eitaa logo
مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری
567 دنبال‌کننده
559 عکس
75 ویدیو
2 فایل
اینجا حفظ و نشر آثار علامه عسکری است، برای احیاء مکتب اهل‌بیت حفظ و نشر یعنی فقط چاپ و نشر نیست بلکه استمرار راه علامه است حرکتی در راستای ظهور منجی (عج) ☘️نشر کتب ☘️کلاس‌های آموزشی ☘️پاسخ به شبهات ارتباط با ادمین @alaskari_org 🌍 www.alaskari.org
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 مُجَدِّد فقه محمدی (ص)🔶 پس از رحلت نبی مکرم اسلام، سیاست منع نشر حدیث توسط برخی از خلفای مسلمین پایه‌گذاری و پیگیری شد تا بدانجا که در زمان معاویه صراحتا جعل حدیث با شدت و حدّت فراوان صورت پذیرفت. حتی بعضا به دنبال تحریف در آیات قرآنی و حتی حذف آن‌ها بودند. به طور مثال عمرو عاص پیشنهاد رشوه بسیار بالایی داده بود برای کسی که آیه آخر سوره کوثر را که در شأن پدرش عاص بن وائل نازل شده بود، حذف نماید. از دیگر موارد می‌توان به فضیلت تراشی برای برخی افراد که حتی بعضا مورد لعن پیامبر (ص) قرار گرفته بودند و کوبیدن یاران و صحابه واقعی رسول الله (ص) و یا لعن آن‌ها در بالای منابر اشاره کرد . این رویه ادامه داشت تا زمان امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) که به دلیل ضعف دولت اموی و جنگ‌های داخلی که توسط بنی‌العباس آغاز شده بود، این فرصت را برای این دو امام بزرگوار فراهم نمود تا سنت‌های صحیح نبوی را احیاء و نشر نمایند. به ویژه حضرت امام صادق (ع) که با تشکیل حلقات درس و مباحثه، به تربیت شاگردان پرداختند و از این میان می‌توان به افرادی همچون هشام بن حکم، ابان بن تغلب، زراره، هشام بن سالم، حمزه طیار و جابر بن حیّان... اشاره نمود. علامه بزرگوار آیت الله سید مرتضی عسکری در مقاله‌ای با عنوان «الإمام الصادق محيي السنة النبویة» به تفصیل در این باره سخن گفته‌اند که در سایت مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری موجود است. یکی دیگر از مطالبی که تذکر آن در این مجال ضروری است، آن است که با اقدامات به جا و محکم و قاطع حضرت امام صادق (ع) در احیای سنت‌های نبوی (ص) برخی به غلط از ایشان به عنوان رئیس مذهب یاد می‌کنند که باید دقت کنیم آن‌چه را که این امام بزرگوار در انجام آن تلاش فراوان نمودند، بیان دقیق و صحیح سنت نبوی است که سال‌ها بود از مسیر اصلی خود خارج و یا اصلا اجرا نمی‌شد. پس حق آن است که از این امام بزرگوار به عنوان مُجَدِد فقه محمدی (ص) نام ببریم. ✒ حجت الاسلام علی سلیمی 🔶 @alaskari_farsi 🌍 www.alaskari.org
🔶 مناظره امام صادق با ابو حنیفه🔶 عصر امام صادق (ع) عصر برخورد اندیشه‌ها و پیدایش فرق و مذاهب مختلف بود و در اثر برخورد فرهنگ و معارف اسلامی با فلسفه‌ها و عقائد و آراء فلاسفه و دانشمندان یونان، شبهات و اشکالات گوناگونی پدید آمده بود، از این رو امام صادق (ع) جهت معرفی اسلام و مبانی تشیع، مناظرات متعدد و پر هیجانی با سران و پیروان این فرقه‌ها و مسلک‌ها داشت. طی آن‌ها با استدلال‌های متین و منطق استوار، پوچی عقائد آنان و برتری مکتب اسلام را ثابت می‌کند. از میان مناظرات گوناگون امام به عنوان نمونه مناظره آن حضرت را با ابوحنیفه پیشوای