در اینکه دشمن نفوذ در قیمت گذاری دلار بازار می کند، شکی نیست، اما چگونگی مداخله او و کنترل بازار توسط دولت مسئله ای است که ابعاد ماجرا را روشن می کند.
دولت با راهبرد توجه به شرق و البته جنگ روسیه و اوکراین، بیش از یک میلیون بشکه نفت روزانه صادر می کند و همه پول آن به کشور سرازیر می شود.
دولت نه تنها کسری بودجه در تأمین مخارج ندارد، بلکه بدهی های گذشته برای اوراق مشارکت را نیز پرداخت می کند.
دولت برای گذر از سوییفت، یک رابطه مالی با روسیه باز کرد که ایران را به بیش از صد بانک و موسسه مالی در آسیا وصل کرد.
اما فعلا تعیین کننده نرخ ارز در بازار دولت نیست، هرچند ابتکار خوبی بخرج داد و سامانه تجمیع ارزهای کشور را اولین بار بوجود آورد. یعنی تا الان ارز پتروشیمی ها، صنایع بزرگ فولاد و مس، معادن و اتاق بازرگانی در یک نظام مشترک قرار نداشت و دولت با خواهش و التماس از این شرکت ها که بیشتر دولتی و خصولتی بودند می خواست تا ارزهایشان را در بانک مرکزی قرار دهند.
بطور معمول بخشی از مخارج ارز دست دولت نیست. مخارج مردم برای سفر و گردشگری خارجی و فرستادن پول برای بستگان خیلی زیاد نیست، اما
1. مخارج ارز در مناطق آزاد که اصلا با ثبت سفارش انجام نمی شود بخش جدی است.
2. استفاده ارز برای کالای قاچاق با عنوان ته لنجی و پیله وری و کوله بری نیز که با قیمت سبزه میدان و هرات و اربیل و امارات مشخص می شود خیلی جدی است.
3. بازارچه های مرزی که براحتی دلار و طلا به خارج از کشور می برند نیز قسمتی از این مخارج است.
بنابراین بازار خودش را با ارزی که کالای قاچاق می آورد تنظیم می کند نه با دلار فرزین!!
خوب حالا این وسط چهارصد کانال تلگرامی که تعیین نرخ ارز می کند دست کیست؟ شهرام گلشنی بهایی خارج نشین کیست؟ تابلوی خارج نشین مگر محدودیتی برای تعیین نرخ ارز دارد، پس تا کجا می رود؟
در این واویلا، دولت در یک جنگ ترکیبی بر سر نرخ ارز قرار دارد که قواعد جنگی خود را دارد
@alambardoosh
یکی از پاسخ های شایع ورد زبان ما در شکایت از مشکلات معیشتی، اقتصادی، درگیری ها و فسادها، گفتن این جمله است که «ان شاءالله آقا میاد و درست میشه» !!!
یکبار مخاطب این جمله سریع بهم پاسخ داد که «نه تورو خدا، اینکه اسلام نصف و نیمه شه با ما اینجور کرد، اون دیگه اسلام کامل رو میاره احتمالا لت و پار میشیم»
تازه متوجه شدم عجب جمله ای رو در چه جایگاه اشتباهی بکار می بریم
آنهایی که برای خودشان زندگی می کردند و برای ظهور دعا می کردند و حتی شمشیر و اسبی هم داشتند و در بیابان ها قدم می زدند، هم همین جمله را می گفتند.
آنهایی که بی خیال جامعه و طرفدار پر شدن فساد و ظلم در جهان بودند و مرتب نشانه های ظهور را برای هم روایت می کردند هم همین جمله را می گفتند.
