البیان
🔊 #بشنوید 💠لزوم حرکت در ماه مبارک رمضان 🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی 🔹برای اینکه استَجیبوا لِلرَّ
رکن دوم قرآن کریم است .mp3
2.65M
🔊 #بشنوید
💠رکن دوم حرکت در ماه رمضان، قرآن کریم است.
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی
🔹قرآن کریم خیلی ظرفیت بالایی دارد.
⁉️سرّ سه سلام اخر نماز چیست؟
🔸راه بهره مندی از ولایت مطلقه ی نبی اکرم چیست؟
راهش این است که انسان واردِ، بحرِ مائده ی الهیِ کتاب خدا شود
🔆دومعنای هدایت
قرآن کدام یک از دوهدایت را محقق میکند؟
قرآن میرساند،نوعِ هدایتش از نوعِ ایصال است نه اینکه صرفا راه را نشان دهد.
⁉️بهترین ظرف استفاده از کتاب خدا چیست؟
بهترین زمان تلاوت قران در شبانه روز چه زمانی است؟
با قرآن چگونه ارتباطی بایدداشته باشیم؟
سه جور ارتباط:ارتباط تلاوت،ارتباط تدبر،ارتباط عمل...
همه ی این ارتباط ها میشود یکجا جمع کرد.
🔹کلام مولا علی علیه السلام درمورد قرآن خوانیِ متّقین
#اخلاقی
#ماه_رمضان
@albayann
اصالت الوجود صدرا.mp3
2.82M
🔊 #بشنوید
💠 اصالت الوجود در بیان ملا صدرا
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی:
🔹اصالت الوجودی که در عرفان مطرح است ربطی ندارد به اصالت الوجودی که در بیان صدرا وجود دارد.
شهید مطهری (ره) می گوید شاخص اصالت وجود در بیان صدرا دوران و «کلُ ممکنٍ زوجٍ ترکیبی...» است و این شاخص، تمایز کار صدرا با عرفاء و دیگران است.
🔸کاری که عرفاء انجام داده اند اصالت الوجود بوده اما نه اصالتی که در ممکن مطرح بوده (به این معنا که کثراتی باشد و هل بسیطهای مانند اینکه بگوییم انسان موجود است یا... و یک مفهوم آن اصیل و دیگری اعتباری)
در عرفان چنین چیزی مطرح نیست.
🔆در عرفان کثرت نیست، کثرتی که یک مقدمه از مقدمات پذیرش اصالت وجود نزد صدرا است.
📌در عرفان اگر از اصالت وجود صحبت کرده اند مرادشان از اصالت وجود در مورد ذات حق بوده است نه ممکنات و کثرات و دوران بین وجود و ماهیت.
در بیان امثال بوعلی و دیگران نیز بحث دوران مطرح نیست.
مفهوم اصالت وجود در نزد صدرا مفهومی خاص است که نه در بیان عرفاء مطرح 👈🏻است نه اشراق و نه مشاء.
#حکمت_متعالیه
#فلسفه_اسلامی
#فقه_الخمینی
@albayann
ماه رمضان را دریابیم.mp3
2.59M
🔊 #بشنوید
💠ماه مبارک رمضان را دریابیم
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی
🔹عزیزان من ماه مبارک رمضان را دریابیم
عزیزان من لیله قدر را دریابیم
عزیزان من سر عنوان ضیافت اللهی تامل کنیم
🔸امام راحل میفرمودند خدای متعال درقرآن به همه صفاتش تجلی کرده است
🔆روایت :خطاب خداوند به موسی بن عمران
درآخرالزمان افرادی هستند وقتی نگاهشان میکنم پرده حجاب نوری وجود ندارد اما تو را که نگاه می کنم در بهترین حالاتت هفتاد هزار حجاب نور است.
این افراد چه مراقبه ای میکنند و چطور متوجه اند که ضیافت ضیافت اللهی است.
👈🏻خطاب حضرت امام به احمد آقا
این را هدیه میکنم به تو که از نعمت جوانی برخورداری تا توانایی داری خودت را #دریاب...
از کمیت زیاد اجتناب کنید ولی کیفیت کار را بالا ببرید
کیفیت هم در قرآن نازل و قرآن صاعد است
🔺مسئولیت در برابر خون شهدا در مقابل امام و رهبری در مقابل مراجع و حوزه علمیه را فراموش نکنیم
باید از مواضع و مبانی حقه شیعه دفاع کنیم
🔰مکتب سلیمانی محصول روز قدس است
جبهه واحد فرهنگی اهل حق دفاع از این مرام و مسلک است...
