🔰 این عکس چقدر میارزد؟
سیاستگذاری از پایین به بالا در الفتا
پرده اول
#داوری بخش هنرستانها نزدیک بود.
به خانم #کاویان گفتم: «میخواهم در بخش هنرستانها شما هم در کنار من باشید.» قبول نکردند!
گفتند: «شیوه شما #سنتی است. آن را قبول ندارم.»
گفتم: «چطور باشد خوب است؟»
گفتند: «من یک کارگاه گفتگومحور برای #حلمسأله و کشیدن نقشه ذهنی راهحلها برگزار میکنم. تو هم یک گوشه بشین و افراد را زیر نظر بگیر. افرادی که به نظر خوب هستند را انتخاب کن. بعد از جلسه درباره خروجی عملی آنها هم صحبت میکنیم و به جمعبندی میرسیم.»
هرچند خانم کاویان، این سطح از انعطافپذیری را از من انتظار نداشتند، قبول کردم! قرارمان شد روز آخر نمایشگاه رویداد #الفتا ، ساعت 10 صبح.
➰➰➰➰➰➰➰➰➰➰➰➰➰
پرده دوم
صبح روز آخر، ساعت 10، وارد فضای اشتراکی نمایشگاه شدم. خیلی بیسروصدا رفتم گوشهای نشستم. تقریباً دور تا دور فضا را مدیران و هنرآموزان پر کرده بودند. چند نفری هم از آموزش ابتدایی که در حوزه #مهارت کار کرده بودند در جمع حضور داشتند.
خانم کاویان وارد شد. توضیحاتی دادند که در دو کارگاه قبل درباره مسائل مهارتآموزی چه گفتیم. و این جلسه میخواهیم بگوییم ایراد دقیقاً کجاست و چه باید کرد. برای این کار روی شیشههای سمت چپ نوشتند «هنرجو/یادگیرنده» و روی شیشههای سمت راست، «فرایند یادگیری». قرار شد من برای هر کسی 2 دقیقه وقت بگیرم تا نظرشان را درباره مسائل مهارتآموزی در هر یک از این دو بخش بگویند و روی شیشهها بنویسند.
چهار پنج نفری آمدند و برخی خیلی نظاممند و کلنگر، و برخی بسیار جزئی و مصداقی نکاتشان را گفتند و نوشتند. برخی حرفها هم خیلی خوب و پخته بود. کمکم من هم که در گوشهای نشسته بودم هم به وجد آمدم. از خانم کاویان وقت خواستم که 2 دقیقه هم من صحبت کنم. اول قبول نکردند! اما خب بعد راضی شدند و من هم مثل بقیه از تجاربم در دوران #هنرجویی و #هنرآموزی گفتم و راهکاری ارائه کردم.
دور اول صحبتها تمام. قرار شد با هم حرفهایی که زدیم و نوشتهشده را جمعبندی و نقشه ذهنی را تکمیل کنیم. همه ایستاده بودیم و به نویسنده کمک میکردیم تا نقشه کامل شود. برخی نکات جدیدی اضافه میکردند. برخی مخالفت میکردند. برخی بر اولویتها تأکید میکردند. و برخی ...
چه فضایی بود؛ پیر و جوان، پرشور، پرحرارت، بانشاط و ... مشارکت داشتند. باز هم نتوانستم جلوی خودم را بگیرم. وارد بحث شدم. با شوق در رأیها و اظهار نظرها شرکت میکردم تا به نقشه نهایی برسیم. وقتی کار تمام شد، خانم کاویان از همه خواستند سه اولویت را در این نظام مسائل به عنوان اولویت انتخاب کنند و روی شیشهها به عنوان جمعبندی بچسبانیم. در کمال تعجب موضوعاتی مانند #اقتصاد و #زیرساخت که در بخش اولیه بسیار مورد تأکید بودند، در بخش دوم که گفتوگو محور بود کمرنگ شدند. و بالاخره سه اولویت آخر استخراج شدند.
➰➰➰➰➰➰➰➰➰➰➰➰➰
پرده سوم
فضایی که در روز داوری #هنرستانها با آن مواجه بودم، سرشار از #سرزندگی بود. بهترینهای کشور در این حوزه دور هم جمعشده بودند و نظرشان را از #کف_میدان بیان میکردند. گویی شکل جدیدی از مواجهه با #سیاستگذاری برای رفع مسائل #مهارتآموزی در کشور را تجربه میکردیم که بجای فضای #نخبگانی سیاسی (مسئولین آن حوزه) یا #دانشگاهی (اساتید بهدور از میدان)، برترینهای میدان، چارچوب سیاستها را با هم استخراج میکردند.
عصر همان روز، آقای مهندس بیات (مدیرکل دفتر آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش) را به آن فضای اشتراکی بردم و برایشان آنچه رخ داده بود را شرح دادم. قرار شد اگر عمری بود و توفیقی (!) کار را بهصورت مکتوب ارائه کنیم و از ظرفیت این مدیران توانمند در خطمشیگذاریها بیشتر استفاده کنیم.
خدا را شاکرم که این فرصت را به من داد تا از ظرفیتی که #الفتا برای گفتوگو و بهاشتراکگذاری تجربیات فراهم آورده بود، استفاده کنم. إنشاءالله توفیق برگزارکنندگان این شکل رویدادها مستدام باشد تا امکان بررسی وجوه مختلف خطمشیها و همچنین تدوین خطمشیهای جدید از این طریق نیز فراهم شود.
❔به نظر شما این سه اولویت کدامند؟
🌱 #الفتا #سیاست_گذاری #خطمشی_گذاری #هنرستان
@alefta
10.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
6⃣ اخبار ۶۰ ثانیهای الفتا
قسمت ششم
🔹الفتا زیر ذرهبین
🔹الفتا را تبلیغ کنیم
🔹ویژگی های خاص جشنواره الفتا
و...
🔶اخبار الفتا را در #اخبار۶۰ثانیهای الفتا دنبال کنید.
📍آدرس نمایشگاه مجازی الفتا
Aleftaevent.ir
@alefta
در رویداد «الفتا» نشان داده شد که معلمهای قهرمان کارهای ناممکن را ممکن کردند
♦️به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در برنامه جریان که از شبکه یک سیما پخش شد به موضوعات مختلفی همچون نقشهراه اجرای سند تحول بنیادین، مصوبات اخیر پیرامون کنکور و رویداد الفتا پرداختند.
♦️ایشان پیرامون رویداد الفتا عنوان کردند:
در سند به مشارکت دانشآموزان و معلمان در اجراییسازی سند تاکید شده است چراکه الگوی حکمرانی ما، حکمرانی مردمی است در آموزش و پرورش باید خود معلمان نقش داشته باشند. در رویداد «الفتا» نشان داده شد که معلمهای قهرمان کارهای ناممکن را ممکن کردند. ارتقای کمیت و کیفیت با مشارکت معلمان اولیا و دانش آموزان امکان پذیر است.
مشروح خبر:
https://sccr.ir/news/25726/1/
@alefta
🔰گزارش تصویری اختتامیه دومین رویداد بینالمللی الفتا.
@alefta
🔰گزارش تصویری اختتامیه دومین رویداد بینالمللی الفتا.
@alefta
🔰گزارش تصویری اختتامیه دومین رویداد بینالمللی الفتا.
@alefta
🔸بازیکنهای فوتبال که با دوپا بازی میکنند خیلی نادر و خاص هستند. همینطور دانشآموزهایی هم که از هر دو نیمکره مغزشان فعالانه استفاده کنند و با هر دو دست کارهایشان را پیش ببرد، جزء نوادر هستند!
حالا چطور در پنج جلسه میشود این قدر بچهها را ماهر کرد؟!
🔸بخش کوچکی از ایدههای آقای «سید محمدحسن میرباقری» را در این دو ویدیو ملاحظه میفرمایید.
@alefta