پس تفاوت انقلاب اسلامی در منتظر ظهور بودن چیست؟
اگر قرار بود منتظر نشانه های ظهور باشیم و همان دعاکردن فردی و جمعی باشد که در آمریکا هم می توان زندگی کرد و دعای کمیل و ندبه برگزار کرد
اما اگر قرار شد که حکومتی برمبنای فهم فقها از اسلام بعنوان والیان دوران غیبت تشکیل شود و دل ها و افکار و رفتارهای انسان های بسیاری از مردم متوجه امام معصوم شود، خوب شیطان هم با تمام لشگر جن و انس حمله می کند و تحریم می کند و نفوذ می کند و مسمومیت فکری و جسمی ایجاد می کند. این مشکلات، امتحان های خداست برای آمادگی تا با ظهور گستره حاکمیت شیطان بزرگ در جهان توسط خود مردم کنار زده شود و حاکمیت مطلق دست امام معصوم قرار گیرد تا همه انسان ها در رشد استعدادهای روحی شان با وجود عدالت، آزاد شوند.
ما ظهور را برای گشودگی های اقتصادی و معیشتی نمی خواهیم
ما ظهور را برای برطرف شدن بیماری ها نمی خواهیم
ما ظهور را برای حل شدن تحریم و مسمویت نمی خواهیم
ما ظهور را برای حل شدن مشکلات نمی خواهیم،
اینها با رجوع به روات احادیث و اجتهاد عالمانه حل میشود، ان شاءالله
ما ظهور را
برای پرواز کردن می خواهیم.
@alambardoosh
اینجا نمک زار خور و بیابانک در مسیر طبس است.
تو یکی از اپ های گردشگری میگشتم که ایندفعه برا رسیدن به امام رضای عزیز، مسیر تهران به طبس به مشهد جور شد.
اول مسیر تا جاده فیروزکوه بارانی بود و سرد، بخاری ماشین روشن،... بعد از جاده سمنان به معلمان، هوا بهاری شد و کوه های رنگارنگ و شیشه ها پایین،... بعد از معلمان به جندق باران پراکنده در بیابان، بعد از جندق به خور و طبس هوا گرم شد و کولر ماشین روشن😳،...
خدایا چه ثروتی و چه برکتی در این ایران زیبا دادی به ما، گریه ام گرفته بود از اینهمه رنگارنگی نعمت، بفاصله ۸ ساعت...
سی کیلومتر از خور رد شدیم که رسیدیم به نمک زار
توصیفاتی از این نمک زار و گردشگری داخلی و خارجی اش شنیده بودم، اما وقتی بهش رسیدم، مدام توقف میکردیم و با پای برهنه میدویدیم که زنجان گفتن، سوداتون بپره ایشالا
وز وزی میکند کف پا، هر لحظه هم وسوسه می شدم که جامه برکنده و قلتی زده تا کل سودا بپره،...
آن طرف تر اما ظاهرا اتوبوس، تور آورده بود با صدای دوپس دوپس، بنظر میرسید سودا و صفرا و بلغم قاطی میکردند کلهم، ...
ادامه دارد....
@alambardoosh
23.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رسیدیم به طبس و متفاوت ترین حرم که با نخل ها و دیوارهای سنتی نما دو صحن بزرگ داشت،.. امامزاده حسین بن موسی الکاظم علیهما السلام
بعد از امام رضا علیه السلام به ایران آمد، گفته اند مأموران عباسی با کاروان ایشان درگیر شدند و مدتی گریخت تا پیدا کردند و شهید شد
البته باز گفته اند که شاید همان سید علاءالدین در حرم شیراز شاهچراغ باشد، همچنین نامه ای از امام رضا علیه السلام موجود است به والی طبس در مورد برادر شان،...
چه صفایی داشت این حرم و چه شلوغ بود دور و بر آن، نشسته بودیم و به حرم نگاه می کردیم، به مردم زائر نگاه می کردیم، به بازی بچه ها نگاه می کردیم، به نماز خواندن و زیارت دیگران نگاه می کردیم،
زیارت،...
اگر قدرت نرم ملت مومن ایران معنویت باشد، زیارت یکی از مهمترین ظهورات این قدرت است،
در صحرای طبس هم شن ها حول حرم گرد می آمدند و ملت به شوق زیارت پیش می رفتند،
@alambardoosh
نوشته های عباس کاظمی پیرامون مگامال ها و مراکز تجاری جدید در کلان شهرها خصوصا تهران و مشهد حاوی نکات جالبی در تغییرات ارزش های فرهنگی جامعه ایران است.
