eitaa logo
مرکز تخصصی اخلاق
556 دنبال‌کننده
324 عکس
39 ویدیو
6 فایل
مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی (ویژه آموزش طلاب سطح دو، سه و چهار) [وابسته به بنیاد علمی فرهنگی هاد] تحت اشراف حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری شعبه قم: خ صفائیه روبروی کوچه۲۱ مدرسه المهدی شعبه اصفهان: خ امام خمینی خ درخشان خ حکمت
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 تأثیر درس اخلاق مرحوم ملا حسینقلی همدانی 🔹مرحوم آقا سید علی قاضي در شرح حال خود می نویسد: من طلبه جواني بودم که وارد نجف شدم و در نجف به پيرمرد سیدي از اهل تبريز برخورد كردم كه او را مي‌شناختم، ولي ديدم تعادل حسابي در راه رفتن ندارد. از شخصي پرسيدم كه ايشان بيماري يا مشكلي دارند؟ گفت: نه. گفتم: چرا با اين حال و وضع هستند؟ پاسخ داد: اين‌ها از شاگردان مرحوم ملاحسينقلي هستند، و این حال، تأثیر درس آن استاد بر دل و جان آنهاست، که آنها را از خود و اطراف خود منصرف می کند. 🔹البته نقل این حرفها‌ هم سنگين است، اما این روش تربيتي، مجموعه گرانقدر و گرانسنگي است که از آن زمان تا کنون بر روی آن كار نشده است. (حجت السلام و المسلمین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق) @akhlaqhad
هدایت شده از تربیت معنوی
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی چیستی و ابعاد اخلاق عرفانی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین استاد یزدان‌پناه
110127_001.mp3
11.38M
🔰 💠 چیستی و ابعاد اخلاق عرفانی💠 👤 با حضور استاد یزدان‌پناه 📆٢٣خرداد ماه ١۴٠١ ‌ ‌ ‌@akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«نیت» فعلی قلبی است و روح عمل محسوب مى‏شود و عمل تا به نیت رضاى الهی انجام نگیرد، در رشد معنوی انسان بى‏تأثیر است. نیت با سرنوشت ابدی انسان گره خورده است و ملاک ارزش‌گذاری اعمال و پذیرش آن‌ها در بارگاه الهی است؛ ازاین‌رو سالم‌سازی نیت بسیار مهم‏تر از پرداختن به خود عمل است. در این پایان‌نامه ابتدا تعریف و تحلیلی دقیق از ماهیت و حقیقت نیت ارائه می‌شود. و مباحث معناشناختی و وجود شناختی نیت و همچنین فرایند شکل‌گیری آن، از جهت مبادی و مراحل آن مشخص می‌گردد. آنگاه در بخش اول موارد زیر تحلیل می‌شوند: آیا نیت تأثیری در رشد معنوی دارد؟ آیا این تأثیر، تکوینی و حقیقی است یا اعتباری؟ آیا این نقش را می‌توان به فاعل اخلاقی هم تعمیم داد؟ آیا تأثیر نیت در رشد معنوی عمل و عامل اخلاقی یک سویه است یا در نحوۀ تأثیر و تأثر بین نیت، عمل و عامل اخلاقی تبیین‌های متفاوتی مطرح می‌باشد؟ و در بخش دوم، مراحل رشد معنوی قاعده مند در سه مرحلۀ امور تربیتی، امور اخلاقی و امور معنوی بیان می‌شود و در بخش سوم با توجه به مستندات وحیانی و روایی، به برتری نیت نسبت به اصل عمل می‌پردازیم و نقش محوری آن در رشد معنوی را اثبات می‌نماییم. واژگان کلیدی: نیت، عمل، عامل، رشد معنوی، رشد اخلاقی و رشد تربیتی. @AkhlaqHad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹مفهوم «سبک زندگی» در معانی بسیار محدود (مثل کیفیت نشستن) و بسیار گسترده (مثل مدل سبک زندگی تجویزی اسلام) کاربرد دارد. در علومی مثل جامعه‌شناسی، پزشکی، روان‌شناسی بالینی، روان‌پزشکی، مدیریت، روان‌شناسی... حضور دارد. هم از دریچه «هست‌ها و هنجارها» به آن نگاه می‌شود و هم از دریچه «بایدها و تجویزها». 