البیان
🖊اعمال ماه صفر... #ماه_صفر @albayann
🖊ازاعمال ماه صفر
1⃣در این ماه، به دادن صدقه اهتمام بیشتری شود.
پیامبر اکرم (ص) در باب صدقه دادن میفرمایند: لبخند تو بر روی برادرت صدقه است، امر به معروف و نهی از منکر کردنت صدقه است، رهنمایی کسی که راه را گم کرده صدقه است و دور کردن سنگ و خار و استخوان از راه صدقه است.
2⃣به هر حال، از برای رفع نحوست، هیچ چیز بهتر از تصدقات و ادعیه و استعاذات وارده نیست و اگر کسی می خواهد محفوظ بماند از بلاهای نازله در این ماه، در هر روز این ماه ۱۰ مرتبه بخواند این دعایی را که «محدث فیض» ، در «خلاصة الاذکار» ذکر فرمود:
یا شَدیدَ الْقُوی وَ یا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللَّهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ! (مفاتیح الجنان)
3⃣ «سیّد بن طاووس» نقل کرده است: در روز سوم ماه صفر، دو رکعت نماز بخوان که در رکعت اوّل سوره «حمد» و سوره «انّا فتحنا» (فتح) و در رکعت دوم سوره «حمد» و سوره «توحید» قرائت شود و پس از سلام نماز، صد بار صلوات بفرست و صد بار آل ابی سفیان را لعنت کن و صد مرتبه استغفار نما و آنگاه حاجت خویش را از خداوند بخواه. (ان شاء اللّه به هدف اجابت میرسد).(اقبال، صفحه ۵۸۷)
4⃣در روز اربعین (بیستم ماه صفر) زیارت امام حسین (علیه السلام) مستحبّ است و مورد تأکید قرار گرفته. در روایتی که «شیخ طوسی» از امام حسن عسکری (علیه السلام) نقل کرده، چنین آمده است: نشانههای مؤمن پنج چیز است: به جای آوردن پنجاه و یک رکعت نماز (۱۷ رکعت نماز واجب و ۳۴ رکعت نافله) و زیارت اربعین (امام حسین (علیه السلام)) و انگشتر را بر دستِ راست نهادن، و پیشانی را به هنگام سجده بر خاک گذاردن و بسم الله الرّحمن الرّحیم را در نماز بلند گفتن.
#ماه_صفر
@albayann
البیان
🖊«شفاعت» و ارتباط آن با توحید ✍استاد آیت الله فرحانی @albayann
🖊«#شفاعت» و ارتباط آن با توحید
✍استاد #آیت_الله_فرحانی :
🔹یکی از مباحث بسیار مهمی که ذیل مسئله توحید و ولایت مطرح میشود، مسئله «شفاعت» است. همانگونه که گفتیم، ارتباط مفهومی بین توحید و ولایت به گونهای عمیق است که ضعف در فهم هر یک از آنها میتواند نشانگر ضعف در فهم دیگری باشد.
📌این دو مسئله به گونهای با هم عجین هستند که باید هر کدام را به صورت دقیق و صحیح تصویر کنیم تا دیگری نیز به صورت صحیح تصویر شود. در ادامه خواهیم گفت که اگر طرح مسئله به صورت صحیح اتفاق بیفتد، روشن خواهد شد که اختلاف اولی و اصلی میان شیعه و دیگران بر سر خلافت علی بن أبیطالب(ع) نیست؛ بلکه این اختلاف بر سر جایگاه حقیقی نبی اکرم(ص) و همچنین بر سر اصل مسئله توحید است.
🔸در دوران کنونی که پدیدۀ منحرف «وهابیت» حیات دارد و مشغول فعالیت است، مسئله شفاعت که یکی از شئون هر دو بحث توحید و ولایت است، مورد هجمه قرار گرفته است و گاهی این هجمهها تأثیرگذارند؛ بر همین اساس، جوانان و فرهیختگان مسلمان باید در جهت فهم و نشر مباحث مربوط به این مسئله، بیشتر تلاش کنند.
🔺به راستی حیف است که جوانان شیعه به رغم معارف بسیار بلندی که در این مکتب پویا وجود دارد، با چنین شبهات ناچیزی مواجه شوند و از آنها متأثر گردند. در دوران غیبت که مطابق روایات، حیرت و گمراهی مستولی میشود، پیوند معرفتی با جریان ولایت بسیار اهمیت مییابد.
