ارسال شده از سروش+:
⁉️سوال: چگونگی پیوند برقرار کردن بین اسلام و مسئله حکمرانی. شکل حکمرانی پیامبر و حضرت علی و امام حسن و امام حسین چگونه بوده و ما میخواهیم چگونه حکومت کنیم؟
فرم حکومتی که ما داریم، با فرم حکمرانی پیامبر و حضرت علی تفاوت دارد. به نظر میرسد فرم جمهوریت برآمده از یک مدل فکر غربی است و با اسلام تطابق ندارد. بنابراین با یک فرمولی باید به تلفیق فرم جمهوریت و محتوای اسلامی رسید و تا زمانی که به این تکنیک حکمرانی دست پیدا نکرده باشیم نمیشود نام «جمهوری اسلامی» را بر حکومت گذاشت.
🗨پاسخ: اسلام را اول خوب بشناسیم. اسلام یک ثوابتی دارد و یک متغیرهایی. اینکه انسان باید همیشه در مقابل دشمن قوی باشد یک اصل ثابت است اما اینکه این قدرتمندی در چه قالبی باشد، در قالب اسب و اسلحه یا موشک، متغیر است. آن چیزی که ثابت است، حکومت اسلامی است. اما اینکه به چه شکل و فرمی باشد را ائمه اصرار نداشتند. «جمهوری اسلامی» یکی از مدل های حکومت اسلامی و حکمرانی دینی است.
فاصله ما با دموکراسی غربی، فاصله نجومی است. دموکراسی غربی میگوید آن چیزی که مشروعیت دارد خواست مردم است، اما جمهوری اسلامی میگوید آن چیزی که مشروعیت دارد خواست خداوند است.
📲پخش زنده از:
https://vc.sharif.edu/ch/farhangi1
🇮🇷@Basij_Sharif
✳️ معیارهای گزینش دولتمردان اسلامی(1)
✅ پاسداری از فرهنگ اسلامی
🔶 یکی از وظایف کارگزاران دولت اسلامی این است که برای حفظ فرهنگ دینی در جامعه دغدغه داشته باشند و مسائل دینی و پاسداری از سنگرهای ایدئولوژیک و ارزشها و اخلاق و مناسک و شعائر اسلامی برایشان در اولویت نخست قرار داشته باشد و تأمین سایر نیازهای مادی و رفاهی جامعه را در اولویتهای بعدی قرار دهند و هنگام دوران امر بین حفظ دین در جامعه با کسب منافع مادی، حفظ دین را در اولویت قرار دهند. ازاینرو قرآن مجید در وصف مؤمنانی که در جوامع دینی قدرت مییابند، میفرماید:...
🔴 مطالعه ادامه مقاله در👈🏽 http://dpfqom.ir/node/1238
🆔 @difqom
✳️حق راي؛ آري يا خير؟!
⭕️حتماً میدانید که در همین زمانه، مردم بسیاری در جهان برای داشتن «حق رأی» میجنگند و حتی عده بسیاری در این راه کشته شدهاند. امروز در کشورهایی (برخی از کشورهای عربی) زنان حق رأی ندارند و مردم برای احقاق این حق تلاش میکنند و در مواردی هزینههای سنگین میپردازند.
🔺حال تصور کنید که در کشور ما روزی اعلام شود که از این پس، انتخاب رئیسجمهور، با مجلس یا رهبری است و مردم دیگر نمیتوانند بهصورت مستقیم رئیسجمهورشان را انتخاب کنند. یا انتخابات, محدود به قشر خاصي شود. آیا این خبرها مردم را ناراحت و نگران و معترض نمیکند؟
🔺چرا اكنون كه در كشور ما مردم بالاي 18 سال، صرفنظر از هر جنس و رنگ و نژاد و زباني، حق راي دارند، بسياري افراد، آن را مسئلهای ناچیز و کماهمیت میدانند؟!
🔺چرا برخی با افتخار میگویند که در شناسنامهشان تابهحال مهر هیچ انتخاباتی نخورده است؟
🔺 آیا باید برخی حقوق از ما گرفته شود تا به اهمیت آن پی ببریم؟
🔰دفتر ارتباطات فرهنگي
📡ايتا:
https://eitaa.com/difqom
📡سايت:
http://dpfqom.iki.ac.ir
دكتر سليماني.پاسداری از فرهنگ اسلامی.mp3
3.56M
🔊 پاسداري از فرهنگ اسلام
🔺از مهمترين معیارهای دولتمردان اسلامی، پاسداری از فرهنگ اسلامی است. براي تبيین اين موضوع که مسئولين غیر فرهنگی، چه ارتباطی با مسائل فرهنگي و اسلامی دارند، باید ابتدا مقصود خود را از فرهنگ و اسلام و نیز اهداف نظام اسلامی روشن کنیم.
