💚انا لله وانا الیه راجعون 💚
شب جمعه است یادی میکنیم از همه اموات مومتین ومومنات مخصوصا دوستان و هم گروهیهای عزیزمان که از جمع ما رفتند.
دعا میکنیم که همگی امشب مهمان سفره اهل بیت ع باشندان شاءالله.
🌺برای علو درجات همه این مسافران آسمانی حمد و سوره ای تلاوت بفرمائید.🌺
🌷خداوند همه ما را هم ببخشد و بیامرزد و عاقبتمون را ختم به خیرنمایدان شاالله🌷
🖤 اسامی مرحومین گروه آخرت اندیشان ،ازابتدای تشکیل گروه تا کنون🖤
🌷نامونامخانوادگی
تاریخ فوت🌷
🖤 1)لیلا شهبازی
👈 ۹۱/۱/۲۷
🖤 2)سید منظر راضی
👈 سال ۹۷
🖤 3)محترم رحمتی 👈۹۲/۱/۱۹
🖤 4)زهرا نوری 👈۹۳/۳/۶
🖤 5)مریم محمد زاده 👈۹۴/۱/۸
🖤 6)الله وردی پیامی
👈۹۶/۹/۱۹
🖤 7)مرجان خاوری 👈۹۷/۱/۱۱
🖤 8)نصرت هاشمی 👈۹۷/۸/۴
🖤 9)فاطمه عاصی شاد 👈۹۸/۸/۱۲
🖤 10)مرتضی رمضانی 👈۹۸/۹/۱۳
🖤 11)سیده رقیه سید علیخانی
👈 ۱۴۰۰/۱/۲۵
🖤 12)بشیرنصیرپور
👈 ۱۴۰۰/۴/۲۵
🖤 13)صرفناز جعفری 👈۱۴۰۰/۷/۲
🖤 14)سکینه بخشی 👈۱۴۰۰/۷/۱۱
🖤 15)محمود جعفری فرد
👈1401/5/14
🖤 16)مرحومه کربلایی طیبه گرمابدری👈1401/6/15
باسلام واحترام توضیح اینکه بعضی مراجع نظر به قضاء شدن ندارند اگر از وقت بگذردبه نیت قربه الی الله خوانده شود ونیت ادا یا قضا ندارد .متشکرم
مسئله👇🏻👉
⁉️اگر زن در گرفتگى خورشيد و ماه، حائض باشد، آيا پس از پاك شدن، بايد نماز آيات را قضا كند؟
✍همه مراجع (به جز فاضل و وحيد): قضاى آن واجب نيست.
✍آيه اللّه فاضل: بنابر احتياط واجب، بايد قضا كند.
✍آيه اللّه وحيد: اگر در هنگام گرفتگى خورشيد و ماه حائض بوده، قضاى آن واجب نيست؛ ولى اگر در هنگام زلزله بوده، بايد پس از پاك شدن آن را بدون نيت ادا و قضا به جا آورد.
اگر ندانیم قرار است کجا برویم هیچ وقت برای آن آماده نمیشویم. پس باید بدانیم منازل آخرت چگونه است، وفات به چه شکل است، حضرت عزرائیل (علیهالسلام) چگونه میآید، چگونه از ما جان میگیرد، قبض روح چگونه خواهد بود، مراحل قبل از قبض روح، حین قبض روح، روح بعد از قبض به چه شکل خواهد بود، در عالم قبر به چه وضعیتی خواهیم رسید، عالم برزخ که میلیاردها برابر زیباتر، بزرگتر، جذابتر، کاملتر و پیشرفتهتر از دنیاست، وضعیت ما چه خواهد بود، آیا اساسا ما با آمادگی میرویم، سئوالهای قبر چیست، آنجا چه سوالهایی از ما میکنند؟ نکیر و منکر چه کسانی هستند، آیا برای همه میآیند یا برای بعضیها میآیند، بشیر و مبشر چه کسانی هستند، باید چه چیزهایی برای قبر ذخیره کنیم، چون هرچه که هست باید از دنیا ببریم و آن چیزها هم باید در درون خودمان ایجاد کرده باشیم. خوراک قبر فقط باطن انسان است.
