💠 دو شاخصه نحله نجف
اين نحله به جهات متعدد ممتاز است؛
🔹اول اینکه؛ نحله نجف يك گروه با یک برنامه مدون، دارای قوانين سلوك عملي اخلاق، تهذيب و معنويت هستند.
🔹دوم اینکه؛ الگوها و استوانه هاي قوی و متعددي دارند، که در جاي ديگر نيست، چرا که در حوزه و در عالي ترين مراتب و درجات اخلاق بوده اند. سير انسان شناسي عملي را تا قله تعريف كرده اند، به خصوص اینکه همه این تعاريف و مسائل، به قرآن و سنت و روايات و سيره اهل بيت عليهم السلام و حواريون آن ذوات مقدس مستند است.
(حجت السلام و المسلمین #حاج_شیخ_جعفر_ناصری
در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
@akhlaqhad
#بزرگان_نحله_نجف
#سید_احمد_کربلایی
۴- شاگردان
🔹 سید احمد کربلایی به دنبال کوشش پیگیر و پشتکار فراوان، در ردیف یکی از معروفترین و برجسته ترین استادان نجف، قرار گرفت و در حوزه فقه، اصول، حکمت، اخلاق و عرفان از مرتبه بلندی برخوردار شد. اینگونه بود که گروهی از دانشپژوهان از دانش و تربیت و نصایح عارفانه او بهرههای فراوانی بردند.
🔸اسامی جمعی از شاگردانش که در منابع ترجمه این عارف فرهیخته آمده، ازاین قرارند:
۱. میرزا علی آقای قاضی.
۲. سید محمدکاظم عصار تهرانی.
۳. سید محسن امین.
۴. میرزا مهدی غروی اصفهانی.
۵. سید جمالالدین گلپایگانی.
۶. شیخ محمدتقی بافقی قمی.
۷. سید ابوالقاسم لواسانی.
۸. کیوان قزوینی، مولف کتاب معروف رساله رازگشا.
(توحید علمی و عینی، محمد حسین حسینی طهرانی صفحه ۲ الی ۹)
@akhlaqhad
#معرفی_پایاننامه
#چکیده
امروزه با پیشرفت علوم و تنوع تخصصها مردم توجه بیشتری به مشاوره دارند و مشاورهها نقشی موثرتر از گذشته در زندگی افراد دارد. ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی مشاور از مسائل مهم است و نقشی بسزا در مشاوره دارد. در آموزههای اسلامی و نیز در منابع روانشناسی نوین ویژگیهای شخصیتی مشاور مطرح شده است.
هدف این پژوهش جمع آوری و مقایسه این ویژگیها است که از سه منظر شناختی، عاطفی و رفتاری از منابع اسلامی و روانشناسی جمع آوری و تحلیل شده است.
📚یافتهها نشان داد که در آموزههای اسلامی، در حوزه شناختی ویژگیهایی همچون عقل، علم، تخصص و دوراندیشی مطرح است، درحالیکه در منابع روانشناسی بر دانش مشاور درباره تکنیکهای مشاوره، ویژگیهای خاص هر مُراجع و آشنایی با قوانین حرفهای تأکید شده است.
📕در حوزه عاطفی در منابع اسلامی بر فقدان برخی ویژگیها همچون ترس، حرص و بخل و در منابع روانشناسی بر توانایی همدلی و ایجاد رابطۀ موثر با مراجع تأکید شده است.
📗در حوزه رفتاری، در منابع اسلامی بر ویژگیهایی همچون تقوا، خیرخواهی، امانتداری، صداقت و رازداری و در منابع روانشناسی، بر گوشدادن فعال، پرهیز از سرزنش و نصیحت تأکید شده است.
❇️در جمعبندی میتوان گفت در منابع اسلامی بیشتر به ویژگیهای شخص مشاور و در روانشناسی بیشتر بر بایدها و تکنیکهای مواجهه با مراجع تأکید شده است.
کلیدواژه: مشاوره، اخلاق، شخصیت، روانشناسی.
@akhlaqhad
💠 سبک زندگی اسلامی
«سبک زندگی اسلامی» از جمله #عناوین_دروس_سطح_2_اخلاق است که هدف از آن تبیین و بررسی برترین الگوهای رفتاری (فردی و اجتماعی) زندگی اسلامی و مهمترین عوامل تأثیرگذار در آن بر اساس آموزه های مکتب اهلبیت علیهمالسلام است.
سرفصلهای این درس عبارت است از:
1. کلیات: مفاهیم، ضرورت و اهمیت، پیشینه و منابع.
2. سبک زندگی در روان شناسی و جامعه شناسی.
3. واژه شناسی سبک زندگی در قرآن و حدیث.
4. رابطه متقابل سبک زندگی و اخلاق.
5. تاثیر متقابل زمان و مکان در سبک زندگی.
6. سبک زندگی نبوی و اهل بیت علیهم السلام.
6.1. عبادی: نماز، روزه، قرآن و سایر عبادات؛
6.2. فردی: علم آموزی، بهداشت، پوشاک، تغذیه، خواب و بیداری؛
6.3. خانوادگی: همسران، فرزندان، خویشان؛
6.4. اجتماعی: دوستان، مخالفان، دشمنان؛
7. تفاوتهای سبک زندگی امروزی و سبک زندگی معصومین علیهم السلام.
8. عوامل شکلگیری و تأثیرگذار بر سبک زندگی.
@akhlaqhad
#استاد_سلطانی
آثار طبيعت و مزاج
باب اول: طبيعت
«ضرورت بحث از طبيعت»
🔹 يكى از امور بدنى بسيار مؤثر در اخلاق و رفتار انسان كه در كتب طب و طبيعيات مطرح شده، «طبيعت» است. طبيعت و طباع بدن از مبادى كليدى مؤثر در بدن انسان و نفس انسان است.
🔹طبيعت بدن و نفس بر يكديگر تأثير مىگذارند. هم نفس مؤثر در طبيعت است و با استخدام طبيعت، امور بدنى را تدبير مىكند و هم طبيعت، مؤثر در نفس است و اقتضائات خود را به نفس تحميل مىكند كه در اصطلاح اهل سلوك از آن تعبير مىشود به حكومت نفس بر طبع و حكومت طبع بر نفس.
ادامه دارد...
@akhlaqhad
💠 عظمت علمی معنوی ملا حسینقلی همدانی
🔹در شرح حال مرحوم ملاحسينقلي همداني آمده است؛ بعد از رحلت شيخ اعظم (شيخ انصاري)، ایشان دنباله درس را شروع كردند و مدتي براي همان شاگردان شيخ تدريس ميكردند تا اینکه سيد علي شوشتري به ايشان پيغام داد: شما وظيفه ديگري دارید.
🔹از آن پس، وارد بخش اخلاق شدند، و خودشان را از تدریس فقه کنار كشيدند. در فضل و قوت و معنويتش، همین بس که سيصد نفر از فضلای آن زمان كه غالبا از شاگردان جناب شيخ بودند، در جلسات اخلاق ایشان شركت ميكردند، و او گزيده ترين افراد را می پذيرفت، بعضي از علماي لبنان از شاگردان ایشان بوده اند و كتب خاصی دارند.
🔹نقل شده است که شبهاي چهارشنبه جلسهاي داشته که عمق آثار تربيتي، معنوي و اخلاقي در نفوس كساني كه به محضرش ميآمدند، محسوس بوده است.
(حجت السلام و المسلمین #حاج_شیخ_جعفر_ناصری
در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
@akhlaqhad
✍️ بررسی مهم ترین عوامل رفتار اخلاقی فرد در سازمان از منظر اسلامی
نویسندگان: محمدتقی اسلامی / مهدی فصیحی
چکیده
امروزه مباحث مربوط به تصمیمگیری و تصمیم سازی در اخلاق سازمانی مورد توجه جدی قرار گرفته است به این دلیل که تصمیمگیریهای سازمانها همواره با حسّاسیتّهای اخلاقی خاصی همراه بوده است. افراد در سازمانها نقشهای چندگانهای دارند که همین نقشها رفتار سازمانی را به لحاظ اخلاقی با چالشهایی مواجه میکند. از این رو محققان اخلاق سازمانی همواره به دنبال شناسایی و مدل پردازی در باره عوامل رفتار اخلاقی فرد در سازمان بودهاند و مدلهای گوناگونی را نیز ارائه نمودهاند. هدف این مقاله ارائه مدلی برای تبیین عوامل رفتار اخلاقی فرد در سازمان با رویکرد اسلامی بود. براین اساس تلاش شد با روش توصیفی تحلیلی اسناد علمی در حوزه اخلاق سازمانی و اخلاق اسلامی در کنار آیات و روایات مرتبط مورد بررسی قرار گیرد. در نهایت یک مدل پنج عاملی برای تبیین عمل اخلاقی فرد در سازمان پیشنهاد شده است. این عوامل عبارتند از آگاهی و شناخت اخلاقی، حساسیّت اخلاقی، قضاوت یا داوری اخلاقی، انگیزش اخلاقی و عملکرد اخلاقی.
متن کامل👇
http://www.hadqom.ir/jufile?ar_sfile=1510042
کلیدواژهها: #اخلاق_اسلامی #سازمان #عمل_اخلاقی #حساسیت_اخلاقی #انگیزش
💠 @AkhlaqHad
💠 روان شناسی عمومی
یکی از #عناوین_دروس_سطح_2_اخلاق اسلامی، (روانشناسی عمومی) است. هدف از این درس، آشنایی دانشپژوهان با مفاهیم کلی روانشناسی، انواع و اقسام آن، فیزیولوژی اعصاب، انگیزش و هیجان، و بحثهای کلی روانشناسی اجتماعی، یادگیری و شخصیت است.
سرفصلهای این درس عبارت است از:
1- کلیات: مفاهیم، ضرورت و اهمیت، پیشینه و منابع.
2- مكاتب روانشناسی: روان تحلیلگری
رفتارگرائی؛ انسانگرائی؛ شناخت گرایی.
3- رشد روانی: اصول؛ عوامل؛ ابعاد و دورهها.
4- یادگیری: تعریف؛ انواع نظریهها؛ نقش تنبیه و تشویق در یادگیری.
5- حافظه و تفكر: مراحل حفظ؛ انواع حافظه؛ بهسازی حافظه ؛انواع اندیشه و روشهای استدلال.
6- انگیزش و هیجان: نظریهها؛ انواع انگیزه؛ تعریف هیجان؛ طبقهبندی هیجانها و نظریهها.
7- بیماری و ناهنجاری روانی: تعارض؛فشار روانی؛ رفتار نابهنجار؛ طبقه بندی بیماریهای روانی روشهای درمان.
8- بهداشت روانی: تعریف؛ عوامل مخل؛عوامل مؤثر و انواع پیشگیری.
9- رفتار اجتماعی: خبرپردازی؛ نگرش؛ روابط میان فردی؛ نفوذ اجتماعی.
10- روانشناسی شخصیت: تعریف؛ نظریهها؛ نابهنجاریها.
@akhlaqhad
#استاد_سلطانی
...ادامه قبل
🔹هواهاى نفسانى در انسان منشأهايى دارد كه از جمله آنها طبيعت است. طبيعت هر شخصى با شاكله تكوينى خود اقتضائات خاصى دارد كه اگر حاكم بر نفس باشد، به عنوان هوا و تمايلات نفسانى آنها را بروز مىدهد و مبارزه با هواى نفس از اين منظر يعنى حاكم كردن نفس انسانى كه همان عقل است، بر طبيعت و اقتضائات آن: «الهى... و عقلى مغلوب و هوائى غالب».
🔹به سبب اعتدال طبيعت با اجتماع شرايط ديگر، اخلاق و رفتار معتدل خواهد شد؛ چنانكه امور بدنى انسان هم معتدل خواهد شد، و از طرفى با عدم اعتدال آن، اخلاق و رفتار غير معتدل مىشود؛ همانگونه كه امور بدنى انسان نيز مثل هضم و جذب و دفع، اعتدالش را از دست مىدهد.
