eitaa logo
البیان
11.3هزار دنبال‌کننده
812 عکس
182 ویدیو
71 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
سیر تحصیل و تدریس آیت الله فرحانی.mp3
798.2K
🎙 💠نگاهی به سیره علمی و عملی استاد آیت الله فرحانی 🔸اهمیت جمع بین تکالیف انقلابی گری و اقتضائات زمانه و سیر تحصیلی و اجتهادی 📌اهتمام به امور معنوی به ویژه انس با ادعیه مأثوره در حل مشکلات علمی و عملی 🔰در کلام استاد سطوح عالی مدرسه فقهی امیرالمومنین حجه الاسلام والمسلمین علی فرحانی @albayann
1_5179212232(2).mp3
2.67M
🎙 🔰آیت الله فرحانی: امام خامنه ای( مد ظله) فرمودند : "اول کسی که در مقام نظر و در مقام عمل توامان یک نظام ایجاد کرد امام بزرگوار ما بود." 💠حتی مساله ولایت فقیه به تنهایی به عنوان یک فرع، نشانگر یا نظام جامع نیست هر چند اصل آن و امتداد آن درست است . 💠امام خمینی یک نظام فکری داشتند که بخشی از آن ولایت فقیه به عنوان یک مساله کلامی و امتداد آن به فقه بود . @albayann
هدایت شده از فقه الخمینی
🔰 عن أبی الحسن الرضا(ع) فی فضل یوم الغدیر: وَ مَنْ أَطْعَمَ مُؤْمِناً كَانَ كَمَنْ أَطْعَمَ جَمِيعَ الْأَنْبِيَاءِ وَ الصِّدِّيقِين‏.(اقبال الاعمال، ج1،ص465) 🔶مشارکت در برگزاری مراسم جشن و برنامه اطعام شام عید غدیر مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیه السلام 💳 شماره کارت:‌
5859831089345226
📞 شماره تماس: 09014724084 💬 ایتا: @feqholkhomeini «هیئت ام ابیها سلام الله علیها» @fegh_alkhomeini
هدایت شده از فقه الخمینی
قال الصادق علیه السلام: «إِنَّ یَوْمَ الْغَدِیرِ فِی السَّمَاءِ أَشْهَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ» 💐مراسم جشن عید سعید غدیر خم💐 🎙سخنران: حجت الاسلام میرزاده 🎤با نفس: حجت الاسلام وحیدی 📆جمعه ۱۶ تیر ۱۴۰۲ 🕘ساعت ۲۱:۰۰ هیئت ام ابیها سلام الله علیهم مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیه السلام @fegh_alkhomeini
37.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🌱عید غدیر خم عید امامت و ولایت مبارک باد. 🔰خاطره استاد از شب عید غدیر و سوال یکی از برادران اهل سنت از استاد ⁉️آیا عید غدیر از عید مبعث بزرگتر است؟ @albayann
ضَرْبَةُ عَلّیٍ یَوْمَ الْخَنْدَق افْضَلُ مِنْ عِبادَةِ الثقلین.mp3
1.49M
🎙 🌱ضَرْبَةُ عَلّیٍ یَوْمَ الْخَنْدَق افْضَلُ مِنْ عِبادَةِ الثقلین 🔹بررسی این روایت با توجه به دیدگاه شهید مطهری و امام خمینی 📌 مرحله قاب قوسین مقام واحدیت و مرحله او ادنی مقام احدیت است... 🔰استاد آیت الله فرحانی تبیین می‌کنند @albayann
🏷اسماء الهی، وحی، انسان 🔰استاد در این صوت رابطه بین مراتب اسماء الهی، وحی و انسان را دراندیشه حضرت امام خمینی(ره)تبیین می نمایند. 🔹اسماء الهی دارای مرتبه ذات و صفات و افعال هستند و حقیقت وحی و مراتب آن به شهود در این مراتب بر می گردد که هر مرحله ویژگی خاص خودش را دارد. 📌طبق این بیان وحی نیز دارای مراتبی است که از تجلی ربه للجبل وانّنی ان الله برای موسی تا قاب القوسین أو ادنی پیامبر خاتم را می گیرد و این شهود در مقام أو ادنی پیامبر اکرم است که سبب شده جبرائیل تنزل نماید. 