🔹کتاب «سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن» که اثر دکتر محمد کاویانی است و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه آن را چاپ و منتشر نموده است، نگاهی از نوع «بسیار گسترده» از دریچه «مدل تجویزی قرآن» و با روش‌شناسی روان‌شناسی و روان‌سنجی، به موضوع سبک زندگی داشته و گزارشی از دو نوع پژوهش را ارائه کرده است. نوع اول حاکی از استکشاف و شکل دهی یک مدل تجویزی برای «سبک زندگی اسلامی» است و نوع دوم حاکی از ساخت و روان‌سنجی «آزمون سبک زندگی اسلامی» است. مدل تجویزی، بیان‌گر این است که «سبک زندگی اسلامی» چگونه شکل می‌گیرد، بر چه نگرش‌هایی مبتنی است و منجر به چه رفتارهایی در ابعاد مختلف زندگی خواهد شد. @akhlaqhad‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ضرورت بحث از طبیعت: 🔹براى تهذيب اخلاق، بايد طبيعت و طباع بدن معتدل شود تا مانع تكامل نفس نشود؛ چنان‏كه براى صحت كامل بدن هم بايد طبيعت معتدل شود. 🔹شيخ‏ بهايى روايتى را از اميرمؤمنان على عليه السلام چنين نقل فرموده است: «من اعتدلت طباعه صفي مزاجه و من صفي مزاجه قوي اثر النفس فيه و من قوي اثر النفس فيه سما الي ما يرتقيه و من سما الي ما يرتقيه تخلق باخلاق النّفسانيّه و من تخلق باخلاق النفسانيه صار موجوداً بما هو انسان دون موجوداً بما هو حيوان و دخل في الباب الملكي‏»؛ يعنى كسى كه طباع او معتدل باشد، مزاجش صفا دارد و از كدورت و ثقل و انحراف در اقتضائات دور است و چنين مزاجى حاكم بر نفس نيست و اقتضائات غيرمعتدلى ندارد تا به نفس تحميل كند و نفس براى اصلاح اين اقتضائات غير معتدل، مجبور باشد از عالم قدس منصرف شود و به اصلاح امور غير معتدل بدن بپردازد، بلكه نفس حاكم بر اين مزاج است و تأثيرش در مزاج قوى‏تر از تأثير مزاج است در نفس، و بدن را به سوى خود مى‏كشد و بدن را نيز هم‏سنخ خود مى‏كند و آثار ملكوتى را در بدن ظاهر مى‏كند. ادامه دارد... @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠‌ اشاره به برخی از بزرگان نحله نجف 🔹نحله نجف گروهی از اساتید و علما هستند كه شما بعضي از آن‌ها را درك كرديد؛ مثل حضرت آیت الله بهجت و حضرت علامه طباطبایي و اخوی گرامیشان مرحوم آیت الله محمدحسن الهی طباطبایی، آیت الله کشمیری و سپس استادشان مرحوم آقا سیدعلی قاضی تا می رسد به مرحوم شوشتري؛ مقصودم از آیت الله کشمیری، سید عبد الکریم کشمیری است، و ایشان غیر از مرحوم سيد مرتضي كشميري بوده است. 🔹جناب سید مرتضی کشمیری از اوتاد زمان خودش بوده است، شاگردانش در نجف، مراجع را موعظه و نصیحت مي‌كردند، مرحوم آقاسيد عبدالهادي شيرازي و ديگران، وقتي بعضي از شاگردان آقا سيد مرتضي را مي‌ديدند، درخواست می کردند هفته‌اي يكبار به خانه شان بیایند، و آنها را موعظه کنند، چرا که توصیه هایشان زنگار را از دلها می زدود. (حجت السلام و المسلمین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق) @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۵- تالیفات سید محسن امین شاگرد برجسته‌اش در این راستا می‌گوید: له مؤلفات فی الفقه و الاصول. بنابراین او آثاری در زمینه مسائل فقه و اصول فقه داشت ولی به نظر می رسد چاپ نشده است. البته در حوزه مسائل عرفانی در قسمت عرفان عملی دستورالعمل‌هایی برای شاگردانش دارد و مکاتبات او با شیخ محمدحسین اصفهانی ـ که به نام «رساله محاکمات بین علمین» معروف است ـ از آن بزرگوار به یادگار مانده که زینت بخش عرصه کتاب و قلم است. اثر اخیر وی «رساله محاکمات بین علمین» نشانی است از توان علمی و ژرف اندیشی آن فقیه و عارف کم‌نظیر که با مقدمه علامه محمدحسین طباطبایی و تعلیقات آن بزرگوار و شاگردش محمدحسین حسینی تهرانی به زیور چاپ آراسته