eitaa logo
آثار _ نکته‌های پژوهشی_ زهره اخوان مقدم
1هزار دنبال‌کننده
276 عکس
9 ویدیو
92 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
مناسبات خرد و کلان در قصص قرآنی.pdf
1.23M
مقاله مناسبات خرد و کلان در قصص قرآنی سور اولیه مکی در پرتو داستان های انبیاء با محوریت مکافات نویسنده: زهره اخوان مقدم https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌻🌻🌻🌻
موضوع مقاله: به این بخش از کتاب مقدس توجه کنید : «نور از جانب کوه طور سینا آمد و برای مردم از جانب کوه ساعیر درخشید و از کوه فاران برای ما آشکار شد» (کتاب مقدس، تثنیه 33: 2) منظور از نور چیست؟ مسلما وحی است و این بخش، سه وحی را به تصویر کشیده. در ترجمه فارسی عصر حاضر از کتاب مقدس، به جای کلمه «نور»، کلمه «یهوه» به معنای خدای قوم یهود آمده است: «یهوه از سینا آمد ...». در ترجمه تفسیری انجمن بین المللی کتاب مقدس (1995: 207)، همین کلمه به «خداوند» تبدیل شده و در تورات سامری عربی کلمه «الله» آمده است (1978: 340). جالب است که در مناظرات امام رضا ع ، آنگاه که ایشان می خواستند بر نبوت پیامبر(ص) دلیل بیاورند، همین بخش متن کتاب مقدس را با همان کلمه «نور» می خوانند و مسیحیان حاضر هم اعتراضی نمی کنند. این خود می تواند در یک مقاله بررسی شود و نشان دهد که کتاب مقدس، تحریف شده است. راس الجالوت در این مناظره ، بخش فوق را چنین نقل می کند و بر نبوت پیامبر اسلام، به نوعی اقرار می نماید: «نوري كه از طرف سينا آمد، همان وحيي است كه بر موسي بن عمران در طور سينا نازل شد، و روشن شدن كوه ساعير اشاره به همان كوهي دارد كه در آنجا بر عيسي بن مريم وحي شد، و منظور از كوه فاران كوهي است در اطراف مكه که با مكه يك روز فاصله دارد». این مقاله برای مجله «پژوهش های رضوی» می تواند خوراک خوبی باشد. https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹☘🌹☘🌹
موضوع رساله و پایان نامه: یکی از راه‌های بررسی گفتمان ها، مطالعه تطبیقی آنها با نظریه‌های زبان‌شناسی از جمله نظریه کنش گفتار است. تلقی جان آستین بر این اساس بود که در میان اظهارات زبانی، طبقه مهمی هست که صادق و کاذب نیست، ولی ظاهرش همچون جمله‌های خبری است؛ زیرا در چنین جمله‌هایی قصد گوینده توصیف وضع، حال یا واقعیت نیست، بلکه انجام فعل است؛ مثلاً اگر کسی بگوید: «قول می‌دهم شما را ببینم»، با این جمله به شما وعده می‌دهد و «فعل» (کار) وعده خود را تحقق می‌بخشد و از این جمله خبری، توصیف وعده یا حکایت کردن از وعده را قصد نمی‌کند . توجه به نکته باعث شد آستین به جای تمایز میان گزاره‌های توصیفی و ارزشی، اظهارات هر گوینده را به اظهارات کنشی و اخباری تقسیم کند. آستین میان افعالی که انسان هنگام سخن گفتن انجام می‌دهد، تمایزی بدین‌گونه قائل شد: 1. کنش بیانی: بیان عبارت‌هایی که مفهوم و مصداق دارند؛ 2. کنش منظوری: متکلم از اظهارات خود هدف خاصی را دنبال کند؛ 3. کنش تأثیری: کلام معناداری که در شنونده تأثیر خاصی می نماید بنابراین، هر اظهاری (چه اخباری باشد و چه کنشی) این سه کنش را در بردارد. با تکیه بر «نظریه کنشی آستین» می توان در قرآن و روایات، فعالیت های متعددی انجام داد. مثلا: تحلیل خطبه های نهج البلاغه، با تکیه بر نظریه آستین. یا تحلیل قصص پیامبران با تکیه بر نظریه فوق، و هلم جرّا. این منبع می تواند برای فهم حیطه بحث، کمک کننده باشد: كتاب «مباني تحليلي كارگفتي در قرآن كريم» صانعي پور (1390) https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹☘🌹☘🌹
