eitaa logo
البیان
11.2هزار دنبال‌کننده
815 عکس
183 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ♻️ اگر حوزۀ علمیّه سراغ فلسفه نرود، نااهلان متصدی آن میشوند. ۱۳۹۷/۲/۳ @albayann
💠امتداد حکمت، عامل انقلاب ♨️استاد آیت الله فرحانی: ♻️در انقلاب اسلامی، امام و اندیشمندانی از شاگردان امام مانند شهید مطهری، شهید بهشتی و مقام معظم رهبری توانستند عمیق ترین اندیشه های فلسفی را امتداد بدهند و با آنها جامعه را حرکت دهند و انقلاب را پیش ببرند. 💢 دفاع مقدس هم همینطور، امتداد تفکر امام بود. 🔅مقام معظم رهبری، در این زمینه توحید را مثال می زنند و می گویند؛ توحید یک مسئله صرفا ذهنی و فلسفی نیست؛ بلکه باید نمودی در عمل و در متن جامعه داشته باشد، و عبودیت غیر خدا را برای فرد و جامعه نفی کند. این شد پشتوانه فکری انقلاب. 👈🏻ایشان درباره توسعه هم همین مطلب را می فرمایند و مطالبه می کنند. 🔹 ایشان می فرماید : توسعه مبتنی بر علم است، و علم مبتنی بر فکر، و فکر نیز نشأت گرفته از فلسفه. لذا تا وقتی بین فلسفه و فکر و علم ارتباط برقرار نکرده باشیم نمی توانیم فضای علمی و توسعه را مدیریت کنیم. 🔸این مطالبه ایشان است از حوزه و دانشگاه انقلابی، ایشان حوزه و دانشگاه انقلابی را مجموعه ای می دانند که مبانی را قوی کسب کرده باشند، و بر اساس آن نگرشی کسب کرده باشند، و بر اساس آنها برای اداره جامعه (تولید علم) تلاش کنند. @albayann
♻️میلا فرخنده عقیلة العرب، أسوه صبر و استقامت، حضرت زینب کبری(س) بر شما مبارک باد. @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔰مقام معظم رهبری: ♻️برتری عظمت حضرت زینب کبری بر حضرت آسیه 💠یک مقایسه‌ی کوتاه بین زینب کبری و بین همسر فرعون، عظمت مقام زینب کبری را نشان میدهد. 💢 در قرآن کریم، زن فرعون نمونه‌ی ایمان شناخته شده است، برای مرد و زن در طول زمان تا آخر دنیا. 👈🏻 آن وقت مقایسه کنید زن فرعون را که به موسی ایمان آورده بود و دلبسته‌ی آن هدایتی شده بود که موسی عرضه میکرد، وقتی در زیر فشار شکنجه‌ی فرعونی قرار گرفت، که با همان شکنجه هم - طبق نقل تواریخ و روایات - از دنیا رفت 🔹 شکنجه‌ی جسمانی او، او را به فغان آورد: «اذ قالت ربّ ابن لی عندک بیتا فی الجّنة و نجّنی من فرعون و عمله»؛ از خدای متعال درخواست کرد که پروردگارا! برای من در بهشت خانه‌ای بنا کن. 🔹در واقع، طلب مرگ میکرد؛ میخواست که از دنیا برود. «و نجّنی من فرعون و عمله»؛ من را از دست فرعون و عمل گمراه‌کننده‌ی فرعون نجات بده. 🔸 در حالی که جناب آسیه - همسر فرعون - مشکلش، شکنجه‌اش، درد و رنجش، درد و رنج جسمانی بود؛ 🔅 مثل حضرت زینب، چند برادر، دو فرزند، تعداد زیادی از نزدیکان و برادرزادگان را از دست نداده بود، و در مقابل چشم خودش به قربانگاه نرفته بودند. ♨️این رنجهای روحی که برای زینب کبری پیش آمد، اینها برای جناب آسیه - همسر فرعون - پیش نیامده بود. 📌در روز عاشورا زینب کبری این همه عزیزان را در مقابل چشم خود دید که به قربانگاه رفته‌اند و شهید شده‌اند: حسین‌بن‌علی (علیه‌السّلام) - سیدالشهداء - را دید، عباس را دید، علی اکبر را دید، قاسم را دید، فرزندان خودش را دید، دیگرِ برادران را دید. 📌بعد از شهادت، آن همه محنتها را دید: تهاجم دشمن را، هتک احترام را، مسئولیت حفظ کودکان را، زنان را. ❓عظمت این مصیبتها را مگر میشود مقایسه کرد با مصائب جسمانی؟ 🔰اما در مقابل همه‌ی این مصائب، زینب به پروردگار عالم عرض نکرد: «ربّ نجّنی»؛ نگفت پروردگارا! من را نجات بده. 🔸 در روز عاشورا عرض کرد: پروردگارا! از ما قبول کن. 💠بدن پاره پاره‌ی برادرش در مقابل دست، در مقابل چشم؛ دل به سمت پروردگار عالم، عرض میکند: پروردگارا! این قربانی را از ما قبول کن. ⁉️ وقتی از او سؤال میشود که چگونه دیدی؟ میفرماید: «ما رأیت الّا جمیلا». ‼️این همه مصیبت در چشم زینب کبری زیباست؛ چون از سوی خداست، چون برای اوست، چون در راه اوست، در راه اعلای کلمه‌ی اوست. 👈🏻 ببینید این مقام، مقام چنین صبری، چنین دلدادگی نسبت به حق و حقیقت، چقدر متفاوت است، با آن مقامی که قرآن کریم از جناب آسیه نقل میکند. این، عظمت مقام زینب را نشان میدهد. ۱۳۸۸/۱۱/۱۹ @albayann
🔰 تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاءوالفاظ معاملات ♻️ یکی از ارکان و گذرگاه های مهم علوم اعتباری، همچون فقه و اصول عنایت به مکانیزم ادارکات اعتباری و تفکیک آن از ادارکات حقیقی است. این چالش، اگرچه به عنوان فصل و بخشی مستقل، در کتب دارج فقهی و اصولی اعلام وجود ندارد ؛لکن از باب مبداء تصوری و تصدیقی این علوم ، مورد نظر هر فقیه و مجتهدی می باشد و تبیین و تحلیل این مهم، آثاری شگرف در خروجی استنباطی و اجتهادی هر مکتبی خواهد داشت. 💢محقق خویی(ره) به عنوان یکی از اعلام کم نظیر حوزه علمیه و مکتب نجف، مبنایی را در این باب مورد نظر داشته که اول بار ،در مبحث وضع علم اصول، تحت عنوان «مسلک تعهد» خود را نمایان می کند. 🌀 ایشان درصدد هستند که از این مبنا، در فقه معاملات خود بهره برده و بر اساس آن ، مختار خود را در مبحث بیع با تبیین حقیقت انشاء دنبال کرده و دو اشکال مبنایی و بنایی به مشهور فقها و شیخ اعظم(ره) وارد می کنند. دقت در این نظریه دو ثمره مهم را در پی خواهد داشت: 🔺۱- تحقیق در منطق اعتباریات و مکانیزم و آشنایی با چالش هایی که در این مهم، اعلام این فن را گرفتار خود کرده است. 🔺۲- التفات به ارزش دستاوردهای امام خمینی و علامه طباطبایی در تصویر نظام و‌منطق اعتباریات و تفکیک حقیقت از اعتبار در علومی همچون فقه و اصول. 🔅بر این اساس بر مبنای تقریر درس استاد آیت الله فرحانی ، ابتدا به بیان اصل نظر ایشان در حقیقت انشاء پرداخته و سپس اشکالات و نتایج مطروحه از نظر محقق خویی(ره) را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم. @albayann
البیان
🔰 تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاءوالفاظ معاملات ♻️ یکی از ارکان و گذرگاه های مهم علو
آیت الله فرحانی -محقق خویی.mp3
2.98M
🔊🔊🔊 🔰 تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات1️⃣ 💠 بخش اول: مسلک تعهد و حقیقت انشاء @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
البیان
🔊🔊🔊 #بشنوید 🔰 تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات1️⃣ 💠 بخش اول: مسلک تعه
🔰تحلیلی بر نظریه محقق خویی در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات 1️⃣ بخش اول: مسلک تعهد و حقیقت انشاء ♻️محقق خوئی در مبحث وضع، نظریه ای دارند که از آن تحت عنوان «مسلک تعهد» نام برده می شود. 💠مبنای این نظریه این است که واضع وقتی می خواهد قرارداد کند، باید قرارداد را جایی انجام دهد که به او مربوط است . واقعیات خارجی در حیطه اختیار واضع نیست ؛اما التزام و تعهد، فعل اختیاری واضع است و می تواند نسبت به فعل اختیاری خود قرارداد کند و به آن ملتزم شود. ولذا موضوع له هیئت جمله خبریه، تعهد و التزام به قصد حکایت از واقعیت خارجی است؛ و موضوع له هیئت انشاء ،تعهد و التزام به حکایت از یک اعتبار نفسانی است. بر همین اساس در خبر و انشاء یک اشتراکی وجود دارد که هر دو تعهد و التزام از حکایت کردن هستند. و تفاوتشان در این است که در خبر، قصد حکایت از یک واقعیت خارجی را تعهد می کنید ولی در انشاء قصد حکایت از یک اعتبار نفسانی را تعهد می دهید. ایشان با این رویکرد حقیقت انشاء را اینگونه تحلیل می کنند که کأن،َّ ما در انشائیات دو اعتبار داریم: 🔺 یکی خود وضع است که تعهد به قصدالحکایه است. 🔺 یکی آن امری است که این تعهد از آن خبر می دهد، و آن اعتبار نفسانی است. 💠 نتایج تفسیر مسلک تعهد محقق خویی دو نکته را به عنوان نتایج این مبنا نتیجه می گیرند که در فهم تحلیل ایشان از حقیقت انشاء نقش کلیدی دارد: ♨️1- نقدی به کلام مشهور دارند که اینکه مشهور می گویند انشاء، ایجاد به لفظ است، غلط است؛ لفظ از علل ایجاد نیست ؛ چون ایجاد اگر ایجاد تکوینی باشد، جوهر و عرض را که با لفظ نمی شود ایجاد کرد. اگر ایجادِ اعتباری است این هم غلط است، اعتبار نیاز به لفظ ندارد؛ اعتبار به ید مُعتبِرش است. مُعتبِر ملکیت را نزد خود اعتبار می کند و کاری به لفظ ندارد. ♨️2- می فرماید شما بیع را تحلیل کنید. «بعتُ» یعنی چه؟ معنای عرفی «بعتٌ» نه فقط آن اعتبار است، نه فقط این لفظ است. اگر آن اعتبار نفسانی نباشد ؛ صدبار لفظ «بعتُ» هم بگویم هیچ اتفاقی نمی افتد. انشائی بودن «بعتُ» به این است که: 1⃣ اعتبار نفسانی باشد 2⃣ اضافه شود بر این اعتبار نفسانی، خبر از آن اعتبار. 💠 وارد نبودن اشکال مشهور بر نظریه محقق خویی متأسفانه برخی اعلام نجف و‌ همچنین تلامذه حضرت امام، به مختار محقق خویی اشکال می کنند که مسلک تعهد موجب می شود که انشاء، اخبار بشود؛ چون وضع می شود «تعهد به إخبار از اعتبار نفسانی». لکن این اشکال وارد نیست. 👈🏻از عبارات ایشان کاملا روشن است که ملتفت به این نکته بوده اند. لذا اگر کسی بگوید مرحوم خویی انشاء را تبدیل به اخبار کرده ، معلوم می شود کلام ایشان را کامل تلقی نکرده است. 💠 تأثیر این نظریه در فقه معاملات ♻️محقق خویی می خواهد بگوید این مبنا را در فقه معاملات در هرجایی خواستید، من برایتان پیاده می کنم. مثلا در نکاح؛ «زوجتُ»، «زوجتُ» انشائی است. شما اگر در نفستان اعتبار زوجیت کردید، از این اعتبار زوجیت تا إخبار ندهید نمی گویند تزویج واقع شده است. اگر اعتبار زوجیت هم نکنید و مدام بگویید «زوجتُ» ، تجویز درست نمی شود. علقه زوجیت وقتی شکل می گیرد که این دوتا را روی هم بگذارید؛ یعنی اول اعتبار زوجیت کنید و سپس در کنار این اعتبار زوجیت که در صقع نفس است (و لفظ هم دخالتی در آن ندارد) از این اعتبار، خبر دهید و حکایت کنید. بنابراین بیع انشائی، طلب انشائی، امر انشائی، اذن انشائی، زوجیت انشائی و سایر انشائیات ، دو رکن دارند: 1. اعتبار نفسانی 2. اخبار از این اعتبار. 🔆در نتیجه باید گفت، بیع نه لفظ به تنهایی است نه معنای به تنهایی. تا اعتبار نباشد و لفظ نیاید و إخبار از آن اعتبار ندهد، بیع شکل نگرفته است. 👈🏻این اصل مبنای محقق خویی(ره) است. 🔊تفصیل این نکات را در صوت ارائه شده دنبال نمایید @albayann
🔰جایگاه علمی امام خمینی(ره)و علامه طباطبایی(ره) در مباحث انسان شناسی 💠در کلام استاد آیت الله فرحانی @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
💠جایگاه علمی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) در مباحث انسان شناسی 🔰استاد آیت الله فرحانی : 🔺عظمت علامه طباطبائی در تفسیر المیزان و در کتاب های ارزشمندشان در تفسیر و حکمت، بروز کرده است اما امام (رحمه الله علیه) در این جهت یک مظلومیتی دارد. چون که امام انقلاب را رهبری و مدیریت کرد، شخصیتشان بیشتر اجرائی تلقی می شود نه علمی، و آن میراث بسیار عجیب علمی حضرت امام مهجور و محجوب مانده است. ♻️امام یک کتاب بسیار خوب و ارزشمندی دارد (که البته سفارش نمیکنم که دوستان این کتاب را بخوانند؛ چون این کتاب کتابی است که استاد میخواهد.) به نام مصباح الهدایه الی الخلافه والولایه، که امام( رضوان الله تعالی علیه) خلاصه مطالب این کتاب را در یک کتاب دیگر به نام سرالصلاه بیان کرده است. 🔹کتاب سر الصلاه و مصباح الهدایه تقریبا دو سکوی یک مطلب هستند؛چون از نظر امام، صلاه، معراج مومن است و معراج مراتب انسان را نشان میدهد و امام در مصباح الهدایه الی الخلافه والولایه مراتب انسان را هم خیلی زیبا تبیین کرده است. 🔸حضرت امام در باب نماز دو کتاب دارد: کتابی دارد به نام آداب الصلاه که برای متوسطین نوشته اند و کتاب دیگری به نام سرالصلاه. 💢 مرحوم آقای فهری در مقدمه کتاب سر الصلاه می نویسد که امام فرمودند: من این کتاب را برای اخص الخواص نوشتم نه حتی برای خواص؛ امام در کتاب سرالصلاه مراتب انسان در قرآن و روایات را خیلی زیبا تبیین کرده است. 🔅حضرت علامه طباطبائی یک رساله به نام الولایه دارند و سه رساله دیگر به نام انسان قبل الدنیا، فی الدنیا و بعد الدنیا. 👈🏻 ایشان در این رساله ها به طور خیلی خلاصه، دیدگاهشان را در مورد انسان و مراتب آن گفته است و بعد همین ها را در تفسیر المیزان ،به صورت تفسیر قرآن به قرآن در آورده است و به ما تحویل داده است. 🌀الان وقت آن است که ما تفکرات مان را و تفکرات جامعه علمی را به سمت انسان شناسی، با مبانی این دو فقیه مفسر و فیلسوف بزرگوار آشنا کنیم. ♨️اگر این انسان شناسی را یادبگیریم، بسیاری از مشکلات مسائل، انسان شناسی حل خواهد شد. @albayann
⛔️منطقه ممنوعه غربی ها⛔️ 🔰رهبر معظم انقلاب: ♻️امروز غربیها یک منطقه‌ی ممنوعه‌ای در زمینه‌ی علوم انسانی به وجود آورده‌اند؛ در همه‌ی بخش‌های مختلف؛ از اقتصاد و سیاست و جامعه‌شناسی و روانشناسی بگیرید تا تاریخ و ادبیات و هنر و حتی فلسفه و حتی فلسفه‌ی دین. 🔹یک عده آدم ضعیف‌النفس هم دلباخته‌ی اینها شده‌اند و نگاه میکنند به دهن اینها که ببینند چه میگویند؛ هر چه آنها گفته‌اند، برایشان میشود وحی مُنزل؛ این است که بد و غلط است. 🔺مثلاً چند تا فکر دارای اقتدار علمی، در یک نقطه‌ی دنیا به یک نتیجه‌ای رسیده‌اند، این معنایش این نیست که هر آنچه که آنها فهمیده‌اند، درست است! 🔅 شما به مبانی خودتان نگاه کنید؛ ما تاریخ، فلسفه، فلسفه‌ی دین، هنر و ادبیات، و بسیاری از علوم انسانی دیگری که دیگران حتی آنها را ساخته‌اند و به صورت یک علم در آورده‌اند - یعنی یک بنای علمی به آن داده‌اند - مواد آن در فرهنگ و میراث علمی، فرهنگی و دینی خود ما وجود دارد. 🔸 باید یک بنای این‌چنینی و مستقل بسازیم. 📝 بیانات‌ در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق (علیه‌السّلام)‌‌ ۱۳۸۴/۱۰/۲۹ @albayann
♻️ترابط مکتب فقه الخمینی(ره) و انقلاب اسلامی 🔰استاد آیت الله فرحانی: 💠 به نظر ما فقه الخمینی یا همان مکتب اندیشه امام (رضوان الله تعالی علیه) ،یک مکتب عمیق انسانی و یک بیان بسیار راقی از حرکت و صیرورت انسان ولایی و جامعه ولایی است. 👈🏻مکتب فقه الخمینی تبیین کننده همین حرکت است. 💢این مکتب به دست بابرکت امام عظیم الشان شکل گرفت و راه افتاد. من تعبیر نمی کنم به اینکه تاسیس شد، چون از قبل بود، اما به دستان امام شکل گرفت و تبدیل به یک جریان فعال شد و آثار این اندیشه نورانی در انقلاب اسلامی ایران ظهور پیدا کرد و روز به روز ظهور و بروز آن بیشتر میشود. 🔹خروجی این اندیشه ، در چله اول انقلاب به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری در بیانیه بسیار دقیق گام دوم ، دفاع ابدی از نظریه نظام انقلابی را درست کرد ؛ و به تعبیر حضرت آقا امتداد این نگاه در چله دوم انقلاب، تحقق نظام پیشرفته اسلامی خواهد بود. 🔸ایشان می فرمایند همانطوری که در گام اول ، شکل گیری نظام انقلابی مرهون یک خصوصیتی در اندیشه حضرت امام که نام آن را میگذارند نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی؛ در چله دوم و گام دوم هم باید با همین نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی ،نظام پیشرفته اسلامی محقق شود و تمدن انقلابی شکل بگیرد. ♨️ این خلاصه ای از ارتباط اندیشه فقه الخمینی با نهضت انقلاب اسلامی است. 📜جلسه درس خارج ۹۸/۰۶/۲۴ @albayann
farhani.osul (3).pdf
2.03M
🗒تقریر درس خارج اصول 📆سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ 💠استاد آیت الله فرحانی 👈جلسه 11تا15 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