@akhlaqhad
#اطلاعیه_نشست_علمی
💠 چیستی و ابعاد اخلاق عرفانی
👤 با حضور: استاد یزدانپناه
🗓 ۲۳ خرداد
⏱ ساعت ۱۷ الی ۱۹
📍 قم، صفائیه، روبروی کوچه۲۱، مدرسه المهدی علیهالسلام
📿 کانال مرکز تخصصی اخلاق:
@AkhlaqHad
💠 تأثیر درس اخلاق مرحوم ملا حسینقلی همدانی
🔹مرحوم آقا سید علی قاضي در شرح حال خود می نویسد: من طلبه جواني بودم که وارد نجف شدم و در نجف به پيرمرد سیدي از اهل تبريز برخورد كردم كه او را ميشناختم، ولي ديدم تعادل حسابي در راه رفتن ندارد. از شخصي پرسيدم كه ايشان بيماري يا مشكلي دارند؟ گفت: نه. گفتم: چرا با اين حال و وضع هستند؟ پاسخ داد: اينها از شاگردان مرحوم ملاحسينقلي هستند، و این حال، تأثیر درس آن استاد بر دل و جان آنهاست، که آنها را از خود و اطراف خود منصرف می کند.
🔹البته نقل این حرفها هم سنگين است، اما این روش تربيتي، مجموعه گرانقدر و گرانسنگي است که از آن زمان تا کنون بر روی آن كار نشده است.
(حجت السلام و المسلمین #حاج_شیخ_جعفر_ناصری
در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
@akhlaqhad
هدایت شده از تربیت معنوی
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی چیستی و ابعاد اخلاق عرفانی
با حضور حجتالاسلام والمسلمین استاد یزدانپناه
110127_001.mp3
11.38M
🔰#صوت_جلسه
#نشست_علمی
💠 چیستی و ابعاد اخلاق عرفانی💠
👤 با حضور استاد یزدانپناه
📆٢٣خرداد ماه ١۴٠١
@akhlaqhad
#معرفی_پایاننامه #چکیده
«نیت» فعلی قلبی است و روح عمل محسوب مىشود و عمل تا به نیت رضاى الهی انجام نگیرد، در رشد معنوی انسان بىتأثیر است. نیت با سرنوشت ابدی انسان گره خورده است و ملاک ارزشگذاری اعمال و پذیرش آنها در بارگاه الهی است؛ ازاینرو سالمسازی نیت بسیار مهمتر از پرداختن به خود عمل است.
در این پایاننامه ابتدا تعریف و تحلیلی دقیق از ماهیت و حقیقت نیت ارائه میشود. و مباحث معناشناختی و وجود شناختی نیت و همچنین فرایند شکلگیری آن، از جهت مبادی و مراحل آن مشخص میگردد.
آنگاه در بخش اول موارد زیر تحلیل میشوند:
آیا نیت تأثیری در رشد معنوی دارد؟ آیا این تأثیر، تکوینی و حقیقی است یا اعتباری؟ آیا این نقش را میتوان به فاعل اخلاقی هم تعمیم داد؟ آیا تأثیر نیت در رشد معنوی عمل و عامل اخلاقی یک سویه است یا در نحوۀ تأثیر و تأثر بین نیت، عمل و عامل اخلاقی تبیینهای متفاوتی مطرح میباشد؟
و در بخش دوم، مراحل رشد معنوی قاعده مند در سه مرحلۀ امور تربیتی، امور اخلاقی و امور معنوی بیان میشود و در بخش سوم با توجه به مستندات وحیانی و روایی، به برتری نیت نسبت به اصل عمل میپردازیم و نقش محوری آن در رشد معنوی را اثبات مینماییم.
واژگان کلیدی: نیت، عمل، عامل، رشد معنوی، رشد اخلاقی و رشد تربیتی.
@AkhlaqHad