eitaa logo
اخلاق و احکام 🇵🇸 🇮🇷 🇱🇧
7هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
2.2هزار ویدیو
9 فایل
حوزه علمیه امیرالمومنین‌(ع)لویزان دفتر پاسخگویی به سوالات دینی ومشاوره ☎️داخلی۱۱۳-۲۲۹۸۱۱۷۴ ۲۶۹۱۰۱۵۰-۰۲۱ ادمین @ya_zahraa_14 سوالات دینی ومشاوره @hasankhani_110 سفارش حرز معتبر امام جواد(ع) @aseman124 فروشگاه ریحانه @reyhane_118 تبلیغات @t_a118
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️ 🔰 🌸🍃 حضرت ✍می‌گوییم به می‌پردازیم، شد، نشد! 💠بابا، این است که انسان را به می‌رساند! برای همین، سباع و بهایم (درندگان و چهارپایان؛ مقصود، مأموران رژیم پهلوی است.) رشوه برای جلوگیری از مستحبات گرفته بودند. 🍃مأموریت این بود که دستگاه و را تقریباً کند؛ لذا در آن زمان نزد آقا شیخ عبدالکریم حائری رحمه‌اللّه گفته شد امر است، شما با جلوگیری رضاخان از آن ؛ ایشان در جواب فرمودند بله، مستحب است، اما در آن است! زیرا مجلس روضه فقط روضه‌خوانی نیست؛ بلکه مجلس درس احکام و معارف و عقاید و است. 🔷خدا می‌داند که چقدر واجب و چه چیزهایی از حالات، سیره و کلمات و سایر معصومین علیهم‌السلام در مقدمۀ روضه نقل می‌شود که سبب و موجب مردم است. 📚رحمت واسعه، ص٢٧۴ https://eitaa.com/joinchat/2757820437C0b24876819
📚 کسر هزینه های کفن و دفن از خمس 💠 سؤال: با توجه به اینکه اگر فردی در بین سال فوت کند، سال خمسی او به پایان می‌رسد و باید خمس آنچه که از درآمدِ سال فوت، باقی مانده، پرداخت شود؛ آیا می توان هزینه کفن و دفن میت را به مقداری که از اصل مال برداشت می‌شود هم جزء مؤونه وی محسوب و کسر کنیم و خمس بقیه مال را پرداخت کنیم، خصوصا در صورتی که هزینه کفن و دفن، تمام اموال میت را در بر گیرد، یا این‌که قبل از کفن و دفن، کل مال باید تخمیس شود؟ ✅ جواب: اگر برای تجهیز میت از اموال او هزینه شود، ادای خمس آنچه هزینه شده واجب نیست، هرچند این عمل موجب شود که تمام اموال وی صرف هزینه های کفن و دفن شود و چیزی برای ادای خمس باقی نماند. https://eitaa.com/joinchat/2757820437C0b24876819
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مهربون! اگه موندنمون به دردِ دینت می‌خوره نگهمون دار. تو مسیر درست بذارمون... کمکمون کن و آخرشم قشنگ بنویس. شهادت بنویس....🥲 همه می‌دونن تو چقدر بزرگ و دست و دل‌بازی... https://eitaa.com/joinchat/2757820437C0b24876819
📚 استفاده از مال شبهه‌ناک برای اطعام عزاداری 💠 سؤال: آیا برای اطعام عزاداری و تهیه غذای نذری، استفاده از پول یا مواد غذایی کسانی که خمس نمی دهند یا حلال بودن مال آنها مشکوک است، جایز است؟ ✅ جواب: استفاده از پول و مواد غذایی یاد شده، اشکال ندارد. https://eitaa.com/joinchat/2757820437C0b24876819
امام على عليه السلام: البِشرُ يُطفي نارَ المُعانَدَةِ خوش رويى، آتش عناد و خيره سرى را خاموش مى كند غررالحكم حدیث561 https://eitaa.com/joinchat/2757820437C0b24876819
🌾🍂🌾🍂❤ 🔹️ مرحوم حاج اسماعیل : توبه که می‌کنیم، اول توبه برای گناه دوست است. اگر دوستانمان گیر داشته باشند، در دستگاه خدا ما را مؤاخذه می‌کنند. مثل اینکه وقتی شاگردها درس بلد نباشند، از معلّمشان مؤاخذه می‌کنند. مسئولیت کوچک‌ترها را از بزرگشان می‌خواهند. پس روزی هفتاد بار برای گناهان دوستان و زیردستانتان استغفار کنید. همان‌گونه که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای گناه امت استغفار می‌نمود. 📚مصباح الهدی 267 https://eitaa.com/joinchat/2757820437C0b24876819
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦋کلام مولا( علیه السلام) 🔹روزگاری خواهد آمد که مردم به گناه افتخار و از پاکدامنی تعجب می کنند. https://eitaa.com/joinchat/2757820437C0b24876819
