eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
815 عکس
183 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
🖊اسلام خم رنگرزی نیست ! 🔸اسلام که خم رنگرزی نیست ، اسلام مجموع معارف اعتقادی و اخلاقی است ، و قوانینی است عملی که هر سه قسمت آن با یکدیگر متناسب و مرتبط است و با همه تمامیتش وقتی اثر می گذارد که مجموعش عملی شود 📌و اما اگر کسی معارف اعتقادی و اخلاقی آن را به دست آورده و در مرحله عمل کوتاهی کند ، البته اثری نخواهد داشت ، نظیر معجونها که وقتي يك جزء آن فاسد می شود همه اش را فاسد می کند و اثری مخالف به جای می گذارد . 📚 ترجمه تفسیر المیزان ، جلد ۴ ، صفحه ۳۰۴ @albayann
البیان
4⃣لیست مقالات شماره چهارم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🖋 بررسی نظریه شیخ ان
🔷تبیین زوایای مقاله حجت الاسلام امین اسدپور در دو فصلنامه تخصصی با عنوان: تقریر مرحوم علامه طباطبایی(ره) از نظریه روح المعنی و کاربست آن در تفسیر المیزان 📌یکی از ابتکارات علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی(ره) بسط نظریه روح المعانی در علم اصول و تقید تام به لوازم این نظریه در استنباط می باشد زیرا به گفته نگارنده، برخی این نظریه را منحصر در حکمت و عرفان میدانستند و برخی با وجود بسط و توسعه این نظریه به مرکبات اعتباری و ارتکازات عقلایی، به لوازم این نظریه در اصول پایبند نمی شدند. لذا نگارنده محترم علاوه بر توضیح مقدمات و لوازم رسیدن به این نظریه در انتها کاربست آن در تفسیر قرآن المیزان را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهند. 🔶برشی از برخی عبارات مقاله🔶 🔰علامه طباطبایی معتقدند در تمام مرکباتی که ترکیب غیر حقیقی و یا مرکبات اعتباری که معنای عام دارند، این عموم وضع به تدریج و به صورت وضع تعینی حاصل شده است و این معانی در مرتبه اول و یا در مصداق اول وضع خاص داشته اند و سپس با مواجهه با مصادیق دیگر همان رتبه معنای عام یافته اند. این معنای عام در رتبه ی خود، صدق متواطی داشته است و پس از مواجهه با مراتب دیگر و الغاء خصوصیات مرتبه اول به جامع مبهمی که صدق تشکیکی دارد، تبدیل شده است. @albayann
سوره برائت.mp3
982.3K
🎙 ⁉️به چه دلیل سوره برائت دارای آیه بسم الله الرحمن الرحیم نمی باشد؟ 📌آیا دلیل آن سازگاری سوره برائت با جلال الهی و ناسازگاری به جمال الهیست؟ ⁉️آیا سوره توبه یک سوره مستقل است یا ادامه سوره دیگری قرار می گیرد؟ @albayann
AudioMerger_AudioCutter_07-فقه حکومتی(1)(1).mp3
1.92M
🎙 🔷دو نوع نگاه به کارکرد فلسفه در فهم دین ⁉️نگرش رهبری به کارکرد فلسفه در فهم دین چیست؟ 👤استاد آیت الله فرحانی @albayann
🖊در فطرت تمام بشر ثبت است عشق به راحت و حریت و مقصود از حریت ، حریت مطلقه است که نفوذ اراده از شئون آن است . و در حیات دنیاوی این دو امر ، ممکن نیست ؛ زیرا که راحت مطلقه به هیچ وجه یافت نشود ، بلکه تمام راحتیهای آن مشوب به رنج و تعب است ؛ چه در تحصیل آن و تمهید مقدمات کثیره برای حصول آن ، و چه در حین حصول آن ، و چه بعد از حصول آن.... 📌 پس آنچه که انسان عاشق اوست ـ که راحتی مطلق است . در این عالم میسور نیست ، ولی در عالم ملکوت . به طوری که ارباب شرایع خبر دادند . این راحتی مطلق موجود است . پس انسان بالفطره متوجه عالمی است که در آن راحتی بی رنج و تعب ، و لذتی بی مزاحم و کدورت است . 📚 معاد از دیدگاه امام خمینی @albayann
