eitaa logo
مرکز تخصصی اخلاق
553 دنبال‌کننده
322 عکس
39 ویدیو
6 فایل
مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی (ویژه آموزش طلاب سطح دو، سه و چهار) [وابسته به بنیاد علمی فرهنگی هاد] تحت اشراف حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری شعبه قم: خ صفائیه روبروی کوچه۲۱ مدرسه المهدی شعبه اصفهان: خ امام خمینی خ درخشان خ حکمت
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 عوامل شکل‌گیری خُلق فقط در موضوع سمع و کیفیت تأثیرش بر خُلق، جای بررسی تام و تمامی وجود دارد و پژوهش‌های فراوانی درباره‌ی آن می‌توان انجام داد. این، فقط درباره‌ی سمع بود و لایه به لایه‌ی این مباحث را در فضای مجازی و گوش‌دادن موسیقی، باید بررسی کرد و ارتباط فراوانی با احکام پیدا می‌کند. موضوع دیگر، بصر است و موضوع بعد، حس مشترک که در قرآن می‌فرماید: «إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا». 🔸 این‌ها دخالت عظیمی در شکل‌گیری خُلق دارند و افراد بسیاری بر این مطالب واقف بوده‌اند؛ نه فقط خلق فردی که جای خود را دارد، بلکه نسبت به خلق خانوادگی و تاثیرات وراثتی هم این گونه است و تاثیر زیادی دارد. گاهی هم در خلق جامعه تاثیراتی دارد؛ مثلاً فضای مجازی که در این چند دهه پیش آمده است، طبع و خلق مردم را تغییر داده است. بسیاری از پسرها که در باتلاق عظیم فضای مجازیِ خلوت سروکار دارند، گاهی حالات زنانه پیدا می‌کنند و مثلاً خجول می‌شوند؛ با اینکه پسر است، خجول شده است! یا اینکه دختر است و متهوّر شده است. غیر از مجامع علمی، چه کسی باید طبع و خلق جامعه را بررسی کند و راه‌کارهای درمانی برای جامعه بنویسد؟ (حجت السلام و المسلمین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق) 📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸نویسنده: رضاجعفری دورۀ پنجم قم 📒حضرت امام کاظم علیه‌السلام می‌فرمایند: «يَا هِشَامُ‏ مَنْ أَرَادَ الْغِنَى بِلا مَالٍ وَ رَاحَةَ الْقَلْبِ مِنَ الْحَسَدِ وَ السَّلَامَةَ فِي الدِّينِ فَلْيَتَضَرَّعْ إِلَى اللَّهِ فِي مَسْأَلَتِهِ بِأَنْ يُكَمِّلَ عَقْلَهُ...» ♻️محور اصلی در این تحقیق، تحلیل و تبیین این روایت به‌عنوان یک قاعدۀ علمی و بررسی ارتباط اکمال عقل و غنای بدون مال است. این پایان‌نامه 4 فصل دارد: 🔖فصل اول: مفاهیم عقل، غنا و تبیین، واژه‌شناسی شده است. 🔖فصل دوم: بررسی فقه‌الحدیثی روایت است. و در این فصل به اختلاف در نقل روایت، نقل‌های مختلف در سند حدیث، بررسی اعتبار حدیث، راویان حدیث، اعتبار منبع، اعتبار مضمونی و نیز رابطۀ بین یقین و غنا در روایات پرداخته شده است. سپس رابطۀ علم و یقین با غنا در روایات بررسی شده و در ادامه، به بررسی واژگان غنا، حسد، عقل، قنع، تضرّع و نیز فهم پیشینیان از حدیث پرداخته شده است. 🔖فصل سوم: بررسی متغیرهای عقل و غنا می‌باشد. در این فصل به مفهوم‌شناسی عقل و غنا، مفهوم‌پژوهی دینی، آثار عقل و ویژگی‌های عقل و غنا در روایات پرداخته شده است. 🔖در فصل چهارم به تبیین رابطۀ عقل و غنا در محورهای زهد، عبادت، توکل پرداخته و آسیب‌‌های مسیر رسیدن به غنا بررسی شده است. ادامه دارد... 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
