🔥 عذاب های بنی اسرائیل (قسمت دوم)
4️⃣ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ
🕋 البقرة : 61 وَ إِذْ قُلْتُمْ يا مُوسى لَنْ نَصْبِرَ عَلى طَعامٍ واحِدٍ فَادْعُ لَنا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِها وَ قِثَّائِها وَ فُومِها وَ عَدَسِها وَ بَصَلِها قالَ أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذي هُوَ أَدْنى بِالَّذي هُوَ خَيْرٌ اهْبِطُوا مِصْراً فَإِنَّ لَكُمْ ما سَأَلْتُمْ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كانُوا يَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُون
زمانى كه گفتيد: اى موسى، ما هرگز بر يك رقم خوراك صبر نمىكنيم، پس پروردگار خود را در حق ما بخوان تا براى ما از آنچه زمين مىروياند از سبزى و خيار و سير و عدس و پيازش بيرون آورد. موسى گفت: آيا شما به جاى چيز بهتر چيز پستتر را مىطلبيد؟ (حال كه چنين است) به شهرى (از شهرها) فرود آييد كه آنچه خواستيد براى شما فراهم است. و (مهر خوارى بر پيشانى، و خيمه) ذلّت و نياز بر آنها زده شد و مستحقّ خشم خدا شدند. اين (خوارى) براى آن بود كه آنها همواره به نشانه هاى خدا كفر مى ورزيدند و پيامبران خدا را به ناحق مى كشتند؛ و اين (كفر و پيامبركشى) به خاطر آن بود كه نافرمانى كردند و پيوسته (از حد خود) تجاوز مى نمودند.
🔺در آیه ۱۱۲ سوره مبارکه آل عمران نیز همین معنا با تفاوت هایی ذکر شده. آیات قبلش هم زیباست.
🕋 آل عمران ۱۱۰: كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَّهُم مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ
ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺍﻣﺘﻲ ﺑﻮﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ; (ﭼﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ) ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭ ﻧﻬﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﻜﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﻳﺪ. ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ، (ﺑﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻭ ﺁﻳﻴﻦ ﺩﺭﺧﺸﺎﻧﻲ،) ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﻧﺪ، ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ! (ﻭﻟﻲ ﺗﻨﻬﺎ) ﻋﺪﻩ ﻛﻤﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻧﻨﺪ، ﻭ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻓﺎﺳﻘﻨﺪ، (ﻭ ﺧﺎﺭﺝ ﺍﺯ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ)
🕋آل عمران ۱۱۱: لَن يَضُرُّوكُمْ إِلَّا أَذًى وَإِن يُقَاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يُنصَرُونَ
ﺁﻧﻬﺎ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺯﻳﺎﻥ ﺑﺮﺳﺎﻧﻨﺪ، ﺟﺰ ﺁﺯﺍﺭﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﺼﺮ; ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﭘﻴﻜﺎﺭ ﻛﻨﻨﺪ، ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﭘﺸﺖ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻛﺮﺩ (ﻭ ﺷﻜﺴﺖ ﻣﻲ ﺧﻮﺭﻧﺪ; ﺳﭙﺲ ﻛﺴﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻱ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ.
🕋آل عمران ۱۱۲: ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُوا إِلَّا بِحَبْلٍ مِّنَ اللَّهِ وَحَبْلٍ مِّنَ النَّاسِ وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ الْأَنبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُوا يَعْتَدُونَ
ﻫﺮ ﺟﺎ ﻳﺎﻓﺖ ﺷﻮﻧﺪ، ﻣﻬﺮ ﺫﻟﺖ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ; ﻣﮕﺮ ﺑﺎ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ، (ﻭ ﺗﺠﺪﻳﺪ ﻧﻈﺮ ﺩﺭ ﺭﻭﺵ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ ﺧﻮﺩ،) ﻭ (ﻳﺎ) ﺑﺎ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم (ﻭ ﻭﺍﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻭ ﺁﻥ); ﻭ ﺑﻪ ﺧﺸﻢ ﺧﺪﺍ، ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ; ﻭ ﻣﻬﺮ ﺑﻴﭽﺎﺭﮔﻲ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺯﺩﻩ ﺷﺪﻩ; ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﺪﺍ، ﻛﻔﺮ ﻣﻲ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ ﻭﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺎﺣﻖ ﻣﻲ ﻛﺸﺘﻨﺪ. ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﻛﺮﺩﻧﺪ; ﻭ (ﺑﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ،) ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻣﻲ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ.
📍" مسكنت" به معنى بيچارگى است، مخصوصا بيچارگى شديد كه راه نجات از آن مشكل باشد، و در علامه طباطبایی می فرماید :((اصل از ماده" سكونت" گرفته شده زيرا افراد مسكين كسانى هستند كه بر اثر ضعف و نياز قادر بر حركت و جنبشى از خود نمى باشند. ضمنا بايد توجه داشت كه" مسكين" تنها به معنى نيازمند از نظر مال و ثروت نيست، بلكه هر نوع بيچارگى آميخته با ضعف و ناتوانى در مفهوم آن داخل است. بعضى معتقدند كه تفاوت" مسكنت" با" ذلت" اين است كه ذلت جنبه تحميلى از طرف ديگران دارد در حالى كه مسكنت حالت" خود كم بينى درونى" خود شخص را مى رساند. به اين ترتيب جمله فوق مى گويد: يهود بر اثر خلافكاریها نخست از طرف ديگران مطرود شدند و به خشم خداوند گرفتار آمدند و سپس تدريجا اين موضوع به صورت يك صفت ذاتى در آمد بطورى كه با تمام امكاناتى كه دارند باز در خود يك نوع احساس حقارت مى كنند))
💢ذلت را با کمک دو رشته میتوانند برطرف کنند : خدا یا مردم . آیه استثنا کرد: إِلَّا بِحَبْلٍ مِّنَ اللَّهِ وَحَبْلٍ مِّنَ النَّاسِ
باید آویزان شوند و هستند .
اما مسکنت استثنا نشد .
⚡️ لذا تمام بدبختی هایی که یهود در تمام قرون اخیر متحمل شد همه چوب مذلتی بود که خدا بر کمر شان کوبیده بود! و ادامه خواهد داشت... مادامیکه به عقبه خود افتخار میکنند و راه گذشتگان را می پیمایند.
بنابراین مظلومیت نیست. انتقام خدا را خواهید شنید. بشنوید و عشق کنید!
#️⃣ #شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🔥 عذاب های بنی اسرائیل (قسمت سوم)
5️⃣ تفرقه و اختلاف
🕋 المائدة : 64 وَ قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْديهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشاءُ وَ لَيَزيدَنَّ كَثيراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْياناً وَ كُفْراً وَ أَلْقَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ كُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدين
و يهود گفتند: «دست خدا (با زنجير) بسته است.» دستهايشان بسته باد! و بخاطر اين سخن، از رحمت (الهى) دور شوند! بلكه هر دو دست (قدرت) او، گشاده است؛ هر گونه بخواهد، مىبخشد! ولى اين آيات، كه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده، بر طغيان و كفر بسيارى از آنها مىافزايد. و ما در ميان آنها تا روز قيامت عداوت و دشمنى افكنديم. هر زمان آتش جنگى افروختند، خداوند آن را خاموش ساخت؛ و براى فساد در زمين، تلاش مى كنند؛ و خداوند، مفسدان را دوست ندارد
🕋المائدة : 14 وَ مِنَ الَّذينَ قالُوا إِنَّا نَصارى أَخَذْنا ميثاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ فَأَغْرَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ وَ سَوْفَ يُنَبِّئُهُمُ اللَّهُ بِما كانُوا يَصْنَعُون
و از كسانى كه ادّعاى نصرانيّت (و يارى مسيح) داشتند (نيز) پيمان گرفتيم؛ ولى آنها قسمت مهمّى را از آنچه به آنان تذكّر داده شده بود فراموش كردند؛ از اين رو در ميان آنها، تا دامنه قيامت، عداوت و دشمنى افكنديم. و خداوند، (در قيامت) آنها را از آنچه انجام مىدادند (و نتايج آن)، آگاه خواهد ساخت
📛 اولا الی یوم القیامه دارد که استفاده میشود بعد از ظهور حضرت حجت هم یهودی و مسیحیت همچنان باقی خواهد ماند
📛 در مورد مسیحیت فرمود: اغرینا اما در مورد یهود فرمود القینا ! این دو با هم فرق میکند.
📛 نکته جالب : درمورد ید الله مغلوله :که یهود میگوید دست خدا بسته است!
〽️ جمله" اغرينا" در اصل از ماده" اغراء" بمعنى چسبانيدن چيزى است و سپس بمعنى تشويق و وادار ساختن بكارى استعمال شده است.
در سوره مبارکه حشر خدا فرمود :
🕋 الحشر : 2 هُوَ الَّذي أَخْرَجَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مِنْ دِيارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ ما ظَنَنْتُمْ أَنْ يَخْرُجُوا وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا وَ قَذَفَ في قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْديهِمْ وَ أَيْدِي الْمُؤْمِنينَ فَاعْتَبِرُوا يا أُولِي الْأَبْصار
📍 گویا خدا تعریضی میزند که باشه دست من بسته است. با دستای خودتون خراب میکنم!!
🕋 الحشر : 14 لا يُقاتِلُونَكُمْ جَميعاً إِلاَّ في قُرىً مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَراءِ جُدُرٍ بَأْسُهُمْ بَيْنَهُمْ شَديدٌ تَحْسَبُهُمْ جَميعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَعْقِلُون
آنها هرگز با شما بصورت گروهى نمىجنگند جز در دژهاى محكم يا از پشت ديوارها! پيكارشان در ميان خودشان شديد است، (امّا در برابر شما ضعيف!) آنها را متّحد مىپندارى، در حالى كه دلهايشان پراكنده است؛ اين به خاطر آن است كه آنها قومى هستند كه تعقّل نمى كنند.
🔴 ترسو بودن باگ بنی اسرائیل است ! خیلی کار می شود کرد!
⬅️ علی ای حال . اختلافات هم در بینشان بسیار زیاد است. اگر ایران نبود و دشمن مشترک نداشتند خودشان خودشان را تیکه پاره میکردند ! سایه هم را با تیر می زنند. از هم نفرت دارند . محبت بین مومنین را ندارند که خدا فرمود :فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوانا
که این هم باگ دیگر ایشان است. ما میتوانیم از اختلاف بینشان استفاده کنیم!
❌فَاخْتَلَفَ الْأَحْزَابُ مِن بَيْنِهِمْ هم دوباره بعد از جریان حضرت عیسی در قرآن آمده
بحث #وحدت را با این هشتک در کانال هست :
🔥 عذاب های بنی اسرائیل (قسمت چهارم)
6⃣ سوء العذاب در دنیا
🕋 سوره مبارکه اعراف از آیه ۱۰۳ قصه حضرت موسی را بیان میکند.
💢 قصه حقیقتا پر محتوا و دارای نکات فراوانی است .
پس از بیان قصه های فراوان از بنی اسرائیل در نهایت به عنوان جمع بندی میفرماید:
🕋 الأعراف ۱۶۷ : وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكَ لَيَبْعَثَنَّ عَلَيْهِمْ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَن يَسُومُهُمْ سُوءَ الْعَذَابِ إِنَّ رَبَّكَ لَسَرِيعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ
ﻭ (ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺑﻴﺎﻭﺭ) ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺍﻋﻠﺎم ﻛﺮﺩ: ﺗﺎ ﺩﺍﻣﻨﻪ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺴﻠﻂ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺳﺎﺧﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻋﺬﺍﺏ ﺳﺨﺘﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ; ﺯﻳﺮﺍ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﻣﺠﺎﺯﺍﺗﺶ ﺳﺮﻳﻊ، (ﻭ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺣﺎﻝ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﺎﺭﺍﻥ) ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ.
📍میفرماید:يَسُومُهُمْ سُوءَ الْعَذَابِ
مثل همانکاری که فرعون با ایشان کرده بود :
🕋 وَإِذْ نَجَّيْنَاكُم مِّنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ وَفِي ذَٰلِكُم بَلَاءٌ مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ ( سه بار یسومونکم در قرآن هست که یکباره در همین سوره اعراف آیه ۱۴۱ آمده)
📍دیگر یک روز خوش ندیدند این بدبخت ها
⬅️ لذا در سوره حشر هم می فرماید که
🕋 الحشر ۳:
وَلَوْلَا أَن كَتَبَ اللَّهُ عَلَيْهِمُ الْجَلَاءَ لَعَذَّبَهُمْ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابُ النَّارِ
ﻭ ﺍﮔﺮ ﻧﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﺮﻙ ﻭﻃﻦ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻘﺮﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﻮﺩ، ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻣﻲ ﻛﺮﺩ; ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﻧﻴﺰ ﻋﺬﺍﺏ ﺁﺗﺶ ﺍﺳﺖ!
💢لذا اصلا آوارگی عذاب اینهاست.
#️⃣ #شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
💢 "عایشه بنت الشاطی" کتابی در مورد زینب کبری سلام الله علیها دارد.
میگوید هر چه فکر کردم نام کتاب را چه بگذارم چیزی جز این به ذهنم نرسید :
السیدة زینب بطلة کربلاء
زینب قهرمان کربلا
💢 علامه مامقانی رضوان الله علیه در شان زینب کبری فرموده اند:
📍زینب، و ما زینب! و ما أدراک ما زینب!
1⃣ #عقل : هی عقیلة بنی هاشم،
وی عقیله بنی هاشم است.
2⃣ و دارای صفات پسندیدهای است که بعد از مادرش احدی به آن صفات نرسیده است، به حق است که اگر گفته شود او صدیقه صغری است.
3⃣ #عفاف : او در حجاب و عفاف بیمانند است. که هیچکس از مردان در زمان پدر و برادرانش تا روز طف و کربلا، او را ندیده است.
4⃣ #صبر: او در صبر و ثبات قدم و قدرت ایمان و تقوی یکتا و بینظیر است.
5⃣ او در #فصاحت و بلاغت گویا از زبان امیر المومنین علیه السلام سخن میگفت.
6⃣ #عصمت : اگر ما بگوییم حضرت زینب سلام الله علیها دارای مقام عصمت بوده و معصوم است کسی نمیتواند انکار کند اگر به احوال او در طف و بعد آن آشنا باشد. چگونه چنین نباشد؟ اگر این نبود، امام حسین علیه السلام مقدار و بخشی از بار سنگین امامت را روزگاری که امام سجاد علیه السلام بیمار بود به او واگذار نمیکرد و امام سجاد علیه السلام او را در بیان احکام و آنچه که از آثار و نشانههای ولایت و امامت است، جانشین خویش و نائب خاص قرار نمیداد.
#⃣ #حضرتزینبکبری
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
5⃣5⃣ نژاد پرستانِ قبله پول !
💢قبل از اینکه به تاریخ یهود در قرن ۱۴ تا ۱۹ بپردازیم برای اینکه این قوم بهتر شناخته بشود به مهمترین ویژگی های این قوم در قرآن اشاره ای میکنیم:
(تا اینجا به ترس و رعب ایشان اشاره شده و اختلافاتی که بین ایشان هست)
🕋 آیه ۷۵ آل عمران:
وَمِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِن تَأْمَنْهُ بِقِنطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُم مَّنْ إِن تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَّا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا مَا دُمْتَ عَلَيْهِ قَائِمًا ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَيْسَ عَلَيْنَا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ
ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ، ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺛﺮﻭﺕ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺑﻪ ﺭﺳﻢ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺴﭙﺎﺭﻱ، ﺑﻪ ﺗﻮ ﺑﺎﺯ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺍﻧﻨﺪ; ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﻳﻚ ﺩﻳﻨﺎﺭ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺴﭙﺎﺭﻱ، ﺑﻪ ﺗﻮ ﺑﺎﺯ ﻧﻤﻲ ﮔﺮﺩﺍﻧﻨﺪ; ﻣﮕﺮ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎﻟﺎﻱ ﺳﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩﻩ (ﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺴﻠﻂ) ﺑﺎﺷﻲ! ﺍﻳﻦ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ: «ﻣﺎ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻣﻴﻴﻦ ( ﻏﻴﺮ ﻳﻬﻮﺩ)، ﻣﺴﺆﻭﻝ ﻧﻴﺴﺘﻴﻢ.» ﻭ ﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﺩﺭﻭﻍ ﻣﻲ ﺑﻨﺪﻧﺪ; ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻨﺪ (ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺩﺭﻭﻍ ﺍﺳﺖ).
🟠 در تحلیل اینکه اینها چگونه رفتار میکنند دست روی پول گذاشته ! می فرماید پول بدی بر نمی گردانند!! البته نيز اشاره مى كند به اينكه این طائفه خيانتكار هر چند خيانتشان يك رذيله قومى و مضر است و ليكن اين رذيله در بين آنان از يك رذيله ديگر منشا گرفته، رذيله اى اعتقادى كه جمله:" لَيْسَ عَلَيْنا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ" آن را حكايت مى كند.
🟠 خودشان را تافته جدا بافته می پندارند و غیر خودشان را "امیین" می نامند. منظورشان از امیین هم: غیر یهود است! معتقدند کسانی که اُمِّی هستند و کتاب ندارند ما نسبت به ایشان مسئولیتی نداریم . (علامه طباطبایی : هم چنان كه امروز هم همين عقيده را دارند- كه تافته اى جدا بافته اند و در درگاه خداى تعالى احترام و كرامتى خاص به خود را دارند و آن اين است كه خداى سبحان نبوت و كتاب و حكومت را به ايشان اختصاص داده، هيچ قومى ديگر نمىتوانند داراى چنين امتيازاتى بشوند، پس سيادت و تقدم بر ديگران هم خاص ايشان است و از اين اعتقاد باطل نتيجهها و بر اين پايه سست ديوارها چيدند و مثلا غير اسرائيلى را محكوم كردند به اينكه بايد حقوقى را كه خدا فقط براى آنان تشريع كرده، رعايت كنند، ايشان ربا بخورند و ديگران ربا بدهند و كمترين اعتراضى هم نكنند، مال مردم را بخورند و صاحبان مال چيزى نگويند، حقوق مردم را پايمال كنند و كسى حق حرف زدن نداشته باشد، براى اينكه تنها اهل كتاب ايشانند و ديگران امى و بىسواد، پس اگر خوردن مال مردم حرام است براى غير اسرائيلى است كه نمىتواند مال اسرائيلى را بخورد و همچنين براى اسرائيلى تنها خوردن مال اسرائيلى ديگر و پايمال كردن حقوق اسرائيلى ديگر حرام است، اما مال غير اسرائيلى و حقوقش بر اسرائيلى مباح است.
و سخن كوتاه اينكه تنها اهل كتاب مى تواند بر اهل كتاب سبيل و تسلط و حق اعتراض داشته باشد، اما غير اهل كتاب هيچگونه تسلطى و حق اعتراضى بر اهل كتاب ندارد، پس اهل كتاب مىتواند خودكامه و به دلخواه خود هر گونه دخل و تصرف در مال و حق ديگران را بكند و هر حكمى كه دلش خواست براند و اين خود باعث شده كه يهود با غير يهود معامله حيوان زبان بسته بكند، هر معامله اى كه باشد. هر حكمى كه دلش خواست براند و اين خود باعث شده كه يهود با غير يهود معامله حيوان زبان بسته بكند، هر معاملهاى كه باشد.
و اين عقيده هر چند كه در كتاب آسمانى- به خيال خودشان- كتابى كه آن را مستند به وحى مىدانند مانند تورات و غيره وجود ندارد، اما عقيدهاى است كه از دهان احبار خود گرفته و به اصطلاح سينه به سينه به ديگران منتقل كردهاند، ديگران هم كوركورانه از آن تقليد نمودهاند، و چون دين موسى ع را خاص يهود مىدانند و به كسى اجازه نمىدهند به اين دين در آيد، در حقيقت آن را براى خود جنسيتى پنداشتهاند و نتيجه گرفته اند كه سيادت و تقدم يهود هم امرى جنسى است، مخصوص اين جنس و همين كه كسى نسبتى به اسرائيل داشت همين خود ماده شرافت و عنصر سيادت است و هر كسى كه منسوب به اسرائيل باشد حق دارد كه بر ديگران بطور مطلق تقدم داشته باشد و معلوم است كه وقتى اين روحيه باغيه در قالب قومى رخنه كند و براستى مردمى اينطور معتقد شوند، چه فسادى در زمين بپا مىشود و چگونه روح انسانيت و آثار آن كه بايد در جامعه بشرى حكمفرما شود مى ميرد!.)
🟠 گوی ( عبری :גוי و به صورت جمع گویم גוים) لفظی است که در تورات برای یاد کردن از یک ملت یا قوم استفاده میشود. معنی لغوی آن میتواند "غریبه" یا "غیر یهود" نیز باشد. به صورت جمع معمولاً این لغت برای غیریهود استفاده میشود (Exodus ۳۴:۲۴)، که معادل واژهٔ "جنتیل" (Gentile) است
#️⃣ #شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
العلم المصبوب (عج)
5⃣5⃣ نژاد پرستانِ قبله پول ! 💢قبل از اینکه به تاریخ یهود در قرن ۱۴ تا ۱۹ بپردازیم برای اینکه این ق
🔰 نژاد پرستی و خود برتر بینی بنی اسرائیل
🕋 المائده ۱۸ : وَقَالَتِ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَىٰ نَحْنُ أَبْنَاءُ اللَّهِ وَأَحِبَّاؤُهُ قُلْ فَلِمَ يُعَذِّبُكُم بِذُنُوبِكُم بَلْ أَنتُم بَشَرٌ مِّمَّنْ خَلَقَ يَغْفِرُ لِمَن يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَن يَشَاءُ وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَإِلَيْهِ الْمَصِيرُ
ﻳﻬﻮﺩ ﻭ ﻧﺼﺎﺭﻱ ﮔﻔﺘﻨﺪ: «ﻣﺎ، ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ (ﺧﺎﺹ) ﺍﻭ ﻫﺴﺘﻴﻢ.» ﺑﮕﻮ: «ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺘﺎﻥ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ؟! ﺑﻠﻜﻪ ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﺑﺸﺮﻱ ﻫﺴﺘﻴﺪ ﺍﺯ ﻣﺨﻠﻮﻗﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ; ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ (ﻭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺑﺪﺍﻧﺪ)، ﻣﻲ ﺑﺨﺸﺪ; ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ (ﻭ ﻣﺴﺘﺤﻖ ﺑﺪﺍﻧﺪ)، ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ; ﻭ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺁﺳﻤﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ، ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﻭﺳﺖ; ﻭ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﻫﻤﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ، ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭﺳﺖ.»
