2(2).mp3
2.63M
🔊 #بشنوید
🔰استاد آیت الله فرحانی:
🔹ماه رمضان فرصت آمادگی برای درک شب قدر است .
الَّذِی كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَدْأَبُ فِی صِيَامِهِ وَ قِيَامِهِ،ماهی که آماده میکند ما را با قیام و صیام
🔸قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ
شهرالله،نام مستجمع جمیع صفات کمال است، شهری که خدای متعال میزبانی میکند.
🔺دفاع و مواضع حقه علوم اهل بیت را در این شرایط امتحان الهی یعنی شرایط انتخابات جدی بگیرید.
💠ما نظامی داریم کارآمد و قوی و هر جا دچار مشکل میشویم مال وقتی است که با محور اصلی نظام یعنی ولایت زاویه پیدا می کنیم.
👈🏻حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی اهم واجبات است.
🔆 میزان موفقیت ما در این عرصه تابع حال معنوی ماست.
در میدان بودن جمع بین تکلیف ظاهری و باطنی است
👈🏻من توصیه می کنم باتقویت معنویت و بصیرت این شرایط را برای انقلاب اسلامی دریابید،خصوصا کسانی که میتوانند در عرصه فضای مجازی خدمت کنند.
#ماه_رمضان
#انتخابات
@albayann
اصل واقعیت.mp3
851K
🔊 #بشنوید
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی :
💠مرحوم علامه طباطبایی (ره) در نهایه یک کار خوبی را در مدخل نهایه انجام می دهند قبل از ورود به #فلسفه_اسلامی.
👈🏻اساس کار فلسفی ایشان اصالت واقعیت است.
🔹قرائت های مختلفی از برهان صدیقین وجود دارد:
یکبار در بیان شیخ الرئیس در برهان امکان و وجوب مطرح می شود
یکبار در قرائت ملاصدرا وجود دارد که مبتنی بر اصالت و تشکیک وجود است
یکبار در نظر ملاهادی سبزواری است که فقط بر اصالت وجود استوار است
🔸اما برای مثال در کار فلسفی برهان صدیقین در بیان علامه طباطبایی طوری هست که می گوید اصلا به اصالت وجود هم نیازی نیست بلکه اساس کار به اصالت واقعیت بر می گردد.
#مبانی_حکمت_متعالیه
@albayann
ماه مبارک رمضان ماه ضیافت اللهی َ.mp3
1.65M
🔊 #بشنوید
💠ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی
🔹برای بالابردن کیفیت عمل در این ماه عزیز نیاز به معرفت است.
باید به این ماه عزیز و به روزه و ...معرفت پیدا کنیم
اگر معرفت بالا برود نتیجه ای هم که حاصل میشود بالا خواهد بود.
⁉️مسیری که در ماه رمضان میرویم به چه شکل است؟
میقات حضرت موسی (علی نبینا و آله و علیه السلام) چهل روز طول کشید
در ماه رمضان به دلیل ظرفیت والای این ماه ،این حرکت چهل شب طول نمیکشد،زودتر محقق میشود.
🔸سیر ما در ماه رمضان به شب قدر میرسد و از آنجا به عید فطر و عید فطر روز هدیه است.
👈🏻لذا باید از اول این ماه حرکت کنیم.
#ماه_رمضان
#درس_اخلاق
@albayann
مویدات شهید مطهری برای نشان دادن چالش اول با غرب .mp3
1.82M
🔊 #بشنوید
💠نقش تاریخی امام صادق (ره) از نظر علمای اهل سنت در بعد تمدن سازی
🔹رواج علوم عقلی و مدیریت امام صادق (ع) در زمان خودشان
🔸 تفاوت کتب حدیثی ما با اهل سنت درباره مواجهه با مسائل عقلی
🔆تبیین مباحث عقلی توسط امام علی (ع)درنهج البلاغه
🔺تاثیر مباحث حکمی و عقلی در مسیر اجتهاد و استنباط
⁉️ در کدام آثار شهید مطهری (ره) می توان امتداد حکمت را مشاهده کرد؟!
📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی
#مبانی_فقه_حکومتی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
#عکس_نوشته
💠مهم این است که آنها ما را ببینند!
🔰استاد آیت الله فرحانی
@albayann
مبانیحکمتمتعالیه1.mp3
2.62M
🔊 #بشنوید
💠 اصالت الوجود در نظام فلسفی ملا صدرا
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی
🔹وقتی می گوییم اصالت وجود یک مبناست در حکمت متعالیه این نیاز به تبیین دارد چرا که کلمه اصالت الوجود در بیانات مشاء و اشراق هم وجود دارد.
