eitaa logo
اخلاق عملی
32.8هزار دنبال‌کننده
586 عکس
183 ویدیو
43 فایل
مدرس: رضا مهدوی ❤نوکری از نوکران پسر فاطمه‌ام❤ طلبه درس خارج سایت کانال: https://saleketarigh.ir به یاد استادم سالک الی الله مرحوم آیت الله شیخ ابراهیم امجد (ره) این کانال #نذر_ظهور است ادمین: @Akhlagh_amali_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💥شرح آیه استرجاع 💌سه نکته در آیه شریفه در آیه إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ سه نکته کلیدی وجود دارد که کمک می‌کند این آیه را دقیق و درست متوجه شویم: اول: مالکیت خداوندمتعال است که همه موجودات ملک الهی هستند و خدای متعال می‌تواند به هر نحوی در ملک خود تصرف کند که توضیح آن گذشت. دوم: اشاره به فنای عالم دارد که انسان روزی از تمام وابستگی‌ها و دلبستگی‌های خود جدا می‌شود و رهسپار خدای متعال می‌شود و همچنین هر چیزی که به آن دلبسته است به این سرنوشت دچار خواهد شد. امیرالمومنین علی علیه‌السلام در بیانی نورانی چنین فرمودند: اِنَّ قَوْلَنا: اِنّا للهِ اِقْرارٌ عَلَى اَنْفُسِنا بِالْمُلْكِ وَ قَوْلُنا: وَ اِنّا اِلَيْه راجِعُونَ اِقْرارٌ عَلَى اَنْفُسِنا بِالْهُلْكِ. اينكه ما مى گوييم: «إنّا للهِ» اعتراف به اين حقيقت است كه ما مملوک اوییم؛ و اینکه می گوییم: «اِنّا اِلَيْهِ راجِعُونَ» اقرار به این است که ما از اين جهان خواهيم رفت [و جايگاه ما جاى ديگر است. 📧حکمت ۹۹ نهج‌البلاغه سوم: آن است که وقتی انسان به خداوندمتعال توجه می‌نماید می‌فهمد یکی از اسماء الهی صبور است و تلاش می‌کند با صبر بر مصیبت این اسم را در خود تربیت کند و این تربیت قدم گذاشتن در مسیر خلافت الهی خواهد بود زیرا خلیفه کسی است که صفات خداوند را در خود زنده می‌کند و این زنده کردن عین حرکت در این مسیر نورانی می‌باشد. به بیان اخری فرد مصیبت دیده با مزین شدن به صفت صبر رنگ خدا و صفت صبور الهی را در خود ایجاد می‌کند که این گام بلندی در خلافت الهی می‌باشد. 💯پس با این توضیحات باید گفت: وَ بَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ. و به صابرین بشارت بده. همانان که چون پیشامد ناگوارى به آنان برسد مى‌گویند: ما از آنِ خداییم و به سوى او باز مى‌گردیم. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹دوستان روی هر کدام بزنند به ابتدای بحث وارد می‌شوند. ✨سه کارکرد تزکیه✨آداب مراقبه اصولی✨ ✨موانع مراقبه: ناامیدی از خود✨ ✨شروع راهکارهای ناامیدی✨ ✨تنبلی✨ ✨ریشه اول✨ ✨ریشه دوم✨ ✨ریشه سوم✨ ✨ریشه چهارم✨ ✨ گناهان گذشته✨ ✨معنای گناهان گذشته✨ ✨مضرات گناهان گذشته✨ ✨قساوت دل✨ ✨راهکار تطهیر گذشته✨ ✨حدیث توبه✨ ✨شروع راهکارهای جزیی✨ ✨نماز توبه و آداب آن✨ ✨موانع مراقبه: ناامیدی از رحمت الهی✨ ✨شروع راهکارها✨ ✨چرا دعایم اجابت نمی‌شود✨ ✨موانع مراقبه: ترس از شروع تزکیه✨ ✨شروع راهکارها✨ ✨فلسفه بلاها✨ ✨شروع راهکارهای صبر✨ ✨وسواس شیطان✨ ✨موانع: مشکلات روزمره✨ ✨یک دل و یک اراده✨ ✨راهکار اول: تربیت فرزند✨ ✨دلبستگی به مال✨ ✨قناعت و سلوک✨ ✨راهکار اول قناعت✨ ✨راهکار دوم✨ ✨مشکلات مختلف زندگی✨ ✨راهکار اول✨ ✨راهکار دوم✨ ✨راهکار سوم✨ ✨راهکار چهارم✨ ✨مانع مراقبه: عجله✨ ✍سیر دقیق و کاربردی تزکیه: سیر دقیق تزکیه به صورت صوتی به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع تزکیه و خودسازی 🔸️ریشه: ترس از شروع مراقبه ⚡️وساوس شیطان وسواس توام با ترس شیطان رجیم را می‌توان عامل اصلی در عدم شروع خودسازی عنوان نمود، شیطانی که قسم خورده است تا انسان‌ها را از صراط مستقیم خارج نماید و برای این کار تمام نیروهای خود را بسیج می‌کند و هر راهی را در پیش می‌گیرد تا بتواند مانع تزکیه مومنین گردد. شیطان یک بار از طریق ناامیدی از خود و رحمت الهی، یک بار از طریق گناهان گذشته و یک بار نیز از طریق ترس انداختن در دل مومنین تلاش می‌نماید تا بتواند آن‌ها را از مسیر عبودیت خارج کند زیرا می‌داند شکوفایی توحیدی و انسان کامل شدن و معرفت الله در سایه عبودیت و تزکیه حاصل می‌گردد یا خشوع و خضوع حقیقی (نابودی منیّت) در پیشگاه ربوبی که خود از آن سرباز زد فقط با تزکیه حاصل می‌گردد درنتیجه از هر طریقی تلاش می‌کند تا انسان را از خودسازی دور نماید. 🌹او که به خوبی می‌داند ترس در وجود انسان‌ها وجود دارد و نسبت به از دست دادن نگران و مضطرب می‌شوند، گاهی می‌گوید اگر تزکیه کردی و نمازصبحت قضا شد ممکن است مانند مرحوم نخودکی فرزندت بمیرد❗️ یا اگر تزکیه کنی به انواع بلا و مشقات دچار می‌گردی و آرامشی که اکنون داری را از دست می‌دهی و تو می‌مانی و هزاران مشکل بزرگ و کوچک و آن موقع خواهی گفت: ای کاش! هیچ وقت این مسیر را شروع نمی‌کردم و ای کاش! همانگونه مثل قبل زندگی می‌کردم❗️ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
سلام علیکم اولا بنده رضا مهدوی هستم که تدریس می‌کنم و در بیوی کانال بسیار مشخص نوشتم ثانیا استاد بنده شیخ امجد قدس سره بوده که در گنبد کاووس در امامزاده یحیی بن زید دفن هستند. ثالثا استاد بنده رو با امجدی که در فرانسه هست و منحرف می‌باشد و ضد ولی فقیه و انقلاب هست یکی نگیرید. جان ما فدای امام خامنه‌ای و این انقلاب نورانی است خیلی مشخص در بیوی کانال نوشتم که استادم فوت شده است و نوشتم رضا مهدوی.