📚بیانات در آخر درس خارج فقه
1400.02.01
#ماه_رمضان
@albayann
البیان
🔊 #بشنوید 💠ماه مبارک رمضان را دریابیم 🔰استاد #آیت_الله_فرحانی 🔹عزیزان من ماه مبارک رمضان را دری
🔺 عزیزم! از جوانی به اندازه ای که باقی است استفاده کن که در پیری همه چیز از دست می رود، حتی توجه به آخرت و خدای تعالی. از مکاید بزرگ شیطان و نفس اماره آن است که جوانان را وعده صلاح و اصلاح در زمان پیری می دهد تا جوانی با غفلت از دست برود، و به پیران وعده طول عمر می دهد. و تا لحظه آخر با وعده های پوچ انسان را از ذکر خدا و اخلاص برای او بازمی دارد تا مرگ برسد، و در آن حال ایمان را اگر تا آن وقت نگرفته باشد، می گیرد.
🔺 پس در جوانی که قدرت بیشتر داری به مجاهدت برخیز، و از غیر دوست- جلّ وعلا- بگریز، و پیوند خود را هر چه بیشتر- اگر پیوندی داری- محکم تر کن؛ و اگر خدای نخواسته نداری، تحصیل کن و در تقویتش همّت گمار، که هیچ موجودی جز او- جلّ و علا- سزاوار پیوند نیست. و پیوند با اولیای او اگر برای پیوند به او نباشد، حیله شیطانی است که از هر طریق سدّ راه حق کند. هیچ گاه به خود و عمل خود به چشم رضا منگر که اولیای خُلّص چنین بودند و خود را لاشی ء می دیدند؛ و گاهی حسنات خود را از سیّئات می شمردند. پسرم! هر چه مقام معرفت بالا رود، احساس ناچیزی غیر او- جلّ و علا- بیشتر شود.
📌 بخشی از نامه اخلاقی-عرفانی امام خمینی(ره) به فرزندش حاج سید احمد
روز ۲۷ آبان ۱۳۵۸
🔹 صحیفه امام، ج ۲۰، ص: ۱۵۴-۱۵۸
@albayann
🔊 #بشنوید
🎙مجموعه صوتی
درس خارج مبانی فقه حکومتی
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی
🔹در این جلسات استاد با محوریت فقه الخمینی(ره) به تبیین زیرساخت و مبانی فقه حکومتی پرداخته اند.
📆این جلسات پنجشنبه هر هفته برگزار میگردد.
🌐لینک دانلود جلسات:
http://farhani.net/fiqh-hokumati/
#فقه_حکومتی
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
💠اگر تهذیب در کار نباشد، علم توحید هم به درد نمیخورد.
🔹 «الْعِلْمُ هُوَ الْحِجابُ الْاکْبَرْ» هر چه انباشتهتر بشود علم، حتی توحید که بالاترین علم است، انباشته بشود در مغز انسان و قلب انسان، انسان را اگر مُهذَّب نباشد، از خدای تبارک و تعالی دورتر میکند.
🔸باید کوشش بشود در این حوزههای علمیه، چه حال و چه بعدها کوشش بشود که اینها را مهذَّب کنند. در کنار علم فقه و فلسفه و امثال اینها، حوزههای اخلاقی، حوزههای تهذیب باشد، و حوزههای سلوک «الی الله تعالی».
🔺شما میدانید که مرحوم شیخ فضل الله نوری را کی محاکمه کرد؟ یک معمّم زنجانی؛ یک ملّای زنجانی محاکمه کرد و حکم قتل را او صادر کرد
👈🏻وقتی معمّم، ملّا؛ مهذّب نباشد، فسادش از همه کس بیشتر است. در بعض روایات هست که در جهنم، بعضیها- اهل جهنم- از تَعفُّن بعض روحانیین در عذاب هستند، و دنیا هم از تعفُّن بعضی از اینها در عذاب است.
#امام_خمینی
@albayann
💠وبینار مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۰
سازمان بسیج ونخبگان حوزه علمیه خراسان
🔰سخنران: استاد آیت الله فرحانی
📆شنبه ۴ اردیبهشت
ساعت ۲۱
🌐لینک مجازی جلسه:
آدرس :
http://masjedona.ir/tv2
#انتخابات
@albayann
البیان
💠وبینار مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۰ سازمان بسیج ونخبگان حوزه علمیه خراسان 🔰سخنران: استاد آیت ا
وبینار مشارکت حداکثری در انتخابات1400.mp3
9.51M
🔊 #بشنوید
💠وبینار مشارکت حداکثری در انتخابات1400
🔰سخنران: استاد #آیت_الله_فرحانی
#انتخابات
@albayann
محور ضیافت الهی در ماه رمضان قرآن است.mp3
6.34M
🔊 #بشنوید
💠محور ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان قرآن کریم است.
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی
⁉️کدام آیه ولایت مطلقه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را اثبات میکند؟
نقش قرآن کریم در داخل شدن در حریم ولایت چیست؟
🔹ثمره ی تمسک به قرآن کریم چیست؟
بیان سه مصداق ارتباط با قرآن کریم
🔸آثار تلاوت قرآن در خانه
🔺چه نکاتی درمورد قرآن باید رعایت شود تا منجر به درک شب قدر شود؟
شفاعت قرآن کریم کجا به فریاد انسان میرسد؟
درجات بهشت را قرآن کریم معین میکند...
📌ما در قیامت از شفاعت شدگانِ قرآن کریم هستیم یا از شکایت شدگان؟
#ماه_رمضان
@albayann
شکل گیری نظام فقه حکومتی .mp3
1.37M
🔊 #بشنوید
⁉️اگر برای عدل و حق یک نقش تکوینی قائل بشویم چه لوازمی دارد؟
📌آیا بحث از حسن و قبح اثر عملی و اجتماعی دارد؟
🔸ثمره عملی آن چیست؟
🔹یکی از دلایل شکل نگرفتن نظام فقه حکومتی ما چیست؟
#مبانی_فقه_حکومتی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
البیان
🔊 #بشنوید ⁉️اگر برای عدل و حق یک نقش تکوینی قائل بشویم چه لوازمی دارد؟ 📌آیا بحث از حسن و قبح اثر
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی :
💠اگر کسی در نظام فکری خود قائل بشود عدل و حق یک جایگاهی در تکوین دارد و یک واقعتی خارجی در نظام تکوین است لازمه اش این است که در نظام تشریع همین واقعیت را شارع ملاحظه کرده باشد و قوانین موجود اسلامی بر طبق آنها تنظیم شده باشد و احکام اسلامی دارای یک روح حاکم باشند.
📌در مورد اثر این مباحث در عمل و اجتماع می شود از عبارت های شهید مطهری استفاده نمود ایشان در مورد اثر عملی و اجتماعی بحث از حسن و قبح این گونه می فرمایند ممكن است گفته شود كه اين بحث چه ثمره عملى دارد؟ به هرحال هر دو دسته درباره قوانين موجود اسلامى معتقدند كه مقرون به صلاح و موافق حق و عدالت است، چيزى كه هست يك دسته معتقدند اول حسن و قبح و صلاح و فساد و حق و ناحقى بود و بعد شارع اسلام دستورهاى خود را طبق آنها تنظيم كرده، و دسته ديگر مى گويند اينها از اول نبوده اند و به دنبال دستورهاى دين پيدا شده اند. يك عدهاى مى گويند حسن و قبح و حق و ناحق و عدالت و ظلم مقياس دستورهاى دين است، يك عده مى گويند دين مقياس اينهاست، حالا چه خواجه على چه على خواجه، نتيجه يكى است.
لهذا علماى هر دو دسته كه وارد مسائل فقه و اصول شده ا ند در اطراف مصلحت احكام و تقديم مصلحتى بر مصلحت ديگر بحث كرده اند.
🔹در جواب عرض مى كنم خير اين طور نيست، اثر عملى مهمى دارد و آن مسأله دخالت عقل و علم در استنباط احكام اسلامى است.
🔸اگر نظريه اول را بپذيريم كه حقى و عدالتى بوده و حسن و قبح واقعى بوده و شارع اسلام هميشه آن واقعيات را منظور مى داشته، قهراً در مواردى كه برمى خوريم به حكم صريح عقل و علم كه مقتضاى حق چيست و مقتضاى عدالت چيست، صلاح كدام است و فساد كدام، ناچاريم اينجا توقف كنيم و عقل را به عنوان يك راهنما در مواردى كه مى تواند صلاح و فساد را درك كند بپذيريم و قاعدهاى را كه عدليه گفته اند كه «كُلُّ ما حَكَمَ بِهِ الْعَقْلُ حَكَمَ بِهِ الشَّرْعُ» يا گفته اند: «الْواجِباتُ الشَّرْعِيَّةُ الْطافٌ فِى الْواجِباتِ الْعَقْلِيَّةِ» به كار ببنديم، گيرم ظاهر يك دليل نقلى خلاف آن باشد، زيرا روى آن مبنا ما براى احكام اسلامى روحى و غرضى و هدفى قائليم، يقين داريم كه اسلام هدفى دارد و از هدف خود هرگز منحرف نمى شود، ما به همراه همان هدف مى رويم، ديگر در قضايا تابع فرم و شكل و صورت نيستيم، همينكه مثلًا فهميديم ربا حرام است و بى جهت هم حرام نيست، مى فهميم هر اندازه كه بخواهد تغيير شكل و فرم و صورت بدهد باز حرمتش جايى نمى رود؛ ماهيت ربا رباست، و ماهيت ظلم ظلم، و ماهيت دزدى دزدى، و ماهيت گدايى و كَلّ بر اجتماع بودن گدايى است، خواه آنكه شكل و فرم و صورتش همان شكل ربا و ظلم و سرقت و گدايى باشد يا آنكه شكل و قيافه را عوض كند و جامه حق و عدالت بر تن نمايد.
🔸اما بنا بر نظريه دوم، عقل به هيچ وجه نمى تواند راهنما باشد، قوانين و مقررات اسلامى يك روحى و معنايى ندارد كه ما اين روح و معنى را اصل قرار دهيم، هرچه هست همان شكل و فرم و صورت است، با تغيير شكل و فرم و صورت همه چيز عوض مى شود. اصولًا مطابق اين نظريه هرچند نام حق و عدل و نام مصلحت و تقديم مصلحتى بر مصلحت ديگر برده مى شود، اما يك مفهوم واقعى ندارد، نام همان شكل و فرم و صورت را مصلحت و عدالت و حق و امثال اينها گذاشته اند.
👈🏻پس مطابق نظريه اول، ما به حق و عدالت و مصلحت به عنوان يك امر واقعى نگاه مى كنيم، اما بنا بر نظريه دوم به عنوان يك فرض خيالى.بعد مصادیق را می فرمایند که محل بحث ما فعلا نیست.
🔺 اگر کسی قائل به حسن و قبح عقلی شود وآن را از مشهورات بیرون کند و در حیث برهانی قرار دهد آن موقع راه دخالت عقل و علم در استنباط احکام باز می شود و می تواند در اصول عقل را یکی از منابع استنباط حکم خدا قرار بدهد و نظام فقه حکومتی ما پا بگیرد.
📌در مورد آسیب شناسی این مطلب که چه چیزی سبب شده است که نظام فقه حکومتی ما شکل نگیرد می فرمایند نقش اشعری گری در اهل سنت و مسلک اخباری گری در شیعه که نقطه مشترک آنها انکار حجیت عقل است یکی از دلایل اصلی در عدم شکل گیری نظام فقه حکومتی بوده است.
📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی
#مبانی_فقه_حکومتی
@albayann
#عکس_نوشته
💠اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِرَحْمَتِکَ کُلِّهَا
🔰از پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) روایت شده که «خدای تعالی را صد رحمت هست که یکی از آن رحمت ها را بر زمین نازل کرد و آن را در میان خلقش پخش کرد، هر چه عاطفه و رحم در میان خلق هست به واسطه آن یک رحمت است؛و نود و نه رحمت را به تاخیر انداخت تا روز رستاخیز به واسطه آن رحمت ها بندگان خودش را مورد رحمت قرار دهد.»
📚 شرح دعای سحر امام خمینی(ره) صفحه ۸۰
#امام_خمینی
@albayann
💠مشهور است که ادراکات انسان، به دو قِسم حقیقی و اعتباری تقسیم میشوند.
براساس این تقسیم ، علوم را نیز به دو قِسم حقیقی مانند منطق، فلسفه و ریاضیّات و اعتباری مانند ادبیّات، فقه و اصول فقه تقسیم نموده اند.
