#عکس_نوشته
💠اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِرَحْمَتِکَ کُلِّهَا
🔰از پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) روایت شده که «خدای تعالی را صد رحمت هست که یکی از آن رحمت ها را بر زمین نازل کرد و آن را در میان خلقش پخش کرد، هر چه عاطفه و رحم در میان خلق هست به واسطه آن یک رحمت است؛و نود و نه رحمت را به تاخیر انداخت تا روز رستاخیز به واسطه آن رحمت ها بندگان خودش را مورد رحمت قرار دهد.»
📚 شرح دعای سحر امام خمینی(ره) صفحه ۸۰
#امام_خمینی
@albayann
💠مشهور است که ادراکات انسان، به دو قِسم حقیقی و اعتباری تقسیم میشوند.
براساس این تقسیم ، علوم را نیز به دو قِسم حقیقی مانند منطق، فلسفه و ریاضیّات و اعتباری مانند ادبیّات، فقه و اصول فقه تقسیم نموده اند.
لکن عدم دقت و عنایت به تفکیک مقام حقیقت از اعتبار، موجب خلط و نتایج ناصوابی در علوم اعتباری مانند فقه و اصول شده است که این امر بویژه در آثار اعاظم مکتب نجف مشهود است.
🔹 فلذا از آنجا که هر کدام از حقیقت و اعتبار، دارای اقتضائات و قوانین مخصوص به خود میباشند، به گونهای که عدم دقّت در آنها موجب خطا و نتایج اشتباهی میشود، ضرورت دارد که با در نظر گرفتن این قوانین، از تسری احکام امور حقیقی به امور اعتباری جلوگیری شود.
🔸در بیان استاد آیت الله فرحانی ، آنچه در این مسیر پر گردنه رهگشاست، کاوش و عنایت به دستاوردهای حضرت امام (ره) و علاّمه طباطبائی (ره) در این عرصه است.
👈🏻بر همین اساس زین پس مجموعه مطالبی تحت عنوان «#منطق_اعتباریات» را که برگرفته از دروس خارج استاد است؛ ارائه خواهیم داد.
@albayann
البیان
🔊 #بشنوید 💠 در اعتباریات علیت منتفی است. 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann
💠در اعتباریات علیت منتفی است
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی
🔹حضرت امام در مبانی فقهی خود دقت نظری دارند که این مبنا را ابتدا در اصول فقه خود تبیین کرده اند و آن نفی علیت در وعاء اعتبار است.
ما مثلا وقتی در بیع از ملک یا تملیک سخن می گوییم، با یک واقعیت خارجی از جنس جوهر و عرض خارجی طرف نیستیم. بلکه با یک امر اعتباری طرف هستیم.مثلا ملکیت من از برای این لباس، اعتباری است.
منتهی به غیر این ملک و تملیک اعتباری، اینجا یک امر دیگری وجود دارد و آن اعتبار کردن عقلاست. اعتبار کردن یک کار تکوینی است که ریشه در اغراض و افعال عقلا دارد.
🔸پس ما دو مسئله داریم: 1) ملک یا تملیکِ اعتباری 2) «فعلِ تکوینیِ» اعتبار کردن
📌وقتی شما به این دو مطلب خوب توجه کنید آن موقع می بینید که اصلاً نمی توانید بگویید لفظ «ملکتُ» سبب و موجد ملک است. «ملکتُ» به تنهایی یا «ملکتُ» به اضافه «قبلتُ» نمی تواند چنین سببیتی داشته باشد. یا مثلا «بعتُ» به تنهایی و یا «بعتُ» به اضافه «اشتریتُ» نمی تواند چنین سببیتی داشته باشد.
چرا؟
چون امر اعتباری سبب ندارد. اینگونه نیست که من یک تأثیر و تأثری داشته باشم تا آن امر اعتباری بخواهد معلول امر دیگری قرار بگیرد. این تحلیل غلط است. نه تملیک، نه ملک، هیچ کدام یک واقعیت خارجی از جنس جوهر و عرض نیستند تا بگوییم معلول «ملکتُ» هستند یا معلول «ملکتُ و قبلتُ» هستند.
