#معالم_المدرستین
#گزیده_کتاب
🔸هم پیمانی مشروط با پیامبر اکرم (ص)
🔶 @alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org
#معالم_المدرستین
#گزیده_کتاب
🔸اهتمام رسول الله (ص) در تعیین صاحبان امر پس از خود
🔶 @alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org
#معالم_المدرستین
#گزیده_کتاب
🔸نزاع بر سر امر در سقیفه بنی ساعده
🔶 @alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org
33.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سخنرانی_علامه
#کلیپ_علامه
🔶چرا یهود در زمانه پیامبر (ص) در شهر مدینه سکونت داشتند؟
چرا قوم یهود که در اصل ساکن شامات بودند، عدهای از آنها پیش از زمان پیامبر به حجاز و خصوصا شهر مدینه هجرت کردند؟ و در زمان پیامبر بخشی از جامعه شهر یثرب (همان مدینة النبی) را یهودیان شکل میدادند. علامه سید مرتضی عسکری در ضمنِ یک سخنرانی با موضوع سیره پیامبر اکرم (ص)، به این موضوع اشاره میکند.
🔶 @alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org
🔶به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر خم و ولایت امیرالمؤمنین و یعسوب الدین امام المتقین، علی بن ابیطالب (علیهما السلام)
صمیمانهترین تبریکات خود را در مرکز العلامة العسکری للدراسات الإسلامية تقدیم شما عزیزان و سروران گرامی مینماییم.
🔸مرحوم آیت الله علامه عسکری (ره) به عنوان یکی از بزرگترین مدافعان حریم امامت و ولایت کتابی را با عنوان ولایة الإمام علي في الكتاب و السنة به رشته تحریر در آوردند که در واقع پاسخی است به سؤال ابوسلمان عبد المنعم بلوچ که پرسیده بود «چرا نام علی در قرآن نیامده است؟!»
🔸در این کتاب نویسنده محترم به موضوع تعیین ولی امر بر اساس آیات قرآنی و همچنین بر مبنای کتابهای پیروان مکتب خلفاء میپردازند که در ضمن آن موضوع غدیر و تعداد ائمه مسلمین بیان شده است.
🔸در بخش دیگر از این کتاب مرحوم علامه عسکری (ره) به موضوع مهدویت از دیدگاه پیروان مکتب اهلبیت و مکتب خلفاء پرداختهاند.
🔶 @alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org
🏴انا لله و انا الیه راجعون
◼️روح ملکوتی آیتالله تسخیری به ملکوت اعلی پیوست.
▪️آیت الله محمد علی تسخیری رئیس شورای عالی مجمع تقریب و #مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام در سن ۷۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.
از طرف مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری این مصیبت وارده را به محضر امام زمان عجل الله فرجه الشریف ومقام معظم رهبری حوزه های علمیه قم و نجف وبیت مکرم ایشان تسلیت گفته و از خداوند منان میخواهیم ایشان را با اهل بیت علیهم السلام محشور فرماید
الفاتحه مع الصلوات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقتل حضرت عباس به بیان مرحوم علامه عسکری
27.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سخنرانی_علامه
فارغ از نگاه درون دینی، با مطالعه تاریخی به واقعه کربلاء میتوان به حقایقی دست یافت. خصوصا مقایسه میانِ اهداف اصحاب امام حسین (ع) و پیروان یزید، خود گویای بسیای حقایق است که علامه عسکری در این کلیپ به این موضوع میپردازد. البته این سخنرانی در سال پنجاه و دو شمسی ارائه شده که گزیدهای از آن گلچین شده است.
🔶 @alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org
#مصاحبه_مجله_علوم_حدیث_با_علامه_عسکری
🍃 قسمت اول
🔸مصاحبهکننده🔸
از این که لطف کردید و وقتی را به این گفتگو اختصاص دادید، تشکر میکنم. ما معمولاً گفتگوها را با پرسش از تاریخ تولد و محیط تربیت و زندگی علمی شروع می کنیم که به خصوص برای حدیث پژوهان جوان، جاذبه زیادی دارد.
🔸علامه عسکری🔸
بسم الله الرحمن الرحیم. زحمت کشیدید و تشریف آوردید. من هم متشکرم. من نمیدانم کجای زندگیام ممکن است به درد مخاطبان علوم حدیث بخورد؛ اما به هر حال، پرسشهای شما را بی پاسخ نمی گذارم.