🌹زندگینامه و تصویر استاد عزیزم آیت الله ابراهیم امجد قدس سره دیگرانت عشق می‌خوانند و من سلطان عشق ای تو بالاتر ز وهم این و آن بی من مرو
💥موانع تزکیه و خودسازی 📮ریشه: ترس از شروع مراقبه ⚡️راهکار نهایی: شروع نما راهکار نهایی برای شکستن این وسوسه‌های شیطانی _ در کنار استعاذه و ارتباط با خدا_ آن است که به سوی عمل برویم و تلاش کنیم با جدّ و جهد و تلاش کافی در وادی عمل گام برداریم یعنی خود را ملزم کنیم که باید به مهم‌ترین و اساسی‌ترین کار عالم یعنی تزکیه نفس که پایه حیات نورانی اخروی می‌باشد بها دهم و با توکل به خدا قدم در این راه بگذارم تا این ترس شیطانی در وجودم شکسته شود زیرا راه شکستن ترس نسبت به چیزی ورود به آن کار می‌باشد. از امیرالمومنین علیه‌السلام نقل شده است: إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ، فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنه. هنگامى كه از چيزى (زياد) مى ترسى خود را در آن بيفكن، چرا كه سختى پرهيز از آن از آنچه مى ترسى بيشتر است. 🗂حکمت ۱۷۵ 📌در این هنگام متوجه خواهد شد که تمام خیر و سعادت در تزکیه است زیرا با بستن نفس و هواهای آن خیرات و برکات برای مجاهد نفس حاصل می‌گردد و به روشنی می‌بیند خدای متعال او را کمک می‌کند و به وعده‌های خود در قبال او جامه عمل می‌پوشاند. نکته: لازم است آنچه تاکنون در باب راهکارهای از بین بردن ترس از شروع مراقبه بیان شده است را نیز با خود داشته باشد زیرا آن معارف دیدگاه سالک و مجاهد را عوض می‌کند و روح او را آماده عمل می‌کند و این راهکار اسباب حرکت و تزکیه را ایجاد می‌کند. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره یکی دیگر از معضلاتی که مانع مراقبه و خودسازی می‌گردد درگیری‌های روزمره و اشتغالات زیاد به زندگی دنیوی می‌باشد که اسباب غفلت و فراموشی خودسازی را ایجاد نموده است. در این مشکل و معضل سالک مبتدی چنان غوطه‌ور در این مشکلات و اشتغالات می‌شود که فراموش می‌کند که باید به تزکیه نفس بپردازد و اگر هم یاد تزکیه بیفتد خیلی زود فراموش می‌کند و دوباره درگیر آن مشکلات می‌گردد. ✨️برای مثال عده‌ای عمر خود را خرج اولاد و آینده آنان می‌کنند که گویا جز رسیدگی به آنان کاری ندارند و تمام همّ و غم خود را در رشد مادی آنان می‌گذارند و اینگونه از خود و تزکیه آن غافل می‌شوند❗️ عده‌ای عمر خود را در کار و جمع کردن مال و امثال آن می‌گذارند و شب و روز در پی جمع کردن آن هستند زیرا در خیال خود آینده را بسیار وخیم تصور می‌کنند و برای آن رفع خیال خود دائم کار و کار و کار می‌کنند تا پول‌های بسیار زیاد کسب نمایند❗️ عده‌ای نیز مشکلات مختلفی زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است و با گمان خود چنین می‌گویند ان‌شاءالله مشکلاتم که به پایان رسید خودسازی را شروع می‌کنم و به سوی خداوندمتعال گام بر می‌دارم❗️ 📃و هزاران مشکل که با رنگ‌های مختلف مانند مریضی خود یا فرزندان، بدهکاری، نداشتن منزل و ... در مقابل انسان چشم‌نوازی می‌کنند که با خود می‌گوید ان‌شاءالله این مشکلاتم حل شد خودسازی و تزکیه را شروع می‌نمایم زیرا وقت و قدرت خروج از این مشکلات را ندارم. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 🌺بیانی از آیت الله شجاعی (ره) حضرت آیت الله شجاعی قدس سره: آن دشمن قسم خورده در باطن به ما می‌گوید، تو باید در فکر فلان مسئله باشی و چاره‌ای بیندیشی، فلان مشکل را نادیده نگیر و در فکر آن باش. تو هیچ میدانی که فلان مسئله به کجا خواهد انجامید؟! و با این مصیبت و آن گرفتاری چه باید کرد؟! و بالاخره چه ... و چه ...؟! تو باید در فکر اینها باشی و در رفع و دفع آن‌ها بکوشی، و شاید بتوانی برای آن‌ها چاره‌ای پیدا کنی و از آن‌ها خلاص شوی، 💫و اگر از حالا در فکر آن‌ها نباشی، با هزاران مسئله و مشکل مواجه می‌شوی و رنج‌ها و سختی‌های بی‌شمار در پیش داری، و اگر از این امور فارغ گشتی و مسئله‌ای نداشتی، بعد از آن می‌توانی به خود و به اصلاح خود بپردازی، و راه دین و عبادت در پبش گرفته و به آن سو روی بیاوری. این نداهای باطنی و اشباه اینها به صور گوناگون، همه از شیطان و جنود او، و از جمله از نفس انسان است که می‌خواهد از این طریق به خسران و هلاکت بکشد، و را نجات را به روی انسان ببندد. 🌹آن خیالاتی که در باطن انسان به راه می‌افتد و با اشکال گوناگون فقدان‌ها و کمبودها را به نظر انسان می‌آورد و برای او بزرگ می‌کند و یا تصویر می‌نماید، تا انسان را به حزن و اندوه بکشد و محزون و مغموم بگرداند و مجال فکر دیگر برای او باقی نگذارد، همه از شیطان و جنود اوست. 💌مقالات ج ۲ صص ۲۹۴ _ ۲۹۵ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 👌یک دل و یک اراده علت آنکه انسان با داشتن چنین معضلات و مشکلاتی نمی‌تواند به خودسازی بپردازد این است که قلب انسان فقط محل یک اراده و یک انتخاب است یعنی یا اراده خدا یا اراده دنیا و هرکس خدا را اراده کرد، دنیا از قلب او خارج می‌شود و هرگاه دنیا را انتخاب کرد، خدا در قلب او وارد نمی‌شود.‌ در سوره مبارکه احزاب آیه سوم آمده است: مَّا جَعَلَ ٱللَّهُ لِرَجُلٖ مِّن قَلبَینِ فِي جَوفِهِ. ‌خدا براى هیچ‌کس دو قلب، در درونش قرار نداده است. علامه طباطبایی رحمه الله علیه در توضیح آن گفته است: اين جمله كنايه است از اينكه ممكن نيست كسى بين دو اعتقاد متنافى و دو رأى متناقض جمع كند. 📚ترجمه المیزان ج ۱۶ ص ۴۱۰ یعنی انسان اگر انسان گرفتار زندگی و مشکلات روزمره گردد چنان در آن ذوب می‌شود که فراموش می‌کند باید برای رشد و کمالات بندگی زحمت بکشد به بیان اخری چنان غوطه‌ور می‌شود که فراموش می‌کند باید اشتغال به خود نیز داشته باشد. به این دلیل گفته شده است مومن نباید در مشکلات چنان غوطه‌ور گردد که علیکم انفسکم نسبت به خود را فراموش نماید و دچار ضلالت گردد زیرا هرکس خود را فراموش کرد از عبودیت خارج می‌گردد. يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ امَنُواْ عَلَيكُم أَنفُسَكُم لَا يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا ٱهتَدَيتم. اى اهل ايمان! بر شما باد به خودسازى كه اگر هدايت يافتيد گمراهى ديگران به شما زيانى وارد نمى كند. مشخص است هر کس به خود پرداخت هدایت می‌شود و هرکس از خود غافل گشت از مسیر هدایت خارج می‌شود. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 💌معنای مشغولیت یکی از آیاتی که فهم آن کمک بسیار زیادی در فهم معنای مشغله می‌نماید آیه ۹ سوره مبارکه منافقون است که خداوندمتعال فرموده است: يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تُلۡهِكُم أَموَٰلُكُم وَ لَآأَولَٰدُكُم عَن ذِكرِ ٱللَّهِۚ وَمَن يَفعَل ذَٰلِكَ فَأُوْلَـٰٓئِكَ هُمُ ٱلخَٰسِرُونَ. اى كسانى كه ايمان آورده ايد، مبادا مال ها و فرزندانتان شما را از ياد خدا غافل كنند؛ و هركس چنين كند آنانند كه واقعا زيانكارند. در آیه شریفه کلمه لاتلهکم آمده است که ریشه آن از لهو می‌باشد که معنای آن مشغول شدن به کاری و غلفت از کار دیگر می‌باشد و ذکرالله در مرتبه اول آن ذکر عملی که به معنای خودسازی است می‌باشد. درنتیجه منظور آیه این است که نباید چنان سرگرم رسیدگی به مال و اولاد خود باشید که کار اساسی و مهم خود که تزکیه و خودسازی می‌باشد را فراموش نمایید که مرحوم علامه طباطبایی (ره) در توضیح فرموده است: اشتغال به این زینت [مال و فرزند با استناد به آیه ۴۶ کهف] دل را پر می‌کند و دیگر جایی برای ذکر و یاد او باقی نمی‌ماند. 📚ترجمه المیزان ج ۱۹ ص ۴۹۰ با این توضیحات مشخص است که منظور از مشغولیت به دنیا و امور زندگی به معنای دلبستگی شدید و وابستگی به آن است به نحوی که تا حل نکنم و برطرف نگردد کار دیگری را شروع نکنم یا تمام اراده من در حل و انجام آن معطوف گشته باشد و تا حل نشود دنبال کار دیگری نباشم. نکته مهم: از کلمه لهو و لاتلهکم فهمیده می‌شود که سرگرم شدن و مشغولیت شدید مذموم است ولکن مشغولیت معقول و مورد رضای خدا امری ممدوح می‌باشد که در توضیحات خواهد آمد بعون الله و لطفه. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 📮راهکار اول: تربیت فرزندان گذشت یکی از دلبستگی‌ها و سرگرمی‌های شدید در بین مومنین مشغولیت به فرزندان و اموال می‌باشد که باید آن را تصحیح نماییم. قطعا هر مومنی به فرزندان و اموال خود علاقه دارد و قطعا در تلاش است که اولاد خود و اموالش را رشد دهد لکن دراینجا دچار اشتباهی می‌شود که گمان می‌کند باید جان فدای اولاد و جان فدای اموال گردد و تا می‌تواند به آن دو مشغول گردد و خود را فراموش کند. اما دین مبین به مومنین انذار می‌دهد که نباید چنان شیفته فرزند و مال گردید که با فراموشی خودسازی و تزکیه، به خسران ابد دچار شوید. اما راهی که دین در مورد اولاد نشان می‌دهد تربیت اصولی او بر مبنای اراده خداوندمتعال می‌باشد تربیتی که دو چیز در آن دارد: یک) محبتی که اسباب کمک و رشد و سعادت به فرزند را ایجاد می‌کند؛ دو) انسان را از گرفتار شدن به وابستگی شدید به فررند دور می‌کند. ⭐️به بیان دیگر تربیت از دیدگاه اسلام در قالب انجام می‌گردد یعنی مومن دلسوز خود و دلسوز فرزندان خود است هم حواسش به خود است و هم حواسش به فرزندان است، هم به دنبال بندگی خود است و هم به دنبال بندگی فرزندان است. در سوره مبارکه تحریم آیه ششم آمده است: يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ قُوٓاْ أَنفُسَكُم وَأَهلِيكُم نَارٗا وَقُودُهَا ٱلنَّاسُ وَٱلحِجَارَةُ. اى اهل ايمان! خود و خانوادۀ خويش را از آتش بترسانيد كه انسانها و سنگها هيزم آن هستند. یعنی مومنین حقیقی هم خود و هم فرزندان و خانواده خود را انذار می‌دهند نه آنکه خود را فراموش نمایند.