🖇علاوه بر این ، این الفاظ و معانی سبب آن فعل تکوینی اعتبار کردن هم نیستند. اگر کسی بخواهد بگوید این الفاظ، «این ملکتُ و قبلتُ» سبب برای اعتبار کردن که فعلِ تکوینی عقلاست، می باشند؛ این سخن هم صحیح نیست. چون آن فعل تکوینی مناشئ خاص خودش را دارد؛ تصور می خواهد تصدیق می خواهد. مراحل تکوین خودش را دارد و ربطی به «ملکتُ و قبلتُ و بعتُ و اشتریتُ» ندارد.
در امور اعتباری سببیتی در کار نیست؛ تأثیرِ تکوینی و مطالب اینچنینی در امر اعتباری و در اعتبار کردن منتفی است.
👈🏻حال که سببیت و تأثیر و تأثر تکوینی غلط است ، در اعتباریات چه چیزی مطرح است؟ « موضوع بودن». اینکه ما بگوییم این الفاظ و معانی موضوعی هستند که در فضای این موضوع آن امر اعتباری حدوثاً و بقاءً توسط عقلاء اعتبار می شود؛ یعنی این الفاظ و معانی می شوند موضوع یک اعتبار. تمام الموضوع یا جزء الموضوعی که عقلاء در این فضا اعتبار می کنند.
مثلا اگر گفتیم بیع، فعل فاعل واحد است. ایجاب، تمام الموضوع می شود. اگر گفتیم بیع، فعل فاعلین است ایجاب به اضافه قبول، تمام الموضوع برای آن معتبر می شود.
#منطق_اعتباریات
#فقه_الخمینی
@albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی
🔹آخرت تجسم اعمال ما در این دنیاست لذا سعی کنید زیاد نماز جعفر طیار بخوانید.
🔸 پیغمبر(ص) فرمود خداوند به جعفر دو بال داد تا پرواز کند.
انسان با نماز جعفر طیار نیز اوج می گیرد و پرواز می کند. استمرار در این عمل در آخرت به انسان بال میدهد.
#رمضان_الکریم
#نماز_جعفر_طیار
@albayann
⁉️بهترین عمل در ماه مبارک رمضان چیست؟
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی
🔹انواع عبادات و تلاش های معنوی در این ماه ترسیم شده است که همه سر سفره ضیافت الهی تعریف میشود ؛
اما به نظر میرسد از مجموع ادعیه و اعمالی که در این ماه مطرح است بهترین عمل این ماه این است که من در این ماه انتخاب شوم.
📌چه کسی باید انتخاب کند ؟
میزبان این ضیافت، که وجود مقدس امام عصر ارواحنا فداه است .
🔸در این ادعیه زیاد داریم که « أَسئلُک أن تَجْعَلَنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِکَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِی غَیْرِی »
خدایا نکند جای من را دیگری بگیرد . (روایت محمد بن عطیه از امام صادق علیه السلام در کافی)
یا دارد که اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِي مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلا ؛ خدایا راه ارتباطی برای من با رسولت ، با فرستاده ات ، قرار بده . (روایت ابوبصیر از امام صادق علیه السلام در کافی)
💠ماه مبارک رمضان چنین ماهیست. که مهمترین عبادت و عمل در آن ارتباط با ولایت است . اگر در این ماه توانستم این ارتباط را با ولیعصر برقرار کنم ، این سبیل مع الرسول را بدست بیاورم مسئله ام حل میشود .
#امام_زمان
#ماه_مبارك_رمضان
@albayann
چگونگی شخصیت شهید مطهری .mp3
2.59M
البیان
#بشنوید 🔰به مناسبت سالروز شهادت آیت الله مطهری (ره) 💠چگونگی شکل گیری شخصیت شهیدمطهری(ره) 1.نقش ا
💠چگونگی شکل گیری شخصیت شهید مطهری(ره)
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی :
🔹اگر کسی می خواهد شخصیتی مانند شهید مطهری شود ، اگر کسی میخواهد شخصیتی مانند رهبر فرزانه ی انقلاب شود
تمام این موارد نیاز به یک نگاه دارد و این نگاه باید توسط استاد او تأمین شود .