بطور معمول تحلیل از ایدئولوژی زدایی، مصرف گرایی و لوکس گرایی در جامعه شناسی این پدیده وجود دارد، اما ایشان تأکید ویژه ای بر شکل گیری شهر در درون مگامال داشت، بطوریکه ذهنیت مردم از حضور در این مراکز ظهور میدان جدیدی از زندگی خیالی خود است که لزوما دنبال خرید کالای مورد نیاز واقعی زندگی نیست، بلکه حضور در میدانی است که تخیلات او را برای داشتن زندگی خاص فراهم می کند. حداقلی ترین کارکرد این مراکز خرید، توجه به آف های(تخفیف) دوره ای روی اجناس است، در حالیکه حاضران اوقات فراغت خود را در این مکان ها می گذرانند و پرسه می زنند به کارکردهای ویژه ای برای منزلت یافتن می پردازند.
مگامال تفاوت ماهوی با بازار سنتی دارد هرچند هر دو برای خرید و فروش کالا بنا شده اند. روابط فروشنده و خریدار، گمنامی و غریبگی، نیاز واقعی و ثانویه، فراغتی شدن و نمایشی بودن از جمله متغیرهای توضیح دهنده این تفاوت است.
حالا به این سوال توجه کنید: مگامال ها چگونه بی حجابی تولید می کنند؟
طراحی خارجی و داخلی، برندها و اجناس در ویترین های بزرگ مگامال ها، همه در مفهوم جذابیت تعریف می شوند، حتی روابط انسانی هم در جذابیت قرار می گیرد. حجاب به معنای دیده نشدن جذابیت جنسی زن نمی تواند حضور داشته باشد بلکه اتفاقا میدان اقتضای کنش زینت گری و متفاوت بودن دارد.
به این جهت محجبه ها هم نمی توانند با آرامش خاطر در این محیط ها قدم بزنند، چون اساسا ارزش های مسلط بر این میدان اجازه نمی دهد ایدئولوژی با لباس حضور داشته باشد، خصوصا اینکه لباس را در اتصال با سنت در زمینه فرهنگی مردم تعریف کرده باشد. برای همین مگامال نمی تواند حجاب را تحمل کند....
@alambardoosh
شهردار قم دستور داد که بوستان های شهر قم از ساعت 16 پذیرای مردم برای روز طبیعت هستند.
در این عصر معناسازی ها، درستی یا نادرستی این تصمیم به امکان شدنش در محیط بی در و پیکری همچون پارک ها نیست، بلکه اتفاقا با این خبر سیاستگذار به مردمی که نسبت به روزه خواری حساس اند و به گروهی که احتمالا قصد روزه خواری به هردلیلی داشتند اعلام حضور می کند.
کاش در شش ماه گذشته یکبار چنین تصمیمی مبنی بر اعلام حضور برای اجرای قانون حجاب وجود داشت.
فردا یه کار ساده میتونیم برای نگهداشت احکام خدا در جامعه بکنیم
در قالب گروههای چهار نفره بین ساعت 11 تا 15 در بوستانها قدم بزنیم و هرکس که بنای پهن کردن بساط داشت رو صرفا تذکر لسانی بدیم
@alambardoosh
تو چندتا بوستان و پارک شهر پردیس گشتم و فعلا هیچ خانواده و روزه خواری ای ندیدم
بخدا مردم باشرف اند
فقط یهو از سایت برترین ها یه پیام اومد که نوستالژی سفره انداختن در سیزده بدر رو نشون میداد!!
الان نمیدونم تشویق به روزه خواری در فجازی رو چجور شکایت کنم؟
«این تصاویر را ببینید تا ۱۳بدر شما کاملا مبارک باشد!»
https://www.bartarinha.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-3/1293132-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D8%A7-%D8%A8%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D9%85%D8%A7-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84%D8%A7-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%A9-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF