#انحطاط_اخلاقی_جهان_معاصر
📛 قسـمت آخـر 📛
🔴 #عرفان_منهای_مذهب
✳️اخیرا به عرفان توجه پیدا کردهاند از باب این که آن را فرهنگ #انسانگرا میدانند نمیدانند که اساس عرفان #خدا_آگاهی و تسلیم به خدا است میخواهند عرفان را از خدا جدا کنند و عرفان هم باشد، خیلی عجیب است!
من در نوشتههای امروز ایرانیها میبینم به عرفان گرایش پیدا کردهاند، عرفان منهای خدا و مذهب! این خیلی عجیب است! امکان ندارد.
امام باقر (علیهالسلام) فرمود: «غربوا و شرقوا؛[۶]
، به غرب عالم بروید، به شرق عالم بروید»،
آخرش باید بیایید اینجا زانو بزنید تا #حقیقت را بفهمید. این است که آینده بشریت چارهای ندارد جز #تسلیم به ایمان، یعنی خدا آگاهی مقرون به تسلیم و خضوع بحرانهای حل ناشدنی و مشکلات امروز بشر، تمام بحرانهایی است معنوی و اخلاقی. ریشهاش در کجاست؟ #فقدان_ایمان.
✳️در گذشته بشر خیلی بحرانها داشت که منشاش جهل و نادانی و فقدان علم بود ولی امروز بحمدالله این بال بشر خیلی رشد کرده، این یک بالش که بال علم است، خوب رشد کرده؛ ولی آن بال دیگرش که بال ایمان است همین جور مانده (و مرغ با یک بال نمیتواند پرواز بکند)، همان طور که ایمان نیز در برخی محیطها رشد میکند (و ثمر میدهد) ولی در محیط #جهل و #تعصب برای بشر جز بدبختی چیز دیگری نمیآورد.
✳️قرآن تکیه اش روی هر دوی اینهاست: بال علم و بال ایمان، و با این دو بال است که مشکلات بشر آنچنان که باید حل میشود قرآن گاهی از علم جدا سخن میگوید و از ایمان جدا، مثل: «و قال الذین اوتوا العلم؛[۷]
کسانی که علم و دانش به آنها داده شد»،
گاهی هم علم و ایمان را با یکدیگر توام میکند: «و قال الذین اوتوا العلم و الایمان؛[۸]
کسانی که علم و ایمان به آنها داده شد»،
آنها که هم از موهبت دانش و روشنایی و قدرتی که دانش میدهد (بر خوردارند و هم از موهبت ایمان) حدودی که دانش به انسان روشنایی میدهد آن است که قدرت انسان را بر طبیعت افزایش و بسط میدهد و #طبیعت را در اختیار انسان قرار میدهد ولی ایمان دژی را فتح میکند که آن دژ در قلمرو علم نیست و علم قادر به فتح آن دژ نیست آن دژ درون خود انسان است، #نفس_انسان است.
✳️ در احادیث شیعه و سنی حدیثی است معتبر از پیغمبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم)، و پیغمبر چه حرفها را بجا میگوید! موقعیت را تشخیص میدهد کجا حرف حق خودش را بزند میخواهدمسئله مجاهده با نفس را مطرح کند، میگذارد یک روزی که عدهای از اصحابش با غرور و افتخار از یک جنگ برگشتهاند، میآید جلو به اینها آفرین میگوید، ولی اینچنین آفرین میگوید: «مرحبا بقوم قضوا الجهاد الاصغر و بقی علیهم الجهاد الاکبر: آفرین بر گروهی که جهاد کوچکتر را انجام دادهاند و جهاد بزرگتر باقی مانده است، یا رسول الله! جهاد بزرگتر چیست؟ خیال کردند صحنه دیگری است نظیر آن جنگ فرمود: «جهاد النفس»[۹]
✳️ یعنی اسلام من دو جهاد میخواهد: هم در جبهه بیرون جهاد با انسانهای طاغی و متمرد، و هم جهاد با نفس، یکی به تنهایی کافی نیست،
✳️ آن خطایی که آقای توئین بی میگوید، اختراع ماشین نیست آن خطا آزاد گذاشتن #آز است، آزاد گذاشتن آز از کجا پیدا شد؟ از آنجا که یگانه عامل دربندکننده آن را که ایمان است از بشر گرفتهاید. این است که باید بازگردیم به ایمان و راهی جز بازگشت به ایمان نداریم.
