✍ عجایب ریاضیاتی از جناب رسول الله صلی الله علیه و آله
🔸 مرحوم علامه رحمة الله:
🔹 حسن حسن زاده آملی در سنه 1381 ه ق که به زیارت بیت الله کعبه معظمه توفیق یافته است،یک عشره کامله در مدینه در جوار خاتم تشرف داشته است،در امر قبله مدینه دقت تمام به کار برده است و آن را چنان یافته است که علامه بیرونی و ناصر خسرو علوی و متأخرین از اهل اروپا گفته اند که مدینه و مکه تقریبا در سطح یک دایره نصف الانهار واقعند.و همه معترف و مصدق این حقیقتند که قبله مدینه چنان است که رسول الله بدون به کار بردن هیچ گونه وسایل رصدی و ضوابط هیوی و قواعد ریاضی به سوی کعبه ایستاد و فرمود: محرابی علی المیزاب.
📚هزار و یک کلمه جلد سوم
________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
________________________________________
✍عجیب ترین موضوع
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 مرحوم علامه رحمة الله:
🔹در سیر انفسی و آفاقی عجیب تر از خود نیافتم.
📚نکته 521 هزار و یک نکته
_________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
_________________________________________
✍ چشم دل بینا
🔸 مرحوم علامه رحمة الله:
🔹 إلهی، رسولت فرموده: «شرّالعَمی عمی القلب» و چه نیکو فرمود که کور چشم سر، از مشاهده خلق محروم است و کورِ چشم دل از رویت حق. حسن را چشم سرِ بینا داده ای چشم دلِ بینا نیز ده تا خلق بین حق بین شود!
📚الهی نامه
________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
_________________________________________
13.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ راه برای تو باز است ......
یک صبح به اخلاص بیا در برما
گر کام تو برنیامد آنگه گله کن
🎥 مرحوم علامه رحمة الله
___________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
___________________________________
✍ توحید قرآنی
🔸 مرحوم علامه رحمة الله:
🔹 توحید قرآنى، توحید صمدى است، و توحید صمدى را در بسیارى از کتب و رسائلى که به قلم این کمترین تحریر شده است از آن جمله در رساله وحدت از دیدگاه عارف و حکیم تحقیق و تقریر نمودهام؛ اکنون غرضم این است که بر مبناى رصین توحید صمدى، علّیت در حقیقت تشأّن وجود است، و وجود سابق بر هر تعیّن است چنانکه مرحوم متأله سبزوارى در تعلیقهاى بر دلیل پنجم ادله تجرّد نفس ناطقه در شرح غرر الفرائد فرموده است: «و العلّیة على ما هو التحقیق هى التشأّن، و الوجود سابق على کلّ التعیّنات». در بند هیجدهم دفتر دل اشارتى بدین کلمه علیا نمودهایم:
بیا یک باره ترک ما سوا کن
خودت را فارغ از چون و چرا کن
به این معنى که نبود ماسوایى
خدا هست و کند کار خدایى
به این معنى که او فردیست بىزوج
به این معنى که او جمعیست بىفوج
به این معنى که وحدت هست قاهر
نباشد کثرتى غیر مظاهر
ندانم کیست علّت کیست معلول
که در وحدت دویى چونست معقول
چه اندر کعبه باشى و چه در دیر
ترا قبله است وجه اللّه و لا غیر
شؤون ذات حق معلول او نیست
عجب از آن که این معقول او نیست
بگویم حرف حق بىهیچ خوفی
صمد هست و صمد را نیست جوفى
بیا با یاد او مىباش دمساز
بیا خود را براى او بپرداز
برون آیکسر از وسواس و پندار
که تا بینى حقیقت را پدیدار
📚کلمه ۴۴۳| هزار و یک کلمه
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
✍شرافت علم
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 مرحوم علامه رحمة الله:
🔹از شرافت و إنافت علم است که هر هنر و صنعت در پیرى ضعیف شود بجز علم حقیقى و محلّ تعقل که مجرّد است.