من در سامرا به دنیا آمدم. پدرم مرحوم سید محمد اسماعیل، از علماء و داماد آیت الله میزا محمد شریف عسکری تهرانی (خاتمة المحدثین) بود. خانواده پدری و مادری من ایرانی و اهل ساوه و تهران بودند که در سامراء ساکن شده بودند. با این که در طفولیت یتیم شدم، در ده سالگی که مرا به طلبگی سپردند، خواندن و نوشتن عربی و فارسی را خوب میدانستم. از همان آغاز کتابخوانی، به مطالعه کتابهای سیره و تاریخ پیامبر و اصحاب و فتنههای صدر اسلام و سفر نامهها (مثل سفرنامه ابن جبیر و ابن بطوطه و سفرنامههای اروپاییان به مشرق) علاقه داشتم و داستان استعمار بلاد اسلامی را دنبال میکردم. مثلاً رساله دخانیه را که نوشته یکی از شاگردان میرزای شیرازی بود، در حالی که هنوز نسخه خطی بود، در کتاب خانه پدر بزرگم (جد مادریام که وکیل میرزا بود) خواندم. کتاب خانه مرحوم جدم در دسترس من بود و هرچه کتاب میخواستم، میگرفتم و میبردم خانه و میخواندم و حتی شبها روی پشت بام هم کتاب می خواندم و گاهی تا کتاب را تمام نمیکردم، نمیخوابیدم، در حالی که خانوادهام خیال می کردند من خوابم و بعد از طلوع فجر، برای بیدار کردنم میآمدند. اینها اولین مطالعات من بود و من تا جوان بودم، هیچ وقت این مطالعه را رها نکردم. دروس حوزوی را تا معالم در حوزه علمیه سامرا خواندم که از عصر مرحوم میرزای شیرازی هنوز حوزه گرمی بود و اساتید خوبی داشت.
📚 منبع: مجله علوم حدیث
🔶 @alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org
#مصاحبه_مجله_علوم_حدیث_با_علامه_عسکری
🍃 قسمت دوم
🔸مصاحبه کننده🔸
استاد! در حوزه سامرا چه کتابهایی را درس گرفتید؟
🔸علامه عسکری🔸
ده ساله بودم که جامع المقدمات را خواندم. بعد هم همان کتابهای رسمی حوزه عراق را: سیوطی، مختصر، مغنی، حاشیه، مطول، شرح جامی، شرح ابن عقیل، قوانین، معالم، شرح لمعه و بعضی کتابهای فقهی و اصولی متداول دیگر در این سطح. البته من غالباً دو سه درس را با هم میگرفتم و کتابها را زود طی میکردم. بعضی کتابها را تماماً نزد استاد نمیخواندم. بخشی را درس میگرفتم و یک جاهایی را مباحثه و سؤال و رفع اشکال میکردم. با این حال، من الآن خیلی از اشعار مطول را هنوز از حفظ دارم. در قم، من و هم بحثم مرحوم حاج شیخ مرتضی حائری، هر کتابی را از دو جایش مباحثه می کردیم. خلاصه کم تر کتابی را تا آخر نزد استاد خواندم. من و حاج شیخ مرتضی، قبل از نشستن پیش استاد، حتماً آن درس را در همین فیضیه بحث می کردیم.
📚 منبع: مجله علوم حدیث
🔶 @alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org
#مصاحبه_مجله_علوم_حدیث_با_علامه_عسکری
🍃 قسمت سوم
🔸مصاحبه کننده🔸
چه شد به قم آمدید و چه شد که برگشتید.
🔸علامه عسکری🔸
زندگی من در عراق، از در آمد املاک پدریمان – که در ساوه داشتیم – میگذشت، نه از سهم امام. وقتی رضاخان اجازه نداد که این جور در آمدها به عراق برسد، در ۱۳۵۰ قمری [حدود ۱۳۱۰ش] راهی حوزه علمیه قم شدم. آن روزها دوره مرجعیت مرحوم آیت الله شیخ عبد الکریم حائری بود. حجره من در فیضیه، در طبقه اول، حجره دوم سمت چپ (از صحن) بود. در قم، دروس سطح عالی را در محضر مرحوم آقای مرعشی و حاج شیخ محمد حسین شریعتمدار ساوجی که – عموزادهام بود – تلمذ کردم.
📚 منبع: مجله علوم حدیث
🔶 @alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org
#مصاحبه_مجله_علوم_حدیث_با_علامه_عسکری
🍃 قسمت چهارم
🔸مصاحبه کننده🔸
استاد! غیر از فقه و اصول، به درس دیگری هم می رفتید؟
🔸علامه عسکری🔸
بله. در مباحث اخلاق و تهذیب حاج شیخ مهدی پایین شهری شرکت میکردم. در درس کلام امام خمینی هم حاضر می شدم. ایشان صبحهای ماه رمضان، در حجره اول صحن کوچک، دست راست (از راهرو صحن بزرگ)، باب حادی عشر را درس میگفتند. تا قم بودم، این درس عقائد ایشان را شرکت کردم. در تفسیر هم از حاج میرزا خلیل کمرهای استفاده بردم.
📚 منبع: مجله علوم حدیث
🔶 @alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org
#مصاحبه_مجله_علوم_حدیث_با_علامه_عسکری
🍃 قسمت پنجم
🔸مصاحبه کننده🔸
از هم بحثهای خودتان چیزی نفرمودید. شنیدهایم که با آقا سید محمود طالقانی، دوستی داشتهاید.
