#نمیدانم
برخلاف گمان بعضی که گفتن «نمی دانم» را نشانه ضعف میدانند، گفتن این کلمه نشانه شجاعت، سعه صدر و تواضع است. آنچه را نمی دانیم، به کسی که میداند یا بهتر میداند ارجاع دهیم، که این نشانه بزرگ منشی است.
✨فرشتگان هنگامی که به ظرفیت انسان آگاه شدند، به جهل خود اقرار کردند و گفتند: پروردگارا! تو پاک و منزّهی، ما چیزی را جز آنچه تو به ما آموخته ای نمی دانیم: «لا عِلمَ لَنا اِلاّ ما عَلَّمتَنا» ۱
✨پیامبران نیز در قیامت، در پاسخ خدا که میپرسد: مردم چه پاسخی به دعوت شما دادند، میگویند: ما علمی به حقیقت امر نداریم: «لا عِلْمَ لَنا إِنَّکَ أنْتَ عَلاَّمُ الْغُیُوب»۲ ۳
✨امیرالمؤمنین علی علیه السلام : كسى كه از گفتن "نمى دانم" روى گردان است ، به هلاكت و نابودى مى رسد.۴
۱.بقره ۳۲
۲. مائده۱۰۹
۳.اخلاق آموزش ص۷۳
۴. نهجالبلاغه ح۸۵
@akhlaghz
#باء
تواضع و خشوع آنگاه شایسته تر و سزاوارتر است که آدمی به موهبتی دست یابد. و این درست خلاف شیوه ما آدمیان است که تا وقتی نداریم خاضعیم، و همینکه به چیزی چنگ یافتیم، همه را در برابر خود خاضع میخواهیم.!!! اما «باء» اینگونه نیست، و درست همان است که ما باید باشیم.
باء، همینکه در آغاز کلمه ای جای میگیرد، و حرف یا حرفهایی به دنبال آن اتصال مییابد، چه کم باشند و چه بسیار، "کوتاه و کوچک" خواهد شد و کوچکی مینماید. و با این عمل خوشترین درس را به ما میآموزد که اگر چیزی همچون وکالت، وزارت، ریاست، ثروت، قدرت به شما افزودند، گردن نکشید، بلکه این همه، میبایست، مایه خشوع و فروتنی بیشتر شما باشد.
💠 بلال که پیامبر را بیشتر در سجده میدید و یا با چشمان گریان، روزی لب به سخن گشود و پرسید: یا رسول اللّٰه! اینهمه گریه و سجود چرا؟
و پیامبر فرمود:
«ا فَلا اکُونُ عَبَدًا شَکُورًا»
آیا نباید بنده ای سپاسگزار باشم.نباید به دنبال آنچه بر من افزون میشود خاضع تر و خاشع تر باشم.۱
اخلاق خوبان ص۸۴
@akhlaghz
#لذت_پرستاری
برخلاف تصور برخی، «لذت» فقط در خوردن و آشاميدن، منحصر نمىشود؛ بالاترين لذات براى انسان لذتى است كه از احساس رضايت خدا، حاصل مىشود.
كسى كه به نداى وجدان پاسخ مىگويد و گاهى اموال خود را در اختيار انسان ديگرى مىگذارد يا اينكه شب تابه صُبح از بيماران #پرستارى مىكند، با همه سختيها، احساس رضايت مىكند و از كار خويش لذت مىبرد؛
يعنى، در واقعبين رنج و لذت، مقايسه مىكند، چون در مجموع، اين عمل براى او لذتبخشتر است، آن را انتخاب مىكند. پس كسى هم كه شبها بيدار مىماند و خواب راحت را فداى درمان بيماران مىكند، باز هم براى لذت، كار كرده است و لذت او ناشى از جوابگويى به وجدان است.۱
🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله :
کسیکه یک شبانه روز از بیماری پرستاری کند، خداوند او را با ابراهیم خلیل علیه السلام محشور خواهد کرد و او همانند برق خیره کننده و درخشان از صراط عبور می کند. ۲
۱.پیش نیازهای مدیریت اسلامی ص۱۷۶
۲. وسائل الشیعه ج۱۶ ص۳۴۴
@akhlaghz
#بازنشر
✅ آرزوی حقیقی
بعضي ها طوري زندگي مي کنند، که اگر احکام توحيد و ايمان به معني حقيقي آن در جامعه جاري شود، ضرر مي کنند. پس معلوم مي شود که اين ها نظر به امام زمان(ع) ندارند چون ظهور امام(ع) همراه با « نابودي شرک و نفاق » است و به واقع اين حالت براي بعضي ها بسيار سخت است.
امّا انسان "مؤمن" طوري ميل هاي خود را تربيت کرده است که با تمام وجود ندا سر مي دهد : «کجاست آن که بناهاي شرک و نفاق را نابود مي کند؟» و انسان مؤمن به واقع نسبت به تحقق چنان شرايطي بي قرار است، چنين چيزي بايد " آرزوي حقيقي " انسان مؤمن باشد تا برکات آن آرزو همين حالا وارد زندگي ما شود. ۱
🔹 أَيْنَ هَادِمُ أَبْنِيَةِ الشِّرْكِ وَ النِّفَاقِ»
کجاست منهدم کنندة بناهاي شرک و نفاق؟ ۲
۱. جایگاه ومعنی واسطه فیض
۲.دعای ندبه
@akhlaghz
#تفقُه
بسيارند انسان هايي كه باهوش اند امّا عميق نيستند، چون عميق بودن، يعني به باطن رفتن و اين يك لطف الهي است و با #تزكيه و #دورشدن_ازشيطان ممكن مي شود...
زيادخواندن و هر چه به دستمان آمد خواندن، خودش خبر از حضور در صحنه اي مي دهد كه شيطان پديد آورده است.
گاهي شيطان انسان را وسوسه مي كند كه آيه و حديث را حفظ كن ولي هيچ وقت نفهم !! حالا كه شيطان نتوانست كاري كند كه آن فرد ترانه حفظ كند، كاري مي كند كه آيه و حديث را حفظ كند ولي نفهمد. اين هم يك نحوه افتادن در دام شيطان است.
🔹رسول خدا(ص) مي فرمايند:
« مَنْ يُرِدِاللهُ بِهِ خَيْراً يُفَقِّهْهُ فِي الدِّيْن»
چون خداوند بخواهد به بنده اش خيري برساند، به او توفيق تعمق و تفقه (فهم عمیق) در دين مي دهد.
🖇 ونیز فرمودند:
لِكُلِّ شَيْءٍ عِمادٌ وَ عِمادُ هَذاالدّينِ اَلْفِقْه»
هر چيزي را ستوني است تا آن را نگهدارد، ستون و نگهدارنده اين دين، تفقه و تعمق در آن است.
📚هدف حیات زمینی آدم
@akhlaghz
#سبک_زندگی
💠 قَالَ علی [عليه السلام] خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُمْ
با مردم آن گونه معاشرت كنيد ، كه اگر مُرديد بر شما اشك ريزند، و اگر زنده مانديد ، با اشتياق سوى شما آيند.
📚 نهجالبلاغه حکمت۱۰
#سردار_دلها
#شهید_سلیمانی
@akhlaghz
#به_من_چه...
بعضى به خيال خودسازى، به خير و شر جامعه و مسائلى كه در آن مىگذرد، كارى ندارند؛ اين گونه افراد نظير همان فراريان از جنگ تبوك هستند كه به پيامبر اكرم مىگفتند :
«ما براى حفظ تقوى در جبهه به كمك تو نمى آييم؛ زيرا در سفر به تبوك و جنگ با روم، نگرانيم كه چشممان به دختران آنان بيفتد و گناه كنيم. لذا، تو را در جبهه تنها مىگذاريم.»‼️ ۱
💠 امام علی علیه السلام ـ در سفارش به حسنین علیهماالسلام پس از ضربت خوردن توسط ابن ملجم ـ فرمود :
امر به معروف و نهی ازمنکر را رها مکنید که در این صورت بدان شما زمام امورتان را به دست می گیرند و آن گاه هر چه دعا کنید، مستجاب نخواهد شد.۲
۱.امر به معروف و نهی از منکر ص۸۱
۲.میزان الحکمه ۴۸۶۳
@akhlaghz
#شوهرداری
برخی از بانوان ، همسرداری را برای خود کسر شأن می دانند ولذا تعامل خوبی با شوهرشان ندارند؛ [درحالیکه]«شوهردارى» يك فن و هنر است؛ هنرى كه بيش از هر فن و هنر ديگرى محتاج ظرافت، دقت، درايت و كياست است.
بانوان براى موفقيت در اين عرصه خطير، بيش از هر چيزى به يافتن اسوهاي جامع نياز دارند تا با اقتداى همهجانبه به سيره عملى او به بهترين شكل عمل كنند. در عرصه اين هنر، اسوهاي يگانهتر و جامعتر از فاطمه زهرا(عليها السلام) پيدا نميشود.
فاطمه(عليها السلام) از آن هنگام كه قدم به خانه شوهر نهاد، روحيات و موقعيت ويژه همسرش را با كمال كياست دريافت و به زودى توانست خود را با شرايط خاص مادى و معنوى شوهرش سازگار كند. رفتار اين برترين بانوى جهان در عرصه شوهردارى چنان در اوج صفا، مهربانى، همراهى، همدردى و دلسوزى است كه تنها يك نگاه مهرانگيز او كافى بود تا تمام خستگيها و گرفتگيها از روح و جسم همسرش به در آيد.۱
امیرالمؤمنین علیه السلام :
هرگاه كه به چهرهاش مينگريستم، تمام غم و اندوهم برطرف ميشد.۲
۱.جامی از زلال کوثر ص۱۲۷
۲.كشف الغمّة ج۱ ص ۴۹۲
@akhlaghz