📚کلمه401هزارو یک کلمه
_________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
_________________________________________
✍کتمان سر
🔸 مرحوم علامه رحمة الله:
🔹کتاب هر کس صندوق اسرار اوست، نباید اسرار اشخاص را به بیگانگان ارائه داد. نمىنگرى که حق جل و على مى- فرماید: و لا تشتروا بآیاتى ثمنا قلیلا؛ و فرمود: وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُطْلِعَکُمْ عَلَى الْغَیْبِ؛ و فرمود عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلى غَیْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ.
🔹و چه قدر در روایات امر به کتمان شد، و تا چه اندازه اصحاب ائمه علیهم السلام که خواص بودند راز دار بودند و گفتار شیخ رئیس در اول و آخر اشارات چه قدر توصیه به ضن و کتمان شد؛ و شیخ شهاب در آخر حکمت اشراق تا چه اندازه امر به امساک مىکند و و و.
📚نکته 255 هزار و یک نکته
_________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
_________________________________________
✍معرفت نفس
🔸مرحوم علامه رحمة الله:
🔹به معرفت ذات خودمان به ماوراى طبیعت معرفت یافته ایم و راه بدان پیدا کرده ایم اگر تجرد نفس ناطقه ثابت نشود تجرد عقول مجرده و نفوس مدبره از کجا ثابت می شود و به بیان مبین حضرت امیر المؤمنین على علیه السلام: من جهل نفسه کان بغیره أجهل و به بیان شریف دیگرش: من عرف نفسه فهو لغیره أعرف. و به بیان دیگرش: من عرف نفسه فقد عرف ربه. و لکن توجه داشته باش تا از تنزیه تشبیه پیش نیاید فافهم.
📚نکته 541 هزار و یک نکته
_____________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
_____________________________________
✍مهر دهن کلید دل ...
🔸 مرحوم علامه رحمة الله:
🔹از خاموشى ،گفتار زاید(به وجود میآید) و از اندیشه ،کردار لذا در دیوان راقم آمده است که:
🔹 مهر دهن کلید دل آمد بگفت پیر
🔹حاشا گمان رود که ترا این مقاله چیست
📚نکته 623 هزار و یک نکته
_________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
_________________________________________
✍ صفاى باطن و رویاى صالحه
🔸 مرحوم علامه رحمة الله:
🔹 شبى در قم در معیت حضرت استاد علامه آقا سید محمد حسین طباطبایى روحى فداه، به سوى منزل آن جناب که بیت المعمور این کمترین بوده است مى رفتیم، در اثناى راه به من فرمود: قبل از آن که به توجه بنشینى ، سوره متبرکه ((و الضحى و الم نشرح )) را بخوان که براى انتقال، و صفاى باطن، و رویاى صالحه در حال توجه بسیار مفید است.
📚انسان در عرف عرفان واقعه ۱۴، ص ۳۴
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________
✍ الهی...
🔸 مرحوم علامه رحمة الله:
🔹 کلمات سفراى الهى خود بهترین حجت بر حجت بودن آنان است که الدلیل دلیل لنفسه، آفتاب آمد دلیل آفتاب.
___________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
_________________________________________
✍ماجرای پیاده رفتن سلطان سلیمان به زیارت امیرالمومنین(علیه السلام)
🔸مرحوم علامه رحمة الله:
🔹سلطان سلیمان از سلاطین عثمانى بود. نهر حسینیه را که منشعب از شط فرات است در کربلاى معلى احداث نمود و بعد از آن به زیارت حضرت امیر المؤمنین علیه السلام مشرف گردید و در نزدیکى مشهد علوى قصد نمود که پیاده محض احترام آن حضرت مشرف شود لذا از اسب پیاده شده. قاضى عسکر که مفتى جماعت بود چون از اراده سلطان اطلاع یافت بعرض رسانید که صلاح نیست که پیاده بروید به جهت این که شما سلطان زنده هستید و در انظار موهون است با این وضع تا قبه منوره رفتن. سلطان مردد شد قرار شد که به قرآن تفأل جویند، سلطان قرآن را باز نمود این آیه اول ما یرى بود فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً سلطان بقاضى گفت سخن تو سبب شد برهنگى پا را هم مزید نمودى پس کفشها را از پاى درآورده پیاده از حدود نجف تا قبه منوره مسافت طى نمود.
📚نکته 686 هزار و یک نکته
__________________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
__________________________________________