عناوین دروس اخلاقی سطح ۳ و ۴
📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
#معرفی_مقاله
✍️اصلاح خودپنداره اخلاقی به عنوان راهبردی برای تقویت هویت اخلاقی و کاهش فریبکاری
نویسنده: حسن بوسلیکی
جوامع بشری همیشه نسبت به دروغگویی به عنوان اصلیترین مصداق فریبکاری حساسیت داشتهاند. برای کاهش دروغگویی میتوان از ابزارهای مختلفی استفاده کرد. رایجترین ابزار، افزایش هزینه دروغگویی است. ولی تجربه نشان داده کنترلهای بیرونی عامل مؤثری برای کاهش فریبکاری و دروغگویی نیست. در پژوهش حاضر، ظرفیتهای یک عامل درونی به نام «خودپنداره اخلاقی» را برای کاهش دروغگویی واکاوی کردهایم...
متن کامل مقاله👇
http://www.hadqom.ir/article_130398_77e1b7b2de443906b95bde71a98d0ae7.pdf
کلیدواژهها
#دروغ_گویی #فریبکاری #صداقت #راستگویی #خودپنداره_اخلاقی #هویت_اخلاقی
🆔@AkhlaqHad
مرکز تخصصی اخلاق
💠 مراحل تأثیرگذار در #تربیت_فرزند #استاد_سلطانی: ۱) در انتخاب همسر كه مرحله اول تربيت فرزند است، هم
ادامه مطلب قبل...
#استاد_سلطانی
مراحل تأثیرگذار در تربیت فرزند:
۲. مرحله دوم تربيت، توليد نطفه صالح براى تعلقگرفتن روحى صالح به آن است. در اين مرحله نيز علم #طب، مجموعهاى از بايدها و نبايدها را در خوراك، خواب، پوشاك، افكار، اخلاق و رفتار به حسب اختلاف اشخاص در مزاج و زمان و مكان پيشنهاد مىكند.
3. مرحله سوم، انعقاد نطفه است. در اين مرحله هم علم طب با بررسى مزاج بدنى زوجين، بايدها و نبايدهايى را براى زمان انعقاد و روان زوجين و رفتار و افكار آنها در حين مباشرت، ارائه مىكند. به همين قياس، در مراحل ديگر #تربيت_فرزند، طب نقشآفرينى مىكند.
📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
#معرفی_پایاننامه
🔶این تحقیق در دیماه ۹۹ با نمره عالی دفاع شد و در چهار فصل زیر ارائه شده است:
🔹فصل اول در سه گفتار به مطالب زیر پرداخته است:
🔻گفتار اول: معنای اخلاق؛
🔻گفتار دوم: الگودهی قرآن و جایگاه الگویی اهلبیت(ع)؛
🔻گفتار سوم: فهرستی از زنان قرآنی و نمونۀ کامل آنان.
🔹فصل دوم: ویژگیهای اخلاقی مادران قرآنی؛
🔹فصل سوم: ویژگیهای اخلاقی همسران قرآنی؛
🔹فصل چهارم: ویژگیهای اخلاقی دختران قرآنی؛
🔹 خاتمه نیز به الگوهای منفی در قرآن اشاره شده است.
❇️در این رساله، با بررسی آیات مرتبط به هر یک از زنان، حالات، رفتار، صفات و جزئیاتی از زندگی زنان نمونه در قرآن، بیان و در مجموع 39 ویژگی اخلاقی برای زنانی چون: مادر موسی(ع)، حضرت مریم(ع)، دختران شعیب(ع) و نیز همسران آدم(ع)، ابراهیم(ع)، عمران(ع) و فرعون ذکر شده است.
@AkhlaqHad
🌹باسمه تعالی🌹
🍁با عنایات خداوند متعال و حضرت ولی عصر ارواحنا فداه
🔻جلسه دفاع جناب آقای علیرضا سلمانی دانش پژوه مرکز تخصصی اخلاق قم، برگزار شد و ایشان با نمره عالی (19/5) موفق به گذراندن این مرحله علمی گردیدند.
با آرزوی موفقیت برای دیگردوستان
@AkhlaqHad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزارش_تصویری
زیارت و توسل دسته جمعی دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی، در بارگاه ملکوتی حضرت موسی مبرقع و چهل اختران علیهم السلام در سالروز درگذشت این امامزاده شریف.
