#یاران_جاودان_امام_حسین (علیه السلام)
🔶مقتل بریر🔶
یزید بن معقل خارج شد و به من گفت: «ای بریر بن حضیر چگونه می بینی این که خدا با تو کرده؟»
گفت: «خدا با من به خدا قسم نیکی کرده و تو را مبتلای شر کرده است.»
گفت: «دروغ می گویی! و پیش از این دروغگو نبودی! آیا به یاد می آوری آن روزی که در جماعت بنی لوذان با تو قدم میزدم و تو می گفتی که: عثمان بن عفان فرد مسرفی بوده و معاویـة بن ابی سفیان خود، گمراه و گمراه کننده است و پیشوای هدایت و حق علی بن ابیطالب است؟»
بریر به او گفت:«شهادت می دهم که این نظر و قول من است.»
یزید بن معقل به او گفت: «و من هم شهادت می دهم که تو از گمراهانی!»
بریر بن حضیر گفت: «آیا آماده هستی که با تو مباهله کنم و بگذاریم که خداوند دروغگو را لعنت کند و اهل باطل را بکشد؟ و بعد از آن [به میدان مبارزه] خارج شوم و با تو مبارزه کنم.»
راوی گوید:هر دو خارج شدند و دست هایشان را بالا بردند تا از خدا بخواهند که دروغگو را لعنت کند و اهل حق، اهل باطل را بکشد. سپس هر یک از آن ها در میدان مقابل هم ایستادند. دو ضربه علیه همدیگر رد و بدل کردند. که در این حین یزید بن معقل ضربهای خفیف بر بریر بن حضیر وارد کرد که ضربهاش به او هیچ آسیبی نرساند. و بریر چنان ضربهای بر او وارد کرد که کلاه خودش دو نیم شد و به مغزش رسید. چنان زمین خورد که انگار از یک مکان مرتفع افتاد، و در حالی که شمشیر بریر بر سرش مانده بود. گویی [الآن] او را میبینم که شمشیر [فرو مانده در سر یزید] را تکان میداد [تا از کله او درآورد].
رضی بن منقذ از سپاه عمر سعد [وقتی مرگ یزید بن معقل را دید] به بریر حمله کرد و با او گلاویز شد. آنها لحظاتی با هم مبارزه کردند و سپس بریر بر سینهی او نشست. رضی فریاد زد: «مددکاران و دفاع کنندگان [از سپاه ما] کجا هستند؟» در این حین، کعب بن جابر ازدی با نیزه به سوی بریر حملهور شد و آن را در کمرش فرو برد و باز به کمرش زد تا آن که بریر را از روی رضی بن منقذ به زمین انداخت و ضربه طوری بود که سر نیزه در کمر بریر فرو رفته بود. سپس با شمشیر روی آورد و او را به شهادت رساند.
📚 منبع: جلد سوم کتاب معالم المدرستین علامه عسکری
🔸کانال رسمی علامه عسکری در ایتا
💠@alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org
#معالم_المدرستین
#محرم
#عکس_نوشته
#اصحاب_امام_حسین
🔶عمرو بن قرظه انصاری🔶
📚منبع: معالم المدرستین، مرحوم علامه عسکری
🔸کانال رسمی علامه عسکری در ایتا
💠@alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org
متن عکسنوشتههای فوق تقدیم به مخاطبانی که میخواهند آن را در کانالها منتشر کنند.
👇👇👇
#یاران_جاودان_امام_حسین (علیه السلام)
قسمت دوم: عَمْرو بن قرظة الانصاری، نامه رسان امام حسین (ع)
🔸عمرو بن قرظه در یک نگاه🔸
✅ عنوان: عمرو بن قرظة بن کعب انصاری
✅ پدر: قرظة بن کعب که در زمان خلافت امام علی (ع) والی کوفه بود.