لذا به دوستان خود عرض کردم که اگر با استادی نمی توانید این رابطه را برقرار کنید حواستان باشد که وقتتان خیلی تلف نشود .
این ادعای ما بر اساس مطلبی است که خود مرحوم شهید مطهری (ره) در تحولات روحی خود ذکر کرده است.
🔸این مطلبی که عرض میکنم به عنوان یک شاخص است. یعنی اگر بنده این شاخص را در خودم احساس کردم مشکلی از این جهت وجود ندارد ولی اگر این شاخص را در خودم احساس نکردم جدا باید تجدید نظر کنم .
ببینید؛ چیزی را که میخواهم شما از مرحوم شهید مطهری بدانید مطلبی است که بدون آن، به هیچ وجه نمی توانید به شخصیت شهید مطهری پی ببرید.
🔺 ایشان در مقدمه ی « کتاب علل گرایش به مادی گری » چنین بیان می کنند :
« من تا آنجا که از تحولات روحی خود به یاد دارم ، از سن سیزده سالگی دغدغه و حساسیت عجیبی نسبت به مساله ی خدا پیدا کردم .
یکی پس از دیگری بر اندیشه ام هجوم می آورد . در سال های اول مهاجرت به قم که هنوز از مقدمات عربی فارغ نشده بودم ، چنان در این اندیشه ها غرق بودم که شدیداً میل به تنهایی در من پدید آمد .
وجود هم حجره را تحمل نمی کردم ؛ حجره ی فوقانی عالی را به نیم حجره ای دَخمِه مانند تبدیل کرده بودم که با اندیشه های خودم به سر ببرم .
نمی خواستم در ساعات فراغت از درس و مباحثه به موضوع دیگری بیاندیشم و در واقع اندیشه در هر موضوع دیگری را پیش از اینکه مشکلاتم در این زمینه حل گردد ، بیهوده و اتلاف وقت می شمردم .
♻️مقدمات عربی یا فقهی و اصولی و منطقی را از آن جهت می آموختم که تدریجاً آماده ی بررسی اندیشه ی فیلسوفان بزرگ در این مسأله شوم .
به یاد دارم که از همان آغاز طلبگی در مشهد مقدس که مقدمات عربی را می خواندم ، فیلسوفان و عارافان و متکلمان را هر چند با اندیشه هایشان آشنا نبودم از سایر علما و دانشمندان مخترعان و مکتشفان در نظرم عظیم تر و فخیم تر جلوه می نمودند . تنها به این دلیل که آنها را قهرمانان این صحنه می دانستم . دقیقاً به یاد دارم در آن سنین که میان سیزده تا پانزده سالگی بود ، درمیان آن علماء کسی که خیلی علاقه مند بودم تا در مجلس ایشان تلّمُس کنم ، « مرحوم میرزا مهدی شهیدی رضوی » مدرس فلسفه ی الهی بود پس از مهاجرت دوم گمشده ی خود را در شخصیت دیگری یافتم که همواره مرحوم میرزا مهدی شهیدی را بعلاوه برخی مزایای دیگر در این شخصیت می دیدم . فکر می کردم که روح تشنه ام از سرچشمه ی زلال این شخصیت سیراب خواهد شد .
🌱اگرچه در آغاز مهاجرت به قم هنوز از مقدمات فارغ نشده بودم و شایستگی ورود در معقولات را نداشتم ، اما درس اخلاقی که به وسیله ی شخصیت محبوبم در هر پنجشنبه و جمعه گفته می شد در حقیقت درس معارف و سیر و سلوک بود ، نه اخلاق به مفهوم خشک علمی . بدون هیچ اغراق و مبالغه ای این درس مرا آنچنان به وَجد می آورد که تا دوشنبه و سه شنبه ی هفته ی بعد خودم را شدیداً تحت تاثیر آن می دیدم .
🔆بخش مهمی از شخصیت فکری و روحی من در آن درس و سپس در درس های دیگر که طی دوازده سال از آن استاد الهی فرا گرفتم انعقاد یافت . همواره خود را مدیون او دانسته و می دانم و به راستی که او روح قدسی الهی بود»
💠این ها شهید مطهری را شهید مطهری کرد . نمی شود انسان فضیلت و عبادت شب را درک نکند و شخصیتی مانند شهید مطهری شود .
امکان ندارد کسی از روزه ی ماه شعبان ، از سحر ماه رمضان استفاده نکند و شهید مطهری شود .
👈🏻شهید مطهری که در محضر حضرت امام فقط درس نخواند بلکه سیر و سلوکش را هم نزد ایشان جلو برد.
البته سیر و سلوک ایشان هم مانند آقایانی که ادعای این ها را دارند نبود،این نکات را باید به عنوان شاخص قرار داد .
🔆این نکات را هم شاگردان امام از خود حضرت امام (ره) آموخته اند.
بنده چون خیلی به مقام معظم رهبری ( دام ظله ) ارادت داشتم ، فرمایشات ایشان را از زمان ریاست جمهوری ایشان، آرشیو می کردیم .
آن زمان آرشیوی از سخنان مقام معظم رهبری درست کرده بودم . ایشان چند فرمایش راجع به شهید مطهری دارند که این فرمایشات خیلی برای بنده عجیب بود.
#شهید_مطهری
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مطهری شناسی
🔰شهید مطهری در میان فلاسفه معروف اسلامی، تنها فردی است كه دیدگاه فلسفی او به مسائل اجتماعی و سیاسی و حتی مسائل زندگی تسری مییابد و باید این ویژگی منحصر به فرد استاد مطهری به طور صحیح معرفی شود.
📝مقام معظم رهبری
1385/02/11
#شهید_مطهری
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
💠نگاه آیت الله مطهری(ره) به استادش حضرت امام(ره)
🔰بغض شهید در هنگام نام بردن از امام خمینی(ره)
#شهید_مطهری
#امام_خمینی
@albayann
وبینار مشارکت حداکثری در انتخابات جلسه دوم.mp3
8.72M
🔊 #بشنوید
💠وبینار مشارکت حداکثری در انتخابات1400
جلسه دوم
🔰سخنران: استاد #آیت_الله_فرحانی
#انتخابات
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
🔹 کلام خداوند به حضرت موسی در باب دعوت الی الحق
⁉️ چه نعمتی بالاتر از اینکه امیرالمومنین(ع) واسطه شب قدر ما شده است؟
🔸 حالات امیرالمومنین(ع) در ماه مبارک رمضان
#شب_قدر
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
وبینار مشارکت حداکثری در انتخابات جلسه سوم.mp3
10.22M
🔊 #بشنوید
💠وبینار مشارکت حداکثری در انتخابات1400
جلسه سوم
🔰سخنران: استاد #آیت_الله_فرحانی
#انتخابات
@albayann
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی :
🔹از آیات و روایات اینگونه به دست می آید که انسان وقتی گناه می کند در همین دنیا در آتش است.
📌گناه برای انسان آتش و جهنم است، لذا اینکه می گوییم "الغوث الغوث خلصنا من النار" در واقع از خدا می خواهیم ما را از گناه نجات بدهد.
📌یعنی به خداوند می گوییم بارالها ما وقتی گناه می کنیم در جهنم و در آتش هستیم، در همین دنیا و در همین زمان ما را نجات بده .
#شب_قدر
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اَللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا اَلْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ وَ بِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلاَ أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ
🔸بک یا الله ...
#شب_قدر
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
06-فقه حکومتی(2).mp3
1.71M
البیان
🔊#بشنوید ⁉️1-نقش شهید مطهری در فقه الخمینی 💠2-دلیل به وجود امدن مسلک اشعری گری و اخباری گری 🔰
💠 فعالیت شهید مطهری در زمینه فقه الخمینی
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی :
🔹شهید مطهری(ره) در زمینه فقه الخمینی چند فعالیت مهم را انجام داده است که می شود یک نگاه مجمل به آنها داشت.
🔸1-ایشان نشان می دهند در زمینه اندیشه، یک ارتباطی بین اسلام و غرب وجود داشته است و باعث به وجود امدن دو مسلک در بین مسلکین گردیده است و به تبیین این مطلب می پردازند (مسلک اشعری گری در اهل تسنن، اخباری گری در شیعه).
دوره اول ارتباط اندیشه غرب و اسلام که باعث به وجود امدن اشعری گری شده است را، ایشان با شواهدی تبیین می نمایند و تاثیر و تاثرها را واکاوی می نمایند و در مورد دوره دوم که باعث به وجود امدن اخباری گری گردیده است کلامی را از زبان ایت الله بروجردی(ره) نقل می نمایند.
📌به نظر می رسد دلیل اصلی که باعث به وجود امدن این مسلکها شده است این باشد که آن عده از دانشمندان اسلامی که در زمینه فقه اکبر دچار مشکل بوده اند و برایشان حل نشده بوده است در مواجه با غرب متاثر از آنها گردیده اند اما کسانی که دارای مبانی فقه اکبر(فلسفه) قوی بوده اند به سمت عدلیه و توحید رفته اند و باعث شده است که راه عقل در فهم کتاب و سنت باز گردد.
♻️2-مطلب دیگری را که می شود گفت شهید مطهری(ره) در این فضا تبیین کرده است این است که در فقه مصادیقی را نشان داده است که جهان بینی فقیه در فتوای فقهی او اثر گذار است ایشان می فرمایند((فقيه و مجتهد كارش استنباط و استخراج احكام است، اما اطلاع و احاطه او به موضوعات و به اصطلاح طرز جهانبينى اش در فتواهايش زياد تأثير دارد.
فقيه بايد احاطه كامل به موضوعاتى كه براى آن موضوعات فتوا صادر مى كند داشته باشد.
اگر فقيهى را فرض كنيم كه هميشه در گوشه خانه و يا مدرسه بوده و او را با فقيهى مقايسه كنيم كه وارد جريانات زندگى است، اين هر دو نفر به ادلّه شرعيه و مدارك احكام مراجعه مى كنند، اما هركدام يك جور و يك نحو بخصوص استنباط مى كند))
📌 و همچنین فتاوای فقهی که درک ضرورت موضوع باعث شده است فقیه معتقد بشود که شارع در اینجا سکوت نکرده ایشان این گونه می فرمایند ((ما همين الآن در فقه خودمان مواردى داريم كه فقهاى ما به طور جزم به لزوم و وجوب چيزى فتوا داده اند فقط به دليل درك ضرورت و اهميت موضوع، يعنى با اينكه دليل نقلى از آيه و حديث به طور صريح و كافى نداريم، و همچنين اجماع معتبرى در كار نيست، فقها از اصل چهارم استنباط يعنى دليل مستقل عقلى استفاده كرده اند.
فقها در اين گونه موارد از نظر اهميت موضوع و از نظر آشنايى به روح اسلام كه موضوعات مهم را بلاتكليف نمى گذارد جزم مى كنند كه حكم الهى در اين مورد بايد چنين باشد. مثل آنچه در مسئله ولايت حاكم و متفرّعات آن فتوا دادهاند. حالا اگر به اهميت موضوع پى نبرده بودند آن فتوا پيدا نشده بود. تا اين حد كه به اهميت موضوع پى برده اند فتوا هم داده اند. موارد ديگر نظير اين مورد مىتوان پيدا كرد كه علت فتوا ندادن توجه نداشتن به لزوم و اهميت موضوع است)).
💠3-شهید بزرگوار در زمینه امتداد حکمت هم مطالبی را ارائه کردند که می شود بحث ایشان در مبانی اولیه حقوق در اسلام را به عنوان نمونه ذکر کرد که در جای خودش به ان خواهیم پرداخت.
📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی
#فقه_الخمینی
#شهید_مطهری
#مبانی_فقه_حکومتی
@albayann