🔸باید دید سهمی که اصالت وجود در فلسفه صدرا دارد چه سهمی است.
⁉️در نگاه عرفاء که بحث از اصالت وجود می شود باید دید با اصالت وجود در نگاه صدرا آیا تفاوتی وجود دارد؟
📌 یا ممکن است اصالت وجود در بیان صدرا به گونه ای باشد که هیچ سابقه ای در بیان دیگران ندارد. که همان بیان خاص مبنای صدرا در حکمت متعالیه است.
در مورد سابقه اصالت وجود بزرگانی نظیر شهید مطهری ، آیت الله مصباح و آیت الله جوادی کار ارزنده ای انجام داده اند.
👈🏻صدرا یک مبنایی را در اصالت و تشکیک تاسیس کرده است که این مبنای تاسیس شده سبب شده فلسفه صدرا متحول شود.
#فقه_اکبر
#فلسفه_اسلامی
#مبانی_حکمت_متعالیه
@albayann
لزوم حرکت در ماه مبارک رمضان.mp3
1.45M
🔊 #بشنوید
💠لزوم حرکت در ماه مبارک رمضان
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی
🔹برای اینکه استَجیبوا لِلرَّسولِ را لبیک بگوییم لازم است از اول ماه رمضان حرکتی را شروع کنیم
📌این حرکت شب قدر و عید را رقم میزند
برای اینکه این حرکت رقم بخورد و از این ضیافت الهی استفاده کنیم ارکانی وجود دارد:
👈🏻رکن اول استفاده از ظرفیت شب در سیر معنوی است، اگر ظرفیت و ارزش این شب ها درک شود،خیلی در حرکت تاثیر خواهد گذاشت.
ارزش شب در قرآن کریم خیلی مورد توجه قرار گرفته شده است:
وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً
...إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ...قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا...
إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلًا...همش لیل است
🔸این عبادت در شب اثرش بیشتر است،روح را بیشتر به اهتزاز در می آورد
سحر هنگام جائزه است...
#اخلاقی
#ماه_رمضان
@albayann
1234234.mp3
2.2M
🔊 #بشنوید
💠اشکال حضرت امام به قضایا و گزاره های علم فقه
🔸موضوع احکام خمسه چیست؟
🔰استاد آیت الله فرحانی
📌درس خارج اصول
#فقه_الخمینی
@albayann
🔻🔻🔻🔻
البیان
🔊 #بشنوید 💠اشکال حضرت امام به قضایا و گزاره های علم فقه 🔸موضوع احکام خمسه چیست؟ 🔰استاد آیت الله
💠اشکال حضرت امام به قضایا و گزاره های علم فقه
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی
🔸حضرت امام اشکال مهمی در قضایای احکام فقهی دارند که در چند موضع در تهذیب و مناهج بیان کرده اند و مشخص است که اشکال در تسمیه و اسم گذاری نیست.
📌ایشان می فرمایند در وجوب و استحباب و کراهت و حرمت؛ یک خصوصیتی در محمولات مسائل فقهی است که موجب می شود این مسائل از قضیه خارجیه و حقیقیه خارج شوند.
مثلا در قضیه «الصلاه واجبه»؛ میبینیم وجوب نه به وجود خارجی صلات خورده است و نه به خود ماهیت صلات خورده است و نه به ماهیت من حیث هی. چرا؟
🔹 توضیح اینکه صلات به وجود خارجی، موضوع وجوب نیست. زیرا خارج ظرف سقوط است نه ظرف ثبوت تکلیف. وقتی که صلات، در خارج محقق شد، دیگر وجوب ساقط میشود. فلذا اگر تکلیف به صلات خارجی تعلق بگیرد، تحصیل حاصل است.
🔹 صلات به وجود ذهنی هم نمیتواند موضوع وجوب باشد. زیرا وجود ذهنی قابل اتیان نیست و بالوجدان نیز مولا صلات به وجود ذهنی را مدنظر ندارد چون در اینصورت مکلف می توانست با تصور ذهنی صلات امر مولا را امتثال کند. لذا صلات ذهنی اصلا مامور به نیست.
🔹 اگر کسی بگوید نفس ماهیت صلات را موضوع «وجوب» قرار میدهیم و ماهیت من حیث هی ماموربه است. یعنی وجوب روی ماهیت من حیث هی مستقر شده است، امام در جواب میگوید این مندفع است. زیرا ماهیت من حیث هی مطلوب نیست و اساسا لا مطلوبه و لا غیر مطلوبه است.
🔺بنابراین وجوب نه به ماهیت صلات من حیث هی تعلق میگیرد و نه به ماهیت صلات به قید وجود خارجی و نه به ماهیت به قید وجود ذهنی و اگر اینگونه شد دیگر نه میتوان از مدل قضیه حقیقیه استفاده کرد و نه از مدل قضیه خارجیه .
✅ایشان اثبات می کند که در قضایای فقهی این دو مدل قضیه درست نیست وربطی هم به حیث اعتباری بودن ندارد بلکه یک مسئله خاصتر از مسأله اعتباری بودن است و آن مسأله وجوب و طلب است که نمیتوان به ماهیت به قید وجود خارجی و وجود ذهنی و به ماهیت من حیث هی تعلق بگیرد.
⁉️بنابراین با این اشکال امام به مشهور؛ باید دید تحلیل قضیه خارجیه و حقیقیه در فقه چه سرنوشتی پیدا می کند!؟
#فقه_الخمینی
#فقه
@albayann
البیان
🔊 #بشنوید 💠لزوم حرکت در ماه مبارک رمضان 🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی 🔹برای اینکه استَجیبوا لِلرَّ
رکن دوم قرآن کریم است .mp3
2.65M
🔊 #بشنوید
💠رکن دوم حرکت در ماه رمضان، قرآن کریم است.
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی
🔹قرآن کریم خیلی ظرفیت بالایی دارد.
⁉️سرّ سه سلام اخر نماز چیست؟
🔸راه بهره مندی از ولایت مطلقه ی نبی اکرم چیست؟
راهش این است که انسان واردِ، بحرِ مائده ی الهیِ کتاب خدا شود
🔆دومعنای هدایت
قرآن کدام یک از دوهدایت را محقق میکند؟
قرآن میرساند،نوعِ هدایتش از نوعِ ایصال است نه اینکه صرفا راه را نشان دهد.
⁉️بهترین ظرف استفاده از کتاب خدا چیست؟
بهترین زمان تلاوت قران در شبانه روز چه زمانی است؟
با قرآن چگونه ارتباطی بایدداشته باشیم؟
سه جور ارتباط:ارتباط تلاوت،ارتباط تدبر،ارتباط عمل...
همه ی این ارتباط ها میشود یکجا جمع کرد.
🔹کلام مولا علی علیه السلام درمورد قرآن خوانیِ متّقین
#اخلاقی
#ماه_رمضان
@albayann
اصالت الوجود صدرا.mp3
2.82M
🔊 #بشنوید
💠 اصالت الوجود در بیان ملا صدرا
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی:
🔹اصالت الوجودی که در عرفان مطرح است ربطی ندارد به اصالت الوجودی که در بیان صدرا وجود دارد.
شهید مطهری (ره) می گوید شاخص اصالت وجود در بیان صدرا دوران و «کلُ ممکنٍ زوجٍ ترکیبی...» است و این شاخص، تمایز کار صدرا با عرفاء و دیگران است.
🔸کاری که عرفاء انجام داده اند اصالت الوجود بوده اما نه اصالتی که در ممکن مطرح بوده (به این معنا که کثراتی باشد و هل بسیطهای مانند اینکه بگوییم انسان موجود است یا... و یک مفهوم آن اصیل و دیگری اعتباری)
در عرفان چنین چیزی مطرح نیست.
🔆در عرفان کثرت نیست، کثرتی که یک مقدمه از مقدمات پذیرش اصالت وجود نزد صدرا است.
📌در عرفان اگر از اصالت وجود صحبت کرده اند مرادشان از اصالت وجود در مورد ذات حق بوده است نه ممکنات و کثرات و دوران بین وجود و ماهیت.
در بیان امثال بوعلی و دیگران نیز بحث دوران مطرح نیست.
مفهوم اصالت وجود در نزد صدرا مفهومی خاص است که نه در بیان عرفاء مطرح 👈🏻است نه اشراق و نه مشاء.