ما در زمین، خانواده موقتی داریم و نسبت به آن وظائفی داریم. ما مثل یک جنین که در رحم مادر رشد میکند، در رحم دنیا آمدهایم تا رشد کنیم و به تعالی برسیم و برای مرحله بعد آماده شویم. ما خانوادهای غیر از خانواده زمینی داریم و با تکامل پیش آن خانواده مان برمیگردیم.مهم این است که بفهمیم چه راهی در پیش داریم، کجا هستیم، چگونه باید زندگی کنیم، هدف ما کجاست، چه منازلی را باید پشت سر بگذاریم.
ما چند نوع تولد و در واقع چند نوع رحم داریم. یکی رحم مادرمان بود که از آن به دنیا وفات کردیم. از رحم دنیا به عالم برزخ یا ملکوت متولد میشویم که میلیاردها برابر از اینجا کاملتر، بزرگتر، مهمتر و پیشرفتهتر است. رابطه دنیا با آخرت مثل رابطه رحم مادر با دنیاست. همان طور که دنیا قابل مقایسه با رحم مادر نیست. ملکوت هم قابل مقایسه با دنیا نیست.
ابن سینا (ره) در رسالهی به نام الشفاء «من خوف الموت» میفرماید: «مردن برای انسان عوضکردن ابزار است». مثلاً نجار برای هر قسمت از کارش ابزار عوض میکند و با ابزار دیگری کار میکند. یک جا اره به دردش میخورد، جای دیگر چیز دیگری. ابزار ما هم در مدتی که در دنیا هستیم، بدن ماست که این هم ابزار مبارکی است. اسلام هم به این ابزار احترام میگذارد و حتی برای مرگ آن قوانینی را قرار میدهد مثل؛ غسل دادن میت، نماز خواندن بر میت، دفن بدن و... . سر قبر که ما میرویم به احترام بدن میرویم. روح همچنان ارتباطش را با بدن در عالم ملکوت و برزخ حفظ میکند و از این روست که سفارش به هدیه فرستادن و رفتن به قبرستان شده است. زیرا که میت در عالم برزخ متوجه میشود. پس بدن خیلی حرمت دارد.
ما قرار است با این بدن که ابزار بسیار محترم و مهمی است، زندگی کنیم و برای آخرت آماده شویم.
باسلام واحترام .مطالب گروه صرفا جهت مطالعه وکسب اطلاعات شما دوستان می باشد .ضمن تشکر از همراهی شما لطفا مطالب را با دقت مطالعه نمایید .
اگر به دوستان وعزیزانتان علاقمند هستیدحتماآنها رابه گروه دعوت نمایید .
❌👈اعمالی که شما دوستان برای انجام ان به این گروه دعوت شدید وانجام ان برایتان واجب می باشد👇👇
❌👈اساسنامه گروه آخرت در صورت فوت یکی از اعضاء
❌✅شب اول خواندن نماز لیله الدفن
❌👈وتا چهلم متوفی فرصت دارید یک بار
❌👈یک روز نماز قضاء
❌👈یک نماز ایات
❌👈بخش قران مشخص شده
❌🔴👈واگر با روزه مشارکت داریدهمه اعمال بالا به اضافه یک روز روزه قضاء
متشکرم .
امیدواریم بتوانیم گره گشای اخرت خود باشیم
التماس دعا
مؤمنین هنگام قبض روح پنج تن (علیهمالسلام) را میبینند و از دنیا میروند. البته برای مؤمن این گونه است. خداوند آنقدر مؤمن را دوست دارد و به قدری مؤمن پیش خدا عزیز است که امام صادق (علیهالسلام) فرمود: «المُؤمِنُ أعظَمُ حُرمَۀً مِنَ الکَعبَۀ حرمت مؤمن از کعبه بالاتر است».
یکی از آن حرفهایی که عزرائیل (علیهالسلام) هنگام ترس مؤمن میزند، این است که پنج تن (علیهمالسلام) را نشان میدهد و میگوید اینها همراهان و همنشینان تو و منتظر تو هستند. امام صادق (علیهالسلام) میفرمایند: حضرت عزرائیل برای اینکه اشتیاق مؤمن را زیاد کند و به اصطلاح دلش را آب کند؛ به مؤمن در حال احتضار میگوید: «اگر میخواهی، جانت را نمیگیرم، میخواهی برگرد» که مؤمن میگوید: نه من حاضرم و اصلا به هیچ وجه دیگر حاضر نیستم برگردم».