لکن عدم دقت و عنایت به تفکیک مقام حقیقت از اعتبار، موجب خلط و نتایج ناصوابی در علوم اعتباری مانند فقه و اصول شده است که این امر بویژه در آثار اعاظم مکتب نجف مشهود است.
🔹 فلذا از آنجا که هر کدام از حقیقت و اعتبار، دارای اقتضائات و قوانین مخصوص به خود میباشند، به گونهای که عدم دقّت در آنها موجب خطا و نتایج اشتباهی میشود، ضرورت دارد که با در نظر گرفتن این قوانین، از تسری احکام امور حقیقی به امور اعتباری جلوگیری شود.
🔸در بیان استاد آیت الله فرحانی ، آنچه در این مسیر پر گردنه رهگشاست، کاوش و عنایت به دستاوردهای حضرت امام (ره) و علاّمه طباطبائی (ره) در این عرصه است.
👈🏻بر همین اساس زین پس مجموعه مطالبی تحت عنوان «#منطق_اعتباریات» را که برگرفته از دروس خارج استاد است؛ ارائه خواهیم داد.
@albayann
البیان
🔊 #بشنوید 💠 در اعتباریات علیت منتفی است. 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann
💠در اعتباریات علیت منتفی است
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی
🔹حضرت امام در مبانی فقهی خود دقت نظری دارند که این مبنا را ابتدا در اصول فقه خود تبیین کرده اند و آن نفی علیت در وعاء اعتبار است.
ما مثلا وقتی در بیع از ملک یا تملیک سخن می گوییم، با یک واقعیت خارجی از جنس جوهر و عرض خارجی طرف نیستیم. بلکه با یک امر اعتباری طرف هستیم.مثلا ملکیت من از برای این لباس، اعتباری است.
منتهی به غیر این ملک و تملیک اعتباری، اینجا یک امر دیگری وجود دارد و آن اعتبار کردن عقلاست. اعتبار کردن یک کار تکوینی است که ریشه در اغراض و افعال عقلا دارد.
🔸پس ما دو مسئله داریم: 1) ملک یا تملیکِ اعتباری 2) «فعلِ تکوینیِ» اعتبار کردن
📌وقتی شما به این دو مطلب خوب توجه کنید آن موقع می بینید که اصلاً نمی توانید بگویید لفظ «ملکتُ» سبب و موجد ملک است. «ملکتُ» به تنهایی یا «ملکتُ» به اضافه «قبلتُ» نمی تواند چنین سببیتی داشته باشد. یا مثلا «بعتُ» به تنهایی و یا «بعتُ» به اضافه «اشتریتُ» نمی تواند چنین سببیتی داشته باشد.
چرا؟
چون امر اعتباری سبب ندارد. اینگونه نیست که من یک تأثیر و تأثری داشته باشم تا آن امر اعتباری بخواهد معلول امر دیگری قرار بگیرد. این تحلیل غلط است. نه تملیک، نه ملک، هیچ کدام یک واقعیت خارجی از جنس جوهر و عرض نیستند تا بگوییم معلول «ملکتُ» هستند یا معلول «ملکتُ و قبلتُ» هستند.
🖇علاوه بر این ، این الفاظ و معانی سبب آن فعل تکوینی اعتبار کردن هم نیستند. اگر کسی بخواهد بگوید این الفاظ، «این ملکتُ و قبلتُ» سبب برای اعتبار کردن که فعلِ تکوینی عقلاست، می باشند؛ این سخن هم صحیح نیست. چون آن فعل تکوینی مناشئ خاص خودش را دارد؛ تصور می خواهد تصدیق می خواهد. مراحل تکوین خودش را دارد و ربطی به «ملکتُ و قبلتُ و بعتُ و اشتریتُ» ندارد.
در امور اعتباری سببیتی در کار نیست؛ تأثیرِ تکوینی و مطالب اینچنینی در امر اعتباری و در اعتبار کردن منتفی است.
👈🏻حال که سببیت و تأثیر و تأثر تکوینی غلط است ، در اعتباریات چه چیزی مطرح است؟ « موضوع بودن». اینکه ما بگوییم این الفاظ و معانی موضوعی هستند که در فضای این موضوع آن امر اعتباری حدوثاً و بقاءً توسط عقلاء اعتبار می شود؛ یعنی این الفاظ و معانی می شوند موضوع یک اعتبار. تمام الموضوع یا جزء الموضوعی که عقلاء در این فضا اعتبار می کنند.
مثلا اگر گفتیم بیع، فعل فاعل واحد است. ایجاب، تمام الموضوع می شود. اگر گفتیم بیع، فعل فاعلین است ایجاب به اضافه قبول، تمام الموضوع برای آن معتبر می شود.
#منطق_اعتباریات
#فقه_الخمینی
@albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی
🔹آخرت تجسم اعمال ما در این دنیاست لذا سعی کنید زیاد نماز جعفر طیار بخوانید.
🔸 پیغمبر(ص) فرمود خداوند به جعفر دو بال داد تا پرواز کند.
انسان با نماز جعفر طیار نیز اوج می گیرد و پرواز می کند. استمرار در این عمل در آخرت به انسان بال میدهد.
#رمضان_الکریم
#نماز_جعفر_طیار
@albayann
⁉️بهترین عمل در ماه مبارک رمضان چیست؟
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی
🔹انواع عبادات و تلاش های معنوی در این ماه ترسیم شده است که همه سر سفره ضیافت الهی تعریف میشود ؛
اما به نظر میرسد از مجموع ادعیه و اعمالی که در این ماه مطرح است بهترین عمل این ماه این است که من در این ماه انتخاب شوم.
📌چه کسی باید انتخاب کند ؟
میزبان این ضیافت، که وجود مقدس امام عصر ارواحنا فداه است .
🔸در این ادعیه زیاد داریم که « أَسئلُک أن تَجْعَلَنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِکَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِی غَیْرِی »
خدایا نکند جای من را دیگری بگیرد . (روایت محمد بن عطیه از امام صادق علیه السلام در کافی)
یا دارد که اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِي مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلا ؛ خدایا راه ارتباطی برای من با رسولت ، با فرستاده ات ، قرار بده . (روایت ابوبصیر از امام صادق علیه السلام در کافی)
💠ماه مبارک رمضان چنین ماهیست. که مهمترین عبادت و عمل در آن ارتباط با ولایت است . اگر در این ماه توانستم این ارتباط را با ولیعصر برقرار کنم ، این سبیل مع الرسول را بدست بیاورم مسئله ام حل میشود .
#امام_زمان
#ماه_مبارك_رمضان
@albayann
چگونگی شخصیت شهید مطهری .mp3
2.59M
البیان
#بشنوید 🔰به مناسبت سالروز شهادت آیت الله مطهری (ره) 💠چگونگی شکل گیری شخصیت شهیدمطهری(ره) 1.نقش ا
💠چگونگی شکل گیری شخصیت شهید مطهری(ره)
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی :
🔹اگر کسی می خواهد شخصیتی مانند شهید مطهری شود ، اگر کسی میخواهد شخصیتی مانند رهبر فرزانه ی انقلاب شود
تمام این موارد نیاز به یک نگاه دارد و این نگاه باید توسط استاد او تأمین شود .
لذا به دوستان خود عرض کردم که اگر با استادی نمی توانید این رابطه را برقرار کنید حواستان باشد که وقتتان خیلی تلف نشود .
این ادعای ما بر اساس مطلبی است که خود مرحوم شهید مطهری (ره) در تحولات روحی خود ذکر کرده است.
🔸این مطلبی که عرض میکنم به عنوان یک شاخص است. یعنی اگر بنده این شاخص را در خودم احساس کردم مشکلی از این جهت وجود ندارد ولی اگر این شاخص را در خودم احساس نکردم جدا باید تجدید نظر کنم .
ببینید؛ چیزی را که میخواهم شما از مرحوم شهید مطهری بدانید مطلبی است که بدون آن، به هیچ وجه نمی توانید به شخصیت شهید مطهری پی ببرید.
🔺 ایشان در مقدمه ی « کتاب علل گرایش به مادی گری » چنین بیان می کنند :
« من تا آنجا که از تحولات روحی خود به یاد دارم ، از سن سیزده سالگی دغدغه و حساسیت عجیبی نسبت به مساله ی خدا پیدا کردم .
یکی پس از دیگری بر اندیشه ام هجوم می آورد . در سال های اول مهاجرت به قم که هنوز از مقدمات عربی فارغ نشده بودم ، چنان در این اندیشه ها غرق بودم که شدیداً میل به تنهایی در من پدید آمد .