#حکمت_متعالیه
#فلسفه_اسلامی
#فقه_الخمینی
@albayann
ماه رمضان را دریابیم.mp3
2.59M
🔊 #بشنوید
💠ماه مبارک رمضان را دریابیم
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی
🔹عزیزان من ماه مبارک رمضان را دریابیم
عزیزان من لیله قدر را دریابیم
عزیزان من سر عنوان ضیافت اللهی تامل کنیم
🔸امام راحل میفرمودند خدای متعال درقرآن به همه صفاتش تجلی کرده است
🔆روایت :خطاب خداوند به موسی بن عمران
درآخرالزمان افرادی هستند وقتی نگاهشان میکنم پرده حجاب نوری وجود ندارد اما تو را که نگاه می کنم در بهترین حالاتت هفتاد هزار حجاب نور است.
این افراد چه مراقبه ای میکنند و چطور متوجه اند که ضیافت ضیافت اللهی است.
👈🏻خطاب حضرت امام به احمد آقا
این را هدیه میکنم به تو که از نعمت جوانی برخورداری تا توانایی داری خودت را #دریاب...
از کمیت زیاد اجتناب کنید ولی کیفیت کار را بالا ببرید
کیفیت هم در قرآن نازل و قرآن صاعد است
🔺مسئولیت در برابر خون شهدا در مقابل امام و رهبری در مقابل مراجع و حوزه علمیه را فراموش نکنیم
باید از مواضع و مبانی حقه شیعه دفاع کنیم
🔰مکتب سلیمانی محصول روز قدس است
جبهه واحد فرهنگی اهل حق دفاع از این مرام و مسلک است...
📚بیانات در آخر درس خارج فقه
1400.02.01
#ماه_رمضان
@albayann
البیان
🔊 #بشنوید 💠ماه مبارک رمضان را دریابیم 🔰استاد #آیت_الله_فرحانی 🔹عزیزان من ماه مبارک رمضان را دری
🔺 عزیزم! از جوانی به اندازه ای که باقی است استفاده کن که در پیری همه چیز از دست می رود، حتی توجه به آخرت و خدای تعالی. از مکاید بزرگ شیطان و نفس اماره آن است که جوانان را وعده صلاح و اصلاح در زمان پیری می دهد تا جوانی با غفلت از دست برود، و به پیران وعده طول عمر می دهد. و تا لحظه آخر با وعده های پوچ انسان را از ذکر خدا و اخلاص برای او بازمی دارد تا مرگ برسد، و در آن حال ایمان را اگر تا آن وقت نگرفته باشد، می گیرد.
🔺 پس در جوانی که قدرت بیشتر داری به مجاهدت برخیز، و از غیر دوست- جلّ وعلا- بگریز، و پیوند خود را هر چه بیشتر- اگر پیوندی داری- محکم تر کن؛ و اگر خدای نخواسته نداری، تحصیل کن و در تقویتش همّت گمار، که هیچ موجودی جز او- جلّ و علا- سزاوار پیوند نیست. و پیوند با اولیای او اگر برای پیوند به او نباشد، حیله شیطانی است که از هر طریق سدّ راه حق کند. هیچ گاه به خود و عمل خود به چشم رضا منگر که اولیای خُلّص چنین بودند و خود را لاشی ء می دیدند؛ و گاهی حسنات خود را از سیّئات می شمردند. پسرم! هر چه مقام معرفت بالا رود، احساس ناچیزی غیر او- جلّ و علا- بیشتر شود.
📌 بخشی از نامه اخلاقی-عرفانی امام خمینی(ره) به فرزندش حاج سید احمد
روز ۲۷ آبان ۱۳۵۸
🔹 صحیفه امام، ج ۲۰، ص: ۱۵۴-۱۵۸
@albayann
🔊 #بشنوید
🎙مجموعه صوتی
درس خارج مبانی فقه حکومتی
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی
🔹در این جلسات استاد با محوریت فقه الخمینی(ره) به تبیین زیرساخت و مبانی فقه حکومتی پرداخته اند.
📆این جلسات پنجشنبه هر هفته برگزار میگردد.
🌐لینک دانلود جلسات:
http://farhani.net/fiqh-hokumati/
#فقه_حکومتی
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
💠اگر تهذیب در کار نباشد، علم توحید هم به درد نمیخورد.
🔹 «الْعِلْمُ هُوَ الْحِجابُ الْاکْبَرْ» هر چه انباشتهتر بشود علم، حتی توحید که بالاترین علم است، انباشته بشود در مغز انسان و قلب انسان، انسان را اگر مُهذَّب نباشد، از خدای تبارک و تعالی دورتر میکند.
🔸باید کوشش بشود در این حوزههای علمیه، چه حال و چه بعدها کوشش بشود که اینها را مهذَّب کنند. در کنار علم فقه و فلسفه و امثال اینها، حوزههای اخلاقی، حوزههای تهذیب باشد، و حوزههای سلوک «الی الله تعالی».
🔺شما میدانید که مرحوم شیخ فضل الله نوری را کی محاکمه کرد؟ یک معمّم زنجانی؛ یک ملّای زنجانی محاکمه کرد و حکم قتل را او صادر کرد
👈🏻وقتی معمّم، ملّا؛ مهذّب نباشد، فسادش از همه کس بیشتر است. در بعض روایات هست که در جهنم، بعضیها- اهل جهنم- از تَعفُّن بعض روحانیین در عذاب هستند، و دنیا هم از تعفُّن بعضی از اینها در عذاب است.
#امام_خمینی
@albayann
💠وبینار مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۰
سازمان بسیج ونخبگان حوزه علمیه خراسان
🔰سخنران: استاد آیت الله فرحانی
📆شنبه ۴ اردیبهشت
ساعت ۲۱
🌐لینک مجازی جلسه:
آدرس :
http://masjedona.ir/tv2
#انتخابات
@albayann
البیان
💠وبینار مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۰ سازمان بسیج ونخبگان حوزه علمیه خراسان 🔰سخنران: استاد آیت ا
وبینار مشارکت حداکثری در انتخابات1400.mp3
9.51M
🔊 #بشنوید
💠وبینار مشارکت حداکثری در انتخابات1400
🔰سخنران: استاد #آیت_الله_فرحانی
#انتخابات
@albayann
محور ضیافت الهی در ماه رمضان قرآن است.mp3
6.34M
🔊 #بشنوید
💠محور ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان قرآن کریم است.
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی
⁉️کدام آیه ولایت مطلقه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را اثبات میکند؟
نقش قرآن کریم در داخل شدن در حریم ولایت چیست؟
🔹ثمره ی تمسک به قرآن کریم چیست؟
بیان سه مصداق ارتباط با قرآن کریم
🔸آثار تلاوت قرآن در خانه
🔺چه نکاتی درمورد قرآن باید رعایت شود تا منجر به درک شب قدر شود؟
شفاعت قرآن کریم کجا به فریاد انسان میرسد؟
درجات بهشت را قرآن کریم معین میکند...
📌ما در قیامت از شفاعت شدگانِ قرآن کریم هستیم یا از شکایت شدگان؟
#ماه_رمضان
@albayann
شکل گیری نظام فقه حکومتی .mp3
1.37M
🔊 #بشنوید
⁉️اگر برای عدل و حق یک نقش تکوینی قائل بشویم چه لوازمی دارد؟
📌آیا بحث از حسن و قبح اثر عملی و اجتماعی دارد؟
🔸ثمره عملی آن چیست؟
🔹یکی از دلایل شکل نگرفتن نظام فقه حکومتی ما چیست؟
#مبانی_فقه_حکومتی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
البیان
🔊 #بشنوید ⁉️اگر برای عدل و حق یک نقش تکوینی قائل بشویم چه لوازمی دارد؟ 📌آیا بحث از حسن و قبح اثر
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی :
💠اگر کسی در نظام فکری خود قائل بشود عدل و حق یک جایگاهی در تکوین دارد و یک واقعتی خارجی در نظام تکوین است لازمه اش این است که در نظام تشریع همین واقعیت را شارع ملاحظه کرده باشد و قوانین موجود اسلامی بر طبق آنها تنظیم شده باشد و احکام اسلامی دارای یک روح حاکم باشند.
📌در مورد اثر این مباحث در عمل و اجتماع می شود از عبارت های شهید مطهری استفاده نمود ایشان در مورد اثر عملی و اجتماعی بحث از حسن و قبح این گونه می فرمایند ممكن است گفته شود كه اين بحث چه ثمره عملى دارد؟ به هرحال هر دو دسته درباره قوانين موجود اسلامى معتقدند كه مقرون به صلاح و موافق حق و عدالت است، چيزى كه هست يك دسته معتقدند اول حسن و قبح و صلاح و فساد و حق و ناحقى بود و بعد شارع اسلام دستورهاى خود را طبق آنها تنظيم كرده، و دسته ديگر مى گويند اينها از اول نبوده اند و به دنبال دستورهاى دين پيدا شده اند. يك عدهاى مى گويند حسن و قبح و حق و ناحق و عدالت و ظلم مقياس دستورهاى دين است، يك عده مى گويند دين مقياس اينهاست، حالا چه خواجه على چه على خواجه، نتيجه يكى است.
لهذا علماى هر دو دسته كه وارد مسائل فقه و اصول شده ا ند در اطراف مصلحت احكام و تقديم مصلحتى بر مصلحت ديگر بحث كرده اند.
🔹در جواب عرض مى كنم خير اين طور نيست، اثر عملى مهمى دارد و آن مسأله دخالت عقل و علم در استنباط احكام اسلامى است.
🔸اگر نظريه اول را بپذيريم كه حقى و عدالتى بوده و حسن و قبح واقعى بوده و شارع اسلام هميشه آن واقعيات را منظور مى داشته، قهراً در مواردى كه برمى خوريم به حكم صريح عقل و علم كه مقتضاى حق چيست و مقتضاى عدالت چيست، صلاح كدام است و فساد كدام، ناچاريم اينجا توقف كنيم و عقل را به عنوان يك راهنما در مواردى كه مى تواند صلاح و فساد را درك كند بپذيريم و قاعدهاى را كه عدليه گفته اند كه «كُلُّ ما حَكَمَ بِهِ الْعَقْلُ حَكَمَ بِهِ الشَّرْعُ» يا گفته اند: «الْواجِباتُ الشَّرْعِيَّةُ الْطافٌ فِى الْواجِباتِ الْعَقْلِيَّةِ» به كار ببنديم، گيرم ظاهر يك دليل نقلى خلاف آن باشد، زيرا روى آن مبنا ما براى احكام اسلامى روحى و غرضى و هدفى قائليم، يقين داريم كه اسلام هدفى دارد و از هدف خود هرگز منحرف نمى شود، ما به همراه همان هدف مى رويم، ديگر در قضايا تابع فرم و شكل و صورت نيستيم، همينكه مثلًا فهميديم ربا حرام است و بى جهت هم حرام نيست، مى فهميم هر اندازه كه بخواهد تغيير شكل و فرم و صورت بدهد باز حرمتش جايى نمى رود؛ ماهيت ربا رباست، و ماهيت ظلم ظلم، و ماهيت دزدى دزدى، و ماهيت گدايى و كَلّ بر اجتماع بودن گدايى است، خواه آنكه شكل و فرم و صورتش همان شكل ربا و ظلم و سرقت و گدايى باشد يا آنكه شكل و قيافه را عوض كند و جامه حق و عدالت بر تن نمايد.
🔸اما بنا بر نظريه دوم، عقل به هيچ وجه نمى تواند راهنما باشد، قوانين و مقررات اسلامى يك روحى و معنايى ندارد كه ما اين روح و معنى را اصل قرار دهيم، هرچه هست همان شكل و فرم و صورت است، با تغيير شكل و فرم و صورت همه چيز عوض مى شود. اصولًا مطابق اين نظريه هرچند نام حق و عدل و نام مصلحت و تقديم مصلحتى بر مصلحت ديگر برده مى شود، اما يك مفهوم واقعى ندارد، نام همان شكل و فرم و صورت را مصلحت و عدالت و حق و امثال اينها گذاشته اند.
👈🏻پس مطابق نظريه اول، ما به حق و عدالت و مصلحت به عنوان يك امر واقعى نگاه مى كنيم، اما بنا بر نظريه دوم به عنوان يك فرض خيالى.بعد مصادیق را می فرمایند که محل بحث ما فعلا نیست.
🔺 اگر کسی قائل به حسن و قبح عقلی شود وآن را از مشهورات بیرون کند و در حیث برهانی قرار دهد آن موقع راه دخالت عقل و علم در استنباط احکام باز می شود و می تواند در اصول عقل را یکی از منابع استنباط حکم خدا قرار بدهد و نظام فقه حکومتی ما پا بگیرد.
📌در مورد آسیب شناسی این مطلب که چه چیزی سبب شده است که نظام فقه حکومتی ما شکل نگیرد می فرمایند نقش اشعری گری در اهل سنت و مسلک اخباری گری در شیعه که نقطه مشترک آنها انکار حجیت عقل است یکی از دلایل اصلی در عدم شکل گیری نظام فقه حکومتی بوده است.
📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی
#مبانی_فقه_حکومتی
@albayann