صلى الله عليك يا اميرالمؤمنين
صلي الله عليك يا فاطمة الزهراء يا بنت محمد
.
بخشی از وصیت حضرت زهراء (س) به امیر المؤمنین:
«أَنْتَ أَوْلَى بِي مِنْ غَيْرِي حَنِّطْنِي وَ غَسِّلْنِي وَ كَفِّنِّي بِاللَّيْلِ وَ صَلِّ عَلَيَّ وَ ادْفِنِّي بِاللَّيْلِ وَ لَا تُعْلِمْ أَحَداً وَ أَسْتَوْدِعُكَ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَى وُلْدِيَ السَّلَامَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة»
.
«یا على! تو از دیگران براى (غسل و كفن) من مقدم هستى، پس من را حنوط كن و غسل بده و شبانگاه کفنم کن و بر بدنم نماز بگذار، شبانه من را به خاک بسپار و احدى را از فوت من آگاه نکن، من تو را بخدا میسپارم و تا روز قیامت به فرزندانم سلام میرسانم».
.
📚 منبع: بحار الأنوار، ج۳، ص۲۱۴
🔶 @alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org
#خاطرات_علامه_عسکری
🔶 اگر به من اجازه دهند…🔶
راوی: حجت الإسلام و المسلمین سلیمی (خواهر زاده علامه عسکری)
گاهی اوقات که علامه به حمام میرفتند، آقا زادههایشان ایشان را میبردند و کمرشان را کیسه میکشیدند. ما هم دوست داشتیم که افتخار این خدمت نصیب ما شود و آخرش قسمت من شد تا یکی دو بار کمر ایشان را کیسه بکشم. داخل حمام بودیم.
به مرحوم علامه گفتم: «حاج آقا! من یک چیزی از شما میخواهم.»
با شوخی و خنده میگفت: «پول نخواه هر چی میخواهی بگو!»
من هم میگفتم: «نه حاج آقا پول نمیخواهم از شما.»
گفتند: «چی میخواهی؟»
گفتم: «حاج آقا میشه من را آن دنیا شفاعت کنید؟»
علامه عسکری حالتی داشتند، وقتی میخواست به یک چیزی فکر کند، شانههایش را بالا میبردند، سرشان را پایین میآوردند و چشمهایشان را میبستند. برایمان ثابت شده بود که این حالت علامه یعنی یک حسّ ناراحتی است. ناراحت میشدند، به فکر فرو میرفتند. من هم خیلی ناراحت و پشیمان شدم که چرا این سؤال را از ایشان کردم؟! سکوتشان قریب به ۵ الی ۶ دقیقه طول کشید (حالا یا کمتر یا بیشتر) و جوابی به من ندادند. من هم دیگر هیچ صحبتی نکردم و به خودم گفتم که بیش از این مایه اذیت حاج آقا نشوم. بعد از این مدت سرشان را بلند کردند و گفتند: «علی! به دو شرط این کار را برایت میکنم.»
گفتم: «چی حاج آقا شرطش؟»
فرمودند: «اولا این اجازه را به من بدهند که شفاعت کنم. ثانیا این که تو هم خودت را اهل شفاعت بکن.»
یعنی اعمالت را جوری انجام بدهی تو این دنیا که آن دنیا این لیاقت برایت ایجاد بشود که بتوانم تو شفاعت کنم. علامه عسکری حتی نسبت به این سؤال هیچ تعارفی با من نداشتند. مثلا بگویند: «آره إنشاءالله و…». ایشان با صراحت به من فهماند که «تلاش بکن خودت را اهل شفاعت بکنی» قصدشان این بود که «مراقب اعمالت باش» ایامی که ما با مرحوم علامه بودیم خیلی دوران مغتنمی بودند. همیشه حسرت و غصه آن دوران را میخورم.
🔶 @alaskari_farsi
🌍 https://alaskari.org/fa/اگر-به-من-اجازه-دهند/
🔶دولت ماییم🔶
🔶 @alaskari_farsi
🌍 https://alaskari.org/fa/خاطرات-علامه-عسکری/دولت-ماییم/
#خاطرات_علامه_عسکری
🔶دولت ماییم🔶
راوی: حجت الإسلام و المسلمین سلیمی (خواهر زاده علامه عسکری)
مرحوم علامه عسکری، نقل میکردند: در آن دورانی که امام خمینی تبعید شده و اوائلی که ایشان به نجف آمده بودند، یک عده از علمای نجف، به سبب برخوردهای تندی که امام خمینی نسبت به دولت منحوس محمد رضا پهلوی داشتند، خدمت آیة الله العظمیٰ سید محسن حکیم آمدند. آیة الله سید محسن حکیم آن هنگام یکی از مراجع بزرگ شیعه بود و علامه عسکری دست راست ایشان به حساب میآمد. آن عده به قول خودشان نسبت به اقدامات حضرت امام خمینی معترض بوده و معتقد بودند که «ایشان خیلی علیه دولت شاه صحبت میکند و… ما هم یکسری برنامههای اسلامی و فرهنگی در ایران داریم، با این حرفهایی که ایشان میزند، برنامههای ما را هم آن جا متوقف میکند و حساب ایشان را بر گردن ما هم میگذارند…»
برای همین از آیة الله حکیم خواسته بودند که با امام خمینی صحبت بکند تا به قول معروف، ایشان مقداری کوتاه بیاید و این قدر تند صحبت نکند. آقای حکیم هم پذیرفته بودند و بنا شد جلسهای با حضور چند تن از مراجع عراق آن زمان برگزار شود. از جمله حاضران در این جلسه آیة الله سيد محسن حکیم، آیت الله شاهرودی، علامه عسکری و امام خمینی و چند نفر دیگر بودند. علامه میافزود: آیة الله حکیم به حضرت امام گفته بود که ما با شما موافقیم و این شاه را قبول نداریم. این مرد بر حق نیست. اما شما هم این قدر تند نروید. میخواهید کاری بکنید، برنامهای دارید، با این شدت و حدّت عمل نکنید که ما اگر یک وقت برنامهای یا کاری داشتیم بتوانیم انجام دهیم؛[مرحوم علامه عسکری میگفتند که کلام آیة الله حکیم این بود]:
«یک کاری بکنيد اگر فردا خواستیم ریشی برای این دولت گرو بگذاریم آنها بپذیرند و حرف ما را زمین نزنند.»
علامه میگفتند: وقتی صحبتهای آقای حکیم تمام شد. حضرت امام خیلی عصبانی شدند و ایستادند به طوری که عبا از یک دوش ایشان افتاد وفرمودند:
«سید! من نمیخواهم دولتی باشد که شما بخواهید ریش برای آنها گرو بگذارید، دولت ماییم. دولت شمایید. آنها باید به فکر باشند که برای ما ریش گرو بگذارند، نه این که ما نگران باشیم»
بعد هم حضرت امام با همان عصبانیت از مجلس خارج شدند. مرحوم علامه میگفتند وقتی ایشان از مجلس خارج شدند، آقای حکیم دستی بر ریششان کشیدند وفرمودند:
«بالا غیرتا این سید راست میگوید. کجاها را دارد میبیند. دولت ماییم. اینها باید از ما حساب ببرند.»
🔶 @alaskari_farsi
🌍 https://alaskari.org/fa/خاطرات-علامه-عسکری/دولت-ماییم/
#انتشارات
📗 انتشار کتاب: «مع علي الوردي في کتابه وعاظ السلاطین»
✒ تألیف: علامه سید مرتضی عسکری
«علی الوَردی» یکی از روشنفکران سکولارِ عراقیست، -مشابه «کسروی» جامعه خودمان- که دیدگاههای لیبرالی وی نزد اهالی اندیشه در عراق آشناست. علامه عسکری در رد و پاسخ به شبهات او، این کتاب را تألیف و منتشر میکند. کتاب پیرامون موضوعات «اخلاق»، «حجاب»، «پدیدهی انحراف جنسی» و «شبهه جبریگری» میپردازد.
این کتاب به زبان اصلی یعنی عربی است. ترجمهی فارسی آن به زودی از مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری، منتشر خواهد شد. إنشاءالله.
اطلاعات بیشتر:👇
🌍 https://alaskari.org/fa/product/کتاب-مع-علي-الوردي-في-وعاظ-السلاطين/
.