🔸 نامه رسان امام حسین (ع)🔸
تصور کنید در حضور امام حسین (ع) باشید و حضرت به شما اعتماد کند و نامهاش را به شما بسپارد تا آن را به جایی برسانید. چه سعادتی بالاتر از این؟
این سعادت نصیب عمرو بن قرظه انصاری شد. زمانی که امام حسین (علیه السلام) خواست تا عمر سعد را ببیند، عمرو بن قرظة را به سوی سپاه عمر بن سعد فرستاد و نامهای به او داد و امام در آن نامه خواست تا امشب عمر بن سعد ایشان را ملاقات کند. عمر بن سعد با بیست اسبْ سوار خارج شد و امام حسین (ع) نیز [حدودا] به همین تعداد آمد و امام حسین تا پاسی از شب با عمر سعد گفت و گو کرد.[۵]
اما سعادت بالاتر از آن، شهادت در رکاب امام است. در ظهر کربلا بعد از شهادت بریر، عمرو بن قرظة از طرف سپاه امام حسین (ع) وارد میدان شد. در حالی که رجز می خواند:
قَدْ عَلِمَتْ كَتِيبَةُ الْأَنْصَارِ
أَنِّي سَأَحْمِي حَوْزَةَ الذِّمَارِ
ضَرْبَ غُلَامٍ غَيْرِ نَكْسٍ شَارٍ
ونَ حُسَيْنٍ مُهْجَتِي وَ دَارِي
«گروه انصار می دانند که من از حیطه حرم آل محمد (ص) حمایت میکنم، با ضربهی جوانی که خودم و خانوادهام فدای حسین میکنم»
عمرو بن قرظة جنگ نمایانی کرد تا اینکه به شهادت رسید.
برادر عمرو بن قرظة الانصاری که علی یا زبیر نام داشت در سپاه عمر بن سعد بود. وقتی کشته شدن برادرش را دید فریاد زد: «ای حسین! ای کذّاب پسر کذّاب! برادرم را گمراه کردی و فریب دادی تا اینکه او را کشتی؟!» امام حسین (ع) فرمود: «خداوند برادرت را گمراه نکرده، بلکه او را هدایت کرده و تو را گمراه کرده است.» گفت: «خدا مرا بکشد اگر تو را نکشم یا بدون [کشتن] تو بمیرم!» سپس به سمت امام حسین (ع) حمله برد. نافع بن هلال (از یاران امام حسین علیه السلام) مقابل او قرار گرفت و با نیزه او را به زمین زد. یاران علی بن قرظه [از سپاهیان عمر سعد] او را حمل کردند و نجاتش دادند و بعد مداوایش کردند و خوب شد.
📚 منابع: معالم المدرستین، علامه عسکری، جلد سوم؛ وقعة الطف، ابو مخنف کوفی.
🔸کانال رسمی علامه عسکری در ایتا
💠@alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org
#یاران_جاودان_امام_حسین (علیه السلام)
قسمت سوم: سعید بن عبد الله حنفی
🔶حامل نامه کوفیان🔶
سعید بن عبد الله حنفی همراه با هانئ بن عروه، نامههای کوفیان را به امام حسین (ع) رساند. امام حسین (ع) نیز در جواب نامه کوفیان، نام این دو تن را در نامه مبارک خویش ذکر کرده:
«(بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ) مِنَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ إِلَى الْمَلَإِ مِنَ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُؤْمِنِينَ- أَمَّا بَعْدُ: فَإِنَّ هَانِئاً وَ سَعِيداً قَدِمَا عَلَيَّ بِكُتُبِكُمْ وَ كَانَا آخِرَ مَنْ قَدِمَ عَلَيَّ مِنْ رُسُلِكُمْ وَ قَدْ فَهِمْتُ كُلَّ الَّذِي اقْتَصَصْتُمْ وَ ذَكَرْتُمْ وَ مَقَالَةُ جُلِّكُمْ أَنَّهُ لَيْسَ عَلَيْنَا إِمَامٌ فَأَقْبِلْ لَعَلَّ اللَّهَ أَنْ يَجْمَعَنَا بِكَ عَلَى الْهُدَى وَ الْحَقِّ وَ إِنِّي بَاعِثٌ إِلَيْكُمْ أَخِي وَ ابْنَ عَمِّي وَ ثِقَتِي مِنْ أَهْلِ بَيْتِي فَإِنْ كَتَبَ إِلَيَّ أَنَّهُ قَدِ اجْتَمَعَ رَأْيُ مَلَئِكُمْ وَ ذَوِي الْحِجَا وَ الْفَضْلِ مِنْكُمْ عَلَى مِثْلِ مَا قَدِمَتْ بِهِ رُسُلُكُمْ وَ قَرَأْتُ فِي كُتُبِكُمْ أَقْدَمُ عَلَيْكُمْ وَشِيكاً إِنْ شَاءَ اللَّهِ فَلَعَمْرِي مَا الْإِمَامُ إِلَّا الْحَاكِمُ بِالْكِتَابِ الْقَائِمُ بِالْقِسْطِ الدَّائِنُ بِدِينِ الْحَقِّ الْحَابِسُ نَفْسَهُ عَلَى ذَاتِ اللَّهِ وَ السَّلَامُ.»