فرقه حنفی، از نظر خوانندگان محترم می‌گذرانیم: روزی ابو حنیفه برای ملاقات با امام صادق (ع) به خانه امام آمد و اجازه ملاقات خواست. امام اجازه نداد. ابوحنیفه گوید: «دم درب، مقداری توقف کردم تا این که عده‌ای از مردم کوفه آمدند و اجازه ملاقات خواستند. امام به آن‌ها اجازه داد. من با آن‌ها داخل خانه شدم. وقتی به حضورش رسیدم گفتم: شایسته است که شما نماینده‌ای به کوفه بفرستید و مردم آن سامان را از ناسزا گفتن به اصحاب محمد (ص) نهی کنید، بیش از ده هزار نفر در این شهر به یاران پیامبر ناسزا می‌گویند. امام فرمود: مردم از من نمی‌پذیرند. ابوحنیفه: چگونه ممکن است سخن شما را نپذیرند، در صورتی که شما فرزند پیامبر خدا هستید؟! امام صادق (ع): تو خود یکی از همان‌هایی هستی که گوش به حرف من نمی‌دهی. مگر بدون اجازه من داخل خانه من نشده‌ای و بدون این که بگویم ننشستی و بی‌اجازه شروع به سخن گفتن ننمودی؟ شنیدم که تو بر اساس قیاس فتوی می‌دهی؟ ابوحنیفه: آری! امام صادق (ع): وای برتو. اولین کسی که بر این اساس نظر داد شیطان بود؛ وقتی که خدا به او دستور داد به آدم سجده کند، گفت: من سجده نمی‌کنم، زیرا که من را از آتش آفریدی و او را از خاک و آتش گرامی‌تر از خاک است. (سپس امام برای اثبات بطلان قیاس، مواردی از قوانین اسلام را که بر خلاف این اصل، ذکر کرد و فرمود:) به نظر تو کشتن کسی به نا حق مهم‌تر است، یا زنا؟ ابوحنیفه: کشتن کسی به ناحق امام صادق (ع): (بنابراین اگر عمل کردن به قیاس صحیح باشد) پس چرا برای اثبات قتل، دو شاهد کافی است، ولی برای اثبات زنا ۴ گواه لازم است؟ آیا این قانون اسلام با قیاس توافق دارد؟ ابوحنیفه: نه امام صادق (ع): بول کثیف‌تر است یا مَنی؟ ابوحنیفه: بول امام صادق (ع): پس چرا خداوند در مورد اول مردم را به وضو امر کرده ولی در مورد دوم دستور داده غسل کنند؟ آیا این حکم با قیاس توافق دارد؟ ابوحنیفه: نه امام صادق (ع): نماز مهم‌تر است یا روزه؟ ابوحنیفه: نماز امام صادق (ع): پس چرا بر زن حائض قضای روزه واجب است ولی قضای نماز واجب نیست؟ آیا این حکم با قیاس توافق دارد؟ ابوحنیفه: نه امام صادق (ع): آیا زن ضعیف‌تر است یا مرد؟ ابوحنیفه: زن امام صادق (ع): پس چرا ارث مرد دو برابر ارث زن است؟ آیا این حکم با قیاس سازگار است؟ ابوحنیفه: نه امام صادق (ع): چرا خداوند دستور داده اگر کسی ۱۰ درهم سرقت کرد، دستش قطع شود، در صورتی که اگر کسی دست کسی را قطع کند، دیه آن ۵۰۰ درهم است. آیا این با قیاس سازگار است؟ ابوحنیفه: نه امام صادق (ع): شنیده‌ام که این آیه را: «در روز قیامت به طور حتم از نعمت‌ها سؤال می‌شوید»، چنین تفسیر می‌کنی که: خداوند مردم را در مورد غذاهای لذیذ و آب‌های خنک که در فصل تابستان می‌خورند، مؤاخذه می‌کند. ابوحنیفه: درست است. من این آیه را این طور معنی کرده‌ام. امام صادق (ع): اگر شخصی تو را به خانه‌اش دعوت کند و به غذای لذیذ و آب خنکی از تو پذیرایی کند و بعد به خاطر این پذیرایی بر تو منّت گذارد، در باره چنین کسی چگونه قضاوت می‌کنی؟ ابوحنیفه: می‌گویم آدم بخیلی است. امام صادق (ع): آیا خداوند بخیل است؟! (تا این که روز قیامت در مورد غذاهایی که به ما داده، ما را مورد مؤاخذه قرار دهد؟) ابوحنیفه: پس مقصود از نعمت‌هایی که قرآن می‌گوید انسان درباره آن مؤاخذه می‌شود چیست؟ امام صادق (ع): مقصود، نعمت ولایت ما خاندان رسالت است. 📗 منبع: سیره پیشوایان، تألیف مهدی پیشوائی 🔶 @alaskari_farsi 🌍 www.alaskari.org
🔶 در باره مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری🔶 بعد از رحلت عالم ربانی حضرت آیت الله علامه عسکری (ره) ضرورت بازنگری در چاپ انتشارات تألیفات معظم له و همچنین به چاپ رساندن مکتوبات علامه عسکری که تنها بر روی کاغذ باقی مانده بود و حفظ و نگهداری اصولی این مکتوبات (که همگی در اختیار آقای دکتر سید کاظم عسکری بود) احساس می‌شد. بر این اساس به درخواست آقای دکتر عسکری و همیاری حجت الاسلام سلیمی نسبت به این امر اقدام مقتضی صورت گرفت و ضمن راه اندازی مرکز العلامة العسکری للدراسات الإسلامیة، اقدامات ذیل صورت پذیرفت: ✅ ۱) آماده سازی مکتوبات مرحوم علامه در خصوص جلد چهارم معالم المدرستین؛ ✅ ۲) آماده سازی مکتوبات مرحوم علامه در خصوص جلد سوم عقائد الاسلام من القرآن الکریم؛ ✅ ۳) اقدام علی حده در مورد ایمان ابوطالب به دستخط مبارک مرحوم علامه؛ ✅ ۴) موضوع بندی نوار‌های صوتی و تصویری و تهیه لیست منظمی در این باره؛ ✅ ۵) دسته بندی مقالات مرحوم علامه عسکری در موضوعات مختلف؛ ✅ ۶) اقدام در خصوص تهییه یک زندگی نامه جامع از علامه عسکری بر اساس مستندات بعضا منحصر به فرد در مورد معظم له؛ ✅ ۷) اسکن کامل از تمام مخطوطات و مکتوبات مرحوم علامه عسکری؛ ✅ ۸) چاپ کتاب «جمع القرآن و مصطلحات قرآنیه» تألیف علامه عسکری؛ ✅ ۹) آماده به چاپ کتاب «مع الدکتور الوردی فی کتابه وعاظ السلاطین» نوشته علامه عسکری؛ ✅ ۱۰) اقدام به ترجمه برخی از کتاب‌ها و مخطوطات علامه عسکری به زبان‌های فارسی و انگلیسی؛ ✅ ۱۱) فعال سازی سایت علامه عسکری به آدرس: www.alaskari.org و صفحه اینستاگرام: alaskari.farsi و همچنین کانال مرکز العلامة العسکری للدراسات الاسلامیه در پیام رسان ایتا به آدرس: @alaskari_farsi در این میان از حمایت‌ها و نقطه نظرات اساتید محترم به ویژه آیت الله جاودان و آیت الله تهجدی و سایر عزیزان و همراهان بهره برده و از پیشنهادات و انتقادات همه فرهیختگان و علاقه‌مندان به علامه عسکری استقبال می‌کنیم. مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری 🔶 @alaskari_farsi 🌍 www.alaskari.org
💖امشب ڪه گلے نجمہ بہ بر آورده 🎊بر سینہ‌ے عرشیان شـرر آورده 💖گویند بہ‌گوش هم در افلاڪ و زمین 🎊حق حضرٺ زهـراے دگر آورده 🌼 🌸 🌼🎉
13.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا ابو حنیفه از شاگردان امام صادق ع محسوب میشد؟ علامه عسکری معتقد بودند که این حرف یک دروغ تاریخی است (یعنی ابوحنیفه اصلا شاگرد امام صادق (ع) نبوده است) علامه افزودند: این حرف تو مانند این است که بگویی [عبدالکریم] سروش شاگرد عسکری بود. 🔶 @alaskari_farsi 🌍 www.alaskari.org
این صاحبان امر یا همان فرمان‌داران چه کسانی هستند که خدا اطاعت از آن‌ها را بعد از فرمان‌بری از خود و رسولش، عنوان کرده است؟ در قرآن کریم فرموده: «أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم‏؛ از خدا و رسول اطاعت کنید و نیز از صاحبان امر (فرمان‌داران)» پیروان مکتب خلفاء صاحبان امر را علمای دین و فرماندهان لشکر و نیز خلفای اربعة معنی کرده‌اند (کسانی که منصوب از جانب مردم هستند). اما پیروان مکتب اهل‌بیت (ع) صاحبان امر را ۱۲ امام می‌دانند که منصوب از جانب پیامبرند. به راستی صاحبان امر حقیقی کیستند؟ یکی از راه‌های تحقیق در این مسأله این است که بدانیم خود «أمر یا همان فرمان» دقیقا چیست؟ و متقن‌ترین روش برای تحقیق این است که بررسی شود جامعه زمان رسول الله (ص)، امر را به چه معنی می‌فهمیده‌اند. علامه سید مرتضی عسکری، در بخشی از کتاب خود معالم المدرستین به ذکر چند نقل تاریخی پرداخته که نشان می‌دهد جامعه زمان رسول (ص) مفهوم «امر» را در چه معنی می‌فهمیده‌اند و عکس العمل رسول الله در قبال آن چگونه بوده؟ یکی از این نقل‌ها در این پست منعکس شده است. 🔶 @alaskari_farsi 🌍 www.alaskari.org
🔸اهتمام رسول الله (ص) در تعیین صاحبان امر پس از خود 🔶 @alaskari_farsi 🌍 www.alaskari.org
33.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶چرا یهود در زمانه پیامبر (ص) در شهر مدینه سکونت داشتند؟ چرا قوم یهود که در اصل ساکن شامات بودند، عده‌ای از آن‌ها پیش از زمان پیامبر به حجاز و خصوصا شهر مدینه هجرت کردند؟ و در زمان پیامبر بخشی از جامعه شهر یثرب (همان مدینة النبی) را یهودیان شکل می‌دادند. علامه سید مرتضی عسکری در ضمنِ یک سخنرانی با موضوع سیره پیامبر اکرم (ص)، به این موضوع اشاره می‌کند. 🔶 @alaskari_farsi 🌍 www.alaskari.org
🔶به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر خم و ولایت امیر‌المؤمنین و یعسوب الدین امام المتقین، علی بن ابی‌طالب (علیهما السلام) صمیمانه‌ترین تبریکات خود را در مرکز العلامة العسکری للدراسات الإسلامية تقدیم شما عزیزان و سروران گرامی می‌نماییم. 🔸مرحوم آیت الله علامه عسکری (ره) به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مدافعان حریم امامت و ولایت کتابی را با عنوان ولایة الإمام علي في الكتاب و السنة به رشته تحریر در آوردند که در واقع پاسخی است به سؤال ابوسلمان عبد المنعم بلوچ که پرسیده بود «چرا نام علی در قرآن نیامده است؟!» 🔸در این کتاب نویسنده محترم به موضوع تعیین ولی امر بر اساس آیات قرآنی و همچنین بر مبنای کتاب‌های پیروان مکتب خلفاء می‌پردازند که در ضمن آن موضوع غدیر و تعداد ائمه مسلمین بیان شده است. 🔸در بخش دیگر از این کتاب مرحوم علامه عسکری (ره) به موضوع مهدویت از دیدگاه پیروان مکتب اهل‌بیت و مکتب خلفاء پرداخته‌اند. 🔶 @alaskari_farsi 🌍 www.alaskari.org
🏴انا لله و انا الیه راجعون ◼️روح ملکوتی آیت‌الله تسخیری به ملکوت اعلی پیوست. ▪️آیت الله محمد علی تسخیری رئیس شورای عالی مجمع تقریب و مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام در سن ۷۶ سالگی دار فانی را وداع گفت. از طرف مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری این مصیبت وارده را به محضر امام زمان عجل الله فرجه الشریف ومقام معظم رهبری حوزه های علمیه قم و نجف وبیت مکرم ایشان تسلیت گفته و از خداوند منان میخواهیم ایشان را با اهل بیت علیهم السلام محشور فرماید الفاتحه مع الصلوات