🔺پیوند معرفتی نیازمند تلاش و کوشش در راه فهم معارف است و کوتاهی در این زمینه ممکن است ما را در برابر هجمهها و تبلیغات، منفعل سازد و در نتیجه ما را از جریان ولایت دور کند.
🔹مسئله شفاعت ابعاد مختلف و پیچیدهای دارد که بررسی همۀ آن ابعاد، نیازمند مجال وسیعی است؛ اما یکی از جهات مهمّ آن، ارتباط این مسئله با توحید و سازگاری آن با رحمت الهی است.
📚پیوند معرفتی با سیدالشهدا علیه السلام
@albayann
#مسئله_ترتب_ونظریه_خطاب_قانونی
📚نگاهی به کتاب «مسئله ترتب و نظریه خطاب قانونی»
#فقه_الخمینی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
البیان
#مسئله_ترتب_ونظریه_خطاب_قانونی 📚نگاهی به کتاب «مسئله ترتب و نظریه خطاب قانونی» #فقه_الخمینی #آیت_
📚نگاهی به کتاب «مسئله ترتب و نظریه خطاب قانونی»
✍درمیان مسائل متعدد ومختلف دانش اصول برخی ازآنها نقش محوری ومهم تری نسبت به سایرمسائل درفراهم کردن نظام اصولیِ فقیه ایفا می کنند؛
🖇بی تردید مباحثی نظیرتعریف حکم شرعی، کیفیت جعل احکام، چیستی متعلقات احکام وهمچنین چگونگی وکیفیت خطابات شرعیه جزو محوری ترین واساسی ترین مباحث علم اصول به شمارمی روند که نوع نگاه به این مباحث وکیفیت تحلیل آنها، دستگاه استنباط فقیه وبه تعبیر دقیق تر تفسیر او از متون دینی را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار می دهد.
🔹متأسفانه علمای اصول ازاین مباحث بصورت مستقل ومجزّا بحث نکرده اند ولی ضمن برخی مباحث مانند مبحث ضدّ وترتّب و مبحث اجتماع امرونهی، از این مسائل وآثار آنها سخن گفته اند.
📌سخن گفتن از مباحث فوق الذکر ذیل مسأله ضدّ، این مسئله وبه تبع آن مسئله ترتب را به یکی از دقیق ترین وجنجالی ترین مباحث اصولی مبدّل کرده و بزرگان بسیاری درآن به نظریه پردازی پرداخته اند.
🔸امام خمینی (رحمت الله علیه) ازجمله اندیشمندانی است که براساس یکی از نوآوری های اصولی خود که به خطابات قانونی شهرت یافته ، دراین مسأله نظریه بدیعی را ارائه کرده است.
📎درکتاب حاضرکه برگرفته از درس خارج اصول #آیت_الله_فرحانی درسال های96،95و97می باشد، ضمن اشاره به سابقه تاریخی واصولی مسئله که به نوعی از زمان محقق کرکی وشیخ بهایی (رحمت الله علیهما) شکل گرفته است، نظریات مطرح شده درمدرسه اصولی نجف به بحث وبررسی گذاشته شده وبا تبیین برجستگی های اندیشه اصولی مکتب قم مانند بیانات آیت الله شیخ عبدالکریم حائری(ره) وآیت الله بروجردی(ره) -که تأثیرزیادی درشکل گیری اندیشه اصولی امام خمینی داشتند، درنهایت نظریه امام خمینی به عنوان نظریه مختار ارائه گردد.
🖊در ادامه به عبارتی از مقدمه این کتاب به قلم استاد آیت الله فرحانی اشاره می شود:
بزرگترین بن بست فکری علم اصول فقه سؤالی است که به تقریر شیخ اعظم(ره) از ابن قبه و به تحقیق آخوند خراسانی در طلب و اراده طرح شد. بزرگان از تلامذه آخوند خراسانی(ره) تلاش شایسته ای در پاسخ به قلم شکسته آخوند (ره) داشته اند و هر چند گاهی به صورت مسئله محور و منزلی پاسخ صحیحی را متأثر از کلمات اهل معقول ارائه کردهاند، لکن جایگاه علم اصول فقه برای استنباط احکام فقهی و رابطه آن با عقاید و کلامیات روشن نشد و مبهم ماند. این توضیح مختصر، ارزش ابداع عالمانه نظریه خطاب قانونی امام خمینی(ره) و تحلیل بدیع ایشان از ماهیت حکم را نمایان می سازد.
🖊جهت تهیه این اثر به سایت نشر البیان مراجعه بفرمایید.
#فقه_الخمینی
#انتشارات_البیان
@albayann
البیان
🖊هدف اساسی از برگزاری عزای سیدالشهدا(ع) و حضور در آن... ✍استاد آیت الله فرحانی @albayann
✍استاد #آیت_الله_فرحانی :
🖇...هدف اساسی از برگزاری عزای سیدالشهدا(ع) و حضور در آن، تلاش برای حرکت در مسیر احیای دل است. باید بدانیم که امور ظاهری مانند گریه کردن، عَلَم برافراشتن و... گرچه اهمیت دارند، اما زمانی روح پیدا میکنند که همراه با معرفت و عمل باشند.
🔹هدف اصلی از این تلاشها را بزرگعزادارِ اباعبدالله(ع)، حضرت زینالعابدین(ع) که عمری را به گریه بر شهدای کربلا گذراند، چنین تشریح کرده است:
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَلِمَ أَنَّهُ يَكُونُ فِي آخِرِ الزَّمَانِ أَقْوَامٌ مُتَعَمِّقُونَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَ الْآيَاتِ مِنْ سُورَةِ الْحَدِيدِ إِلَى قَوْلِهِ وَ هُوَ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ فَمَنْ رَامَ وَرَاءَ ذَلِكَ فَقَدْ هَلَكَ.
🔸ویژگی اصحاب آخرالزمانیِ امام عصر(عج) این است که معرفت آنها به توحید در اوج قرار دارد و بر همین اساس است که سایر معارف آنها نیز رنگ توحید به خود میگیرد. معرفت به توحید به صورت کامل، انسان را به اذعان به سایر معارف دینی وادار میکند که در رأس آنها «معرفت به ولایت» است. ویژگی عنصر «ولایت» این است که با مسئله «توحید» عجین است؛ به گونهای که میتوان از معرفتِ یکی به دیگری برسیم و اگر خدشهای در معرفت یکی از آنها به وجود آید، دیگری نیز آسیب خواهد دید. به همین دلیل است که اهلبیت(عم)، معرفت انبیا و اولیا را وابسته به معرفت توحید میدانند و چنین از خداوند مسئلت میکنند:
اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي.
🔺همین پیوند بین معرفت توحید و ولایت، در فقرات پایانیِ «زیارت جامعۀ کبیره» نیز منعکس شده است. در فراز نهایی این زیارت میخوانیم:
اللَّهُمَّ إِنِّي لَوْ وَجَدْتُ شُفَعَاءَ أَقْرَبَ إِلَيْكَ مِنْ مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ الْأَخْيَارِ، الْأَئِمَّةِ الْأَبْرَارِ لَجَعَلْتُهُمْ شُفَعَائِي فَبِحَقِّهِمُ الَّذِي أَوْجَبْتَ لَهُمْ عَلَيْكَ أَسْأَلُكَ أَنْ تُدْخِلَنِي فِي جُمْلَةِ الْعَارِفِينَ بِهِمْ وَ بِحَقِّهِمْ وَ فِي زُمْرَةِ الْمَرْحُومِينَ بِشَفَاعَتِهِمْ إِنَّكَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِين.
درک رابطه بین توحید و ولایت، از عالیترین مفاهیم دینی است که درکِ آن تنها از کسانی ساخته است که مصداق اقوام متعمّق آخرالزمانی باشند.
✏️علامه طباطبائی(ره) و امام خمینی(ره)، دو اندیشمند بزرگ دینیِ معاصر، حقّ مطلب را در این زمینه ادا کردهاند. کتاب گرانقدر مصباح الهدایۀ الی الخلافۀ و الولایۀ در این زمینه را میتوان اثری بیبدیل دانست و از خداوند متعال باید درخواست کنیم تا توفیق همراهی با این بزرگان را در درک مفاهیم عالی دینی به ما عطا کند.