خدا به ملک الموت میگوید: اینجا را به مؤمن نشان بده، امکان ندارد برگردد. امام صادق (علیهالسلام) میفرماید: «جبرئیل به فرد مؤمن میگوید: من مخیرم به من گفتهاند اگر نخواست، او را نیار»، و مؤمن اشتیاقی به برگشتن به دنیا نشان نمیدهد.
اما کسی که فاسق است و با پنج تن آل عبا اصلا انسی نداشته با ایشان زندگی نکرده، رغبتی به دیدنشان نداشته و در دنیا شیفتگی، دلتنگی، دلدادگی و احساس عضویت در خانواده اهل بیت را نداشته، رفت و آمدی برقرار نکرده، این شخص وقتی امیرالمؤمنین را میبیند، حالش خیلی بد میشود.
چون حضرت علی(علیهالسلام) فرمود: «مَن یَمُت یَرَنی من مؤمنٍ أو منافقٍ قُبُلا هرکس بمیرد من را میبیند، هم کافر و هم مؤمن». اما اینکه چگونه میبینند، خیلی فرق میکند.
لحظهای که در قیامت از قبرها برانگیخته میشود. سنت ها و احکامی را میبیند که در دنیا ندیده بود. یک ماجرای دیگر، داستان دیگر، یک فضای دیگر در آخرت است. در قیامت اگر انسان آماده نباشد به او خیلی خیلی فشار میآید.
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻در وقت مرگ و قبض روح، حضرت عزرائیل با چه شکلی ظاهر می شود؟
تمام خصوصیتهای لحظه مردن، به شکل باطن انسان است.
در ابتدای بحث از امام سجاد (علیهالسلام) نقل شد که فرمودند: «شدیدترین لحظات فرزند آدم 3 لحظه است؛ لحظهای که در آن ملک الموت را میبیند». ملک الموت حضرت عزرائیل (علیهالسلام) که از فرشتگان الهی است و به چهره باطن هرکس میآید و در مقابل او قرار میگیرد؛ یعنی تصویر روح شما روی صورت و هیکل ایشان میافتد. هر شکلی باطنت باشد عزرائیل (علیهالسلام) به همان شکل میآید.
نه فقط عزرائیل (علیهالسلام)، بلکه تمام خصوصیتهای حالت مردن به شکل باطن انسان است. مثل جنین، جنین وقتی در دنیا میآید، اگر کور باشد، خودش دنیا را تاریک میبیند، دنیا کسی را کور نمیکند. کسی هم جنین را کور نمیکند. کوری را جنین خودش با خود میآورد. اگر از کوری زجر میکشد برای این است که خودش چشم نیاورده است
اگر نمیشنود، اگر از هر ارگانِ بدن که کم دارد و زجر میکشد برای این است که خودش این ارگانها را در دوران جنینی درست نکرده و نیاورده و با شرایط دنیا سازگار نیست، بنابراین دردش میگیرد. در رحم چشم و گوش و پا و دست و ... نمیخواست دردی هم نداشت. اینجا اینها را لازم دارد و تا متولد میشود، ماجرا شروع میگردد.
مثلاً کسی که چشم درد دارد، ایراد از طول موج در دنیاست یا ایراد از چشم اوست؟ مسلم است ایراد از چشم اوست چرا که چشم او نمیتواند با طول موج اینجا ارتباط برقرار کند. عینک را به چشم میزنند. چون این چشم نمیتواند با طول موج ارتباط برقرار کند و با کمک عینک این ایراد درست میشود. کسی که گوشش نمیشنود، مشکل از گوش اوست یا از فرکانس صوت؟ مشکل از گوش اوست. گوش با فرکانس صوت در دنیا هماهنگ نیست.
وقتی ما پا درد داریم، مشکل از پای ماست نه از دنیا. اصلا در آخرت درد نیست، همهاش یک تکه بهشت است. درد، جهنم، سوختن، احساس آتش گرفتن، مار و عقرب برای این است که شما از اینجا با خودتان همهاش را میبرید. که در توضیحات بخش قبر به آن میپردازیم. ما همه چیز را با خودمان از اینجا میبریم.
