جلسه دفاع پایاننامه سطح۳ مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی قم
💠 @AkhlaqHad
#غرب_شناسی #اخلاق #تجدد #مدرنیته
▪️در جهان متجدد نسبت اخلاق با علم و سياست دگرگون شده است. اين جهان با اخلاق مخالفتي ندارد اما هيچيک از اركانش به اخلاق مستقل از اصول تجدد متكی و حتی پيوسته نيست و شئونش خود را ملتزم به رعايت قواعد اخلاق نميدانند. در اين جهان تكليف اخلاق را قدرت معين میكند.
#دکتر_رضا_داوری_اردکانی
📿کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
🔸 ...و آن علم عزیز شریف و آن معنی غامض لطیف که از عنایت شرافت و دقت از دیگران مخفی نمود و هیچ یک از ایشان مس آن نمیکردهاند و به نزد چندین کس از صحابه و تابعین کفر مینموده تا به تو و همراهانت چه رسد؟
🔹 مراد از آن کدام نوع علم بود؟
آیا مراد از آن خلافیات فقه است یا علم معانی و بیان یا کلام یا لغت یا نحو و صرف یا طب و نجوم و فلسفه یا هندسه و اعداد یا هیئت و طبیعی؟
🔸 معلوم است که هیچ یک از این افراد این علم را آن مرتبه نیست بلکه این علم منحصر است در علم بطون قرآن و حدیث
🔹 نه ظاهر آنچه فهم همه کس بدان میرسد و آنچه زمخشری و امثال آن از قرآن میفهمند نه علم قرآن است فی الحقیقه بلکه باز راجع به علم لغت و نحو و معانی و کلام میگردد
🔸 علم قرآن سوای این علم هاست همچنان که جلد و قشر انسان نه انسان است الحقیقه بلکه بالمجاز...
👤 حکیم ملاصدرا
📚 رساله سه اصل صفحه ۷۹و۸۰ چاپ بنیاد حکمت صدرا
📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
توصیف علامه طباطبایی از آیةالحق سید علی آقا قاضی طباطبایی
📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
🔹عزيزم، كلام در سفر از خلق به حق، و از كثرت به وحدت، و از ناسوت به ما فوق جبروت است، تا حدّ فناء مطلق كه در سجده اول حاصل شود، و فناء از فناء كه پس از صحو، در سجده دوم حاصل گردد. و اين تمام قوس وجود است مِن اللَّه و الى اللَّه. و در اين حال، ساجد و مسجودى و عابد و معبودى در كار نيست: هو الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن.
🔸 پسرم، آنچه در درجه اوّل به تو وصيت مىكنم آن است كه انكار مقامات اهل معرفت نكنى، كه اين شيوه جُهّال است؛ و از معاشرت با منكرين مقامات اوليا بپرهيزى، كه اينان قُطّاع طريق حق هستند.
📚 امام خمینی ره کتاب سرالصلوة
📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
📜 حواس پنجگانه در باطن نفس باعتبار وجود برزخی و مثالی موجود است...و همچنین حواس موجود در وجود مثالی در عالم عقل بوجود واحد جمعی تحقق دارند.
🔸 نفس در باطن وجود و مقام تجرد تام خود، بسمع عقلی، می شنود و ببصر عقلی می بیند و بذوق عقلی می چشد و هکذا نسبت بسایر حواس.
📘شرح مقدمه قیصری، الفصل السابع، ص۵۴۶، سید جلال آشتیانی
📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
نجاست را به غیر بزن! چرا به خودت میزنى؟! (قسمت ۱)
🔸 علامه طهرانی در کتاب روح مجرد نقل میکنند عارف توحیدی مرحوم آقای حداد مىفرمودند: نجاست را به غیر بزن! چرا به خودت میزنى؟!
🔹 در هر موقعى كه مىبینى در اصلاح امرى از امور اعمّ از امور خانوادگى و داخلى و یا امور اجتماعى و خارجى، امر دائر است میان آنكه آلودگى و فساد بر نفست وارد شود یا بر غیر، آن آلودگى را براى نفس خودت مپسند كه دیگر قابل جبران نیست!
🔸 اگر در جائى دیدى امر به معروف و نهى از منكرى را كه مىنمائى مستلزم عصبانیت و پریشان شدن افكار و درهم ریختن صفاى ذهن توست، و این ضررش براى تو بیشتر است از ضررى كه به وى در اثر إتیان آن جرم و جنایت وارد مىشود؛ دست از این كار بردار و پیرامون آن مگرد!
🔹 این ضرر وارد در حكم نجاستى است كه بر نفس تو وارد مىشود؛ چرا آن را بر خود مىپسندى؟! بگذار ضرر بر دیگرى بخورد و وى نجس شود! و خلاصه امر، طهارت نفس انسان بر هر چیز مقدّم است، و انسان حقّ ندارد به جهت رعایت مصالح خارجیه خودش را آلوده نماید. زیرا تطهیر و تزكیه نفس در فعل و حال، مورد طلب و سوال و مؤاخذه مىباشد؛ امّا رسیدگى به امور اجتماعى و سعى در حوائج مردم و تدریس و كسب و امثالها امورى است كه در صورت امكان مورد بازخواست و بازپرسى واقع مىشود، نه در هر صورت گرچه در شرائط غیر ممكنه باشد.
🔸 در این صورت اگر كسى میداند و مىبیند در اثر وارد شدن در این امور نفسش آلوده نمىشود و از ترقّى و تكامل و توحید و ایمان و ایقان و اطمینان خاطر و سكون دل و اندیشه باز نمىماند، مسلّماً بر او لازم است كه به حوائج خلق خدا على قدر الإمكان قیام و اقدام نماید؛ و امّا اگر دید كه دخول در این امور مستلزم از كیسه خوردن است و سرمایههاى الهى را از دست دادن است، یعنى مستلزم غفلت از خدا، و گیج و منگ شدن در امور دنیا و زخارف آن و غوطه خوردن در عالم كثرات است، در این فرض بر او جائز نیست كه خود را به این امور بفروشد و مبادله نماید.
ادامه دارد...
📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
نجاست را به غیر بزن! چرا به خودت میزنى؟! (قسمت ۲)
ادامه قبل...
🔸... زیرا اوّلًا: كار خوب در خارج از شخص خوب سر مىزند، یعنى از شخص الهى و موحّد و صاحب یقین. در این صورت آن امر در خارج منشأ اثر خواهد شد و ثمرات نیكو خواهد داد.
🔹 امّا اگر از شخص منغمر در كثرات سر زند كه مستلزم غفلت از نفس و خدا و عرفان الهى و خلوت و حضور قلب در حال نماز بود، دیگر آن امر، امر مستحسن نیست؛ آن امر امر آلوده و زشت است، گرچه ظاهرش چشمگیر باشد و نزد افكار عمومى مردم و عامّه خلائق از بهترین مثوبات به حساب آید.
🔸 به علّت آنكه نتیجه تابع أخَسِّ مقدِّمتَین است یعنى تابع پستترین از مقدّمات. و هنگامى كه كارى به ظاهر در خارج از تمام شرائط حسن و زیبائى آراسته بوده ولى عامل، آن را از روى ریا و یا هواى نفس و یا مقاصد غیر الهى انجام دهد، آن عمل در حقیقت زشت است نه زیبا، و اثر مفید و نیكو از خود بجاى نمىگذارد، و ما يَنْفَعُ النَّاسَ نخواهد شد، گرچه آراء و افكار عمومى آن را خوب و زیبا به شمار آورد.
🔹 زیرا مناط، واقعیت آنست كه خراب است و در نزد خداوند و موقف قیامت مقبول نخواهد شد. كار زیبا از شخص زیبا صورت میگیرد نه از شخص نازیبا، گرچه در خارج به صورت ظاهر خود را به انواع و اقسام پیرایههائى از زیبائى وصله زده باشد. سرمه بر چشم كور، وى را بینا نمىكند؛ و وسمه بر ابروان نابینایان اثرى در دید و نور چشمانشان بجاى نمىنهد.
🔸 از اینجاست كه در فرقان عظیم إلهى میفرماید: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ. «اى كسانى كه ایمان آوردهاید! بر شما باد دریافتن نفوس خودتان! گمراهى گمراه در صورت هدایت یافتن شما، به شما آسیبى نمىرساند.»
🔹 و أیضاً میفرماید: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ ناراً «اى كسانى كه ایمان آوردهاید، خودتان را و اهلتان را از آتش حفظ نمائید!»
ادامه دارد...
📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
نجاست را به غیر بزن! چرا به خودت میزنى؟! (قسمت ۳)
ادامه قبل...
🔸 ...و ثانیاً: تمام عقلاى عالم اتّفاق دارند در دَوَران امر میان ضرر قطعى بر خود انسان و یا بر غیر انسان، جلوگیرى آن ضرر را از خود مقدّم است از دفع ضرر از غیر.
🔹 البتّه تمام این مسائل در صورتى است كه ضرر وارد بر انسان بیشتر باشد از ضرر وارد بر غیر و یا از منفعت حاصله براى وى. مثلًا شخصى اگر یك میلیون دینار ورشكست شد، و تمام سرمایه انسان هزار دینار است، و میدانیم اگر تمام آن را هم بدهد و در امر خیرِ رفع ورشكستگى وى بخواهد مؤثّر باشد، مؤثّر نخواهد بود، هزار دینار در برابر هزار برابر آن كارى نمىكند، و علاوه بر آنكه بههیچوجه اثرى در رفع نگرانى و زندان مرد ورشكسته و یا آسایش خیال منسوبان او نمىكند، خود این شخص را خاك نشین نموده و عائلهاش را دستخوش فقر و تنگدستى و نگرانى مىنماید؛ در این صورت باید سرمایه خود را براى خود نگهدارد، و موجب ضرر وارد بر خود و عائلهاش نشود.
🔸 و امّا اگر شخصى ده هزار دینار ورشكست شد، و تمام سرمایه انسان هزار دینار است، خوب است نیمى از آن را براى رفع ورشكستگى او بدهد. چرا كه یك بیستم از این گرفتارى را مرتفع ساخته؛ و ضرر وارده بر خودش گرچه مسلّم است، و لیكن موجب هلاكت اهل و عیال نشده، آنها مىتوانند در خورد و خوراك بطور اقتصاد و تحمّل كمبودى بسازند و بر خود فشار آورند، در برابر آن مثوبت عظیمه كه نجات خود و خاندان شخص ورشكسته است.
🔹 محدّث قمّى گوید: در «بحار» و غیر آن از جمله وصایاى آن حضرت است به فرزند خویش كه فرمود: یا بُنَىَّ! اصْبِرْ عَلَى النَّوَائِبِ، وَ لَا تَتَعَرَّضْ لِلْحُقُوقِ، وَ لَا تُجِبْ أَخَاک إلَى الامْرِ الَّذِى مَضَرَّتُهُ عَلَیک أکثَرُ مِنْ مَنْفَعَتِهِ لَهُ!
حضرت سید السّاجدین و زین العابدین علیه السّلام فرمود: «اى نور دیده من! بر مشكلات و مصائب روزگار شكیبا باش، و متعرّض حقوق دیگران مشو، و دعوت برادرت را در امرى كه مضرّت آن براى تو بیشتر از منفعت آن براى وى باشد اجابت مكن»!
🔸 و أمیر المؤمنین علیه السّلام میفرماید: وَ لَکنِّى لَا أَرَى إصْلَاحَکمْ بِإفْسَادِ نَفْسِى! «و لیكن نظر من آن نیست كه شما را اصلاح كنم گرچه مستلزم إفساد خودم باشد!»
منبع: کتاب روح مجرد، ص۶۳۵
📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
عصر ما را عصر بیاخلاقی و تبدیل اخلاق به ارزش و سپس بیارزش شدنِ ارزشها دانستهاند.
📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 بالاترین نصیحت اسلام
👤 علامه طباطبایی
⏱ یک دقیقه
📿کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
👤امام خمینی رضواناللهعلیه:
🔻 آنان که انکار مقامات عارفان و منازل سالکان کنند، چون خودخواه و خودپسند هستند، هر چه را ندانستند حمل به جهل خود نکنند و انکار آن کنند، تا به خود خواهی و خودبینی شان خدشه وارد نشود.
🔸مادر بتها، بت نفس شماست. تا این بت بزرگ و شیطان قوی از میان برداشته نشود، راهی به سوی او - جل و علا - نیست.
📿کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
#عقل در تاریخ به آدمی داده شده است و به این جهت در هر دوران تاریخی، صورت خاص دارد و مسائل زمان را درک میکند. البته این درست است که آدمی همیشه #فهم دارد، اما فهم او با عالمی که دارد و تعلّقش به این عالم، تعیّن مییابد. توجه کنیم که #تعلّق به عالم به خرد و فهم آدمی تعیّن میبخشد، پس فهم و خرد، مسبوق به تعلّق است و اگر تعلّق نباشد و آدمی #عالَم نداشته باشد، فهم هم ندارد.
📿کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
#گزارش_تصویری
زیارت دسته جمعی طلاب مرکز تخصصی اخلاق قم؛ آستان مقدس امامزاده موسی مبرقع
۱۴۰۱/۸/۲۹
@AkhlaqHad
💠 وهم اندر وهم
🔻 امروزه بيش از هر زماني جهان از وَهم پر شده است. گرچه تصور ميكنيم ما بر اوهام غلبه كردهايم و در عصر تكنولوژي و علم ديگر وَهم وجود ندارد، اما جهان ما پر از اوهام است.
🔸 بازي به خودي خود وَهم است و نتيجة بازي هم در وَهم ما اهميت دارد وگرنه در حقيقت، نتيجة بازي اهميت ندارد.
⚽️ يک توپ فوتبال از يک خط پنج سانتيمتري رد شود يا نشود، در زندگي واقعي و حقيقي مردم چه اثري دارد؟
🔹 مظفرالدّينشاه اين را درك كرده بود. هنگامي كه او را در پاريس براي تماشاي فوتبال برده بودند، پس از اتمام بازي پرسيده بود كه اينها چند نفر هستند؟ پاسخ داده بودند ۲۲ نفر، گفته بود ۲۱ توپ ديگر بخريد و به آنها بدهيد تا همه به دنبال يك توپ ندوند. وي اين حرف را خيلي جدّي گفته بود، او درك كرده بود كه اين كار، كاري عبث و بيهوده است.
🔸 اما آيا فوتبال لغو است؟ پس چرا وقتي يك توپ، پنجسانتيمتر از يك خط رد ميشود ۳۰۰ ميليون نفر شادي ميكنند و يا ۳۰۰ نفر ديگر گريه ميكنند؟ ....
⚽️ فوتبال زندگي ماست، اگر فوتبال وَهم است – كه وَهم است – پس جهان ما پُر از وَهم است. اين نمونة بسيار خوبي است.
🔹 اين كم ضررترين وَهمي است كه در جهان ما وجود دارد، ما چنان به وَهم دلبسته هستيم كه وَهمها را تشخيص نمیدهيم.
📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
🔅 امام خمینی: اگر تهذیب در کار نباشد، علم توحید هم به درد نمیخورد.
العلم هو الحجاب الاکبر
هر چه انباشتهتر بشود علم، حتی توحید که بالاترین علم است، انباشته بشود در مغز انسان و قلب انسان، انسان اگر مهذب نباشد، از خدای تبارک و تعالی دورتر میکند.
📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
🔻 ما هنوز در برنامههای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، نیازهای آدمی را با ملاکهای مصرف زدگی غرب تعیین میکنیم.
🔸 ما هنوز در خیال خود جامعهای را تصور میکنیم که در آن همه مردم همه وسایل و امکانات تکنیکی جدید را داشته باشند. هنوز نتوانستهایم در باب این نیازها تفکر کنیم،
🔹 هر روز چندین بار گفتهایم یا شنیدهایم که گرامیترین آدمیان کسی است که از خدا بترسد و با تقوا باشد ولی مدل زندگی ما و شهر و خانه ما، زندگی و شهر و خانه غربی است...
🔸 ما به تدریج متوجه خواهیم شد که تحقق رویای اوتوپی غرب نه فقط با اسلام مناسبت ندارد بلکه محال است.
📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
👤 امام خمینی رضواناللهعلیه:
🔸 قرآن و حدیث برای طبقات مختلفه مردم آمده است، و در آن علومی است که برای یک طبقه عالی از دانشمندان است و دیگران از آن بکلّی بیبهره هستند؛
🔹 مانند براهینی که بر تجرد واجب و احاطه قیّومی اوست که شما ها اگر تمام قرآن را بگردید نمیتوانید اینگونه مسائل را از قرآن استفاده کنید؛
🔸 لیکن اهل آن، مانند فیلسوف بزرگ صدرالمتألّهین و شاگرد عالیمقدار آن، فیض کاشانی، علوم عالیه عقلیه را از همان آیات و اخبار که شماها هیچ نمیفهمید، استخراج میکنند.
🔹 آری؛ هر کس نباید در علوم قرآن و حدیث دخالت کند. قرآن و حدیث نیز نهی از این تصرفات جاهلانه کرده است که شما بیخردان پا را از گلیم خود دراز نکنید.
کشف الاسرار/ ص ۳۲۳
📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
💠 در باب مصرف زدگی ما
🔻 آیا در بازار مصرف اشیاء تکنیک، مردم جهان توسعه نیافته با آزادی و اختیار وارد میشوند؟
🔸 آیا میتوانند هرچه را خواستند بخرند یا محکوم به خریداری اند؟
🔹 میگویند چیزهای خوب و ضروری را چرا نخریم؟ میگویم بخرید ولی بدانید که چارهای جز خریدن ندارید!
🔸 شما چیزها را خوب میدانید زیرا باید آنها را مصرف کنید نه اینکه چون خوبست آنرا می خرید. شما تا بیست سال پیش هیچ نیاز لغیره روان شناختی هم به کالاهای مصرفی بازار امروز نداشتید و از خوبی و بدیشان بی خبر بودید. اکنون میگویید خوبست و خوب را باید خرید و درد اینست که گاهی میخرید بدون اینکه بدردتان بخورد و فقط شما را مشغول میکند ولی شما داشتن آن را نوعی کمال میدانید.
🔹 شما خود را فریب میدهید و کسی را که به شما بگوید در این بازار، مشتری بیاختیارید، مخالف رشد و ترقی و علم و آزادی و جبری مذهب میدانید
🔸 گویی تاکنون جهان توسعه یافته هرچه ساخته و پرداخته خوب و لازم بوده است و مصرف کنندگان جهان توسعه نیافته با میل و اراده و از روی اختیار سرمایه و اندوخته خود را داده و خوبهای بازار را خریده اند.
🔹 نه، آنها مطلقاً تابع بازار مصرفند و هر روز که جنس و کالای جدیدی به بازار میآید، باید کهنه را دور بیندازند و نو را خریداری کنند ولی مگر راه دیگری هم هست؟
📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
🔸 علم به معنی خدا، فقط ما را از وجود خدا، آگاه می کند، اما راه ارتباط با خدا، راه دیگری است..
🔹 علم به تری آب، علم به معنای آب است اما ما را با تری و رطوبت، آشنا نمیکند، راه ارتباط با تری آب، راه دیگری است...
🔸 در روش ارتباط با آب، یک قطره آب هم تر است ولی علم به یک دریا، به اندازه یک قطره آب هم، تر نیست.
📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق:
💠 @AkhlaqHad
#اطلاعیه
📣 با عرض سلام
و گرامیداشت هفته #پژوهش
💠نشست علمی با عنوان:
«عقل، عرفان، شریعت»
🔰با ارائه استاد ارجمند:
حجت الاسلام دکتر علیرضا کرمانی
برگزار میشود.
📅زمان: چهارشنبه 23 آذر
🕰ساعت 15:30
⬅️مکان: قم، خ صفائیه، روبروی کوچه21، مدرسه المهدی، مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی
جهت شرکت در این نشست هماهنگی با @sadra786 ضروریست.
@Akhlaqhad