eitaa logo
آثار _ نکته‌های پژوهشی_ زهره اخوان مقدم
1هزار دنبال‌کننده
276 عکس
9 ویدیو
92 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال: اگر مقاله در باب امامت نوشتیم کجا چاپ می‌کنند؟ جواب این سؤال در تصویر زیر است👇🏼👇🏼
کتاب جدید دکتر پاکتچی را دیدید دوستان؟ عنوان کتاب: «روش‌شناسیِ پیوند میان دستگاه مفهومی قرآن و علوم مدرن»- این کتاب را دانشگاه امام صادق (ع) چاپ کرده، و دوشنبه گذشته 11 دی 1402 ساعت چهار بعدازظهر، جلسه نقد و بررسی آن، برگزار شد. جلسه مذکور در خانه اندیشمندان علوم اسلامی تشکیل شد و ناقدان عبارت بودند از: دکتر مسعود فراستخواه، و دکتر جواد پورکریمی. توصیه می‌کنم صوت جلسه را بشنوید چون بسیار آموزنده است. یکی از نقدهای دکتر فراستخواه این بود که در این کتاب، میل به ترکیب وجود دارد، ترکیب بین علم و ایمان. در حالی که ایندو، دو ساحت جداگانه هستند و حتی ملاصدرا هم دچار این ترکیب بود. ایشان اضافه کرد: ابن رشد در عالم اسلام، معروف نشد چون قائل به تفکیک این دو ساحت بود، و آنها را دو حقیقت جدا می دانست. دنیا در ساحت علم، مجموعه‌ای از علت‌ها و معلول هاست، ولی در ساحت ایمان، می توان موجود بدون علت را هم یافت. کتاب های ابن رشد را سوزاندند و قدرش را ندانستند ولی اروپاییان، در عصر رنسانس ، سخنان ابن رشد را گرفته و در دانشگاه ها تدریس کردند و دین و علم را به لحاظ هستی شناختی جدا نموده گفتند: این دو هم معرفت‌ها و هم کاربردهایشان متفاوت است. البته قطعا با هم ارتباط دارند از این حیث که کسی که ایمان دارد، کار علمی صحیح انجام می دهد و کم کاری نمی کند و حق دانشجو را ضایع نمی کند و ... اما تمایز و تفکیک هم باید باشد. البته دکتر پاکتچی ضمن تایید سخنان دکتر فراستخواه گفتند: من کاملا با آن تمایز و تفکیک موافقم، و در کتابم نیز مخلوط نکرده ام. آنچه گفته‌ام این است که: بین علم و ایمان، باید دیالوگ باشد، نه اینکه معتقد به پیوند آن دو باشم. لینک گروه در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam لینک گروه در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
تفصیل مطلب را در صوت ضبط شده به طور کامل بشنوید. خلاصه فوق که دریافت منِ حقیر است، از آن جهت ذکر کردم که موضوعات فراوانی برای تحقیق در سطوح تحصیلات تکمیلی بخصوص دکترا در بردارد. مثلا: حقیر آخر جلسه از دکتر فراستخواه پرسیدم: این تفکیک ابن رشد، با مکتب تفکیک معاصر که برخاسته از مشهد است، مساوی است؟ ایشان فرمود: خیر ، مساوی نیست ولی هر چه هست بهتر از ترکیب و یکسان انگاری است. همین مطلب می تواند موضوع یک پایان نامه دکتری واقع شود: «مقایسه مکتب ابن رشد با مکتب تفکیک از حیث مبانی، روش، و کاربرد. لینک گروه در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam لینک گروه در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
نیز از طرفی دیگر می‌توان مکتب ابن رشد و ابن سینا را از حیث رابطه علم و ایمان مقایسه کرد. موضوع چنین می شود: «مقایسه دیدگاه‌های ابن رشد و ابن سینا در موضوع ارتباط دو حوزه علم و ایمان». از آنجا که ملاصدرا هم مسیری مانند دیگران و بر خلاف ابن رشد پیموده، می‌توان همین مقایسه ها را بین ابن رشد و ملاصدرا انجام داد. البته گفتنی است که موضوعات ساده‌ای نیستند؛ گاو نر می‌خواهد و مرد کهن! اما بسی مفید و کاربردی و ضروری! لینک گروه در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam لینک گروه در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
لطفا در ثواب کمک به دوستان خود با انتشار این کانال سهیم باشید 🙏🙏
Explicit knowledge - Tacit knowledge لینک گروه در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam لینک گروه در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
آثار _ نکته‌های پژوهشی_ زهره اخوان مقدم
لینک گروه در ایتا: https://eit
این صوت که دوشنبه 18 دیماه 1402 گذاشتم، بازخوردهای زیادی داشت و بحمدالله همه مثبت بود. یکی از سوال‌هایی که پرسیدند جالبه و برای استفاده دیگران، اینجا مطرح میکنم. پرسیدند آیا علمی که در روایات فرموده‌اند «نور یقذفه الله فی قلب من یشاء» می‌توان دانش ضمنی نامید؟ عرض کردم خیر؛ در معنای دانش ضمنی گفتم که بر اثر تجارب شخصی و گاه اجتماعی در پسِ ذهن ایجاد میشه. بدیهی است که الهامات الهی و یا نور علم، از این سنخ نیست. در سؤال مشابهی همین نکته را در مورد «علم لدنی اهلبیت علیهم السلام» پرسیدند، که پاسخ، همان است. یا علی. لینک گروه در ایتا: https://eitaa.com/akhavanmoghadam لینک گروه در تلگرام: https://t.me/Akhavanmoghadam
از همراهی و لطف شما عزیزان سپاسگزارم. درخواست کردید صوت‌ها بیشتر شود و نیز ویدئو هم اضافه گردد. به روی چشم. ان شاءالله