🔶 @alaskari_farsi
🔶 @alaskari_farsi
#انتشارات
مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری تقدیم میکند:
📗 کتاب: «مع علي الوردي في کتابه وعاظ السلاطین»
✒ تألیف: علامه سید مرتضی عسکری
مدعیان روشنفکری و سکولار مذهبان، همه ادیان را محترم میشمارند به جز اسلام، همه دیدگاهها را محترم میدانند به جز فتاویٰ، با همه پوششها مشکلی ندارند به جز حجاب! خط فکری این جماعت فقط در جامعهی مسلمان ایران نبوده. در جامعهی عراق نیز امثال این لیبرال مسلکان فعالیت داشته و دارند. یکی از این شخصیتها «علی الوَردی» در عراق است. کسی شبیه به کسروی خودمان. علی الوردی(۱۹۱۳-۱۹۹۵م)، فارغالتحصیل دانشگاه شیکاگو و استاد علوم اجتماعی در عراق است. وی در سال ۱۹۵۴ میلادی کتابی به نام «وعاظ السلاطین» را انتشار داده و در این کتاب علیه وعظ و ارشاد، واعظان (روحانیت) و حجاب و بسیاری معتقدات دینی دیگر تاخته است. در همان دوران، علامه عسکری در پاسخ و نقد دیدگاههای علی الوردی، مطالبی را در روزنامهی «أخبار المساء» منتشر میکند و سرانجام بخشی از همان مقالات در کتابی مجزا تدوین شده و به نام «مع علي الوردي في کتابه وعاظ السلاطين [=همراه با علی وردی در کتابش وعاظ سلاطین] منتشر میکند.
🔶 موضوعات کتاب🔶
علامه عسکری در این کتاب به این مسائل میپردازد:
🔸 دیدگاه اسلام راجع به معاش و زندگی دنیایی چیست؟
🔸 آیا پدیدهی وعظ موجب بروز اختلالِ چندگانگی شخصیت در آحاد اجتماع میشود؟ (آنچنان که دکتر وردی مدعی شده!)
🔸 منشأ حجاب و دیدگاه اسلام پیرامون آن چیست؟
🔸 آیا شدت یافتن حجاب در جامعه، موجب بروز و رواج انحرافات جنسی میشود؟ (آن طور که دکتر وردی ادعا کرده!)
🔸 منشأ بروز انحراف جنسی (لواط و خانههای فحشاء) در جامعه اسلامیِ دوران عباسیان چه بوده؟
🔸 آیا انسان کنترلی بر طبیعت حیوانی خود در زمان ارتکاب مفاسد ندارد؟ (آنچنان که دکتر وردی باور دارد!)
🔸 ماهیت جبرگرایی مدرن چیست؟
و بسیاری مسائل و موضوعات دیگر…
که علامه در این کتاب به آنها پرداخته است. این کتاب به زبان عربی است. ترجمه فارسی آن در حال انجام است و به زودی از همین مرکز منتشر خواهد شد. إنشاءالله.
اطلاعات بیشتر:👇
🌍 https://alaskari.org/fa/product/کتاب-مع-علي-الوردي-في-وعاظ-السلاطين/
.
🔶 @alaskari_farsi
🔶 @alaskari_farsi
#انتشارات
📗 انتشار قسمت هفدهم از مجموعه #علی_مائدة_الکتاب_و_السنة با عنوان: «الجمع بین العمرة و الحج في شهر الحج»
✒ تألیف: علامه سید مرتضی عسکری
✅ به زبان عربی
✅ توسط: مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری
اطلاعات بیشتر:👇
🌍 https://alaskari.org/fa/product/الجمع-بين-العمرة-و-الحج-في-شهر-الحج/
.
🔶 @alaskari_farsi
🔶 @alaskari_farsi
یکی از تألیفات علامه عسکری «#علی_مائدة_الکتاب_و_السنة» میباشد که در پاسخ به شبهات متعدد وهابیت علیه مکتب اهلبیت (علیهم السلام) تألیف شده بود. این مجموعه در زمان حیات ایشان به صورت کتابچههای چند قسمتی منتشر شده که هر کتابچهای به یک موضوع میپردازد:
۱) گریه بر میت، از سنتهای پیامبر (ص)؛
۲) بزرگداشت یاد انبیاء و بندگان صالح الهی؛
۳) صلوات بر محمد و آل محمد، از سنتهای پیامبر (ص)؛
۴) عدالت صحابه؛
۵) آیهی تطهیر در منابع دو مکتب [خلفاء و اهلبیت]؛
۶) از حدیث پیامبر: برای این امت دوازده سرپرست خواهد بود؛
۷) مصحف، در روایات و آثار؛
۸) بداء؛
۹) ازدواج موقت در اسلام؛
۱۰) بررسی پیرامون جبر و تفویض و قضاء و قدر
۱۱) عصمت انبیاء و رسولان؛
۱۲) ساخت و ساز بر قبور انبیاء و اولیاء و انتخاب این اماکن به عنوان مساجد و اماکنی برای عبادت؛
۱۳) توسل به نبی (ص) و تبرک به آثار ایشان؛
۱۴) صفات خداوند جلّ جلاله؛
۱۵) شیعیان اهلبیت (ع)
۱۶) از تاریخ حدیث
✅ قسمت هفدهم از این مجموعه توسط مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری منتشر و تقدیم میگردد: «جمع میان عمره و حج در ماه حج»
🔶 فهرست محتویٰ
🔸 مقدمه
🔸 درباره عمره تمتع و حج تمتع
🔸 حج تمتع
🔸 حج افراد
🔸 در فقه اهلبیت (ع)
🔸 حج قرآن
🔸 در فقه مکتب خلفاء
🔸 سنت رسول الله (ص) در عمره
🔸 سنت رسول الله (ص) در حج تمتع
🔸 خلاصه روایات در [بیان] سنت رسول الله (ص)
اطلاعات بیشتر:👇
🌍 https://alaskari.org/fa/product/الجمع-بين-العمرة-و-الحج-في-شهر-الحج/
.