ادامه قبل... 🧳احساس غنا گمشدۀ تمام انسان‌هاست و هر شخصی با دیدگاه خاص خود در پی رسیدن به آن است. راهکار ارائه‌شده برای رسیدن به احساس غنا در منابع دینی، اکمال عقل است و حضرت امام کاظم علیه السلام رسیدن به بی‌نیازی را درگروی اکمال عقل می‌داند. اما سؤال اساسی، چگونگی تأثیر اکمال عقل بر غنا است. 💻هدف این پژوهش، تبیین این رابطۀ ترسیم‌شده با استفاده از مؤلفه یا مؤلفه‌های هر یک از متغیرها است. در رسیدن به تبیین، از روش توصیفی‌تحلیلی استفاده شده که با بهره‌گیری از روش فهم حدیث و طی مراحل آن و نیز با استفاده از روش مفهوم‌شناسی مفاهیم اخلاقی و در نهایت با اجرای روش فهم و تبیین گزاره‌های اخلاقی به تبیین این رابطه دست خواهیم یافت. 📠یافتۀ پژوهش آن است که زهد، توکل و عبودیت سه مؤلفۀ اصلی در تبیین این رابطه هستند و اکمال عقل موجب دست یافتن به این سه مؤلفه است و انسان در سایۀ حصول این عوامل می‌تواند به نوعی بی‌نیازی برسد که از درون انسان نشئت می‌گیرد و مال و ثروت در حصول آن اثری ندارد. تکامل و رشد عقل، بازدارندگی از امور رذل یا دعوت به افعال نیک را در پی دارد و موجب رسیدن انسان به مؤلفه‌هایی می‌شود که برای حصول بی‌نیازی لازم است. این عوامل در کنار هم می‌تواند انسان را به بی‌نیازی برساند و نقص در هر یک از آن‌ها موجب بروز آسیب و مانعی برای رسیدن انسان به غنا خواهد شد. کلیدواژه‌: عقل، غنا، تبیین، غنای بدون مال، روایت هشام، قناعت. 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرکز تخصصی اخلاق
#بزرگان_نحله_نجف 💠 حاج سید علی شوشتری د) اساتید 🔸 برای ذکر نام اساتید مرحوم سید علی شوشتری، غیر ا
و ) عرصه علم و فقاهت 🔹 سید علی شوشتری قبل از ورود به وادی نور و عرفان، به مرحله اجتهاد رسیده بود و به تدریس نیز اشتغال داشت. وی در نجف به مباحث فقه و اصول، اشتغال داشته است و در کلاس درس شیخ انصاری به اعتراف ملا حسین قلی همدانی، شرکت می‌نموده است. این نکته ای بس مهم و ارزنده است که وادی علم نه تنها مانعی برای قرب به خدا نیست که زمینه بهتری نیز برای این کار فراهم می‌نماید. در غیر این صورت، بزرگانی چونان سید علی شوشتری و شاگرد مبرزش، حسین قلی همدانی، در این وادی قدم نمی‌زدند. ارتباط سید علی شوشتری با بزرگ‌مرد فقه و اصول بسیار نزدیک بود و محبت شدیدی بین آن دو حاکم بود و همیشه مصاحب یکدیگر بوده‌اند. 🔸 این ارتباط به گونه‌ای بود که مرحوم شیخ انصاری، سید علی را وصی خود قرار داد و سید علی شوشتری بر شیخ، نماز خوانده است. این تقرب و نزدیکی با توجه به احتیاطات علمی و عملی شیخ، نشان از اعتقاد شیخ به بزرگی روح و طهارت نفس سید علی است. (مقاله آیت عرفان، مصطفی محمدی اهوازی) 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برای درس اخلاق و قرآن تفسیر موضوعی قرآن کریم در سیزده مجلّد، اثر ارزشمندی از آیت‌الله عبدالله جوادی آملی است. این تفسیر که بر مبنای تفسیر قرآن به قرآن ارائه گردیده است،در هر بحث برای تتمیم و تکمیل، از روایات معصومین علیهم‌السّلام نیز استفاده شده و با نگرشی عمیق و عارفانه و جامعیت قابل توجهی در ارائه معارف اسلامی، تقریر و تنظیم گردیده است. فهرست اجمالى مطالب این کتاب به قرار ذیل است: جلد نخست: شناخت قرآن و نزول سه‌گانه آن، مسأله اعجاز، رسالت قرآن، جاودانگی و خاتمیت آن، تحریف‌ناپذیری قرآن و فهم قرآن بحث شده است؛ جلد دوم: مبدأ و معاد، وحی و راه‌های جهان‌بینی، دلائل توحید، معیارهای اخلاق، هدف آفرینش و نبوت و عصمت؛ جلد سوم: وحی و رسالت، خرد و دانش، حیات و ممات از نظر قرآن؛ جلد چهارم: وحی و تفکر، علم و عمل، معاش و معاد و برخی از مشاهدات قیامت؛ جلد پنجم: بحث پیرامون فطرت، گرایش‌های صادق و کاذب از دیدگاه قرآن و راه‌های تزکیه نفس؛ جلد ششم و هفتم : نبوت عامه و سیره انبیا: از حضرت آدم تا موسی، خضر و عیسی (علیهم‌السّلام)؛ جلد هشتم و نهم: سیره حضرت رسول (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در دو بخش: معارف توحیدی، وحی و نبوت و رسالت؛ جلد دهم: مبادی اخلاق در قرآن جلد یازدهم: مراحل اخلاق در قرآن، راه‌های رسیدن به کمال انقطاع و پایان‌ناپذیری وحدت شهود؛ جلد دوازدهم: فطرت در قرآن، فطری بودن بینش و گرایش به خدا و دین و اخلاق؛ و عوامل و موانع شکوفایی فطرت در انسان؛ جلد سیزدهم: معرفت‌شناسی در قرآن، ارکان و مبانی شناخت، میزان منطقی شناخت عقلی، شناخت شهودی و موانع شناخت. کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ رابطه اخلاق و عرفان نویسنده: علیرضا کرمانی فیلسوفان عرفان دیدگاه‌های مختلفی در زمینه رابطه اخلاق و عرفان مطرح کرده‎اند. برخی ریشه ارزش‎های اخلاقی را در تجارب عرفانی دانسته‎اند و برخی در نقطه مقابل، هرگونه تعاملی میان اخلاق کثرت‎محور و عرفان وحدت‎محور را انکار کرده‎اند. در این مقاله، سعی شده است با روش توصیفی‌تحلیلی ضمن بیان این دیدگاه‎ها به نقد و بررسی آنها بپردازیم؛ و در ضمن تحلیل دیدگاه عارفان مسلمان در خصوص رابطه عقل و شهود قلبی از یک سو و رابطه وحدت و کثرت از سوی دیگر، به این نتیجه برسیم که عرفانِ تجربه‎مدار و وحدت‎محور نه نقطه مقابل که در طول اخلاقِ عقل‌مدار و کثرت‎محور قرار دارد. فیلسوفان عرفان دیدگاه‌های مختلفی در زمینه رابطه اخلاق و عرفان مطرح کرده‎اند. برخی ریشه ارزش‎های اخلاقی را در تجارب عرفانی دانسته‎اند و برخی در نقطه مقابل، هرگونه تعاملی میان اخلاق کثرت‎محور و عرفان وحدت‎محور را انکار کرده‎اند. در این مقاله سعی شده است با روش توصیفی تحلیلی ضمن بیان این دیدگاه‎ها به نقد و بررسی آنها بپردازیم؛ و در ضمن تحلیل دیدگاه عارفان مسلمان در خصوص رابطه عقل و شهود قلبی از یک سو و رابطه وحدت و کثرت از سوی دیگر، به این نتیجه برسیم که عرفانِ تجربه‎مدار و وحدت‎محور نه نقطه مقابل که در طول اخلاقِ عقل‌مدار و کثرت‎محور قرار دارد. کلید واژه‎ها: ، ، ، ، ، متن کامل مقاله👇 www.hadqom.ir/article_130397_8a5eb5485991fc759febacd9af9a75f9.pdf 🆔@AkhlaqHad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تربيت فرزند : علم طب در تربيت فرزند كه خود نيازمند تدوين علمى بر اساس آيات و روايات است، راهنمايیهايى ريشه‏ اى و مهم دارد. مراحلی که از منظر علم طب در تربیت فرزند، تأثیرگذار است عبارتند از: انتخاب همسر، توليد نطفه صالح براى تعلق‏ گرفتن روحى صالح به آن و انعقاد نطفه. علم طب برای تمام این مراحل، توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایی ارائه کرده است. پس يكى از ثمرات مترتب بر علم طب، استخراج بعضى از اصول تربيت است. 📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: پیاده روی جمکران یا صاحب الزمان ادرکنی 💠 در ایام تحصیلی، دو هفته یک بار، دوشنبه‌ها بعد از ظهر، دانش‌پژوهان (مشغول به تحصیل و فارغ‌التحصیل) مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی با حضور برخی اساتید با پای پیاده از قم به مسجد جمکران مشرف می‌شوند و در آن مکان مقدس، به صورت دسته‌جمعی دست به دامان آن مولای کریم می‌شوند. @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نیاز به تخصصی اخلاق 🔻شما فکر می‌کنید که جای اخلاق، ، پژوهش اخلاقی و شناخت آسیب‌های اخلاقی در فرد، جامعه، قوم، قبیله و خانواده خالی نیست؟ خدا می‌داند که جای اینها خالی است! 🔸و لو اینکه مراکز هم‌سو، زیاد داشته باشیم، و برای همه نیز احترام ویژه قائل هستیم؛ ولی چشم‌انداز، دورنما و صفحه‌ای که بر قله‌ی این مقصد است، پازلی است که بسیاری از این موضوعات باید تحقیق و پژوهش شود تا نما و صورت حقیقی از دانشی مؤثر در تربیت جامعه را به تصویر بکشد. مطمئن باشید که بهترین گام را برداشته‌اید و کم نگذارید. 