eitaa logo
العلم المصبوب (عج)
996 دنبال‌کننده
124 عکس
144 ویدیو
13 فایل
📖 این سخن بزرگان است که اگر دلتنگ امام زمان شدید #قرآن بخوانید. به حکم حدیث ثقلین امام زمان از قرآن جدا نیست. لذا راه رسیدن به #امام‌زمان، #قرآن است. اینجا پاتوقی است برای دم زدن از گوهر درخشان #قرآن تا اندکی از حرارت دلتنگیها بکاهیم! @alip245
مشاهده در ایتا
دانلود
از آیت الله شاه آبادی منقول است: قدرت نهفته در انسان بیش از حد تخیل اوست !
☑️ سه 🟣 توجه به خاصیت و فایده یک چیز ما را در بهره برداری فزونتر از آن موضوع یاری میکند. مثلا ما وقتی فهمیدیم ویتامین ث چه فوایدی دارد، از آن بهره مند خواهیم شد! کسی هم نمیگوید چون اجدادم ویتامین ث میخورد من هم میخورم!! نه! میگوید چون فایده دارد میخورم! 🟢ما اگر خاصیت دین داری و زندگی متدینانه را بفهمیم و به نسل بعدی منتقل کنیم، قاعدتا بهره مندی مان از دینداری بیشتر میشود. 🟠 یکی از مهمترین خاصیت های دین، واقع بینی و واقع نگری است. ↩️ از مهمترین فوائد زندگی دین مدارانه این است که انسان واقع بینانه زندگی میکند. خاصیت و فایده ای که کمتر به آن توجه می شود و یا اصلا نمیشود. یعنی شما از متدین ترین انسان ها هم بپرسید چرا زندگی متدینانه را برگزیدید احتمالا یک چنین فایده ای را نخواهند گفت . ✅ چون نگاه ما به دین غلط است. گویا ما دین را یک مقوله ارزشیِ جدای از واقعیت های عالم میدانیم، که هیچ ارتباطی با دنیای ما ندارد. انگار خدا یک سری امور انتزاعی ارزشی نازل کرده است تا دنیای ما را خراب کند که نهایتا آخرت خوبی را به ما ارزانی کند.(برخواسته از نگاه مسیحیت) درصورتیکه واقعیت چیز دیگری است. و دنیا و اخرت از هم جدا نیستند . ✅این یک واقعیت است که ما بدون زندگی متدینانه دنیای خوبی هم نخواهیم داشت ⬅️از بزرگترین دروغگویی های ی که غربی ها به ما گفتند همین است، ادای آدم های خوشحال و خوشبخت را درمی آورند و همه را فریب میدهند، در صورتیکه اینطور نیست.. 🔶 شاید آسایش داشته باشند، اما بدون شک آرامش ندارند ⚡️شاید زندگیشان جذابیت هایی داشته باشد اما واقعیت ندارد. 🔺درست مثل کف روی آب میماند .. کف بالاست ... اما والا نیست . و از بین میرود ! ✅ چقدر از این فریب ها را دیدید و می بینید . ☑️ کلیپی بود . جواهر آلاتی را روی یک متکای نرم گذاشته بودند که نفیس به نظر میآمد . دوربین رابالاتر آوردند مشخص شد گربه است... ☑️ در جریان نزاع یک زن و شوهر بودم، کارشان به دادگاه و طلاق رسیده بود. در ایام کرونا مرد از دنیا رفت. و اگر دو هفته دیگه زنده میماند دادگاه نهایی طلاق را باید شرکت میکرد. بعد از مرگ هر روز این خانم استوری عاشقانه و فراق و هجران میگذاشت ... حالا اگر کسی از بیرون می دید میگفت چقدر اینها خوشبختند! در صورتیکه در اوج بدبختی بودند! 🔺 نباید باطن زندگی را به ظاهرش قضاوت کنید. ☑️لذا واقعیت چیز دیگری است ... زندگی بدون دین رنج آلوده، کسی که متدیانانه زندگی نمیکند در رنج است. این سک واقعیت است. ⬅️ دیدید میگویند چرا کسی که نماز نمیخواند اوضاعش خوب است ؟ 🤥 نیست . قطعا نیست . دروغ میگوید . بله زندگی اش جذابیت هایی دارد . جذابیت های ظاهری و مادی و سطحی .... اما قطعا واقعیت چیز دیگری است . باطن زندگی او پر از رنج و عذاب است. 😈 جذابیت ها را آوردن رو و واقعیت ها را پنهان کردند 👺 این بزرگترین دروغ است 🌕 قرآن واقعیت را طور دیگری معرفی میکند، می فرماید : {طه: 124} وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ 🔺و آیات متعدد دیگری که داریم .... ✅ که البته فهم این نیاز به تفکر دارد . ↩️ بزرگواری میگفت نشسته بودیم پای تلوزیون در یکی از کشوهای خارجی . ۷۰ تا کانال رو بالا پایین میکرد و توضیح میداد و بعد هم تیکه می انداخت که شما هنوز هم درگیر ارتباط زن و مرد هستید... اینجا برای ما همه چی حل شده است.. همینطور که کانال ها را بالا پایین میکرد ناگهان دیدم در یکی از کانال ها یک خانوم سیلی محکمی حواله پسری کرد. سریع گفتم چی شد؟ چرا زد ؟ توصیح داد که این پسر به این دختر خیانت کرده. دختر فهمیده و ناراخت شده... پرسیدم شما که میگفتید همه چی حل شده ؟ خب اگر حل است چرا زد ؟ و اگر حل است اصلا چرا خیانت کرده و فرد دیگری برایش جلوه گری کرده ؟! پس حل نیست! 🔳 خودشون هم در توهم هستند ! از واقعیت دور افتادند . دیگران را متهم میکنند حال آنکه خودشون متوهمانه ترین زندگی را دارند. 🔺 خرافاتی ترین کشورها خود غربی ها هستند(صبر آمد و زدن به تخته و ...) کسانی که مومنانه زندگی نکردند در یک خرافاتی افتاده اند که آن سرش نا پیدا . ⚜️ مثال زندگی متوهمانه: شب به شما زنگ میزنند که ۱ میلیارد جایزه بردی . شما تا صبح احتمالا از خوشحالی خوابتان نمیبرد . فردا میروید جایزه را بگیرید. منتهی از شما عذرمیخواهند و میویند ببخشید اشتباه زنگ زده بودیم . شما قاعدتا امشب هم دوباره خوابتان نمیبرد اما این بار از ناراحتی . شب قبل از خوشحالی . شب بعد از ناراحتی . درصورتی که نه چیزی به شما اضافه شده بود و نه چیزی از شما کم شده بود! 🟠 بنابراین از اثرات دین واقع بینی است . دین اومده انسان رو با واقعیت های عالم هستی آشنا کنه . 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
☑️ چهار ✅سخنان علامه طباطبایی پیرامون اهمیت واقع بینی 🟢 علامه طباطبایی در کتاب تعالیم اسلام در قسمت فواید دین می فرماید : «جامعه ای که به دین پایبند نباشد واقع بینی و روشنفکری را از دست میدهد .» 🟢 در کتاب {بررسی های اسلامی} اساس دعوت اسلام رو بر سه اصل معرفی میکنه . دومی را واقع بینی معرفی میکنند . 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
☑️ پنج 🔵 مرحوم علامه طباطبایی ذیل آیه بشر الصابرین سوره بقره آیه ۱۵۶ . در باب اصلاح خلق می فرمایند : ↩️ {اصلاح اخلاق و خويهاى نفس و تحصيل ملكات فاضله، در دو طرف علم و عمل و پاك كردن دل از خويهاى زشت، تنها و تنها يك راه دارد، آنهم عبارت است از تكرار عمل صالح و مداومت بر آن، البته عملى كه مناسب با آن خوى پسنديده است، بايد آن عمل را آن قدر تكرار كند و در موارد جزئى كه پيش مى‏آيد آن را انجام دهد تا رفته رفته اثرش در نفس روى هم قرار گيرد و در صفحه دل نقش ببندد و نقشى كه به اين زوديها زائل نشود و يا اصلا زوال نپذيرد (ج۱ ص ۵۳۳)} 🟢 تکیه فرمایش ایشان این است . تکرار عمل مرتبط با آن خلق ، اخلاق را اصلاح میکند و سپس ایشان مثال هم می زنند: ↩️ {مثلا اگر انسان بخواهد خوى ناپسند ترس را از دل بيرون كند و بجايش فضيلت شجاعت را در دل جاى دهد، بايد كارهاى خطرناكى را كه طبعا دلها را تكان ميدهد مكرر انجام دهد تا ترس از دلش بيرون شود، آن چنان كه وقتى به چنين كارى اقدام مى‏كند، حس كند كه نه تنها باكى ندارد، بلكه از اقدام خود لذت هم مى‏برد، و از فرار كردن و پرهيز از آن ننگ دارد، در اين هنگام است كه در هر اقدامى شجاعت در دلش نقشى ايجاد مى‏كند و نقش‏هاى پشت سر هم در آخر بصورت ملكه شجاعت در مى ‏آيد} 🟠 سپس ایشان می فرماید خود این تکرار عمل هم سببی میخواهد و سه طریقه برای اینکه انسان به تکرار عمل برسد مطرح میکند. : 1️⃣ توجه به فوايد دنیوی عمل . 2️⃣ توجه به فوائد اخروی عمل . 3️⃣و طریقه سوم که مختص قرآن است. و قرآن را از باقی کتب، و اسلام را از باقی ادیان و مکاتب متمایز می کند: ایشان می فرمایند که : قرآن {انسانها را از نظر اوصاف و طرز تفكر، طورى تربيت كرده كه ديگر محل و موضوعى براى رذائل اخلاقى باقى نگذاشته و به عبارت ديگر اوصاف رذيله و خوى ‏هاى ناستوده را، از طريق رفع از بين برده نه دفع، يعنى اجازه نداده كه رذائل در دلها راه يابد تا در صدد بر طرف كردنش برآيند، بلكه دلها را آن چنان با علوم و معارف خود پر كرده كه ديگر جايى براى رذائل باقى نگذاشته است.} ✅ یعنی قرآن از طریق بیان واقعیت ها و حقیقت ها کاری میکند که جایی برای رذایل اخلاقی باقی نماند. ✴️ قرآن برای درمان رذایل نیامده، قرآن برای پیشگیری آمده است. کاری میکند که نمیگذارد اصلا جایی برای ظهور و بروز زشتی ها باقی بماند. و این کار را با بیان واقعیت ها مطرح میکند. ⬅️و قرآن انسانها رو هم بر همین اساس تقسیم میکند: کسانی که این واقعیت را پذیرفتند(مومن) کسانی که این واقعیت را نپذیرفتند(کافر) و کسانی که ادای پذیرفته ها را در می آورند(منافق) 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
☑️ شش 📍سبک زندگی‌اسلامی یعنی سبک زندگی عاقلانه و سبک زندگی عاقلانه یعنی سبک زندگی واقع بینانه! ‼️ چند نمونه از واقعیت ها که فهم آن زندگی ما را تغییر میدهد: 🔅مرگ . مهمترین واقعیت. سوال من از غیر متدینین همین است. برنامه شما برای مرگ چیست؟ 〽️از مرده شوری پرسیدند تلخ ترین خاطره ات چیه ؟ گفت میتی را آوردند همه اقوامش گریه کردند من هم گریه ام گذفت. دامادی را آورده بودند شب عروسیش، کرواتش را خودم بریدم با قیچی 〽️ مرحوم سیدجواد حیدری یزدی می فرمود این دکمه ای که صبح آمدی بستی معلوم نیست شب خودت باز کنی.. 〽️ امام زین العابدین در دعای ۴۰ صحیفه به خدا عرضه میدارد: یه جوری باور مرگ عنایت کن که رسیدن این ساعت به ساعت بعد رو .. یا پیوستن نفسی به نفس دیگر را آرزو نکنیم. 〽️ کسی که زندگی را اینطور فهمید، به چه چیز این دنیا دل می بندد؟ اگر بفهمد اصل زندگی در آخرت است، زندگی تغییر نمیکند ؟ 〽️ نقل است که بزرگی میگفت : شکمی که با یک تکه نان پر میشود در تعجبم که چرا عده ای آن را با حرام پر میکنند... اینا نمیخوان بمیرن؟ 〽️ به بزرگواری گفتن دزد مال شما را برد . گفت مگر میشود چیزی را برد؟ بالاخره باید برگردونه حالا یا تو این دنیا یا دنیای دیگر! 🔆 سنت ابتلا 〽️توجه دادن به سنت ابتلا بدون شک یکی از آن مطالبی است که رفع رذیله میکند . وقتی انسان اماده امتحان باشد . بداند که خدا دارد او را آزمایش می کند . او به تمام معنا زاهد میشود . نه داشته ها او را مغرور میکند .نه با تبختر روی زمین راه می رود و فکر میکند کسی است . می داند این داشته ها از ان او نیست . ابدی نیست بلکه ابزاری برای آزموده شدن اوست . بلکه بیمناک میشود از اینکه چگونه باید درست عمل کند . لذا خود را عادت به احسان و بخشش میدهد و دغدغه اش این میشد که چگونه شکر الهی را به جا بیاورد و اگر نداشته باشد و فقیر باشد هم بی تابی نمیکند چرا که میداند امتحان او در این است هدف خلقت او اینست لذا کاستی ها را میپذیرد. ومیکوشد نظر آن کسی را اعمال کند که دارد از او امتحان میگیرد ♎️ باور بفرمایید همه رذایل بخواسته از عدم شناخت واقعیت هاست ☸️ آدم ها چرا می ترسند؟ ☸️چرا حسودی میکنند ؟ ☸️چرا بخل می ورزند؟ ⭕️ همه برخواسته از عدم شناخت واقعیت هاست ❌حسودی برای چیست ؟ به داشته های دیگران؟ مگر برای اوست ؟ 🌀 کارمند بانک که پول را می شمارد آیا کسی به او حسودی میکند ؟ خیر ، چرا ؟ چون میدانیم این واقعیت را که این پول برای او نیست . ♻️ خب اگر با سنت ابتلا آشنا بشویم و بدانیم که این دارایی ها از ان خود او نیست او امانت دارد است . دیگر چه جای حسادت ؟ چه جای افسردگی؟ تازه اگر بدانی اشتباه بکنه پدرش را درمیاورند تازه آدم دلش برای او هم میسوزد چیزی که گیرش نیامده .واقعیتش حساب و کتابی است که باید پس بدهد. ❇️تکبر برای چیست؟ خیال زده است. توهم است. با واقعیت ها کنار نیامده. [لقمان۱۸]((وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ ﻣﺘﻜﺒﺮﺍﻧﻪ ﺭﻭﻱ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﺑﺮﻣﮕﺮﺩﺍﻥ ، ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺎ ﻧﺎﺯ ﻭ ﻏﺮﻭﺭ ﺭﺍﻩ ﻣﺮﻭ ، ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺧﺪﺍ ﻫﻴﭻ ﺧﻮﺩﭘﺴﻨﺪ ﻓﺨﺮﻓﺮﻭﺵ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ .)) نمیفهمد که هیچی از خود ندارد. مناجات امیرالمومنین در مسجد کوفه را ببینید . مناجات عاقلانه است. 〽️ ترس برای چیست؟ در سوره مبارکه الأحزاب : 12 وَ إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاَّ غُرُورا / وقتی که می بینن جنگ تو احزاب .. ترس حاکم است .. در روايات هم آمده كه منافقين گفته بودند محمد (ص) به ما وعده مى‏دهد كه شهرهاى كسرى و قيصر را براى ما فتح مى‏كند، با اينكه ما جرأت نداريم در خانه خود تا مستراح برويم؟!!" 4)چرا ؟ این یعنی نشناختن قدرت خدا ... نشناختن واقعیت ها ... اصلا چه بسا نفاق از همین جا شکل میگیرد ... نشناختن واقعیتها.. 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
☑️ هفت 🤔🧐اهمیت اندیشه در رشد انسان؛ ⬅️ در قرآن آمده : يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (21بقره) 📿راه رسیدن به تقوا عبادت است. ⬅️طبق روایات ما عبادت معناي عميق و گسترده اي دارد . تنها اعمال جوارحي مراد نيست؛ هم عبادتهاي فكري مراد است، هم عبادتهاي خُلقي مراد است، هم عبادتهاي عملي! که در اوجش تفکر است. ❇️در تفسير نورالثقلين، ج1، ص40. آمده است: 📌أَفْضَلُ اَلْعِبَادَةِ إِدْمَانُ اَلتَّفَكُّرِ فِي اَللَّهِ وَ فِي قُدْرَتِهِ. بهترين عبادت ادامۀ تفكر و انديشه است در بارۀ خدا و قدرت خداوندى. 📌أَبَا اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: لَيْسَ اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةَ اَلصَّلاَةِ وَ اَلصَّوْمِ إِنَّمَا اَلْعِبَادَةُ اَلتَّفَكُّرُ فِي أَمْرِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. عبادت در زيادى نماز و روزه نيست،همانا عبادت تفكر در راه خداست. ✅در وصیت های امیرالمومنین به امام حسن علیهما السلام: وَ لاَ عِبَادَةَ كَالتَّفَكُّرِ فِي صَنْعَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ (امالی طوسی ج۱ ص ۱۴۶) ❇️ در خصال (ج۱ ص ۴۲) كَانَ أَكْثَرُ عِبَادَةِ أَبِي ذَرٍّ رَحْمَةُ اَللَّهِ عَلَيْهِ خَصْلَتَيْنِ اَلتَّفَكُّرَ وَ اَلاِعْتِبَارَ . بيشتر عبادت ابى ذر(ره)فكر كردن و عبرت گرفتن بود ✅ تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ (مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج ۱۱، ص ۱۸۳) ❇️ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مِنْ تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ ؟ قَالَ نَعَمْ وَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ تَفَكُّرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ قِيَامِ لَيْلَةٍ قُلْتُ كَيْفَ يَتَفَكَّرُ ؟ قَالَ يَمُرُّ بِالْخَرِبَةِ وَ بِالدَّارِ فَيَتَفَكَّرُ فَيَقُولُ أَيْنَ سَاكِنُوكِ وَ أَيْنَ بَانُوكِ مَا لَكِ لاَ تَتَكَلَّمِينَ ؟ (الزهد ج ۱، ص ۱۵) 🌸پس تفکر نقش به بسزایی در تقوا و رشد انسان دارد . 📝 طُوبَى لِمَنْ شَغَلَ قَلْبَهُ بِالْفِكْرِ وَ لِسَانَهُ بِالذِّكْرِ غرر الحکم و درر الکلم ج ۱، ص ۸۲۰ 📚 اَلْفِكْرُ يُفِيدُ اَلْحِكْمَةَ . غرر الحکم و درر الکلم ج ۱، ص ۵۰ 📙 قَالَ امام حسن عَلَيْهِ السَّلاَمُ: عَلَيْكُمْ بِالْفِكْرِ فَإِنَّهُ حَيَاةُ قَلْبِ اَلْبَصِيرِ وَ مَفَاتِيحُ أَبْوَابِ اَلحِكْمَةِ. (بحار الأنوار ج ۷۵، ص ۱۱۵) 🏵عدم تفکر ویژگی کافر: [آیه ۸ روم] أَوَلَم يَتَفَكَّرُواْ فِيٓ أَنفُسِهِم مَّا خَلَقَ ٱللَّهُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلأَرۡضَ وَمَا بَينَهُمَآ إِلَّا بِٱلحَقِّ وَ أَجَل مُّسَمࣰّى وَإِنَّ كَثِيرا مِّنَ ٱلنَّاسِ بِلِقَآيِٕ رَبِّهِم لَكَٰفِرُونَ آيا آنان با خود نينديشيدند كه خداوند، آسمانها و زمين و آنچه را ميان آن دو است جز بحق و براى زمان معيّنى نيافريده است ؟! ولى بسيارى از مردم (رستاخيز و) لقاى پروردگارشان را منكرند! ⬅️ اساسا هر کسی در هر زمینه ای کم آورده و انگیزه ندارد ... بگید کم‌فکر میکنید! 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
☑️ هشت از ابتدای قرآن شما تورق میکنید : ببینید چقدر خداوند متعال این مسئله نفهمیدن. دنبال حق و حقیقت نبودن . کتمان حقیقت را گوشزد میکند :‌ 📣(إنّ الذین کفروا سواء علیهم أ أنذرتهم أم لم تنذرهم لا یؤمنون، ختم اللّه علی قلوبهم ...) ( ۶) 🔸 اگر آیات قرآن را بخوانیم و به ترجمه آنها توجه داشته باشیم، هر بار میخوانیم یک چیزی می‌فهمیم؛ وگرنه ممکن است از دسته ی همین «سواء علیهم» باشیم. 📣البقرة : 18 صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَرْجِعُون‏ 📣 بعد در آیه بقرة : 34 وَ: بزرگترین کتمان کننده عالم رو معرفی میکند: إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليسَ أَبى‏ وَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرين‏ 📣 آیه ۴۲ سوره بقره : . بنی اسرائیل رو مورد خطاب قرار میده : حق را با باطل نياميزيد" تا مردم به اشتباه بيفتند (وَ لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْباطِلِ‏).بعد :" حق را مكتوم نداريد در حالى كه شما مى‏دانيد و آگاهيد" (وَ تَكْتُمُوا الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ‏). 📣 قصه بعدی .. آیه 62 و 63 بقره : به خاطر بياوريد زمانى را كه از شما پيمان گرفتيم" (وَ إِذْ أَخَذْنا مِيثاقَكُمْ‏)." و طور را بالاى سر شما قرار داديم" (وَ رَفَعْنا فَوْقَكُمُ الطُّورَ)." و گفتيم آنچه را از آيات الهى به شما داده‏ايم با قدرت و قوت بگيريد" (خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ). خب پذیرفتن ؟ بعدش ؟! (ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ‏). و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، از زيانكاران بوديد" (فَلَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرِينَ‏) لذا مشکل فهم نیست ... مشکل اینا یه چیز دیگه است بابا 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
☑️ نه 📣قصه بعدی . قصه گاو بنی اسرائیل . البقرة : 67 وَ إِذْ قالَ مُوسى‏ لِقَوْمِهِ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَةً قالُوا أَ تَتَّخِذُنا هُزُواً قالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجاهِلينَ‏ البقرة : 68 قالُوا ادْعُ لَنا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنا ما هِيَ قالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّها بَقَرَةٌ لا فارِضٌ وَ لا بِكْرٌ عَوانٌ بَيْنَ ذلِكَ فَافْعَلُوا ما تُؤْمَرُونَ‏ البقرة : 69 قالُوا ادْعُ لَنا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنا ما لَوْنُها قالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّها بَقَرَةٌ صَفْراءُ فاقِعٌ لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرينَ‏ البقرة : 70 قالُوا ادْعُ لَنا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنا ما هِيَ إِنَّ الْبَقَرَ تَشابَهَ عَلَيْنا وَ إِنَّا إِنْ شاءَ اللَّهُ لَمُهْتَدُونَ‏ البقرة : 71 قالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّها بَقَرَةٌ لا ذَلُولٌ تُثيرُ الْأَرْضَ وَ لا تَسْقِي الْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لا شِيَةَ فيها قالُوا الْآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ فَذَبَحُوها وَ ما كادُوا يَفْعَلُونَ‏ البقرة : 72 وَ إِذْ قَتَلْتُمْ نَفْساً فَادَّارَأْتُمْ فيها وَ اللَّهُ مُخْرِجٌ ما كُنْتُمْ تَكْتُمُون‏ نمیخواستید .. کتمان میکردید .. 🔻از اینجا به بعد ش خیلی جالب میشود: ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّن بَعْدِ ذَٰلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاءُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ﺳﭙﺲ ﺩﻝ ﻫﺎﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ [ ﻣﻌﺠﺰﻩ ﺷﮕﻔﺖ ﺍﻧﮕﻴﺰ ] ﺳﺨﺖ ﺷﺪ ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﻨﮓ ﻳﺎ ﺳﺨﺖ ﺗﺮ ; ﺯﻳﺮﺍ ﭘﺎﺭﻩ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺳﻨﮓ ﻫﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻬﺮﻫﺎ ﻣﻰ ﺟﻮﺷﺪ ، ﻭ ﭘﺎﺭﻩ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻰ ﺷﻜﺎﻓﺪ ﻭ ﺁﺏ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ، ﻭ ﭘﺎﺭﻩ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﺧﺪﺍ [ ﺍﺯ ﺑﻠﻨﺪﻱ ] ﺳﻘﻮﻁ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ﺑﻲ ﺧﺒﺮ ﻧﻴﺴﺖ . ⬅️ دقت دارید دیگه خطاب به مومنین است.! مومنین قلبشان سنگ شده .. نمیفهمند. میشود مومن قلبش سنگ شود! قلب مومن معجزه دیده میشود سنگ بشود !! اتفاقا من به شما عرض کنم دو گروه: دینداران و عالمان به شدت تحت تاثیر تحجر هستند. سنگ میشود ! نمیفهمد ! (وای به حال عالم دینی) سفت اصلا نمیشه باهاش حرف زد!! وای وای ! به علم نباید غره شد... انعطاف خودتون رو از دست ندید. اولین واکنش تون به حرف ها منفی نباشه. 🔻مرحوم شاه‌آبادی: امروز مشکل اول شیعیان، غرورشان است که به‌خاطر عقایدشان برای خود مصونیتی قائلند، لذا خیلی از وظایف اجتماعی‌شان را رها کردند یه آیه عرض کنم : ⬅️در سوره مبارکه غافر میفرماید: آیه ۸۳: فَلَمَّا جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَرِحُوا بِمَا عِندَهُم مِّنَ الْعِلْمِ وَحَاقَ بِهِم مَّا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻧﺸﺎﻥ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﺭﻭﺷﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ، ﺑﻪ ﺍﻧﺪﻙ ﺩﺍﻧﺸﻲ ﻛﻪ ﻧﺰﺩ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﺧﻮﺷﺤﺎﻝ ﺑﻮﺩﻧﺪ [ ﻭ ﻏﻴﺮ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭼﻴﺰﻱ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻧﻤﻰ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ] ﻭﻟﻲ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﻣﻰ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ، ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﻛﺮﺩ . 🔴 غرورِ مؤمنانه و غرور عالمانه مسئلۀ اصلی همه انبیا در آغاز بعثت بود. 🔘 هر کسی مسجد یا هیئت می‌رود یک کمی این حرف را به خودش بگیر. جوری تاریخ اسلام را نگوییم که مؤمنین بگویند ما که بت‌پرست نیستیم، پس بی‌خیال. اینجوری، تقریباً یک‌سوم آیات قرآن را باید بگوییم به درد ما نمی‌خورد. در حالی که تمام مسائل زمان پیامبر مسائل زمان ما هم هست. 🔘 غرور مؤمنین، ماجرایی است که از صدر خلقت انسان بوده است. نمونه‌اش ابلیس است که 6هزار سال عبادت کرد، ولی با یک لحظه استکبار همه را از بین برد. خیلی‌ها تصور می‌کنند که پیامبران در مقابل بی‌دینان قرار داشتند درحالی‌که پیامبران و به‌ویژه رسول‌خدا(ص) در مقابل ادیان انحرافی آمدند 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
☑️ ده 📣 البقرة : 145 وَ لَئِنْ أَتَيْتَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ بِكُلِّ آيَةٍ ما تَبِعُوا قِبْلَتَكَ وَ ما أَنْتَ بِتابِعٍ قِبْلَتَهُمْ وَ ما بَعْضُهُمْ بِتابِعٍ قِبْلَةَ بَعْضٍ وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّكَ إِذاً لَمِنَ الظَّالِمين‏ البقرة : 146 الَّذينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمْ وَ إِنَّ فَريقاً مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ يَعْلَمُون‏ 🟠 در سوره الأعراف : 198 وَ إِنْ تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدى‏ لا يَسْمَعُوا وَ تَراهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ وَ هُمْ لا يُبْصِرُون‏ و اگر آنها را به سوى هدايت فرا خوانيد نمى ‏شنوند، و (اى پيامبر) آنها را (مشركان را) مى‏بينى كه به سوى تو مى‏نگرند ولى (در حقيقت) نمى‏بينند. ایستاده در ایستگاه نخواستنشون برای فهم! 🟤 النمل : 80 إِنَّكَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى‏ وَ لا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ إِذا وَلَّوْا مُدْبِرينَ‏ 🟡 الروم : 52 فَإِنَّكَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى‏ وَ لا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ إِذا وَلَّوْا مُدْبِرين‏ مسلّماً تو نمى‏توانى سخنت را به گوش مردگان برسانى، و نمى‏توانى كران را هنگامى كه روى برمى‏گردانند و پشت مى‏كنند دعوت کنی ! 🟣 فاطر : 22 وَ ما يَسْتَوِي الْأَحْياءُ وَ لاَ الْأَمْواتُ إِنَّ اللَّهَ يُسْمِعُ مَنْ يَشاءُ وَ ما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُور و هرگز مردگان و زندگان يكسان نيستند! خداوند پيام خود را به گوش هر كس بخواهد مى‏رساند، و تو نمى ‏توانى سخن خود را به گوش آنان كه در گور خفته ‏اند برسانى‏ بابا زنده است ها ... میفرماید این تو قبره ... مرده ها رو که نمیشه حرف بزنی باهاشون! این ها همانهایی هستند که حافظ درموردشون میفرماید : بر او نمرده به فتوای من نماز کنید ⚪️إنَّمٰا یَسْتَجِیبُ اَلَّذِینَ یَسْمَعُونَ وَ اَلْمَوْتیٰ یَبْعَثُهُمُ اَللّٰهُ ثُمَّ إِلَیْهِ یُرْجَعُونَ (۳۶) سوره انعام تنها کسانی اجابت (دعوت تو) می‌کنند که گوش شنوا دارند، اما مردگان (و آنها که روح انسانی را از دست داده اند ایمان نمی آورند و) خدا آنها را (در قیامت) مبعوث می‌کند سپس به سوی او باز می‌گردند. 🟢آیات ابتدایی سوره فصلت : حم (1) تَنْزِيلٌ مِنَ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ (2) كِتابٌ فُصِّلَتْ آياتُهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ (3) بَشِيراً وَ نَذِيراً فَأَعْرَضَ أَكْثَرُهُمْ فَهُمْ لا يَسْمَعُونَ (4) وَ قالُوا قُلُوبُنا فِي أَكِنَّةٍ مِمَّا تَدْعُونا إِلَيْهِ وَ فِي آذانِنا وَقْرٌ وَ مِنْ بَيْنِنا وَ بَيْنِكَ حِجابٌ فَاعْمَلْ إِنَّنا عامِلُونَ (5) در عين حال بيشترشان از آن رويگردانيده در نتيجه آن را نمى‏شنوند (4). مى‏گويند دلهاى ما از پذيرفتن آنچه ما را به سويش مى‏خوانيد در غلافهايى روى هم است و در گوشهايمان سنگينى است و بين ما و تو حجابى است تو كار خود كن كه ما نيز كار خود خواهيم كرد (5). 🔴 المائدة : 71 وَ حَسِبُوا أَلاَّ تَكُونَ فِتْنَةٌ فَعَمُوا وَ صَمُّوا ثُمَّ تابَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ ثُمَّ عَمُوا وَ صَمُّوا كَثيرٌ مِنْهُمْ وَ اللَّهُ بَصيرٌ بِما يَعْمَلُون‏ فرصصت هم میدهد.. اما باز هربار اینها باز خود را به کوری و کری میزنند.و گمان كردند مجازاتى در كار نخواهد بود لذا (از ديدن حقايق و شنيدن سخنان حق) نابينا و كر شدند سپس (بيدار گشتند و) خداوند توبه آنها را پذيرفت دگر بار (بخواب غفلت فرو رفتند و) بسيارى از آنها كور و كر شدند و خداوند به آنچه انجام مى‏دهند داناست. آیه قبلش به یکی از سببهای مهم کوری و کری اشاره میکند که بعدا هم باید اشاره بشود! 🔵 آیه معروف بل هم اضل : الأعراف : 179 وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُون‏ به يقين، گروه بسيارى از جن و انس را براى دوزخ آفريديم؛ آنها دلها [عقلها] يى دارند كه با آن (انديشه نمى‏كنند، و) نمى‏فهمند؛ و چشمانى كه با آن نمى‏بينند؛ و گوشهايى كه با آن نمى‏شنوند؛ آنها همچون چهارپايانند؛ بلكه گمراهتر! اينان همان غافلانند (چرا كه با داشتن همه‏گونه امكانات هدايت، باز هم گمراهند)! واقعا حیوان هم استفاده میکند . آن وقت انسان از این مطلب بهره نمیبرد! 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
☑️ یازده 1️⃣ روزی ابو جهل با پیامبر ص ملاقات کرد و با او مصافحه نمود کسی به او اعتراض کرد، چرا با این مرد مصافحه می‌کنی؟ گفت به خدا سوگند می‌دانم که او پیامبر است و لکن ما زمانی تابع"عبد مناف"بوده ایم! (یعنی پذیرفتن دعوت او سبب می‌شود که ما تابع قبیله آنان شویم)، 2️⃣ و نیز نقل شده که شبی "ابو جهل"و"ابو سفیان"و"اخنس بن شریق"که از سران سرسخت مشرکان بودند هر کدام به طور مخفیانه که هیچکس متوجه او نشود، و حتی این سه نفر از حال یکدیگر هم با خبر نبودند، برای شنیدن سخنان پیامبر ص در گوشه ای خزیده تا صبح تلاوت آیات قرآن را می‌شنیدند، هنگامی که سپیده صبح دمید، پراکنده شدند، اما در راه بازگشت به هم رسیدند و هر کدام عذر خود را برای دیگری شرح می‌داد، سپس عهد کردند که این کار را تکرار نکنند زیرا اگر جوانان قریش از آن آگاه گردند سبب گرایش آنها به محمد خواهد شد. شب دیگر هر کدام به گمان اینکه رفقایش آن شب نخواهد آمد برای شنیدن آیات قرآن به نزدیکی خانه پیامبر و یا مجمعی که مسلمانان داشتند آمد اما هنگام صبح باز سر آنان بر یکدیگر فاش شد و به سرزنش یکدیگر پرداختند و مجددا عهد و پیمان بستند که این آخرین بار بوده باشد. ولی اتفاقا این کار در شب سوم باز تکرار شد، صبح"اخنس بن شریق" عصای خود را برداشت و به سراغ ابو سفیان آمد و به او گفت: صریحا با من بگو عقیده تو در باره سخنانی که از محمد شنیدی چیست؟ گفت به خدا سوگند من چیزهایی شنیدم که آنها را به خوبی درک کردم، و مقصود و مضمون آن را می‌فهمم، ولی آیاتی نیز شنیدم که معنی و مقصود آن را نفهمیدم. اخنس گفت: من نیز به خدا سوگند چنین احساس می‌کنم، سپس برخاست و به سراغ ابو جهل آمد و همین سؤال را از او کرد که رای تو درباره سخنانی که از محمد شنیدی چیست؟ او در جواب گفت چه می‌خواهی بشنوم؟ حقیقت این است که ما و فرزندان"عبد مناف"در به چنگ آوردن ریاست با هم رقابت داریم آنها مردم را اطعام کردند ما نیز برای اینکه عقب نمانیم اطعام کردیم، آنها مرکب بخشیدند ما نیز مرکب بخشیدیم، آنها بخششهای دیگر داشتند ما نیز داشتیم و به این ترتیب دوش به دوش یکدیگر پیش می‌رفتیم. اکنون آنها می‌گویند ما پیامبری داریم که وحی آسمانی بر او نازل می‌شود، اما ما چگونه می‌توانیم در این موضوع با آنها رقابت کنیم؟! و اللّٰه لا نؤمن به ابدا و لا نصدقه: به خدا سوگند هرگز به او ایمان نخواهیم آورد و نه او را تصدیق خواهیم نمود، اخنس برخاست و مجلس او را ترک گفت. 3️⃣در روایت دیگری می‌خوانیم که روزی"اخنس بن شریق"با"ابو جهل" روبرو شد، در حالی که هیچکس دیگر در آنجا نبود، به او گفت. راستش را بگو محمد صادق است یا کاذب؟ هیچ کس از قریش در اینجا غیر از من و تو نیست که سخنان ما را بشنود. ابو جهل گفت وای بر تو و اللّٰه به عقیده من او راست می‌گوید و هرگز دروغ نگفته است ولی اگر بنا شود خاندان محمد همه مناصب را به چنگ آورند: پرچم حج، آب دادن به حجاج، پرده داری کعبه، و مقام نبوت، برای بقیه قریش چه باقی می‌ماند؟! [۱] . ---------- [۱]: ۱) روایات فوق از تفسیر المنار و تفسیر مجمع البیان در ذیل آیه اقتباس شده است. 🔻روایات داریم جار و جنجال راه مینداختن (12). مسند احمد، ج 5، ص 99. از پیامبر نقل کرده که فرمود: «لا یزال هذا الدین عزیزاً منیعاً... إلى اثنى عشر خلیفة. قال: فجعل الناس یقومون ویقعدون»؛ (این دین نفوذ ناپذیر و پا برجا است... تا دوازده خلیفه بیایند، آن گاه مردم شروع کردند به بلند شدن و نشستن). 🔻 و نیز از جابر نقل کرده که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) براى ما در عرفات و بنا بر نقلى دیگر در منا خطبه اى خواند، و فرمود: «لن یزال هذا الامر عزیزاً ظاهراً حتى یملک اثناعشر، کلّهم. "ثم لَغَّطَ القوم" و تکلّموا فلم افهم قوله بعد (کلّهم). فقلت لأبى: یا ابتاه! ما بعد کلّهم؟ قال کلّهم من قریش»؛ (همیشه این امر نفوذ ناپذیر و غالب است تا آن که دوازده نفر حاکم شوند؛ همه آن ها در این هنگام سر و صدا کرده و هیاهو نمودند، لذا نفهمیدم که بعد از «کلّهم» چه فرمود: از پدرم پرسیدم که پیامبر چه فرمود؟ گفت: «همه آنان از قریشند»).  مسند احمد، ج 5، ص 99 🔻تو بعضی از تعبیرها دارد که : تکبیر می گفتند و ضجه میکردند (فَکَبَّرَ الناس وَضَجُّوا) که جلسه به هم بخوره نگه ... 🔻می آمدند پهن میشستن تو جلسه بقیه جا نشند... ⬅️اینکه در جریان غدیر خدا به رسول میفرمایید بلغ ما انزل الیک ... این معجزه بود .. خدا گفت والله یعصمک من الناس ‌‌.. چون نمیذاشتند پیامبر حرف بزنه! این یک بار دهن همه رو بست خدا.! 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob
☑️دوازده ✅خداوند متعال در ( ۱۷) می فرماید: شیطان همه کار میکند و از همه سو می آید تا مانع شکر گذاری انسان شود: ثُمَّ لَآتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَائِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ ﺳﭙﺲ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺭﻭ ﻭ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺭﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﭼﭙﺸﺎﻥ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰ ﺗﺎﺯم ﻭ [ ﺗﺎ ﺟﺎﻳﻲ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﭼﺎﺭ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻭ ﺍﻏﻮﺍﮔﺮﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﻢ ﻛﻪ ] ﺑﻴﺸﺘﺮﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭ ﻧﺨﻮﺍﻫﻲ ﻳﺎﻓﺖ . ⬅️شیطان کاری میکند شاکر نباشیم. نکته اینکه : در آیات دیگر ناشکری انسان ها را توصیف کرده؛ یکی از موارد جالب این ناشکری این است که: 1⃣( ۹) ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُونَ 2⃣( ۷۸) وَهُوَ الَّذِي أَنشَأَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُونَ 3⃣( ۷۸) وَاللَّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ✳️وجه مشترک هر سه آیه ؛ عدم استفاده از قلب و گوش و چشم است؛ ⁉️توضیح اینکه : خدا انسان را در بدو تولد خالی از هرگونه علم حصولی روی زمین قرار داده است. ♻️ لکن به او ابزار کسب علم را ارزانی داشته .(یعنی سمع و بصر و فواد) پس اگر از این ابزارها استفاده نکند و کسب علم نکند و نشنود و نبیند و درک نکند ⏮ ناشکری کرده است! 🟩قطعا یکی از محوری ترین حملات شیطان همین است. کاری میکند که انسان نبیند و نشنود و نفهمد... لذا خداوند متعال در بسیاری از آیات قرآن وقتی به کفار میرسد از این روحیه کفار گلایه میکند که چرا نمی شنوند و نمیبنند و نمی فهمند... 🟪برای نمونه به این آیات سوره مبارکه دقت کنید: 🟣 در آیه ۲و ۳ می فرماید: ما قرآن را نازل کردیم با خصوصیاتی برای قومی که اهل علم است : تَنزِيلٌ مِّنَ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ كِتَابٌ فُصِّلَتْ آيَاتُهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لِّقَوْمٍ يَعْلَمُونَ 🟣که بشیر باشد و نذیر لکن بیشتر مردم رو برمیگردانند و گوش نمیدهند . بَشِيرًا وَنَذِيرًا فَأَعْرَضَ أَكْثَرُهُمْ فَهُمْ لَا يَسْمَعُونَ 🟣و میگویند : قلب های ما در پوشش است و در گوش های ما سنگینی و میان ما و تو پرده ی حجاب وجود دارد. وَقَالُوا قُلُوبُنَا فِي أَكِنَّةٍ مِّمَّا تَدْعُونَا إِلَيْهِ وَفِي آذَانِنَا وَقْرٌ وَمِن بَيْنِنَا وَبَيْنِكَ حِجَابٌ فَاعْمَلْ إِنَّنَا عَامِلُونَ 🟣در آیه ۲۶ می فرماید: کافران گفتند به این قرآن گوش ندهید: وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَٰذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ 🟣 به یقین برای این کافران عذاب شدیدی است و آنان را برپایه بدترین اعمالشان کیفر میکنیم: فَلَنُذِيقَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا عَذَابًا شَدِيدًا وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَسْوَأَ الَّذِي كَانُوا يَعْمَلُونَ 🟣چقدر سنگین صحبت میکند؟ در آیه بعد رسما مهر اعداء الله بر پیشانی این گروه حرف نشنو میزند و میفرماید: ذَٰلِكَ جَزَاءُ أَعْدَاءِ اللَّهِ النَّارُ لَهُمْ فِيهَا دَارُ الْخُلْدِ جَزَاءً بِمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🔻@alelm_almasboob