@AkhlaqHad
#اطلاعیه ویژه دانش پژوهان
📿 شروع جلسات انس و مشاوره با اساتید بنیاد علمی فرهنگی هاد
🔸الحمدلله فرصتی فراهم شده تا سه شنبهها خدمت اساتید مجموعه باشیم و از محضرشان جهت مشاوره اخلاقی و معنوی بهره ببریم.
👤 مشاوره این هفته، سه شنبه بعد از کلاسها با حضور حجت الاسلام و المسلمین آقاسید مصطفی حسینی زید عزّه
🔹 جهت ثبت نام (حداکثر تا اذان مغرب روز سه شنبه) با آقای سید احسان حسینی (09138085284) هماهنگی نمایید.
@AkhlaqHad
باسمه تعالی
🔺با عنایات خداوند متعال و حضرت ولی عصر ارواحنا فداه🔺
🔻جلسه دفاع جناب آقای حامد صادقی دانش پژوه دوره چهارم مرکز تخصصی اخلاق قم، برگزار شد و ایشان با نمره عالی (19) موفق به گذراندن این مرحله علمی گردیدند.
با آرزوی موفقیت برای دیگردوستان
@AkhlaqHad
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: بالاخلاص تتفاضل مراتب المؤمنین؛
با اخلاص درجات مومنان بالا می رود.
(میزان الحکمه، ج۱، ص 756)
@AkhlaqHad
💠 سیره علما و طلاب در گذشتهای نهچندان دور
یکی از بزرگان نجف، درباره نخستین روزهای طلبگیاش در نجف به پسرش فرموده است:
«من که به نجف آمدم، طلبهي جواني بودم، هنگام ورود فقط دو ريال داشتم، که با آن يک کوزهی سفالین و يک پوستي که رویش بنشينم، خریدم. همان زمان، طلبههايي بودند که پايههاي چراغهایشان از نقره بود؛ اما من از روشناييهاي عمومي برای مطالعه استفاده ميکردم.»
🔸 سرّ رشد در #طلبگی رفاه و امور مالی نيست، بلکه سرّ رشد، در #خودشناسی است؛ لذا يکي از علل و عواملي که ناخودآگاه این بزرگان را از دنیا منقطع ميکرد، فقر شدید بود. گاهي هم تا آخر عمر با همين وضعیت ميساختند و تا زمان پيری، نان خود و خانوادهشان را مرجع تقليدشان ميداد، و آنها به همين حداقل اکتفا مينمودهاند؛ چراکه علم را دوست میداشتند، گاهی از نجف به سوی ايران عزیمت میکردند و به تبليغات دینی ميپرداختند.
(حجت السلام و المسلمین #حاج_شیخ_جعفر_ناصری
در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
📿 @AkhlaqHad
📚 لیست پایاننامههای مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی که تبدیل به کتاب شدهاند.
@AkhlaqHad
#استاد_سلطانی
💠 ارتباط علم طب با تهذيب نفس
🔻 در سلوك و تهذيب و تربيت نفس، علم #طب يكى از علوم كليدى براى راهنمايى سالك است؛ چون #سلوک بدون اعتدال بدنى و روانى، امرى دشوار يا دستكم راهى ناهموار است. از ميرزا على آقا شيرازى، حكيم معروف و مفسر نهجالبلاغه، نقل شده كه اگر خواب و خوراك تنظيم شود، سلوك تنظيم مىشود. علم طب طريقه #اعتدال در خوراك، خواب، امور روانى و حتى افكار و تخيلات را نشان مىدهد؛ چون طبق قواعد طبى ميان قواى آدمى- از جمله قوه خيال- و ارواح بدنى و نيز بين ارواح بدنى و اخلاط، ارتباطى تنگاتنگ وجود دارد و امورى چند مانند غذا، خواب، هوا، استحمام و رفتار بر روى اخلاط تأثير مىگذارند و علم طب همه اين امور را بررسى مىكند و طريقه اعتدال را در آنها نشان مىدهد و اعتدال اين امور، آرامش بدن را به دنبال دارد كه در آرامش نفس مؤثر است و آرامش نفس از شرايط لازم در تربيت و #تهذيب #اخلاق و نفس است.
📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad