البیان
4⃣لیست مقالات شماره چهارم دوفصلنامه علمی تخصصی آفاق فقاهت به شرح ذیل می باشد: 🖋 بررسی نظریه شیخ ان
📖بررسی نظریه شیخ انصاری ره در حقیقه البیع بر مدار منطق اعتباریات
🖊 استاد آیت الله فرحانی
@albayann
البیان
📖بررسی نظریه شیخ انصاری ره در حقیقه البیع بر مدار منطق اعتباریات 🖊 استاد آیت الله فرحانی @albayann
📄تبیین زوایای مقاله استاد #آیت_الله_فرحانی در شماره چهارم #آفاق_فقاهت با عنوان:
بررسی نظریه شیخ انصاری(ره) در حقیقه البیع بر مدار منطق اعتباریات
🔰یکی از مهمترین ارکان معاملات در فقه، بیع است و فقهای شیعه با توجه به تلقی خود از حدود و صغور حقیقت بیع، تعریفی از آن ارائه داده اند.و تعریفی که مورد اتفاق فقها بوده است در نظر شیخ انصاری مورد قبول قرار نگرفته است. آیت الله فرحانی در این مقاله سعی دارند که علت این عدول را فارغ از نکات جانبی، نگاه شیخ به منطق اعتباریات و اعتباری بودن بیع میداند.
لذا اساسا در اعطاء حد و تعریف از عنصر اعتباری همانند بیع، باید طبق ضوابط ادراکات اعتباری پیش رفت و نه ضوابط ادراکات حقیقی که بر مدار علیت میباشد.
🔶برشی از برخی توضیحات مقاله🔶
🔰جنــاب شــیخ اعظــم انصــاری در مقــام تعریــف بیــع بــی آنکــه مسـیر علـت مـادی و صـوری را دنبـال کننـد بوسـیله ی بازشناسـی حقیقـت انشـا و اعتبــار و ســاحت هــای اعتبــار تعریــف بیــع را بیــان نمــوده اســت.
🔰ضابطه خــاص امــور اعتبــاری عبــارت اســت از غرضــی کــه ســبب اعتبــار آن امــر اعتبــاری شــده اسـت. البتـه بایـد توجـه داشـت منظـور از غـرض در ایـن مقـام علـت غایـی نیسـت
تـا اینکـه ایـراد صحیحـی وارد ایـد مبنـی بـر اینکـه بـا شـعار کنـار گذاشـتن منطـق
علـی در ادراکات اعتبــاری دســت بــه طراحــی نوینــی زده انــد.
🔰نکتــه دیگری کــه در تعریــف امــور اعتبــاری قابــل ذکــر اســت، تفکیــک بیــن
غایـات امـور اعتبـاری و ذات امـور اعتبـاری اسـت. پوشـیده نیسـت کـه خلـط ایـن
دو در فقـه و اصـول آثـار نامطلوبـی بدنبـال داشـته اسـت.
#مدرسه_فقهی_امیرالمؤمنین
#فقه
#فقه_الخمینی
@albayann
💠عقدہ زبانی انبیاء و اولیاء
🔹اولیا نمی توانند مشاهدات خودشان را برای مردم بیان کنند . قرآن هم نازل شده ، متنزل شده است ، رسیده است به جایی که با این مردم دربند و در چاه ضلالت ، مخاطبه کند .
🔸دست و زبان پیغمبر اکرم هم بسته است ، نمی توانند آن را که واقعیت است برسانند مگر متنزل کنند ، تنزل بدهند . قرآن مراتب دارد ، هفت بطن یا هفتاد بطن از برای قرآن است ؛ از این بطون تنزل کرده است تا رسیده است به جایی که با ما می خواهد صحبت کند . خدا خودش را با شتر معرفی می کند :أَفَلَا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ ؛ و این برای ما تاسف آور است که به همین موجودات نازل : به شمس ، به سماء ، به ارض ، به خود آدم (بخواهیم به خدا معرفت پیدا کنیم)
🔹زبان انبیا عقده داشته : ربِّ اشْرَحْ لي صَدري و یَسِّرْ لی أمری و احْلل عُقدةً مِنْ لساني ؛ عقده ها در زبانشان ، نه در قلبشان بوده است . نمی توانستند آنچه یافته اند آن طور که یافته اند بگویند ، گفتنی نبوده است . از این جهت با مثال با نظایر می خواستند چیزی به ما بفهمانند .
📌خوب وقتی که خدا با شتر معرفی بشود ، معلوم است که مرتبه ما چه مرتبه ای است ، مرتبه همان حیوان است ؛ و معرفتی که ما از آن پیدا می کنیم چه معرفتی است ، یک چیز بسیار ناقص است.
📚 تفسیر سوره حمد
#امام_خمینی
@albayann
شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان.mp3
8.81M
رابطه بین اسما الهی . وحی و انسان.mp3
1.47M
🎙 #بشنوید
🏷اسماء الهی، وحی، انسان
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی در این صوت رابطه بین مراتب اسماء الهی، وحی و انسان را دراندیشه حضرت امام خمینی(ره)تبیین می نمایند.
🔹اسماء الهی دارای مرتبه ذات و صفات و افعال هستند و حقیقت وحی و مراتب آن به شهود در این مراتب بر می گردد که هر مرحله ویژگی خاص خودش را دارد.
📌طبق این بیان وحی نیز دارای مراتبی است که از تجلی ربه للجبل وانّنی ان الله برای موسی تا قاب القوسین أو ادنی پیامبر خاتم را می گیرد و این شهود در مقام أو ادنی پیامبر اکرم است که سبب شده جبرائیل تنزل نماید.
📌لذا قران کریم که وحی الهی است تنزل نموده و یک مسیر را پیموده و به قلب رسول خدا رسیده است. هم چنین از قلب پیامبر نیز تنزل می نماید تا جایی که برای دیگران هم قابل فهم باشد.
🔸باید دانست اگر حقیقت قرآن با مراتب اسماء الهی تحلیل بشود(جلوات ذات بر ذات، ذات بر صفات، ذات بر افعال) و این سه تنزل را داشته باشد انسان را نیز باید این گونه تحلیل کرد و این مراتب را در او مدنظر داشت چون این انسان است که ظرف وحی و قرآن قرار گرفته است و وحی الهی بر قلب او می نشیند
📌لذا باید آن انسان توانایی و ظرفیت لازم را داشته باشد.
پس همان طور که قرآن سرّ مستسر و سرّ مقنع به سر است(روایت امام صادق علیه السلام) انسان نیز اینگونه می باشد و دارای اسراری است.
#تفسیر
#انسان_شناسی
@albayann
💠 #صبرحیرت_انگیز
🔸فرض کنید دختر یک خانواده ی ثروتمند هستید در تبریز ...
با یک طلبه ساده ازدواج می کنید و بخاطر ادامه ی تحصیل همان طلبه ی ساده راهی نجف می شوید . گرما و غربت شهر نجف را در نظر بگیرید ، خدا به شما فرزندی می دهد . بعد این فرزند می میرد ! بعد دوباره فرزند می دهد ، دوباره در همان بچگی می میرد ! دوباره فرزند می دهد دوباره ... !!
این درحالی ست که فقر گریبان تان را گرفته ، در حدی که یکی یکی ، اسباب خانه را میفروشید . حتی رختخواب ! ....
🔹همسر علامه طباطبایی همیشه مرا به فکر می برد . علامه درباره ایشان گفته بودند : " من نوشتن المیزان را مدیون ایشانم " ! و نیز گفته اند : " اگر صبر حیرت انگیز همسرم نبود من نمی توانستم ادامه ی تحصیل بدهم " صبر حیرت انگیز !!! نوشتن الميزان ...
🔺علامه نه تعارف داشته و نه اغراق می کند . علامه در جایی فرموده بودند : " ایشان وقتی در قم رو به حضرت معصومه ( سلام الله علیها ) سلام می دادند من جواب خانوم را می شنیدم ! و همچین هنگامی که زیارت عاشورا می خواندند من جواب سلام امام حسین ( علیه السلام ) را می شنیدم !
#علامه_طباطبایی
@albayann
🔺فلسفه مرگ خواستن برای دشمنان اسلام
🔹 و من عقیده ام است بهترین دعا از برای امثال رئیس جمهوری آمریکا و نوکرهای او مثل صدام ، بهترین دعاها این است که خدا مرگشان بدهد ، این دعا برای آنهاست .
🔸 اگر می خواهید نفرین کنید بگویید خدا حفظشان کند ؛ برای اینکه هر روزی که بر امثال اینها می گذرد ، جهنمشان بدتر می شود .
📌جهنم مراتبش مثل خود مراتب انسان لا يتناهاست . هر روزی اهل معصیت بگذرد ، جهنمشان بدتر و داغترمی شود . پس دعای برای اینها اگر بخواهید بکنید این است که خداوند اینها را مرگ بدهد تا اینکه این جهنم به آن سختی نباشد بر ایشان .
📚صحیفه امام ، جلد ۲۱ ص ۴۷
#امام_خمینی
#روز_قدس
@albayann
هدایت شده از البیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #حتما_ببینید
⁉️چرا امام فرمود روز قدس روز اسلام است؟
🔹چه تقابلی در فلسطین شکل گرفته بود که گفتمان #امام_خمینی توانست غالب شود؟
🔸گفتمان «انسان ولایی» حضرت امام که بهترین شیوه حکومت داری و تأسی از اهل بیت علیهم السلام است؛ به چه معناست؟
💠تفسیری از آیه شریفه
وَمَن يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسولَهُ وَالَّذينَ آمَنوا فَإِنَّ حِزبَ اللَّهِ هُمُ الغالِبونَ
این آیه مشکل بعض مسئولان امروز ما را به روشنی و وضوح بیان می کند
#روز_قدس
@albayann
💠زمینه را فراهم کنید
🔰 #امام_خمینی ( ره ) :
📌« ما تکلیف داریم آقا ! این طور نیست که حالا که ما منتظر ظهور امام زمان- سلام الله علیه- هستیم پس دیگر بنشینیم تو خانه هایمان ، تسبیح را دست بگیریم و بگوییم « عجل على فرجه » . عجل ، با کار شما باید تعجیل بشود ، شما باید زمینه را فراهم کنید برای آمدن او . و فراهم کردن اینکه مسلمین را با هم مجتمع کنید . همه با هم بشوید . »
📆 ۱ دی ۱۳۶۲
السلام علیک #یا_صاحب_الزمان ( عج )
@albayann
مراتب اسما الهی.mp3
3.47M
🎙 #بشنوید
🔰 استاد آیت الله فرحانی:
⁉️کلمه الله اسم برای کدام یک از مراتب اسماء الهی می باشد؟
❔ملاک اینکه یک اسم برای مرتبه ذات یا صفات و یا فعل باشد چیست؟
❓خصوصیت اسماء ذات که آنها را از اسماء فعل جدا می کند چیست؟
#تفسیر
#انسان_شناسی
@albayann
Feqh81_90.pdf
1.17M
البیان
📚روش مطالعه و مدیریت حافظه 🔰 استاد شهید مرتضی مطهری @albayann
🏷روش مطالعه و مدیریت حافظه-
-استاد مطهری-
🔹افراد از نظر هوش، فهم، استعداد و حافظه با يكديگر اختلاف دارند.
📌 انسانهاى رشيد از حافظه خود بهرهبردارى صحيح مىكنند، ولى آدمهاى غير رشيد ممكن است حافظه بسيار نيرومندى نيز داشته باشند اما نتوانند از آن استفاده كنند. آدم غير رشيد تصور مىكند حافظه يك انبار است، انبارى كه بايد دائماً آن را پر كند؛ هر چه پيدا كرد آنجا پرت كند، عيناً مانند انبار يك خانه كه احياناً وارد مىشوى مىبينى يك تكّه حلبى، يك قطعه فلز، يك ميز شكسته، يك صندلى شكسته در آنجا افتاده است.
👈🏻 امّا آدمى كه رشيد باشد، در بهرهبردارى از حافظه خود دقّت مىكند؛ اوّلين كارى كه انجام مىدهد عمل انتخاب است؛ يعنى حافظه خود را مقدّس مىشمارد، حاضر نيست هر چه شد در آن سرازير كند؛ حساب مىكند كه دانستن چه چيزهايى براى او مفيد است و چه چيزهايى بىفايده است؛ مفيدها را درجهبندى مىكند و مفيدترها را انتخاب مىكند، سپس آنها را به حافظه خويش مىسپارد آنچنانكه امانتى را به امينى مىسپارد؛ در خود سپردن دقّت مىكند، يعنى واقعاً و به طور دقيق و روشن آن را وارد ذهن مىكند و سپس تحويل حافظه مىدهد.