اگر انسان آماده نباشد دیدن ملکالموت برایش خیلی سخت است. حضرت ابراهیم (علیهالسلام) وقتی ملک الموت را زیارت کرد، فرمود: میخواهم ببینم وقتی جان کافر را میگیری، چگونه و با چه قیافهای میگیری؟ میخواهم قیافهات را ببینم». عزرائیل (علیهالسلام) گفت: « نه، به اصطلاح عام، «بیخیال شو» نمیخواهد ببینی». حضرت ابراهیم اصرار کرد. ملک الموت گفت: آیا جگرش را داری که نگاه کنی؟ میتوانی؟». گفت: «بله نگاه میکنم». تا حضرت عزرائیل چهرهای را که با آن با کافر روبرو میشد، به حضرت ابراهیم نشان داد، حضرت ابراهیم بیهوش شد. وقتی به هوش آمد گفت: «اگر کسی جهنم هم نرود، دیدن همین قیافه برای او بس است». سپس حضرت ابراهیم (علیهالسلام) میگوید: «با چهرهای که جان مؤمن را میگیری، میخواهم شما را ببینم». حضرت ملکالموت با چهرهای بسیار زیبا و جذاب میآید. باز هم حضرتعالی ابراهیم طاقت نمیآورد و میگوید: «همین یک لحظه دیدن این قیافه جذاب و زیبای تو برای جزای مؤمن کافی است».
سختترین حالت که در بعضی از روایات گفتهاند، حالتِ زمان موت است، یعنی تا فرد میمیرد، اول او را پیش خدا میبرند. در بعضی از فرمایشات هم فرمودهاند که سخت ترین لحظه «قیامت» است که البته هردو هم درست است.
یک ملاقات خصوصی و حضوری بین انسان و خدا، که دیگر هیچ کس نیست؛ یک ملاقات چشم در چشم حضوری و یک مکالمه که خدا سئوال میکند و اگر آدم آماده برود؛ میفرماید خدا خیلی انسان را ناز و نوازشش میکند و خیلی به او میرسد. ولی اگر آدم آماده نباشد، خدا با آدم حرف میزند، با خودت چه کار کردی؟ آن امانتی که از خودم به تو داده بودم، آن کودک عزیز روان، آن نفخه خدایی، آن روحی که از خودم به تو داده بودم را چه کار کردی؟ امانت را آوردی یا نیاوردی؟ خیلی سخت است خدا امانتش را میخواهد.
همانطور که قرآن میفرماید: «یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ؛ روزى که مال و فرزندان به احدى سود نمىدهد، مگر کسى را که با قلب سلیم نزد خدا آید». خدا میگوید: یک امانت که بیشتر ما به تو ندادیم، همان روح خدا، نفخه الهی، سالم آوردهای یا نه؟
خدا نکند، روزی اگر خدا به آدم بگوید سالم آمدهای یا نه؟ آیا امانت را سالم آوردهای؟ و آدم نداند چه بگوید. در پیشگاه خدا گفتن معنی ندارد و ارائه پاسخ به صورت کتبی یا شفاهی نیست. اصلا شما وقتی وارد میشوی، مثل یک جنین که همه چیزش معلوم است و نمیتواند بگوید: من سالمم یا نیستم. خودِ دنیا و شرایط دنیا او را و سلامت او را تفسیر میکند. پیشگاه خداوند هم جایگاه حقیقت است. جایگاه اعتبار نیست که بخواهید زینت کنید بزک کنید، دروغ بگویید، کسی را نمیتوانید فریب دهید. وقتی جنین با چهارپا به دنیا میآید، نمیتواند دو پایش را پنهان کند، معلوم است که با چهار پا آمده؛ اگر دُم آورده باشد جنین دُم آورده، با این دم چه کار کند؟ یا یک سر اضافه آورده، با این سر چه کار کند؟
اگر آدم بیمار متولد شده باشد، صحنه سختی است که خدا از انسان بپرسد: در دنیا چه کار کردی؟ امانتی که به تو دادیم کجا بردی؟ چقدر هم بد است که انسان به خدا پاسخ دهد، مگر میخواستی چه کار کنم، زندگی کردیم دیگر. یعنی اصلا نداند برای چه به دنیا آمده است. نداند برای چه آفریده شده است و نداند از او چه میخواهند این را مستی میگویند.