✍🏻سِرِّ شیعه ...🔻
🔸علامه حسنزاده رضوان الله تعالی علیه:
🔹جناب استاد علامه طباطبايى فرموده اند: با آقاى كُرْبَن فرانسوى و تنى چند از دانشمندان ديگر در تهران جلسه گفت و شنود علمى داشتيم.
🔹روزى در آن جلسه مهمانى فرانسوى بر ما وارد شد، مردى فاضل بود و سوالاتى حساب شده مى كرد، اظهار داشت كه من از مطالعه در كتب ملل و نحل به اسلام رسيده ام و از اسلام به شيعه اثنا عشرى، و من مسلمانى از اماميه اثنا عشرى هستم : و حتى به سِرِّ شيعه ايمان و اعتقاد دارم .
🔹از مترجم پرسيدم : مرادش از سر شيعه چيست ؟گفت : حضرت بقيه الله قائم آل محمد.
📚فضایل و سیره چهارده معصوم
➕اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ.
➕آغاز امامت سِرِّ الشیعه حضرت حجت بن الحسن العسکری علیهم السلام تبریک عرض میکنیم 🌺🌹
_______________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
_______________________________________
✍🏻مرور بحث امام و امامت🔻
🔸علامه حسنزاده رضوان الله تعالی علیه:
🔹امام زمان در عصر محمدی، انسان کاملی است که جز در نبوت تشریعی و دیگر مناصب مستأثره ختمی، حائز میراث خاتم به نحو اتمّ است و مشتمل بر علوم، و احوال و مقامات او به طور اکمل است و با بدن عنصری در عالم طبیعی و سلسله زمان موجود است؛ چنان که لقب شریف صاحب الزمان بدان مشعر است؛ هر چند احکام نفس کلیّه الهیه وی بر احکام بدن طبیعی او، قاهر و نشئت عنصری او مقهور روح مجرد کلی اوست و از وی به قائم و حجة الله و خلیفة الله و قطب عالم امکان و واسطه فیض و به عناوین بسیار دیگر نیز تعبیر می شود
_______________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
_______________________________________
✍یک نفر مانده از این قوم که برمیگردد🔻
🔸قالَ صاحب الزمان (علیه السلام) :انَا خاتَمُ الاْوْصِیاءِ، بی یَدْفَعُ الْبَلاءُ عَنْ اهْلی وَ شیعَتی.
🔹فرمود: من آخرین وصیّ پیغمبر خدا هستم به وسیله من بلاها و فتنه ها از آشنایان و شیعیانم دفع و برطرف خواهد شد.
📚دعوات راوندی: ص 207، ح 563.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
➕مینویسم که شب تار سحر میگردد
➕یک نفر مانده از این قوم که برمیگردد
_______________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
_______________________________________
کانال علامه حسن زاده آملی
✍دنیا و عقبی ما چگونست|قسمت پنج🔻 ▪️علامه حسنزاده رضوان الله تعالی علیه: 🔹هرگاه از تو بپرسند كيستى
✍دنیا و عقبی ما چگونست|قسمت آخر 🔻
🔸علامه حسنزاده رضوان الله تعالی علیه:
🔹روزى يكى از شاگردان عيسى پيامبر عليه السلام وى را گفت: اى معلم پدرم مرد اجازه فرما كه براى كفن و دفن او بروم. عيسى عليه السلام فرمود: تو زنده اى از پى مرده مرو مرده را بگذار تا مردگان بردارند. تا از سر جميع خلق نگذرى پيش خدا نمى توانى بروى انبياء مردم را به سوى خود يعنى به مقامى كه بودند دعوت كردند و آنان را به پايه خود مى خواندند پس اگر اوحدى از مردم دعوتشان را لبيك بگويند و به مقاماتى بسيار منيع نايل شوند كه طايفه اى از كارهاى انبياء به اذن الله تعالى از آنان بروز كند چه باك.
🔹نامه را به يك بيت حافظ خاتمه مى دهيم:
همتم بدرقه راه كن اى طائر قدس
كه درازاست ره مقصد و من نو سفرم
📚نامه ها برنامه ها.
_______________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
_______________________________________
✍تا به خلق محتاج نباشی ..🔻
🔸علامه حسنزاده رضوان الله تعالی علیه:
🔹جناب دوست جواد است و گدا مى خواهد كه گدا آيينه جود حق است، گدائى كن تا محتاج خلق نشوى.
📚نامه ها برنامه.
_______________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
_______________________________________
✍بر مال و جمالِ خویش غَره مباش...🔻
🔸امام علی علیه الصلاة و السلام:
🔹لا ینبغى للعبد ان یثق بخصلتین: العافیه و الغنى، بَیْنا تَراهُ مُعافاً اِذْ سَقُمَ، وَ بَیْنا تَراهُ غنیّاً إذِ افْتَقَرَ.
🔹سزاوار نیست که بنده خدا، در دوران زندگى به دو خصوصیّت اعتماد کند و به آن دلبسته باشد: یکى عافیت و تندرستى و دیگرى ثروت و بى نیازى است. زیرا چه بسا در حال صحّت و سلامتى مى باشد ولى ناگهان انواع مریضى ها بر او عارض مى گردد و یا آن که در موقعیّت و امکانات خوبى است، ناگهان فقیر و بیچاره مى شود، ـ پس بدانیم که دنیا و تمام امکانات آن بى ارزش و بىوفا خواهد بود و تنها عمل صالح مفید و سودبخش مى باشد .
📚 بحارالانوار
_______________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
_______________________________________
✍روایتی در باب روح و جسم و شرح آن🔻
🔸علامه حسنزاده رضوان الله تعالی علیه:
🔹كلينى، صاحب كافى، و غير او از آن روايت مى كنند که مفضل، از امام صادق عليه السلام چنين روايت كرده است:مَثَل روح مومن و بدنش مانند دانه گوهرى در صندوق است ، هر گاه آن را از صندوق بيرون برند صندوق به كنار انداخته مى گردد و بدان اعتنايى نمى شود و امام فرمود:ارواح با بدن آميخته نيستند و كار بدن را به خودش وا نمى گذارند، و همانا كه ارواح براى بدن كله هاى محيط به آن اند.
🔹چنانكه در اين حديث ملاحظه مى فرماييد، امام روح و بدن را به دانه گوهر و صندوق مثل زده و تشبيه كرده است. اين گونه تعبيرات براى تقريب اذهان به حقايق واقعى اشياء را كماهى ارائه دهند. امام نفرمود كه روح در بدن است آن چنان كه گوهر در صندوق است، بلكه فرمود مثل آن چنين است. و در آخرت روايت به تجرد ارواح استدلال فرموده است كه ارواح با بدن آميخته نيستند و بدن را به خود وا نمى گذارند. زيرا كه بدن قائم به روح است و از اين فرمود:( بدن را بر خودش وا نمى گذارند)، صريح است كه بدن استقلال به خود ندارد، و تا دست تصرف روح بالا سرش نباشد بدن نيست، و آنگاه بدن است كه در تحت سيطره و سلطه روح و شانى از شئون و مظهر و مجلايى از ظهور و بروز آثار روح باشد.
📚پندهای حکیمانه.جلد سوم
_______________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
_______________________________________
کانال علامه حسن زاده آملی
✍روایتی در باب روح و جسم و شرح آن🔻 🔸علامه حسنزاده رضوان الله تعالی علیه: 🔹كلينى، صاحب كافى، و غير
✍نکته ای در تکمیل مطلب قبل🔻
🔸علامه حسنزاده رضوان الله تعالی علیه:
🔹ناگفته نماند كه (( بدن )) تور شكار و سوارى راهوار است ، مبادا با او چنان كنيم كه نه به كار شكار آيد و نه تواند سوار را به جايى برساند، ره چنان رو كه رهروان رفتند.
🔹كسى به ما نگفته كه شب و روز را با دانه خرما به سر بريم ، در حد اعتدال بدن نياز به تعيش دارد: كُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا
🔹انسان كامل آن كسى است كه حق هر صاحب حقى را اداء مى كند.