🔺مثلًا كتابى را مطالعه مىكند؛ يك بار مىخواند (انسان كتاب را بار اول به قصد لذّت مىخواند. در اين صورت نمىتواند در مورد مطالب كتاب، حساب و قضاوت كند)؛ دور دوم مىخواند (حتّى قوىترين حافظهها نيازمند است كه يك كتاب مفيد را لااقل دو بار پشت سر هم بخواند)؛ پس از آن، مطالب را تجزيه و تحليل و دستهبندى مىكند و هر مطلبى را با توجّه به اينكه از چه دسته مطالب است به حافظه مىسپارد.
بعد كوشش مىكند كه كتاب ديگرى را در دستور مطالعه قرار دهد كه در موضوع كتاب پيشين است، و حتّى الامكان تا از موضوعى فارغ نشده است و در حافظه به صورت روشن و منظّم نسپرده است وارد موضوع ديگر نشود.
🔸اشتباه است اگر انسان يك كتاب را مانند يك سرگرمى مطالعه كند و قبل از آنكه مطالب كتاب درست جذب ذهن شده باشد و ذهن فرصت تجزيه و تحليل پيدا كرده باشد به كتاب ديگر و موضوع ديگر بپردازد؛ امروز كتب تاريخى، فردا روانشناسى و پس فردا مثلًا كتب مذهبى مطالعه كند، همه مخلوط مىشوند و حكم انبارى بىنظم را پيدا مىكند.
➖انسان رشيد كتابها و مطالبى را كه براى خود لازم مىداند، جمع مىكند، آنها را مكرّراً مطالعه و دستهبندى و سپس خلاصه مىكند. خلاصه را يادداشت و به حافظه خود مىسپارد؛ بعد به موضوع ديگر مىپردازد. چنين فردى اگر حافظهاش ضعيف هم باشد از آن حدّ اكثر استفاده را مىكند و مثل كسى مىشود كه كتابخانه منظّمى با قفسههاى مرتب دارد، كتابخانهاى كه هر قفسهاش به كتابهاى معيّنى در رشته خاص مربوط مىشود به طورى كه هر كتابى را كه بخواهد فوراً دست مىگذارد روى آن و آن را مىيابد؛
📌امّا اگر غير از اين باشد همانند آدمى است كه كتابخانهاى با هزارها كتاب داشته باشد امّا كتابها را روى يكديگر ريخته است؛ هر وقت كتابى را بخواهد دو ساعت بايد دنبالش بگردد تا پيدا كند.
📚مجموعه آثار جلد 3 ص 315
#شهید_مطهری
#روش_تحصیل
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
💠ما مهمانهای خوبی نبودیم برای خدای تبارک و تعالی.
📌 ما را دعوت کرد به ضیافت، او میزبان بزرگ و ما میهمانان هیچ. چه بگوییم در مقابل این نعمت بزرگ الهی که ملتها را دعوت کرده است به ضیافه الله، ضیافه الله با همه اسماء. و ما چگونه شکر این نعمت را بجا بیاوریم.
📌 ما که خودمان را میشناسیم که هیچ نیستیم و هر چه هست، اوست. لکن او عنایات خاصه خودش را مبذول میکند و ما را میهمان و خودش را میزبان ما قرار میدهد.
📌یا ما را بالا برده است تا آن حدی که این لیاقت را داشته باشیم با عنایات او، یا عنایت خودش را متنزل کرده است، همان طوری که قرآن را متنزل کرده است در ماه رمضان. قرآن نازلهای است که پس از عبور از حجابهای نور، وارد شده است در ماه مبارک رمضان، آن هم بر قلب مبارک رسول خدا، و از آن جا باز متنزل شده است تا رسیده است به آن جایی که با زبان گفته میشود؛
#امام_خمینی
@albayann
اللّٰهُمَّ أَهْلَ الْكِبْرِياءِ وَالْعَظَمَةِ
💠اقامه نماز عید سعید فطر
🔸به امامت: استاد #آیت_الله_فرحانی
🔹مکان: اهواز_ مسجد حضرت فاطمه الزهرا (سلام الله علیها)
#عید_فطر
@albayann
جهت ظهور و بطون در ذات حق یکی است.mp3
1.1M
🔊 #بشنوید
❓دلیل اینکه جهت ظهور و بطون در ذات حق یکی است چه می باشد؟
❔اسم اعظم از چه چیزی متجلی می شود و به چه معناست؟
🎙استاد آیت الله فرحانی
#تفسیر
#انسان_شناسی
@albayann
💠 روح ايمان
🔸از بعضى آيات استفاده مىشود علاوه بر روحى كه همه انسانها در آن مشتركند روح ديگرى هم هست كه مختصّ به مؤمنان است و روح ايمان ناميده مىشود.