🔹همه‌ی قضایا، تصورات فعلی ما نیست و هرچه پیش برویم، قضیه روشن‌تر خواهد شد. بنا نیست که من به مجرد ورودم به تخصصی اخلاق، مساوی شوم با ملاحسینقلی همدانی. خیر، من طلبه‌ای جزئی و کوچک هستم و نیازمند خدمتی فرهنگی؛ هم برای خودم و هم برای خانواده‌ام و هم برای جامعه‌ام. (حجت السلام و المسلمین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق) 📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرکز تخصصی اخلاق
#گزارش_آموزشی تعداد دوره‌های برگزار شده در تخصصی اخلاق دارالهدی: 🔹 تاکنون هشت دوره، اخلاق سطح ۳ در
تعداد دوره‌های برگزار شده در تخصصی اخلاق اصفهان: 🔹 تاکنون هفت دوره، اخلاق سطح ۳ در مرکز تخصصی اخلاق اصفهان برگزار شده است که در حال حاضر، دانش‌پژوهان دوره هفتم، مشغول به تحصیل هستند. 🔸 همچنین اولین دوره سطح ۲ نیز از سال تحصیلی جاری مشغول به تحصیل شده‌اند. 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad
از معاونت پژوهش تخصصی اخلاق دارالهدی @AkhlaqHad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 قواعد فهم قرآن و حدیث 🔸 «قواعد فهم قرآن و حدیث» از دیگر است که هدف از آن، آشنایی دانش‌پژوه با مهم‏ترین کلیات روش‏ فهم و تفسیر آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام است. 🔹 اهمّ سرفصل‏های این درس عبارتند از: 1. کلیات: مفاهیم، ضرورت و اهمیت، پیشینه و منابع. 2. تاریخچه تدوین حدیث و تفسیر قرآن. 3. مراحل و روش‏های فهم حدیث و تفسیر قرآن کریم: (فهم مفردات و ترکیبات، جمع آوری قرینه‏ ها، یافتن اسباب ورود حدیث و تفسیر و...) 4. موانع فهم حدیث و تفسیر قرآن کریم: (موانع فهم متن، موانع فهم مقصود) 5.منابع روایی و تفسیری: (منابع لغوی، منابع سیره و دستاوردهای تجربی) 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مراحل تأثیرگذار در : ۱) در انتخاب همسر كه مرحله اول تربيت فرزند است، هم‏ كفو بودن همسر، شرط است و كفو بودن زوجين، برايند مجموعه‏ اى از شرايط است كه يكى از آنها كفوِ بدنى است و علم در شناخت مزاج بدنى همسر، زوجين را يارى مى‏كند. هر بدن براى نزديك شدن به اعتدال، نيازمند مجموعه شرايطى از جمله، وفق بودن بدن همسر است؛ چون بدن همسر هم از زاويه مجاورت و مصاحبت تأثيرگذار است و هم از زاويه مباشرت؛ به نحوى كه گاهى تركيب بدن زوجين باعث نازايى مى‏شود و اين بحثى دامنه‏ دار است كه نياز به تحقيق بيشتر دارد. ادامه دارد... 📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 وسعت 🔹وقتی سخن از اخلاق به میان می‌آید، احتياج به توضيح و تبیین دارد. برخی می‌پرسند: تخصصی اخلاق يعنی چه؟ تصوّر برخی این بود که ما در این مجموعه می‌خواهیم چگونگی تدریس جامع السعادات را به طلبه بیاموزیم! 🔸برداشت بعضی افراد از اخلاق، در این حد بود که چهارشنبه‌ها يک كلاسی برای طلاب بگذارند و کسی منبر برود و یا در تتمه‌ی درس، نکات اخلاقی گفته شود، یا تمام ديدگاه برخی نسبت به اخلاق اين است که جزوه‌هایی تنظیم شود؛ برای آموزش و پرورش جدا، برای كاسب‌ها جدا و ... 🔹اين کارها خوب است؛ ولی اين موارد، از اخلاق صنفی و جزئی از یک مجموعه‌ی بزرگ است، و وسعت اخلاق و نیازها در این بخش چه در حوزه و غیر حوزه، بیش از این‌هاست. (حجت السلام و المسلمین در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق) 📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق: @AkhlaqHad ‌ ‌