معاون سفیر جمهوری کوبا در تهران:
🔰رویداد «الفتا» نمایانگر توسعه نظام آموزشی ایران بود./ ایرانیان مردم باهوشی هستند و از نظام آموزشی هوشمند و سطح بالایی برخوردار هستند.»
♦️ آلخاندرو فوئنتس فبلس؛ معاون سفیر جمهوری کوبا در گفتوگو با پانا عنوان کرد: باتوجه به اینکه نظام آموزش و پرورش ستون و بنیان توسعه یک کشور به حساب میآید، این نمایشگاه هم نمایانگر توسعه و پیشرفت ایران است.»
♦️ وی در ادامه افزود: «ایرانیان مردم باهوشی هستند و همانطور که در مسابقات بینالمللی، جوایز و مقامات افتخارآفرینی را کسب میکنند، در داخل کشورشان نیز از نظام آموزشی هوشمند و سطح بالایی برخوردار هستند.»
♦️ادامه متن:
https://www.pana.ir/news/1386757
@alefta
7.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#گزارش_غرفهها
🔰غرفه آموزش ترافیک تهران در نمایشگاه الفتا
@alefta
🔰 تجربههای بسیار خوب رویداد «الفتا» را در پاکستان اجرایی میکنیم.
♦️حامدخان نیازی؛ مدیرکل آموزش پایه مدارس محلی وزارت آموزش و پرورش فدرال پاکستان در حاشیه حضور در رویداد الفتا گفت:
تجربه های بسیار خوب رویداد «الفتا» را در پاکستان اجرایی میکنیم.
♦️نمایشگاه "الفتا" با مدیریت خوبی برگزار شد و ما تجربههای بسیار خوبی را از این رویداد بینالمللی آموختیم که امیدواریم بتوانیم در کشور خودمان، بخشهایی از آن را اجرایی کنیم.
@alefta
38.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#گزارش_غرفهها
🔰در غرفه های نمایشگاه رویداد الفتا چه گذشت؟
♦️غرفه دبستان شهید افشاریان
@alefta
#گزارش_خبری
🔰درخواست فارغ تحصیلان هنرستانی از مسئولین
♦️یک هنرمند سفالگر در نمایشگاه الفتا ضمن بیان سختیهای این مسیر و مواجهه با شکستها و موانع، از مسئولین آموزش و پرورش خواست تا برای فارغالتحصیلان رشتههای هنرستانی بازار کار ایجاد کنند.
♦️ریحانه کاظمی؛ دانش آموز پایه دوازدهم و هنرمند سفالگر در «نمایشگاه الفتا» در رابطه با چگونگی آغاز به کار در این رشته بیان کرد: «از کودکی به گرافیک و فعالیت های هنری علاقه مند بودم. همچنین علاقه خود به سفالگری و کار با گل سفال را از کودکی شناسایی کردم. در همین راستا به سفالگری علاقهمند شدم.»
♦️کاظمی ادامه داد: «ابتدا در کلاس های سفالگری و گرافیک ثبتنام کردم و پس از کشف استعدادهای خود و پرورش این استعدادها در این زمینه شروع به کار کردم. در ادامه به عنوان کارورز ادامه دادم. کار خود را با سفالگری با دست آغاز کردم و این روزها کار سفالکاری را با چرخسفال انجام میدهم. از آنجا که بسیار به رشته خود علاقه داشتم با پرس و جو در زمینه عکاسی و نقاشی نیز اقدام کردم.»
♦️وی در زمینه سختی های مسیر در راه دنبال کردن رشته مورد علاقه خود اذعان کرد: «من در ابتدا گمان میکردم در کار موفق نخواهم شد و شکست می خورم، اما تلاش کردم، بارها ساختم و نتیجه کارم خراب شد. دوباره درست کردم ولی امید داشتم و اطرافیان امید بیشتر به من میدادند. پس از آن که کارها به درستی پیش میرفت خود من نیز انگیزه ام برای انجام آن فعالیت بیشتر میشد. خداروشکر در نهایت به نقطه مطلوب رسیدم و در حال پیشرفت هستم.»
@alefta
🔰 در غرفههای نمایشگاه الفتا چه گذشت؟
#روایت_نگاری
♦️ایدهی باغمدرسه/شهر ورامین/احسان احمدی خاوه
♦️شرح ایده:
استفاده از فضای مدرسه برای پرورش گیاهان
بهمنظور آموزش عینی برخی مباحث کتابهای درسی و آموزش مباحث پرورشی و تربیتی از این ایده و روش در مدرسه بهره گرفته میشود.
برای آبیاری گیاهان هم از آب اضافی آبخوری مدرسه و آب باران میتوان استفاده کرد.
وجود فضای سبز در مدرسه، علاوه بر ایجاد حس نشاط در بچهها، زمینه را برای تربیت دانشآموز در همهی ساحتهای ششگانه فراهم میسازد.
@alefta
16.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 گزارش شبکه سوم سیما از نمایشگاه رویداد بینالمللی الفتا
♦️یکی از اتفاقات نمایشگاه امسال این بود که این نمایشگاه مورد توجه رسانهها قرار گرفت و شاهد حضور گروههای رسانهای مختلف در نمایشگاه بودیم.
@alefta
🔰 از تبادکان تا مسجدین
♦️علی قربانی پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت پیرامون رویداد الفتا در کانال روایت مدرسه نوشت:
♦️ اولین دوره #رویداد_ملی_الفتا با تقدیر از طرحهای برتر به کار خود خاتمه داد. در این رویداد در بخشهای مختلف مدرسهای، تکایدهها، ساخت ایران (هنرستانها)، پژوهشسراها و ... ۵۰ هزار طرح و ایده متفاوت شرکت کرده و پس از داوری اولیه تعدادی از منتخبین در نمایشگاهی که از ۱۸ تا ۲۱ تیر ماه در مصلی بزرگ تهران برگزار شد، شرکت نمودند. در بخش مدارس و هنرستانهای دولتی ۳۰ الگوی برگزیده، هر یک در غرفههای خود، فعالیتها و الگوی مدرسه داری خویش را به نمایش و گفتگو گذاشتند. نگاه اولیهای به غرفهها هرگز نمیتوانست حتی صورت اولیهای از دستاورد گرانسنگ مدرسهای در روستایی دورافتاده با ۴ دانشآموز یا مدرسهای ۷۰۰ نفری در مرکز استان و دشواریهای اداره و رسیدگی و در عین حال ایجاد الگویی متفاوت در نظام آموزشی باشد. شاید این مهمترین معضل اولین دوره رویداد ملی الفتا بوده باشد: غرفهها در نگاه اول جذب کننده مخاطب بیرونی نبودند.
♦️ این مسئله بیش از همه درباره #مدرسه_ریحانه از #روستای_مسجدین همدان به چشمم آمد؛ مدرسهای که منتخب رویداد شد اما در ازدحام عبور وزیرا و معاونین و مسئولین و حتی بازدید کنندگان عادی شاید کمترین توجه را به خود جلب کرد. دو خواهر دغدغهمند که مدرسهای تعطیل شده در روستای دورافتادهای از توابع کبودرآهنگ را احیا کرده بودند و در نمایشگاه هم غرفهشان بسیار ساده بود و فقط چند عنوان از کارهای خود را برروی برگه آ چهار پرینت کرده و به دیوار زده بودند. در خلال صحبتها بود که متوجه شدم نیروی رسمی آموزشوپرورش نیستند و صرفاً از روی دغدغه شخصی و بدون دریافت حقوق، طی این سالها که آموزشوپرورش مدرسه روستایشان را فراموش کرده خودشان آستین بالا زده و مدرسه را احیا کردهاند. این مدرسه آنقدر فراموش شده است که حتی بعد از این همه تحولآفرینی که نمونه آن را شاید در هیچ جای کشور نداشته باشیم، اداره کل و شهرستان آنقدر خبر نداشته که مدرسهشان برگزیده ملی شده و باید در برگزاری غرفه کمک دستشان باشد. این دو خواهر هرآنچه برای برگزاری غرفه از دستشان برآمده بود، همین بود اما بیان گیرا و تسلطشان به منطق تحولآفرینی چنان مستحکم بود که در همان دقیقه اولِ گفتگو پاگیرشان میشدی.
♦️موفقیت بزرگ الفتا هم همین بود که توانسته بود الگوهای موفق مدرسهای را از تبادکان مشهد تا مسجدین همدان و دهدشت کهگیلویه، پیدا کند و در نمایشگاهی ملی دور هم جمع کند. از بین ۳۰ مدرسه حاضر در این رویداد حداقل ۱۰ الگوی برتر قابل شناسایی بود. *دلیل اینکه #الگو را بر لفظ #ایده ترجیح میدهم از این رو ست که لفظ «ایده» در ادبیات نوآوری جدید به ویژه در حوزه آموزشوپرورش به سطحیترین معنای خود تنزل یافته. اگر قرار بود #مدرسه_ام_هانی_تبادکان را که مدیرش ۳۰ سال هر روز ۵۰ کیلومتر از مشهد تا تبادکان را رفت و آمده کرده و برای ۴ نسل مختلف این روستا مادری کرده را از نظر نوآوری قضاوت کنیم، شاید نکته عجیبی درکار دیده نمیشد؛ اما چطور میتوانیم از مدیری که #نماد_مادری برای کل روستا ست و توانسته معلمینی که معمولا از مناطق دور از شهر گریزان هستند و ترجیح میدهند بعد از ۳ سال کار در این مناطق به دنبال انتقالی باشند، ۲۰ سال پابند مدرسه کرده، چشمپوشی کنیم و او را با فهمی سطحی قضاوت کنیم. الگوها ، وجه تمایزشان #ماندگاری شان است و زنده و پویا بودن در عین ماندگاری است که بر #اصالت شان میافزاید؛ اما این وجه ماندگاری در زمینه «ایدهها» آنگونه که ما امروزه در ادبیات تحول و نوآوری تفسیر میکنیم هرگز محل توجه نیست. به عقیده من به عنوان ناظری بیرونی، وجه مشترک تمام این ۱۰ الگوی برتر، پیروی ضمنی از الگوی #مادرانگی و #پدرانگی در کار معلمی و به ویژه مدیریت مدرسه بود.
🔺 شاید اگر بخواهیم به طور خلاصه مهمترین اصول کار این مدارس را اخذ و به دنبال اشاعه آن باشیم، بتوان متن گفتگوی #بهمن_بیگی با جمعی از معلمان عشایری #یاسوج را که با عنوان #گفتگو_در_یاسوج در کتاب #به_اجاقت_قسم منتشر شده را مبنای کار قرار دهیم. بهمنبیگی اصول موفقیت الگوی مدارس خود را به طور خلاصه اینگونه برمیشمارد:
۱. عشق و علاقه به مردم و دلسوزی پدرانه برای فرزندان ایشان
۲. محدود نشدن به روابط رسمی و ایجاد پیوندهای عمیق دوستانه
۲. استمرار و تداوم بر روی یک مسئله و ثبات چندین ساله برای به ثمر رساندن الگوی مدارس
۳. مراقبت مداوم از تکتک برنامهها و نیروهای مسئول، تا رسیدن به نقطه پایداری
۴. مقاومت در برابر عوامل مخرب بیرونی (رسمی و غیررسمی)
۵. آزادی فکر برای نوآروی و حل مسئله و محدود نشدن به راهحلهای موجود.
۶. همراهی با عواطف جمعی و ایجاد پشتوانه قوی مردمی.
@alefta
20.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 نظر شما پیرامون نمایشگاه رویداد الفتا
@alefta
🔰 در بخش تکایدههای نمایشگاه الفتا چه گذشت؟
#روایت_نگاری
♦️خانم سارا شکیبا
شهرستان کازرون استان فارس- مدرسهی شاهد
♦️ استعدادیابی و تقویت هویت ملی و اسلامی
♦️شرح ایده:
خانم شکیبا در راستای سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند «دشمن هویت ما را نشانه گرفته» توجه به هویت و فرهنگ را از اولویتهای کار خود قرار دادند و برای عملی کردن آن در بین دانشآموزان از طریق انس با شهدا اقدام نمودند.
ایشان کتاب «سلام بر ابراهیم» که داستانهای کوتاهی از زندگی شهید ابراهیم هادی را روایت کرده، به دانشآموزان خود معرفی کردند و از آنها خواستند برحسب تمایل، یکی از روایتها را برای همکلاسیهای خود تعریف کنند.
کمکم اشتیاق به خواندن روایتها در کل کلاس و سپس در بین سایر دانشآموزان مدرسه پخش شده، طوری که خواندن داستان زندگی شهید هادی از یک فعالیت کلاسی به یکی از برنامههای صبحگاه تبدیل شد.
دانشآموزان نکات اخلاقی که از این کتاب یاد میگرفتند را تبدیل به نقاشی کرده و از آنها هم نمایشگاهی در مدرسه برپا کردهاند.
@alefta
11.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 گزارش تصویری پایگاه خبری رستا در گفتگو با دانش آموزان در حاشیه نمایشگاه رویداد الفتا
@alefta