#فهرست
#لیست
📚 لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد»
📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد.
📘ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح های پژوهشی مدنظر قرار میگیرد که شما میتوانید هرکدام از این مقالات علمی پژوهشی را مشاهده بفرمایید.
🖊#مجموعه_آثار لوح پژوهشی #فرائد:
1️⃣
https://eitaa.com/albayann/1278
2️⃣
https://eitaa.com/albayann/1352
3️⃣
https://eitaa.com/albayann/1516
4️⃣
https://eitaa.com/albayann/1601
5️⃣
https://eitaa.com/albayann/1629
6️⃣
https://eitaa.com/albayann/1712
7️⃣
https://eitaa.com/albayann/1754
8️⃣
https://eitaa.com/albayann/2169
9️⃣
https://eitaa.com/albayann/1946
🔟
https://eitaa.com/albayann/1997
1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/albayann/2036
1️⃣2️⃣
https://eitaa.com/albayann/2087
1️⃣3️⃣
https://eitaa.com/albayann/2135
1️⃣5️⃣
https://eitaa.com/albayann/2186
1⃣6⃣
https://eitaa.com/albayann/2355
👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند.
#فرائد
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
#فقه_الخمینی
#معاونت_پژوهش
@albayann
May 11
۞ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ ۚ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ.
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی | عدل بالاتر است یا احسان ؟
💠نگاه امیرالمومنین به عدالت اجتماعی
وقتی از حضرت امیر( علیه السلام) سوال میکنند؟ آقا شما که قهرمان بخششی ، قهرمان سوره هل اتی هستی ، گرسنه میمانی ولی غذایت را هدیه به مسکین میکنی به ما بگو ببینیم عدل فضیلتش بیشتر است یا جود؟
العدل افضل ام الجود ؟(این را به یک معنا میشود تفسیر این آیه هم دانست : ان الله یامر بالعدل و الاحسان)
👈🏻 علمای اخلاق فتوایشان افضلیت جود است ، عدل این است من به حق خودم قانع باشم ، اما جود این است که از حق خودم بگذرم.
📌اما امیرالمومنین( علیه السلام) میفرماید: العدل یضع الامور مواضعها و الجود یخرجها عن جهتها ، العدل سائس عام ،
عدل شاهراه بزرگی است که میشود همه چیز را با آن اداره کرد ، والجود عارض خاص فالعدل افضلهما و اشرفهما !
🔹نگاه علی نگاه فرد نیست ، نگاهش به تحقق جامعه ولایی است؛ به تحقق عدالت اجتماعی است؛ به همین جهت میگوییم خلافت خاتم الاولیاء یعنی تحقق عدل کلی .
🔺برای همین میگوییم تحقق توحید و عبودیت پروردگار بدون تحقق این سائس عام و این شاهراه بزرگ که هرچیزی در جای خودش قرار بگیرد محقق نخواهد شد .
#تفسیر
#عدالت #احسان
#ماه_رمضان
@albayann
#برشی_از_کتاب
🖊قوانینِ مداری (ثابت) و قوانین مَنزلی (متغیّر)
🔹علامه طباطبائی(ره) در آثار خود تبیین میکنند که در اسلام دو گونه قانون وجود دارد: 1. قانونِ مداری (ثابت)؛ 2. قانون مَنزلی (متغیر).[1]
1⃣قانونِ مداری قانونی است که در مسیر حرکت انسان به سوی کمال، همواره حاکم و پابرجاست و در هیچ دورهای از دورههای حرکت انسان و جامعه و تاریخ بشری، اسثتنا نمیپذیرد. این دسته از قوانین، مربوط به مدارِ حرکت انسان، صراط مستقیم انسانیت و راهی است که انسان به سوی خدا طی میکند. لذا این قوانین همیشه و همهجا پابرجا هستند.
2⃣در مقابل، قانون مَنزلی، قانونی است که در مراحل مختلف سیر انسان و جامعه، تغییر میکند. یک قانون ممکن است در منزل و مقطعی وجود داشته باشد و در منزل و مقطعی دیگر، قانون دیگری وضع شود.
📌یکی از آیات قرآن که به خوبی این دو دسته قانون را بیان میکند، آیۀ «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ»[2] است. در ابتدای این آیه (وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ) بیان میشود که یک قانونِ مداری ثابت در اسلام وجود دارد که جامعۀ اسلامی باید در حدّ توان، برای مقابله با دشمنان مهیا باشد. این قانون، به دوره یا شرایط ویژهای اختصاص ندارد و قانونِ مداری محسوب میشود.