‌ و در آیه ۲۶ سوره طور آمده است: قَالُوٓاْ إِنَّا كُنَّا قَبلُ فِيٓ أَهلِنَا مُشفِقِينَ. اهل بهشت مى‌گويند: ما قبل از اين كه در دنيا بوديم نسبت به خويشاوندان خود خيرخواه بوديم، و از خطر هلاكت زنهارشان مى‌داديم. 📏علامه طباطبایی قدس سره در توضیح آیه فرمودند: ما در دنيا نسبت به خانواده خود اشفاق داشتيم، هم آنان را دوست مى‌داشتيم و به سعادت و نجاتشان از مهالك و ضلالت ها عنايت داشتيم، و هم از اين كـه مـبـادا گـرفـتـار مهالك شوند مى‌ترسيديم، و به همين منظور به بهترين وجهى با آنان معاشرت مى كرديم، و نصيحت و دعوت به سوى حق را از ايشان دريغ نمى‌داشتيم. 📧ترجمه المیزان ج ۱۹ ص ۲۱ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع خودسازی 🔻ریشه: مشکلات زندگی روزمره 📧محبت معتدل منظور از محبت معتدل آن است که انسان عاقل _ در کنار توجه به عبودیت و رشد و کمال نفس خویش_ نسبت به فرزند خود دلسوزی، شفقت، علاقه و مهربانی داشته باشد و بداند که از جانب خداوندمتعال وظیفه دارد به تربیت الهی و اسلامی فرزندش رسیدگی کند و براساس متن دین مبین در تعلیم و تربیت او کوشا باشد و در هر مرتبه‌ای از دوران زندگی فرزند عزیزش آدابی که لازم است بداند را بدون هیچ‌گونه افراط و تفریطی به او آموزش دهد، در دوران خردسالی آداب مخصوص به خود و در دوران کودکی و نوجوانی نیز آداب لازم را به فرزندان خود تعلیم دهد تا در دوران جوانی که اوج استقلال طلبی فرزندان است به فردی مومن و مفید برای دین خدا و انصار ولی عصر عجل الله تبدیل گردد و در دنیا رحمت و عزت را برای پدر و مادر به ارمغان آورد و درنهایت باقیات‌ الصالحاتی نیکو برای آخرت والدین خود گردد. 💯و از طرفی نیز مانند بعضی پدران غافل نباشد که فرزندان خود را رها می‌کنند و با کلمه ان‌شاءالله درست می‌گردند یا هنوز زود است یا خودش درست می‌شود فرزند خود را به سوی تباهی و شرور پیش نبرد زیرا زمانی که تربیت فرزند و محبت به او از دست پدر دلسوز خارج شود لاجرم به دست نفس و شیطان و ایادی او میفتد و ناگهان فرزندی که دارای فطرت توحیدی و پاک می‌باشد به فرزندی شرور و ظلمانی مبدل می‌شود❗️زیرا انسان زمانی که از ولایت خدا و تربیت الهی دور گردد به دام شیطان و ایادی او میفتد و این شروع راه گمراهی می‌باشد. مرحوم ملا احمد نراقی فرموده است: پس بر پدر مهربان لازم است که سعی در تادیب فرزند نماید و بداند که: این امانتی است از خدا در نزد او. و دل او پاک، و جوهر او صاف است. و قابل هر نیک و بدی هست. و به هر چه تعلیم دهد نشو و نما می‌کند. و پدر هم در ثواب و وبال او شریک است، پس او را ضایع و مهمل نگذارد و از او غافل نشود. 💌باب غیرت بر اولاد و تربیت آن 📌پ.ن: لازم است هر پدر دلسوزی برای تربیت فرزند خود کتاب‌های معتبر موجود در این زمینه را مطالعه نماید. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711