#️⃣ #شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
6⃣5⃣ ویژگی دیگر یهود در قرآن
👿عجول متکبر
🔰 در سوره اعراف در ضمن بیان قصه گوساله پرستی نکات جالبی مطرح میشود:
🕋 الأعراف ۱۴۲
وَوَاعَدنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيلَةً وَأَتمَمنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ
ﻭ ﻣﺎ ﺑﺎ ﻣﻮﺳﻲ، ﺳﻲ ﺷﺐ ﻭﻋﺪﻩ ﮔﺬﺍﺷﺘﻴﻢ; ﺳﭙﺲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻩ ﺷﺐﺗﻜﻤﻴﻞ ﻧﻤﻮﺩﻳﻢ; ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ، ﻣﻴﻌﺎﺩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ، ﭼﻬﻞ ﺷﺐ ﺗﻤﺎم ﺷﺪ. ﻭ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻪ ﺑﺮﺍﺩﺭﺵ ﻫﺎﺭﻭﻥ «ﺟﺎﻧﺸﻴﻦ ﻣﻦ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻗﻮﻣﻢ ﺑﺎﺵ. ﻭ ﺭﺍ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﻛﻦ! ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﻣﻔﺴﺪﺍﻥ، ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻨﻤﺎ!»
🛑 علامه طباطبایی میفرماید: " وَ أَصْلِحْ وَ لاٰ تَتَّبِعْ سَبِيلَ اَلْمُفْسِدِينَ " برادرش هارون را امر به اصلاح و اجتناب از پيروى روش اهل فساد مىكند، و حال آنكه هارون (ع) هم خود پيغمبرى مرسل و معصوم از معصيت و پيروى اهل فساد بوده، و قطعا موسى بهتر از هر كس به مقام برادرش عارف بوده، پس قطعا مقصود آن حضرت از اين كلام نهى هارون از كفر و معصيت نبوده، بلكه مقصودش اين بوده كه در اداره امور مردم به آراء مفسدين ايشان گوش ندهد، و مادامى كه موسى (ع) غائب است از آنان پيروى ننمايد.از جمله ادله اين معنا يكى كلمه" و اصلح "است كه دلالت مىكند بر اينكه مراد از جمله " لاٰ تَتَّبِعْ سَبِيلَ اَلْمُفْسِدِينَ" همان اصلاح امور ايشان و بر حذر بودن از اين است كه در ميان ايشان روشى را پيش گيرد كه مطابق سليقه مفسدين و مورد پيشنهاد آنان باشد.از اينجا معلوم مىشود كه در آن روز در ميان بنى اسرائيل مردمى مفسد وجود داشتهاند كه همواره در كمين بودهاند كه زحمات اين دو بزرگوار را خنثى نموده و با نقشههاى شوم خود در كار ايشان كارشكنى كنند، لذا موسى (ع) سفارش مىكند مبادا راه و روش و پيشنهادات ايشان را بپذيرد و در نتيجه دستخوش كيد و مكر ايشان گردد و جمعيت قوم اتحاد شان كه با تحمل آن همه محنتها و زحمات به دست آمده به اختلاف مبدل گردد.
🛑 شب قرار و مواعده میکند. راه تقرب به خدا با مرکب شب طی میشود.
🕋 أعراف ۱۴۳
وَلَمَّا جَاءَ مُوسَىٰ لِمِيقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنظُر إِلَيْكَ قَالَ لَن تَرَانِي وَلَٰكِنِ انظُر إِلَى الجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَىٰ صَعِقًا فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ
ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻪ ﻣﻴﻌﺎﺩﮔﺎﻩ ﻣﺎ ﺁﻣﺪ، ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺖ، ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ: «ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﺧﻮﺩﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻩ، ﺗﺎ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﻢ!» ﮔﻔﺖ: «ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺮﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﻲ ﺩﻳﺪ! ﻭﻟﻲ ﺑﻪ ﻛﻮﻩ ﺑﻨﮕﺮ، ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺟﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺛﺎﺑﺖ ﻣﺎﻧﺪ، ﻣﺮﺍ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﺩﻳﺪ!» ﺍﻣﺎ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺑﺮ ﻛﻮﻩ ﺟﻠﻮﻩ ﻛﺮﺩ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﻫﻤﺴﺎﻥ ﺧﺎﻙ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ; ﻭ ﻣﻮﺳﻲ ﻣﺪﻫﻮﺵ ﺑﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﻓﺘﺎﺩ. ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﻫﻮﺵ ﺁﻣﺪ، ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ:«ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﺍ! ﻣﻨﺰﻫﻲ ﺗﻮ! ﻣﻦ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺗﻮ ﺑﺎﺯﮔﺸﺘﻢ! ﻭ ﻣﻦ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﻣﺆﻣﻨﺎﻧﻢ!»
🛑قطعا منظور حضرت موسی دیدن با چشم سر نبوده. لذا منظور دیدن با چشم باطن است. و نفی که رخ داده نفی مربوط به دنیا است.
در واقع خدا میفرماید تو با این مسئولیتی که داری در این دنیا طاقت و تحمل تجلی تام من را نداری.
موید آیه بعدی است که در مورد مسئولیت حضرت موسی است.
🕋أعراف ۱۴۴: قَالَ يَا مُوسَىٰ إِنِّي اصطَفَيتُكَ عَلَى النَّاسِ بِرِسَالَاتِي وَبِكَلَامِي فَخُذ مَا آتَيْتُكَ وَكُن مِّنَ الشَّاكِرِينَ
ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺍﻱ ﻣﻮﺳﻲ! ﻣﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺭﺳﺎﻟﺘﻬﺎﻱ ﺧﻮﻳﺶ، ﻭ ﺑﺎ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻨﻢ ، ﺑﺮ ﻣﺮﺩم ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺩم ﻭ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪم; ﭘﺲ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺩﺍﺩﻩ ﺍم ﺑﮕﻴﺮ ﻭ ﺍﺯ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺑﺎﺵ!»