📌خداوند سبحان در وصف مؤمنان فرمود:{«أُولئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمانَ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ» و در آيه ديگرى از اين روح به كلمه تقوا تعبير شده كه از آن فهميده مىشود اين روح با تقوا ملازم است:{«فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلى رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَ أَلْزَمَهُمْ كَلِمَةَ التَّقْوى».
🔹در{كافى} روايتى است مسنداً از ابىبصير از ابىعبداللّه عليه السلام كه فرمود: هر قلبى را دو سمع (گوش) است و هنگامىكه بندهاى روى به گناه آورد روح ايمان به وى مىگويد كه «بپرهيز» و شيطان به وى گويد:
«در كار شو»
در آيات ديگرى از روح مذكور به نور تعبير شده است.
📚انسان از آغاز تا انجام
#علامه_طباطبایی
#روح
@albayann
🗂طریقه خداخواهی و خداجویی
🔰امام خمینی ره
🔹من نیز چندان عقیده به علم فقط ندارم و علمی که ایمان نیاورد حجاب اکبر می دانم، ولی تا ورود در حجاب نباشد خرق آن نشود. علوم بذر مشاهدات است.
📌گو که ممکن است گاهی بی حجاب اصطلاحات و علوم به مقاماتی رسید، ولی این از غیر طریق عادی و خلاف سنت طبیعی است، و نادر اتفاق می افتد.
🔸پس طریقه خدا خواهی و خدا جویی به آن است که انسان در ابتدای امر وقتش را [صرف ] مذاکره حق کند، و علم بالله و اسماء و صفات آن ذات مقدس را از راه معمولی آن در خدمت مشایخ آن علم تحصیل کند، و پس از آن، به ریاضات علمی و عملی معارف را وارد قلب کند که البته نتیجه از آن حاصل خواهد شد.
🔹و اگر اهل اصطلاحات نیست، نتیجه حاصل تواند کرد از تذکر محبوب و اشتغال قلب و حال به آن ذات مقدس. البته این اشتغال قلبی و توجه باطنی اسباب هدایت او شود و حق تعالی از او دستگیری فرماید، و پرده ای از حجابها برای او بالا رود و از این انکارهای عامیانه قدری تنزل کند، و شاید با عنایات خاصه حقّ تعالی راهی به معارف پیدا کند. إنّه ولیّ النّعم.
📚چهل حدیث،حدیث۲۸، ص۴۵۷
#اخلاقی
#امام_خمینی
@albayanb
حمد بدون اسم خدا معنا ندارد.mp3
1.21M
🔊 #بشنوید
🔹برداشت حضرت امام(ره) و شهید مطهری از ظاهر آیات معرفتی قرآن
عالم (ظهور، تجلی، نور و اسم الله) است.
🔸حمد بدون اسم خدا معنا ندارد.
🎙استاد آیت الله فرحانی
#تفسیر
#انسان_شناسی
@albayann
🔰شهید آیت الله مطهری:
📌بنابراین در اسلام, این گرایش ها از یکدیگر تفکیک پذیر نیست, کسی که یکی از این ها را استخفاف کند، دیگری را هم استخفاف کرده است.
🔹 در اوصاف اصحاب حضرت حجّت (ع)تعبیری است که من نه فقط در یک حدیث بلکه در احادیث متعدد, آن را دیده ام: «رهبان باللیل, لیوث بالنهار» در شب راهب اند؛ شب که سراغ آن ها می روی گویی سراغ یک عده راهب رفته ای ولی روز که سراغشان می روی (گویی) سراغ یک عده شیر رفته ای.
📚انسان کامل, ص 101
#امام_زمان
@albayann