📚پیوند معرفتی با سیدالشهدا علیه السلام
#امام_حسین
@albayann
تقسیمات علوم.mp3
2.33M
🔊 #بشنوید
⁉️تبیین نظرات فلاسفه غربی دررابطه با اصالت جامعه یا اصالت فرد؟
➖چندنوع نظریه دربین فلاسفه غربی دررابطه باجامعه وجوددارد؟
➖تاثیر نظرات فلاسفه درشاخه بندی علوم چگونه است ؟
➖ آیا درغرب علمی به عنوان روان شناسی داریم ؟
🔰استاد آیت الله فرحانی
#امتداد_حکمت
#تقسیمات_علوم
@albayann
نماد حسین بن علی.mp3
1.4M
🎙#بشنوید
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی:
📌هرچه زندگی ائمه أطهار را در تاریخ بررسی می کنیم می بینیم ائمه ما یک روز بدنیا می آیند یک روز به شهادت می رسند. امام حسین (ع) در تولد مثل بقیه هستند در سوم شعبان بدنیا آمدند ولی شهادت ایشان یک دهه محرم است؛ یک نماد تاسوعا و #اربعین بعد از عاشورا که بیستم صفر است را دارد چرا؟
🏴#اربعین_حسینی تسلیت باد.
#امام_حسین
@albayann
البیان
🖊مسئولیت سنگین ما در تبیین ✍استاد آیت الله فرحانی @albayann
🖊مسئولیت سنگین ما در تبیین
✍ استاد #آیت_الله_فرحانی
🔹همواره افراد مختلفی از افریقا، اندونزی، امریکا و کشورهای مختلف به سرزمین وحی مشرّف میشوند؛ اما معرفت به اهلبیت(عم) در بین آنها وجود ندارد. بسیاری از اهلسنت تحت تأثیر تبلیغات مختلف وهابیت و جریانات گوناگون قرار گرفتهاند؛ لذا مشاهده میشود که به صورت منظم کار میکنند و نماز میخوانند، اما کار آنها بیروح و بیمعرفت است؛ یعنی مثل یک ساعت میایستند و حمد و سوره را میخوانند، ولی حتی یک قطره اشک در چشمان آنها جمع نمیشود. لذا متأسفانه محبت، عاطفه، احساس و معرفت در بین برخی از آنها ابداً وجود ندارد.
🔸 بر این اساس، برخی از فرازهای دعای عرفه در چنین مواضعی فهمیده میشود که چرا امام حسین(ع) میفرماید: خدایا! از تو ممنونم که مرا در جایی به دنیا آوردی که شیعه شدم.
یک روز بعد از نماز صبح، یکی از اساتید دانشگاه مصر به دیدنم آمد. اساساً مصریها با سعودیها و وهابیها تفاوت بسیاری دارند. متأسفانه در کشورهایی که جریان وهابیت رخنه کرده است ـ مانند پاکستان و عربستان و بعضی کشورهای حاشیۀ خلیج فارس ـ برخی از اهلسنت در برابر امامت و ولایت، رویۀ سختتری دارند و موضع آنها به عناد و دشمنی نزدیک است. این استاد دانشگاه گمان میکرد ما شیعیان، علیپرست هستیم.
⁉️ از او پرسیدم: شما دربارۀ مسئله امامت در قرآن چه نظری دارید؟ گفت: مگر در قرآن مسئله امامت نیز مطرح شده است؟! گفتم: من دربارۀ علی(ع) و سایر اهلبیت(عم) صحبت نمیکنم؛ بحث من پیرامون اصلِ کلیِ #امامت_در_قرآن است. به عقیدۀ شما امامت در قرآن چه منصبی است؟
📌و در ادامه از او پرسیدم: شما این آیۀ قرآن را چگونه معنا میکنید: «وَ إِذِ ابْتَلی إِبراهیمَ رَبُّه بِکلماتٍ فَأتَمَّهُنَّ قالَ إِنّی جاعِلُک لِلنّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرّیتی قالَ لاینالُ عَهدی الظّالِمینَ»؟ امامت برای حضرت ابراهیم(ع) چه مقامی است؟
🖇گفتم: ابراهیم(ع) وقتی با نمرود وارد نزاع شد، جوانی بود که در همان زمان نیز، مقام نبوت را دارا بود؛ و بعد از آنکه در مورد اسماعیل مورد آزمایش قرار گرفت و بعد از آنکه کعبه را آباد کرد و با صبر مورد آزمایش و بلا قرار گرفت، به مقام امامت منصوب گشت. هنگامی که من این آیات را برای ایشان خواندم، از حالت ایشان فهمیدم که تا چه اندازه از لحاظ معرفتی فقیر و ضعیفند؛ در واقع این جماعت ابداً معرفت صحیحی از قرآن ندارند و #مسئولیت ما در #تبیین امامت در قرآن بسیار سنگین است. در ادامه به این استاد دانشگاه گفتم: نتیجه میگیریم که مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است.
این استاد دانشگاه مصری بسیار متعجب شد؛ تا جایی که از شدت شوق، از بنده خواست این مطالب را برای او بنویسم.
✏️لذا جمعبندی مطلب برای ایشان چنین شد که: ما در قرآن دو منصب داریم؛ نبوت و امامت.
پس از آن، بحث را پیرامون عصمتِ نبی پی گرفتم و ایشان نیز تأیید کرد که نبی معصوم است. در ادامه گفتم: امامت از نبوت، اعظم و اشرف است؛ در نتیجه قطعاً امام نیز باید معصوم باشد. حال در چنین شرایطی خلیفۀ اول و دوم و سوم چه نسبتی با مقام امامت دارند؟! بر فرض که آدمهای خوبی بودند، لکن این افراد قطعاً در دورهای از زندگیشان بتپرست بودند. و در ادامۀ بحث، برخی آیات را مورد بررسی قرار دادیم.
👈هدف بنده از ارائه این بحث این بود که این شخص را به این نتیجه برسانم که بحث بین شیعه و سنی اصلاً بر سر حسن و حسین و علی و عمر و ابوبکر نیست؛ بلکه اصل بحث بر سر تصویر مقام انسان و مقام امامت است. در نهایت نیز این شخص را به این نتیجه رساندیم که ختم نبوت ممکن است، لکن ختم امامت محال است؛ و لذا جهان تا قیامت به امام نیازمند است.
💠متأسفانه این افراد، ابتدا جایگاه پیامبر(ص) و سپس جایگاه امامت را خراب کردند؛ به عبارت دیگر، این افراد با مبانی خود، شأن پیامبر(ص) را نیز حفظ نکردهاند. کتاب آیات شیطانی، در حقیقت عنوانی است برای عقاید برادران اهلسنت! نویسندۀ این کتاب، این مطالب را از منابع رواییِ این اشخاص نوشته است، که انشاءالله در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد....
📚ولایت در قرآن
#تفسیر
#انسان
#امامت
@albayann
🏴 توصیه رهبر انقلاب به جوانان در زمینه برنامهریزی برای فرصت طولانی زندگی:
👈 برنامهریزی درست احتیاج به فکر و فکر درست احتیاج به آشنایی با قرآن دارد
✏️ رهبر انقلاب: جوانیتان را قدر بدانید؛ میدان وسیعی در مقابل شما است. انشاءالله شصت سال دیگر، هفتاد سال دیگر شما در این دنیا حضور خواهید داشت و کار خواهید داشت؛ از این فرصت استفاده کنید؛ برای این فرصت طولانی برنامهریزی کنید؛ برای اینکه برنامهریزیتان درست از آب دربیاید فکر کنید؛ برای اینکه درست بتوانید فکر کنید با قرآن آشنا بشوید، قرآن را بخوانید، تأمّل کنید، از کسانی که پیش از شما و بیش از شما تأمّل کردند یاد بگیرید. یاد گرفتن ننگ نیست، افتخار است؛ همیشه باید یاد بگیریم، تا آخر عمر باید یاد بگیریم.
🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در پایان مراسم عزاداری اربعین حسینی. ۱۴۰۳/۶/۴
🔸متن کامل بیانات:
khl.ink/f/57406
@albayann
🖊فصل در بیان آنکه کسی که سلوک طریق علم کند حق تعالی او را سلوک طریق جنت دهد.
#امام_خمینی
@albayann
البیان
🖊فصل در بیان آنکه کسی که سلوک طریق علم کند حق تعالی او را سلوک طریق جنت دهد. #امام_خمینی @albayan
🖊فصل در بیان آنکه کسی که سلوک طریق علم کند حق تعالی او را سلوک طریق جنت دهد.
✍ #امام_خمینی(ره):
...و باید مقدمتا دانست که علوم مطلقا منقسم می شود به دو قسمت:
1⃣یکی علوم دنیایی، که غایت مقصد در آنها رسیدن به مقاصد دنیویه است.
2⃣ و دیگر علوم اخرویه، که غایت مقصد در آنها نیل به مقامات و درجات ملکوتیه و وصول به مدارج اخرویه است.
