البیان
💠پیام علامه طباطبایی(ره) به آیت الله بروجردی(ره) پیرامون تدریس اسفار و جایگاه فلسفه در حوزه علمیه #
💠علامه طباطبایی(ره):
من وقتی از تبریز به قم آمدم و درس «أسفار» را شروع کردم، و طلاّب بر درس گرد آمدند و قریب به یکصد نفر در مجلس درس حضور پیدا میکردند؛
حضرت آیتالله بروجردی (رحمتالله علیه)
🔺اولا: دستور دادند که شهریّۀ طلاّبی را که به درس «أسفار» میآیند قطع کنند. و بر همین اساس چون خبر آن بمن رسید، من متحیّر شدم که خدایا چه کنم؟ اگر شهریّۀ طلاّب قطع شود، این افراد بدون بضاعت که از شهرهای دور آمدهاند و فقط ممرّ معاش آنها شهریّه است چه کنند؟ و اگر من بخاطر شهریّۀ طلاّب، تدریس «أسفار» را ترک کنم لطمه به سطح علمی و عقیدتی طلاّب وارد میآید!؟
📌من همینطور در تحیّر به سر میبردم، تا بالاخره یک روز که بحال تحیّر بودم و در اطاق منزل از دور کرسی میخواستم برگردم چشمم بدیوان حافظ افتاد که روی کرسی اطاق بود؛ آن را برداشتم و تفأّل زدم که چه کنم؟ آیا تدریس «أسفار» را ترک کنم، یا نه؟ این غزل آمد:
🌱من نه آن رِندم که ترک شاهد و ساغر کنم محتسب داند که من این کارها کمتر کنم
🌱من که عیب توبه کاران کرده باشم بارها توبه از مِی وقت گل دیوانه باشم گر کنم
🌱گر چه گردآلودِ فقرم، شرم باد از همّتم گر به آب چشمۀ خورشید دامنتر کنم
🌱عاشقان را گر در آتش میپسندد لطف دوست تنگ چشمم گر نظر در چشمۀ کوثر کنم
🌱دوش لعلش عشوهای میداد حافظ را ولی من نه آنم کز وی این افسانها باور کنم
🔸باری، دیدم عجیب غزلی است؛ این غزل میفهماند که تدریس «أسفار» لازم، و ترک آن در حکم کفر سلوکی است.
🔺و ثانیاً یا همان روز یا روز بعد، [آیت الله بروجردی] خادم خود را به منزل ما فرستادند، و بدینگونه پیغام کرده بودند:
ما در زمان جوانی در حوزۀ علمیّۀ اصفهان نزد مرحوم جهانگیر خان «أسفار» میخواندیم ولی مخفیانه؛ چند نفر بودیم، و خُفیةً بدرس ایشان میرفتیم، و امّا درس «أسفار» علنی در حوزۀ رسمی به هیچ وجه صلاح نیست و باید ترک شود!
✅من در جواب گفتم: به آقای بروجردی از طرف من پیغام ببرید که این درسهای متعارف و رسمی را مانند فقه و اصول، ما هم خواندهایم؛ و از عهدۀ تدریس و تشکیل حوزههای درسی آن برخواهیم آمد و از دیگران کمبودی نداریم.
📌من که از تبریز به قم آمدهام فقط و فقط برای تصحیح عقائد طلاّب بر اساس حقّ، و مبارزۀ با عقائد باطلۀ مادّیّین و غیرهم میباشد. در آن زمان که حضرت آیتالله با چند نفر خُفیةً به درس مرحوم جهانگیرخان میرفتند، طلاّب و قاطبۀ مردم بحمدالله مؤمن و دارای عقیدۀ پاک بودند؛ و نیازی به تشکیل حوزههای علنی «أسفار» نبود؛
ولی امروزه هر طلبهای که وارد دروازۀ قم میشود با چند چمدان (جامهدان) پر از شبهات و اشکالات وارد میشود! و امروزه باید بدرد طلاّب رسید؛ و آنها را برای مبارزۀ با ماتریالیستها و مادّیّین بر اساس صحیح آماده کرد، و فلسفۀ حقّۀ اسلامیّه را بدانها آموخت؛ و ما تدریس «أسفار» را ترک نمیکنیم.
👈🏻ولی در عین حال من آیتالله را حاکم شرع میدانم؛ اگر حکم کنند بر ترک «أسفار» مسأله صورت دیگری به خود خواهد گرفت.
🔆علاّمه فرمودند: پس از این پیام؛ آیتالله بروجردی دیگر به هیچ وجه متعرّض ما نشدند، و ما سالهای سال بتدریس فلسفه از «شفاء» و «أسفار» و غیرهما مشغول بودیم.
و هر وقت آیت الله برخوردی با ما برخورد داشتند بسیار احترام میگذاردند، و یک روز یک جلد قرآن کریم که از بهترین و صحیحترین طبعها بود بعنوان هدیّه برای ما فرستادند.
📚مهرتابان ، یادنامه و مصاحبات تلمیذ و علامه ، ص ۱۰۳ - ۱۰۶
👈🏻پ.ن: البته بعد از این ماجرا مجددا نکاتی پیش آمد و علامه طباطبایی مجبور به تعطیلی درس خود شدند!
#علامه_طباطبائی
#فلسفه
@albayann
دعا وسیله ی گدایی ما از خداوند است.mp3
796.4K
🔊 #بشنوید
💠بیانی در باب مطلوبیت ذاتی دعا و تأثیر آن در توجه قلبی به خدا
🔰 استاد آیت الله فرحانی
#دعا
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🖇 #مجموعه_صوتی_بیانات_اخلاقی
🔰 #استاد_آیت_الله_فرحانی
🎙رحمت رحمانی و رحمت رحیمی
🌐https://eitaa.com/albayann/22
🎙شب های جمعه ونعمت زیارت حضرت معصومه
🌐https://eitaa.com/albayann/71
🎙اخلاق و نتیجه گرفتن از عمر
🌐https://eitaa.com/albayann/120
🎙رازهای استفاده از نماز
🌐https://eitaa.com/albayann/129
🎙تاثیر قبولی نماز بر قبولی سایر اعمال
🌐https://eitaa.com/albayann/156
🎙چرا در نماز حضور قلب نداریم؟
🌐https://eitaa.com/albayann/184
🎙جوانی فرصت کسب فضایل اخلاقی وکارهای فکری
🌐https://eitaa.com/albayann/209
🎙معیار کار برای رضای خدا چیست؟
🌐https://eitaa.com/albayann/234
🎙نقش جوانان مومن در انقلاب
🌐https://eitaa.com/albayann/258
🎙امیدوار کننده ترین آیه از منظر امیرالمومنین
🌐https://eitaa.com/albayann/304
🎙رعایت آداب الصلوة راه توحید است
🌐https://eitaa.com/albayann/320
🎙اولین و مهمترین اولویت در عمل صالح!
🌐https://eitaa.com/albayann/338
🎙درس اول از ادعیه
🌐https://eitaa.com/albayann/368
🎙فضیلت ماه رجب و رشد معنوی
🌐https://eitaa.com/albayann/388
🎙روزه ماه های حرام
🌐https://eitaa.com/albayann/366
🎙تفسیر یامن ارجوه لکل خیر
🌐https://eitaa.com/albayann/346
🎙اتصال به اهل بیت
🌐https://eitaa.com/albayann/322
🎙ارتباط با صدیقه کبری،معدن طهارت است.
🌐https://eitaa.com/albayann/319
🎙بیانی در باب مطلوبیت ذاتی دعا
🌐https://eitaa.com/albayann/484
🎙چرا ما در عبادت خداوند تنبلی میکنیم؟
🌐https://eitaa.com/albayann/463
🎙ماه شعبان ماه نبی اکرم
🌐https://eitaa.com/albayann/454
🎙تاثیر کثرت عمل صالح در درجات بهشت
🌐https://eitaa.com/albayann/443
🎙سیره معنوی امام کاظم نیاز امروز ما
🌐https://eitaa.com/albayann/431
🎙در ادعیه کمیت مهم است یا کیفیت?
🌐https://eitaa.com/albayann/413
#اخلاق
@albayann
تاثیر علامه و امام در برخورد با تمدن غربی.mp3
1.66M
🔊 #بشنوید
💠تاثیر علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی(ره) در برخورد با تمدن غربی
👤استاد آیت الله فرحانی:
⁉️1.علامه طباطبایی چطور توانست ریشه فلسفه مادی را در ایران از بین ببرد؟
🔹2.نقش آثار شاگردان علامه (ره) در ایجاد گفتمان تمدن سازی چیست؟
🔸3.تاثیر بسط مباحث حکمی در فقه چگونه است؟
🔺4.چه کسی مباحث فقه مضاف را در حوزه علمیه ایجاد کرد؟
#مبانی_فقه_حکومتی
#امام_خمینی
#علامه_طباطبایی
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
💠فطرت و سرنوشت انسان
🔰استاد آیت الله فرحانی
🔹تفاوت نگاه فلسفه غرب و فلسفه اسلامی در وجود و ماهیت #انسان
#آزادی و فرهنگ فعلی تمدن غرب بر اساس تحلیل اگزیستانسیالیست از انسان
⁉️آیا از منظر اسلام ، فعل انسان ماهیتش را شکل می دهد؟
🔸نقدی بر نظر دکتر شریعتی در مسئله فرهنگ
🔆نقش فطرت در سرشت انسان بر اساس تفسیر از آیه شریفه « وَأَشْهَدَهُمْ عَلَیٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قَالُوا بَلَیٰ شَهِدْنَا أَن تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیَامَةِ»
#انسان_شناسی
#امتداد_حکمت
@albayann
مسؤولیت حکومت ظاهری و اداره جامعه در زمان حضور ائمه معصومین ع بعهده ی چه کسی است؟ .mp3
1.81M
🔊 #بشنوید
💠حکومت ظاهری و قراردادی در زمان حضور امام معصوم (علیه السلام) در درجه ی اول به چه کسی می رسد؟
🔰 استاد آیت الله فرحانی
#ولایت_فقیه
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
⚠️ نظر امام تحریف نشود⚠️
رهبر معظم انقلاب:
🔹توجّه کنید حکومت اسلامی که امام گفتهاند و شما میخواهید آن را تثبیت و تسجیل و تبیین و توجیه کنید، من حیث لانرید به حکومت غیراسلامی تبدیل نشود.
چیزی که امروز در چالشهای فکری بین ما و مخالفان ما در سطح دنیا مطرح است، همین نکته است...
🔸من یک وقت درباره ولایت فقیه با ایشان(امام) صحبت میکردم؛ گفتم قبل از انقلاب، ما با بعضی از فضلا و دوستان بحث داشتیم؛ بعضیها میگفتند اسلام شیوه خاصّی در باب اقتصاد ندارد. هر شیوهای که بتواند آرمانهای اسلامی - مثلاً عدالت - را تأمین کند، اسلامی است.
🔺ولی عقیده ما این بود که نه، اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوهای بنا نهاده و چارچوبی برای اقتصاد اسلامی درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود.
ایشان گفتند: بله، این درست است.
👈🏻من نمیخواهم به این قضیه استناد کنم که این حرف درست است؛ میخواهم استناد کنم که نظر امام این بود؛ یعنی ایشان به کمتر از این اصلاً قانع نمیشدند.
🔆آنجایی هم که بحث سرِ احکام ثانوی بود، ایشان به عنوان یک حکم اسلامی و فقهی بر آن تأکید میکردند. ایشان تا آخر هم همینطور بودند.
در خصوص غنا -موسیقی- ایشان حرف جدیدی مطرح کردند. مبنای فقهی ایشان اینطور بود. برای این قضیه، ایشان استناد فقهی داشتند. البته چیزی که در کتاب مکاسب گفتند، در جهاتی با این تفاوت دارد؛ اما براساس مبنای فقهی میگفتند؛ بر اساس ضرورت و مصلحت و پسند دنیا نبود.
🔺البته ممکن است کسی با کلیّات و جزئیّاتِ این نظر موافقت نداشته باشد؛ خیلی خوب، نظر خودش است؛
«لیکن نظر امام تحریف نشود.»
💠شما باید خیلی مراقبت کنید که نظر امام واقعاً به گونهای درآید که در کلمات و کتابها و حرفها و منش ایشان معلوم است. این نکته خیلی مهمّ است و به نظر من یک مسؤولیت تاریخی و امانتی بردوش شماست.
📚۴ بهمن ۱۳۷۸
#فقه_الخمینی
@albayann
💠نامه حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه به عروسش
فاطمه طباطبایی ، در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹فاطی دختر عزیزم، «۱» از من میخواهی برای تو چیزی بنویسم؛ چه بنویسد کسی که خود مبتلای به نفس اماره بالسوء است و هرگز نتوانسته بلکه نخواسته این بت بزرگ را بشکند. اکنون در آستانه شهر الله و مقام ضیافت الله هستیم و من خود اقرار دارم که لایق این ضیافت نیستم.
🔸شهر شعبان المعظم که شهر امامان است در شرف گذشتن و ما خود را نتوانستیم مهیا کنیم برای شهر الله. دعاها را گاهی با لقلقه لسان خواندم و از آنها چیزی حاصل نشد در این آخر شهر عرض میکنم، اللهُمَّ انْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیِما مَضی مِنْ شَعبانَ فَاغْفِرْ لَنا فِیما بَقِیَ مِنهُ «۲» از رحمت حق تعالی مایوس نیستم و مباش، در دنیا [مباد] روزی که گناهان به آنجا رسد که از رحمت حق مایوس شویم.
🔰دخترم این چند روز خواهد گذشت چه با عیش و نوش و چه با رنج و تعب؛ چه با غفلت از فطرت و چه با توجه به آن. عزیزم، خداوند- جل وعلا- نور هدایت را در همه مخلوقات خصوصاً انسان نهفته است.
🔆فطرت الله، ما را خواهی نخواهی به او متوجه کرده و همه مخلوقات در هر حدی که هستند و به هر مذهبی که گراییدهاند جز به حق تعالی و کمال مطلق به هیچ چیز توجه ندارند به حسب فطرت؛ گرچه خود ندانند و معتقد به غیر آن باشند انسان کمال مطلق را میجوید و میخواهد چه آنان که به توهّم بت را میپرستند و چه آنهایی که حق- جل وعلا- را منکرند و به دنبال ریاست.
📌 ملحدها گمان میکنند متوجه به دنیا و خواستار ریاست و زعامت هستند، لکن به حسب واقع متوجه و خواهان قدرت مطلقه هستند و در جستجوی کمال مطلق و خود گمان خلاف میکنند و شاید عذاب و عقاب برای همین جهل و توهّمات باشد.
تو که مثلًا دنبال لباس خوب هستی و زینت بهتر، دنبال حق میگردی و کاخنشینان نیز دنبال قدرت مطلق هستند وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إلّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ «۳» وَ قَضی رَبُّکَ الّا تَعْبُدوا إِلّا إِیَّاهُ «۴» بنا بر وجهی این کلام دامنه دارد. بهتر آنکه درز بگیرم و تو را و خود و همگان را به خدای تعالی بسپارم.
و السلام علیک و علی عباد الله الصالحین.
روح الله الموسوی الخمینی
(۱) - خانم فاطمه طباطبایی، همسر آقای سید احمد خمینی
(۲) -« پروردگارا اگر ما را در ایامی که از« شعبان» گذشته است نیامرزیدهای پس ببخشای ما را در باقیمانده آن». دعای آخر ماه شعبان.
(۳) - بخشی از آیه ۴۴ سوره اسراء:« و هیچ موجودی نیست جز آنکه او را تسبیح میکند ولی شما تسبیحشان را نمیفهمید»
(۴) - بخشی از آیه ۲۳ سوره اسراء:« پروردگارت مقرر داشت که جز او را نپرستید»
📚#امام_خمینی (ره)؛ 01 اردیبهشت 1366
@albayann
2(2).mp3
2.63M
🔊 #بشنوید
🔰استاد آیت الله فرحانی:
🔹ماه رمضان فرصت آمادگی برای درک شب قدر است .
الَّذِی كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَدْأَبُ فِی صِيَامِهِ وَ قِيَامِهِ،ماهی که آماده میکند ما را با قیام و صیام
🔸قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ
شهرالله،نام مستجمع جمیع صفات کمال است، شهری که خدای متعال میزبانی میکند.
🔺دفاع و مواضع حقه علوم اهل بیت را در این شرایط امتحان الهی یعنی شرایط انتخابات جدی بگیرید.
💠ما نظامی داریم کارآمد و قوی و هر جا دچار مشکل میشویم مال وقتی است که با محور اصلی نظام یعنی ولایت زاویه پیدا می کنیم.
👈🏻حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی اهم واجبات است.
🔆 میزان موفقیت ما در این عرصه تابع حال معنوی ماست.
در میدان بودن جمع بین تکلیف ظاهری و باطنی است
👈🏻من توصیه می کنم باتقویت معنویت و بصیرت این شرایط را برای انقلاب اسلامی دریابید،خصوصا کسانی که میتوانند در عرصه فضای مجازی خدمت کنند.
#ماه_رمضان
#انتخابات
@albayann
اصل واقعیت.mp3
851K
🔊 #بشنوید
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی :
💠مرحوم علامه طباطبایی (ره) در نهایه یک کار خوبی را در مدخل نهایه انجام می دهند قبل از ورود به #فلسفه_اسلامی.
👈🏻اساس کار فلسفی ایشان اصالت واقعیت است.
🔹قرائت های مختلفی از برهان صدیقین وجود دارد:
یکبار در بیان شیخ الرئیس در برهان امکان و وجوب مطرح می شود
یکبار در قرائت ملاصدرا وجود دارد که مبتنی بر اصالت و تشکیک وجود است
یکبار در نظر ملاهادی سبزواری است که فقط بر اصالت وجود استوار است
🔸اما برای مثال در کار فلسفی برهان صدیقین در بیان علامه طباطبایی طوری هست که می گوید اصلا به اصالت وجود هم نیازی نیست بلکه اساس کار به اصالت واقعیت بر می گردد.
#مبانی_حکمت_متعالیه
@albayann
ماه مبارک رمضان ماه ضیافت اللهی َ.mp3
1.65M
🔊 #بشنوید
💠ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی
🔹برای بالابردن کیفیت عمل در این ماه عزیز نیاز به معرفت است.
باید به این ماه عزیز و به روزه و ...معرفت پیدا کنیم
اگر معرفت بالا برود نتیجه ای هم که حاصل میشود بالا خواهد بود.
⁉️مسیری که در ماه رمضان میرویم به چه شکل است؟
میقات حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) چهل روز طول کشید
در ماه رمضان به دلیل ظرفیت والای این ماه ،این حرکت چهل شب طول نمیکشد،زودتر محقق میشود.
🔸سیر ما در ماه رمضان به شب قدر میرسد و از آنجا به عید فطر و عید فطر روز هدیه است.
👈🏻لذا باید از اول این ماه حرکت کنیم.
#ماه_رمضان
#درس_اخلاق
@albayann
مویدات شهید مطهری برای نشان دادن چالش اول با غرب .mp3
1.82M
🔊 #بشنوید
💠نقش تاریخی امام صادق (ره) از نظر علمای اهل سنت در بعد تمدن سازی
🔹رواج علوم عقلی و مدیریت امام صادق (ع) در زمان خودشان
🔸 تفاوت کتب حدیثی ما با اهل سنت درباره مواجهه با مسائل عقلی
🔆تبیین مباحث عقلی توسط امام علی (ع)درنهج البلاغه
🔺تاثیر مباحث حکمی و عقلی در مسیر اجتهاد و استنباط
⁉️ در کدام آثار شهید مطهری (ره) می توان امتداد حکمت را مشاهده کرد؟!
📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی
#مبانی_فقه_حکومتی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
#عکس_نوشته
💠مهم این است که آنها ما را ببینند!
🔰استاد آیت الله فرحانی
@albayann
مبانیحکمتمتعالیه1.mp3
2.62M
🔊 #بشنوید
💠 اصالت الوجود در نظام فلسفی ملا صدرا
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی
🔹وقتی می گوییم اصالت وجود یک مبناست در حکمت متعالیه این نیاز به تبیین دارد چرا که کلمه اصالت الوجود در بیانات مشاء و اشراق هم وجود دارد.
🔸باید دید سهمی که اصالت وجود در فلسفه صدرا دارد چه سهمی است.
⁉️در نگاه عرفاء که بحث از اصالت وجود می شود باید دید با اصالت وجود در نگاه صدرا آیا تفاوتی وجود دارد؟
📌 یا ممکن است اصالت وجود در بیان صدرا به گونه ای باشد که هیچ سابقه ای در بیان دیگران ندارد. که همان بیان خاص مبنای صدرا در حکمت متعالیه است.
در مورد سابقه اصالت وجود بزرگانی نظیر شهید مطهری ، آیت الله مصباح و آیت الله جوادی کار ارزنده ای انجام داده اند.
👈🏻صدرا یک مبنایی را در اصالت و تشکیک تاسیس کرده است که این مبنای تاسیس شده سبب شده فلسفه صدرا متحول شود.
#فقه_اکبر
#فلسفه_اسلامی
#مبانی_حکمت_متعالیه
@albayann
لزوم حرکت در ماه مبارک رمضان.mp3
1.45M
🔊 #بشنوید
💠لزوم حرکت در ماه مبارک رمضان
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی
🔹برای اینکه استَجیبوا لِلرَّسولِ را لبیک بگوییم لازم است از اول ماه رمضان حرکتی را شروع کنیم
📌این حرکت شب قدر و عید را رقم میزند
برای اینکه این حرکت رقم بخورد و از این ضیافت الهی استفاده کنیم ارکانی وجود دارد:
👈🏻رکن اول استفاده از ظرفیت شب در سیر معنوی است، اگر ظرفیت و ارزش این شب ها درک شود،خیلی در حرکت تاثیر خواهد گذاشت.
ارزش شب در قرآن کریم خیلی مورد توجه قرار گرفته شده است:
وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً
...إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ...قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا...
إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلًا...همش لیل است
🔸این عبادت در شب اثرش بیشتر است،روح را بیشتر به اهتزاز در می آورد
سحر هنگام جائزه است...
#اخلاقی
#ماه_رمضان
@albayann
1234234.mp3
2.2M
🔊 #بشنوید
💠اشکال حضرت امام به قضایا و گزاره های علم فقه
🔸موضوع احکام خمسه چیست؟
🔰استاد آیت الله فرحانی
📌درس خارج اصول
#فقه_الخمینی
@albayann
🔻🔻🔻🔻
البیان
🔊 #بشنوید 💠اشکال حضرت امام به قضایا و گزاره های علم فقه 🔸موضوع احکام خمسه چیست؟ 🔰استاد آیت الله
💠اشکال حضرت امام به قضایا و گزاره های علم فقه
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی
🔸حضرت امام اشکال مهمی در قضایای احکام فقهی دارند که در چند موضع در تهذیب و مناهج بیان کرده اند و مشخص است که اشکال در تسمیه و اسم گذاری نیست.
📌ایشان می فرمایند در وجوب و استحباب و کراهت و حرمت؛ یک خصوصیتی در محمولات مسائل فقهی است که موجب می شود این مسائل از قضیه خارجیه و حقیقیه خارج شوند.
مثلا در قضیه «الصلاه واجبه»؛ میبینیم وجوب نه به وجود خارجی صلات خورده است و نه به خود ماهیت صلات خورده است و نه به ماهیت من حیث هی. چرا؟
🔹 توضیح اینکه صلات به وجود خارجی، موضوع وجوب نیست. زیرا خارج ظرف سقوط است نه ظرف ثبوت تکلیف. وقتی که صلات، در خارج محقق شد، دیگر وجوب ساقط میشود. فلذا اگر تکلیف به صلات خارجی تعلق بگیرد، تحصیل حاصل است.
🔹 صلات به وجود ذهنی هم نمیتواند موضوع وجوب باشد. زیرا وجود ذهنی قابل اتیان نیست و بالوجدان نیز مولا صلات به وجود ذهنی را مدنظر ندارد چون در اینصورت مکلف می توانست با تصور ذهنی صلات امر مولا را امتثال کند. لذا صلات ذهنی اصلا مامور به نیست.
🔹 اگر کسی بگوید نفس ماهیت صلات را موضوع «وجوب» قرار میدهیم و ماهیت من حیث هی ماموربه است. یعنی وجوب روی ماهیت من حیث هی مستقر شده است، امام در جواب میگوید این مندفع است. زیرا ماهیت من حیث هی مطلوب نیست و اساسا لا مطلوبه و لا غیر مطلوبه است.
🔺بنابراین وجوب نه به ماهیت صلات من حیث هی تعلق میگیرد و نه به ماهیت صلات به قید وجود خارجی و نه به ماهیت به قید وجود ذهنی و اگر اینگونه شد دیگر نه میتوان از مدل قضیه حقیقیه استفاده کرد و نه از مدل قضیه خارجیه .
✅ایشان اثبات می کند که در قضایای فقهی این دو مدل قضیه درست نیست وربطی هم به حیث اعتباری بودن ندارد بلکه یک مسئله خاصتر از مسأله اعتباری بودن است و آن مسأله وجوب و طلب است که نمیتوان به ماهیت به قید وجود خارجی و وجود ذهنی و به ماهیت من حیث هی تعلق بگیرد.
⁉️بنابراین با این اشکال امام به مشهور؛ باید دید تحلیل قضیه خارجیه و حقیقیه در فقه چه سرنوشتی پیدا می کند!؟
#فقه_الخمینی
#فقه
@albayann