گردیده است. نامه‌های عرفانی زیادی از آن بزرگوار در کتاب های مختلف درج شده است، که فرازی از یک دستورالعمل او را به خوانندگان گرامی تقدیم می کنیم: «إن شاءالله تعالی تمام مواظبت، بر دوام توجه و توسل به حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه که واسطه فیض زمان است، ملحوظ داشته، بعد از نماز، دعای غیبت که: "اللهم عرّفنی نفسک" بوده باشد و سه سوره اخلاص هدیه به آن بزرگوار، و دعای فرج: "اللهم عظم البلاء" را ترک نکند. و تمام مواظبت بر دوام طهارت مهما امکن و خواب بر طهارت و وضو و تسبیح حضرت زهرا علیهاالسلام در وقت خوابیدن و بعد از هر نماز واجب و قرائت آیةالکرسی و مواظبت بر سجده شکر بعد از بیداری و خواندن آیات "إنّ فی خلق السموات والارض ..."  را بعد از بیدار شدن برای نماز شب، با کمال توجه به عالم هستی و تفکر در آن، و نظر بر آسمان و کواکب و آفاق و دعای صحیفه سجادیه را بعد از نماز شب ترک ننماید. والسلام علیه و رحمة الله. حرره فی شهر رمضان المبارک سال ۱۳۲۷، احمد الموسوی حائری». اعیان الشیعه، ج۲، ص۴۷۲ و تذکرة المتقين، ص ۱۶۰ @akhlaqhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 جلسه دفاع پایان نامه سطح ۳ 📿 @AkhlaqHad ‌ ‌
با عنایات حضرت کاظم(ع) و در روز ولادت ایشان، جلسۀ دفاع جناب آقای محسن مؤذنی دانش‌پژوه دوره سوم مرکز تخصصی اخلاق قم برگزار گردید و ایشان با کسب نمره 20 موفق به گذراندن این مرحله شدند.
انا لله و انا الیه راجعون تسلیت به امام زمان علیه السلام و عموم علما و مردم با دنیایی از تاسف، خبر ارتحال ملکوتی عزیز دلمان، عارف واصل و عالم جلیل القدر حضرت آیت الله ناصری رحمه الله علیه را به اطلاع می رسانیم اطلاعات بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد شادی روح عزیزمان فاتحه و صلوات
مراسم تشییع بسمه تعالی ▪️بنابر تصمیم و اعلان بیت محترم حضرت آیت الله ناصری قدس سره، انشاالله مراسم تشییع آن عالم ربانی، صبح یکشنبه (ششم شهریورماه) در شهر اصفهان می باشد و در جوار شهدای گلگون کفن اصفهان، دفن خواهند شد. جزئیات مراسمات متعاقبا اعلان خواهد شد. 🔹کانال رسمی آیت الله ناصری @naseri_ir
جلسه دفاع پایان‌نامه سطح۳ مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی قم 💠 @AkhlaqHad ‌ ‌
▪️در جهان متجدد نسبت اخلاق با علم و سياست دگرگون شده است. اين جهان با اخلاق مخالفتي ندارد اما هيچ‌يک از اركانش به اخلاق مستقل از اصول تجدد متكی و حتی پيوسته نيست و شئونش خود را ملتزم به رعايت قواعد اخلاق نمي‌دانند. در اين جهان تكليف اخلاق را قدرت معين می‌كند. 📿کانال مرکز تخصصی اخلاق: 💠 @AkhlaqHad ‌ ‌ ‌ ‌
🔸 ...و آن علم عزیز شریف و آن معنی غامض لطیف که از عنایت شرافت و دقت از دیگران مخفی نمود و هیچ یک از ایشان مس آن نمی‌کرده‌اند و به نزد چندین کس از صحابه و تابعین کفر می‌نموده تا به تو و همراهانت چه رسد؟ 🔹 مراد از آن کدام نوع علم بود؟ آیا مراد از آن خلافیات فقه است یا علم معانی و بیان یا کلام یا لغت یا نحو و صرف یا طب و نجوم و فلسفه یا هندسه و اعداد یا هیئت و طبیعی؟ 🔸 معلوم است که هیچ یک از این افراد این علم را آن مرتبه نیست بلکه این علم منحصر است در علم بطون قرآن و حدیث 🔹 نه ظاهر آنچه فهم همه کس بدان میرسد و آنچه زمخشری و امثال آن از قرآن می‌فهمند نه علم قرآن است فی الحقیقه بلکه باز راجع به علم لغت و نحو و معانی و کلام می‌گردد 🔸 علم قرآن سوای این علم هاست همچنان که جلد و قشر انسان نه انسان است الحقیقه بلکه بالمجاز... 👤 حکیم ملاصدرا 📚 رساله سه اصل صفحه ۷۹و۸۰ چاپ بنیاد حکمت صدرا 📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق: 💠 @AkhlaqHad ‌ ‌
توصیف علامه طباطبایی از آیةالحق سید علی آقا قاضی طباطبایی 📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق: 💠 @AkhlaqHad ‌ ‌
🔹عزيزم، كلام در سفر از خلق به حق، و از كثرت به وحدت، و از ناسوت به ما فوق جبروت است، تا حدّ فناء مطلق كه در سجده اول حاصل شود، و فناء از فناء كه پس از صحو، در سجده دوم حاصل گردد. و اين تمام قوس وجود است مِن اللَّه و الى اللَّه. و در اين حال، ساجد و مسجودى و عابد و معبودى در كار نيست: هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن‏. 🔸 پسرم، آنچه در درجه اوّل به تو وصيت مى‏كنم آن است كه انكار مقامات اهل معرفت نكنى، كه اين شيوه جُهّال است؛ و از معاشرت با منكرين مقامات اوليا بپرهيزى، كه اينان قُطّاع طريق حق هستند. 📚 امام خمینی ره کتاب سرالصلوة 📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق: 💠 @AkhlaqHad ‌ ‌
📜 حواس پنجگانه در باطن نفس باعتبار وجود برزخی و مثالی موجود است...و همچنین حواس موجود در وجود مثالی در عالم عقل بوجود واحد جمعی تحقق دارند. 🔸 نفس در باطن وجود و مقام تجرد تام خود، بسمع عقلی، می شنود و ببصر عقلی می بیند و بذوق عقلی می چشد و هکذا نسبت بسایر حواس. 📘شرح مقدمه قیصری، الفصل السابع، ص۵۴۶، سید جلال آشتیانی 📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق: 💠 @AkhlaqHad ‌ ‌
نجاست را به غیر بزن! چرا به خودت میزنى؟! (قسمت ۱) 🔸 علامه طهرانی در کتاب روح مجرد نقل می‌کنند عارف توحیدی مرحوم آقای حداد مى‌فرمودند: نجاست را به غیر بزن! چرا به خودت میزنى؟! 🔹 در هر موقعى كه مى‌بینى در اصلاح امرى از امور اعمّ از امور خانوادگى و داخلى و یا امور اجتماعى و خارجى، امر دائر است میان آنكه آلودگى و فساد بر نفست وارد شود یا بر غیر، آن آلودگى را براى نفس خودت مپسند كه دیگر قابل جبران نیست! 🔸 اگر در جائى دیدى امر به معروف و نهى از منكرى را كه مى‌نمائى مستلزم عصبانیت و پریشان شدن افكار و درهم ریختن صفاى ذهن توست، و این ضررش براى تو بیشتر است از ضررى كه به وى در اثر إتیان آن جرم و جنایت وارد مى‌شود؛ دست از این كار بردار و پیرامون آن مگرد! 🔹 این ضرر وارد در حكم نجاستى است كه بر نفس تو وارد مى‌شود؛ چرا آن را بر خود مى‌پسندى؟! بگذار ضرر بر دیگرى بخورد و وى نجس شود! و خلاصه امر، طهارت نفس انسان بر هر چیز مقدّم است، و انسان حقّ ندارد به جهت رعایت مصالح خارجیه خودش را آلوده نماید. زیرا تطهیر و تزكیه نفس در فعل و حال، مورد طلب و سوال و مؤاخذه مى‌باشد؛ امّا رسیدگى به امور اجتماعى و سعى در حوائج مردم و تدریس و كسب و امثالها امورى است كه در صورت امكان مورد بازخواست و بازپرسى واقع مى‌شود، نه در هر صورت گرچه در شرائط غیر ممكنه باشد. 🔸 در این صورت اگر كسى میداند و مى‌بیند در اثر وارد شدن در این امور نفسش آلوده نمى‌شود و از ترقّى و تكامل و توحید و ایمان و ایقان و اطمینان خاطر و سكون دل و اندیشه باز نمى‌ماند، مسلّماً بر او لازم است كه به حوائج خلق خدا على قدر الإمكان قیام و اقدام نماید؛ و امّا اگر دید كه دخول در این امور مستلزم از كیسه خوردن است و سرمایه‌هاى الهى را از دست دادن است، یعنى مستلزم غفلت از خدا، و گیج و منگ شدن در امور دنیا و زخارف آن و غوطه خوردن در عالم كثرات است، در این فرض بر او جائز نیست كه خود را به این امور بفروشد و مبادله نماید. ادامه دارد... 📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق: 💠 @AkhlaqHad ‌ ‌