🔺اهداف نظام اسلامی مبتنی بر باورها و ارزشهایی است که بر اساس آن، انقلاب و نظام سیاسی جمهوری اسلامی شکل گرفته است. اين باورها و ارزشهاي اسلامي، فرهنگ جامعه ما را شكل داده و موجب حرکت و انقلاب شده است. از همین رو فرهنگ همواره مد نظر رهبران جامعه اسلامی بوده است...
🔺حجت الاسلام و المسلمین دکتر جواد سلیمانی(عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره))، در اين فايل صوتي, ضمن تبیین تشریح مباحث فوق، به ضرورت پاسداری از فرهنگ اسلامی توسط دولتمردان حکومت اسلامی می پردازند.
🔰دفتر ارتباطات فرهنگي
📡ايتا:
https://eitaa.com/difqom
📡سايت:
http://dpfqom.iki.ac.ir
✳️نسبی بودن مفهوم رجل مذهبی و سیاسی
🔺نباید از نظر دور داشت که رجلیت مذهبی و سیاسی، یک مفهوم نسبی است و با توجه به شرایط زمان و اشخاص تعریف می شود. ممکن است فردی در گذشته رجل مذهبی و سیاسی محسوب می شده، اما به دلیل مشکلات شخصی یا کناره گیری از سیاست یا تکامل نظام و جامعه، اکنون مصداق رجل مذهبی و سیاسی نباشد.
🔺از جمله اینکه امروز اطلاعات مذهبی و سیاسی افراد جامعه با دهه گذشته بسیار متفاوت شده و رشد یافته است به گونه ای که اوائل انقلاب گاه یک فرد سی ساله هم رجل مذهبی و سیاسی محسوب می شد، اما امروز چنین نیست؛ چراکه انقلاب اسلامی در سیر تکاملی خود، هر چه پیش رفته، شرایط و آزمون های دشوارتری را تجربه کرده است و اگر انقلاب اسلامی پیش از این در مرحله نظام سازی قرار داشته، اکنون در مرحله دولت سازی است. از همین رو باید با توجه به شرایط حاکم امروز رجال مذهبی و سیاسی را تعریف شود.
✍️هادي قطبي - تبيين مفهوم رجل مذهبي سياسي در اصل 115 قانون اساسي.
🔰دفتر ارتباطات فرهنگي
📡ايتا:
https://eitaa.com/difqom
📡سايت:
http://dpfqom.iki.ac.ir
Z0000171.MP3
30.45M
🎙 #درس_خارج_فقهالاداره
سیر بحث: فقه الاداره _ فقه نظارت – نظارت بر برنامه – احکام نظارت – نظارت استصوابی ( نظارت موثر) –فقه الحدیث
جمع بندی فقه القرآن و الحدیث
💠 استاد:
حضرت آیت الله قوامی دامظله
🔰 #صوت جلسه ۳۵۷ و ۳۵۸
🗓 یکشنبه ۱۴۰۰/٣/۹
#فقهالاداره
#فقه_نظارت ١۳۱
آدرس کانال دروس بنیاد
فقهی مدیریت اسلامی 🔻
https://eitaa.com/D_bonyadfeghhi1386
فقه الاداره 357و358.docx
14.2K
📒 #درس_خارج_فقهالاداره
سیر بحث: فقه الاداره _ فقه نظارت – نظارت بر برنامه – احکام نظارت – نظارت استصوابی ( نظارت موثر) –فقه الحدیث
جمع بندی فقه القرآن و الحدیث
💠 استاد:
حضرت آیت الله قوامی دامظله
🔰 #متن جلسه ۳۵۷ و ۳۵۸
🗓 یکشنبه ۱۴۰۰/٣/۹
#فقهالاداره
#فقه_نظارت ١۳۱
آدرس کانال دروس بنیاد
فقهی مدیریت اسلامی 🔻
https://eitaa.com/D_bonyadfeghhi1386
جلسه برخط خارج فقه الإداره
نیم ساعت پس از نماز صبح🔻
https://www.skyroom.online/ch/a32616797/feghh