eitaa logo
حَیَّ عَلَی الله
1.1هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
7.3هزار ویدیو
122 فایل
کانالی با موضوعات مختلف به همراه کنفرانس با صلوات وارد شو اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم وصیت و دلنوشته های شهدای عزیزانتان را با ما به اشتراک بگذارید و به رسالت زینبی خود عمل کنید https://eitaa.com/Sahebzamanalamann
مشاهده در ایتا
دانلود
ای داود! هر کس بخواند برای خاطر من در حالیکه مردمان بخواب هستند فرشتگان را امر می کنم که برای او استغفار کنند... و بهشت مشتاق او میگردد. 📚 ، گنجینه ذکر و راز @ala_allah
🟢 دلیل نورانیت چهره شب زنده داران 🔸از امام سجاد (سلام الله علیه) سؤال کردند: «ما بالُ الْمُتَهَجِّدینَ بِاللَّیلِ مِنْ اَحْسَنِ النّاسِ وجهاً؟» چه می‌شود شب‌زنده‌داران را که از همه مردم نیکوچهره‌تر هستند؟ 🔹روشن است که مقصود از «نیکوچهره‌تر» نه خوشگلی است که مثلا چشم و ابرویشان چگونه است، بلکه یعنی یک چهره تودل‌بروِ نورانی جذابی دارند. 🔸امام فرمود: «لاَِنَّهُمْ خَلَوْا بِاللهِ فَکساهُمُ اللهُ مِنْ نورِهِ»؛ چون اینها با خدای خود توفیق خلوت پیدا کرده‌اند، خدا از نور خودش به آنها پوشانیده است. 🔹پیغمبر اکرم(ص) فرمود: «اَلرَّکعَتانِ فی جَوْفِ اللَّیلِ اَحَبُّ اِلَی مِنَ الدُّنْیا وَ ما فیها»؛ دو رکعتِ در دل شب، نزد من از همه دنیا و مافیها بیشتر ارزش دارد. 📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۱۰، ص۳۴ @ala_allah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در اسلام و قرآن احترام به دختر به‌عنوان يك ويژگي انساني مورد توجه و تأكيد قرارگرفته است. احترام به دختر مي‌بايست به گونه‌اي باشد كه در عمل خود را نشان دهد. از اين روست كه در آموزه‌هاي قرآني اين احترام به شكل عملي نشان داده مي‌شود و تنها در حرف و شعار بسنده نمي‌شود. احترام به شخص به معناي احترام به عقل و هوش اوست و اين كه از پيشنهادها و آرا و نظريات وي استفاده شود. در داستاني كه قرآن درباره دختران شعيب گزارش مي‌كند، شيوه درست برخورد با دختران به روشني تبيين مي‌گردد و احترام واقعي و عملي نشان داده مي‌شود. (قصص آيات 62 تا 92). 1)
در خصوص شأن و مقام دختران روایات متعددی از ائمة معصومین (علیهم‌السلام) وارد شده است از جمله این روایت که پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) می‌فرمایند: «مِن يُمنِ المَرأةِ أن يَكونَ بِكرُها جارِيَةً؛ از مباركىِ زن اين است كه فرزند نخست او، دختر باشد»[1] و در روایت دیگری از آن حضرت وارد شده «رِيحُ الْوَلَدِ مِنْ رِيحِ الْجَنَّة؛ بوى فرزند ، از بوى بهشت است و دختران را جز مؤمن ، كسى دوست ندارد».[2] 2)
در روایت دیگری از امام صادق (علیه‌السلام) است که می‌فرماید: «الْبَنُونَ نَعِيمٌ، وَ الْبَنَاتُ حَسَنَاتٌ، وَ اللَّهُ يَسْأَلُ عَنِ النَّعِيمِ، وَ يُثِيبُ عَلَى الْحَسَنَات‏؛ پسرها نعمت اند و دخترها نيكى و خداوند، از نعمت‌ها سؤال مى‌كند و بر نيكى‌ها پاداش مى‌دهد».[3] متن روایتی که در پرسش شما مدّ نظر قرار داده شد عبارت است از: «مَنْ كَانَتْ لَهُ ابْنَةٌ، فَهُوَ مَفْدُوحٌ؛ وَ مَنْ كَانَتْ لَهُ ابْنَتَانِ، فَيَا غَوْثَاهُ بِاللَّهِ؛ وَ مَنْ كَانَتْ لَهُ ثَلَاثٌ، وُضِعَ عَنْهُ الْجِهَادُ وَ كُلُّ مَكْرُوهٍ؛ وَ مَنْ كَانَ لَهُ أَرْبَعٌ، فَيَا عِبَادَ اللَّهِ أَعِينُوهُ، يَا عِبَادَ اللَّهِ أَقْرِضُوهُ، يَا عِبَادَ اللَّهِ ارْحَمُوه‏؛ هر كه يك دختر داشته باشد، خداوند او را همچون سپرى از آتش برايش قرار مي‌دهد، و هر كه دوتا داشته باشد، خداوند او را بواسطه آنها به بهشت برد، و اگر سه تا داشته باشد، يا سه خواهر جهاد و صدقه (زكاة) از او برداشته است‏»[4] 3)