وجود هم حجره را تحمل نمی کردم ؛ حجره ی فوقانی عالی را به نیم حجره ای دَخمِه مانند تبدیل کرده بودم که با اندیشه های خودم به سر ببرم .
نمی خواستم در ساعات فراغت از درس و مباحثه به موضوع دیگری بیاندیشم و در واقع اندیشه در هر موضوع دیگری را پیش از اینکه مشکلاتم در این زمینه حل گردد ، بیهوده و اتلاف وقت می شمردم .
♻️مقدمات عربی یا فقهی و اصولی و منطقی را از آن جهت می آموختم که تدریجاً آماده ی بررسی اندیشه ی فیلسوفان بزرگ در این مسأله شوم .
به یاد دارم که از همان آغاز طلبگی در مشهد مقدس که مقدمات عربی را می خواندم ، فیلسوفان و عارافان و متکلمان را هر چند با اندیشه هایشان آشنا نبودم از سایر علما و دانشمندان مخترعان و مکتشفان در نظرم عظیم تر و فخیم تر جلوه می نمودند . تنها به این دلیل که آنها را قهرمانان این صحنه می دانستم . دقیقاً به یاد دارم در آن سنین که میان سیزده تا پانزده سالگی بود ، درمیان آن علماء کسی که خیلی علاقه مند بودم تا در مجلس ایشان تلّمُس کنم ، « مرحوم میرزا مهدی شهیدی رضوی » مدرس فلسفه ی الهی بود پس از مهاجرت دوم گمشده ی خود را در شخصیت دیگری یافتم که همواره مرحوم میرزا مهدی شهیدی را بعلاوه برخی مزایای دیگر در این شخصیت می دیدم . فکر می کردم که روح تشنه ام از سرچشمه ی زلال این شخصیت سیراب خواهد شد .
🌱اگرچه در آغاز مهاجرت به قم هنوز از مقدمات فارغ نشده بودم و شایستگی ورود در معقولات را نداشتم ، اما درس اخلاقی که به وسیله ی شخصیت محبوبم در هر پنجشنبه و جمعه گفته می شد در حقیقت درس معارف و سیر و سلوک بود ، نه اخلاق به مفهوم خشک علمی . بدون هیچ اغراق و مبالغه ای این درس مرا آنچنان به وَجد می آورد که تا دوشنبه و سه شنبه ی هفته ی بعد خودم را شدیداً تحت تاثیر آن می دیدم .
🔆بخش مهمی از شخصیت فکری و روحی من در آن درس و سپس در درس های دیگر که طی دوازده سال از آن استاد الهی فرا گرفتم انعقاد یافت . همواره خود را مدیون او دانسته و می دانم و به راستی که او روح قدسی الهی بود»
💠این ها شهید مطهری را شهید مطهری کرد . نمی شود انسان فضیلت و عبادت شب را درک نکند و شخصیتی مانند شهید مطهری شود .
امکان ندارد کسی از روزه ی ماه شعبان ، از سحر ماه رمضان استفاده نکند و شهید مطهری شود .
👈🏻شهید مطهری که در محضر حضرت امام فقط درس نخواند بلکه سیر و سلوکش را هم نزد ایشان جلو برد.
البته سیر و سلوک ایشان هم مانند آقایانی که ادعای این ها را دارند نبود،این نکات را باید به عنوان شاخص قرار داد .
🔆این نکات را هم شاگردان امام از خود حضرت امام (ره) آموخته اند.
بنده چون خیلی به مقام معظم رهبری ( دام ظله ) ارادت داشتم ، فرمایشات ایشان را از زمان ریاست جمهوری ایشان، آرشیو می کردیم .
آن زمان آرشیوی از سخنان مقام معظم رهبری درست کرده بودم . ایشان چند فرمایش راجع به شهید مطهری دارند که این فرمایشات خیلی برای بنده عجیب بود.
#شهید_مطهری
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مطهری شناسی
🔰شهید مطهری در میان فلاسفه معروف اسلامی، تنها فردی است كه دیدگاه فلسفی او به مسائل اجتماعی و سیاسی و حتی مسائل زندگی تسری مییابد و باید این ویژگی منحصر به فرد استاد مطهری به طور صحیح معرفی شود.
📝مقام معظم رهبری
1385/02/11
#شهید_مطهری
@albayann