هدایت شده از الزهرا ۲ (حسینی مقدم )
ادامه قبل
رحلت پیـامبر (صل الله علیه و آله و سلم) و عهدشـکنی برخی مسلمین، غصب خلافت و مخالفت با حکم خدا و قرآن در مسـئله خلافـت، غصـب فدک و مخالفت با احکام صریح الهی در قرآن و… از جمله مطالب این خطبه است کـه درنهایت اختصار و در اوج استحکام و زیبایی بیان شدهاند.
اهمیت این خطبه تا بدان جاست که ائمه اطهار علیهم السلام آن را نقل کردهاند و علمای دین بر حفظ و فراگیری آن تأکید داشتهاند. علمای بزرگوار شیعه در طول تـاریخ، اسـناد و مدارک این خطبه و شرحهایی از آن را تحریر و برای جامعه مسلمین به یادگار نهادهانـد تـا جایی که غیر از دهها کتاب به زبان عربی و فارسی، ترجمههایی از ایـن خطبـه بـه زبانهـای اردو، ترکی و فرانسوی صورت گرفته است.
این مقاله برگرفته از شرح خطبه فدکیه است که توسط حضرت آیه الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (رحمه الله علیه) طی ۱۷ جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و توسط دفتر حفط و نشر آثار حضرت استاد به صورت کتاب مستقلی تدوین گردیده است.
شرح استاد در حقیقت بین ترجمه و توضیح است و حاوی نکات بدیع در کشف راز و رمزهای این خطبه است و با توجه به اینکه با زبان ملکوتی یک عالم عامل بیان شده است بر جان و دل خواننده می نشیند و در ضمیر انسان های پاک اثر می گذارد.
در این مقاله سعی شده ضمن حفظ ساختار کتاب، مهمترین بخشهای آن و راز و رمزهای مستتر در آن عرضه شود. لذا مقاله در سه بخش کلی سخنرانی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، محاجه حضرت با ابوبکر و بازگشت به خانه، اساسیترین گفتار حضرت را بازگو می کند و به سوالات مهمی پاسخ می دهد. آیا حضور حضرت زهرا (سلام الله علیها) در مسجد و در جمع همه مسلمانان فقط تظلم خواهی نسبت به غصب تکه زمینی به نام فدک بود؟ چرا ایشان بر سر امت نهیب زدند؟ واکنش غاصبان خلافت در مجلس چه بود؟ ایشان وضع امت را بعد از رحلت پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) چگونه توصیف کردند؟ چرا غصب خلافت را پاسخ به ندای شیطان قلمداد کردند؟ اعتراض حضرت به جمع انصار چه بود؟ آیا ابوبکر در مقابل گفتار مستدل حضرت فاطمه (سلام الله علیها) که بر پایه آیات قرآن بیان شد تمکین کرد؟ چرا ابوبکر همه تقصیرها را به گردن مردم انداخت؟
لازم به ذکر است که آنچه در پی می آید درحقیقت تلخیص کتاب شرح خطبه حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است و نویسنده مقاله چیزی از خود اضافه نکرده بلکه سعی وافر داشته که متن کتاب که در حقیقت سلسله جلسات سخنرانی حضرت استاد است، خلاصه شود. لذا خواننده مقاله مطمئن باشد آنچه مورد مطالعه قرار می دهد دقیقا ترجمه و تحلیل حضرت استاد از خطبه می باشد که یا عین سخنان ایشان است یا خلاصه شده آن.
از طرفی به قصد کم حجم بودن مقاله فقط در بعضی موارد عین سخنان حضرت فاطمه (سلام الله علیها) یا ترجمه آن آورده شده .
سخنرانی حضرت زهرا (سلام الله علیها)
در سند این خطبه راوی قبل از پرداختن به بیانات حضرت، به چگونگی حضور ایشان در مسجد و نوع پوشش حضرت زهرا (سلام الله علیها) و مشی ایشان هنگام حرکت اشاره می کند.
رفتن به مسجد
راوی قبل از پرداختن به خطبه حضرت زهرا (سلام الله علیها) در مورد بعضی جزئیات قبل از ایراد خطبه می نویسد:
«لَمّا آجمَعَ آبوبکرٍ وَ عُمَرٍ علی مَنعِ فاطمهَ فَدَکاً وَ بَلَغَها ذلکَ». زمانی که ابوبکر و عمر تصمیم گرفتند که مانع رسیدن فدک به حضرت زهرا (سلام الله علیها) شوند و این خبر به حضرت زهرا (سلام الله علیها) رسید،
«لاثَت خِمارَها عَلی رَأسِها». حضرت زهرا (سلام الله علیها) برخاستند و خمار را بستند.