📌لذا قران کریم که وحی الهی است تنزل نموده و یک مسیر را پیموده و به قلب رسول خدا رسیده است. هم چنین از قلب پیامبر نیز تنزل می نماید تا جایی که برای دیگران هم قابل فهم باشد. 🔸باید دانست اگر حقیقت قرآن با مراتب اسماء الهی تحلیل بشود(جلوات ذات بر ذات، ذات بر صفات، ذات بر افعال) و این سه تنزل را داشته باشد انسان را نیز باید این گونه تحلیل کرد و این مراتب را در او مدنظر داشت چون این انسان است که ظرف وحی و قرآن قرار گرفته است و وحی الهی بر قلب او می نشیند 📌لذا باید آن انسان توانایی و ظرفیت لازم را داشته باشد. پس همان طور که قرآن سرّ مستسر و سرّ مقنع به سر است(روایت امام صادق علیه السلام) انسان نیز اینگونه می باشد و دارای اسراری است. @albayann
28.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🌱به مناسبت ولادت با سعادت امام موسی بن جعفر علیه السلام🌱 🔰امام خامنه ای: 💠توصیه امام کاظم علیه‌السلام به تلاش تام و تمام؛ 📘عن اَبِی الحَسَن (عَلَیهِ السَّلام) اَنَّهُ‌ قالَ‌: عَلَیکَ‌ بِالجِدِّ وَ لا تُخرِجَنَّ نَفسَکَ مِن حَدِّ التَّقصیرِ فی عِبادَةِ اللهِ وَ طاعَتِهِ فَاِنَّ اللهَ تَعالىٰ لا یُعبَدُ حَقَّ عِبادَتِه 📚شرح حدیث در ابتدای جلسه درس خارج فقه @albayann
البیان
🎞#ببینید 🌱به مناسبت ولادت با سعادت امام موسی بن جعفر علیه السلام🌱 🔰امام خامنه ای: 💠توصیه امام کاظ
✍🏻امام خامنه ای: 💠توصیه امام کاظم علیه‌السلام به تلاش تام و تمام(در ابتدای جلسه درس خارج فقه ۱۳۹۷/۰۷/۱۵) 📌علَیکَ‌ بِالجِد این روایت از حضرت موسی‌بن‌جعفر است و سندش، سند بسیار معتبری است و صحیح است که توصیه میفرمایند به «جدّیّت»؛ جدّیّت یعنی تلاشِ تام و تمام؛ [یعنی] هر چه میتوانید تلاش کنید. 🔸جدّ در مقابل هزل(۲) نیست، در مقابل وهن(۳) است، [به معنی] سستی‌کردن، عدم مبالات؛ قَوِّ عَلى‌ خِدمَتِکَ‌ جَوارِحی‌ وَ اشدُد عَلَى العَزیمَةِ جَوانِحی‌ وَ هَب لِیَ الجِدَّ فی خَشیَتِکَ وَ الدَّوامَ فِی الِاتِّصالِ بِخِدمَتِک‌.(۴) میفرمایند در رفتارِ دوران حیات خود، در مقابل وظیفه، در مقابل پروردگار دارای جِدّ باش! 🔹و لا تُخرِجَنَّ نَفسَکَ مِن حَدِّ التَّقصیرِ فی عِبادَةِ اللهِ وَ طاعَتِه این هم مکمّل و دنباله‌ی همان جِدّ است؛ میفرماید که خودت را از اندازه‌ی یک آدمِ مقصّر خارج نکن، خودت را از حدّ تقصیر در عبادتِ خدا بیرون نیاور؛ یعنی هیچ وقت گمان نکن که خب، ما دیگر آن کاری که باید بکنیم، انجام داده‌ایم؛ ما دیگر آن وظیفه‌ی لازم را در قِبال پروردگار انجام داده‌ایم؛ نه، هیچ وقت چنین چیزی برای من و شما پیش نمی‌آید؛ ما همیشه در مقابل خدای متعال، دچار تقصیر و کوتاهی هستیم. 🖇مغفرت الهی و گذشت الهی، مورد نیاز صدّیقین و اولیای معصومین است؛ یعنی آنها هم «ما عَبَدناکَ حَقَّ عِبادَتِک»،(۵) حقّ عبادت الهی را، حقّ اطاعت الهی را به‌جا نیاوردند؛ با اینکه همه‌ی وجودشان غرق در عبادت و محبّت و معرفت الهی است، در عین حال «ما عَبَدناکَ حَقَّ عِبادَتِکَ وَ ما عَرَفناکَ حَقَّ مَعرِفَتِک»؛(۶) بنابراین میفرماید که «وَ لا تُخرِجَنَّ نَفسَکَ مِن حَدِّ التَّقصیرِ فی عِبادَةِ اللهِ وَ طاعَتِه». 📎فاِنَّ اللهَ تَعالىٰ لا یُعبَدُ حَقَّ عِبادَتِه بعد برای همین مطلب که شما همیشه در محدوده‌ی مقصّرین -[یعنی] تقصیرکنندگان- قرار دارید، استدلال ذکر میفرمایند: خدای متعال آن چنان که شایسته‌ی عبادت او است، هرگز عبادت نمیشود! ما یک کاری میکنیم، [برای] یک وظیفه‌ای، یک راهی که در مقابل ما گذاشته‌اند، تلاشی میکنیم که باید این تلاش را بکنیم؛ هیچ وقت گمان نکنید که حالا آن کاری را که ما باید بکنیم، انجام داده‌ایم، ما حقّ بندگی را انجام داده‌ایم؛ نه، هیچ وقت چنین چیزی را تصوّر نکنید. خیلی جهالت میخواهد که انسان به صِرف چند حسنه‌ای که انجام میدهد، کار خوبی که انجام میدهد، خودش را قانع کند بگوید: خب، دیگر الحمدﷲ ما فلان قدر صدقه که در روز میدهیم، نماز شب هم که میخوانیم، در فلان اداره هم که مشغول کار و تلاش هستیم، دیگر کارمان را انجام داده‌ایم؛ نخیر، ما مقصّریم، تقصیر داریم در قبال آنچه تکلیف و وظیفه‌ی ما است. 🖊عرض کردم که سند این روایت، یک سند بسیار معتبری است و انسان در بین این روایات اخلاقی و مانند اینها کمتر سند به این محکمی مشاهده میکند. 📚 ۱) امالی طوسی، مجلس هشتم، ص ۲۱۱؛ «حضرت موسی‌بن‌جعفر (علیه السّلام) فرمود: بر تو باد به تلاش و کوشش و [اینکه به زعم باطلت] خود را از مرز کوتاهی در عبادت خدا و بندگی او خارج نسازی؛ پس به درستی که خداوند والا آن ‌گونه که شایسته است بندگی نمیشود.» ۲) شوخی ۳) سستی ۴) مصباح المتهجّد، ج ۲، ص ۸۴۹ ۵) صحیفه‌ی سجّادیّه، دعای سوّم؛ «هرگز آن چنان که شایسته‌ی تو است، بندگی‌ات نکردیم.» ۶) بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۲۹۲ @albayann
تولید فکر و پرورش انسان.mp3
2.68M
🎙 💠تحقق هر تمدن محتاج دو عنصر است تولید فکر و پرورش انسان. 🔰استاد @albayann
البیان
🎙#بشنوید 💠تحقق هر تمدن محتاج دو عنصر است تولید فکر و پرورش انسان. 🔰استاد #آیت_الله_فرحانی #فقه_ا
✍🏻استادآیت الله فرحانی: 💠تحقق هر تمدن محتاج دو عنصر است تولید فکر و پرورش انسان. 📌در تولید علم مهمترین مسئله این است که انسان سوال را خوب بشناسد و آن را متوجه بشود در این زمینه می شود به شیهد مطهری اشاره کرد ایشان از کسانی بودند که سوال را درست متوجه می شدند و می توانستند از متون اسلامی جواب قوی را به دست بیاورند و با یک مدل درست آن را ارائه کنند. 🔸در زمانه امروز بعضی از طلاب سوال و شبهه را درست متوجه نیستند لذا به جواب صحیح نیز نمی رسند و اگر به جواب هم برسند نمی تواند جواب را دسته بندی کرده و مطلوب تحویل بدهند. 👈🏻برای ایجاد تمدن اسلامی راهی وجود ندارد الا اینکه بتوانیم سوالات را درست تبیین کنیم و این یکی از وظایف اساسی بر دوش ما می باشد. ➖رهبر انقلاب در درس خارجشان می فرمایند یکی از مسائلی که برای ما خیلی مهم است تشخیص وظیفه است. تشخیص وظیفه از علم و تقوا و حتی شجاعت مهمتر است مهم این است که عالم دین در هر برحه ای وظیفه خودش را تشخیص دهد و اگر در تشخیص وظیفه دچار اشتباه گردد علم و تقوا در جای خودش مصرف نمی شود و کارکرد لازم را نخواهد داشت. 🔹امروز فعالیت تبلیغی با نصاب درست مهمترین وظیفه است دشمن برای انحراف ذهن جوانان ما برنامه ریزی کرده است و باید افرادی وارد میدان شوند و کسانی که به میدان می آیند باید سوال و شبهه را بشناسند و جواب آن را بدانند و آن را با تسلط بر چهارچوب ارائه و بیان عالی تبیین کنند. 🌀بزرگانی هم چون آیت الله مکارم و آیت الله سبحانی و شهید مطهری و شهید بهشتی از کسانی بودند که وقتی امام فرمودند علماء اسلام به داد اسلام برسید وارد صحنه شدند و با تسلطی که بر شناخت شبهات داشتند توانستند در آن دوران به سوالات و شبهات جواب متقن بدهند و آن را ارئه کنند. @albayann
لوازم مربی شدن یک انسان.mp3
2.82M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🖊ایجاد تمدن اسلامی محتاج دو عنصر اساسی است 1️⃣تولید علم 2️⃣پرورش انسان لوازم مربی شدن یک انسان ➖تفاوت تربیت و پرورش با تعلیم ➖دو خصوصیتی که در امام باقر متجلیست ➖داستان عالمی که پا روی نفس خود گذاشت @albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی : رهبر معظم انقلاب در هر مسئله ای که وارد شده اند، این نگاه اجتهادی امتدادی را داشته اند. 📌مدعای ما این است،که نگاه ایشان مبتنی برمساله مهمی است به نام انسان شناسی ولایی وارتباط انسان ولایی با توحید،که دربحث تمدن نوین اسلامی این مساله بسیارمهم است. 🔹لذا باید به آن توجه ویژه ای شود. کما اینکه ایشان درمساله سبک زندگی اسلامی-که قرائت دیگری ازبحث تمدن اسلامی است- به غیر از این که مبناهای این بحث را مطرح کرده اند، به دو آسیب جدی نیزاشاره نموده اند: 1️⃣ ایدئولوژی زدایی 2️⃣درنظر نگرفتن تهاجم فرهنگ غربی و آسیب تقلید از غرب اگر به این موارد توجه نشود به جرات می توان گفت که نمی توان مساله تمدن اسلامی را مطرح کرد. @albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 نسبت به تبلیغ نگرانم / تبلیغ در نگاه حوزه علمیه باید در مرتبه اول باشد ✏️ رهبر انقلاب اسلامی هم‌اکنون در دیدار مبلغان و طلاب حوزه‌های علمیه: با اطلاعاتی که به من میرسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم. این قدر ظرفیت تبلیغ در این کشور انبوه و متراکم و گسترده است که ما اگر چندین برابر آن مقداری که کار میکنیم هم کار کنیم، به نظرم این ظرفیت پر نمیشود. ✏️ هم به تبلیغ احتیاج داریم، هم به موعظه احتیاج داریم، هم به تحقیق احتیاج داریم. امروز نگاه رائج در حوزه‌های علمیه این است که تبلیغ در مرتبه‌ی دوم قرار دارد، مرتبه‌ی اول چیزهای دیگر است مقامات علمی و امثال اینها؛ مرتبه‌ی دوم تبلیغ است و ما از این نگاه باید عبور کنیم؛ تبلیغ مرتبه‌ی اول است. ۱۴۰۲/۴/۲۱ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰: 🖊وقتى آيه شريفه:(فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ ...) نازل شد، رسول خدا ص فرستاد تا على و فاطمه و حسنين ع بيايند و يهود را دعوت كرد براى اينكه با آنان ملاعنه كند، 📌جوانى از يهوديان گفت: واى بر شما مگر ديروز نبود كه با برادرانتان كه بعدا به صورت ميمون و خوك مسخ شدند عهد بستيد كه هرگز ملاعنه نكنيد، يهود اين تذكر را كه شنيدند، از ملاعنه منصرف گشتند. 🔹اين روايت مؤيد اين احتمال است كه ضمير در جمله:(فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ) به كلمه: حق در جمله:(الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ) برگردد، و معناى جمله چنين باشد پس هر كس كه بر سر حق با تو بگو مگو كرد به او بگو ... 🔸در نتيجه اين نظريه تاييد مى‌شود كه حكم مباهله مخصوص داستان نصاراى نجران و مساله عيسى بن مريم كه اخبار بسيار زيادى آن را حكايت نموده و بيشترش را نقل كرديم نبوده و معلوم مى‌شود رسول خدا ص تنها با اين طايفه مباهله نكرده بلكه بعد از مباهله با آنان در مقام مباهله با يهود هم بوده است. 🌱روز مباهله مبارک باد.🌱 📚تفسیر المیزان @albayann
زندگی اجتماعی انسان و فاعلیت او.mp3
3.5M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: در مورد زندگی اجتماعی انسان و فاعلیت او در این زمینه سه نگاه وجود دارد: 1⃣ طبیعی(فاعل بالطبع) 2⃣اضطرار(فاعل بالاضطرار) 3⃣انتخابی(فاعل عقلانی) @albayann
البیان
🎙#بشنوید 🔰استاد آیت الله فرحانی: در مورد زندگی اجتماعی انسان و فاعلیت او در این زمینه سه نگاه وجو
✍استاد آیت الله فرحانی: 🔹فلاسفه در قسمت فواعل و ترتب غایات دسته بندی را در مورد اقسام فواعل ارائه می کنند. 📌در نگاه آنها فاعل بالطبع یعنی فاعلی که در فعل او،علم و اراده دخالت ندارد و در بعضی موارد فعل او منطبق بر طبیعتش است و آن طبیعت اقتضا می کند که آن فعل و آن اثر صورت گیرد و به تعبیر فلاسفه آن فعل دارای غایت طبیعی است 📌اما گاهی انسان یا فاعل بالطبع نیست یا اینکه اگر فاعل بالطبع است فعلش تحت طبعش نمی باشد بلکه به دلیل اضطراری به وجود آمده آن فعل از او سر می زند و به اصطلاح غایت او غایت ثانوی می باشد. 📌اما در بعضی موارد، علم و اراده در انجام فعل دخالت دارد، در این صورت غایت انتخابی خواهد بود و فعل انجام شده عقلانی است و اثری که بر این حرکت بار می شود از نوع اثریست که بر یک فعل اختیاری منبعث از علم و ارده بار خواهد شد. ❓حال سوال این است انسانی که اجتماعی زندگی می کند در این نوع زندگی، انسان هم چون فاعل بالطبع است یعنی فاعلیت او در زندگی اجتماع از نوع فعل منطبق بر طبیعش است و در متن طبیعت انسان این وجود دارد و به گونه ای خلق شده است که اجتماعی بودن منطبق بر طبیعتش باشد و در آن علم و اراده دخالت نمی کند. 🖇یا اینکه انسان به حسب طبیعت و غایت؛ فردی و آزاد است و در متن خلقتش این گونه نیست که اسیر اجتماع بشود و محدودیت اجتماع را تحمل کند اگر سوال شود که پس چرا انسان اجتماع را اختیار کرده است؟ خواهند گفت انسان اجتماع را از باب یک جبر بیرونی پذیرفته است و یک امر اضطراری است! یعنی یک عاملی انسان را مجبور کرده است اجتماعی زندگی کند که در خیلی از عبارتهای علامه در المیزان این نگاه حاکم است. 🔸نگاه سوم این است اجتماع برای انسان یک فعل اختیاری است که علم و اراده در آن دخالت دارد و غایت عقلانی بر آن بار می شود نه غایت بالطبع یا بالجبر! یعنی فعل او طبیعی و قصری نیست بلکه فعل عقلانی و انتخابی است. اگر این گونه باشد باید گفت انسان اجتماعی بودن را اختیار می کند نه اینکه مجبور بشود یا در متن طبیعت خلقت انسان چنین چیزی وجود داشته باشد. 🖊پس این سه نگاه (زندگی یک فرد در اجتماع یا طبیعی یا جبری یا انتخابی است )در مورد زندگی اجتماعی انسان وجود دارد که باید دید از نگاه فلسفه اسلامی و آیات قرآن کدام نگاه صحیح می باشد. @albayann
تشخیص وظیفه و حرکت کردن در میدان.mp3
1.71M
🎙 🔰استادآیت الله فرحانی: 💠خاطره شهید مطهری و تلاش ایشان در زمینه علمی 🔹خاطره آیت الله بهجت از کمیت مطالعه حضرت امام(ره) در تابستانها 🔸دو مطالبه رهبر انقلاب از طلاب و روحانیون در زمینه علمی و انقلاب 📌تشخیص وظیفه و حرکت کردن در میدان @albayann
امت واحده.mp3
3.17M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ یعنی اولین انسان که حضرت آدم باشند خلیفه خداست... @albayann
البیان
🎙#بشنوید 🔰استاد آیت الله فرحانی: إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ یعنی اولین انسان که حضرت
✍استاد آیت الله فرحانی: 🔹اولین انسان پیغمبر نه؛ بلکه امام است انی جاعل فی الارض خلیفه یعنی اولین انسان که حضرت آدم باشد خلیفه خداست. 🔸بر اساس اینکه آدم خلیفه خداست یک امت واحده ای درست می شود و در این امت واحده هیچ اختلافی نیست اما در این امت واحده دو اختلاف به وجود می آید که بعد از آن خداوند پیامبران را مبعوث می کند. 🔰نظر علامه طباطبایی این است که انسانها در ابتدای خلقت ، فطری زندگی می کردند و اختلافی با هم نداشتند و زندگی آنها بسیط و ساده و فطری بوده است بعد بین آنها دو اختلاف به وجود می آید 1⃣اختلاف مادی 2⃣اختلافی دینی در مرحله اول آنها اختلافی نداشتند و از زمان ادم اب البشر تا زمان نوح همه چیز قابل برطرف شدن بوده است اما از وقتی که اختلافات دینی عمیق شد خداوند پیامبر با کتاب فرستاد یعنی حضرت ادم پیامبر و امام بوده است ولی اختلافی وجود نداشته است لذا نیاز به کتاب هم نبوده است اما از زمان حضرت نوح که اختلافات عمیق شد پیامبر با کتاب فرستاده شد. 📌علامه می فرمایند امت واحده ای بوده است و پیامبری هم داشته اند و آن پیامبر موعظه می کرده است و با موعظه زندگی بسیط ابتدایی انسانها که منطبق با فطرتشان بوده است اداره می شده است و نیاز به کتاب نداشتند. 🖇این مطلب با اعتبار عقلی هم موافق است یعنی اگر عقلا هم سابقه زندگی انسانها را بررسی کنیم همین گونه خواهد بود. 🖊علامه قائل هستند هر چه ما به قهقرى و عقب‏تر برويم، به رموز كمترى از زندگى بر مى‏ خوريم، و نوع بشر را مى ‏بينيم كه به اسرار كمترى از طبيعت پى برده بودند، تا آنجا كه مى‏ بينيم نوع بشر چيزى از اسرار طبيعى را نمى‏ داند، تو گويى تنها بديهيات را مى‏ فهميده، و به اندكى از نظريات فكرى كه وسائل بقا را به ساده‏ ترين وجه تامين مى‏نموده دسترسى داشتند، مانند تشخيص گياهان قابل خوردن، و يا استفاده از پاره‏اى شكارها، و يا منزل كردن در غارها، و دفاع به وسيله سنگ و چوب و امثال اينها.. 💠طبق یک تقریر علامه قائل هستند یک زمانی انسان فطری زندگی می کرده است و اختلاف نداشته است اختلاف از استخدام آمد و استخدام فطری انسان است و زندگی اجتماعی اضطرارا به وجود آمده است 📌بعد می فرمایند دو اختلاف به وجود آمده است یک اختلاف در زندگی برای انسانها و یک اختلاف در تفسیر دین به وجود آمد و آیه قرآن دو اختلاف را بیان می کند 🌀شهید مطهری همین مطلب را مدنظر قرار می دهند و می فرمایند از نظر علامه بشر اصل ثابتش استخدام است و این استخدام بشر را استثمار گر می کند و این استثمار و گرفتن بهره از دیگران وقتی عمومی شد بشر مجبور شد زندگی اجتماعی را اضطرارا قبول کند. @albayann
قرائت های مختلف اسلام ودین.mp3
7.52M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: 💠در زمان حضرت امام (ره) قرائت های مختلفی از اسلام ودین وجود داشته است که در مجموع می شود به سه قرائت مهم اشاره کرد: 📌قرائت مارکسیستی،قرائت اروپایی و قرائت آمریکایی 🔹وامام (ره)دراین شرایط بود که با صدای رسا درفیضیه اعلام کرد که علمای اسلام به داد اسلام برسید وخود ایشان یک اسلامی را در مقابل دیگر قرائت ها به عنوان اسلام ناب محمدی (ص) معرفی کردنند. ⁉️حال ثمرات این قرائت از اسلام ودین چیست؟ تاثیر شاگردان امام (ره ) در امتداد این نگاه از اسلام چیست ؟ آیا دراین نوع نگاه به اسلام ،دین حداقلی است یا حداکثری ؟ @albayann
نماد حسین بن علی.mp3
1.4M
🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹ما وقتی به زندگی اهل بیت مراجعه می کنیم متوجه می شویم که زندگی اهل بیت را همواره ما در تاریخ اسلام با یک نماد معرفی می کنیم... @albayann
البیان
#بشنوید 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹ما وقتی به زندگی اهل بیت مراجعه می کنیم متوجه می شویم که زندگی ا
✍استاد آیت الله فرحانی: 🔹ما وقتی به زندگی اهل بیت مراجعه می کنیم متوجه می شویم که زندگی اهل بیت را همواره ما در تاریخ اسلام با یک نماد معرفی می کنیم. 🔸وارد زندگی پر درس امیرالمؤمنین می شویم و وقتی وارد فضای شهادت ایشان می شویم می گوییم امیرالمؤمنین ثارالله است و روز بیست و یکم ماه رمضان را روز شهادت ایشان می دانیم. 🔸 وارد زندگی امام صادق (ع) می شویم ایشان بنیانگذار شیعه جعفری است ولی ۲۵ شوال روز شهادت ایشان است. 🔸وارد زندگی امام رضا (ع) می شویم ایشان حق بزرگی بر گردن ما دارد امام رضا (ع) هجرتی بزرگ به ایران ما داشتند که به تبعیت از آن هجرت بی بی فاطمه معصومه(س) به قم آمدند و دژ ولایت را در کشور ما پی ریزی کردند ولی ما آخر صفر را شهادت امام رضا می دانیم. 🔸وقتی زندگی پیغمبر اکرم (ص) را بررسی می کنیم در حالی که اسلام ما و قرآن ما از ایشان است ۲۸ صفر و همچنین امام مجتبی(ع) سبط اکبر ۲۸ صفر شهادت ایشان است. 📌هرچه زندگی ائمه أطهار را در تاریخ بررسی می کنیم می بینیم ائمه ما یک روز بدنیا می آیند یک روز به شهادت می رسند. امام حسین (ع) در تولد مثل بقیه هستند در سوم شعبان بدنیا آمدند ولی شهادت ایشان یک دهه است؛ یک نماد تاسوعا و اربعین بعد از عاشورا که بیستم صفر است را دارد چرا؟ 🏴وجود مقدس سیدالشهدا تنها امامی است که برایشان برنامه ی استثنایی تدارک دیده شده است. برای معرفی امام حسین هدف از برگزاری برنامه دهه محرم؛ نماد تاسوعا؛ معرفی نماد تاسوعا و عاشورا تا اربعین و رسیدن به اربعین. تعدد در نمادهای تاسوعا، عاشورا، اربعین وجود دارد گویی امام حسین (ع ) بین دو نماد معرفی می شود روز عاشورا مثل روز بیست و هشت صفر است روز عاشورا مثل روز ۲۵ شوال؛ شهادت امام است. اما اهل بیت از ما خواسته اند تاسوعا را قبل از عاشورا و بعد اربعین و امام حسین را در یک فرایند معرفی کنید. @albayann