انکار تضاد بین احکام .mp3
1.28M
🔊 #بشنوید
💠انکار تضاد بین احکام خمسه از منظر محقق خویی
📌تضاد که مربوط به حقائق عالم است جایگاهی در امور اعتباری ندارد؟
🔰 استاد آیت الله فرحانی
📚 درس خارج اصول سال ۱۴۰۰
#اصول_فقه
#فقه_الخمینی
@albayann
البیان
🏴شهادت حضرت #حمزه_سیدالشهدا و وفات حضرت #عبدالعظیم_حسنی تسلیت باد. @albayann
🔰#امام_خامنه_ای:
🖊دربارهی جناب حمزه (علیه السّلام). واقعاً ایشان یکی از اصحاب غریب رسولالله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) است، آن هم با آن نقشی که ایشان داشته است.
🔹در هنگام ایمان آوردنش، آن کیفیّت ایمان آوردن این بزرگوار است که علناً فریاد میزند من مسلمان شدم و اعلامِ اسلام میکند، بعد از آنکه به گفتهی ابناثیر یک کتک مفصّلی به ابوجهل میزند ــ در اُسدالغابة، ابناثیر این جوری میگوید ــ
🔹بعد، مسئلهی هجرت، ورود در مدینه و تأثیراتی که شخصیّت ایشان داشته در بنای این عمارت باشکوه اسلامی که پیغمبر میخواهد در آن محیط کوچک انجام بدهد؛ بعد، بنا بر یک روایت، اوّلین سریّهای که پیغمبر میفرستند سریّهی جناب حمزه است که برای او پرچم میبندند و او را میفرستند به جنگ؛ بعد هم در جنگ بدر و آن حرکت عظیمی که ایشان و آن دو بزرگوارِ دیگر انجام دادند و بعد هم در جنگ اُحد.
🔹وقتی که جناب حمزه میجنگید، یک علامتی با خودش داشت؛ در لباسش و هیئتش یک علامتی داشت ــ ظاهراً در جنگ بدر است ــ یکی از آن اسرا میگوید صاحب آن علامت چه کسی بود؟ گفتند حمزةبنعبدالمطّلب بود؛ گفت هر چه به سر ما آمد به وسیلهی او آمد؛ او بود که در بدر پدر لشکر کفّار را درآورد! یعنی یک چنین شخصیّتی بود؛ با این وضعیّت، این بزرگوار ناشناخته است، اسمش مطرح نیست، شرح حالش مطرح نیست، خصوصیّاتش مطرح نیست، ایشان واقعاً غریب است.
🔹خود پیغمبر اکرم به نظر میرسد که از همان لحظهی اوّل که ایشان شهید شد، خواستند از او الگو درست کنند؛ اینکه پیغمبر به او لقب «سیّدالشّهدا» دادند؛ و بعد [وقتی] وارد مدینه شدند و دیدند زنهای انصار گریه میکردند، ناله میکردند، زاری میکردند ــ چون در جنگ اُحد ۷۰ نفر شهید شدند که ۴ نفر از مهاجرین بودند و ۶۶ نفر از انصار به شهادت رسیده بودند ــ
🔹پیغمبر یک قدری گوش کرد، بعد فرمود که حمزه گریهکننده ندارد. این خبر به گوش زنهای مدینه رسید و همه گفتند که قبل از اینکه برای شهید خودمان گریه کنیم بر حمزه گریه خواهیم کرد. پیغمبر وادارشان کرد دیگر؛ یعنی وادار کرد همهی مدینه را [بر او گریه کنند]؛ پیغمبر غوغا درست کرد همهی مدینه را برای جناب حمزه. معنای این چیست؟
این [یعنی] پیغمبر میخواهد حمزه را برجسته کند. او سیّدالشّهدا است، و کسی است که همه باید بر او گریه کنند. این الگوسازی است و برای آن روز هم فقط نیست؛ برای همیشهی تاریخ است و برای همهی مسلمین است؛
📚بیانات در دیدار اعضای همایش بینالمللی حضرت حمزه سیّدالشّهدا (علیه السّلام)1400.11.05
🏴شهادت حضرت #حمزه_سیدالشهدا وفات حضرت #عبدالعظیم_حسنی تسلیت باد.
@albayann
📌دل ها رامتوجه خداکنید| مقام معظم رهبری:
🔰مرحوم حاج احمدآقا میگفت نیمهی شبها که امام پا میشود گریه میکند -حالا امامِ پیرمردی که آن وقتی که ایشان میگفت، مثلاً هشتاد و چند سال یا قریب نود سال سنّش بود- دستمالهای معمولی کفایت نمیکند که اشکهایش را پاک کند، حولهی دست و رو خشک کنی راامام دمِ دستش میگذارد که اشکهایش را با آن پاک کند؛ خدا هم به او توفیق داد، کمک کرد، به خاطر همین معنویّت، به خاطر همین استغاثهی به خدای متعال و توکّل به خدا و درخواست از خدا.
📢شماها جوانید، دلهایتان پاک است، پاکیزه است، گرفتاریتان کمتر است و خیلی خوب میتوانید این دلها را متوجّه خدا کنید، نمازها را خوب بخوانید، با دعا و توسّلات اُنس داشته باشید، با ذکر ائمّه (علیهم السّلام) اُنس داشته باشید. و بخصوص من توصیه میکنم نماز شب را تا آنجایی که میتوانید، ولو یک وقتی هم نتوانستید، مثلاً قضایش را [بخوانید]، ترک نشود؛ یعنی دنبال کنید اینها را، اینها خیلی اثر میگذارد، نورانیّت میدهد به شما و آن وقت این نورانیّت، به شما کمک میکند در پیدا کردن راه.
📚بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی
۹۷/۱۲/۱۳
#درس_اخلاق
#امام_خمینی
#امام_خامنه_ای
@albayann
علوم غربی .mp3
2.61M
🎙 #بشنوید
🖊علوم غربی|استاد #آیت_الله_فرحانی
1️⃣ آیا دستاورد های علوم غربی برای ما مفید است ؟
2️⃣ منظومه حضرت آقا در رابطه اسلام با غرب چیست؟
3️⃣ تاثیر جهان بینی در علوم مختلف چگونه است؟
4️⃣ جهان اسلام در طول تاریخ اسلام چند مرتبه با غرب مواجهه داشته است؟
5️⃣ نقش امامان بزرگوار در مواجهه باغرب چگونه است ؟
6️⃣ تاثیر رفتار ائمه (ع)در برخورد با مخالفان در تمدن اسلامی چیست؟
💠نگاه اسلام به انسان،به علم،به بشر و به عالم طبیعت نگاهی است که معرفت نوینی را در اختیار انسان می گذارد،این نگاه زیر بنا و مبنای تحقیقات در غرب نبوده است ،تحقیقات علمی در غرب در ستیز با آنچه آن را دین می پنداشته اند شروع شد.
📌در جهان بینی اسلام ،علم از دل دین میجوشد و بهترین مشوق علم دین است،دینی که ما از قرآن،تصویری که ما از آفرینش و انسان و ماوراءالطبیعه و مشیت وتقدیر و قضا و قدر داریم باعلم سازگار است لذا تولید کننده و تصدیق کننده علم ،دین است ...
📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی
استاد آیت الله فرحانی
#انسان_شناسی
#غرب_شناسی
#امام_خامنه_ای
@albayann
حیطه تحقق توحید.mp3
7.03M
🎙 #بشنوید
⁉️آیا حیطه تحقق توحید فقط در فرد است یا شامل عرصه جامعه هم می شود؟
💢نگاه قرآن به جامعه و فرد چگونه است؟
💢چند دیدگاه در این زمینه وجود دارد؟
💢تحلیل هر دیدگاه نسبت به فرد و جامعه چیست؟
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی توضیح می دهند.
📚درس خارج مبانی فقه حکومتی
#توحید
@albayann
مهم ترین پیام دوره اندیشه دینی.mp3
2.6M
🔊🔊🔊 #بشنوید
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی:
💠مهمترین پیام اندیشه دینی ضرورت #جهاد در دو جبهه است:
1️⃣یکی جبهه علمی و رشد تفکر و اندیشه در جوانان و دانشجویان و طلاب است.
اسلام در خطر است و نیاز به کار علمیِ ما دارد.
👈🏻نمی شود اسلام در خطر باشد و جوانان و سربازان و فداکاران دین از لحاظ علمی عقب بمانند؛
باید شبانه روزی کار کرد؛ ما باید باور کنیم که اسلام الان به کار علمی ما احتیاج دارد.
📌نباید روزی بگذرد که 50 صفحه کتاب نخوانیم؛
باید کار مطالعاتی قوی انجام دهیم.
باید به روز و باسواد باشیم و جریانات فکری و سیاسی را بشناسیم.
2️⃣جبهه ی دوم کار اخلاقی و معنوی است که این هم باید در اوج باشد.
درکنار کارهای عمیق فکری ، اخلاق و کار معنوی است.
📌ما باید دو لذتِ علمی و معنوی را بچشیم وبه دیگران بچشانیم.
🔅آیت الله جوادی میفرمایند بوعلی وشیخ اشراق و ملاصدرا اعتقاددارند که دعا گاهی اوقات کار فکر را میکند،یعنی گاهی فکر میکنیم به نتیجه نمیرسیم باید نماز بخوانیم و دعا کنیم تا خدا آن را برای ما حل کند.
🔹هرکس در حوزه و دانشگاه از کار معنوی عقب افتاد به خودش، به اسلام، و به انقلاب ضربه زده است.
💢خاطره ی شیرین #ملاصدرا (ره) از توجه به خدا ودعا برای حل یک مشکل بزرگ علمی که هیچ کس از بزرگان نتوانسته بودند آن را حل کنند و ملاصدرا آن را از طریق معنویت حل کرد.
#علم #اخلاق
#انقلاب
@albayann
چگونگی شخصیت شهید مطهری .mp3
2.59M
🔊 #بشنوید
✏️به مناسبت سالروز شهادت آیت الله مطهری (ره) و #روز_معلم
📌چگونگی شکل گیری شخصیت شهیدمطهری(ره)
1️⃣نقش استاد در رشد انسان
2️⃣حضرت امام(ره) چقدر در زندگی شهید مطهری(ره) تاثیرگذار بوده است ؟
3️⃣تاثیر حکمت متعالیه در زندگی شهیدمطهری(ره)
🎙استاد #آیت_الله_فرحانی توضیح میدهند.
#شهید_مطهری
@albayann
البیان
🔊 #بشنوید ✏️به مناسبت سالروز شهادت آیت الله مطهری (ره) و #روز_معلم 📌چگونگی شکل گیری شخصیت شهیدمط
✏️چگونگی شکل گیری شخصیت شهید مطهری(ره)
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی :
🔹اگر کسی می خواهد شخصیتی مانند شهید مطهری شود ، اگر کسی میخواهد شخصیتی مانند رهبر فرزانه ی انقلاب شود
تمام این موارد نیاز به یک نگاه دارد و این نگاه باید توسط استاد او تأمین شود .
لذا به دوستان خود عرض کردم که اگر با استادی نمی توانید این رابطه را برقرار کنید حواستان باشد که وقتتان خیلی تلف نشود .
این ادعای ما بر اساس مطلبی است که خود مرحوم شهید مطهری (ره) در تحولات روحی خود ذکر کرده است.
🔸این مطلبی که عرض میکنم به عنوان یک شاخص است. یعنی اگر بنده این شاخص را در خودم احساس کردم مشکلی از این جهت وجود ندارد ولی اگر این شاخص را در خودم احساس نکردم جدا باید تجدید نظر کنم .
ببینید؛ چیزی را که میخواهم شما از مرحوم شهید مطهری بدانید مطلبی است که بدون آن، به هیچ وجه نمی توانید به شخصیت شهید مطهری پی ببرید.
🔺 ایشان در مقدمه ی « کتاب علل گرایش به مادی گری » چنین بیان می کنند :
« من تا آنجا که از تحولات روحی خود به یاد دارم ، از سن سیزده سالگی دغدغه و حساسیت عجیبی نسبت به مساله ی خدا پیدا کردم .
یکی پس از دیگری بر اندیشه ام هجوم می آورد . در سال های اول مهاجرت به قم که هنوز از مقدمات عربی فارغ نشده بودم ، چنان در این اندیشه ها غرق بودم که شدیداً میل به تنهایی در من پدید آمد .
وجود هم حجره را تحمل نمی کردم ؛ حجره ی فوقانی عالی را به نیم حجره ای دَخمِه مانند تبدیل کرده بودم که با اندیشه های خودم به سر ببرم .
نمی خواستم در ساعات فراغت از درس و مباحثه به موضوع دیگری بیاندیشم و در واقع اندیشه در هر موضوع دیگری را پیش از اینکه مشکلاتم در این زمینه حل گردد ، بیهوده و اتلاف وقت می شمردم .
💢مقدمات عربی یا فقهی و اصولی و منطقی را از آن جهت می آموختم که تدریجاً آماده ی بررسی اندیشه ی فیلسوفان بزرگ در این مسأله شوم .
به یاد دارم که از همان آغاز طلبگی در مشهد مقدس که مقدمات عربی را می خواندم ، فیلسوفان و عارافان و متکلمان را هر چند با اندیشه هایشان آشنا نبودم از سایر علما و دانشمندان مخترعان و مکتشفان در نظرم عظیم تر و فخیم تر جلوه می نمودند . تنها به این دلیل که آنها را قهرمانان این صحنه می دانستم . دقیقاً به یاد دارم در آن سنین که میان سیزده تا پانزده سالگی بود ، درمیان آن علماء کسی که خیلی علاقه مند بودم تا در مجلس ایشان تلّمُس کنم ، « مرحوم میرزا مهدی شهیدی رضوی » مدرس فلسفه ی الهی بود پس از مهاجرت دوم گمشده ی خود را در شخصیت دیگری یافتم که همواره مرحوم میرزا مهدی شهیدی را بعلاوه برخی مزایای دیگر در این شخصیت می دیدم . فکر می کردم که روح تشنه ام از سرچشمه ی زلال این شخصیت سیراب خواهد شد .
🌱اگرچه در آغاز مهاجرت به قم هنوز از مقدمات فارغ نشده بودم و شایستگی ورود در معقولات را نداشتم ، اما درس اخلاقی که به وسیله ی شخصیت محبوبم در هر پنجشنبه و جمعه گفته می شد در حقیقت درس معارف و سیر و سلوک بود ، نه اخلاق به مفهوم خشک علمی . بدون هیچ اغراق و مبالغه ای این درس مرا آنچنان به وَجد می آورد که تا دوشنبه و سه شنبه ی هفته ی بعد خودم را شدیداً تحت تاثیر آن می دیدم .
🔆بخش مهمی از شخصیت فکری و روحی من در آن درس و سپس در درس های دیگر که طی دوازده سال از آن استاد الهی فرا گرفتم انعقاد یافت . همواره خود را مدیون او دانسته و می دانم و به راستی که او روح قدسی الهی بود»
💠این ها شهید مطهری را شهید مطهری کرد . نمی شود انسان فضیلت و عبادت شب را درک نکند و شخصیتی مانند شهید مطهری شود .
امکان ندارد کسی از روزه ی ماه شعبان ، از سحر ماه رمضان استفاده نکند و شهید مطهری شود .
👈🏻شهید مطهری که در محضر حضرت امام فقط درس نخواند بلکه سیر و سلوکش را هم نزد ایشان جلو برد.
البته سیر و سلوک ایشان هم مانند آقایانی که ادعای این ها را دارند نبود،این نکات را باید به عنوان شاخص قرار داد .
🔆این نکات را هم شاگردان امام از خود حضرت امام (ره) آموخته اند.
بنده چون خیلی به مقام معظم رهبری ( دام ظله ) ارادت داشتم ، فرمایشات ایشان را از زمان ریاست جمهوری ایشان، آرشیو می کردیم .
آن زمان آرشیوی از سخنان مقام معظم رهبری درست کرده بودم . ایشان چند فرمایش راجع به شهید مطهری دارند که این فرمایشات خیلی برای بنده عجیب بود.
#شهید_مطهری
#روز_معلم
@albayann
✏️شرح حدیثی از امام صادق(ع)، درباره زیارت امام حسین(ع)
#امام_خامنه_ای:
📌عَن مُحَمَّدِ بنِ مُسلِمٍ قالَ سَمِعتُ اَبا جَعفَرٍ وَ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ (عَلَیهِمَا السَّلامُ) یَقولانِ اِنَّ اللَّهَ تَعالیٰ عَوَّضَ الحُسَینَ (عَلَیهِ السَّلامُ) مِن قَتلِهِ اَن جَعَلَ الاِمامَةَ فی ذُرّیَّتِهِ وَ الشِّفَاءَ فی تُربَتِهِ وَ اِجابَةَ الدُّعاءِ عِندَ قَبرِهِ وَ لا تُعَدُّ اَیّامُ زائِریهِ جائِیاً وَ راجِعاً مِن عُمُرِه. قالَ مُحَمَّدُ بنُ مُسلِمٍ فَقُلتُ لِاَبی عَبدِ اللَّهِ (عَلَیهِ السَّلامُ) هَذَا الجَلالُ یُنالُ بِالحُسَینِ (عَلَیهِ السَّلامُ) فَما لَهُ فی نَفسِهِ فَقالَ اِنَّ اللَّهَ تَعالیٰ اَلحَقَهُ بِالنَّبِیِّ (صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) فَکانَ مَعَهُ فی دَرَجَتِهِ وَ مَنزِلَتِهِ ثُمَّ تَلا اَبو عَبدِ اللَّهِ (عَلَیهِ السَّلامُ) وَ الَّذینَ آمَنوا وَ اتَّبَعَتهُم ذُرّیَّتُهُم بِایمانٍ اَلحَقنا بِهِم ذُرّیَّتَهُم.
عَن مُحَمَّدِ بنِ مُسلِمٍ قالَ سَمِعتُ اَبا جَعفَرٍ وَ جَعفَرَ بنَ مُحَمَّدٍ (عَلَیهِمَا السَّلام)
هم از این بزرگوار این را شنیده، هم از آن بزرگوار.
یَقولانِ اِنَّ اللَّهَ تَعالیٰ عَوَّضَ الحُسَینَ (عَلَیهِ السَّلامُ) مِن قَتلِهِ اَن جَعَلَ الاِمامَةَ فی ذُرّیَّتِه
#شب_جمعه
#امام_حسین
@albayann
البیان
✏️شرح حدیثی از امام صادق(ع)، درباره زیارت امام حسین(ع) #امام_خامنه_ای: 📌عَن مُحَمَّدِ بنِ مُسلِمٍ
1398/07/01
🖊شرح حدیثی از امام صادق(ع)، درباره زیارت امام حسین(ع)| امام خامنه ای
📌[امام باقر و امام صادق (علیهما السّلام) میفرمودند همانا خداوندِ متعال به حسین (علیه السّلام) در برابر کشته شدنش پاداش داد که امامت در فرزندانش و شفا در خاکش و اجابت دعا در نزد قبرش باشد و اینکه روزهایی که زائرینش [برای زیارت] میآیند و میروند از عمرشان محسوب نمیگردد.]
🔹اینها البتّه بخشی از پاداشها است؛ وَالّا پاداشی که خدای متعال به شهید معمولی میدهد -فرض کنید در میدان جنگ یک تیری میخورَد یا آن روز یک شمشیری میخورد و میافتاد، شهید بود- این را خدای متعال میگوید «اَحیاّْءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ فَرِحینَ بِماِّ ءاتٰهُمُ اللهُ مِن فَضلِه! وَ یَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم»؛
🔸[وقتی] خدای متعال دربارهی یک شهید معمولی این جور حرف میزند، خب اَجر شهیدی مثل حسینبنعلی (علیه السّلام) که شهادت او قابل مقایسهی با هیچ شهادتی نیست، یعنی ما در تاریخ سراغ نداریم، بنده سراغ ندارم که این جور مصیبتها و این جور سختیها را [کسی] تحمّل کند برای آن هدف عالی، هدف بلند، اصلاً قابل مقایسه نیست با اجر یک شهید معمولی. از جملهی این اجرها و پاداشها این [چیزهایی] است که در این روایت آمده است. نه اینکه خیال کنیم اجر حسینبنعلی (علیه السّلام) فقط همینها است؛ از جمله اینها است که خیلی هم مهم است.
🔺یکی اینکه حضرت فرمود خداوند متعال «عَوَّضَ الحُسَینَ (عَلَیهِ السَّلامُ) مِن قَتلِهِ اَن جَعَلَ الاِمامَةَ فی ذُرّیَّتِه»؛ امامت، این پرچم برافراشته، این خورشید درخشان در طول همهی تاریخ، در نسل این بزرگوار قرار داده شد، از اولاد او قرار داده شد.
✏️وَ الشِّفَاءَ فی تُربَتِه
خاک قبر او را کسی مصرف کند، شفا است، دوا است، درمان است؛ خاک، خاک است امّا این خاک به برکتِ مجاورتِ آن پیکرِ مطهّر، یک چنین خاصیّتی دارد که شفا است.
✏️وَ اِجابَةَ الدُّعاءِ عِندَ قَبرِه
این هم یکی؛ در کنار قبر حسینبنعلی (علیه السّلام) شما دعا کنید، دعایتان مستجاب است. [واقعاً] دعا کنید؛ لقلقهی لسان نباشد؛ بخوانید و بخواهید خدا را، خدای متعال وعده کرده است که اجابت خواهد کرد. اینهایی که میروند این راه را پیاده طی میکنند و میرسانند خودشان را به آنجا در این پیادهروی اربعین -این حادثهی عجیبی که این سالها پدید آمده است- واقعاً یک موهبت بزرگ الهی را خدای متعال در اختیار اینها گذاشته.
✏️وَ لا تُعَدُّ اَیّامُ زائِریهِ جائِیاً وَ راجِعاً مِن عُمُرِه
این هم یکی؛ اگر خدای متعال مثلاً فرض کنید که ده هزار روز به شما عمر داده باشد، این چند روزی که در حال رفت و آمد به سمت قبر این بزرگوار هستید، جزو اینها حساب نمیشود؛ این اضافهی بر آن تعداد روزهایی است که خدای متعال مقدّر کرده که عمر شما باشد؛ این جزو آنها نیست، از عمرتان حساب نمیشود؛ این اضافه است، سرریز عمر است.
📗قالَ مُحَمَّدُ بنُ مُسلِمٍ فَقُلتُ لِاَبی عَبدِ اللَّهِ (عَلَیهِ السَّلامُ) هَذَا الجَلالُ یُنالُ بِالحُسَینِ (عَلَیهِ السَّلام) فَما لَهُ فی نَفسِه
محمّدبنمسلم میگوید وقتی حضرت این را فرمودند، گفتم این جلالت، این عظمت، این مقام عالی، به برکت امام حسین داده میشود به این و آن. اینکه «شما اگر تربتش را مصرف کنید، بخورید، شفای شما است»، به شما یک لطفی شده است. به برکت امام حسین، این جلال و این کرامت و این عظمت داده شده است به اینها.
⁉️وقتی خدای متعال به خاطر او به دیگران این جلال و عظمت را، این کرامت را لطف میکند، پس به خود او چه میدهد؟
فَقالَ اِنَّ اللَّهَ تَعالیٰ اَلحَقَهُ بِالنَّبِیِّ (صَلَّی اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِه)
اجر خود او این است که او ملحق به پیغمبر است. خلاصهی همهی کرامتهای الهی در عالم وجود، وجود پیغمبر اکرم است؛ خدا او را در قیامت، در بهشت، به پیغمبر ملحق میکند.
🖇فَکانَ مَعَهُ فی دَرَجَتِهِ وَ مَنزِلَتِه
در روز قیامت، امام حسین در درجهی پیغمبر و در منزلت پیغمبر قرار میگیرد.
ثُمَّ تَلا اَبو عَبدِ اللَّهِ (عَلَیهِ السَّلامُ) «وَ الَّذینَ آمَنوا وَ اتَّبَعَتهُم ذُرّیَّتُهُم بِایمانٍ اَلحَقنا بِهِم ذُرّیَّتَهُم»
یکی از مصادیق این آیه این مورد است.
#امام_حسین
@albayann
🏴سالروز #شهادت_امام_صادق علیه السلام تسلیت باد.
🖊استاد آیت الله فرحانی:
🔹گمان نکنید که امام صادق فقط یک حوزه علميه ای داشته اند و صرفا مشغول شاگرد پروری بوده اند و حکم فقهي بيان می کردند.
🔹 ایشان همزمان در سه جبهه مختلف مبارزه می کردند.شرایط دوره امام صادق بسیار سخت بوده است. با ملحدان و مشرکان از یک سو ، با گستردگی مشکلات اعتقادي و اخلاقي نیز از یک سو و با امويان و عباسيان از سوي ديگر به مبارزه برخواستند.
🔹این استقامت و پایداری امام صادق (علیه السلام) بود که اصل اسلام را حفظ کرد.
#شهادت_امام_صادق
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🖊#خطاب_وحیانی و #مراتب_حکم
📌ریشه یابی یکی از اضلاع هندسه فقه الخمینی(ره) در عبارات آخوند خراسانی(ره)
📚تقریری از درس خارج استاد آیت الله فرحانی- سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰
#فقه_الخمینی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
البیان
🖊#خطاب_وحیانی و #مراتب_حکم 📌ریشه یابی یکی از اضلاع هندسه فقه الخمینی(ره) در عبارات آخوند خراسانی(ره
بسم الله الرحمن الرحیم
✏️مقدمه:
بر اهل نظر پوشیده نیست که ساختار شناسی حکم نقش وسیعی در استنباط احکام شرعی ایفا می کند.
⁉️ مخاطب حکم شخصیت حقیقی است یا حقوقی؟
جنس خطاب شخصی است یا عمومی است یا قانونی؟
و اینکه متعلق حکم طبیعت است یا فرد؟
و اینکه اساسا جنس احکام شرعی قضیه حقیقه است یا خارجیه؟
همه و همه نفیا و اثباتا مورد توجه اقطاب علم اصول فقه بوده است.
🔹آنچه در این مجال جالب توجه است افق جدیدی است که امام خمینی فراروی این مبحث گشوده است و آن، عبور از خطاب قانونی و وصول به خطاب وحیانی است.
آنچه شایان توجه است این است که زمانیکه خطاب قانونی هنوز از آب و گل درنیامده و در نظر اهل علم تازه می نمود، امام راحل پرده از گامی فراتر در این عرصه بنام خطاب وحیانی برداشته اند.
📌البته نو آوری دأب حوزه های همیشه زنده و پویای شیعه است. لکن برخی نوآوری ها بهتر به جان اهل علم ریشه می دواند. در مقابل برخی نوآوری ها یا طرد میشوند و یا لااقل مهجور می مانند.
❓اما سر این حقیقت چیست؟
چه می شود که شیخ اعظم انصاری در فقه نظریاتی نو مطرح می کند که احیانا خلاف مشهور فقها و قدما است؛ لکن در عین حال مقبول می افتد. اما از طرف دیگر برخی نو آوری ها همچنان مهجور می مانند؟
✅پاسخ این سؤال را می توان در سیره شیخ جست و جو کرد.
شیوه ای که هر مؤسس مکتبی که آن را سلوک کرده ، موجب ماندگاری مکتبش شده است.
شیخ اعظم گرچه در ابوابی مثل بیع اعیان نجسه ابداع نظریه ای جدید کرده و این نظریه دقیقا در نقطه مقابل فتوای قدماست، لکن ایشان تار و پود نظریه اش را از عبارات قدما استخراج کرده و این امر را در مکاسب محرمه به رخ اهل علم کشیده است. آن چنان که فتوای نوی شیخ در دیده اهل فن مقبول افتاده است.
🔸اما امام راحل هم نو آوری های گوناگونی در ابواب علوم داشته اند تا آنجا که مرحوم آیت الله فاضل رضوان الله تعالی علیه در مقدمه کتاب مناهج الوصول ابراز می دارند که استاد ما آن چنان نو اندیش بود که گاهی تصور ما را از یک بحث به طور کلی عوض می کرد.
🖇جای خدمت به آثار امام راحل از این حیث همچنان باقی است. بتوانیم تار و پود اندیشه نو و تحولی ایشان را در آثار بزرگان علم اصول چون شیخ و آخوند بازیابی کنیم.
👈🏻این مهم در درس خارج استاد #آیت_الله_فرحانی به وقوع پیوسته و سلسله پیش رو نمونه ای از این امر است.
🔰 نظریه خطاب وحیانی امام با همه ابعاد نوینش در کفایه آخوند خراسانی قابل ریشه یابی است. لذا مطلبی تحت عنوان پیوند خطاب وحیانی با نظریات آخوند خراسانی برگرفته از درس خارج استاد آیت الله فرحانی تقدیم خواهد شد.
#فقه_الخمینی
@albayann
پیوند خطاب وحیانی و مراتب حکم.mp3
975.5K
🎙#بشنوید
✏️پیوند خطاب وحیانی و مراتب حکم
1️⃣بخش اول:تحلیل آخوند خراسانی در مراتب حکم
#فقه_الخمینی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
البیان
🎙#بشنوید ✏️پیوند خطاب وحیانی و مراتب حکم 1️⃣بخش اول:تحلیل آخوند خراسانی در مراتب حکم #فقه_الخمینی
✏️پیوند #خطاب_وحیانی و #مراتب_حکم | استاد آیت الله فرحانی
1️⃣بخش اول: تحلیل آخوند خراسانی در مراتب حکم
مسأله خطاب وحیانی ریشه ای در عرفان ناب قرآنی و فلسفه اسلامی دارد که حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در کتاب مصباح الهدایه از آن پرده برداشته اند.
ایشان در مباحث اصولی شان هم تأثیر این مبنا را جا نمایی کرده اند تا جایی که مقرر درس ایشان ، آیت الله سبحانی به مناسبت وصول به این معنا زبان به تقدیر گشوده اند.
👈🏻مقام معظم رهبری یک مطالبه به حقی در این مجال دارند و آن اینکه شأن حوزه علمیه آن است که قله های عرفانی و حکمی را امتداد بدهند.
بر این اساس ،امتداد حکمت در این عرصه، منطق اعتباریات را بنیان می نهد و در نتیجه سازمان استنباط را سامان می بخشد و از این جهت تردیدی نیست که این نو آوری حضرت امام نتایج تحول آفرینی در اصول و فقه دارد.
❓اما سؤال اینجاست که آیا این نظریه در گذشته علم اصول مطرح بوده است؟
اگر مطرح بوده است در چه مبحثی و تا چه اندازه ؟
صاحب کفایه به این مضمون پرداخته است.
ایشان پیوند خطاب وحیانی با برخی مسائل علم اصول را که از جمله آن مسائل مساله مراتب حکم است را مطرح کرده است.
🔹توضیح آنکه آخوند خراسانی مراتب چهار گانه حکم را در بستر تحلیل حقیقت وحی اصطیاد نموده است.
به این بیان که مرحله علم به مصالح و مفاسد که اولین مرتبه از مراتب حکم است، در مبدأ اعلی وجود دارد.
سپس با وحی به نفس شریف نبوی یا الهام به نفس نفیس ولوی علم به مصالح و مفاسد به انسان منتقل شده و این انسان کامل دست به انشاء و اعتبار می زند و بر این اساس مرحله دوم از مراتب حکم تولید می شود.
سپس اراده و کراهت در نفس شریف نبوی و یا نفس نفیس ولوی ایجاد می شود که البته این مضمون سبب زنده شدن حکم یعنی به فعلیت رسیدن حکم است.
🖇این جاست که باعثیت و زاجریت حكم تامین می شود و در رتبه بعد با تنجز حکم، مکلف موظف به امتثال و مستحق ثواب و درصورت عصیان مستحق عقاب خواهد بود.
👈🏻 اگر این نفس نورانی نبود، جز مرحله علم به مصالح و مفاسد که در مبدأ اعلی وجود دارد، سایر مراتب بدست نمی آمد و مرحله انشاء و فعلیتی شکل نمی گرفت.
زیرا اعتبار و تغییر که ملازم انقداح اراده و کراهت است از مبدأ اعلی به دور است.
🔺این نمونه ای از #امتداد_حکمت است که آخوند با تحلیل حقیقت وحی به استقبال توضیح مراتب حکم آمده است.
و این آغاز راهی است که امام راحل آن را به سرانجام رسانده است...
🔊تفصیل این مطالب را در صوت ارائه شده دنبال نمایید.
#فقه_الخمینی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران حج: حج امسال، حج برائت است. آنچه که امروز در غزه اتفاق میافتد شاخص عظیمی است که در تاریخ میماند و راه را نشان خواهد داد. ۱۴۰۳/۲/۱۷
🖼 #حج_برائت
💻 Farsi.Khamenei.ir
پیوند خطاب وحیانی2.mp3
1.06M
🔊 #بشنوید
✏️پیوند خطاب وحیانی و نظریات آخوند خراسانی
2️⃣بخش دوم: خطاب وحیانی و مسئله نسخ
#فقه_الخمینی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
البیان
🔊 #بشنوید ✏️پیوند خطاب وحیانی و نظریات آخوند خراسانی 2️⃣بخش دوم: خطاب وحیانی و مسئله نسخ #فقه_ا
✏️پیوند #خطاب_وحیانی و #مساله_نسخ | استاد آیت الله فرحانی
🔹نمونه دیگری که مرحوم آخوند مدل #امتداد_حکمت در اصول فقه را پیاده سازی کرده اند تحلیل مسأله نسخ است.
ایشان در مقام تفرقه بین بداء مستحیل و غیر مستحیل فرمایشی دارند که در آن مقام، هم از حقیقت وحی و هم از انسان شناسی حکمی و قرآنی بهره گرفته شده است و در نهایت از امتداد آن در اصول فقه پرده برداری شده است.
🔸توضیح آنکه در آنجا مساله آن است که نسخ حکم شرعی چگونه با علم شارع سازگاری دارد.
برای مثال صدقه قبل از نجوا یا دارای مصلحت ملزمه است که ناگزیر واجب است و یا اینکه دارای مصلحت ملزمه نیست پس هیچ گاه واجب نیست.
مگر اینکه بگوئیم در یک زمان خاص صدقه قبل از نجوا مصلحت ملزمه دارد و قبل و بعد از آن واجد این مصلحت نیست.
در واقع ریشه این سخن این است که صدقه قبل از نجوا به خودی خود مصلحت ملزمه ندارد بلکه در یک شرائط خاص زمانی که عبارت است از مقارنه صدقه قبل از نجوا و برخی قیود که مجموعا ایندو تمام الموضوع را فراهم می کند.
به این ترتیب آن تمام الموضوع است که از ابتدا مصلحت ملزمه داشته است .
📌در این مقام سخن در این است که اگر از ابتدا نبی بداند که این حکم موقت است و به شکل موقت ابلاغ حکم کند، مانعی ندارد و ابهامی هم در کار نیست.
اما وقتی که حکم بدون قید زمانی بیان می شود و پس از مدتی نسخ میشود مسأله بداء مطرح میشود.
⁉️حال سؤالی مطرح است که نفس نبوی تا عالم به مرتبه مصالح و مفاسد نشود که به حکم شرعی نائل نمی شود. پس بداء در علم نبی به چه معناست آیا با وجود علم غیب نبی باز هم حجابی وجود داشته است؟
آخوند خراسانی از این معما بواسطه حقیقت وحی والهام به نفس نبوی و ولوی رمز گشایی می کنند.
به این بیان که گاهی نفس شریف نبوی با لوح محو و اثبات ارتباط برقرار می کند که طبعا جای تغییر هم وجود دارد و گاهی نفس شریف نبوی با لوح محفوظ متصل می شود که جای هیچ گونه تغییر باقی نمی ماند.
این معنا زمینه ساز تفکیک احکام شرعی به قضیه حقیقیه و خارجیه است.
💠بنابراین آخوند هم با درجات نفس نبوی و ولوی کار می کند، هم با مراتب لوح محو و اثبات و لوح محفوظ که به نوعی تعمیق مرحله مصالح و مفاسد احکام است و در عین حال حقیقت وحی و الهام هم در کلام آخوند بعنوان سومین ضلع این مثلث قابل ارزیابی است.
🖊در مقام جمع بندی رهیافت ما از کلام آخوند چهار کلید واژه مطرح است :
۱. مراتب نفس انسان کامل(نبی و ولی)
۲. مراتب حکم
۳. حقیقت وحی والهام
۴. جنس خطاب وحیانی
📌ضرب این معانی چهار گانه در صوت ذیل به زینت کلام آراسته شده است.
#فقه_الخمینی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🌱ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مبارک باد.🌱
🖊استاد آیت الله فرحانی:
🔸عزیزان بزرگوار خدا خیلی دوستمان داشته است که مهمان فاطمه معصومه سلام الله علیها کرده است .یک ارزیابی بکنیم خودمان را. در این ضیافت نورانی کریمه اهل بیت و در کنار قبر این همه عالم ، چه گیرمان آمده است ؟
🌹من هم از زبان شما بگویم آقاجان ! امام زمان ! به خدا قسم اگر شب و روز کار کنیم ، اگر شب و روز زحمت بکشیم ، اینقدری که شما به ما لطف کردید نمیتوانیم جبران کنیم ! ما کجا این سفره و این کرامت و این معنویت و ... کجا؟
🔹️ما در زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها داریم یافاطمة اشفعی لی فی الجنة ؛ شفاعت یکبار انسان را میبرد به بهشت ، و یکبار در بهشت آدمی را جابجا میکند ؛
🌸حضرت بی بی ما ، هم بهشت میبرد هم درجه میدهد.
#میلاد_حضرت_معصومه سلام الله علیها
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
🍂 نقل خاطره ای از آیت الله مصباح یزدی
از ارادت خاص آیت الله #بهجت به حضرت #فاطمه_معصومه(سلام الله علیها)
#آیت_الله_مصباح
#درس_اخلاق
@albayann
🔰#امام_خامنهای:
🔹 «روزهای یکشنبهی ماه ذیقعده ایّام توبه و انابه است و عملی دارد که مرحوم عارف بزرگوار حاج میرزا جواد آقای ملکی در المراقبات نقل میکند از رسول مکرّم اسلام که خطاب به اصحاب خود فرمود:
⁉️کدامِ از شماها مایلید توبه کنید؟ همه گفتند ما میخواهیم توبه کنیم -ظاهراً ماه ذیقعده بوده است- طبق این نقل و این روایت حضرت فرمودند که در روزهای یکشنبهی این ماه این نماز را -یک نمازی با یک خصوصیّتی در مراقبات ایشان ذکر میکنند- انجام بدهید.
🔸غرض، ایّام در ماه ذیقعده که اوّل ماههای حرام است در این سه ماه متوالی، ایّام و لیالی مبارک و متبرّکی است، پر از برکات است؛ باید از اینها استفاده کرد.»
📆 ۱۳۹۴/۶/۱۸
#نماز_یکشنبه_ذیالقعده
@albayann
#برشی_از_کتاب
🖊مسئولیت سنگین ما در تبیین
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی :
📌بنده در تشرفاتی که به مسجدالنبی و مسجدالحرام داشتم، با برخی برادران اهلسنت گفتوگو کردم. متأسفانه این برادران، معرفت صحیحی دربارۀ جریان امامت در قرآن کریم ندارند. همواره افراد مختلفی از افریقا، اندونزی، امریکا و کشورهای مختلف به سرزمین وحی مشرّف میشوند؛ اما معرفت به اهلبیت(عم) در بین آنها وجود ندارد. بسیاری از اهلسنت تحت تأثیر تبلیغات مختلف وهابیت و جریانات گوناگون قرار گرفتهاند؛ لذا مشاهده میشود که به صورت منظم کار میکنند و نماز میخوانند، اما کار آنها بیروح و بیمعرفت است؛ یعنی مثل یک ساعت میایستند و حمد و سوره را میخوانند، ولی حتی یک قطره اشک در چشمان آنها جمع نمیشود.
🔹لذا متأسفانه محبت، عاطفه، احساس و معرفت در بین برخی از آنها ابداً وجود ندارد. بر این اساس، برخی از فرازهای دعای عرفه در چنین مواضعی فهمیده میشود که چرا امام حسین(ع) میفرماید: خدایا! از تو ممنونم که مرا در جایی به دنیا آوردی که شیعه شدم.
🔸یک روز بعد از نماز صبح، یکی از اساتید دانشگاه مصر به دیدنم آمد. اساساً مصریها با سعودیها و وهابیها تفاوت بسیاری دارند. متأسفانه در کشورهایی که جریان وهابیت رخنه کرده است ـ مانند پاکستان و عربستان و بعضی کشورهای حاشیۀ خلیج فارس ـ برخی از اهلسنت در برابر امامت و ولایت، رویۀ سختتری دارند و موضع آنها به عناد و دشمنی نزدیک است. این استاد دانشگاه گمان میکرد ما شیعیان، علیپرست هستیم.
⁉️از او پرسیدم: شما دربارۀ مسئله امامت در قرآن چه نظری دارید؟ گفت: مگر در قرآن مسئله امامت نیز مطرح شده است؟! گفتم: من دربارۀ علی(ع) و سایر اهلبیت(عم) صحبت نمیکنم؛ بحث من پیرامون اصلِ کلیِ امامت در قرآن است. به عقیدۀ شما امامت در قرآن چه منصبی است؟ و در ادامه از او پرسیدم: شما این آیۀ قرآن را چگونه معنا میکنید: «وَ إِذِ ابْتَلی إِبراهیمَ رَبُّه بِکلماتٍ فَأتَمَّهُنَّ قالَ إِنّی جاعِلُک لِلنّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرّیتی قالَ لاینالُ عَهدی الظّالِمینَ»؟ امامت برای حضرت ابراهیم(ع) چه مقامی است؟ گفتم: ابراهیم(ع) وقتی با نمرود وارد نزاع شد، جوانی بود که در همان زمان نیز، مقام نبوت را دارا بود؛ و بعد از آنکه در مورد اسماعیل مورد آزمایش قرار گرفت و بعد از آنکه کعبه را آباد کرد و با صبر مورد آزمایش و بلا قرار گرفت، به مقام امامت منصوب گشت. هنگامی که من این آیات را برای ایشان خواندم، از حالت ایشان فهمیدم که تا چه اندازه از لحاظ معرفتی فقیر و ضعیفند؛ در واقع این جماعت ابداً معرفت صحیحی از قرآن ندارند و مسئولیت ما در تبیین امامت در قرآن بسیار سنگین است. در ادامه به این استاد دانشگاه گفتم: نتیجه میگیریم که مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است.
🔰این استاد دانشگاه مصری بسیار متعجب شد؛ تا جایی که از شدت شوق، از بنده خواست این مطالب را برای او بنویسم. لذا جمعبندی مطلب برای ایشان چنین شد که: ما در قرآن دو منصب داریم؛ نبوت و امامت. پس از آن، بحث را پیرامون عصمتِ نبی پی گرفتم و ایشان نیز تأیید کرد که نبی معصوم است. در ادامه گفتم: امامت از نبوت، اعظم و اشرف است؛ در نتیجه قطعاً امام نیز باید معصوم باشد. حال در چنین شرایطی خلیفۀ اول و دوم و سوم چه نسبتی با مقام امامت دارند؟! بر فرض که آدمهای خوبی بودند، لکن این افراد قطعاً در دورهای از زندگیشان بتپرست بودند. و در ادامۀ بحث، برخی آیات را مورد بررسی قرار دادیم.
🖇هدف بنده از ارائه این بحث این بود که این شخص را به این نتیجه برسانم که بحث بین شیعه و سنی اصلاً بر سر حسن و حسین و علی و عمر و ابوبکر نیست؛ بلکه اصل بحث بر سر تصویر مقام انسان و مقام امامت است. در نهایت نیز این شخص را به این نتیجه رساندیم که ختم نبوت ممکن است، لکن ختم امامت محال است؛ و لذا جهان تا قیامت به امام نیازمند است.
متأسفانه این افراد، ابتدا جایگاه پیامبر(ص) و سپس جایگاه امامت را خراب کردند؛ به عبارت دیگر، این افراد با مبانی خود، شأن پیامبر(ص) را نیز حفظ نکردهاند. کتاب آیات شیطانی، در حقیقت عنوانی است برای عقاید برادران اهلسنت! نویسندۀ این کتاب، این مطالب را از منابع رواییِ این اشخاص نوشته است، که انشاءالله در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.
📚ولایت در قرآن
#انتشارات_البیان
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
✏️ تکراری بودن برخی مباحث در دروس حوزه، ریشه ها و آسیب ها
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی:
🔹یک آسیبی در بحث های آموزشی حوزه وجود دارد و آن این است که #تکرار در بحث های آموزشی ما زیاد است.
📌من از بحث خودمان مثال می زنم. ما الان میخواهیم صیغه نهی را شروع کنیم، (صیغه امر هم همینطور است). متاسفانه تقریبا سی چهل درصد مباحث در صیغه نهی را حتی بحث های مقطع خارج آن را در کتب سطح خوانده ایم. اما مجبوریم که در درس خارج، تکرار کنیم.
استاد بزرگوارمان، حضرت آیت الله فاضل (ره) در درس خارجشان (که یک دوره کامل آن هزار و چهار صد - پانصد جلسه است) می فرمودند که "من در بیش از نصف این جلسات مجبورم کفایه را تکرار کنم". نصف این جلسات یعنی هفتصد، هشتصد جلسه تکراری. هفتصد، هشتصد جلسه تکرار برای حوزه ای که در سال تقریبا صد جلسه درسی دارد، معادل هشت سال تحصیلی است. پس تکرار یکی از مشکلات است.
⁉️چرا در برنامه آموزشی ما تکرار به وجود می آید؟
✅ریشه مساله تکرار این است که مثلا وقتی میخواهیم کفایه بخوانیم، اصول بخوانیم، سهم فلسفه را در اصول جدا نمی کنیم. وقتی جدا نمی کنیم، متوجه نمی شویم که این بحث اصولی ما متوقف بر این چهار تا مساله فلسفی است. ما اگر در جای خودش مثلا چهل تا مساله ای را که بحث های اصولی متوقف بر آنهاست، خوب یاد بگیریم کلی از تکرار ها حذف می شود.
🖇مثلا در مبحث نواهی، برای بحث از «لاتفعل» باید زجر حقیقی و زجر اعتباری را بدانیم.
در امر، بعث حقیقی و اعتباری را بدانیم. نسبت بعث را با اراده باید بدانیم. نسبت زجر را با اراده باید بدانیم. این چند مبحث، خودش اصولی نیست.
اگر من در فلسفه این بعث حقیقی و بعث اعتباری را خوب یاد بگیرم. و زجر حقیقی و اعتباری را خوب یاد بگیریم و موجود را به حقیقی و اعتباری تقسیم کنیم و احکام موجود حقیقی را از احکام موجود اعتباری تفکیک کنیم، بعد که وارد بحث اصول میشوم، دیگر نیاز نیست که آن مباحث را تکرار کنیم.
🖇یا مثلا من الان بخواهم «لاتفعل» بگویم. «لاتفعل» مربوط به بحث معنای حرفی است.
⁉️فرق معنای حرفی و معنای اسمی چیست؟ اگر در جای خودش من این مطلب را خوب یاد گرفتم که هیئات در مقابل مواد تکلیفشان چیست؟ دیگر لازم نیست وقتی به «افعل» می رسم، این مباحث را تکرار کنم. در مفاهیم هم بحث معنای حرفی، ثمره دارد. در آنجا بحث می شود که آیا می توان معنای حرفی را تقیید زد یا نه؟ قید به ماده می خورد یا به هیئت می خورد؟ هیئت قابل تقییداست یا قابل تقیید نیست؟
🔸اصل مساله این است که باید بتوانیم حیث فلسفی این مطالب را تبیین کنیم. مثال دیگری از مبحث مفاهیم عرض کنم.
همه بحث بر سر این مطلب است که آیا قید علت انحصاری است یا نه؟ تمام نکته آخوند در کفایه بر سر یک جمله است که آیا سنخ علت انحصاری با سنخ علت غیرانحصاری تفاوت دارد یا نه؟
🔰در علیت تاثیری ندارد که علت منحصره باشد یا نباشد، و چون یک سنخ بیشتر نیست، اطلاق گیری امکان ندارد. لذا از همین جا آخوند مفاهیم را خراب کرده است. الان تمام مساله این است که شما بتوانید علیت را تصویر کنید. فرق علت انحصاری و علت غیر انحصاری را ببینید.
📌عناصری در استنباط حکم خدا وجود دارد که به این عناصر، عناصر مشترکه گفته می شود که همان علم اصول است. دلیل حجیم شدن این علم اصول این است که سهم آن قواعد فلسفی موثر در علم اصول را در جای خودش رسیدگی نمی کنیم.
🔺اگر کسی این قواعد فلسفی موثر در علم اصول را در جای خودش یاد گرفت و بر آنها مسلط شد، وقتی وارد علم اصول می شود، دیگر لازم نیست که آنها را تکرار کند. تکرار کردنی که هم خودش مضر است و هم طلبه متوجه نمیشود به کجا رسید، چون اختیار مبنا نکرده است.
📆 درس خارج ۹۸/۶/۲۴
#در_مسیر_اجتهاد
#روش_تحصیل
#اصول_فقه
#تورم_علم_اصول
@albayann