«لاثَ» به معنی پیچیده است. مثلاً میگوییم «لاثَ العمامه علی رأسه، ای شدّها و ربطها». یعنی عمامه را به سرش پیچید. اما خِمار چیزی بوده است بزرگتر از روسریهای فعلیِ زنها، به صورتی که سر و سینه و گردن را میپوشانده است و همان است که در آیه شریفه آمده است: «وَلیَضرِبنَ بِخُمُرِهِنَّ علی جُیُوبِهِنَّ». روسریهایشان را طوری روی سر بیندازند که سینه را بپوشاند. خُمُر جمع خِمار است. از لفظ خمار هم معلوم میشود که حضرت طوری آن روسری را به کار برده بودند که روی گردن و سینه ایشان پوشیده شده بود. (ص ۲۴)
«وَاشْتَمَلَتْ بِجِلْبابِها». و جلباب را بر سر افکندند.
جلباب نوعی پوشش سراسری بوده که روی لباسها میپوشیدهاند. شاید چیزی شبیه عبای امروز یا پیراهن بلند عربی. حضرت آن پوشش سراسری را هم طوری بر سر افکندند که محیط بر تمام بدن ایشان بود. (ص ۲۴)
«وَ أقْبَلَتْ فی لُمَّهٍ مِنْ حَفَدَتِها وَ نِساءِ قَوْمِها». حضرت زهرا (سلام الله علیها) همراه با گروهی هم سن و سال یا هماهنگ، یا از یاران، اعوان و خویشاوندان ایشان بودند حرکت کردند.
تا اینجا یکی از مسائل قابل توجه، مسئله پوشش حضرت است که ایشان برای وارد شدن در مسجد که مردان درآنجاحضورداشتند چگونه خودشان را از نظر پوشش آماده کردند
ادامه دارد
هدایت شده از محمد عرب صالحی
شین گایمون رهیافته ژاپنی: مفهوم عمیق بخشنده و مهربانی خدا در اسلام تاثیر زیادی روی من گذاشت.
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/692
هدایت شده از نداء الاسلام
یک #دستور_مهم
🔸️یکی از #دستورات_اولیاء_الهی که همواره به شاگردان خود توصیه می نمودند، بیداری در بین الطلوعین بود است.
🔸️همه عرفا و بزرگان می فرمودند و می فرمایند که ما هرچه داریم از #سَحَر، #نمازشب و #بین الطلوعین است.
🌱بین الطلوعین فاصله زمانی میان اذان صبح تا طلوع آفتاب است.
🔸️علامه حسن زاده آملی ره می فرمودند:
در بین الطلوعین آثار و فواید بیشماری است که اگر کسی در این وقت بیدار نباشد، این برکات اصلا شامل حالش نمی شود.
🕌مسجد امام رضا علیه السلام
📌قرارگاه فرهنگی نداء الاسلام
🆔👉https://eitaa.com/joinchat/2876178448Caa0cff3f71
هدایت شده از محمد امین نواب نوری
آینده امیدبخش ایران با دولت رئیسی و رهبر انقلاب 221207.MP3
30.55M
❤️🔴⏯آینده امیدبخش اقتصادی ایران با دولت رئیسی و رهبر انقلاب
📌چرا ما اینقدر به آینده امیدواریم؟
📌چرا آمریکاهایی معتقدند در سال 2028 ایران ابرقدرت جهان می شود؟
📌مقاله عجیب موسسه واشنگتن در شرح روایت پیامبر ص و اتفاقات آینده اقتصادی در ایران
📌پیش بینی شکست برجام در روایات
📌برخی روایات عجیب درباره نزدیکی ظهور!