💠جای فلسفه در مسجد است 🔰رهبر معظم انقلاب: 🍃امام (رضوان الله تعالی علیه) صبح و عصر به مسجد سلماسی می‌آمد و درس میگفت - صبح فقه میگفت، عصر هم اصول میگفت - مرحوم آقای طباطبائی هم پیش از ظهر در همان مسجد فلسفه میگفت؛ 👈🏻فقط تفاوتش این بود که امام آنجا می‌نشست، آقای طباطبائی اینجا می‌نشست؛ جایشان فرق داشت. 🔅هر دو، روی زمین می‌نشستند - هم امام روی زمین می‌نشست، هم آقای طباطبائی - و درس میگفتند؛ آن هم در «مسجد». ❓واقعاً چه اشکالی دارد که ما درس فلسفه را در مسجد آقای بروجردی بگوئیم؟ بزرگان فلسفه‌ی ما - آقای جوادی، آقای مصباح، آقایان دیگر - آنجا فلسفه بگویند؟ 👈فلسفه را باید به عنوان یک علم دینىِ محض به حساب آورد. خب، جایش کجاست؟ جایش در مسجد است... 💢این که ما بگوئیم فقه، مجرد از فلسفه، یک قداستی دارد؛ فلسفه هم دامن خودش را منزه نگه میدارد که داخل وادی فقه و اصول و حدیث و اینها نیفتد، درست نیست؛ 👈🏻اینها همه‌اش یکی است، یک هدف دارد. 🔺یا مثلاً کلام؛ کلام مسئله‌ی مهمی است. امروز شبهات کلامی، حرفهای کلامی، مباحث جدید کلامی، که هرگز فکرش نمیشد، وارد ذهنیات جامعه‌ی ما شده است. خب، باید روی اینها بحث شود؛ 👈و جایش مسجد است. 📙بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی ۱۳۹۱/۱۱/۲۳ @albayann
آیت الله فرحانی -اصول ناگزیر از فلسفه(1).mp3
1.02M
🔊🔉🔉 ♨️اصول، ناگزیر از فلسفه 🔰استاد آیت الله فرحانی 💠استاد در این صوت بیان می فرمایند که با توجه به مباحثی که در کتب اصولی رایج در حوزه، همانند آثار محقق خوئی و محقق نائینی، مطرح شده است و در دروس خارج مورد بررسی قرار می گیرد، فهم علم اصول، بدون دانستن امکان ندارد. ✅دلیل تورم علم اصول این نیست که مباحث فلسفی در آن مطرح می شود. 🔹 بلکه یکی از دلایل این است که ما ابتدا به طور مستقل فلسفه را نمیخوانیم و بعدا وارد در اصول بشویم. 🔹بلکه می خواهیم در ضمن علم اصول، همه علوم دیگر من جمله، فلسفه، منطق، ادبیات و ... را کار کنیم و همین سبب تورم علم اصول می شود. ♻️همینطور که در سایر مباحث استاد، مطرح کرده ایم، ایشان معتقدند که یکی از راه های کوتاه کردن زمان تحصیل این است که ابتدا در یک دوره، فلسفه خوانده شود و سپس وارد در علم اصول شویم. 📝درس خارج اصول ۹۵/۸/۱۸ @albayann
آیت الله فرحانی-چرا در نماز حضور قلب نداریم.mp3
1.92M
🔊🔊🔊 ⁉️چرا در نماز حضور قلب نداریم؟ ✅دلیل عدم حضور قلب این است که به عبادت خدا عشق نمی ورزیم 💠از هرکاری که لذت بردی، در آن کار کاملا متمرکز خواهی بود و خوب انجام خواهی داد. ❓چه کار باید بکنیم که در نماز حضور قلب داشته باشیم ؟و از آن لذت ببریم و عاشقش باشیم؟ ♻️جواب را امام خمینی (ره) در سوال پیامبر اکرم (ص) از مسلمانان -که فرمود: چرا در شما،حلاوت عبادت را نمیبینم؟ دریافت میکند و بیان میکند؛شیرینی عبادت در تواضع است 🔰امام میفرماید: قلبی عشق ،به عبادت خدا پیدا میکند که اول تخلیه بشود، از هرچی آلودگی است! 👈🏻اول باید تخلیه کنیم از گناه، بعد تحلیه میشود. 💢دلی که آلوده است محال است عشق به عبادت خدا داشته باشد و دلی که عشق نداشته باشد از عبادت خدا بی زار خواهد بود. 🔅حلاوت عبادت خدا در ترک گناه و دوری از آلودگی های قلبی است محال است طلبه ای عادت به جدل و جسارت و پرخاشگری و به رخ کشیدنِ علم داشته باشد، بعد از نماز هم لذت ببرد. @albayann
البیان
🔰 تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاءوالفاظ معاملات ♻️ یکی از ارکان و گذرگاه های مهم علو
نقد نظریه محقق خویی.mp3
4.12M
🔊🔊🔊 💠تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات ♻️بخش دوم(پایانی): نقد و بررسی کلام محقق خویی(ره) 💢استاد آیت الله فرحانی در این مقام ،۵ نکته را به صورت مبنایی و بنایی بر این نظریه ارائه می نمایند. و در پایان به نکته ای به عنوان یک بحث بنیادین در کلام محقق خویی اشاره می نمایند @albayann 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
البیان
🔊🔊🔊 #بشنوید 💠تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات ♻️بخش دوم(پایانی): نقد
♻️تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات2️⃣ 💠بخش دوم(پایانی): نقد و بررسی کلام محقق خویی(ره) 👈🏻در مطلب قبلی تقریری از مبنای محقق خویی و تأثیر آن در فقه معاملات مطرح شد. 🔹استاد آیت الله فرحانی پس از عدم ورود بعض اشکالات مشهور به ایشان ، ۵ نکته را پیرامون نظریه محقق خویی اشاره می کنند: 🔺۱- عدم توجه به رابطه اعتباری بین لفظ و معنا اصل مسلک تعهد از محقق نهاوندی شکل گرفته و ریشه این نظریه این است که هم ایشان و هم محقق خویی(ره) رابطه لفظ و معنا را حقیقی و تکوینی دیده اند. بر همین اساس اشکال گرفته اند که لفظ و معنا اجنبی از هم هستند و چون نمی توان بین لفظ و معنا ارتباطی برقرار کرد، می بایست ارتباط را در حیطه ای که در اختیار واضع است تعریف کرد. بر همین اساس ایشان به سراغ تعهد و التزام نفسانی رفته اند. در حالیکه اگر عنصر اعتباری بودن وضع را به درستی تصویر کنیم هیچ استبعادی وجود ندارد که بین لفظ و معنا ، رابطه اعتباری را تصویر کرد. 🔺۲- مسلک تعهد مربوط به مقام وضع است یا استعمال؟! اگر می فرمایید تعهد می دهیم به تنطق به یک لفظی وقت اراده تفهیم یک معنا، این مربوط به وادی استعمال است. استعمال هر گونه میخواهید تصویر کنید ، چه مرآتیت بدانید، چه فنا لفظ در معنا بدانید، چه لحاظ آلی و استقلالی را مطرح کنید، چه بین حقیقت و اعتبار تفکیک کنید؛ این ها همه مربوط به وادی استعمال است. 🔺۳- خلط بین وضع کردن و وضع! ریشه تمامی این نکات محقق خویی(ره) به نظر میرسد به عدم تفکیک وضع به عنوان یک رابطه قراردادی و وضع کردن به عنوان فعل اختیاری واضع است. افعال اختیاری واضع بما اینکه افعال اختیاری و تکوینی انسان هستند، تابع چهارچوب خاص خودش است. لکن وضع یا حتی استعمال به عنوان یک رابطه قراردادی وادی و قوانین دیگری دارد. و به نظر می رسد این تفکیک در کلام ایشان رعایت نشده است. 🔺۴- وجود اعتباری غیر از وجود انشایی است. ایشان یک اشکالی به مشهور گرفتند که لفظ نه ایجاد وجود اعتباری می کند و نه ایجاد وجود تکوینی. این حرف خوبی است لکن جناب شیخ هیچ یک از این دو را مدنظر نداشته است. شیخ انصاری یک تحلیلی را ارائه دادند که این در نظریه آخوند خراسانی ذیل موضوع له هیئت امر متجلی شده و تفصیل پیدا کرده است و آن تحلیل «وجودات انشائی» و تفاوت آن با وجود حقیقی و وجود اعتباری است. این وجود انشائی غیر از وجود اعتباری و عقلایی است. لذا از منظر شیخ لفظ«بعت» ایجاد ملکیت اعتباری نمی کند. بلکه منظور ایشان از انشاء ملکیت ، وجود انشائی ملکیت بوده که این با لفظ هم سازگار بود و می توان آن را با لفظ ایجاد کرد. 🔺۵- تناقضی در کلام محقق خویی(رضوان الله تعالی علیه) ایشان در کتاب مصباح الفقاهه ، ذیل مسئله بیع، برای حل این اشکال که الفاظ برای وجودات حقیقی وضع نشده اند، راه حلی ارائه میدهند. محقق خویی می فرماید: می توان گفت این الفاظ معاملات برای مفاهیم این واقعیات خارجی وضع شده اند و این مفاهیم از واقعیات خارجی حکایت میکنند !! کلام ایشان با توجه تفصیلات و نتایج و مبانی مطروحه در مسئله وضع؛ خیلی عجیب است. این بیان که بگویید الفاظ برای مفاهیم وضع شده اند؛ کاملا منافی مسلک تعهد است. 💠 دو نکته پایانی: 💢۱- هر کدام از این نکات ادله و مویدات مفصلی در بیان استاد فرحانی دارند که ما در اینجا به صورت خلاصه بدان اشاره کردیم. 💢۲- استاد آیت الله فرحانی یک نکته ای را به عنوان اصل کلام محقق خویی عنوان میکنند و آن اینکه، ایشان صقع نفس را موطن اعتبار می دانند و این یک بحث‌ مبنایی است که باید مفصلا مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد که حقیقتا وعاء به چه معناست و کجاست؟ انشاءالله این مطلب در آینده ذیل مباحث منطق اعتباریات ارائه خواهد شد. 🔊توضیح این نکات را در صوت ارائه شده دنبال نمایید @albayann
#عکس_نوشته ما باید خودمان را مهیا کنیم از برای اینکه اگر چنانچه به زیارت ایشان موفق شدیم انشاءالله، طوری باشد که روسفید باشیم پیش ایشان. اَلسَّلامُ عَلَیْكَ فى آناءِ لَیْلِكَ وَاَطْرافِ نَهارِكَ @albayann
💠اثر امتداد حکمت در آموزش و پرورش 💢 اینکه روحانیت وارد عرصه اجرایی آموزش و پرورش بشود،کار ساز نیست. 💢تولید کتاب درسی مبتنی بر جهان بینی اسلامی و تربیت دینی معلم ،دو رسالت مهم حوزه ♻️رهبر معظم انقلاب: 🔰اگر ما در داخل حوزه رشته تعلیم و تربیت داشته باشیم، در زمینه ی تعلیم و تربیت متخصص تربیت کنیم؛ بحث اخلاق و تعلیم و تربیت در حوزه جدی گرفته شود، آن وقت حوزه علمیه و روحانیت می تواند آموزش و پرورش را عرصه حضور خودش قرار دهد. نه اینکه ما برویم بشویم وزیر آموزش و پرورش؛ این اصلا کارساز نیست. 📚بحث آموزش و پرورش، کتاب درسی است و ساختن معلم، تربیت معلم، تربیت دینی معلم و تولید کتاب‌های دینی و کتابهای غیردینی؛ یعنی کتاب فیزیک یا کتاب ریاضیات هم می تواند درس توحید بدهد، می‌تواند انسانها را بی دین کند؛ هم می‌تواند توحید و تدین و تعبد را به دانش آموز القا کند، هم می‌تواند او را بی دین کند، به مبدأ و معاد بی اعتنا کند. 📝بیانات مقام معظم رهبری 98/8/2 @albayann
1_713784807.mp3
368.2K
🔊🔊🔊 💠یکی از مهم ترین مسائل امروز انقلاب اسلامی ♻️شناخت منظومه فکری سکان دار انقلاب 💢آیت الله فرحانی: ☀️یک مظلومیت خاصی متوجه مقام معظم رهبری می باشد... 👈🏻آن کاری که برای امام (ره) توسط شاگردان ایشان انجام شد، برای حضرت آقا انجام نمی گیرد... @albayann
🔰وظیفه عالم ♻️شما به عنوان عالم دین و متخصّص دین موظّفید که اسلام را در خارج، در محیط زندگی محقّق کنید؛ این وظیفه‌ی ما است. 🔆این کاری است که امام بزرگوار کرد. 🔹یکی از دوستان به درستی اشاره کردند به منشور روحانیّت و آن نامه‌ی مفصّل امام. 👈منشور روحانیّت را بخوانید، مکرّر بخوانید. 🔺 امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود ♨️حکیم فقط آن کسی نیست که فلسفه بلد است حکمت در رفتار او، در گفتار او، در نوشتار او موج میزد. 📝بیانات مقام معظم رهبری ۱۳۹۸/۲/۱۸ @albayann
سبک زندگی فاطمی -آیت الله فرحانی .mp3
2.25M
🔊🔊🔊 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 💠سبک زندگی فاطمی ♻️راهکارهای مقابله بافرهنگ مهاجم غربی درسبک زندگی فاطمی 🔰استاد آیت الله فرحانی: 👈🏻نرم افراز سبک زندگی راباید ازحضرت زهرا(س)شروع کنیم ومهم ترین مسئله درسبک زندگی فاطمی دوچیزاست: 🔹اول ایمان به خدا. 🔹دوم تقوای پیوسته سلامی ❓منظومه فکری حضرت آقا در بعد تمدن اسلامی بانگاه به سبک زندگی چیست؟ ❓مهم ترین مسئله درسبک زندگی اسلامی درنگاه حضرت آقا چیست؟ ❓چراحضرت بقیه الله (عج) أم ابیها را به عنوان الگو انتخاب کرده اند؟ 🔅استاد دراین صوت به تبیین این سوالات ومسائل پیرامون سبک زندگی فاطمی می پردازند. @albayann
َ🏴السلام علیکِ یا فاطمة الزهرا (سلام الله علیها)🏴 ضمن عرض تسلیت ایام شهادت مظلومانه حضرت صدیقه أطهر (سلام الله علیها) 🔻 به اطلاع دوستان میرساند: با عضویت در کانال روبیکای هیئت فاطمه الزهراء (علیها السلام) به آدرس زیر در مراسم شب شهادت شرکت نمایید. 🏴هیئت فاطمة الزهراء مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیهما السلام 🌐 آدرس هیئت در نرم افزار روبیکا: @heiatfatemealzahra 🕦ساعت شروع مراسم:۲۱:۳۰ 🔅 دوستان عزیز پس از نصب برنامه روبیکا ،با کپی آدرس فوق،می توانید در کانال هیئت در شبکه روبیکا عضو شوید . @albayann
♻️ سبک زندگی فاطمی 💠درس بزرگی که، از زندگی سراسر نور حضرت زهرا(سلام الله علیها) میگیریم درس استقامت در راه تحقق ولایت است ؛ 🔅حضرت زهرا (سلام الله علیها) در یک عمر کوتاه، اما پر رمز و راز، درس اصلیشان این بود که، باید در کنار امام زمان خود بود و برای تحقق منویات ایشان فداکاری کرد . 🔹حضرت فاطمه (سلام الله علیها) دو امام را درک کردند، رسول الله و امیرالمومنین (علیهماالسلام). 🔸سیره حضرت زهرا (سلام الله علیها)در کنار رسول الله ♨️ به ما درس دادند که من نمیتوانم خودم را تابع امامم بدانم! اما او را در مکه تنها بگذارم ،باید بیایم کنار امامم ، دلداری دهم ، جای خالی مادرم خدیجه کبری را پر کنم ، من تربیت شده دست خدیجه کبرایی هستم، که هر چه داشت نثار اسلام کرد ،ثروتمند ترین زن عرب در فقر مطلق در شعب ابی طالب از دنیا میرود . 💢سیره حضرت زهرا (سلام الله علیها) در کنار امیرالمومنین امام دومی که حضرت زهرا (سلام الله علیها) در کنار او( امیرالمومنین) است . 👈🏻وقتی رسول الله از دنیا رفتند،حضرت زهرا (سلام الله علیها) به امیرالمومنین عرض کرد : علی جان تا امروز من و تو دو سرباز بودیم برای نبی اکرم ، پیامبر بین ما تقسیم کار کرده بود ، (علی فاطمه فالخدمة ما دون الباب ، و علی علی خدمة ما خلفها ) 🔸زهرا جان تو باید دژ خانه را هدایت کنی، خانه تو حسن دارد حسین دارد زینب دارد ام کلثوم دارد ؛ اینها باید تربیت شوند ، اینها باید پرچمدار باشند ؛ 🔸علی جان ذوالفقار دست توست باید در کنار پیامبر جهاد های مختلف بدر و احد و خیبر را اداره کنی! زهرا ایستاد ، اداره کرد، خوب هم اداره کرد، گرسنه ماند اداره کرد ، بچه ها را تربیت کرد، چه تربیتی ! کدام خانه ای حسن تربیت کرده برای تاریخ؟ کدام خانه ای حسین تربیت کرده ؟ کدام خانه زینب تربیت کرده؟ برای امام زمانت چند عزیز مثل زهرا تربیت کرده ای خواهر من؟ 🔺آمد گفت علی جان، تا الان تو یک ماموریت داشتی،و من یک ماموریت داشتم امام زمان هم رسول خدا بود . 👈🏻 اما از الان تو امامی و زهرا سرباز تو . وقتی حضرت زهرا (سلام الله علیها) احساس کرد امام زمانش مظلومانه خانه نشین است، باید بخروشد ،حضرت زهرا (سلام الله علیها) تبیین میکرد سخنرانی میکرد آگاهی میداد . 📝بیانات استاد آیت الله فرحانی بعد از درس خارج اصول تاریخ ۷ دی ۱۳۹۹ @albayann
📆9دی 🔰آیت الله فرحانی: 🔹جریان نفوذی ایجاد شده ،که سبب شد دستگاه های فرهنگی از کار بیفتد و این سبب ایجاد مشکلات زیادی شده است ⁉️چرا فتنه ایجاد میشود؟ و چرا سند ۲۰۳۰ ایجاد میشود؟ نیز از همینجا معلوم می‌شود. 💢سند۲۰۳۰ جدای از فرهنگ و دین ما، در خارج از ایران نوشته شده و مغایر با استقلال ما است ؛لذا آنرا قبول نمیکنیم. 👈🏻باید در درون کشور چنین سند های مهمی نوشته و کار شود. ♻️مشکلی که آقا با دولت سازندگی داشتند این بود که مدل توسعه،غربی بود. مدل توسعه آن ها سبب ایجاد حالت فعلی در مثل خوزستان شد. 🔹یک جریانی در کشور شکل گرفت که، بازگشت به ارتجاع و روشن فکری به مخالفت با دین و مخالفت با بنیادهای اسلامی‌ ایرانی ما و به توجه و دلبستگی بی چون و چرا به غرب با خصوصیت درس خواندگی؛ اگر این جریان نفوذ کند بسیار گرفتاریم. ♻️مطالباتی که آقا دارند، در عرصه فرهنگ و اقتصاد مطالبات ۲۰ ساله است؛ اگر مطالبات آقا انجام نشود گرفتار جریان نفوذ خواهیم شد. 💢نمیتوان جوانان مومن و انقلابی را بواسطه این فتنه و نفوذ ها از دست بدیم. 👈🏻۹ دی علتی داشت وآن هم بی توجهی به فرمایشات۲۰ ساله‌ آقا بود. باید از ولی فقیه حمایت کرد و تا به حال فقط حمایت از ولایت فقیه کردیم و کرده اند نه از ولی فقیه. 💠تمام دستگاه های کشور مثل تایید صلاحیت هاو...این مبانی را باید مبنای حرکت اسلام و کشور قرار دهند، اگر اینها رعایت شد، که خب تکرار فتنه نداریم و اگر رعایت نشد و زمین بماند قطعا آینده سختی داریم. ♨️اگر بخواهم ۹ دی را خلاصه بگویم آنرا در چند کلمه عرض میکنم: ارادت مردم به اسلام و دین و روحانیت . @albayann