در روایت دیگری وارد شده است: «مَنْ عَالَ ثَلَاثَ بَنَاتٍ أَوْ ثَلَاثَ أَخَوَاتٍ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ص وَ اثْنَتَيْنِ فَقَالَ وَ اثْنَتَيْنِ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ وَاحِدَةً فَقَالَ وَ وَاحِدَة؛ هر كس نفقه سه دختر را بدهد بهشت بر وى واجب شود عرض كردند يا رسول اللَّه دو دختر چه؟ فرمود: آن نيز همين طور، عرض كردند يك دختر چه؟ فرمود: آن نيز همچنين».[5] در مورد روایتی که به‌عنوان قید این روایت به حساب آید و دختران را مقید به دختران مؤمن و صالحه یا محب ائمة معصومین (علیهم‌السلام) کند به صورت قطعی مطلب یا روایتی در دست نیست؛ اما روایات در باب تأدیب، تربیت و احترام و... به دختران در همین باب از کتب روایی موجود است. 4)
پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) می‌فرمایند: «مَن كانتْ لَه ابنةٌ فأدّبَها وأحْسَنَ أدَبها، وعلّمَها فأحْسَنَ تعليمَها؛ فأوسَعَ علَيها مِن نِعمِ اللّهِ الّتى أسبَغَ علَيهِ، كانَتْ لَه مَنَعةً وسِتْراً مِن النّارِ؛ هر كه دختري داشته باشد وخوب تربيتش كند واو را به خوبي دانش بياموزد و از نعمتهايي كه خداوند به او عطا كرده به وفور بهره‌مندش سازد، آن دختر، سپر و پوشش پدر در برابر آتش دوزخ خواهد بود»[6] ؛ یا در روایت دیگری می‌فرماید: پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) می‌فرمایند: «مَنْ كَانَ لَهُ أُنْثًى فَلَمْ يُبْدِهَا وَ لَمْ يُهِنْهَا وَ لَمْ يُؤْثِرْ وُلْدَهُ عَلَيْهَا أَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّة؛ هر كس كه برايش دختر به دنيا آيد و او را اذيّت نكند و حقيرش نشمارد و فرزندان ـ يعنى پسران ـ خود را بر او ترجيح ندهد، خداوند به واسطه آن دختر او را به بهشت مى‌برد».[7] 5)
پس با مطالعه کل باب با قرائنی البته نه به صورت قطعی می‌توان گفت این روایت با قیود بیان شده در روایات دیگر است و در صورتی والدین این دختران، اهل بهشت خواهند بود که طبق این روایات فرزندانشان دارای تأدیب، تعلیم و برخورداری از نعمت‌های الهی توسط والدین باشند و الّا در صورت عدم تقیید روایت ممکن است گفته‌ شود هر فرد کافری که دارای فرزند دختر باشد اهل بهشت خواهد بود یا اگر فرد مؤمنی دختران بی‌قید و بی‌دینی را تربیت کرد نیز این فرد نیز اهل بهشت باشد. 6)
🔻🔻پاورقي ها: 📚[1] مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ‏بحارالأنوار، بيروت‏: دار إحياء التراث العربي، ‏1403ق، ج101، ص98. 📚[2] ابن أبي الحديد، عبدالحميد‌بن‌هبة‌الله، ‏شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، قم: مكتبة آية الله المرعشي النجفي، 1404 ق‏، ج16، ص61. 📚[3] كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، ‏كافي، قم‏: دار الحديث، ‏1429ق، ج11، ص340. 📚[4] كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، ‏كافي، قم‏: دار الحديث، ‏1429ق، ج11، ص337. 📚[5] كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، ‏كافي، قم‏: دار الحديث، ‏1429ق، ج11، ص339. 📚[6] محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، قم: دارالحدیث، 1379، ج1، ص407، حدیث 403. 📚[7] نورى، حسين بن محمد تقى، ‏مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل‏، قم‏: مؤسسة آل البيت عليهم السلام‏، 1408ق‏، ج15، ص118. 7)
⁉️بر اساس تعالیم دینی، سبک رفتاری والدین با دختران چگونه است؟ از منظر دين اسلام، دختر و پسر، هر دو نعمت و حسنه‌اي هستند كه خداوند متعال براي تداوم نسل بشر و تشكيل خانواده و عشق‌ورزي به پدر و مادر داده مي‌شود. در اسلام و قرآن احترام به دختر به‌عنوان يك ويژگي انساني مورد توجه و تأكيد قرارگرفته است. احترام به دختر مي بايست به گونه‌اي باشد كه در عمل خود را نشان دهد. از اين روست كه در آموزه‌هاي قرآني اين احترام به شكل عملي نشان داده مي‌شود و تنها در حرف و شعار بسنده نمي‌شود. احترام به شخص به معناي احترام به عقل و هوش اوست و اين كه از پيشنهادها و آرا و نظريات وي استفاده شود 8)