🔶 @alaskari_farsi
🔶 @alaskari_farsi
قال أمیر المؤمنین (علیه السلام):
عَلَيْكُمْ بِكِتَابِ اللَّهِ فَإِنَّهُ الْحَبْلُ الْمَتِينُ وَ النُّورُ الْمُبِينُ وَ الشِّفَاءُ النَّافِعُ وَ الرِّيُّ النَّاقِعُ وَ الْعِصْمَةُ لِلْمُتَمَسِّكِ وَ النَّجَاةُ لِلْمُتَعَلِّقِ لَا يَعْوَجُّ فَيُقَامَ وَ لَا يَزِيغُ فَيُسْتَعْتَبَ وَ لَا تُخْلِقُهُ كَثْرَةُ الرَّدِّ وَ وُلُوجُ السَّمْعِ مَنْ قَالَ بِهِ صَدَقَ وَ مَنْ عَمِلَ بِهِ سَبَق.
امیر المؤمنین (علیه السلام) فرمود:
بر شما باد به کتاب خدا، كه طناب محكم الهى، و نور آشكار و درمانى مفید است، كه تشنگى را رفع کند، نگهدارنده كسى است كه به آن متمسک شود و مایهی نجات آن كس است كه به آن چنگ آويزد، كجى ندارد تا راست شود، و گرايش به باطل ندارد تا از آن باز گردانده شود، و تكرار و شنيدن پياپى آيات، قدیمیاش نمیکند، و گوش از شنيدن آن خسته نمیشود. كسى كه با قرآن صحبت بکند راست گفته و هر كس به آن عمل كند پيشتاز است.
📚 منبع: نهج البلاغة، خطبه ۱۵۶
🌍 https://alaskari.org
.
🔶 @alaskari_farsi
🔶 @alaskari_farsi
#انتشارات
📗 انتشار کتاب #تمحیص_سنة_الرسول
✒ تألیف: دکتر سید کاظم عسکری
✅ به زبان عربی
✅ توسط: مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری
اطلاعات بیشتر:👇
🌍https://alaskari.org/fa/product/کتاب-تمحیص-سنة-الرسول-۱/
.
🔶 @alaskari_farsi
🔶 @alaskari_farsi
کتاب #تمحیص_سنة_الرسول یعنی خالصسازی سنت رسول الله (ص) [از شوائب تحریف] توسط دکتر سید کاظم عسکری، ریاست مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری تألیف شده است.
✅ موضوعات جلد اول کتاب:
🔶 بخش اول: مباحث مقدماتی
🔸 فصل اول: اسباب ظهور اختلاف میان مسلمانان
🔸 فصل دوم: مثالهایی از روایات متعارض و متناقض
🔶 بخش دوم: کتاب و سنت
🔸 فصل اول: قرآن و علوم آن
🔸 فصل دوم: سنت پیامبر (ص)
🔸 فصل سوم: جعل و جعل کنندگان، اسرائیلیات
🔸 فصل چهارم: آثار منع [حدیث] و جعل [آن]
🔶 بخش سوم: اجتهاد و مجتهد
🔸 اجتهاد و مباحثی که از آن متفرع میشود
🔸 صحابه و صحابی و عدالت او
🔸 فصل سوم: بررسی و تحلیل دیدگاهها و سخنان
🔶 بخش چهارم: معیارهای خالصسازی و روشهای نقد
🔸 بخشی از تاریخ نقد حدیث
🔸 فصل دوم: معیارهای نقد حدیث
🔶 بخش پنجم: خالصسازی سنت شریف پیامبر (ص)
مشاهده کتاب:👇
🌍 https://alaskari.org/fa/product/کتاب-تمحیص-سنة-الرسول-۱/
.
🔶 @alaskari_farsi
🔶 @alaskari_farsi