📌 در ادامۀ همین آیه میفرماید: «وَ مِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ»؛ اسبهای آمادۀ کارزار هم باید در حدّ توان آماده باشند. از آنجایی که «رِبَاطِ الْخَيْل» یکی از مصادیق «قوّه» است و در زمان پیامبر(ص) «اسب» یکی از ابزارهای اصلی مقابله با دشمن بود، لذا دستور به آماده داشتن اسبهای کارزار، قانونی منزلی و مربوط به زمان نزول آیه است. مؤیدی دیگر بر مَنزلی بودن «رباط الخیل» این است که غایت «أَعِدُّوا لَهُمْ» در این آیه، «تُرْهِبُونَ» (ترساندن دشمنان) است؛ و این ترساندن با اسب، فقط در آن دوران محقق میشد و در زمانۀ ما دیگر کارآیی ندارد.
⁉️مثال دیگر، مسئله کثرت و کنترل موالید است. گاهی میپرسند: آیا اسلام با کنترل موالید موافق است و یا با کثرت موالید؟ چرا گاهی به کثرت اولاد فتوا میدهند و مدتی بعد فتوا میدهند که اسلام طرفدار کنترل موالید است؟ بالأخره کدامیک درست است؟
🔰در پاسخ به این پرسش باید گفت: کثرت موالید، قانونی مَنزلی و مربوط به دورهای است که جامعۀ اسلامی نیاز دارد که از جهت کمیّت، نیروی انسانیاش را تقویت کند. اما اگر جامعه در طی زمان به جایی رسید که کمیّت را میبایست کم کند تا کیفیت نیروی انسانی را بالا ببرد، مثلاً اگر جامعه به این نتیجه برسد که اگر تعداد جوانان جامعه زیاد شود، سطح آموزش و بهداشت آنها پایین میآید و مشکلات علمی و فرهنگی پیدا میکنند، در چنین شرایطی قانون اقتضا میکند که موالید را کنترل کند.
🔺مثال دیگری را که شهید مطهری(ره) ذکر میکنند، قانون «لَا تَأکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ»[3] است. بر اساس این قانون، معاملۀ بیهوده از نظر اسلام باطل است. اصلِ این قانون، مداری و همیشه صادق است و استثنا نمیپذیرد؛ اما مصادیق آن در گذر زمان میتواند متفاوت باشد. برای مثال، در گذشته بر اساس این قانون، خرید جنازۀ میّتْ صحیح نبود؛ زیرا معاملهای بیهوده بود و جنازه هیچ کاربردی نداشت. اما امروزه اگر برای کالبدشکافی و توسعۀ علم، خرید جنازۀ مردهای لازم باشد، این معامله صحیح است؛ چراکه دیگر این معامله بیهوده نیست.
🖇برای تشخیص قوانینِ مداری از مَنزلی باید نقش عنصر زمان و مکان شناخته شود؛ عنصری که حضرت امام(ره) در آثارشان به خوبی آن را تبیین فرمودهاند.[4]
[1]. بررسیهای اسلامی، ج1، ص72.
[2]. أنفال: 60.
[3]. نساء: 29.
[4]. صحیفه امام، ج21، ص289 (منشور روحانیت).
📚زن در آینه اسلام
#قوانین_مداری
#قوانین_منزلی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
✍استاد #آیت_الله_فرحانی | عید فطر روز جایزه
🔹اگر سیر معنوی انسان از ابتدای ماه مبارک رمضان یا پس از نیمۀ ماه مبارک شعبان شروع شود، میتواند به درک شب قدر و سپس عید فطر ـ که روز جایزه است ـ نایل شود.
🔺 وقتی هلال ماه رمضان دیده میشد، نبی مکرم اسلام(ص) میفرمودند: «در این ماه، خداوند شیاطین را زندانی میکند؛ پس تلاش کنید و به سوی پروردگار حرکت کنید .» و وقتی هلال ماه شوال دیده میشد، میفرمودند: «اِذَا طَلَعَ هِلَالُ شَوَّالٍ نُودِيَ الْمُؤْمِنُونَ أَنِ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِكُمْ فَهُوَ يَوْمُ الْجَائِزَة». و از آنجا که عید فطر روز جایزه است، دعایی که در سطور بالا به آن اشاره شد ، در این روز نیز وارد شده است. حتی در برخی روایات نقل شده است دعایی که امام رضا(ع) هنگام تشرف به «نماز باران» میخواندند، همین دعا بود که مردمان پیرامونش را متحول ساخت و مأمون ناگزیر شد امام را برگرداند.
💠با توجه به این توضیحات باید توجه داشته باشیم که برای سیر معنویمان برنامهریزی کنیم و سپس عزم بر حرکت و تلاش داشته باشیم تا به موعد جایزه دست یابیم.
📌 باید برای سحرهای شعبان تا سحرِ عید فطر برنامهریزی کنیم. باید برای شبها و روزهای جمعه تا شوال برنامهریزی داشته باشیم تا به نتیجۀ مطلوب در ابتدای ماه شوال برسیم که اگر این اتفاق نیفتد، باید تا عید عرفه منتظر بمانیم.
📚انسان معاصر و ناگزیری از معنویت
#ماه_رمضان
#عید_فطر
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞#ببینید
🔰سخنرانی استاد #آیت_الله_فرحانی در آخرین سحر ماه مبارک رمضان در شبکه استانی خوزستان
🔹شرط قبولی صوم و صلاه این است که در انسان تفاوتی رخ دهد.
🔸امام معتقدند اولیای الهی دو حالت دارند بعضی ها در ضیافت الهی اند بعضی ها در فوق ضیافت اند...
📌بسم الله الرحمن الرحیم هر سوره متعلق به همان سوره است ؛ اسم الهی کیست ؟
🖇توصیه استاد به اهل تحقیق برا تبیین نگاه ولایی
#ماه_رمضان
#امیرالمؤمنین
@albayann
🖊ضمن تبریک عید سعید فطر
📌کسانی که قصد پرداخت زکات فطره و یا کفاره روزه های خود را دارند می توانند با هماهنگی با ادمین کانال؛ احتساب و پرداخت پیگیری نمایند
#عید_فطر
آیدی ادمین کانال:
🆔@admin_albayan
🖊معرفی کتاب «هندسه حکمت» | اثر استاد آیت الله فرحانی
🔹از دیرباز، در ابتدای هر علمی، مقدماتی ذکر می شد که مشتمل بر مبادی تصوری و تصدیقی آن علم می بود. حکمت به عنوان أم العلوم نیز از این قاعده مستثنی نبود. در سنت رائج، تقسیم حکمت به نظری و عملی و معرفی موضوع حکمت و احکام آن و سپس پرداختن به ویژگی های محمول فلسفی، من جمله مبادی تصوری و تصدیقی فلسفه ی اولی شمرده می شدند که آگاهی از آن ها چهارچوب لازم برای ورود به مباحث فلسفی را در ذهن دانش پژوه فراهم می کرد.
📌 اما آن چه حائز اهمیت است، تلاش حکمای مسلمان در تبیین، تدقیق و ترقیق این مبادی است. تقسیم حکمت به نظری و عملی، بر پایه ی دوگانگی میان مدرَکات نظری و مدرَکات عملی است که ثمره ی علمی آن در حصر علوم در شش شاخه، خود را نشان می دهد.
🔶در حالی که هم حصر علوم در شش شاخه از حیث جامعیت و مانعیت و هم تفکیک میان مدرَکات نظری و عملی از حیث معیار، با سوالات جدی مواجه است به گونه ای که حتی حکمای متقدم ما نیز به این چالش ها ورود کرده و عده ای از ایشان از این تقسیم بندی و آن حصر، دست کشیده اند.
💢موضوع حکمت نیز که محور تمام مسائل فلسفی است، از دیرباز موجود بما هو موجود معرفی شده و تصورا و تصدیقا بدیهی دانسته شده است. اما حدود و ثغور این مفهوم به لحاظ تصوری و نیز معیار بداهت تصدیقی آن، تحقیق شایسته ای به خود ندیده است.
🖇 این که معیار بداهت تصدیقی موجود بما هو موجود، اصل واقعیت است یا اصل امتناع تناقض، هر کدام در میان فیلسوفان معاصر ما، طرفداران جدی خود را دارد.
🔰از طرف دیگر محمولات فلسفی نیز با ابهامات و در نتیجه با آراء مختلفی رو به رو شده است. حکمای مسلمان تقسیم بندی اعراض به ذاتی و غریب را از ابن سینا پذیرفته، ولی در حدود آن ها دچار اختلافات جدی شده اند.
🔺عده ای همچون آیت الله جوادی آملی میان عارض أخص و عارض لأمر أخص تفکیک کرده و با تمسک به عروض فصل بر جنس، در صدد دفاع از بزرگانی مانند ملاصدرا برآمده اند. در حالی بزرگانی دیگر مانند علامه طباطبایی، در این مساله با ملاصدرا اختلاف نظر داشته و از قضا همان عروض فصل بر جنس را شاهد خود قرار داده اند. گذشته از اختلاف در نفس تعریف عرض ذاتی، در نسبت عرض ذاتی با موضوع علم نیز شاهد آراء مختلفی هستیم. عموم حکماء تساوی عرض ذاتی با موضوع علم را شرط دانسته و چاره ی کار در اعراض تقسیمی را این دانسته اند که تمام اطراف تقسیم، به نحو مرددة المحمول، محمول واحدی برای موضوع علم هستند.
📎در این میان، علامه طباطبایی به دلیل مبنایی که در چیستی موضوع فلسفه اتخاذ کرده اند، میان فلسفه و سایر علوم برهانی تفکیک نموده و اعراض ذاتی فلسفه را دارای ویژگی خاصی می دانند. از نظر ایشان عرض ذاتی موضوع فلسفه، نه تنها مساوی، بلکه مساوق موضوع فلسفه است. همچنین صدرالمتألهین در بعضی از عبارات خود، موضوع فلسفه را، نه موجود، بلکه وجود دانسته است و مرحوم امام خمینی بر این اساس به ایشان اشکال گرفته و لازمه ی این دیدگاه را خروج تمام مسائلی دانسته اند که بر محور ماهیت می گردد.
✏️بنابراین جویای حکمت، در بدو ورود به شاه راه فلسفه، با چند سوال جدی مواجه است. تفکیک حکمت نظری از عملی بر چه اساسی است؟ نسبت فلسفه ی اولی با ریاضیات و طبیعیات چیست؟ جایگاه منطق و اخلاق در دایره ی علوم بشری چیست؟ چرا موضوع فلسفه، موجود بما هو موجود است؟ محمولات فلسفی چیست و با چه معیاری یک مفهوم را محمول فلسفی قرار می دهیم؟
📘کتاب حاضر، که تحقیقی ژرف و بی سابقه در مسائل فوق الذکر و بیش از آن هاست، حاصل دوره ی خارج حکمت متعالیه آیت الله فرحانی است که اکنون به زیور طبع آراسته و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.
✍مخاطبین محترم برای تهیه این اثر به سایت انتشارات البیان مراجه کنید
🆔https://albayan-nashr.ir/product/هندسه-حکمت/
#هندسه_حکمت
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
#انتشارات_البیان
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🖊پیام تسلیت استاد آیت الله فرحانی در پی ارتحال جناب حجةالاسلام و المسلمین کرمانشاهی
بسم الله الرحمن الرحیم
وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا
خبرناگوارو ناگهانی درگذشت مجاهد پارسا جناب حجة الإسلام و المسلمین حاج شیخ صادق کرمانشاهی موجب تأثر و تأسف فراوان گردید.
ایشان که جزء شخصیت های مخلص، مصلح و انقلابی بود، درعرصه تبلیغ بسیار پرتلاش و پربرکت؛ در عرصه تهذیب و اخلاق ، متقی و تأثیرگذار و در میدان تربیتی و انقلابی، با درایت و خدمتگزار بودند. ضایعه فقدان ایشان قطعا ضربه ی جبران ناپذیری برای جامعه روحانیت و فضلای استان خوزستان خواهد بود.
این روحانی مهذب که براستی در سیره و عمل خود، یاد و خاطره همرزمان شهیدش را زنده نگه داشته بود، با هجرت الی الله، پس از سال ها تلاش و خدمت مخلصانه به دین اسلام و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) ، به دوستان و مجاهدان دیرین خود ملحق شد.
اینجانب این ضایعه مولمه را به محضر حضرت ولی عصر(عج) عجل الله تعالی فرجه الشریف ، رهبرمعظم انقلاب، علمای اعلام، طلاب و جامعه روحانیت استان خوزستان تسلیت می گویم . همچنین به خانوادهی مکرّم ایشان عرض تسلیت کرده، و از خداوند سبحان برای آن فقید سعید علو درجات و برای متعلقین تسلّا و صبر جمیل را مسألت می نمایم.
عبدالکریم فرحانی
23 فروردین 1403
@albayann
✏️ رهبر انقلاب: وقتی به کنسولگری ما حمله میکنند، مثل اینکه به خاک ما حمله کردهاند؛ این عرف دنیا است. رژیم خبیث اشتباه کرد در این قضیّه؛ باید تنبیه بشود و تنبیه خواهد شد.
#وعده_صادق
@albayann
بسم الله الرحمن الرحیم
فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّیَارِ وَکَانَ وَعْدًا مَفْعُولًا
خدای را شاکریم که "وعده صادق" غیور مردان سپاه اسلام محقق گردید ونتیجه ماه پر برکت رمضان و التجاء و تضرع مستمر به محضر ذات اقدس اله جهت نابودی هیمنه کفر و ظلم و نفاق نمایان گشت و رژیم غاصب صهیونیستی یک گام دیگر به پایان دوران منحوس خود نزدیک شد.
همانا تاکید قرآن و سنت بر این است که ظلم را أحدی غیر ازملت ضعیف و ذلیل قبول نمی کند و بحمدالله دلیران و مجاهدان این مرز و بوم به رهبری حکیمانه آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی)، با تکیه بر همین اصل، به دفاع از حیثیت و شخصیت اسلام و امت آن پرداخته و فتحی دیگر را در کارنامه سراسر غرور و ایثار خود رقم زدند.
در این لحظه پرغرور رحمت واسعه الهی را برای تمام شهیدان و مدافعان حریم اسلام به ویژه مجاهدان طریق قدس و محور مقاومت مسئلت مینماییم.
رژیم غاصب صهیونیستی و حامیان جنایتکارش بدانند که در صورت تداوم شرارت ها، عواقب بدتری در انتظار آنان است و امتداد این وعده صادق ، به سرآمدن ظلم و جور و جنایت این قوم شرور خواهد شد که این وعده الهی است که روزی زمین از لوث وجود ظالم پاک و به دست صالحان خواهد رسید.
«وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ»
عبدالکریم فرحانی
26 فروردین 1403
#آیت_الله_فرحانی
#وعده_صادق
@albayann
🏴هشتم شوال سالروز تخریب حرم ائمه بقیع بر تمامی شیعیان و دلدادگان حریم ولایت تسلیت باد.
#هشتم_شوال
@albayann
🖊 انسان شناسی فلسفی
جلد چهارم از مجموعه #جرعه_ای_از_دریا
💠تثبیت قانونِ مداری برای استکمال انسان، موضعی است که قرآن کریم و سایر منابع دینیِ ما بر آن تأکید میکنند و این قانون را «قانون عدالت و توحید» میدانند.
📌 طبق این دیدگاه، مسیر استکمال انسان، مسیری ثابت و پایدار است که از مرحلۀ ضعف به مرحلۀ کمال میرسد. در این مسیر ما نه با دوگانگی و بیگانگیِ روح و بدن مواجهیم، نه با بیهویتی انسان و نه با تزلزل و ناپایداری؛ پایان حرکت انسان، وصول به «توحید» است که کمال نهایی او محسوب میشود و هرچه انسان از این کمال دورتر بماند، ناخودتر است و به هر اندازه به کمال نهایی خود نزدیک شود، به خودِ حقیقیاش (فطرت) نزدیکتر شده است.
🌐جهت تهیه این اثر به لینک ذیل مراجعه نمایید:
https://albayan-nashr.ir/product/ensanshenasifalsafi/
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
#انتشارات_البیان
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
هدایت شده از فقه الخمینی
InShot_۲۰۲۴۰۴۱۸_۰۹۳۳۲۳۴۲۶.jpg
3.38M
📚 شماره پانزدهم لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد.
📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد.
📘ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره پانزدهم خود، مطالبی با سه سر فصل فقه المقاومه، ماهیت تبادر و تقسیمات هشتگانه برائت ارائه شده است.
📖مطالب لوح شماره پانزدهم به شرح ذیل می باشد:
1⃣تقسیمات هشتگانه شیخ انصاری ره در ذیل برائت و دلایل این تقسیم برگرفته از درس خارج #آیت_الله_فرحانی
📌 به قلم حجةالاسلام حجت پورعبداللهی ؛ دانش پژوه مقطع خارج مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام
2⃣فقه المقاومه و نکاتی چند
📌به قلم حجه الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
3️⃣جستاری در ماهیت تبادر و جایگاه آن در کشف معانی
📌به قلم حجه الاسلام مهدی سلامتیان؛دانش پژوه مقطع خارج مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام
👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند.
#فرائد
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
#فقه_الخمینی
#معاونت_پژوهش
__________________
🔰گفتمان فقه الخمینی
🔰مدرسهفقهیامیرالمؤمنین(ع)
🌐 روبیکا | سروش | تلگرام
🌐 آپارات | يوتیوب | اینستاگرام
🌐 ویراستی | ایکس(تویيتر)
🆔 https://eitaa.com/joinchat/177668129C49b6aa1de4
هدایت شده از فقه الخمینی
🔹 با استعانت از خداوند متعال و در ظلّ عنایت حضرت ولی عصر(عج)، مـدرسـه فـقـهی امـیـرالمـؤمـنـیـن(ع) در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ از بین طلاب سطوح عالی و مقطع خارج پذیرش مینماید.
🔸 مدرسهٔ فقهی امیرالمؤمنین(ع) در راسـتـای تـربـیـت و پـرورش فقیهانهٔ طـلاب بر اساس مبانی حضرت امـام خـمـیـنی(ره) و تحت اشراف حضرت آیتالله فرحـانـی(دامظلّه) فعالیت میکند.
📆 تـاريـخ ثـبـتنـام:
تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
🌐 جهت کسب اطلاعات بیشتر به كانال https://eitaa.com/mafa1403 در پیامرسان "ایتا" مراجعه نمایید.
#مدرسه_فقهی_امیرالمؤمنین
#آیت_الله_فرحانی
#فقه_الخمینی
______________________
🔰گفتمان فقه الخمینی
🔰مدرسهفقهیامیرالمؤمنین(ع)
🌐 روبیکا | سروش | تلگرام
🌐 آپارات | يوتیوب | اینستاگرام
🌐 ویراستی | ایکس(تویيتر)
🆔 https://eitaa.com/joinchat/177668129C49b6aa1de4
انکار تضاد بین احکام .mp3
1.28M
🔊 #بشنوید
💠انکار تضاد بین احکام خمسه از منظر محقق خویی
📌تضاد که مربوط به حقائق عالم است جایگاهی در امور اعتباری ندارد؟
🔰 استاد آیت الله فرحانی
📚 درس خارج اصول سال ۱۴۰۰
#اصول_فقه
#فقه_الخمینی
@albayann
البیان
🏴شهادت حضرت #حمزه_سیدالشهدا و وفات حضرت #عبدالعظیم_حسنی تسلیت باد. @albayann
🔰#امام_خامنه_ای:
🖊دربارهی جناب حمزه (علیه السّلام). واقعاً ایشان یکی از اصحاب غریب رسولالله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است، آن هم با آن نقشی که ایشان داشته است.
🔹در هنگام ایمان آوردنش، آن کیفیّت ایمان آوردن این بزرگوار است که علناً فریاد میزند من مسلمان شدم و اعلامِ اسلام میکند، بعد از آنکه به گفتهی ابناثیر یک کتک مفصّلی به ابوجهل میزند ــ در اُسدالغابة، ابناثیر این جوری میگوید ــ
🔹بعد، مسئلهی هجرت، ورود در مدینه و تأثیراتی که شخصیّت ایشان داشته در بنای این عمارت باشکوه اسلامی که پیغمبر میخواهد در آن محیط کوچک انجام بدهد؛ بعد، بنا بر یک روایت، اوّلین سریّهای که پیغمبر میفرستند سریّهی جناب حمزه است که برای او پرچم میبندند و او را میفرستند به جنگ؛ بعد هم در جنگ بدر و آن حرکت عظیمی که ایشان و آن دو بزرگوارِ دیگر انجام دادند و بعد هم در جنگ اُحد.
🔹وقتی که جناب حمزه میجنگید، یک علامتی با خودش داشت؛ در لباسش و هیئتش یک علامتی داشت ــ ظاهراً در جنگ بدر است ــ یکی از آن اسرا میگوید صاحب آن علامت چه کسی بود؟ گفتند حمزةبنعبدالمطّلب بود؛ گفت هر چه به سر ما آمد به وسیلهی او آمد؛ او بود که در بدر پدر لشکر کفّار را درآورد! یعنی یک چنین شخصیّتی بود؛ با این وضعیّت، این بزرگوار ناشناخته است، اسمش مطرح نیست، شرح حالش مطرح نیست، خصوصیّاتش مطرح نیست، ایشان واقعاً غریب است.
🔹خود پیغمبر اکرم به نظر میرسد که از همان لحظهی اوّل که ایشان شهید شد، خواستند از او الگو درست کنند؛ اینکه پیغمبر به او لقب «سیّدالشّهدا» دادند؛ و بعد [وقتی] وارد مدینه شدند و دیدند زنهای انصار گریه میکردند، ناله میکردند، زاری میکردند ــ چون در جنگ اُحد ۷۰ نفر شهید شدند که ۴ نفر از مهاجرین بودند و ۶۶ نفر از انصار به شهادت رسیده بودند ــ
🔹پیغمبر یک قدری گوش کرد، بعد فرمود که حمزه گریهکننده ندارد. این خبر به گوش زنهای مدینه رسید و همه گفتند که قبل از اینکه برای شهید خودمان گریه کنیم بر حمزه گریه خواهیم کرد. پیغمبر وادارشان کرد دیگر؛ یعنی وادار کرد همهی مدینه را [بر او گریه کنند]؛ پیغمبر غوغا درست کرد همهی مدینه را برای جناب حمزه. معنای این چیست؟
این [یعنی] پیغمبر میخواهد حمزه را برجسته کند. او سیّدالشّهدا است، و کسی است که همه باید بر او گریه کنند. این الگوسازی است و برای آن روز هم فقط نیست؛ برای همیشهی تاریخ است و برای همهی مسلمین است؛
📚بیانات در دیدار اعضای همایش بینالمللی حضرت حمزه سیّدالشّهدا (علیه السّلام)1400.11.05
🏴شهادت حضرت #حمزه_سیدالشهدا وفات حضرت #عبدالعظیم_حسنی تسلیت باد.
@albayann
📌دل ها رامتوجه خداکنید| مقام معظم رهبری:
🔰مرحوم حاج احمدآقا میگفت نیمهی شبها که امام پا میشود گریه میکند -حالا امامِ پیرمردی که آن وقتی که ایشان میگفت، مثلاً هشتاد و چند سال یا قریب نود سال سنّش بود- دستمالهای معمولی کفایت نمیکند که اشکهایش را پاک کند، حولهی دست و رو خشک کنی راامام دمِ دستش میگذارد که اشکهایش را با آن پاک کند؛ خدا هم به او توفیق داد، کمک کرد، به خاطر همین معنویّت، به خاطر همین استغاثهی به خدای متعال و توکّل به خدا و درخواست از خدا.
📢شماها جوانید، دلهایتان پاک است، پاکیزه است، گرفتاریتان کمتر است و خیلی خوب میتوانید این دلها را متوجّه خدا کنید، نمازها را خوب بخوانید، با دعا و توسّلات اُنس داشته باشید، با ذکر ائمّه (علیهم السّلام) اُنس داشته باشید. و بخصوص من توصیه میکنم نماز شب را تا آنجایی که میتوانید، ولو یک وقتی هم نتوانستید، مثلاً قضایش را [بخوانید]، ترک نشود؛ یعنی دنبال کنید اینها را، اینها خیلی اثر میگذارد، نورانیّت میدهد به شما و آن وقت این نورانیّت، به شما کمک میکند در پیدا کردن راه.
📚بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی
۹۷/۱۲/۱۳
#درس_اخلاق
#امام_خمینی
#امام_خامنه_ای
@albayann
علوم غربی .mp3
2.61M
🎙 #بشنوید
🖊علوم غربی|استاد #آیت_الله_فرحانی
1️⃣ آیا دستاورد های علوم غربی برای ما مفید است ؟
2️⃣ منظومه حضرت آقا در رابطه اسلام با غرب چیست؟
3️⃣ تاثیر جهان بینی در علوم مختلف چگونه است؟
4️⃣ جهان اسلام در طول تاریخ اسلام چند مرتبه با غرب مواجهه داشته است؟
5️⃣ نقش امامان بزرگوار در مواجهه باغرب چگونه است ؟
6️⃣ تاثیر رفتار ائمه (ع)در برخورد با مخالفان در تمدن اسلامی چیست؟
💠نگاه اسلام به انسان،به علم،به بشر و به عالم طبیعت نگاهی است که معرفت نوینی را در اختیار انسان می گذارد،این نگاه زیر بنا و مبنای تحقیقات در غرب نبوده است ،تحقیقات علمی در غرب در ستیز با آنچه آن را دین می پنداشته اند شروع شد.
📌در جهان بینی اسلام ،علم از دل دین میجوشد و بهترین مشوق علم دین است،دینی که ما از قرآن،تصویری که ما از آفرینش و انسان و ماوراءالطبیعه و مشیت وتقدیر و قضا و قدر داریم باعلم سازگار است لذا تولید کننده و تصدیق کننده علم ،دین است ...
📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی
استاد آیت الله فرحانی
#انسان_شناسی
#غرب_شناسی
#امام_خامنه_ای
@albayann
حیطه تحقق توحید.mp3
7.03M
🎙 #بشنوید
⁉️آیا حیطه تحقق توحید فقط در فرد است یا شامل عرصه جامعه هم می شود؟
💢نگاه قرآن به جامعه و فرد چگونه است؟
💢چند دیدگاه در این زمینه وجود دارد؟
💢تحلیل هر دیدگاه نسبت به فرد و جامعه چیست؟
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی توضیح می دهند.
📚درس خارج مبانی فقه حکومتی
#توحید
@albayann
مهم ترین پیام دوره اندیشه دینی.mp3
2.6M
🔊🔊🔊 #بشنوید
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی:
💠مهمترین پیام اندیشه دینی ضرورت #جهاد در دو جبهه است:
1️⃣یکی جبهه علمی و رشد تفکر و اندیشه در جوانان و دانشجویان و طلاب است.
اسلام در خطر است و نیاز به کار علمیِ ما دارد.
👈🏻نمی شود اسلام در خطر باشد و جوانان و سربازان و فداکاران دین از لحاظ علمی عقب بمانند؛
باید شبانه روزی کار کرد؛ ما باید باور کنیم که اسلام الان به کار علمی ما احتیاج دارد.
📌نباید روزی بگذرد که 50 صفحه کتاب نخوانیم؛
باید کار مطالعاتی قوی انجام دهیم.
باید به روز و باسواد باشیم و جریانات فکری و سیاسی را بشناسیم.
2️⃣جبهه ی دوم کار اخلاقی و معنوی است که این هم باید در اوج باشد.
درکنار کارهای عمیق فکری ، اخلاق و کار معنوی است.
📌ما باید دو لذتِ علمی و معنوی را بچشیم وبه دیگران بچشانیم.
🔅آیت الله جوادی میفرمایند بوعلی وشیخ اشراق و ملاصدرا اعتقاددارند که دعا گاهی اوقات کار فکر را میکند،یعنی گاهی فکر میکنیم به نتیجه نمیرسیم باید نماز بخوانیم و دعا کنیم تا خدا آن را برای ما حل کند.
🔹هرکس در حوزه و دانشگاه از کار معنوی عقب افتاد به خودش، به اسلام، و به انقلاب ضربه زده است.
💢خاطره ی شیرین #ملاصدرا (ره) از توجه به خدا ودعا برای حل یک مشکل بزرگ علمی که هیچ کس از بزرگان نتوانسته بودند آن را حل کنند و ملاصدرا آن را از طریق معنویت حل کرد.
#علم #اخلاق
#انقلاب
@albayann
چگونگی شخصیت شهید مطهری .mp3
2.59M
🔊 #بشنوید
✏️به مناسبت سالروز شهادت آیت الله مطهری (ره) و #روز_معلم
📌چگونگی شکل گیری شخصیت شهیدمطهری(ره)
1️⃣نقش استاد در رشد انسان
2️⃣حضرت امام(ره) چقدر در زندگی شهید مطهری(ره) تاثیرگذار بوده است ؟
3️⃣تاثیر حکمت متعالیه در زندگی شهیدمطهری(ره)
🎙استاد #آیت_الله_فرحانی توضیح میدهند.
#شهید_مطهری
@albayann