📌و پیش از این اشاره شد به اینکه غالبا امتیاز این دو نحوه علم به امتیاز نیّات و قصود است، گرچه خود آنها نیز فی حد نفسها به دو سنخ منقسم شوند. و به مناسبت آثاری که در این حدیث شریف برای طلب علم و علما بیان فرمودند، مقصود از این علم قسم دوم و علم آخرت است. و این واضح است.
🖇و نیز پیش از این ذکر شد که کلیه علوم اخرویه از سه حال خارج نیست:
یا از قبیل علم بالله و معارف است،
یا از قبیل علم تهذیب نفس و سلوک إلی الله است،
یا از قبیل علم آداب و سنن عبودیت است.
🔹اکنون گوییم که تعمیر نشئه آخرت بسته به این سه امر است، و بنابراین، جنّات نیز به تقسیم کلی سه جنّت است:
یکی جنّت ذات، که غایت علم بالله و معارف الهیّه است.
و دیگر جنّت صفات، که نتیجه تهذیب نفس و ارتیاض آن است.
و سوم جنّت اعمال، که صورت قیام به عبودیت و نتیجه آن است. و این جنّات معموره و آبادان نیستند، چنانچه ارض جنّت اعمال قاع [1.پاورقی 16، حدیث22] است، چون اراضی نفس در اوّل امر. و آبادان و عمران آنها تابع عمران و آبادانی نفس است. چنانچه اگر مقام غیب نفس تعمیر به معارف الهیه و جذبات غیبیه ذاتیه نشود، بهشت ذات و جنّت لقاء از برای انسان حاصل نشود.
🔸و اگر تهذیب باطن و تحلیه سرّ نگردد و عزم و اراده نشود و قلب مجلای اسماء و صفات نگردد، بهشت اسماء و صفات، که جنّت متوسطه است، برای انسان نباشد. و اگر قیام به عبودیت نکند و اعمال و افعال و حرکات و سکنات او مطابق دستورات شرایع نباشد، بهشت اعمال، که فیها ما تشتهیه الأنفس و تلذّ الأعین[2.«آنچه مورد خواهش نفسها و مایه لذت چشمهاست در آن است.» (زخرف- 71)] می باشد، از برای او نیست.
📌بنابراین مقدمه، که مطابق با برهان حکمی و ذوق اهل معارف و اخبار انبیا و اولیا، علیهم السلام، و مستفاد از کتاب کریم الهی است، علوم به هر درجه که هستند، چه علم المعارف باشد یا غیر آن طریق وصول به جنّت مناسب با آن است، و سالک طریق هر علمی سالک طریقی از طرق بهشت است. و ما پیش از این ذکر کردیم [3.حدیث 23 و 24] که علم مطلقا طریق به عمل است حتی علم المعارف، منتها آنکه علم المعارف اعمالی است قلبی و جذباتی است باطنی که نتیجه آن اعمال و جذبات، و صور باطنه آنها صورت جنّت ذات و بهشت لقاست. پس، سلوک طریق علم سلوک طریق طریق جنّت است، و طریق طریق نیز طریق است.
📚شرح چهل حدیث
#علم
#طریق
#جنت
@albayann
البیان
🖊مبارزهجویی پیامبر صلی الله علیه واله در خط مقدم جبههها ✍رهبر معظم انقلاب @albayann
🖊مبارزهجویی پیامبر صلی الله علیه واله در خط مقدم جبههها
✍رهبر معظم انقلاب:
🔹اهمّیّت و خطر مبارزات فکری و سیاسی برای پیغمبر کمتر از مبارزات نظامی نبود. زحمت مبارزهای که پیغمبر در دوران قبل از هجرت در مکّه انجام میدادند، کمتر نبود از خطرات و زحماتی که در جنگهای بدر و اُحد و خیبر و خندق و بقیّهی جنگها متوجّه پیغمبر بود؛ و پیغمبر یک فرد خطرپذیر بود.
🔹 در این مبارزات، موضع پیغمبر یک موضع محوری و مرکزی بود. دو جمله در نهجالبلاغه من دیدم که خیلی جالب است؛ یک جمله این است که امیرالمؤمنین میفرماید: کانَ رسولُ اللهِ اِذَا احمَرَّ البَأس؛ وقتی که جنگ گداخته میشد و تنور جنگ سرخ میشد، اصحاب خودش را به وسیلهی نزدیکان خودش و خویشاوندان خودش محفوظ نگه میداشت؛ یعنی عمو، پسرعمو، داماد -پسر که ایشان نداشت- نزدیکان خودش را به میدان جنگ میفرستاد و در خطوط مقدّم، تا آنها بین دشمن و بین جنگجویان معمولی که اصحاب پیغمبر بودند فاصله بیندازند؛ یعنی نزدیکان خودش را نگه نمیداشت عقب و یارانش را بفرستد جلو؛ یارانش را به وسیلهی نزدیکانش حفظ میکرد، نه نزدیکانش را به وسیلهی یارانش.
📌 مثال هم میزند که در جنگ اُحد مثلاً حمزه را فرستاد، در کجا چه کسی را فرستاد، در کجا چه کس [دیگری] را فرستاد و امیرالمؤمنین را میفرستاد؛ این یک جمله. یک جملهی دیگر میفرماید که «کُنّا اِذَا احمَرَّ البَأسُ اتَّقَینا بِرَسولِ الله»؛ یعنی وقتی که کورهی جنگ گداخته میشد، ما -«ما» یعنی مجموعهی اصحابی که شامل امیرالمؤمنین هم میشود- به وسیلهی پیغمبر، خودمان را از حوادث هولناک نجات میدادیم و حفظ میکردیم و او نزدیکترینِ ما به دشمن بود و او در مقّدمِ صفوف حرکت میکرد؛ این وضع مبارزهجویی پیغمبر است! با اینکه خب شما میدانید، رسول اکرم فرمانده بود و در قدیم همین جور بود، آرایش نظامی جوری بود که فرمانده را در جایی قرار میدادند که او محفوظ بماند؛ علّت هم واضح است، یک وجه معقول و منطقیای هم دارد۱۳۶۵/۰۸/۱۰
📚بیانات در شب رحلت پیامبر اعظم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در کانون توحید تهران
🏴رحلت پیامبر اسلام و شهادت امام حسن مجتبی علیهماالسّلام تسلیت باد.
@albayann
امام حسن(1).mp3
1.3M
🎙 #بشنوید
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی
🖊 سیره معنوی و اجتماعی امام حسن(ع) با توجه به مظلومیت ایشان، الگوی کاملی برای تمامی شیعیان آخرالزمان است.
🏴 #شهادت_امام_حسن_مجتبی و #شهادت_پیامبر_اکرم علیهماالسلام تسلیت باد.
@albayann
شهادت امام رضا.mp3
1.14M
🎙 #بشنوید
🖊 استاد #آیت_الله_فرحانی
🔹امام رضا پشتیبان است
🔹 اللَّهُمَّ إِلَيْكَ صَمَدْتُ مِنْ أَرْضِي وَقَطَعْتُ الْبِلَادَ رَجَاءَ رَحْمَتِكَ
شرط اول اولیا الله شدن رفیق شدن با خداست.
🔹سفارش استاد در زیارت امام رضاعلیه السلام...
🏴 #شهادت_امام_رضا علیه السّلام تسلیت باد.
#امام_رضا
@albayann
البیان
🖊دورۀ جوانی بشر در روایات ✍استاد آیت الله فرحانی @albayann
🖊دورۀ جوانی بشر در روایات
✍استاد #آیت_الله_فرحانی :
🔹حضرت امیر(ع) در خطبۀ 138 نهجالبلاغه، عصر غیبت امام زمان(عج) و جوانی بشر را اینگونه ترسیم میفرماید:
حَتّىَ تَقُومَ الحَرْبَ بِكُمْ عَلَى ساقٍ باديا نَواجِذُها، مَمْلُوءَة أَخلافُها، حُلْوا رَضاعُها، عَلْقَما عاقِبَتُها؛
تا آنكه آتشِ جنگ ميان شما افروخته گردد و از شرار آن همهچيز بسوزد و چون شير خشمگين دندان نمايد؛ و چون مادهشترى از اين سو و آن سو آيد، پستانها پر از شير و مكيدن آن شيرين، اما پايان آن تلخ و زهرآگین.
📌توضیح عبارت اینگونه است که «ساق» را به «شدّة» معنا كردهاند و اين واژه كنايه از شدت آن نبرد آخرين است. حضرت على(ع) با بهكارگيرى تعبير زيباى «بادِيا نَواجِذُها»، وحشت اين نبرد خونين را به تصوير مىكشد. دندان نماياندن جنگ، به شدتِ خوفناكىِ جنگ اشاره دارد.
🔸به قول ابنأبىالحديد: همانگونه كه «نواجذ» ـ يعنى دورترين دندانها ـ در حالت خندۀ شديد نمايان مىشوند، در قيام آخرالزمان نيز جنگ، دندانهاى بُرنده خويش را به رخ مىكشد.
به هر ترتيب، این خطبه با تصويرگرى زيباى حضرت امير(ع) از نبردى وحشتانگيز حكايت دارد. اين آشوب آخرالزمان در آغاز براى فتنهجويان دلچسب و شيرين به نظر مىرسد و عبارات «مَمْلُوءَةٌ أَخلافُها و حُلْوا رَضاعُها» نمايانگر همين امر است؛ اما در نهايت با تعبير «عَلْقَما عاقِبَتُها» معنايى عميق مىيابد؛ زیرا با وجود اینکه طعم شيرين آرزوى پيروزى بر جانها مىنشيند، اما در نهايت چيزى جز كشتار و هلاكت بر جاى نمىماند.
🔺نتیجه آنکه، بشر در دورۀ بلوغ و جوانی چنین وضعیتی دارد؛ علم و قدرت و شهوت دارد، فکر دارد؛ ولی جامعه بههمریخته است.
لکن از نظر قرآن، محال است تاریخ در مرحلۀ دوم تمام شود؛ چراکه تاریخ همانند انسان که دورۀ کودکی و جوانی دارد و بعد از جوانی به دورۀ پختگی میرسد، در سنین 24 تا چهلسالگی دیگر توازن یافته و به پختگی و تعادل میرسد. به بیان دیگر، همانطور که انسان سه دوره (کودکی، جوانی، پختگی و تعادل) را در زندگی طی میکند، تاریخ هم باید به دورۀ تعادل برسد؛ دورهای که بشر علم و آزادی دارد.
🖇اما این علم و آزادی باید در چهارچوب #عدالت محقق شود. این مسئله از دیدگاه قرآن، عاقبتِ قطعیِ تاریخ است.
📚عصاره خلقت
#امام_زمان
@albayann
هدایت شده از فقه الخمینی
🔰 #اطلاعیه
🔸 جلسۀ #هیئت_ام_ابیها
▪️ مجلس روضۀ حضرتسکینه(س)
🎙 سخنران و مرثیهخوان:
حجت الاسلام و المسلمین میرزامحمدی
🗓 شنبه ۱۷ شهریور
⏱ از نماز مغرب و عشاء
🕌 مکان:
مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(ع)
💢 برادران و خواهران
•═══ ✧؛❁؛✧ ═══╔
🌐 شبکههای اجـتماعـی ما
🔹 مکتب «فـقـهالخــمینی»
🕌 مدرسهفقهیامیرالمومنین(ع)
🆔 B2n.ir/Eitaa_F_A
هدایت شده از دروس خارج استاد آیت الله فرحانی
#اطلاعیه
📚 برنامه تدریس استاد #آیت_الله_فرحانی (حفظه الله)
در سال تحصیلی۱۴۰۳_۱۴۰۴
📆 تاریخ شروع کلاس ها: یکشنبه ۱۸ شهریورماه
📍مکان جلسات تدریس استاد: نماز خانه مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام
⚠️توجه: عزیزان میتوانند صوت درس های استاد را از کانال زیر دریافت نمایند.
@ostad_farhani
🖊دروس ارائه شده در پوستر برنامه تدریس حضوری استاد میباشد و درس های تفسیر و فقه معاصر به صورت مجازی برگزار میشود و متعاقبا اعلام میگردد.
#خارج_فقه
#خارج_اصول
@ostad_farhani
🖊حضرت آیتالله خامنهای:
🔹«سکینهی کبری»یی که شما اسمش را در کربلا شنیدهاید، و دختر امام و برادرزاده و شاگرد زینب است،
او یکی از مشعلهای معرفت عربی در همهی تاریخ اسلام تا امروز است.
🔹کسانی که حتی زینب و پدر زینب و پدر سکینه را قبول نداشتند و ندارند، اعتراف میکنند که سکینه علیهاسلام یک مشعل معرفت و دانش است.
۱۳۷۰/۰۸/۲۲
🏴وفات #حضرت_سکینه سلام الله علیها تسلیت باد.
#اهل_بیت
@albayann