ترجمه نامه امام (ع): «بسم الله الرحمن الرحیم. از طرف حسین بن علی به جماعت مسلمین و مؤمنین- اما بعد: هانِئ و سعید با نامههایتان به نزد من آمدند و این دو از آخرین فرستادگان شما بودند و همه آن چه را که بیان کردید و یاد آور شدید، فهمیدم. خلاصه کلامتان این است که: «پیشوائی نداریم، بیا تا شاید خدا بوسیله تو ما را بر هدایت و حق گردهم آورد.» من برادرم و پسر عمویم و مورد اعتمادم از خاندانم [مسلم بن عقیل بن ابی طالب] را به سوی شما میفرستم. اگر او برایم بنویسد که نظر بزرگان شما و خردمندان و فاضلان از میانتان همان است که فرستادگان شما آوردهاند و در نامههایتان خواندهام، به زودی نزدتان خواهم آمد إن شاء الله. به جان خود سوگند، امام کسی نیست جز حاکم [حکم کننده] به کتاب خدا و قیام کننده به قسط [عدالت] و دیندار به دین حق و کسی که نفس خود را در [اطاعت از] ذات الهی حبس کند. و السلام.»
📚 منابع:
شیخ مفید، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص: 39؛
ابن شهر آشوب، مناقب آل أبي طالب عليهم السلام، ج4، ص: 90
🔸کانال رسمی علامه عسکری در ایتا
💠@alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org
#یاران_جاودان_امام_حسین (علیه السلام)
قسمت سوم: سعید بن عبد الله حنفی
🔶ابراز وفاداری در کنار یاران مخلص در شب عاشوراء🔶
هنگامی که امام در شب عاشوراء با اصحاب خود سخن گفت و به آنها فرمود:
«گمان میکنم روز [برخورد] ما با آنها فردا باشد. بدانید نظر من این است که همه شما با آزادی بروید. از طرف من عهدی بر گردن شما نیست. این شب است و شما را میپوشاند، از آن استفاده کنید و بروید. هر یک از شما دست یکی از اهلبیتم را بگیرد و در آبادیها و شهرهایتان پراکنده شوید تا آنکه خدا گشایشی ایجاد کند. که این جماعت [سپاه عمر بن سعد] من را میخواهند و اگر به من دست یابند از تعقیب دیگران صرفنظر میکنند.»
در این بین عباس بن علی (ع) برخاست و گفت:
«چرا این کار را بکنیم؟ تا پس از تو بمانیم؟! خدا هرگز به ما این را نشان ندهد!»
بعد باقی هاشمیون همین مضمون را گفتند. سپس اصحاب امام حسین (ع) یک به یک وفاداری خود را ابراز کردند از جمله مسلم بن عوسجه اسدی گفت: «آیا ما شما را رها کنیم؟ آن وقت در ادای حق شما چه عذری پیش خدا ببریم؟ به خدا قسم تا آنجا [جنگ کنم] که نیزهام را در سینههایشان بشکنم و به قدری آنها را با شمشیرم بزنم که دستهاش جدا شود و هرگز تو را رها نمیکنم. و اگر هم سلاحی در دستانم نبود با سنگ به آنها پرتاب میکردم تا آنکه همراه شما بمیرم.»
سعید بن عبد الله حنفی گفت: «به خدا قسم تو را رها نمیکنیم تا خدا بداند در غیبت رسول او از شما محافظت کردیم. به خدا قسم اگر حتی بدانم که کشته شوم سپس زنده شوم سپس زنده سوزانده شوم و سپس تکه تکه شوم و سپس با من این اتفاق هفتاد بار بیفتد شما را رها نخواهم کرد. چرا این کار را نکنم و در حالی که کشتنی یکباره است و بعد از آن بزرگی و کرامتی خواهد بود که تا ابد پایانی ندارد.»
سپس که زهیر بن القین گفت: «به خدا قسم دوست دارم کشته شوم سپس زنده شوم و باز کشته شوم و این چنین هزار بار کشته شوم و تا خدا کشته شدن را از شما و جوانمردان از خاندان شما دفع کند...» و یکی یکی از اصحاب، به امام این گونه دلداری دادند.
📚 منبع: ابو مخنف کوفی ۱۴۱۷ ق, ص۱۹۷-۱۹۹
🔸کانال رسمی علامه عسکری در ایتا
💠@alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org
#یاران_جاودان_امام_حسین (علیه السلام)
قسمت سوم: سعید بن عبد الله حنفی
🔶مقتل سعید بن عبد الله حنفی🔶
مدتی بعد از ظهر، هر دو سپاه با هم جنگیدند و جنگشان سخت در گرفت و افراد عمر بن سعد به امام حسین (ع) نزدیک شدند. در این حین سعید حنفی مقابل امام ایستاد و آنها وی را هدف تیرهایشان قرار دادند در حالی که او مقابل امام ایستاده بود تا آن جا که به زمین افتاد.
در نقلی دیگر آمده که ابو ثمامه صیداوی در ظهر معرکه عاشوراء به امام حسین (ع) عرض کرد: «جانم فدای شما ای ابا عبد الله. اینان نزدیک تو شدهاند. نه به خدا قسم [اجازه نمیدهم] کشته شوی تا آن که من پیش از شما کشته شوم و دوست دارم خدای پروردگارم را ملاقات کنم در حالی که این نماز [ظهر و عصر] را خوانده باشم.»
امام حسین (ع) سرش را به آسمان بالا برد و فرمود: «نماز را یاد کردی خدا تو را از نمازگزاران قرار دهد. بله الآن اول وقت نماز است.» سپس امام فرمود تا از لشکریان عمر سعد بخواهند که دست از جنگ بردارند تا نماز بخوانند. در این حین حصین بن نمیر گفت: «این نماز مقبول خدا نمیشود.» حبیب بن مظاهر به او گفت: «فکر کردی نماز از پسر رسول خدا قبول نمیشود ای خائن پیمان شکن؟!» حصین به حبیب حمله کرد و حبیب نیز بر او حمله کرد و بر صورت اسب حصین زد و اسبش رم کرده و دو پای خود را بالا آورد و حصین به زمین افتاد. یارانش به دادش رسیدند و او را نجات دادند.
امام حسین به نحو اضطرار به نماز ایستاد و سعید بن عبد الله حنفی و زهیر بن قین جلو ایستادند تا از امام (ع) و سایر اصحاب نمازگزار، محافظت کنند. نقل شده که سعید بن عبد الله مقابل امام حسین (ع) ایستاد و خود را مورد هدف تیرهای آنها قرار داد. هر کجا امام نشست و برخاست میکرد، او نیز مقابل امام میایستاد و از ایشان محافظت میکرد تا آن که به زمین افتاد و میگفت:
«خداوندا آنها را همچون لعنت عاد و ثمود لعنت کن. خداوندا سلام مرا به پیامبرت برسان و به او بگو که چه دردی از زخمها کشیدم. من با این کار خواستم ذریه پیامبرت را نصرت دهم.» سپس به شهادت رسید. بر بدنش ۱۳ تیر فرو رفته بود و این به جز زخمهای نیزه و شمشیر که بر بدنش بود.
📚 منابع:
علامه عسکری، معالم المدرستین. ج۳، ص۱۳۸.
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج45، ص: 21.