#️⃣ #شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🔰 ادامه مطلب قبل
🕋أعراف ۱۴۵
وَكَتَبْنَا لَهُ فِي الْأَلْوَاحِ مِن كُلِّ شَيْءٍ مَّوْعِظَةً وَتَفْصِيلًا لِّكُلِّ شَيْءٍ فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ وَأْمُرْ قَوْمَكَ يَأخُذُوا بِأَحْسَنِهَا سَأُرِيكُمْ دَارَ الفَاسِقِينَ
ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺍﻟﻮﺍﺡ ﺍﻧﺪﺭﺯﻱ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻣﻮﺿﻮﻋﻲ ﻧﻮﺷﺘﻴﻢ; ﻭ ﺑﻴﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﻫﺮ ﭼﻴﺰ ﻛﺮﺩﻳﻢ -«ﭘﺲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺟﺪﻳﺖ ﺑﮕﻴﺮ! ﻭ ﺑﻪ ﻗﻮم ﺧﻮﺩ ﺑﮕﻮ: ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻮﺗﺮﻳﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﻋﻤﻞ ﻛﻨﻨﺪ! (ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺑﺮﺧﻴﺰﻧﺪ، ﻛﻴﻔﺮﺷﺎﻥ ﺩﻭﺯﺥ ﺍﺳﺖ;) ﻭ ﺑﺰﻭﺩﻱ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﻓﺎﺳﻘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﺸﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺩﺍﺩ!»
🕋الأعراف ۱۴۶
سَأَصْرِفُ عَنْ آيَاتِيَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَإِن يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لَّا يُؤْمِنُوا بِهَا وَإِن يَرَوْا سَبِيلَ الرُّشْدِ لَا يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا وَإِن يَرَوْا سَبِيلَ الْغَيِّ يَتَّخِذُوهُ سَبِيلًا ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا عَنْهَا غَافِلِينَ
ﺑﺰﻭﺩﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﻧﺎﺣﻖ ﺗﻜﺒﺮ ﻣﻲ ﻭﺭﺯﻧﺪ، ﺍﺯ (ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ) ﺁﻳﺎﺕ ﺧﻮﺩ، ﻣﻨﺼﺮﻑ ﻣﻲ ﺳﺎﺯم! ﺁﻧﻬﺎ ﭼﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﻫﺮ ﺁﻳﻪ ﻭ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺍﻱ ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ، ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻤﻲ ﺁﻭﺭﻧﺪ; ﺍﮔﺮ ﺭﺍﻩ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺭﺍﻩ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻨﺪ; ﻭ ﺍﮔﺮ ﻃﺮﻳﻖ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﻨﺪ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺭﺍﻩ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ! (ﻫﻤﻪ ﺍﻳﻨﻬﺎ) ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻏﺎﻓﻞ ﺑﻮﺩﻧﺪ!
❌شاید علت اختلافاتشان، عجول بودنشان ، نژاد پرست بودنشان و هر رذیله دیگری که دارند همین تکبرشان باشد.
🕋الأعراف ۱۴۷
وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَلِقَاءِ الْآخِرَةِ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ هَلْ يُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺁﻳﺎﺕ، ﻭ ﺩﻳﺪﺍﺭ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﺭﺍ ﺗﻜﺬﻳﺐ (ﻭ ﺍﻧﻜﺎﺭ) ﻛﻨﻨﺪ، ﺍﻋﻤﺎﻟﺸﺎﻥ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ; ﺁﻳﺎ ﺟﺰ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻋﻤﻞ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ؟!
🕋الأعراف ۱۴۸
وَاتَّخَذَ قَوْمُ مُوسَىٰ مِن بَعْدِهِ مِنْ حُلِيِّهِمْ عِجْلًا جَسَدًا لَّهُ خُوَارٌ أَلَمْ يَرَوْا أَنَّهُ لَا يُكَلِّمُهُمْ وَلَا يَهْدِيهِمْ سَبِيلًا اتَّخَذُوهُ وَكَانُوا ظَالِمِينَ
ﻗﻮم ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻌﺪ (ﺍﺯ ﺭﻓﺘﻦ) ﺍﻭ (ﺑﻪ ﻣﻴﻌﺎﺩﮔﺎﻩ ﺧﺪﺍ)، ﺍﺯ ﺯﻳﻮﺭﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﮔﻮﺳﺎﻟﻪ ﺍﻱ ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ; ﺟﺴﺪ ﺑﻲ ﺟﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺻﺪﺍﻱ ﮔﻮﺳﺎﻟﻪ ﺩﺍﺷﺖ! ﺁﻳﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻤﻲ ﺩﻳﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺨﻦ ﻧﻤﻲ ﮔﻮﻳﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ (ﺭﺍﺳﺖ) ﻫﺪﺍﻳﺘﺸﺎﻥ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ؟! ﺁﻥ ﺭﺍ (ﺧﺪﺍﻱ ﺧﻮﺩ) ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻭ ﻇﺎﻟﻢ ﺑﻮﺩﻧﺪ!
🕋الأعراف ۱۵۰
وَلَمَّا رَجَعَ مُوسَىٰ إِلَىٰ قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفًا قَالَ بِئْسَمَا خَلَفْتُمُونِي مِن بَعْدِي أَعَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ وَأَلْقَى الْأَلْوَاحَ وَأَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ يَجُرُّهُ إِلَيْهِ قَالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَكَادُوا يَقْتُلُونَنِي فَلَا تُشْمِتْ بِيَ الْأَعْدَاءَ وَلَا تَجْعَلْنِي مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ
ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﺧﺸﻤﮕﻴﻦ ﻭ ﺍﻧﺪﻭﻫﻨﺎﻙ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻗﻮم ﺧﻮﺩ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ، ﮔﻔﺖ: «ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﻦ، ﺑﺪ ﺟﺎﻧﺸﻴﻨﺎﻧﻲ ﺑﺮﺍﻳﻢ ﺑﻮﺩﻳﺪ ! ﺁﻳﺎ ﺩﺭﻣﻮﺭﺩ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ، ﻋﺠﻠﻪ ﻧﻤﻮﺩﻳﺪ» ﺳﭙﺲ ﺍﻟﻮﺍﺡ ﺭﺍ ﺍﻓﻜﻨﺪ، ﻭ ﺳﺮ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ (ﻭ ﺑﺎ ﻋﺼﺒﺎﻧﻴﺖ) ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﻮﺩ ﻛﺸﻴﺪ; ﺍﻭ ﮔﻔﺖ: «ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻣﺎﺩﺭم! ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻭﻩ، ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﻓﺸﺎﺭ ﮔﺬﺍﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ ﻛﺮﺩﻧﺪ; ﻭ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺑﻮﺩ ﻣﺮﺍ ﺑﻜﺸﻨﺪ، ﭘﺲ ﻛﺎﺭﻱ ﻧﻜﻦ ﻛﻪ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻣﺮﺍ ﺷﻤﺎﺗﺖ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻣﺮﺍ ﺑﺎ ﮔﺮﻭﻩ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﺪﻩ!»
❌ با عجله همیشه کار ها را خراب کردند.
⬅️در جریان تاسیس اسرائیل. آغاز نبرد ها همیشه با عجله کار را خراب کردند
❌بالای کوه هم میدانست گوساله پرست شدند... چرا پایین کوه پرت کرد؟ شنیدن کی بود مانند دیدن
#️⃣ #شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🔰ادامه مطلب قبل:
🕋 الأعراف ۱۵۱:
قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِأَخِي وَأَدْخِلْنَا فِي رَحْمَتِكَ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ
(ﻣﻮﺳﻲ) ﮔﻔﺖ: «ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﻣﻦ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭم ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯ، ﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺧﻞ ﻓﺮﻣﺎ، ﻭ ﺗﻮ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﺘﺮﻳﻦ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﺎﻧﻲ!»
🕋 الأعراف ۱۵۲:
إِنَّ الَّذِينَ اتَّخَذُوا الْعِجْلَ سَيَنَالُهُمْ غَضَبٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَذِلَّةٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُفْتَرِينَ
ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﮔﻮﺳﺎﻟﻪ ﺭﺍ (ﻣﻌﺒﻮﺩ ﺧﻮﺩ) ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﺑﺰﻭﺩﻱ ﺧﺸﻢ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ، ﻭ ﺫﻟﺖ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ; ﻭ ﺍﻳﻨﭽﻨﻴﻦ، ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ (ﺑﺮ ﺧﺪﺍ) ﺍﻓﺘﺮﺍ ﻣﻲ ﺑﻨﺪﻧﺪ، ﻛﻴﻔﺮ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﻢ!
❌این هم بیان دیگر از عذاب بنی اسرائیل
❌خود کلمه عِجل هم جای دقت دارد که هم ریشه عجله است
💢تعابیر قرآن نسبت به بنی اسرائیل حقا هم محترمانه است و هم معتدل.
تعابیری که در عهد عتیق خودشان وجود دارد خیلی تند تر است:
برای نمونه در کتاب اشعیا چنین آمده: گاو مالک خویش و الاغ آخور صاحب خود را میشناسد، امّا اسرائیل نمیشناسد. قوم من فهم ندارند.»
#️⃣ #شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
7⃣5⃣ قرن ۱۴ تا ۱۹
❎ در این قرون یهودی ها پراکنده بودند و مکان مشخصی نداشتند
❎بیشترشان روم بودند حالا یا بعنوان برده یا آزاد ، عده ای ایران ، عده ای مصر ، حجاز و ...
❎ نکته مهمی که در زندگی ایشان بود، با همه پراکندگی ها و تاثیراتی که از اقوام مختلف پذیرفتند لکن هیچ گاه در هیچ قومیت دیگری ذوب نشدند! (مهاجرین معمولا نسل سوم به بعد دیگه تغییر کردند و ادغام در فرهنگ و رسوم آن محل شدند، لکن یهود با همه پراکندگی رویه خودش را حفظ کرد.
❎ دو علت عمده هم داشت :
1️⃣ یکی نژاد پرستی شان بود که کلا خودشان را قاطی امیین نمیکردند! تافته جدا بافته بودند همه جا . محل جدا داشتند. در همدان ما همین الان هم محل آنها به نام محل یهودیا یا محل جحود معروف است.
به لباسهایشان علامت می زدند .
ارق ملی هم نداشتند برای ملتی کار نمیکردند! بلکه حتی قبول هم نداشتند.
همین هم باعث شده بود طرد بشوند .سیاست گِتو را برای آنها اجرا کرده بودند
🔺گتو از نظر تاریخی در اروپا به محلههایی که اقلیت یهودی در آن ساکن بودند گفته میشد. در ایران برای بیان این معنی گاه واژه «جهودمحله» بکار میرفته و امروزه در معنی امروزیاش بیشتر از آن به عنوان پدیده حاشیهنشینی یاد میشود.
🔺در سال ۱۵۳۶ به دستور پاپ اعظم یهودیان را مجبور ساختند در محله بستهای در شهر ونیز زندگی کنند که در کنار یک ریختهگری بزرگ چدن (چدن به ایتالیایی getto نامیده میشود که در گویش عامی ghèto تلفظ میشود) قرارداشت. به این خاطر این محله را گتو مینامیدند.
2️⃣ و دو شاید یکی از علل آن سطح هوش بالایی که دارند همیشه تفوق پیدا میکردند. مثل آنچه که در حجاز یا همین ایران خودمان رخ داد. هوش بالاهای عالم معمولا جزء همین هاست مثل انشتین ، فروید ، آبراهام مازلو ،وایزمن ...
↩️از میان ۹۶۵ برنده جایزه نوبل و جایزه یادبود نوبل در علوم اقتصادی بین سالهای ۱۹۰۱ تا ۲۰۲۳، حداقل ۲۱۴ نفر یهودی یا دارای حداقل یک والد یهودی بودهاند، که ۲۲٪ از کل برندگان را تشکیل میدهند. یهودیان تنها ۰.۲٪ از جمعیت جهان را تشکیل میدهند، به این معنی که سهم آنها از برندگان جایزه نوبل ۱۱۰ برابر سهم آنها از جمعیت جهان است. (به هرحال نسل همان آقایی است که قرآن فرموده بود فبشرناه بغلام علیم. به شدت اهل درس و مطالعه هم هستند)
❎ بسته بودن شان ، ارق ملی نداشتن ، پولدار بودن و ربا خواری شان کار را به اینجا رساند که کشور ها تصمیم گرفتند اینها را از کشورهایشان خارج کنند: اولین کشوری که تصمیم به اخراج این گروه گرفت کدام کشور بود ؟
الذی سمی فی السموات بابلیس و فی الارضون بانگلیس !!
↩️یهودیان توسط ادوارد اول از انگلستان در سال ۱۲۹۰ میلادی اخراج شدند. ادوارد اول به شدت یهودستیز بود و از یهودیان متنفر بود. در سال ۱۲۹۰ او دستور داد که تمامی یهودیان از انگلستان اخراج شوند. آنها تنها اجازه یافتند که هر چه میتوانند با دست خود ببرند داشته باشند. تنها تعداد کمی از یهودیان با خواهش از پادشاه اجازه یافتند که اموال خود را قبل از رفتن بفروشند. از این زمان تا سال ۱۶۵۵ میلادی هیچ آمار رسمی از حضور یهودیان در انگلستان وجود ندارد.
🔰 در قرن ۱۲ میلادی کار یهود در انگلیس تا جایی پیش رفته بود که هارون لینکلن ثروتمندترین فرد انگلستان که یهودی بود از پادشاه انگلستان ثروتمندتر بود.
#️⃣ #شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🔰 ادامه ماجرا :
🔺 جنبش ضد یهود(آنتی سمتیز : Antisemitism : ضد سامی . سام هم از شام بود دیگر. معتقد بودند نژاد شامی ما را بدبخت کرده. ) بعد از انگلیس ، در فرانسه (قرن۱۴)، آلمان (دهه۱۳۵۰)، پرتغال(۱۴۹۶) هم ادامه یافت.
🔺کار به جایی رسیده بود که شعار ریاست جمهوری اخراج یهود از کشور بود!
🔺 تشدید آزار و شکنجه در اسپانیا در سال ۱۴۹۲ با اخراج اجباری جمعیت بزرگ و قدیمی یهودی آن کشور به اوج خود رسید. فقط یهودیانی که به مسیحیت گرویده بودند اجازه اقامت داشتند و کسانی که به ادامه یهودیت مظنون بودند با آزار و اذیت روبرو شدند. تفتیش عقاید در نتیجه این اخراجهای دسته جمعی، مراکز زندگی یهودیان از اروپای غربی و آلمان به ترکیه و سپس به لهستان و روسیه منتقل کرد. تعدادی از یهودیان نیز به آمریکا کوچ کردند.
🔺یهودیستیزی در سال ۱۹۳۳ برای اولین بار در تاریخ به عنوان یک دکترین، در دولتی اعلام شد که در آن افراطیترین حزب ضد یهود به رهبری آدولف هیتلر، به قدرت رسیدهبود. اقدامات این دولت از بایکوت مغازهداران یهودی آغاز شد. در سال ۱۹۳۵ به دنبال تصویب «قوانین نورنبرگ»، تبعیضات اجتماعی بر پایه تفاوت خونی میان آلمانها و یهودیها تصریح شد و یهودیان در قانون بهعنوان شهروندان درجه دوم اعلام شدند. بر مبنای این قوانین ازدواج یهودیان با شهروندان غیر یهودی زیر عنوان حفاظت از خون و شرافت آلمانی ممنوع اعلام شد. سلب اجازه کار از پزشکان و وکلای یهودی، ممنوعیت ورود کودکان یهودی به مدارس آلمانی، تحمیل نصب علامت J روی کارت شناسایی همه یهودیان تا سال ۱۹۳۸ زمینه را برای یورشهای خونین عیله یهودیان فراهم آورد.
🔺تا شروع جنگ جهانی سیاست نازیها برای حل مسئله یهود، بیرون راندن آنها از آلمان بود اما با اشغال لهستان و مواجهه شدن با وزن سنگین یهودیان در ترکیب جمعیتی لهستان و به دنبال آن با تصرف بخشهای دیگر اروپا مسئله یهود از چارچوب آلمان خارج و ابعادی درون اروپایی یافت. طبیعتاً بیرون راندن یهودیان به یک قاره دیگر امکانپذیر نبود؛ بنابراین ژانویه ۱۹۴۲ سران حزب نازی درکنفرانس وانزه (Wannsee) گردهم آمده و به چارهجویی پرداختند. نتیجه این کنفرانس کار اجباری در اردوگاههای کار با هدف نابود کردن زندانیان از طریق کار جانفرسا و فرستادن یهودیان سراسر اروپا به کارخانههای مرگ (اتاقهای گاز و کورههای آدم سوزی)، که به آخرین دستاوردهای تکنیکی مجهز بودند، بود. طبق تصمیمات درج شده در پروتکل این کنفرانس، میبایست ۱۱ میلیون یهودی ساکن اروپا به قتل میرسیدند
🔺ریچارد واگنر خواننده مورد علاقه هیتلر بود که او هم یهودی ستیز بود و برخی معتقدند هیتلر تحت تاثیر او یهودی ستیزی میکرد!
📍علی ای حال فشار بر یهودیان تا سر حد هلوکاست بالا رفت و این باعث شد که به فکر تاسیس یک دولت بیافتند! (پول و رسانه که داشتند. قدرت هم نیاز داشتند)
↩️ البته این نکته لازم است بیان شود که این میان دروغ هم زیاد گفته شده. مثلا در جریان هلوکاست گفتند ۶ میلیون یهودی کشته شده که مرغ پخته خنده اش میگیرد!)
#️⃣ #شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
4.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اعترافات جیمی کارتر:
وجود نیروهایی سیاسی قدرتمند در آمریکا که مانع از تحلیل درست درمورد سرزمین مقدس می شوند.
#️⃣ #شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob