eitaa logo
البیان
11.3هزار دنبال‌کننده
812 عکس
183 ویدیو
71 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
اثر تحقیق عمیق تجلی بر رابطه حق و خلق.mp3
1.35M
🔊 🌱تبیین متعلق جار و مجرور بسم الله در بسم الله الرحمن الرحیم 🌱اثر تحقیق عمیق تجلی بر رابطه حق و خلق 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
شهید آیت الله سلیمانی.mp3
913.1K
🎙 ➖خدمات آیت الله سلیمانی برای دین و انقلاب و حوزه قابل تحسین است 🖇داب حوزه علمیه این است که در دفاع از دین و انقلاب پیش قدم باشد 🔰توصیه آیت الله فرحانی بر تلاش علمی و معنوی مضاعف.... @albayann
درس استاد آیت الله فرحانی ❓منظور ملاصدرا کدام معنای از وجود است که فهیم به آن را راسخ در علم میداند؟ 🔰ملاصدرا می گوید: در عبارات فلاسفه «وجود» دو نوع کاربرد دارد... @albayann
البیان
#تقریر درس #أسفار استاد آیت الله فرحانی ❓منظور ملاصدرا کدام معنای از وجود است که فهیم به آن را راسخ
درس استاد آیت الله فرحانی 👈🏻 فتأمل فی هذا المقام فإنک لو عرفت هذا المعنی فی الوجود صرت من الراسخین فی العلم( الحکمةالمتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعه- ج۱ -ص۱۳۰) ❓منظور ملاصدرا کدام معنای از وجود است که فهیم به آن را راسخ در علم میداند؟ ملاصدرا می گوید: در عبارات فلاسفه «وجود» دو نوع کاربرد دارد: یکبار مراد از وجود، حقیقت وجود است و یکبار مراد از وجود مفهوم وجود است. فلذا در مسئله وجود یکبار اشتراک ، وصف مفهوم است و در یک جا اشتراک وصف مطابَق است. یکبار مشترک را بر مطابَق و واقع آن حمل می نماییم و یکبار مشترک را بر مفهوم وجود حمل می کنیم. 🔹 بنابراین باید اولاً میان معقول اولی و معقول ثانی فرق نهاد و ثانیاً در معقول ثانی باید بین مشترکی که مفهوم وجود است و متصف به وصف کلیت مفهومی می گردد و بین مشترکی که مربوط به مطابَق این مفهوم است که کلی سعی است، تفکیک نمود. اگر مطابَق را کلی می دانیم، منظور کلی سعی است نه کلی مفهومی. حال اگر مطابَق را به کلی سعی متصف نماییم ، آن چه در تشکیک از آن بحث می کنیم و می گوییم: در همه جا هست، فیض منبسط اوست. 🔺 به تعبیر حضرت امام حقیقت تام احمدی و محمدی(ص) است. همان «بکم فتح الله و بکم یختم» است و به تعبیر حاجی «فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‌ » می باشد. همان «فبهم ملأت سمائک و ارضک» که با آن آسمان و زمین را پر کرده است. و یا فراز«لیس ورائکم و وراء الله یا سادتی منتهی» است. بر این اساس دو شأن درست می شود و دو مرتبه «ذات» و «فیض منبسط ذات» داریم. 💠 ملاصدرا می فرماید: با فهم این نکته از راسخان در علم خواهی بود. استاد ما ، آیت الله جوادی می فرمایند: مراد ملاصدرا از این مطلب، فهم وجود سعی و فیض منبسط است و الا کسی قادر به درک ذات نمی باشد. اگر کلی سعی را که حقیقت فیض منبسط است بفهمیم، از راسخان در علم خواهیم بود؛ به نظر ما ملاصدرا تا آخر به این نکته معتقد است. این که بفهمیم وجود دارای یک مرتبه واقعی حقیقی است به نام کلی سعی که همان حقیقت محمدیه(ص) می باشد. وگرنه ذات که معروف و معبود کسی نیست. @albayann
🖊به مناسبت روز معلم و تجلیل از معلمان تراز انقلاب @albayann
🖊بنا به درخواست مکرر مخاطبین محترم مبنی بر ارائه تفصیلی مطالب استاد آیت الله فرحانی 🖇معاونت تنظیم و نشر آثار‌ مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع) برخی از موضوعات مطروحه استاد در سنوات گذشته را تنظیم و جهت مطالعه و تحقیق فضلا و محققین ارائه کرده است. 📌عزیزان می توانند از طریق لینک موضوعات ارائه شده رو ملاحظه کرده و در صورت در خواست؛ تهیه نمایند: 🌐http://farhani.net/shop/ @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖊حضرت سه مرتبه این جمله را تکرار میفرمایند: نافلۀ شب را حتماً بجا بیاور! 📌معلوم میشود خصوصیاتی در بلندشدن در نیمۀ شب، سحرخیزی، و عبادت کردن  وجود دارد که در هیچ یک از نمازهای بیست و چهار ساعتِ دیگر، این خصوصیات وجود ندارد. 📚 «الشافی فی العقاید، الاخلاق و الاحکام و امالی» @albayann
استدلال شهید مطهری برای اثبات ذات لا یزال الهی با بینش صدرایی.mp3
1.39M
🔊 🔹نقطه اختلاف و اشتراک برهان صدیقین علامه طباطبایی و ملاصدرا در اندیشه شهید مطهری 🔸استدلال شهید مطهری برای اثبات ذات لا یزال الهی با بینش صدرایی 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
✍پیام آیت الله فرحانی در پی شهادت مدافع امنیت اهواز بسم الله الرحمن الرحیم 📎شهادت مجاهدانه سروان «شهید سعید ربیعی» که در راستای تأمین نظم و امنیت ، به خیل شهدا پیوست، موجب تألم و تأثر فراوان گردید.  به یقین نام آن شهید سربلند که از پرسنل فرماندهی انتظامی شهرستان اهواز بود و جان عزیز خود را غیورانه در طبق اخلاص نهاد تا حافظ نظم جامعه، آرامش مردم و مبارزه با هنجارشکنان و مخلان امنیت عمومی باشد، به نیکی در اذهان مردم قدرشناس خواهد ماند. اینجانب شهادت غیورانه این شهید سرافراز نظم و امنیت را به رهبر معظم انقلاب، خانواده معظم ایشان، عموم مدافعان امنیت، به ویژه به فرماندهی نیروی انتظامی اهواز و مردم بزرگوار استان خوزستان تبریک و تسلیت می‌گویم و برای آن شهید والامقام، علو درجات و برای بازماندگان، شکیبایی و صبر جزیل را از درگاه قادر متعال مسألت دارم. @albayann
📘تقسیمات هشت گانه شیخ انصاری(ره) در ذیل اصل عملی برائت و دلایل اینگونه تقسیم. برگرفته از درس خارج آیت الله فرحانی ✍🏻مقرر: حجت الاسلام حجت پورعبدالهی @albayann
البیان
📘تقسیمات هشت گانه شیخ انصاری(ره) در ذیل اصل عملی برائت و دلایل اینگونه تقسیم. برگرفته از درس خارج آی
📘تقسیمات هشت گانه شیخ انصاری(ره) در ذیل اصل عملی برائت و دلایل اینگونه تقسیم. برگرفته از درس خارج آیت الله فرحانی ✍🏻مقرر: حجت الاسلام حجت پورعبدالهی 🔹آنچه مشخص است شیخ انصاری(ره) در کتاب رسائل ذیل بحث برائت هشت مسئله را مطرح کرده و مورد بررسی قرار می دهند در قدم اول بحث به شبهه وجوبیه و تحریمه تقسیم می گردد که در ذیل هر کدام چهار مسئله بیان می شود(شبهه حکمیه فقدان نص، اجمال نص، تعارض نصین و شبهه موضوعیه). ⁉️در اینجا این سوال مطرح می گردد ایشان بر چه اساسی این تقسیم را انجام داده است و چرا بحث از شبهات موضوعیه را نیز در علم اصول مطرح کرده اند؟ 1️⃣اساسا شیخ انصاری در این مسائل ناظر بر ادله هستند و ملاحظه کرده اند بعضی از ادله مختص به بعضی از این مسائل هستند برای نمونه می توان به ادله حلیت اشاره کرد که مختص شبهات تحریمه می باشند و کاری به شبهات وجوبیه ندارند و یا اینکه لفظ بعینه که در راویت آمده است ناظر بر شبهه موضوعیه یا شبهه حکمیه است، لذا زمانی که می خواهند لسان ادله را رسیدگی کنند باید از قبل مشخص شود که چند مسئله وجود دارد و ادله ناظر بر کدام مسئله است. اینکه کدام دلیل تحریمه و کدام وجوبی است و کدام دلیل موضوعی و کدام دلیل حکمی می باشد. 📌به بیان دیگر می خواهند لسان دلیل و فقه دلیل به دست بیاید و فقه دلیل را هم برای مسئله اصولی می خواهند و این مسئله در دلیل اثبات مسئله اصولی ثمره دارد و از مبادی تصدیقی بحث خواهد بود و به حد وسط استدلال کمک می کند. ⁉️البته در اینجا یک سوال وجود دارد که آیا مبادی تصدیقی داخل یک علم محسوب می شوند یا خیر؟ ✅ که در جواب باید گفت مشهور مبادی تصدیقی را داخل در علم و از مسائل می دانند و افرادی آن مباحث را از مسائل علم بر نمی شمارند و حال اگر کسی آنها را داخل در علم نداند می شود با مبنای جامع آنها را داخل کرد و مسئله را حل نمود. 2️⃣دلیل دیگر اختلافی است که با اخباریها وجود دارد همه آنها الا امین استرابادی در شبهه وجوبیه قائل به اصالت البرائة هستند اما در شبهات تحریمه اختلافی وجود دارد و شیخ انصاری می خواهند با تفکیک این مسائل دایره اختلاف بین اصویین و اخباریها را مشخص کنند. 🖇(اخباریها در شبهه تحریمه موضوعیه اشکال نمی کنند ولی در شبهه تحریمه حکمیه اشکالی را وارد می کنند در صورتی که دلیل مشترک بین شبهه تحریمه موضوعیه و حکمیه است). 🔸البته به اقتضای آن دوران که زمان شکل گیری مکتب اصولی وحید بهبهانی است شیخ انصاری احساس ضرورت کرده اند و تفصیلا به این مسائل پرداخته اند. ایشان در بحث تبویب در مقام تاسیس و تقویت مکتب است و در مقابل شیخ اخباریها قرار دارند و باید مدرسه محقق بهبهانی تقویت می کردند و لذا توجه به اخباریها ضروری است و اقدام شیخ در آن زمان درست است گرچه ممکن است در زمان حاظر کار دیگری صورت بگیرد. ⁉️اگر سوال شود چرا تعداد مسائل بیشتر نباشد ؟ در جواب باید گفت شیخ انصاری به دنبال ریزه کاریهای مسائل نبوده است و همین که گفته می شود حرمت و غیر وجوب و وجوب و غیر حرمت کافیست. 🔰حال ذکر این نکته لازم است کسانی هم چون محقق خویی(ره) قائل به این مطلب هستند که شیخ انصاری بعضی از این مسائل را استطرادی بحث کرده است که با توضیحات داده شده اشتباه بودن این ادعا به دست می آید. برای نمونه به این مطلب می شود اشاره کرد که ایشان می فرمایند چون اکثر ادله مشترک بین شبهه تحریمه و وجوبیه است نباید بین این دو تفکیک صورت می گرفت و اگر شیخ شبهات موضوعیه را هم مطرح کرده است به این دلیل است که ادله شبهات موضوعیه را نیز می گیرد. 🔹در جواب باید گفت این مطلب درست نیست چون خود ایشان بر سر قید بعینه که در روایت کل شیئ لک حلال حتی تعرف انه حرام بعینه آمده است فرمودند این روایت مختص به شبهات موضوعیه است و دلیل این که روایت مختص به شبهات موضوعیه می باشد را این گونه فرمودند که یا قید را باید حمل بر تاکید کرد که خلاف ظاهر است و باید در اطراف علم اجمالی برد که آن وقت نمی شود در اطراف علم اجمالی ترخیص به دو طرف داد چون ترخیص فی المعصیة پیش می آید و عقلا محال است لذا ناچارا باید روایت را ناظر بر شبهات موضوعیه دانست و همین نشان می دهد که روایات مشترک بین موضوعیه و حکمیه نمی باشد. 📎اساسا شیخ انصاری تبویب را طبق قول مختار انجام نداده است و همین که کسی قائل شود روایت حتی تعلم انه حرام بعینه برای شبهه موضوعیه است ایشان باید از آن بحث کند. @albayann
🔺البته ما در این جاگله ی مختصری بکنیم: بازگشت این سرمایه, به قدر و تناسب سرمایه گذاری نبوده است..... ⚠️اینها باید برگردند.... @albayann
البیان
🔺البته ما در این جاگله ی مختصری بکنیم: بازگشت این سرمایه, به قدر و تناسب سرمایه گذاری نبوده است.....
🗂فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِى الدِّینِ وَلِیُنْذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ 🔹همیشه طلاب این دو استان, هم از لحاظ کمیت جزو کمیتهای درجه ی یک و بالا بوده اند بیشتر در قم, تا حدودی هم در مشهد هم فعالتر و پر تحرک تر بودند; این نشان دهنده ی عمق ایمان این مردم است. 📌علی رغم آن همه تبلیغات, پدران و مادران روستایی و شهری, دلبستگی شان به امر دین آن چنان بود که فرزندان خودشان را در کسوت روحانیت ملبس کردند و آنها را برای تحصیل به حوزه ها فرستادند. 🔺البته ما در این جاگله ی مختصری بکنیم: بازگشت این سرمایه, به قدر و تناسب سرمایه گذاری نبوده است فرمودند هزار و صد نفر از طلاب و فضلای گیلانی در قم اند. چه تعداد از این هزار و صدنفر, دیگر احتیاج ندارند یا اراده ی این را ندارند که تحصیل کنند؟ یقینا کم نیستند; اینها باید برگردند; این سرمایه گذاری باید برگردد; این گله ی من از همه ی فضلا و طلابی است که در قم متمرکز شده اند. 🔸در گذشته شهرستانها علمای بزرگی داشتند; در همین شهر شما علمای بزرگی بودند; البته من از نزدیک اغلب آنها را نمی شناختم. بعضی مثل مرحوم آقای ضیابری را زیارت کرده بودم; اما بقیه را دورا دور می شناختم; اینها علمای بزرگی بودند; بعضی تحصیل کرده های نجف و بعضی در قم درس خوانده بودند. 📌این شهرها چه این جا, چه شهرهای دیگر این استان مثل بقیه ی مراکز گوناگون, مملو از علما و مجتهدان بود. امروز تعداد مجتهدان ما کمتر از آن زمان نیست. 👈یکی از اشکالات عمده, تمرکز فضلای ما در حوزه ی علمیه است; این را باید برطرف کنند. البته این کار ما نیست; از ما فقط گفتن و تذکر دادن و احیانا ملامت کردن است. حوزه باید اقدام کند و در خود استانها و شهرستانها, مقدمات آمدن فضلا و علما را فراهم نماید. مردم شما, مردم بسیار خوبی هستند; دارای عقاید عمیق دینی اند و آزمایش خودشان را داده اند. 📚بیانات مقام معظم رهبری در جمع علما و روحانیون استان گیلان 11/2/ 1380 @albayann
رابطه حق و خلق از نظر امام و شهید مطهری.mp3
874K
🔊 ⁉️شهید مطهری رابطه حق و خلق را چگونه تحلیل می کنند؟ 📌حضرت امام خمینی رابطه حق با خلق را به چه چیزی تشبیه می نمایند؟ 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
ماهنامه فرائد شماره ششم.png
13.16M
📚 شماره ششم لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد. 📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد. 📘ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره ششم خود، مطالبی با سه سرفصل تفکیک هلافت تکوینی و اعتباری، تبیین مقولات عشر، و چگونگی شروع فلسفه ارائه شده است. 📖مطالب لوح شماره ششم به شرح ذیل می باشد: 1️⃣ تفکیک خلافت تکوینی و اعتباری در بیان امام خمینی ره تقریری از درس خارج فقه استاد آیت الله فرحانی 2️⃣ تبیین مقولات عشر و تحلیل لوازم آن به قلم حجةالاسلام والمسلمین داوود کوتی ؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم 3️⃣ علامه طباطبایی فلسفه خود را چگونه آغاز کرد؟ به قلم حجةالاسلام والمسلمین احسان توکلیان فرد ؛ دانش پژوه مقطع خارج مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیه السلام 👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و‌ نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند. @albayann
7⃣شماره هفتم دو فصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت منتشر شد. این شماره مبتنی برا مقالات اساتید محترم مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع) که از تلامذه استاد آیت الله فرحانی هستند اختصاص یافته که در موضوعات فلسفه، فقه و اصول فقه تالیف شده است: 🏷لیست مقالات شماره هفتم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🖊حسم مبانی فلسفه غرب مبتنی بر اصل واقعیت 📌استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی ( زید عزه ) 🖊تحلیل مراتب اعتبار و تاثیر آن در علم اصول 📌حجة الإسلام و المسلمین محمد ابراهیمی 🖊تفکیک حقائق از اعتباریات و نقش آن در نظام اصولی امام خمینی (ره) 📌حجة الإسلام و المسلمین سید محمد هاشمی 🖊بررسی تطبیقی ضرورت تصویر جامع در موضوع له الفاظ 📌حجة الإسلام و المسلمین مرتضی حائری_حجة الإسلام و المسلمین محمد حسن رحمتی 🖊اراده باطنی و ظاهری در فقه و ادله تقدم هریک بر دیگری 📌حجة الإسلام و المسلمین مهدی فرهنگ دلیر 🖊بررسی اشکالات آیت الله مصباح ره بر دیدگاه علامه طباطبایی ره در باب رابطه قوه و ماده 📌حجة الإسلام و المسلمین محمد پورفیاض 🖊تبیین دیدگاه آیت الله مصباح ره در فرع اول و دوم اصالت الوجود در کتاب نهایه الحکمه 📌حجة الإسلام و المسلمین طاهر علیزاده 🖊امکان مباحث تطبیقی و شرائط آن میان اصول فقه و فلسفه تحلیلی با تاکید بر نظریات اصولی آخوند خراسانی و نظریه توصیف های راسل 📌حجة الإسلام و المسلمین علیرضا شاکری نسب 👈🏻جهت تهیه این نسخه می توانید به صورت حضوری به معاونت پژوهش مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) مراجعه نمایید. علیه السلام @albayann
نظریه امام و ملاصدرا در رابطه بین حق و خلق.mp3
1.26M
🔊 ⁉️حضرت امام در ابتدای کار، رابطه بین حق و خلق را چگونه تحلیل می کنند؟ 🖇ملاصدرا چه مطلبی را در فلسفه اسلامی اضافه کردند؟ 📌نظریه ملاصدرا چه تاثیر در مباحث فلسفی و تفسیری دارد؟ 🎙استاد آیت الله فرحانی @albayann
@albyannچرا ما در عبادت خداوند تنبلی می کنیم؟.mp3
2.76M
🔊 🏴به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام 🏴 🖊قال الصادق (علیه السلام): أَلا إِنَّكَ لَوْ وَجَدْتَ حَلاوَةَ عِبادَةِ اللّهِ وَ رَأَيْتَ بَرَكاتِها وَ اسْتَضَأْتَ بِنُورِها، لَمْ تَصْبِرْ عَنْها ساعَةً واحِدَةً، وَلَوْ قُطِّعْتَ إِرباًإرباً. ➖امام صادق(علیه السلام) فرموده اند:آگاه باش، اگر شیرینی بندگی خدا را بیابی و برکات عبادتش را ببینی و از نور عبادت الهی بهرمند شوی،نسبت به عبادت خداوند ساعتی درنگ نخواهی کرد ولو اینکه تکه تکه ات کنند. 🔹مرحوم آیت الله بهجت را می دیدیم که دو الی سه ساعت در بالا سر حضرت معصومه (سلام الله علیها) می ایستادند و با چه عشقی عبادت خداوند را می کردند و آنقدر محو در عبادت خداوند بودند که عمامه به گردن آقا می افتاد. ⁉️حلاوت عبادت را چگونه بدست آوریم؟ ➖امام صادق (علیه السلام) حلاوت در عبادت را اینطور می فرمایند: إنّی وَجَدتُ حَلاوَةَ عبادۀِ اللهِ فی تَرکِ المَعصِیةِ. همانا حلاوت عبادت را در ترک معصیت یافتم. @albayann
🏴الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الإمامُ الصّادِقُ، الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْوَصِیُّ النّاطِقُ🏴 🔰استاد آیت الله فرحانی: ➖اینگونه نبوده که امام صادق فقط یک حوزه علميه ای داشته و صرفا مشغول شاگردپروری بوده و حکم فقهي بيان می کردند.خیر! 🖇شخصیت امام صادق علیه السلام سه بعد اساسی دارد. ایشان مرد علم و دانش ، مرد مبارزه و مرد تشکیلات بودند. ➖معمولا فقط بعد اول مطرح می شود، در حالیکه امام صادق یک مبارزه‌ی دامنه‌دار و پیگیر را مدیریت می کردند. یک تشکیلات عظیمی از مؤمنان خود و طرفداران جریان حکومت علوی را در سراسر عالم اسلام راه اندازی کرده وبا ملحدان و مشرکان از یک سو ، با گستردگی مشکلات اعتقادي و اخلاقي نیز از یک سو و با امويان و عباسيان از سوي ديگر مبارزه می کردند. ➖شرایط دوره ایشان بسیار سخت بود. باید شأن و مقام این امام بزرگوارمان را درک کنیم. این مبارزه، استقامت و پایداری امام صادق علیه السلام بود که اصل اسلام را حفظ کرد. @albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 هدف از اجتماع حج ارتقاء امت اسلامی است / این اجتماع باید پیغامی برای مسائل روز دنیای اسلام داشته باشد ✏️رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار کارگزاران حج: حضور در برای یک هدف است، آن هدف چیست؟ ارتقاء امت اسلامی و نزدیکی دلهای آحاد امت اسلامی به یکدیگر است، آن هدف اتحاد امت اسلامی است. در مقابل چه چیزی؟ در مقابل کفر، در مقابل ظلم، در مقابل استکبار، در مقابل بت‌های بشری و غیر بشری، در مقابل همه‌ی آن چیزهایی که اسلام آمد برای اینکه آنها را از بین ببرد، جمع بشوند با اینها مقابله کنند. امروز مثلاً فرض کنید مسئله‌ی رژیم صهیونیستی مطرح است، همه‌ی دنیای اسلام باید جمع بشوند، پیغامی این اجتماع داشته باشد علیه رژیم صهیونیستی. امروز مسئله‌ی دنیا نفوذ قدرتهای استکباری است، همه باید جمع بشوند برای اینکه اعلام حضور بکنند، اعلام قدرت بکنند، سینه سپر کنند در مقابل قدرتهای استکباری. ۱۴۰۲/۲/۲۷ 🏷 💻 Farsi.Khamenei.ir
البیان
🖋بررسی نظرات فقهای اعلام در حکم خلل به جهل در نماز (بخش اول :نظر محقق نائینی ره) 📕برگرفته از خارج ف
🖋بررسی نظرات فقهای اعلام در حکم خلل به جهل در نماز (بخش دوم : نظرات سید حکیم و محقق حائری و امام خمینی رحمه الله علیهم ) 📕برگرفته از خارج فقه استاد آیت_الله_فرحانی ✍ مقرر: حجت الاسلام مهدی سلامتیان گفته شد که محقق نائینی(ره) فتوا به بطلان نماز جاهل می دهند به دلائلی که سابقا ذکر شد سید حکیم (ره) و محقق حائری(ره) از جمله کسانی هستند که به بطلان نمازی که خلل جهلی دارد فتوا می دهند . 🔰سید حکیم در کتاب مستمسک عروه الوثقی در پاورقی مساله سوم از "فصل فی الخلل الواقع في الصلاه" می فرمایند : "المعروف بين الأصحاب : أن الجاهل بالحكم بمنزلة العامد في جميع المنافيات من فعل أو ترك ، بل عن شرح الألفية للكركي : نسبته إلى عامة الأصحاب. والعمدة فيه : عموم أدلة الجزئية للعالم والجاهل ، بل اشتهر : امتناع اختصاصها بالأول ، للزوم الدور ـ فتأمل ـ ومقتضى ذلك هو البطلان بالإخلال للوجه المتقدم في العامد" (مستمسک عروه الوثقی،ج۷،ص۳۸۱) شرح: سید حکیم در ابتدا به نقل از محقق کرکی (ره) دلیل اجماع را ذکر می کند در ادامه عمومیت ادله اجزا و شرایط و در نهایت به دلیل دور اختصاص احکام به عالم را محال و ممتنع می داند . البته اثبات عمومیت ادله اجزا و شرایط یا همان اشتراک احکام، غیر از اثبات عدم اختصاص است و این همان تذکری است که آقای مظفر در کتاب اصول فقه مطرح کرده است ( تفکیک بین ایجاب عدول و سلب تحصیلی) 🔰محقق حائری(ره) نیز معتقد است که قول به اشتراک احکام و فتوا دو محذور دارد : "إن الحكم بعدم الجزئية و الشرطية في تلك الحالة(جاهل مرکب و ساهی و ناسی ) و صحة عمله واقعا كما هو مقتضى عدم لزوم الاعاده موجب للتصویب المحال عقلا او ما هو باطل اجماعا"(الصلاه محقق حائری، ص ۳۱۷) محقق حائری می فرماید تصویب، محذور عقلی دارد و اگر محذور عقلی هم نداشته باشد، اجماع بر بطلان تصویب وجود دارد. با توجه به این توضیحات واضح شد که چه در مدرسه نجف از نظر محقق نائینی و سید حکیم و چه در مدرسه قم از نظر محقق حائری اختصاص احکام به عالم به دو دلیل ممتنع است و بالتبع خلل جهلی در نماز مبطل است . 💠امام خمینی (ره) در این زمینه فتوا به صحت نماز داده اند و معتقدند که حدیث رفع و حدیث لا تعاد به روشنی دلالت بر این مدعا دارد . ایشان ۲ راه حل، برای حل محذوراتی که مخالفین ارائه کردند مطرح می کنند : 1⃣"و فیه ان الوجه المصحح للدعوی ان کان رفع الاثار أو عدمها فی جمیع التسعه، فلا يرد إشكال لان الحكم باق و المرفوع آثاره فلا یلزم اختصاص الحکم بالعالم به ..... " ( الخلل في الصلاه، ۱۸) شرح:اگر در حدیث رفع، قائل به رفع آثار هستید که دور محال پیش نمی آید زیرا حکم باقی است و مشترک بین عالم و جاهل . و اگر در برخی از فقرات حدیث رفع(مثلا در شبهات حکمیه) خود حکم برداشته شود به این دلیل که معتقدیم رفع عنوان ادعائی است (با مصحح رفع جمیع آثار) اشکال دور وارد نخواهد شد ادامه دارد ..... منابع: 📕جلسات خارج فقه آیت الله فرحانی سال ۱۴۰۱_۱۴۰۲ جلسات ۳۹ و ۴۰ 📕مستمسک عروه الوثقی، جلد۷،ص ۳۸۱ 📕الصلاه، محقق حائری، ص ۳۱۷ 📕الخلل في الصلاه، ص ۱۸ @albayann
🌱ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مبارک باد.🌱 🖊استاد آیت الله فرحانی: 🔸عزیزان بزرگوار خدا خیلی دوستمان داشته است که مهمان فاطمه معصومه سلام الله علیها کرده است .یک ارزیابی بکنیم خودمان را. در این ضیافت نورانی کریمه اهل بیت و در کنار قبر این همه عالم ، چه گیرمان آمده است ؟ 🌹من هم از زبان شما بگویم آقاجان ! امام زمان ! به خدا قسم اگر شب و روز کار کنیم ، اگر شب و روز زحمت بکشیم ، اینقدری که شما به ما لطف کردید نمیتوانیم جبران کنیم ! ما کجا این سفره و این کرامت و این معنویت و ... کجا؟ 🔹️ما در زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها داریم یافاطمة اشفعی لی فی الجنة ؛ شفاعت یکبار انسان را میبرد به بهشت ، و یکبار در بهشت آدمی را جابجا میکند ؛ 🌸حضرت بی بی ما ، هم بهشت میبرد هم درجه میدهد. سلام الله علیها @albayann