⁉️از قدیم شنیده ام که میگفتند در گرفتن، مشت اول واجب مشت دوم مستحب و مشت سوم آب گر بریزیم حرام است. آیا این حرف صحیح است؟ 📚 آیت الله سیستانی: ✏️در وضو، شستن صورت و دست‌‌ها مرتبه اوّل، واجب و مرتبه دوم، مستحب و مرتبه سوم، حرام است و منظور از شستنِ مرتبه اوّل، ریختن یک مشت آب نیست بلکه منظور آن است كه به قصد وضو، صورت یا دست را كاملاً بشوید، بنابراین اگر با یک مرتبه یا چند مرتبه آب ریختن به كمک دست كشیدن یا بدون آن عضو كاملاً شسته شود، مرتبه اوّل محقّق شده و شستن بعد از آن هرچند به نیّت شستن اوّل هم باشد، جزء شستن اوّل محسوب نمی‌‌شود. بنابراین در تحقّق شستن اوّل، دو مطلب شرط است: اوّل: آنكه شستن به قصد وضو باشد. دوم: آنكه آب تمام عضو را كاملاً فرا بگیرد كه جایی برای احتیاط نباشد و در شستن بعدی اگر این دو شرط موجود باشد مرتبه دوم محقّق می‌شود https://eitaa.com/joinchat/2757820437C0b24876819
«دامن مادر بهترین مکتب است از برای اولاد. مسئولیت دارید نسبت به فرزندان خود، مسئولیت دارید نسبت به کشور خودتان. و شما می‌توانید بچه‌هایی تربیت کنید که یک کشور را آباد کنند. شما می توانید بچه هایی را تربیت کنید که حفاظت از انبیا بکنند؛ حفاظت از آمال انبیا بکنند .... آنها را تربیت کنید. خانه‌های شما باید خانه تربیت اولاد باشد. منزل تربیت علمی، تربیت دینی، تهذیب اخلاق ...... .» امام خمینی(ره) صحیفه امام، ج ۷، ص ۵۰۴ https://eitaa.com/joinchat/2757820437C0b24876819
🌷قالَ على عليه السلام مَنْ اَجَبّنى كانَ مَعى، اَما أنّكَ لو صُمْتَ الدَّهْرَ كُلَّهُ و قُمْتَ اللَيْلَ كُلَّهُ ثُمّ قُتِلْتَ بَيْنَ الصَّفا و الْمَروَةَ لَما بَعَثَكَ اللّهُ الاّ مع هَواكَ بالِغا ما بَلَغَ، اِنْ فى جَنّةٍ فَفى جَنَّةٍ و إنْ فى نارٍ فَفى نارٍ. 🌸حضرت على عليه السلام فرمود هر كس مرا دوست بدارد، با من است. امّا اگر تو همه روزگار را روزه بدارى و تمام شب را به نماز ايستاده باشى، سپس بين صفا و مروه كشته شوى، خداوند تو را با آنچه دل تو با آن است بر مى انگيزد، اگر دلت در بهشت باشد، پس در بهشتى و اگر در آتش باشد، در آتشى. 📚بحارالانوار، ج 39، ص 395. https://eitaa.com/joinchat/2757820437C0b24876819
📚 اخلال در نافله 💠 : اگر فردی در نمازِ نافله کاری کند که برای آن در نماز واجب، سجدۀ سهو واجب می‌شود مثلا یک سجده را فراموش کند و به جزئی وارد شود که شرعاً نمی‌تواند برگردد و آن را به جا آورد؛ آیا لازم است که پس از نماز، سجدۀ سهو یا قضای سجده را انجام دهد؟ ✅ جواب: به طور کلی نماز مستحبی، سجدۀ سهو و قضای سجده و تشهد ندارد اما در عین حال باید توجه داشت که در نماز مستحبی اگر چیزی را فراموش کند حتی اگر در رکن بعدی هم وارد شده باشد، برمی گردد و آن را تدارک می کند مثلا اگر در رکعت اول یک سجده را فراموش کرد و در رکوع رکعت دوم به یادش آمد، بر می گردد و یک سجده را به جا می آورد و بعد، نماز را ادامه می دهد و اضافه شدن یک رکوع در فرض سؤال به نماز ضرری نمی زند. https://eitaa.com/joinchat/2757820437C0b24876819
🍀 پنج سفارش امیرالمومنین علیه السلام به مومنین: ✨أوصِيكُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلًا لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ وَ لَا يَخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لَا أَعْلَمُ وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ الشَّيْ‏ءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ وَ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ وَ لَا خَيْرَ فِي جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ وَ لَا [خَيْرَ] فِي إِيمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَه ✍🏻شما را به پنج چیز سفارش می کنم که اگر در طلب آنها متحمل رنج زیاد شوید سزاوار است: 1️⃣ جز به خدا امیدوار نباشید . 2️⃣ غیر گناه خود از چیزی نترسید. 3️⃣ اگر چیزی را بلد نیستید از گفتن نمی دانم خجالت نکشید. 4️⃣ اگر چیزی را نمی‌دانید در یادگیری آن خجالت به خود راه ندهید . 5️⃣ همواره صبر پیشه کنید که صبر در ایمان مانند سر در بدن است. بدنی که سر نداشته باشد خیری در آن نیست و ایمانی که صبر نداشته باشد نیز خیر ندارد. 📚 نهج البلاغه صبحی صالح، ص482 https://eitaa.com/joinchat/2757820437C0b24876819