سواد رسانهای در قرآن: یه راهنمایی ساده
✍ سید علیرضا آلداود
قرآن کریم، کتاب آسمانی ما، پر از درسها و نکات کاربردی برای زندگیه. یکی از این موضوعات مهم، سواد رسانهای هست.
👌 قرآن کریم در حوزه سواد رسانهای میفرماید:
🔻 قبل از اینکه یه خبر رو باور کنی، تحقیق کن! (سوره حجرات، آیه 6)
🔻 دنبال هر چیزی که میشنوی نرو! اول ببین درسته یا نه! (سوره نساء، آیه 83)
🔻 فکر خودت رو به کار بگیر و کورکورانه هر چیزی رو قبول نکن! (سوره آل عمران، آیه 110)
🔻 به جای اینکه فقط دنبال اخبار و اطلاعات باشی، دنبال بصیرت و درک عمیق باش! (سوره محمد، آیه 24)
🔻 به جای اینکه فقط یه شنونده یا بیننده ساده باشی، یه انسان فعال باش و در برابر اخبار و اطلاعات نادرست، موضع بگیر! (سوره آل عمران، آیه 110)
🔴 چطور تو دنیای امروز "مهارت رسانهای مون" رو قویتر کنیم؟
🔻 قبل از اینکه یه خبر رو به اشتراک بذاری، یه لحظه صبر کن و ببین درسته یا نه!
🔻 به چند تا منبع مختلف سر بزن و ببین چی میگن!
🔻 به خودت یاد بده که چطور اخبار جعلی رو از اخبار واقعی تشخیص بدی!
🔻 فکر خودت رو به کار بگیر و به حرف هر کسی که میگه "این درسته!" اعتماد نکن!
🔻 به جای اینکه فقط یه تماشاچی ساده باشی، یه انسان فعال باش و در برابر اخبار و اطلاعات نادرست، موضع بگیر!
👌 یادمون باشه که قرآن کریم یه راهنمای کامل و جامع برای زندگیه. با عمل به دستورات قرآن، میتونیم "مهارت رسانهای" قویتر داشته باشیم و در دنیای پر از اطلاعات امروز، گمراه نشیم و خدای نکرده بقیه را هم گمراه نکنیم.
💡 هوش سفید| سید علیرضا آلداود
🇮🇷 جنگ شناختی | سواد رسانهای 👇
@aledavood 👈 عضو شوید
11.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚧توی دنیای کریمیها و فرخنژادها
تو هادی چوپان باش...
♨️این جمله هادی مثل آتیشیه که سرتاسر وجود وطن فروشها و خیانتکارهای مزدبگیر صهیونیست ها رو میسوزونه:
🔥 «من میخوام آینده ای که توش وطن فروشی باشه، بسوزه و نباشه»
درود به شرفت
#سلبریتی_مزدور_صهیونیست
#هادی_چوپان
💡 هوش سفید| سید علیرضا آلداود
🇮🇷 جنگ شناختی | سواد رسانهای 👇
@aledavood 👈 عضو شوید
13.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘حقیقت کی پاپ #بی_تی_اس
▫️روزانه بیست هزار نوجوان ایرانی برای کیپاپها تولید محتوا میکند
▪️مستندی کوتاه درباره ی #موج_کرهای
💡 هوش سفید| سید علیرضا آلداود
🇮🇷 جنگ شناختی | سواد رسانهای 👇
@aledavood 👈 عضو شوید
17.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑سید علیرضا آل داود در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک:
🛑رژیم صهیونی با پخش شایعات در خصوص سردار قاآنی به دنبال اجرای یک شاه ماهی سرخ دودی در این عملیات شناختی بود.
🛑رژیم صهیونی با هدف تضعیف روحیه رزمندگان جبهه مقاومت این شایعات را دنبال میکرد.