📚پی نوشت ها:
.۶. مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۴۶، ص۳۳۵.
۷. قصص/سوره۲۸، آیه۸۰.
۸. روم/سوره۳۰، آیه۵۶.
۹. کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۹، ص۳۷۸.
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨💚✨باور میکنید شما میتونید #معشوق_امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشید؟
#نیمه_شعبان
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
4_5782878661803770210.mp3
4.25M
#عزیز_زهرا
#امید_آخر
دلهامون تنگه برات مولا
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
#بیشتر_بدانیمــــ_
🔰 آیا #اعمال ما واقعا در #ظهور امـــام #مهدی "عـــج" اثر دارد❓
✅ «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّى یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»؛ خداوند سرنوشت هیچ قوم[و ملتی] را تغییر نمی دهد، تا اینکه آنان آنچه را در خودشان است، تغییر دهند.【۱
✨ «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُركُم وَیُثَبِّت أَقدامَكُم»؛ ای مومنان اگر خدا را یاری کنید خدا هم شما را یاری می کند و گام هایتان را محکم و استوار می سازد.【۲
☘امروزه نصرت الهی چیزی جز تحقق ظهور نخواهد بود.همیشه این گونه است که تا ما در خود و اوضاع #جامعه و #جهان خود تغییری ایجاد نکنیم از جانب خدا تغییری در وضعیت ما پدید نخواهد آمد.
🌻همواره #فتح و ظفر و نصرت خدا به نصرتی از جانب بندگان منوط شده است. ما هیچگاه از انجام تکلیفمان بازداشته نشده ایم و به این بهانه که حق تنها در زمان ظهور به تمامه مستقر خواهد شد، از اقامه حق در حد توان منع نشده ایم و امر به اجرای حق، گرفتن داد مظلومان و مقابله با ظالمان در حد توان از ما برداشته نشده است.
🌸طبیعتا اگر ما در حد خود اقدام کنیم، شرایط جدیدی در عالم ایجاد خواهد شد.
📙 پی نوشت:۱.سوره رعد آیه ۱۱۲.سوره محمد آیه ۷
✍ « #انتظار عامیانه عالمانه عارفانه»، #استاد_پناهیان
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
💠پيامبر صلي الله عليه و آله :
✨وَ الّذى نَفْسى بِيَدِهِ لايَدْخُلُ الْجَنَّةِ اِلاّ رَحيمٌ قالوا: كُلُّنا رَحيمٌ. قالَ: لاحَتّى تَرْحَمَ الْعامَّةَ؛✨
سوگنـد به آن كس كه جانم در دست اوست، كسى جز اهل #ترحم به بهشت نمى رود.عرض كردند: «همه ما دلْ رحم و مهربانيم»، فرمودند:
نه، مگر آن گاه كه به عموم مردم رحم كنيد.
🔹كنزالعمال، ح ۵۹۸۹
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
#امامت_در_قرآن
قسمت1⃣
در قرآن مجید آیات فراوانی هست که در بیان و اثبات امامت ائمه طاهرین می باشند. البته دلالت این آیات با توجه به احادیث بسیار زیاد (متواتر) است که از رسول گرامی اسلام در شأن نزول این آیات وارد شده است.
احادیثی که مورد قبول #شیعه و #سنی است؛
[۱] ما در اینجا به چند آیه اشاره می کنیم:
👈۱٫ “وَ إِذِ ابْتَلىَ إِبْرَاهِمَ رَبُّهُ بِكلَمَاتٍفَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنىِّ جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَ مِن ذُرِّيَّتىِ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِى الظَّالِمِينَ”؛[۲]
به خاطر آوريد هنگامى كه خداوند، ابراهيم را با وسايل گوناگونى آزمود. و او به خوبى از عهدۀ اين آزمايش ها برآمد. خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پيشواى مردم قرار دادم!» ابراهيم عرض كرد: «از دودمان من (نيز امامانى قرار بده!)» خداوند فرمود: «پيمان من، به ستمكاران نمىرسد! (و تنها آن دسته از فرزندان تو كه پاك و معصوم باشند، شايسته اين مقامند).
👈۲٫ “وَ جَعَلْنَاهُمْ أَئمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَ أَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيرْاتِ وَ إِقَامَ الصَّلَوةِ وَ إِيتَاءَ الزَّكَوةِ وَ كاَنُواْ لَنَا عَابِدِينَ”؛[۳]
و آنان را پيشوايانى قرار داديم كه به فرمان ما، (مردم را) هدايت مى كردند و انجام كارهاى نيك و برپاداشتن نماز و اداى زكات را به آنها وحى كرديم و تنها ما را عبادت مى كردند.
👈۳٫ “وَ جَعَلْنَا مِنهُمْ أَئمَّةً يهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبرُواْ وَ كَانُواْ بِايَاتِنَا يُوقِنُونَ”؛[۴]
و از آنان امامان (و پيشوايانى) قرار داديم كه به فرمان ما (مردم را) هدايت مىكردند، چون شكيبايى نمودند، و به آيات ما يقين داشتند.
👈۴٫ “یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک…”؛[۵]
ای پیامبر! آن چه را از سوی پروردگارت نازل شده است به طور کامل (به مردم) برسان، و اگر انجام ندهی، رسالت او را انجام نداده ای، و خداوند تو را از (خطرهای احتمالی) مردم نگاه می دارد، و خداوند جمعیت کافران لجوج را هدایت نمی کند”.
خداوند متعال پیامبرش را با شدّت هر چه تمام تر، امر فرمود که رسالت خود را ابلاغ نماید و طبق روایات، پیامبر اکرم (ص) به دنبال نزول این آیه، در جایی به نام غدیر خم، حضرت علی (ع) را با عبارت مشهور «هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست.» به جانشینی خود برگزید.[۶]
📚پی نوشت:
.[۱]برای آگاهی بیشتر مراجعه شود به نمایه: دلایل اعتقاد به امامت و امامان، سؤال ۹۹۹ (سایت اسلام کوئست).
[۲]. بقره، ۱۲۴٫
[۳]. انبیاء، ۷۳٫
[۴]. سجده، ۲۴٫
[۵]. مائده، ۶۷٫
[۶]. مکارم شیرازی، پیام قرآن، ج ۹، امامت در قرآن، ص ۱۸۲ به بعد.
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢وهابیت در پی افتراق بین #شیعه و #سنی درموضوع مهدویت هستند!
#حجت_الاسلام_پیشاهنگ
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
#الگو_پذیری_توده_های_مردم_از اخلاق #حاکمان از دید امام علی(ع)
پرسش : از نظر امام علی(علیه السلام) مردم بیشترین الگو پذیری را از چه کسانی دارند؟
پاسخ تفصیلی: در روایتى از امیرمومنان على(علیه السلام) مى خوانیم:
«اَلنّاسُ بِاُمَرائِهِمْ اَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبائِهِمْ»(1)؛ (شباهت مردم به امیران و حکمفرمایانشان بیشتر است از شباهت به پدرانشان!).
این شباهت ممکن است از این طریق باشد که گروهى چشم و گوش بسته به دنبال امرا حرکت مى کنند و دین و دل در گرو فرمان آنها دارند تا آن جا که این ضرب المثل مشهور شده است: که «الناس على دین ملوکهم»؛ (مردم بر دین پادشاهان و زمامدارانشان هستند).
آنها در نظر گروهى از مردم قهرمان و الگو و اسوه اند و حتى بعضى از کم خردان آنها را برتر از آن مى دانند که اعمالشان مورد نقد و بررسى قرار گیرد و گاه زمامداران خود کامه با قرار دادن خویش در هاله اى از قداست این معنا را در مغز عوام بى خبرتقویت مى کنند و حجابى بر فکر و عقل آنها مى افکنند.
👈اصولا گروهى قدرت را دلیل بر حقانیت مى دانند و هر فرد یا گروه پیروز را مُحق مى شمرند؛ و همین طرز تفکّر سبب مى شود که در محاسبات اجتماعى خود گرفتار انحراف و اشتباه فراوان گردند.
پادشاهان و زمامداران جبّار با استفاده از این ضعف و ناتوانى فکرى که در گروهى وجود دارد هرجا گام مى نهند آنجا را به فساد مى کشانند. چنانچه در قرآنمجید از زبان ملکه سبا این سخن نقل شده است «قَالَتْ اِنَّ الْمُلُوکَ اِذَا دَخَلُوا قَرْیَهً اَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا اَعِزَّهَ اَهْلِهَا اَذِلَّهً وَکَذَلِکَ یَفْعَلُونَ»(2)؛ (گفت: پادشاهان هنگامى که وارد منطقه آبادى شوند آن را به فساد و تباهى مى کشند، و عزیزان آن جا را ذلیل مى کنند؛ [آرى] روش آنان همواره این گونه است).
گرچه این سخن خود از زبان پادشاه ظالمى است، ولى ذکر آن در قرآنمجید بدون انتقاد از یک سو، و شناختى که آن پادشاه ظالم از امثال خودش داشته است از سوى دیگر، دلیل بر واقعیّت این تعبیر اعتراف گونه است.
لذا ملکه سبا گفت: من سلیمان را امتحان مى کنم ببینم واقعاً پیامبر است یا پادشاه؟ هدایایى براى او مى فرستم تا عکس العمل او را ببینم. زیرا مى دانم شاهان فکر و قلبشان در گرو مقام و هدایا و زر و زیور است؛ در حالى که پیامبران جز به صلاح امّت ها نمى اندیشند!(3)
📚پی نوشت: (1). بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، محقق / مصحح: جمعى از محققان، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 1403 قمری، چاپ: دوم، ج 75، ص 46، باب 16 (ما جمع من جوامع كلم أمير المؤمنين صلى الله عليه و على ذريته)، ح 57.
(2). سوره نمل، آيه 34.
(3). گرد آوری از کتاب: پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1386 شمسی، چاپ: نهم، ج 1، ص 383.
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_مهدوی
🎤 استاد #دارستانی
❌ نمی تونم به نامحرم نگاه نکنم!
چه قدر صورتت زیباست.
#نگاه_به_نامحرم
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
#اسرار_مهدوی
📌عصای امام زمان(عج)
🔷در روایات آمده است که حضرت مهدی علیهالسلام، با میراث پیامبران خدا میآید که یکی از آنها #عصای حضرت موسی علیهالسلام است.
🌺حضرت علی علیهالسلام فرمودند: «جهان پُر از هرج و مرج میشود؛ افق زندگی تیره و تار میگردد؛ در این موقع مهدی ما میآید، در حالی که #پیراهن آدم در تن او، #انگشتر حضرت سلیمان در انگشت او و #عصای حضرت موسی در دست اوست».[۱]
📝 #قرآن_کریم ، عصای موسی علیهالسلام را #معجزه آن حضرت معرفی کرده است که با آن دشمن را میترساند و کارهای گوناگونی انجام میداد. حضرت مهدی علیهالسلام نیز طبق روایات، همچون موسی علیهالسلام آن را به کار میبرد؛ بنابراین، عصای موسی علیهالسلام از جمله نشانههای الهی است که به حضرت مهدی علیهالسلام به ارث میرسد، نه اینکه وسیلهای معمولی برای راه رفتن و تکیهدادن باشد.
📚.1. کافی، کلینی، ج۱، ص۲۳۱.
🎗اللهم عجل لولیک الفرج🎗
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
💢گناه میکنیم به امید رحمت خدا!!
✅شخصی به امام صادق (ع) گفت: گروهی از دوستان شما #گناه می کنند و می گویند به #رحمت خدا امیدواریم!
امام فرمود: آنها #دروغ می گویند که دوست ما هستند؛ بلکه قومی هستند که آرزوهای بی جا، آنها را به این طرف و آن طرف می کشاند. کسی که به چیزی امیدوار باشد، برای رسیدن به آن، کار می کند و کسی که از #چیزی ترسان است از آن دوری می نماید.
📚 اصول کافی، ج1، ص434
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
#امامت_در_قرآن
قسمت2⃣
👈۵٫ “انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا الذین یقیمون الصلاة…”؛[۷]
ولی و سرپرست شما تنها خداست و پیامبر او، و آنها که ایمان آورده اند و نماز را به پا می دارند و در حال رکوع زکات می پردازند”.
بسیاری از مفسران و محدثان گفته اند که این آیه در شأن علی(علیه السلام) نازل شده است.[۸]
#«سیوطی» از دانشمندان اهل سنت در تفسیر «الدر المنثور» در ذیل این آیه از «ابن عباس» نقل می کند که: «علی(علیه السلام) در حال رکوع نماز بود که سائلی تقاضای کمک کرد و آن حضرت انگشترش را به او صدقه داد، پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) از سائل پرسید: چه کسی این انگشتر را به تو صدقه داد؟ سائل به حضرت علی(علیه السلام) اشاره کرد و گفت: آن مرد که در حال رکوع است»، در این هنگام این آیه نازل شد.[۹]
هم چنین از #دانشمندان_اهل_سنت واحدی،[۱۰] و #زمخشری،[۱۱] این روایت را نقل کرده و تصریح کرده اند که آیۀ
🌴«انما ولیکم الله …» درباره حضرت علی (ع) نازل شده است.
#فخر_رازی در تفسیر خود از عبدالله بن سلام نقل می کند، هنگامی که این آیه نازل شد، من به رسول خدا (ص) عرض کردم که با چشم خود دیدم که علی (ع) انگشترش را در حال رکوع به نیازمندی صدقه داد، به همین دلیل ما ولایت او را می پذیریم. وی هم چنین روایت دیگری نظیر همین روایت را از ابوذر در شأن نزول این آیه نقل می کند.[۱۲]
#طبری نیز در تفسیر خود روایات متعددی در ذیل این آیه و شأن نزول آن نقل می کند که اکثر آنها می گویند: درباره حضرت علی (ع) نازل شده است.[۱۳]
مرحوم علامه امینی (ره) در کتاب #الغدیر، نزول این آیه درباره حضرت علی(ع) را با روایاتی از حدود بیست کتاب معتبر از کتاب های اهل سنت، با ذکر دقیق مدارک و منابع آن، نقل کرده است.[۱۴]
در این آیه، ولایت حضرت علی (ع) در ردیف ولایت خدا و پیامبر (ص) قرار داده شد.
👈۶٫ “یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم…”؛[۱۵] ای کسانی که ایمان آورده اید اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول خدا (ص) و اولی الامر از خودتان را.
از سویی دانشمندان،[۱۶] گفته اند که آیه اولی الامر درباره حضرت علی (ع) نازل شده است
📚پی نوشت ها
[۷]. مائده، ۵۵٫
[۸]. چون طبق روایات معتبر آن که در رکوع انگشترش را به سائل داد حضرت علی (ع) بوده است.
.[۹]الدرالمنثور، ج ۲، ص ۲۹۳٫
.[۱۰]اسباب النزول، ص ۱۴۸٫
.[۱۱]تفسیر فخر رازی، ج ۱۲، ص ۲۶٫
.[۱۲]همان.
.[۱۳]تفسیر طبری، ج ۶، ص ۱۸۶٫
.[۱۴]الغدیر، ج ۲، ص ۵۲ و ۵۳٫
.[۱۵]نساء، ۵۹٫
.[۱۶]در تفسیر برهان نیز ده ها روایت از منابع اهل بیت (ع) در ذیل این آیه آمده است که می گوید: آیه مزبور درباره علی (ع) یا آن حضرت و سایر ائمه اهل بیت (ع) نازل شده و حتی در بعضی از روایات نام دوازده امام (ع) یک یک آمده است. تفسیر برهان، ج ۱، ص ۳۸۱ – ۳۸۷٫
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥باور به #موعود و منجی در #فطرت همه انسانهاست
#استاد_کاشانی
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#زیبایهای_آفرینش
💫ُسبْحانَ اللِه وَبِحَمْده يَخلقُ مايَشاء💫
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #عقبماندههای_ایمانی ...
👈🏻 مناجات کوتاه و متفاوت با امام زمان(عج)
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
4_5877598122498065593.mp3
5.93M
📍دل بردار
🔮 هرچقدر #دلبسته تر به دنیا باشی
رنج بیشتری در دنیا نصیب توست...
🎬 رسانه باشید
#دلبستگی_رنج
╔═.🍃.══════╗
@alamatha
╚══════.🍃.═╝
♨️ #علائم_آخرالزمان
💢 #آرزوی_کمی_فرزند
🌟پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود: "رستاخیز برپا نمی شود تا آن که کسی پنج فرزند دارد آرزوی 4 فرزند کند. و آن که 4 فرزند دارد می گوید: کاش 3 فرزند داشتم و صاحب فرزند آرزوی دو فرزند دارد. و آن که دو فرزند دارد، آرزوی یک #فرزند بنماید. و کسی که یکی فرزند دارد آرزو کند که کاش فرزندی نداشت."(1)🌟
📚(1)فردوس الاخبار، ج 5، ص 227
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
#امامت_در_قرآن
قسمت3⃣
ابوحیان اندلسی مغربی در میان اقوالی که درباره #اولی_الامر نقل کرده، از مقاتل و میمون و کلبی (سه نفر از مفسران) نقل می کند که منظور از آن ائمه، اهل بیت (ع) هستند.[۱۸]
ابوبکر بن مؤمن شیرازی، از علمای اهل سنت در رسالۀ «اعتقاد» از ابن عباس نقلمی کند که آیه فوق درباره حضرت علی (ع) نازل شده است.[۱۹]
از سویی دیگر در اين آيه شريفه با سبک و سياق واحد و عدم تکرار لفظ (اطيعوا)، اطاعت خدا و رسول و اولی الامر واجب شده است. از این جهت اولی الامر #معصوم است، و گرنه دستور به اطاعت از آنها به نحو اطلاق معنا نداشت، همان طورکه خدا و پیامبرش معصوم هستند و هم چنین طبق آن چه در روایات آمده، معصومین منحصر در #امامان_شیعه اند.
👈۷٫ “انما انت منذر و لکل قوم هاد”؛
[۲۰] تو تنها بیم دهنده ای و برای هر گروهی هدایت کننده ای است.
#مفسرین_شیعه و بعضی از
#مفسرین_اهل_سنت از جمله امام فخر رازی مفسر صاحب نام اهل سنت
می گویند:
انذار کننده پیامبر و هدایت کننده علی (ع) است؛ زیرا ابن عباس می گوید: پیامبر (ص) دست مبارکش را بر سینه خود گذاشت و فرمود «انا المنذر» (من بیم دهنده هستم)، و سپس اشاره به شانه علی (ع) کرد و فرمود:
📌«و انت الهادی یا علی! بک یهتدی المهتدون من بعدی» تو هدایت کننده ای ای علی! و به وسیله تو بعد از من هدایت شوندگان هدایت می شوند».[۲۱]
📌#تفسیر_الدر_المنثور که از معروف ترین تفاسیر اهل سنت است، روایات متعددی در تفسیر این آیه از پیامبر اکرم (ص) نقل می کند که: «پیامبر اکرم (ص) در موقعی که این آیه نازل شد دست خود را به سینه مبارکشان گذاشتند و فرمودند: من بیم دهنده هستم و آن گاه به شانه #حضرت_علی (ع) اشاره کرده و فرمودند هادی تویی ای علی …».[۲۲]
روایات دیگری به همین مضمون را جمعی از دانشمندان معروف اهل سنت از جمله حاکم نیشابوری در « #مستدرک»، ذهبی در «تلخیص»، فخر رازی و ابن کثیر در تفسیر خود و ابن صباغ مالکی در «الفصول المهمة» و گنجی شافعی در «کفایة الطالب» و طبری در تفسیر خود، و ابن حیان اندلسی در «بحر المحیط» و نیشابوری در تفسیر خویش و حموینی در «فرائد السمطین» و گروه دیگری در کتاب های تفسیر خود آورده اند.[۲۳]
📚پی نوشت ها:
.[۱۷]شواهد التنزیل، ج ۱، ص ۱۴۸ – ۱۵۱٫
.[۱۸]بحر المحیط، ج ۳، ص ۲۷۸٫
[۱۹]. احقاق الحق، ج ۳، ص ۴۲۵٫
[۲۰]. رعد، ۷٫
[۲۱]. فخر رازی، تفسیر کبیر، ج ۱۹، ص ۱۴٫
[۲۲]. سیوطی، جلال الدین، الدر المنثور، ج ۴، ص ۴۵٫
[۲۳]. نفیس احقاق الحق، جلد ۳، ص ۸۸ – ۹۲٫
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #تحلیل_انیمیشن_آی_پت
👈با دقت نگاه کنید تا متوجه شوید
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝
http://eitaa.com/joinchat/3103653888C83153c787a