🔸علامه عسکری🔸
بله. البته من هم بحث آیت الله طالقانی نبودم. ایشان به خاطر فعالیتهایی که داشت، در درس های رسمی حوزه کمی عقب تر از ما بود؛ اما من و ایشان، دوست و هم مرام و هم رأی بودیم. حجره ایشان، طبقه بالای فیضیه بود. ایشان دوست نزدیک من بود و من هم به ایشان علاقه خاصی داشتم و درقضیه طرحی که دو نفری ریختیم برای تحصیل و تعلیم «تفسیر و علوم قرآن » و «احادیث غیر فقهی » و «بحثهای عقائد» در حوزه و رفتن به سمت شیوههای درست «تبلیغ دین»، خیلی صمیمیتر شدیم. چند نفر دیگر را هم همراه خودمان کردیم و نُه نفر شدیم و این حرفها را در حوزه آن وقت قم مطرح کردیم و البته تازگی داشت و حوزه، تحمل این حرفها و این فعالیتها را نداشت و کار ما با مخالفت آقای حاج میرزا مهدی (پدر زن آیت الله گلپایگانی) که مدیر حوزه قم بود و انصافاً مدیر خوبی هم بود، مواجه شد و بر سر همین قضیه بود که من احساس شکست کردم و از حوزه قم قهر کردم و در سال ۱۳۵۳ قمری برگشتم سامرا و کفایه را آن جا پیش حاج شیخ حبیب الله اشتهاردی، معروف به مدرس عسکری، که از شاگردان حاج شیخ هادی تهرانی بود (و اینها مکتب خاصی در علم اصول داشتند)، تمام کردم و دروس خارج را دیگر در عراق بودم.
📚 منبع: مجله علوم حدیث
🔶 @alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org
#مصاحبه_مجله_علوم_حدیث_با_علامه_عسکری
🍃 قسمت ششم
🔸مصاحبه کننده🔸
از طرحی که داشتید، بیشتر بفرمایید… و انگیزهتان.
🔸علامه عسکری🔸
گفتم که مطالعات من در حوزه، محدود به فقه و اصول نبود. من پر مطالعه بودم و میدیدم که پهلوی، سعی دارد فرهنگ غرب را در ایران، ترجمه بکند. در عراق هم غربزدگی به صورت جدی شروع شده بود. هر کسی آن روز اهل مطالعه بود، میفهمید که وضع مسلمانان در دنیا بسیار رقت بار است. در چنین شرایطی، حوزههای علمیه شیعه به تعبیر امروز من:«تک بعدی» یا «تک علمی» شده بودند. وقتی حوزه را با حوزههای عصر صدوق و مفید و طوسی و علامه حلی مقایسه میکردم، به خاطر آن همه غفلتی که از اوضاع علمی و اجتماعی روزگارمان داشتیم، احساس وظیفه میکردم که یک کاری و یک حرکتی بکنم. تصورم این بودم که اگر علمای گذشته شیعه – که نام بردم – بودند، تفسیر و عقائد و تاریخ و حدیث غیر فقهی و علوم عقلی و استدلالی و زبان خارجی و این طور چیزها را قطعاً درس میگفتند. شیخ صدوق، قریب دویست تألیف در علوم مختلف اسلامی دارد. علامه حلی ۲۱ کتاب در امامت دارد. کتابهای أمالی را نگاه کنید که چه قدر احادیثشان متنوع و متناسب با آن عصرهاست. خوب، این بزرگواران، فقه هم تدریس میکردهاند. تا عصر مجلسی، علمای شیعه این طور بودهاند. نمونههایی از این بررسی تاریخی را در آخر جلد سوم معالم المدرستین آوردهام که مثلاً چگونه اصول کافی را درس میگفتهاند و به شاگردها اجازه روایت و تدریس میدادهاند.
من میدیدم که در حوزه آن روز قم، تفسیر خواندن، اصلاً تکلیف درسی نبود و یک کار ذوقی محسوب میشد. این بود که با یکی دو نفر همفکر، جمعی ۹ نفره درست کردیم و تصمیم گرفتیم در حوزه قم و در معرض دید طلبهها، درس تفسیر بگذاریم و تفسیر بخوانیم. آن روزها حوزه اصلاً تنوع درسی امروز را نداشت. طلبهها درس تفسیری را که برای حاج میرزا خلیل کمرهای در مسجد نو (پشت شیخان) گذاشته بودیم یا مباحثه تفسیری را که در ایوان مسجد امام حسن عسکری (ع) داشتیم، می دیدند و می خندیدند و رد میشدند و میگفتند: اینها در شبهای درس و تحصیل، تفسیر میخوانند! خوب، ما میخواستیم درس تفسیر و درس عقائد و درس حدیث، در حوزه رواج پیدا کند و خودمان هشت، نه نفری، همین درس ها را در جنب درسهای فقه و اصولمان میخواندیم و در مورد و ضعیت مسلمانهای دنیا هم مطالعه و گفتگو میکردیم و من خودم هر نوبت که برای سر زدن به اقوامم به تهران میرفتم، کتابهای تازهای می خریدم که ببینم در دنیا و جهان اسلام و در ایران و در قشر روشن فکر ما چه می گذرد.
📚 منبع: مجله علوم حدیث
🔶 @alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org