فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹رئیس جمهور درست
کیه؟؟؟؟؟
✨شفاف سازی
👆👆👆👆👆👆👆👆
👌👌👌👌👌👌👌👌
✅✅✅✅✅✅✅✅
@ala_allah
معیارهای سلامت انتخاب حاکمان از دیدگاه نهجالبلاغه.pdf
429.7K
👆👆👆👆👆
از نگاه❤️امیرالمؤمنین امام علی(ع)، حضور پُر رنگ مردم در انتخاب زمامدار و سهیم دانستن آنان در سرنوشت جامعه، نوعی احترام به کرامت و منزلت مردم میباشد و منشأ آثار مثبت و ارزشمندی است که به تثبیت قدرت سیاسی جامعه می انجامد. در مقابلِ چنین نگاهی، گاه عواملی وجود دارد که سلامت حضور مردم در ایفای نقش سیاسی- اجتماعی شان را دچار مشکل می سازد و عرصهی سرنوشتساز انتخابات را به عرصه ی رقابت های تنگ نظرانه ی سیاسی، جهت کسب موقعیت های برتر مادی، تبدیل می کند. بی شک تضمین سلامت انتخابات و انسجام فرآیند آن، نیازمند اصول و معیارهایی است که بتواند شفافیت و بی طرفی فضای آن را حفظ نماید. در پژوهش پیشرو که به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته، سعی شده است تا با تکیه بر سخنان امام علی(ع) در نهجالبلاغه، معیارهای سلامت انتخاب حاکمان، شناسایی و مورد تحلیل قرار گیرند. از این رو در گام نخست، به مفهوم شناسی واژگان «سلامت» و «انتخابات» پرداخته شده؛ سپس، نقش آرای عمومی در انتخاب زمامدار مورد اشاره قرار گرفته است؛ آنگاه کلیدواژگانی که نقش اساسی در سلامت انتخاب حاکمان دارند، استخراج و بررسی گردید.
@ala_allah
حَیَّ عَلَی الله
🖼رعایت معیارهای اخلاقی هواداران تبلیغات انتخاباتی 👆👆👆👆👆👆 @ala_allah
🔴هدف از آفرينش انسان در ديدگاه اسلام، يهود، مسيح و زرتشت چيست؟
شكي نيست كه در تمام اديان انسان مخلوق و آفريدة خداست و اوست كه فاعل و علت ايجاد انسان است. و اما در مورد هدف از آفرينش انسان آنچه ابتدأً بايد تذكر داده شود، خود هدف است. هدف در اين عبارت، مربوط به چه كسي، هدف فاعل يا هدف فعل (كه همان مفعول يا انسان است). رسيدن به هدف يا غايت در واقع رسيدن به چيزي است كه قبلاً نبوده و فاعل، آن هدف را به عنوان كمالي در نظر داشته و مي خواسته با رسيدن به آن هدف در واقع به آن كمال نائل شود. بنابراين اگر در عبارت مورد سؤال، منظور از هدف، هدف فاعل باشد در واقع نقصي را براي خدا در نظر گرفته ايم كه با رسيدن به آن هدف آن نقص به كمال مبدل مي شود ولي اگر هدف را، هدفِ فعل خدا (يعني مفعول) بدانيم كمال هم متوجه آن فعل خواهد شد.[1]
اكنون نظر هر يك از اديان مذكور را در اين زمينه مورد بررسي قرار مي دهيم:
قبل از ورود به بحث ذكر اين نكته ضروري است كه علي رغم بعضي نكات در سفر پيدايش تورات، تقريباً مطلب مورد استفاده اي در زمينه آفرينش انسان و هدف از آن، در اناجيل چهارگانه موجود، يافت نمي شود. و از همين رو، مشاهده مي شود كه متكلمان مسيحي به تورات استناد كرده و مطالب آنرا مي پذيرند. به همين دليل، ما نظر دين يهود و مسيحيت و هم چنين نظرات متفكران غربي را به عنوان مطلبي واحد ذكر مي كنيم.
در تورات براي آفرينش انسان و كل هستي دو هدف ذكر شده است.
هدف اول: خدا به اين دليل به آفرينش مبادرت ورزيد كه جلال خود را نشان دهد.[2]
هدف دوم: خداوند مبادرت به آفرينش كرد تا جلال بيابد (بواسطه عبادت و توصيف بندگان)[3]
البته اين بدان معنا نيست كه او جلال ندارد و مي خواهد جلال بدست آورد، چون اين سخن موجب نقص در او مي گردد.[4]
در الهيات لوتري، هدف خدا از خلقت، مراوده عاشقانه با مخلوقات خويش است. يعني خدا، علاوه بر عشق الهي، متعلق عشق (يعني مخلوقات) را هم مي خواهد ولي نه به اين معنا كه خدا محتاج آن متعلق باشد. پس «غايت خلاقيت» بايد جايگزين «هدف خلقت» گردد يعني هدف دروني خلقت، تكامل بالفعل چيزي است كه در حيات الهي، وراي قوه و فعل است. يكي از كاركردهاي خلاقيت الهي،سوق دادن هر مخلوق به طرف چنين تكاملي است، از اين رو، خلاقيت جهت بخش را بايد به خلقت ايجادي اضافه كرد. اين جنبه از خلاقيت الهي است كه به آينده مرتبط است (اصطلاح سنّتي براي خلاقيت جهت بخش «مشيت» است.)
دين زرتشت، همانگونه كه در نحوة آفرينش انسان، با اديان ديگر تفاوت هايي دارد، در تبيين هدف خلقت انسان هم، با اديان مذكور، اختلاف دارد، آنگونه كه در اوستا آمده: خداوند، آدمي را آفريد، و به او آزاديِ گزينش داد تا با بهره برداري از خرد نيك به راستي گرايد و در پيشرفت جهان و آفرينش، همكار اهورا مزدا باشد، حركت به سوي رسايي و رسا شدن...[5]
بنابراين مي توان ادعا كرد در اين دين نيز هدف از آفرينش رسيدن انسان به كمال است.
هدف از آفرينش در دين اسلام
دو آيه در قران كريم هدف از خلقت انسان را بيان كرده:
1. و من جن و انس را نيافريدم، جز براي اينكه، عبادتم كنند.[6]
2. آيا گمان كرديد كه شما را بيهوده آفريده ايم و به سوي ما باز نمي گرديد.[7]
مراد از آيه اول اين نيست كه عبادت خدا، تنها هدف است بلكه به اين معناست كه، غير خدا را نپرستيد و اين پرستش موجب تكامل انسان و رسيدن به سعادت ابدي مي شود.
پس هدف اصلي از زندگي، جز معبود نيست، يعني مي خواهد انسان را بسازد و به او هدف و آرمان بدهد كه آن (هدف) خداست و بقيه چيزها اصالت ندراد.[8]
در آيه دوم هم عنوان مي كند كه اگر قيامت نبود، خلقت انسان عبث بود. اين استدلال، لِمّي (از علت به معلول پي بردن) است، يعني چون عالَم خدايي دارد و اين خدا، كار عبث نمي كند و كار او به حق است و باطل و بازيچه نيست و خلقت چنين خالق حكيمي هدفمند است كه همان رجوع و بازگشت به پروردگار مي باشد. و در حقيقت اين قيامت و بازگشت به خدا است كه توجيه كننده خلقت اين عالم است.[9] و انسان در صورت انتخاب راه صحيح به كمال و سعادت خواهد رسيد.
به طور خلاصه مي توان گفت كه تورات، هدف از خلقت را اين مي داند كه خداوند جلال و جمال خود را نشان دهد و نيز جلال بيابد، در اسلام هم هدف از خلقت عبادت خداوند و به كمال رسيدن انسان ذكر شده و زرتشت هم هدف را گرايش به راستي و نيز همكاري با اهورا مزدا در پيشرفت جهان و آفرينش و نيز حركت به سوي رسايي مي داند.
🔻🔻معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. تكامل اجتماعي انسان، شهيد مطهري.
2. مبادي اخلاق در قرآن، بخش 4، فصل 4، آيت الله جوادي آملي.
📚پي نوشت ها:🔻🔻
[1] . تكامل اجتماعي انسان، ص 69 تا 71، شهيد مطهري، انتشارات صدرا.
[2] . تورات: مزمور باب 8 / 1 و باب 19 / 1 ـ اشعيا باب45 /5 .
الهيات مسيحي / ص 115 / نوشته هنري تيسن / ترجمه ميكائيليان / چاپ انتشارات حيات ابدي.
[3] . تورات: اول تواريخ باب 16 / 29 ـ مزمور
حَیَّ عَلَی الله
🖼رعایت معیارهای اخلاقی هواداران تبلیغات انتخاباتی 👆👆👆👆👆👆 @ala_allah
باب29 / 12 ـ ارميا باب 13 / 16 ـ روميان باب 15 6 و 9.
اول قرنتيان باب 6 / 20 و باب 1 / 31 ـ دوم قرنتيان باب 1 /20 ـ اول پطرس باب 4 / 16.
الهيات مسيحي / ص 115 / نوشته هنري تيسن / ترجمه ميكائيليان / چاپ انتشارات حيات ابدي.
[4] . الهيات سيستماتيك / ج 1 / ص 348 و 349 / نوشته پل تيليخ / ترجمه حسين نوروزي / چاپ انتشارات حكمت / 1381.
[5] . ديني نو از ديني كهن / ص 55 / نوشته فرهنگ مهر / چاپ ديبا / 1374.
[6] . ذاريات / 56.
[7] . مؤمنون / 115.
[8] . تكامل اجتماعي انسان / ص 75 و 76 / شهيد مطهري / انتشارات صدرا.
[9] . تكامل اجتماعي انسان / ص 75 و 76 / شهيد مطهري / انتشارات صدرا.
@ala_allah
#تلنگـــــــر_و_تفکـــــــر
از تمام این دنیا چه چیزی را میتوانی با خودت ببری؟
نامت؟ اعتبارت؟
ثروت و قدرتت؟ چه چیزی را؟
هیچ چیزی را نمیتوانی با خود ببری.
همه چیز باید همینجا باقی بماند.
به خاطر بسپار تو مالک هیچ چیزی در دنیا نیستی.
پس در دنیا باش، از آن لذت ببر،
اما اجازه نده دنیا در تو باشد.
این شیوهی زیستنِ آگاهانه است.
@ala_allah
❤️امیرالمؤمنین عليه السلام:
كسى كه به زوائد(چيزهاى كم اهمّيت) بپردازد،
هدف مطلوب خود را از دست می دهد.🕯
📚غررالحكم حدیث 8633
@ala_allah
🌱امام سجاد علیه السلام:
«اَلْمُؤْمِنُ يَصمُتُ لِيَسلَمَ و يَنطِقُ لِيَغنَمَ»
مؤمن سكوت می كند تا سالم ماند و سخن می گويد تا سود برد.
📚(الكافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 231)
@ala_allah
💐پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به ابوذر غفاری فرمود:
«یا أباذَر! ما مِن شَی ءٍ أَحَقُّ بِطُولِ السِّجْنِ مِنَ اللِّسانِ.»
ای ابوذر! هیچ چیزی برای زندانی شدن طولانی، شایسته تر از زبان نیست.
📚(شیخ حسن حرعاملی، وسائل الشیعه، کتاب حج، باب وجوب حفظ اللّسان، ص)
@ala_allah
💐پيامبر صلى الله عليه و آله:
«إِنَّ لِسَانَ الْمُؤْمِنِ وَرَاءَ قَلْبِهِ فَإِذَا أَرَادَ أَنْ يَتَكَلَّمَ بِشَيْءٍ يُدَبِّرُهُ بِقَلْبِهِ ثُمَّ أَمْضَاهُ بِلِسَانِهِ وَ إِنَّ لِسَانَ الْمُنَافِقِ أَمَامَ قَلْبِهِ فَإِذَا هَمَّ بِالشَّيْءِ أَمْضَاهُ بِلِسَانِهِ وَ لَمْ يَتَدَبَّرْهُ بِقَلْبِه»
زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى انديشد و سپس آن را مى گويد اما زبان منافق جلوى دل اوست هرگاه قصد سخن كند آن را به زبان مى آورد و درباره آن نمى انديشد.
📚(تنبيه الخواطر ج 1، ص 106)
@ala_allah
#التماس_تفکر
✨ وقتی انسان از طریق بالا بردن آگاهی و درک و فهم، نسبت به گذشتهها دلتنگی نکند، و میل به خیالبافی در مورد آینده را نیز رها کند، "زمان" محو میشود.
✨ با از بین رفتن زمان، ناگهان "ذهن" ناپدید میشود.
و وقتی که ذهن نباشد، "سکوت" تجربه میشود.
✨ و در آن سکوت، ماوراء ناشناخته در شما نفوذ میکند.
در آن سکوت است که ملاقات با خدا رخ میدهد،
و شادی و سرور و برکت نصیبتان میشود.
✨ قلمرو خداوند در سکوت نهفته است.
@ala_allah