📚جلد سوم پندهای حکیمانه
_______________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
_______________________________________
✍🏻مطلبی که مکرر بیان شده 🔻
🔸علامه حسنزاده رضوان الله تعالی علیه:
🔹ما كارى مهم تر از خود سازى نداريم و اين هدف انسان بيدار است ، انسانى كه در منزل يقظه قرار گرفته است ، كه اولين مرحله را فرموده اند يقظه است ، بيدارى است.
🔹يعنى تا انسان در خواب است كه نمى داند كيست و نمى گويد كه من كيستم ؟ وقتى بيدار شد، دردش گل كرد، به دردش كه رسيد، به درمانش هم مى رسد، مى گويد من كيستم ؟ و به دنبال استاد و مربى مى رود، به دنبال كمال مى رود، ديگر از تو حركت از خدا بركت !
🔹 و ما كارى همان طور كه در طليعه عرضم تقديم داشتم ، مهم تر از اين خودسازى نداريم و لذا كسانى كه به اين حقيقت رسيده اند، مى بينيم كه چه قدر حرف هاشان حساب شده است ، چانه شان را عقل مى گرداند. در خوراكشان ، در عباداتشان ، در حضورشان ، در مراقباتشان ، در محاسباتشان ، در برخورد به خلق شان كه :
خلق را چون آب دان صاف و زلال
اندر آن تابان صفات ذوالجلال
📚جلد سوم پندهای حکیمانه
_______________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
_______________________________________
✍🏻خود فراموشی دنیا و آخرتت را میگیرد🔻
🔸علامه حسنزاده رضوان الله تعالی علیه:
🔹كسى كه خود را فراموش كرده است ، دنيا و آخرتش هر دو را از دست داده است ، چنين كسى اهل دنيا هم نيست ، زندگى دنيا هم براى او لذت بخش نيست . مشاغل و آرزوهاى دنيوى و خواسته هاى نفسانى ، انسان را مبتلاى به مرض غفلت مى كند كه از توجه به ملکوت ، و سير و سلوك روحانى و نيل به لقاء الله باز مى ماند.
🔹خداوند سبحان در سوره والشمس يازده بار قسم ياد فرمود و جواب قسم اين كه : (( قد افلح من زكيها و قد خاب من دسيها )) رستگار كسى است كه نفس را تزكيه كرد و پاك گردانيد و نااميد و زيانكار شد كسى كه نفس را گم كرد و از دست داد و در پى اصلاح و تزكيه آن برنيامد. )
📚جلد سوم پندهای حکیمانه
_______________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
_______________________________________
✍🏻معنی هفت درب جهنم و هشت درب بهشت 🔻
🔸علامه حسنزاده رضوان الله تعالی علیه:
🔹آن كه در مدارك سبعه ی خود كه حواسّ خمس و خيال و وهماند، حقِ نظر ادا كند، آنها را ابواب مكاسب خود يابد، پس اگر در تحت تدبير و فرمان عقل نباشند هفت باب جهنّمند، و اگر باشند هشت باب بهشت. لاجرم هركس بهشت يا دوزخ خويش است
📚صد کلمه در معرفت نفس- کلمه 68
_______________________________________
💠کانال علامه حسنزاده💠
♦️●@alame_Hasanzade●♦️
_______________________________________
✍🏻در مورد پست قبل توضیح خواسته شد 🔻
🔹توضیح مختصر آنکه : مقصود از عبارت (مَدارک سَبعه) یعنی قوای هفتگانه انسان که شامل قوای پنجگانه مادی به اضافه قوه وهم و خیال خواهد بود
🔹و مقصود از عبارت( حق نظر ادا کند ...تا...مکاسب خود یابد) : یعنی خوب به این قوای هفتگانه دقت کنید متوجه خواهید شد که این قوا آخرت ساز هستند و ابزار کسب اخروی ما هستند .
🔸نتیجه گیری : عبارت (پس اگر خوب الی آخر فرمایش استاد ):یعنی اگر این قوای هفتگانه را قوه ی هشتمی به اسم عقل کنترل کند میشوند هشت درب بهشت انسان ولی اگه قوه عقل را رها کنیم به فعلیت نخواهد رسیدو قوای هفتگانه هم آلوده به عالم آخرت منتقل خواهند سد که میشود هفت درب جهنم پس ما در واقع بهشت یا جهنم اعمال خودمان هستیم