🔘 ضرورت تهذیب و اخلاق
🔸 اگر #تهذیب در کار نباشد، علم توحید هم به درد نمی خورد. «اَلْعِلْمُ هُوَ الْحِجابُ الاْکْبَرْ» هر چه انباشته تر بشود #علم، حتی توحید که بالاترین علم است، انباشته بشود در مغز انسان و قلب انسان، انسان را اگر مُهذَّب نباشد، از خدای تبارک و تعالی دورتر می کند.
🔹 باید کوشش بشود در این حوزه های علمیه ـ چه حال و چه بعدها کوشش بشود ـ که اینها را مهذَّب کنند. در کنار علم فقه و فلسفه و امثال اینها، حوزه های اخلاقی، حوزه های تهذیب باشد، و حوزه های #سلوک الی اللّه تعالی.
(#امام_خمینی قدس سره در جمع طلاب حوزه علمیه، ۱۳۵۹/۹/۲۷ جماران)
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
🔸 مسئله دیگر در نظام رفتارى و اخلاقى حوزهها، فیض بردن از معنویات است، #تهذیب است؛ این خیلی مهم است. جوان امروزِ حوزه بیش از گذشته به مسئله تهذیب نیازمند است.
🔹 كسانی كه رشتههاى رفتارشناسی عمومى را مطالعه میکنند و كار میکنند، این را تأیید میکنند.
🔸 امروز در همه دنیا این گونه است كه وضع نظام مادى و فشار مادى و مادیت، جوانها را بیحوصله میکند؛ جوانها را افسرده میکند. در یك چنین وضعى، دستگیر جوانها، توجه به #معنویت و #اخلاق است.
🔹 علت اینكه مىبینید #عرفان های كاذب رشد پیدا میکند و یك عدهاى طرفشان میروند، همین است؛ نیاز هست. جوان ما در حوزه علمیه - جوان طلبه؛ چه دختر، چه پسر - نیازمند تهذیب است.
🔸 ما قلههاى تهذیب داریم [...] در نجف بزرگانی بودند؛ سلسله شاگردان مرحوم آخوند #ملاحسینقلی تا مرحوم آقاى #قاضی و دیگران و دیگران؛ اینها برجستگانند.
(#مقام_معظم_رهبری، دیدار طلاب ۱۳۸۹/۰۷/۲۹)
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
🔸 #معنویت، همیشه گم شدهی حوزه بوده است. حدود ۹۵درصد از طلّاب، برای #رشد و بهتر شدن، کسب #معرفت، #خودشناسی و #خداشناسی وارد حوزه میشوند.
🔹 ولی در طول تاریخ، فضایی را پشت سر گذاشتهایم که طلبهی جوان ما که با اعتمادِ پدر و مادر به حوزه سپرده شده؛ بعد از مدتها احساس میکند که به آن آسایش و رشد نرسیده! گاهی احساس میکند حالات قبل از #طلبگی او بهتر بوده است.
🔸 لذا میتوان از روش و منش بزرگانی که در طول تاریخ در حوزههای علمیه بودهاند، یک ساختار اخلاقی، تربیتی، معنوی به صورت مدوّن و مرتب استخراج کرد تا طلبگی و طلبه را ساماندهی کند.
🔹 البته ما الان اطلاعات زیادی نداریم، و باید خیلی تلاش کنیم زیرا اطلاعات فراوانی در لابهلا و لایههای تاریخ مخفی مانده و نیاز به مجموعهای است که در این زمینه، شروع به کار کند و این مجموعه #تخصصی_اخلاق، اولین مجموعه با خیر و برکتی است که در این زمینه مشغول به کار است.
(حجت السلام و المسلمین #حاج_شیخ_جعفر_ناصری در جمع دانش پژوهان تخصصی اخلاق)
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
📒 #معرفی_پایاننامه های مرکز تخصصی اخلاق📕
نقش و جایگاه حلم در تربیت اخلاقی معنوی از دیدگاه اسلام
⏱ زمان دفاع: تیرماه ۱۴۰۰ با نمرۀ عالی.
📚 این رساله از چهار فصل زیر تشکیل یافته است:
✅ فصل اول: مفاهیم لغوی و اصطلاحی حلم، تربیت، اخلاق، معنویت، تربیت اخلاقی و تربیت معنوی و نیز الفاظ مترادف و متقارن با حلم مانند شرح صدر، صبر، مدارا و... .
✅ فصل دوم: عوامل ایجاد حلم.
✅ فصل سوم و چهارم: نقش حلم در تربیت اخلاقیمعنوی ازجهت فردی، خانوادگی و اجتماعی.
مرکز تخصصی اخلاق
📒 #معرفی_پایاننامه های مرکز تخصصی اخلاق📕 نقش و جایگاه حلم در تربیت اخلاقی معنوی از دیدگاه اسلام ⏱
🔸چکیده🔸
حلمورزی و برخورد حلیمانه، یکی از مهمترین و مؤثرترین روشهای برخورد با مردم است.
آثار برخورد حلیمانه و بردبارانه، صرفاً در ثواب معنوی و اجر اخروی خلاصه نمیشود و در این دنیا نیز آثاری وضعی خواهد داشت.
با بررسی سطوح حلم، در دو عرصه تربیت معنوی و اخلاقی به این نتیجه میرسیم که حتی اگر شخص، به هیچ دینی نیز معتقد نباشد، باز در زندگی دنیوی خود ازحلمورزی بینیاز نیست و باید در برخورد با مردم، از عکسالعملهای زننده و شتابزده خودداری کند.
حلم در تربیت اخلاقی معنوی از دیدگاه اسلام دارای جایگاهی ویژه است و عوامل و موانعی نیز در شکلگیری و نقش آن در تربیت اخلاقی معنوی فردی، خانوادگی و اجتماعی وجود دارد.
واژگان کلیدی:
#حلم، #تربیت_اخلاقی_معنوی، #سلوک، #خشم، #کظم_غیظ، #صبر، #علم.
#بزرگان_نحله_نجف
💠 حاج سید علی شوشتری
سر سلسله علمای نحله نجف
🔸 الف) ولادت و نسب
حاج سیّد علی شوشتری در حدود سال ۱۲۲۳ هجری قمری متولّد گردید، پدر ایشان حاج سیّد محمّد که اهل علم و از بزرگان زمان خود بود با علم و مال خود، خدمت به خلق مینموده است.
🔹 حاج سیّد علی شوشتری پس از گذراندن تحصیلات حوزوی در نجف اشرف و رسیدن به درجۀ اجتهاد در شهرستان شوشتر بر مسند قضاوت نشست و طبق تقاضای مردم شوشتر در مسجدی که نزدیک منزل ایشان بود به اقامۀ نماز جماعت اشتغال یافت، آن مسجد اکنون به مسجد جزایری معروف است.
🔸 ایشان علاوه بر جنبۀ علمی از لحاظ مالی هم متمکّن بودهاند، لذا با کمال رأفت در حلّ مشکلات معنوی و مادّی مردم کوشا بودهاند و طبقات مختلف مردم، بزرگان شهر و حاکمان منصوب از مرکز که به شوشتر میآمدند، برای عرض ارادت خدمت این بزرگوار میرسیدند و از نصایح و راهنمایی ایشان بهره می بردند.
(فصلنامه تخصصی مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، شماره۴)
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
💠 گزارشی از فرایند آغاز به کار اخلاق سطح دو
🔸 جلسات متعدد هماندیشی و مباحثه با پانزده نفر از اساتید و فضلای مجموعه به صورت فردی و گروهی برگزار شد تا اینکه عناوین و سرفصلهای اخلاق سطح دو با توجه به اهداف اخلاقی بنیاد علمیفرهنگی هاد، در بیست عنوان درسی تدوین شد.
🔹 در نهایت پس از تصویب آن عناوین و سرفصلها در مرکز مدیریت، به فضل و عنایت الهی، اولین دوره اخلاق اسلامی سطح دو از ابتدای سال تحصیلی۱۴۰۰ در قم با ۱۸ نفر و در اصفهان با ۱۶ نفر از طلاب، آغاز به کار کرد و دانشپژوهان گرامی، این دوره را در پنج ترم به اتمام خواهند رساند.
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
💠 نشریۀ علمی تخصصی «هاد»
🔸 اولین شماره دوفصلنامۀ علمی تخصصی «هاد» با گرایش اخلاق، عرفان و تربیت اسلامی با مجوز هیأت نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اسفند ماه ۱۳۹۹ منتشر شد. صاحب امتیازی این نشریه را مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی و مدیر مسئولی آن را حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی و سردبیریاش را حجت الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری بر عهده دارد.
🔹 نشریۀ «هاد» از مقالات علمی پژوهشی در موضوعات زیر (به ترتیب اولویت) استقبال میکند:
1. تربیت اخلاقی معنوی
1.1. سلوک عملی بر مدار مکتب اخلاقی نجف
2.1. سبک زندگی معنوی (حیات طیبه)
2. حکمت عملی (تبیین عقلی مفاهیم و گزارههای اخلاقی)
3. فقه الاخلاق (اخلاق اجتهادی)
4. اخلاق کاربردی با رویکرد اسلامی
5. معرفی و نقد مکاتب اخلاقی، عرفانی و تربیتی
همچنین سامانۀ اینترنتی نشریۀ هاد به آدرس http://www.hadqom.ir آمادۀ دریافت مقالات علمی پژوهشی پژوهشگران اخلاق، عرفان و تربیت اسلامی است. شما میتوانید از طریق آدرس http://www.hadqom.ir/contacts پس از عضویت در این سایت و دریافت کلمۀ کاربری و رمز عبور، مقالات خویش را ارسال کنید.
🆔 @AkhlaqHad
#استاد_سلطانی:
انسان، بخواهد يا نخواهد، در حال حركت است و بخشى از اين حركت در متن امور مادى انسان قرار دارد. از اين رو، خطا و انحراف در امور مادى، باعث انحراف در عالم ماوراى مادى انسان مىشود؛ چون همانطور كه در قوس نزول از عالم ماوراى ماده به عالم ماده، بدن تحت تأثير نفس است، در قوس صعود از عالم ماده به عالم ماوراى ماده هم نفس انسان تحت تأثير بدن اوست و خطا در احكام بدنى و اختلالات در آن، باعث اختلال در نفس و روح انسان مىشود.
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
🔸 تراز استاندارد ما در باب #اخلاق، قرآن و سنّت و بزرگانی است که از بطن و متن حوزهاند و منظور ما از اخلاق، این است.
🔹 ما اخلاقی را میخواهیم که مرحوم کلینی در اصول کافی، ارائه نموده است. ما آنچه را که در حوزه بوده و هست، جستجو میکنیم.
🔸 ما بزرگانی داشتهایم که واقعا تالی تلو أنبیا بودهاند؛ منتهی اینها چه میکردند؟ ما باید چه کنیم؟ این بخش هم خیلی پیچیده است.
🔹 پیچیدهتر از همهی اینها این است که بخواهیم یک ساختار برای موضوع اخلاق و معنویت تعریف کنیم که باید خیلی حساب شده باشد و واقعا باید این موضوع و موضوعات مشابه و موضوعات مربوط به آن از دل تاریخ، بیرون بیاید.
🔸 اولین برکت این مراکز تخصصی، این است که غیر از این که اطلاعات دوستان را بالا میبرد، موضوع خود اخلاق و اینکه چه اخلاقی مدّ نظر بوده و وسعت علم اخلاق را نیز معلوم مینماید.
(حجت السلام و المسلمین #حاج_شیخ_جعفر_ناصری در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
📒 #معرفی_پایاننامه های مرکز تخصصی اخلاق📕
«نقش شناخت عظمت و رحمت پروردگار در تربیت اخلاقی از منظر قرآن و حدیث»
⏱ زمان دفاع: اسفند ۹۹ با نمرۀ عالی.
📚 این رساله از یک مقدمه و سه فصل زیر تشکیل یافته است:
✅ فصل اول: در این فصل به بررسی مفاهیمی چون شناخت، رحمت، عظمت، تربیت، تربیت اخلاقی و... پرداخته شده و نیز وجه اشتراک و افتراق رحمت و عظمت الهی و نقش و تأثیر شناخت در تربیت اخلاقی بحث شده است.
✅ فصل دوم: در فصل دوم به نقش شناخت رحمت در تربیت اخلاقی از منظر قرآن و حدیث پرداخته شده و به صورت گفتارهای جداگانه
نقش شناخت رحمت پروردگار در دوری از رذایل اخلاقی و کسب فضائل اخلاقی بررسی گردیده و در پایان راهكارهای شناخت رحمت پروردگار ارائه شده است.
✅ فصل سوم: در فصل آخر به نقش شناخت عظمت در تربیت اخلاقی از منظر قرآن و حدیث پرداخته شده و نقش شناخت عظمت در دوری از رذایل اخلاقی و کسب فضائل اخلاقی در دو گفتار ارائه گردیده و در پایان، زمینهسازها و موانع اثرگذاری شناخت عظمت پروردگار بیان شده است.
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
مرکز تخصصی اخلاق
📒 #معرفی_پایاننامه های مرکز تخصصی اخلاق📕 «نقش شناخت عظمت و رحمت پروردگار در تربیت اخلاقی از منظر
چکیده📕
📝 تربيت، فراهم كردن زمينههايی برای رشد استعدادها و نيروهای يک موجود برای رسيدن به كمال خویش است. تربیت در انسان ابعاد گوناگونی دارد که در این میان، تربيت دينی به ظاهری و باطنی تقسيم میشود.
🔸 البته اصالت، به تربيت درونی و اخلاقی انسان مربوط است و هميشه جسم، ابزار روح بوده است.
🔹 انسان در پرتو تربيت اخلاقی از رذايل و صفات نکوهيده میرهد و به فضايل و خصلتهای ستوده، آراسته میگردد. فضايل با تکرار اعمال شايسته بهتدريج در نفس رسوخ يافته، و افعال نيکو از فرد سر میزند و فرد از انحطاط و پستی، رهايی يافته و بهسوی تعالی رو مینهد.
🔸 عوامل زيادی در تربيت اخلاقی مؤثر است مانند ايجاد محيط تربيتی مساعد، تأمين صحيح نيازها،تکريم شخصيت، دعوت به ارزشهای اخلاقی، پرورش نيروی عقلانی، عبرتآموزی، مداومت بر عمل، تشويق و تنبيه، نظارت بر خود، پرورش ايمان، كسب رضايت خداوند و...
🔹 از جمله عوامل مؤثر در تربیت اخلاقی، شناخت است و مهمترين آن، شناخت خداوند است.
🔸 در ميان صفات الهی، دو صفت رحمت و عظمت نقشی ويژه دارند و انسان با يادآوری و شناخت عظمت باری تعالی در برابر او سر تعظيم فرود میآورد و تنها در برابر ذات اقدس حق تسليم میشود و تربيت با همين امر سامان میيابد و شناخت رحمت نیز، محبت را در دل ايجاد مینمايد و ايمان به خدا و عمل به تکليف الهی را در دل تقويت نموده و در تربيت اخلاقی انسان مؤثر است بهگونهای که باعث دوری از رذايل و كسب فضايل اخلاقی و در نتیجه بازدارندگی از گناه خواهد شد.
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
#بزرگان_نحله_نجف
💠 حاج سید علی شوشتری
ب) ارتباط شیخ انصاری با سید علی شوشتری
🔸 شیخ انصاری در هفته، یک روز برای درس اخلاق و استماع موعظه به درس آقا سیّد علی شوشتری میرفت؛ مرحوم آخوند ملّا علی معصومی همدانی با واسطه از آخوند ملّا حسینقلی همدانی شوندی درجزینی نقل میکرد که ایشان گفته بود: من متوجّه شدم که شیخ انصاری هفتهای یک ساعت به منزلی میرود، این مسأله توجّه مرا جلب کرد و با خودم گفتم که این موضوع نباید بیحساب باشد، حتماً نکتهای در آن هست؛ آن منزل، منزل سیّد علی شوشتری بوده؛ میگوید: به بهانۀ استخاره در زدم، گفتم استخاره میخواهم، آقا سیّد علی فرمود: بگویید بیاید تو، داخل شدم، دیدم آقا سیّد علی موعظه میکند، شیخ انصاری هم مشغول گوش دادن به وعظ اوست؛ جلسه که تمام شد، آقا سیّد علی بلند شد و شیخ را بدرقه کرد.
