 ماه اخیر و همزمان با طرح این موضوع به برخی از نزدیکان که من قصد دارم مثل مصدق در تاریخ ماندگار شوم، وی اقدامات عجیبی انجام داده و با دروغ سعی در سختتر نشان دادن شرایط میشد. به عنوان نمونه او حتی برای تعطیلات عید از منزل بیرون نرفت. اجازه نداد هیچکدام از بستگان و دوستانی که امکان ارتباط با او را داشتند به منزل وی بیایند حتی به فرزندان خود نیز اجازه حضور نمیداد. اگر کسی با او تماس میگرفت یا به تلفن جواب نمیداد یا سریعا با این ادعا که پس از تماس تلفنی من را اذیت میکنند تماس را قطع میکرد و ...
🔹بر این اساس و با توجه به اینکه موسوی قصد داشت به این طریق مجددا موضوع حصر را درجامعه مطرح و خود را تبدیل به چهره مردمی مبارز و ... کند در نهادهای عالی کشور موضوع مطرح و تصمیم گرفته شد که هرگونه محدودیت فیزیکی پیرامون وی برداشته شده و تنها بصورت کلی نظیر آنچه برای کروبی در جریان است از خود وی و اقداماتش برای جلوگیری از اقدام دیگر علیه امنیتملی مراقبت شود.
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520