📌آیا می شود گفت بعد از شکست برجام ظهور نزدیک است؟
بسیار امیدوار کننده...
https://eitaa.com/joinchat/1903165495C56be1717e3
#نشرحداکثری
❌این سخنرانی خیلی مهمه گوش کنید و حتما پخش✅
هدایت شده از مدرسه مضمار ؛ تشکیلات اسلامی
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از مدرسه مضمار ؛ تشکیلات اسلامی
🔥#دوره_آنتی_فتنه 🔥
هر آنچه که برای کنشگری در ایام فتنه نیاز دارید ⚠️ از محتوا تا ایده و عملیات
با حضور اساتید برجسته و توانمند 👇
☢ #دکتر_ظفری= مشاور رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری
☢ #دکتر_قیومی_پور= نویسنده کتاب ایران ۲۰ و آمریکا منفی۲۰
☢ #دکتر_موسوی= مدیر گروه اجتماعی شبکه چهار، و قائم مقام اپلیکیشن روبیکا
☢ #دکتر_ربانی_منش= رئیس گروه رصد فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی
آیدی ثبت نام 👌:
@loghme_tashkilati1
از شناخت عرصه، تا تکنیکهای عملیات، تا محتوای کاربردی ویژه ایام حین و بعد فتنه
ویژه برای مدیران، معلمان، جوانان، فعالان، مجموعه داران، مربیان، و نوجوانان پیشرو ، دانشجویان ، موثرین💥
۷۵٪تخفیف بمناسبت هفته بسیج😎
🗂 پایگاه مِضمار
🔰 تولید و نشر محتوای تربیت تشکیلاتی
🔹 Eitaa.com/mezmar_ir
🔹Eitaa.com/loghme_tashkilati
هدایت شده از مدرسه مضمار ؛ تشکیلات اسلامی
امام خامنهای: دشمن از #سازماندهی میترسد، دشمن از #پیوستگی و تشکل نیروهای عظیم مردم به یکدیگر میترسد؛ هر چیزی که تشکل ایجاد کند دشمن با او مبارزه میکند. ۱۳۶۰/۰۴/۰۷
🚨 مدرسه تشکیلات اسلامی مضمار
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
هدایت شده از مدرسه مضمار ؛ تشکیلات اسلامی
🔆 #صرفا_جهت_تلنگر
✅ چقدر سازماندهی های تشکل های ما دشمن را میترساند؟
◀️ چه کار کنیم که این مهم حاصل شود؟
______
🚨 مدرسه تشکیلات اسلامی مضمار
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
هدایت شده از مدرسه مضمار ؛ تشکیلات اسلامی
✊ #دعای_تشکیلاتی
◀️ امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«هیچ چهار نفر با هم جمع نشدند و برای امری به درگاه خداوند دعا نکردند، جز اینکه با اجابت آن دعا از هم پراکنده شدند.»
📚 اصول کافی، ج۲، ص۴۸۷
#تیم_ملی_ایران
🚨 مدرسه تشکیلات اسلامی مضمار
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
هدایت شده از مدرسه مضمار ؛ تشکیلات اسلامی
5.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ هنر بزرگ امام خمینی (ره) در تبدیل تهدید به فرصت با ایجاد تشکیلاتی به نام #بسیج
امام خامنه ای، ١۴٠١.٩.۵
🔆 روز بسیج بر شما بسیجیان جان برکف در مسیر تحقق #تمدن_نوین_اسلامی مبارک
____
❇️ پ ن: پیرو #تلنگر_تشکیلاتی دیروز:
📚یقینا یکی از الگو های اساسی سازماندهی تشکل های انقلابی که دشمن از آن می ترسد، #سازماندهی_بسیجی است... اهل تحقیق این کلید واژه را در فرامین آقا مطالعه کنند...
🚨 مدرسه تشکیلات اسلامی مضمار
☑️ eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5
هدایت شده از مدرسه مضمار ؛ تشکیلات اسلامی
🔸استاد پناهیان:
🔹تشکیلاتی مثل #بسیج یا ادارهکنندگان یک هیئت و اساساً هر نوع تشکّل مؤمنین در کنار همدیگر، همگی بنا بوده ما را در جهت «اجتماع من القلوب» رشد بدهد. گیر کار ما اینجاست! اینرا باید درست کنیم. گیر ما دشمنان نیستند، گیر ما در ضعف #بسیجی_بودن ماست. ما در خانه و مدرسه باید طوری تربیت شویم که بتوانیم در کار گروهی و تشکیلاتی موفق باشیم. اما «کار تشکیلاتی» تقریباً از رویۀ عموم بچهمذهبیها بهدور است. #مسیر_رشد ما اینجاست.
🔸دانشگاه امام صادق(ع) - ۹۵/۳/۲
💠 مدرسه تشکیلات اسلامی مضمار
🆔 eitaa.com/joinchat/466485249C9adacb35a5