لینک گروه در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam لینک گروه در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
موضوع رساله و پایان نامه: حالا که در دو پیام پیشین، صحبت از فلسفه زبان و «سِرل» شد خوب است که یادی کنیم از نظریه «ادب زبانی» که فیلسوفان زبان مطرح کرده‌اند. در این نظریه که به نام دو دانشمند مشهور : «براون و لوینسون» معروف است، سخن از اهمیت مراعات وجهه گوینده و مخاطب در سخن گفتن است و مولفه های آن مورد بحث قرار می‌گیرد. این بررسی در هر سخن و کتابی می تواند مورد توجه باشد مثلا در قرآن به صورت کلی، یا در برخی موارد به شکل خاص ؛مثلا : «نظریه ادب گفتار در مورد مسائل زنان در قرآن کریم» ، یا مطالعه در نهج البلاغه که تا چه میزان، امیرالمؤمنین علیه السلام حتی در مورد دشمنانشان، وجهه آنان را مراعات فرموده‌اند، یا در اشعار حافظ و فردوسی و سعدی برای رشته ادبیات فارسی، و ... . در این زمینه جهت تقریب به ذهن، این مقاله را ببینید: بررسی مؤلفه‌های ادب زبانی در قابوسنامه با استفاده از نظریه براون و لوینسون از :ابراهیم دانش ، و محمدرضا طوسی نصرآبادی. نیز مقاله مهدی مقدسی نیا و سید علی اصغر سلطانی با عنوان «کاربرد شناسی زبان و سازو کارهای ادب ورزی در برخی از ادعیه شیعه» نشان می دهد که حوزه این بحث، چقدر متنوع است. لازم به ذکر است که پروپوزال‌ها و مقاله‌های این حوزه، اگر به شکل محققانه نوشته شوند، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند. موید باشید https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌹☘🌹☘🌹
واکاوی عینی گرایی در هرمنوتیک روشگرا با تکیه بر دید گاه هیرش.pdf
306.9K
واکاوی عینی گرایی در هرمنوتیک روش گرا با تاکید بر دیدگاه هیرش نویسندگان: زهره اخوان مقدم، احمدرضا آرام، سمیه عبداللهی. https://eitaa.com/akhavanmoghadam 🌻🌻🌻🌻
سلام خدمت همراهان گرامی. چند موضوع مقاله در حوزه اعتقادات و فرمایشات عالم شیعه شیخ مفید عرض می کنم. 1- اعتقاد جالب ایشان در مورد الهی بودن قرآن و وحی بودن آن، این است که خود پیامبر هم از آوردن شبیه قرآن، عاجز بوده اند. عنوان: دیدگاه شیخ مفید در اثبات وحیانی بودن قرآن، با تکیه بر عدم توانایی پیامبر(ص) در آوردن مشابه برای قرآن . در این دیدگاه ، وی تکیه بر عدم دخالت شیطان در وحی نیز دارد. 2- نقد کلام شیخ مفید در استدلال به قرآن، در حوزه اثبات وحیانی بودن قرآن - یعنی ایشان به آیاتی استناد کرده است که بر غرض او دلالت ندارند (نه اینکه ما مخالف قدسی بودن قرآن هستیم. استدلال ایشان ضعیف است و آیات خوبی انتخاب نکرده) 3- نیاز داشتن «کلام» به «محل» از دیدگاه شیخ مفید. ایشان نزول کلام ، بهتر بگوییم نزول قرآن را بر قلب قبول ندارد و معتقد است که جنس کلام بودن، محتاج مکان و محل است، چون عَرَض است. 4- ایشان در مورد وجه اعجاز قرآن نیز دیدگاه ویژه ای دارد و نظم قرآن را وجه اعجاز نمی داند، چون فقط شامل فصیحان و بلیغان می شود؛ حال آنکه قرآن برای همگان معجزه است. 5- در مورد مصحف امام علی (ع) نیز معتقد است که ترتیب آن بر وزن ترتیب قرآن کنونی می باشد. تحلیل نظر ایشان و مقایسه با دیدگاه دیگران، از جمله مخالفان این نظر، حوزه خوبی برای مقاله است..