(جرعهای از دریا، ج۱، ص۱۴۰)
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
💠 کلیات دانش اخلاق اسلامی
🔹 یکی از #عناوین_دروس_سطح_2_اخلاق «کلیات دانش اخلاق اسلامی» است که انتظار می رود دانشپژوه در این درس با مهمترین اهداف، مبانی، اصول، روشها، موضوعات و منابع مطرح در علم اخلاق اسلامی آشنا گردد.
سرفصلهای اصلی این درس عبارتند از :
۱. کلیات: مفاهیم، ضرورت و اهمیت، پیشینه و منابع؛
۲. اقسام علوم اسلامی و جایگاه علم اخلاق در بین علوم؛
۳. معنا و مقصد اخلاق اسلامی؛
۴. موضوعها، محمولها و مسائل اخلاقی؛
۵. تقسیمهای دانش اخلاق؛
۶. منابع اخلاق اسلامی؛
۷. مبانی اخلاق اسلامی؛
۸. مکاتب اخلاق اسلامی؛
📖 #معرفی_کتاب برای درس «کلیات دانش اخلاق اسلامی»
#کتاب آشنایی با دانش اخلاق اسلامی به قلم استاد محترم جناب آقای مهدی احمدپور، در حال حاضر به عنوان یکی از کتابهای اصلی برای دانش پژوهان اخلاق سطح ۲ در مرکز تخصصی اخلاق تدریس میگردد.
کتاب حاضر که دربرگیرنده دیدگاههای مطرح درباره علم اخلاق اسلامی است و درصدد ارتقاء آگاهی دانشپژوهان و مخاطبان عمومی در این عرصه است، در عناوین ذیل، تنظیم و ارائه شده است:
۱. لزوم اهتمام به حوزه اخلاق اسلامی و دلایل کم توجهی به آن؛
۲. علوم اسلامی؛
۳. معنا و مقصد اخلاق اسلامی؛
۴. موضوعات، محمولها و مسائل اخلاقی و تقسیمهای دانش اخلاق؛
۵. جایگاه علمی دانش اخلاق و علوم همجوار؛
۶. منابع اخلاق اسلامی؛
۷. مبانی و روش اخلاق اسلامی؛
۸. مکاتب اخلاقی: اخلاق فلسفی، اخلاق عرفانی، اخلاق نقلی و اخلاق تلفیقی.
📿 کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
✍️ #معرفی_مقاله نشریه علمی تخصصی هاد:
تأثیر نظریه جسمانیةالحدوث و روحانیةالبقاء ملاصدرا بر اخلاق (تربیت اخلاقی)
نویسنده: مسعود آذربایجانی
🔹 موضوع این جستار، تأثیرات نظریه جسمانیةالحدوث و روحانیةالبقاء نفس از دیدگاه ملاصدرا بر اخلاق و به ویژه تربیت اخلاقی است.
روش پژوهش، عقلی و نقلی است و به ویژه تحلیل محتوای قرآن و بخشی از روایات و منابع تربیت اخلاقی است.
یافتههای این تحقیق عبارتند از اینکه علامه طباطبایی، زمینه این بحث را در مورد تأثیر این نظریه بر علوم انسانی و اسلامی از جمله اخلاق گشوده است.
در خصوص تربیت اخلاقی در چهار بخش تعریف، اهداف، راهبرد و روشها نمونههای متعددی ذکر شده که نشان میدهد تربیت اخلاقی از امور عینی ملموس بدنی آغاز میشود و به امور روانی، روحانی و معنوی منتهی میگردد، یعنی جسمانیةالحدوث و روحانیةالبقاء است.
کلیدواژگان: #اخلاق، #تربیت_اخلاقی ، #مبانی_تربیت_اخلاقی ، #حکمت_متعالیه، #جسمانیه_الحدوث #روحانیه_البقاء
متن کامل مقاله👇
http://www.hadqom.ir/article_130395_b6bbcc64b5caa7dffa8471c265ef08cd.pdf
📿کانال رسمی مرکز تخصصی اخلاق:
🆔 @AkhlaqHad