🔸کانال رسمی علامه عسکری در ایتا
💠@alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org
#معالم_المدرستین
#محرم
#عکس_نوشته
#اصحاب_امام_حسین
🔶برادران جابری🔶
📚منبع:
معالم المدرستین، مرحوم علامه عسکری
وقعة الطف، ابو مخنف کوفی
🔸کانال رسمی علامه عسکری در ایتا
💠@alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org
متن عکسنوشته فوق، برای مخاطبینی که مایلند آن را در کانالهای اجتماعی منتشر کنند.👇👇
#یاران_جاودان_امام_حسین (علیه السلام)
قسمت چهارم: برادران جابری
🔶اشک ایثار برای امام زمان (ع)🔶
چه ماهیتی پشت اشک بر اباعبد الله نهفته است؟ برخی کوفیان نیز در عرصه کربلاء بر امام اشک ریختند ولی با لشکریان عمر سعد محشور شدند. دلهایشان با امام زمانشان بود ولی شمشیرهایشان علیه ایشان. امام به مطالبهی عمومی آنان، وطن را رها و به سمت اصلاح امت حرکت کرد. حرکتی از جنس ایثار... ولی عدهی کمی با حرکت امام همراه شدند. سکون کوفیان به دشمن فرصت داد تا سوار آنان شود و به موضع انفعال ببرد. اشکی که از سر سکون و انفعال باشد را چه فایده؟ یاران امام نیز برای امام اشک ریختند. اما آنها نه برای خود، که برای مظلومیت امام گریستند و در پس اشکهایشان حرکت به سوی ایثار برای امام زمان (ع) و اهداف ایشان بود. از جمله این شهیدان جاودان، دو برادر جابری بودند. متأسفانه، معلومات کمی از آنها در منابع تاریخی ثبت شده اما همین معدود کلماتی که راجع به آنها ثبت شده برای ما نعمتی است:
🔶برادران جابری🔶
روز عاشوراء، دو جوان نزد امام حسین (ع) رفتند در حالی که گریه میکردند. نامشان «سيف بن حارث بن سريع» و «مالك بن عبد بن سريع» بود و هردو پسر عموى يكديگر و در عين حال برادر رضاعی همدیگر بودند. امام (عليه السّلام) فرمود: «برادرزادههايم، چه چيز شما را به گريه انداخته است؟
به خدا قسم امید دارم بزودى چشمتان [با ورود به بهشت] روشن شود.» گفتند: «خدا ما را فدايت كند! نه به خدا قسم، براى خودمان گريه نمىكنيم، براى شما مىگرييم، مىبينيم در محاصره قرار گرفتهاى و ما نمىتوانيم از شما دفاع كنيم!» امام (عليه السّلام) فرمود: «خدا به شما به خاطر ناراحتىتان از محاصره شدن من و جانبازیتان در يارى رساندنم، بهترين پاداش متّقين را عنايت فرمايد.» بعد دو جوان جابرى رو به ميدان جنگ به پيش رفتند و همچنان رويشان را به طرف امام حسين (عليه السّلام) برمىگردانيدند و مىگفتند: «السلام عليك يا بن رسول اللّه.» حضرت فرمود: «و عليكما السلام و رحمة اللّه»، سپس رفتند و جنگيدند تا سرانجام به شهادت رسیدند. رحمت خدا بر آن دو باد.
📚 منابع:
علامه عسکری، معالم المدرستین. ج۳، ص۱۴۱.
وقعة الطف، ص۲۳۴.
🔸کانال رسمی علامه عسکری در ایتا
💠@alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org
🔶 نظر سنجی از مخاطبان🔶
عکسنوشتههایی که در کانال ایتای مرکز ملاحظه میکنید، در اصل برای شبکه اجتماعی اینستاگرام طراحی شدهاند و اینجا علاوه بر متن، عکسنوشتهها نیز منتشر میشوند برای هر دو طیف مخاطبان:
۱) کسانی که محتوای بصری را میپسندند.
۲) کسانی که محتوای متنی را ترجیح میدهند.
مایلیم به نحو مستقیم از مخاطبان نظر سنجی کنیم:
❓کدام یک از هر دو محتویٰ را ترجیح میدهید؟
1⃣ مجتوای بصری
2⃣ محتوای متنی
3⃣ هر دو محتویٰ همزمان
نظر خود و حتی پیشنهادهای خود را با ادمین کانال در میان بگذارید:
👇👇👇
@Abu_husayn
از مخاطبان عزیزی که در نظر سنجی شرکت کردهاند، متشکریم.🌹
نتیجه نظر سنجی تا الآن، به شرح زیر است:
1⃣ محتوای بصری: ۷۵٪
2⃣ محتوای متنی: ۲۵٪
🚫 متأسفانه، گاهی پیام رسان ایتا، دارای نارسائیهایی است که ما را در ارسال محتوای بصری (تصاویر) گرفتار میکند.
✳ اما تمام تلاشمان را میکنیم تا جای ممکن، محتوای تصویری را علاوه بر اینستاگرام، در این جا نیز منتشر کنیم، مضافا بر این که محتوای متنی نیز برای سهولت در انتشار تقدیم میگردد.
با تشکر
👥 روابط عمومی مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری
#معالم_المدرستین
#محرم
#عکس_نوشته
#اصحاب_امام_حسین
🔶حنظلة بن اسعد🔶
📚منبع:
معالم المدرستین، مرحوم علامه عسکری
اللهوف، سید ابن طاووس
وقعة الطف، ابو مخنف کوفی
🔸کانال رسمی علامه عسکری در ایتا
💠@alaskari_farsi
🌍 www.alaskari.org