دموکراسی.mp3
2.11M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🖊در رابطه با جامع شناسی و کنش سیاسی در مجامع علمی ما بحث مردم سالاری دینی را که خروجی آن شد ولایت مطلقه فقیه را ارائه کردیم وچالش بزرگی را با دموکراسی غربی شروع کردیم . دراین زمینه اشکلات متعددی به این نظریه وارد است. از آن جمله :اینکه این نوع نظریه چطور با دموکراسی توده ای یا دموکراسی نخبگانی جمع می شود؟ 📌چرا که اگر بخواهیم دموکراسی توده ای را قبول کنیم باید درانتخابات قائل به اطلاق شویم ونباید قیودی را برای آن ذکرکنیم وانتخاب کننده را آزاد بگذاریم واگر به دنبال دموکراسی نخبگانی هستیم هم با مجلس خبرگان درتعارض است چرا که باید به دنبال شورای رهبری که جمعی از نخبگان است تشکیل شود نه اینکه یک فرد بتواند برای جامعه تصمیم گیری کند. 🖊دراینجا سوالاتی مطرح می شود که استاد به تبیین این موارد می پردازد: ⁉️مدلی که اسلام برای نظام سیاسی خود انتخاب می کند چیست؟ ➖دومدل دموکراسی درغرب چگونه است؟ ➖اشکالاتی که در نگاه دموکراسی غربی به دموکراسی اسلامی است چیست؟ ➖نظریه ای که می گوید جامعه یک امت است چه تاثیری در نظام سیاسی ما دارد؟ ➖رابطه ایدئولوژی با فرهنگ چگونه است ؟ @albayann
🌱ولادت کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مبارک باد🌱 🖊تحسین امام کاظم(ع) بر عظمت علمی حضرت معصومه(س) 🔹بهره علمی حضرت فاطمه معصومه(س) در پرتو تعالیم امام کاظم و امام رضا(ع) از ویژگیهای شخصیتی این بانوی بزرگوار است. مرحوم داماد اول از کتاب کشف اللثالی این داستان مشهور را درباره فضایل علمی حضرت فاطمه معصومه(س) نقل می‌کند: 🔸روزی جمعی از شیعیان به قصد دیدار حضرت موسی بن جعفر(ع) و پرسیدن سؤلاتی از ایشان، به مدینه منوره مشرف شدند. چون امام کاظم(ع) در مسافرت بود، پرسشهای خود را به حضرت معصومه(س) که در آن هنگام کودکی خردسال بیش نبود، تحویل دادند. فردای آن روز برای بار دوم به منزل امام رفتند، ولی هنوز ایشان از سفر برنگشته بود. پس به ناچار پرسشهای خود را باز خواستند تا در مسافرت بعدی به خدمت امام برسند، غافل از اینکه حضرت معصومه (س) پاسخ پرسشها را نوشته بودند. وقتی پاسخها را دیدند بسیار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاری فراوان، شهر مدینه را ترک کردند. 📌در بین راه با امام کاظم(ع) برخورد کردند و ماجرای خود را تعریف کردند، وقتی امام(ع) پاسخ پرسشها را مطالعه کردند، سه بار فرمود: «فَداها أبوها» پدرش فدایش. 🔹بنابراین می‏‌توان گفت حضرت فاطمه معصومه(س) تحت تعلیم و تربیت دو امام معصوم(ع) مورد تربیتهای الهی قرار گرفتند و منبع نور و معرفت قرار داده شدند.   @albayann
🔹موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) با همکاری مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) به مناسبت سی و سومین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) برگزاری می کند: 🔸نشست علمی: ؛ مکتب نظام ساز 🎙 با حضور: استاد آیت الله فرحانی عضو مجلس خبرگان رهبری و مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم 🕰 چهارشنبه 11 خرداد 1401، ساعت 18:30 الی 20 ↙️لینک شرکت مجازی در کرسی: https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U @albayann
مکتب فقهی_امام_خمینی؛ مکتب نظام ساز.mp3
9.84M
🔊 🏷نشست علمی: ؛ مکتب نظام ساز 🎙در بیان استاد آیت الله فرحانی 🖋برخی از سرفصل های مطروحه: 📌خصوصیات و متد اجتهادی امام خمینی 📌مروری بر مبانی اصولی نظام ساز حضرت امام 📌قله های مکتب فقهی امام در اندیشه حکومتی ایشان @albayann
🏴مراسم سالگرد ملکوتی حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) 🎙سخنران : استاد آیت الله فرحانی 📆جمعه ۱۳ خرداد ساعت ۲۱ 📍دزفول_حرم مطهر سبز قبا (ع) @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠جامعه یک نفس بسیط دارد که باید اتصال به ولی الله الاعظم پیدا کند. إِنَّ فِي هَٰذَا لَبَلَاغًا لِقَوْمٍ عَابِدِينَ 🔺توقیع شریف امام عصر به شیخ مفید... @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🎙استاد ➖از خصوصیات بارز امام احاطه ایشان به مسائل سیاسی روز اسلام و جهان است. 📌امروز هم مقام معظم رهبری در امتداد شخصیت کم نظیر یعنی امام با با سه ویژگی تقوا،علم و سیاست دارد انقلاب را اداره میکند. @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🎙استاد آیت الله فرحانی 💠تحلیل آغاز جریان انقلاب و نگاه امام خمینی(ره) بر اساس ➖نقش نماد ۱۵ خرداد در تبیین حقیقی جمهوری اسلامی ➖تأثیر ارتباط مردم و مرجعیت شیعه در پیروزی انقلاب 📌مسئله غیبت و انتظار امام عصر(عج) بر اساس دیدگاه معرفتی ما یعنی تحقق مردم سالاری دینی در جامعه اسلامی @albayann
🖊 اسلام و اجتماع 🔹انسان بر اثر این مقصد اساسی که سعادت و کامیابی در زندگی است ، باید روش منظمی در زندگی خود که ناگزیر اجتماعی خواهد بود اتخاذ نماید ... 🔺اسلام ، روش جاری و قوانین موضوعه خود را بر اساس « اخلاق » بنا می نهد.... @albayann
البیان
🖊 اسلام و اجتماع 🔹انسان بر اثر این مقصد اساسی که سعادت و کامیابی در زندگی است ، باید روش منظمی در ز
🖊 اسلام و اجتماع 🔹 طبیعت انسانی در زندگانی خود منظور و مقصدی بالاتر از این ندارد که بقای وجـود خویش را ( تا می تواند ) تأمین کرده ، به خواست های غریزی خود برسد . انسان اگر در نخستین قدمی که بر می دارد با همنوعان خـود گرد هم آمده ، اجتماعی منعقد می کند و بـرای حفظ اجتماع زیر بار قوانین و مقرراتی رفته ، به همان اندازه از آزادی فردی محروم می شود ، همه برای این است که می خواهد با محرومیت از بخشی از آزادی خود ، بخشی دیگر از آزادی را به دست آورده ، از آن برخوردار شود و بقای وجود و خواستهای غریزی خود را بهتر تأمین نماید . 🔸اصل در سعادت و خوشبختی انسان - به حسب آفرینش سعادت فرد است ، و سعادت اجتماع فرع آن است ، نه به عکس . به عبارت دیگر : مقصود آفرینش طبیعت انسانی است که همانا وجود فرد است نه هیئت اجتماعی افراد ، و انسان که به سوی عقد اجتماع هدایت می شود برای نگهداری فرد است . انسان بر اثر این مقصد اساسی که سعادت و کامیابی در زندگی است ، باید روش منظمی در زندگی خود که ناگزیر اجتماعی خواهد بود اتخاذ نماید . بخورد ، بنوشد ، بپوشد ، بیارآمد ، همسر گیرد ، فرزند بیاورد و در راه تأمین نیازمندی های خود بکوشد و با تفکر خود راه تأمین بقا را هموار کند . 🔺اسلام ، روش جاری و قوانین موضوعه خود را بر اساس « اخلاق » بنا می نهد و با تاکید و اصرار فراوان ، مردم را با اخلاق پاک ، بار می آورد ، زیرا اجرای قوانین عملی در گرو و بر عهدهٔ اخلاق است ، چرا که اخلاق در نهان و آشکار و خلوت و جلوت ، وظیفه و کار خود را بسیار بهتر از یک پلیس مراقب و یا هر نیروی دیگری که در حفظ نظم کوشش کند ، انجام دهد . 📚بررسی های اسلامی @albayann
تفسیر الحمدلله بر مدار انسان شناسی.mp3
4.07M
🎙 🔹فضیلت و جامعیت الحمد الله و ترجیح آن بر لا اله الا الله در اندیشه امام خمینی(ره) 🔸جایگاه و منزلت آیه الحمد الله در حکمت نظری ➖مبنای حضرت امام در تفسیر الحمد الله بر مدار انسان شناسی 🖊استاد آیت الله فرحانی تبیین می کنند. @albayann
🖊نقد شهید مطهری به هگل در خلط بین سلب تحصیلی و ایجاب عدولی 📚 مقالات فلسفی ص ۱۸۴ @albayann
البیان
🖊نقد شهید مطهری به هگل در خلط بین سلب تحصیلی و ایجاب عدولی 📚 مقالات فلسفی ص ۱۸۴ #شهید_مطهری @alba
🖊نقد شهید مطهری به هگل در خلط بین سلب تحصیلی و ایجاب عدولی 🔹نيستي را نمي‌‌توان از بطن هستي استنتاج کرد. بر فرض اينکه اصل سخن هگل درست باشد که هستي وقتي با قطع نظر از هر چيز ديگر در نظر گرفته شود، چون تعين ندارد پس هيچ و پوچ است (که خود اين حرف باطل است و بر فرض صحت همان اصالت ماهيت و اعتباريت وجود است) تازه معني‌‌اش اين است که «هستي نيست». «هستي نيست» غير از اين است که هستي نيستي را در بطن خود دارد. 🔸يکي انگاشتن ايندو ناشي از فرق نگذاشتن ميان دو قضيه است که در منطق يکي را قضيه «سالبه محصّله» و ديگري را «موجبه معدولة المحمول» مي‌‌نامند. «هستي نيستي است» يک قضيه موجبه معدولة المحمول است و با قضيه سالبه محصله (هستي نيست) فرق دارد و همين فرق نگذاشتن است که منشأ دستگاه فلسفي بزرگ هگل شده است. ➖اشتباه بزرگ هگل اين است که قضيه سالبه محصله را با موجبه معدولة المحمول اشتباه کرده است يعني بر فرض اينکه هستي در ذات خودش نيست، هستي منتفي مي‌‌شود نه اينکه نيستي با هستي توأم مي‌‌شود. 📌به اين مثال توجه کنيد: يکوقت شما مي‌‌گوييد: «الف ب نيست»- که بهتر است بگوييم: «نيست الف ب»- که نيستي مانند کسي که کلاهي را از سر ديگري برمي‌‌دارد «ب» بودن را از سر «الف» برمي‌‌دارد. «نيست الف ب» قضيه سالبه است. ولي يکوقت مي‌‌گوييم «الف نا «ب» است». در اينجا چيزي از «الف» نفي نکرده‌‌ايم بلکه چيزي براي او اثبات کرده‌‌ايم و آن نا «ب» بودن (غير «ب» بودن) است. 🔹اينجاست که وجود و عدم به اعتباري با يکديگر ترکيب شده‌‌اند. در قضيه «زيد ايستاده نيست» از زيد حالت ايستاده سلب شده و در قضيه «زيد ناايستاده است» براي او حالت ناايستاده اثبات شده است. فرق اين دو نوع قضيه فرق ميان «مرد نيست» و «نامرد است» مي‌‌باشد. در نامرد بودن فقط سلب مرد بودن نشده بلکه يک چيزي هم اثبات شده است. 🔺قضاياي نوع اول را که در آن محمول عاري از ادات سلب است و فقط رابطه، رابطه سلبي است «سالبه محصّله» و قضاياي نوع دوم را که رابطه آنها رابطه ايجابي و محمولشان همراه با ادات سلب است «موجبه معدولة المحمول» مي‌‌نامند و مي‌‌گويند در موجبه معدولة المحمول يک چيزي هم لابلاي محمول براي موضوع اثبات گرديده است؛ و اينجاست که به فرض پذيرفتن حرف هگل که‌‌ مي‌‌گويد «هستي نيست» بايد گفت اين «نيست» رفع است از براي هستي، نه اينکه «هستي هست ناهستي» که اولي سالبه محصله و دومي موجبه معدولة المحمول است و اشتباه هگل در اين است که در مقدمه، قضيه سالبه مي‌‌گويد و در پايان معدوله نتيجه مي‌‌گيرد! 📚مقالات فلسفی ص۱۸۴ @albayann
🖊دعای عوام بهتر مستجاب می شود تا علما ⁉️شخصی از آیت الله طباطبایی پرسید : « این دعاهای عربی را که عامه مردم بخوانند ، نمی فهمند ؛ آیا خواندن همان الفاظ آن دعاها -بی آنکه معانی آن را بدانند- اثری دارد ؟! » ✅جناب علامه طباطبایی فرمودند : « اتفاقاً آن دعاها برای عامه مردم که زبان عربی و معانی آنها را نمی دانند بهتر مستجاب می شود ! زیرا نفس خود را به نفس امامان ( علیهم السلام ) متصل می کنند و از خدا می خواهند هر چه امامان با خواندن این دعاها می خواستند ، به آنان هم بدهد اما ما به اندازه فهم خودمان از آن دعاها ، از خدا می خواهیم ! » 📚 زمهر افروخته ، ص 160 ، به نقل از ، علی سعادت پرور @albayann
💠آستان قدس رضوی، مرکز ایران 🔹امروز میهمانهای ما بسیار عزیزند. این میهمانهای عزیز از جایی می آیند که دلهای ملائکة الله به آنجا متوجه است. اصلًا مرکز ایران آستان قدس است. و ما امیدواریم که همه ما را خداوند از خدمتگزاران آستان قدس رضوی - سلام الله علیه - قرار بدهد. 📌 و شماها چقدر خوشبخت هستید که در آن آستان زندگی می کنید، چه آنهایی که خدمتگزار مستقیم آستانه هستند و چه آنهایی که در آستان مقدس، خدمتگزار به ملت و اسلام و جمهوری اسلامی هستند. 🔸همه نیروها، همه قدرتها در هر جا هستند، محتاج به توجه خاص حضرت رضا - سلام الله علیه - هستند. استاندار و نیروی هوایی و انجمنهای اسلامی و همه اینها جزء کارمندان آن آستان مقدس اند. 📌 و شما برادرانی که در آستان مقدس مستقیماً کار می کنید، از خوشبختی بزرگی برخوردارید که شاید خیلی توجه به او نباشد. و من امیدوارم که ان شاء الله تعالی، به برکت آن آستان مقدس، جمهوری اسلامی همان طوری که تاکنون پیروزمندانه پیش رفته است، از این به بعد هم پیش برود و این جمهوری اسلامی باقی باشد با اسلامیت خود تا وقتی که، زمانی که به حضور بقیّة الله این جمهوری مشرّف شود و مسائل را در خدمت ایشان حل کند. 📚(همان؛ ج ۱۶، ص: ۳۷۸) 🌱 ولادت با برکت علیه السلام مبارک باد.🌱 @albayann
هدایت شده از البیان
تمدن اسلامی.mp3
709.3K
🔊 💠نگاه تمدنی به شکل گیری تمدن اسلامی و شیعی 🔰استاد آیت الله فرحانی ⁉️آیا اسلام سابقه تمدنی دارد؟ 🔹فیلسوفان تمدنی, بین چندین تمدن مهم تمدن اسلامی را به برکت ائمه هدی تحلیل میکنند که این تمدن متاثر است از دو حرکت: یکی حرکت وجود مقدس امام صادق،که ائمه اهل سنت را به رشد علمی،انقلاب علمی ایجاد کرد یکی حرکت ثامن الحجح،در هجرتشان به ایران 🔸اینکه ما دو کانون مهم تمدنی داریم یعنی ایران و عراق،یکی به خاطر هجرت حضرت امیر به عراق است و یکی به خاطر هجرت ثامن الحجج به ایران است. 👈🏻این نگاه تمدنی ریشه در سیره اهل بیت دارد در تولید علم در تولید فکر وجود مقدس امام صادق و علیهماالسلام نقش عجیبی ایجاد کردند. @albayann
ولادت امام رضا علیه السلام.mp3
2.85M
🎙 🌱ولادت با سعادت حضرت امام رضا علیه السلام مبارک باد.🌱 🔰 استاد آیت الله فرحانی: 🔹ماه ذی القعده ماه بزرگی است، خیلی از بزرگان از این ماه خود را برای روز عرفه و ماه قربان و ایام معلومات آماده میکنند. 🔸ورود در صیام ۳ روز ذی القعده و نماز یکشنبه های این ماه از اعمالی است که بسیار تاکید شده است، 📌ذی القعده خصوصیتی دارد که با ولادت حضرت امام رضا علیه السلام گره خورده ، که درک معنوی از این ماه بدون رضایت امام رضا معنا ندارد... 🔹توسل به حضرت رضا و ضامن شدن حضرت نزد امیرالمومنین... @albayann
🔶تبیین زوایای مقاله حجت الاسلام داود کوتی در دو فصلنامه تخصصی در عنوان: کیفیت پیدایش انسان در عالم ماده 📌در سیر علمی انسان شناسی ۲ سرفصل مهم وجود دارد که غالب فلاسفه از آن بحث کرده و نظرات مختلفی در آن اتخاذ کرده اند اول بحث تجرد روح انسان است که ملاصدرا در این مدعا ۱۱ دلیل اقامه کرده است و بحث دوم حدوث یا قدم روح و نفس انسان است که نگارنده نظرات مختلف را ذکر و با استدلالات مربوطه جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا بودن نفس را تقویت می‌کند. ✅برشی از برخی توضیحات مقاله 🔰نظریــه جســمانیة الحــدوث بــودن نفــس درحکمــت متعالیــه تبییــن گشــته و توضیــح داده شــده اســت. بنیانگــذار نظریــه جســمانیه الحــدوث معتقــد اســت کــه نفــس در ابتــداء موجــودی مــادی بــوده و در ســایه تحــول ذاتــی و حرکــت جوهـری، مـاده بـه مجـرد تبدیـل شـده اسـت. 🔰فعــل حــق بــر دو قســم بــوده و بــر اســاس آن دو عالــم از او متفــر ع اســت. عالــم امــــر و عالــــم خلــــق. عالــــم امــــر همــــان عالــــم مجــــردات اســــت کــــه خلــــق دفعــــی داشــته، امــا عالــم خلــق، عالــم مــاده و مادیــات اســت کــه خلــق تدریجــی دارد حدیـث از پیامبـر(ص) وارد آمـده کـه "اول مـا خلـق الله العقـل؛ نخسـتین چیـزى کـه خداونـد خلـق نمـوده اسـت، عقـل اسـت" (بحاراالنـوار، 1 ،97 )و در تعبیـر دیگـر "القلـم" و "نـوری" آمـده اسـت. معنـای همـه یکـی اسـت کـه تعبیـرات بـه اعتبــارات مختلــف گشــته. زیــرا صــادر اول بــه اعتبــار تجــرد و بســاطت و خالــی بــودن از مــاده عقــل اســت @albayann
💠خصوصیات مکتب و منظومه فکری امام خمینی (ره) 🔰رهبر معظم انقلاب 94/3/14 🖊امام بنیان‌گذار یک مکتب فکری و سیاسی و اجتماعی است. ... منظومه‌ی فکری امام دارای خصوصیّات کامل یک مکتب فکری و اجتماعی و سیاسی است. 1️⃣متکی بر جهان بینی توحیدی 🔹اوّلاً متّکی و مبتنی بر یک جهان‌بینی است که این جهان‌بینی عبارت است از توحید. همه‌ی فعّالیّت او، همه‌ی منطق او مبتنی بود بر توحید که زیربنای اصلی همه‌ی تفکّرات اسلامی است. 2️⃣به‌روز بودن 🔸خصوصیّت دیگر این منظومه‌ی فکری که آن را به‌صورت یک مکتب به معنای واقعی کلمه در می‌آورد، این است که منظومه‌ی فکری امام به‌روز بود؛ مسائل مورد ابتلای جوامع بشری و جامعه‌ی ایرانی را مطرح میکرد و مخاطبان، آن را حس میکردند. 3️⃣زنده و پویا و پر تحرّک و عملیّاتی 📌خصوصیّت دیگر این مکتب فکری این بود که زنده و پویا و پر تحرّک و عملیّاتی بود؛ مثل بعضی از اندیشه‌ پردازی‌ها و تئوری‌سازی‌های روشنفکرانه نبود که در محفل بحث، حرفهای زیبا و قشنگی است امّا در میدان عمل کارایی ندارد؛ منطق امام، فکر امام، راه امام، عملیّاتی بود؛ قابل تحقّق در میدان عمل بود؛ به همین دلیل هم به پیروزی رسید و پیش رفت؛ @albayann
جایگاه و منزلت آیه الحمدلله.mp3
4.07M
🎙 🔰فضیلت و جامعیت الحمدلله و ترجیح آن بر لا اله الا الله در اندیشه امام خمینی(ره) 📌جایگاه و منزلت ایه الحمد الله در حکمت نظری 🔹مبنای حضرت امام در تفسیر الحمد الله بر مدار انسان شناسی 🔰استاد آیت الله فرحانی تبیین می کنند. @albayann