💡 هوش سفید| سید علیرضا آلداود
🇮🇷 جنگ شناختی | سواد رسانهای 👇
@aledavood 👈 عضو شوید
باسلام
هر روز را با یاد شهدا آغاز کنیم
🌷 بسیجی شهید حسین سلمانی
🌷 تولد ۱۰ آذر ۱۳۴۶ بندر دَیر استان بوشهر
🌷 شهادت ۱۵ شهریور ۱۳۶۵ فاو
🌷 سن موقع شهادت ۱۹ سال
✍ بخشهایی از #وصیتنامه این شهید عزیز
✅ خداوندا تو شاهد باش که من با آگاهی تمام به این راه قدم نهادم و هیچ کس و به هیچ شرایطی مرا به اجبار به جبهه روانه نکرده ولی با خود گفتم اگر با ریختن خون من اسلام آبیاری می شود و قابلیت آن را دارم، پس ای گلوله های گرم، من شما را به طرف خود می کشانم
✅ از تمام برادران و خواهران می خواهم که راه شهیدان را ادامه دهید و همیشه در مقابل دشمنان اسلام ایستادگی کنید تا نابود شوند.
✅ از کفار و منافقین هیچ ترس به خود راه ندهید و بی امان بر آنان یورش برید که قطعاً پیروزی با ماست.
✅ به همه ی جوانان سفارش میکنم و استدعا دارم امام خمینی را که عصاره ی پیامبران و ائمه علیهم السلام است، را اطاعت کنید و قدر این نعمت را بدانید و همیشه با او باشید
🤲 هدیه به ارواح طیبه شهدا، امام شهدا و شهدایی که امروز سالگرد شهادتشان میباشد و این شهید عزیز فاتحه با صلوات
🤲 دعای این شهید عزیز بدرقه امروزتان ان شاء الله
🌹 اَللّهُمَّ ارْزُقْنی تَوْفیقَ الشَّهادَةِ فی سَبیلِک
💡 هوش سفید| سید علیرضا آلداود
🇮🇷 جنگ شناختی | سواد رسانهای 👇
@aledavood 👈 عضو شوید
🔴چگونه ادراک انسان ها در فضای مجازی هک می شود؟
✍ سید علیرضا آل داود
فضای مجازی، با وجود مزایای فراوان، محیطی مستعد برای نفوذ به ادراک و ذهن انسان است. هکرها و افراد سودجو از تکنیک های مختلفی برای دستکاری و کنترل ادراک کاربران استفاده می کنند. در اینجا به برخی از روش های رایج هک ادراک در فضای مجازی اشاره می کنیم:
1. انتشار اطلاعات نادرست و گمراه کننده (Misinformation & Disinformation):
• خبرهای جعلی (Fake News): انتشار اخبار دروغین و گمراه کننده برای ایجاد ترس، تنفر، یا باورهای غلط در کاربران.
• تبلیغات هدفمند (Targeted Advertising): استفاده از الگوریتم ها برای نمایش تبلیغات و محتوای خاص که با علایق و باورهای کاربران مطابقت دارد و در نهایت منجر به تقویت تعصبات و باورهای مورد هدف می شود.
• پروپاگاندا و جنگ اطلاعاتی (Propaganda & Information Warfare): انتشار اطلاعات نادرست یا تحریف شده برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی و ایجاد تفرقه.
2. دستکاری احساسات و عواطف (Emotional Manipulation):
• استفاده از محتوای احساسی (Emotional Content): انتشار تصاویر، ویدئوها، و نوشته هایی که احساسات قوی مانند ترس، خشم، یا شادی را برمی انگیزد. این محتوا می تواند کاربران را به اشتراک گذاری و انتشار آن بدون تفکر و بررسی تحریک کند.
• ایجاد حس تعلق و جامعه (Sense of Belonging): ایجاد گروه ها و جوامع مجازی که کاربران را به خود جذب می کند و در نهایت منجر به پذیرش باورها و نظرات گروه بدون تفکر انتقادی می شود.
• ایجاد حس فوری بودن و اضطرار (Urgency & Scarcity): ایجاد حس اضطرار و فوری بودن برای تشویق کاربران به انجام سریع اقدامات بدون تفکر و بررسی.
3. استفاده از تکنیک های روانشناسی اجتماعی (Social Psychology Techniques):
• تاثیرگذاری اجتماعی (Social Influence): استفاده از نظرات و رفتار دیگران برای تاثیرگذاری بر کاربران. مثلا نمایش تعداد لایک ها و کامنت ها برای تشویق کاربران به دنبال کردن روند غالب.
• تأیید اجتماعی (Social Validation): ایجاد حس اینکه بسیاری از افراد به یک باور یا نظر خاص اعتقاد دارند تا کاربران را به پذیرش آن ترغیب کند.
• اثر هاله (Halo Effect): استفاده از شخصیت های محبوب و قابل احترام برای ترویج باورها و نظرات خاص.
4. استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (AI & Machine Learning):
• ساخت ربات ها و حساب های جعلی (Bots & Fake Accounts): استفاده از ربات ها برای انتشار نظرات و محتوا به صورت خودکار و ایجاد حس محبوبیت و اجماع.
• تجزیه و تحلیل داده های کاربران (User Data Analysis): جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران و استفاده از آن برای هدفمند کردن تبلیغات و محتوا.
• پیش بینی رفتار کاربران (Predictive Modeling): استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین برای پیش بینی رفتار کاربران و دستکاری آنها.
🔴راهکارهای مقابله با هک ادراک:
• تفکر انتقادی (Critical Thinking): یادگیری تفکر انتقادی و بررسی دقیق اطلاعات قبل از پذیرش آنها.
• تنوع منابع اطلاعاتی (Diverse Information Sources): استفاده از منابع مختلف و متنوع برای دریافت اطلاعات و جلوگیری از وابستگی به یک منبع خاص.
• آگاهی از تکنیک های دستکاری (Awareness of Manipulation Techniques): آشنایی با روش های مختلف هک ادراک و تکنیک های دستکاری.
• ارتباط با افراد مختلف (Diverse Perspectives): ارتباط با افراد با دیدگاه های مختلف و بحث و تبادل نظر برای گسترش دیدگاه ها.
🛑هک ادراک در فضای مجازی یک تهدید جدی برای زیست اجتماعی افراد، جامعه، و سلامت روان افراد است. آگاهی از این تهدید و استفاده از راهکارهای مقابله با آن، برای حفظ سلامت فکری و اجتماعی خود و جامعه ضروری است.
❌کپی کردن مطالب بدون ذکر منبع شرعا مجاز نیست ❌
💡 هوش سفید| سید علیرضا آلداود
🇮🇷 جنگ شناختی | سواد رسانهای 👇
@aledavood 👈 عضو شوید
💢 واکنش دبیر ستاد امر به معروف به موضوع بررسی رفع فیلتر سکوهای صهیونیستی در شورای عالی فضای مجازی
✅ حجتالاسلام دکتر محمدحسین طاهری آکردی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در ویراستی نوشت:
🔹 خبر بررسی رفع #فیلتر سکوهای صهیونیستی در #شورای_عالی_فضای_مجازی آنهم در زمان جنگ جای تعجب دارد.
🔹در زمانی که سرداران و سربازان ما در میدان در حال پرپر شدن هستند، روی خوش نشاندادن به دشمن در فضای رسانهای چه معنایی دارد؟
💠 ستاد امر به معروف و نهی از منکر
💡 هوش سفید| سید علیرضا آلداود
🇮🇷 جنگ شناختی | سواد رسانهای 👇
@aledavood 👈 عضو شوید
13.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اشک رزمندگان در جبهه هنگام شنیدن پیام حضرت امام(ره) به آنان
🔸ویدئویی کمتر دیده شده از حضور علمای گیلان در جبهههای دفاع مقدس در ایام منتهی به آغاز عملیات والفجر ۴ و قرائت پیام امام خمینی (ره) به رزمندگان توسط مرحوم آیتالله احسانبخش.
dnws.ir/002vZr
💡 هوش سفید| سید علیرضا آلداود
🇮🇷 جنگ شناختی | سواد رسانهای 👇
@aledavood 👈 عضو شوید
🔴 ویراست سردار کارگر/ فرمانده قرارگاه راهیان نور دانشجویی شهید علمالهدی کشور منصوب شد
✅ طی حکمی از سوی رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور فرمانده قرارگاه راهیان نور دانشجویی شهید علمالهدی کشور منصوب شد.
🔗 پیوند ویراست
💡 هوش سفید| سید علیرضا آلداود
🇮🇷 جنگ شناختی | سواد رسانهای 👇
@aledavood 👈 عضو شوید
🔎فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن
💡برای اینکه از حضور روزانه ۴ تا ۶ ساعته نوجوانان و جوانان در فضای رسانه ای اعم از دیدن فیلم و سریال تا بازی های رایانه ای و چت کردن و حضور در شبکه های اجتماعی، ارزیابی دقیقی داشته باشیم و روش حل مساله و خط مشی گذاری درستی در سطح ۱.فرد و ۲.خانواده و ۳.جامعه، اتخاذ نمایبم، ده مورد از #ردپاهای_ذهنی_شناختی_رسانه در افراد را باهم مرور می کنیم.
۱.پایین آمدن سطح تمرکز و توجه ذهنی در اثر مصرف زیاد و متنوع رسانه و بنوعی #بیش_فعالی_ذهنی در برابر حوادث و رویدادها و مسائل زندگی است که بقولی کثرت دریافت اطلاعات رسانه ای، فقرتوجه و تمرکز بدنبال خواهد داشت.
۲.رو به افول نهادن قدرت تفکر و تحلیل و پردازش مسائل بدلیل انباشت بی رویه و بدون دروازبانی اطلاعات که همان عادت به #خام_خوری_اطلاعات می باشد که حاصلش نتیجه گیری های غلط با مقدمات هرجایی و همه جایی رسانه ای بدون دقت در منبع و فرهنگ و موقعیت خاص آن اطلاعات دریافتی است.
۳.خستگی و #فرسودگی_ذهنی و پایین آمدن تاب آوری مغز در برابر حوادث و رویدادهای روزمره که بنوعی ذهن عصبی و افسرده و عجول را منجر می شود که رفتارهای تکانشی خاصی هم بدنبال خواهد آورد.
۴.ساده سازی ذهن و پایین آمدن #ضریب_هوشی بدلیل مواجهه با رسانه بدون رژیم مصرف خاص که ندیدن ابعاد متعدد ماجرا در روش حل مساله یکی از نشانه های آن می باشد.
۵.شرطی شدن ذهن و عادت کردن به سرگرمی رسانه ای _اطلاعاتی و درنتیجه #ایستایی_رشد_و_بلوغ فکری و نداشتن ایده های کلان برای اتفاقات بزرگ زندگی همچون مساله انتخاب رشته و شریک زندگی و شغل و ...
۶.تنبلی ذهنی و #فقدان_خلاقیت و اعتیاد افراطی به محرک بیرونی جهت فعالیت و برنامه ریزی روزانه یا بلندمدت بدلیل عدم مدیریت مصرف رسانه ای
۷.تنزل ذوق معرفتی و درنتیجه افت شدید علمی_شناختی بدلیل خاصیت هیجان زای رسانه ای و فاصله گرفتن از کتاب و درس و #مطالعات_مکتوب
۸.آسیب دیدن هوش بصری بدلیل #انگاره_سازی_های_اجاره_ای و بدون مکث و تحلیل و همچنین انعکاس مستقیم تصاویر از طریق مانیتورها و سبقت گرفتن تخیلاتِ رسانه_ساخته بر تاملات_خودساخته در ذهن
۹.لاغرشدن #تفکرانتقادی و بنوعی ضعیف شدن ذهن انسان در برابر جهان هستی بدلیل عادی شدن مصرف بدون فیلتر رسانه ای و در نتیجه پیدایش اخلاق محافظه کار در زندگی
۱۰. #چالش_خودآگاهی و نداشتن فرصت یا حوصله یا دغدغه برای خلوت فکری و مراقبه و محاسبه شخصیتی بدلیل مصرف حجم بالای رسانه ای که استقلال ذهنی و شخصیتی انسان را نیز زیر سوال برده و به یک موجود وابسته و هراسان از تنهایی و معتاد به تایید و حضور دیگران تبدیل می کند.
🖌 علیرضامحمدلو پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی - عصر جدید رسانه
💡 هوش سفید| سید علیرضا آلداود
🇮🇷 جنگ شناختی | سواد رسانهای 👇
@aledavood 👈 عضو شوید