eitaa logo
العلم المصبوب (عج)
1هزار دنبال‌کننده
124 عکس
144 ویدیو
13 فایل
📖 این سخن بزرگان است که اگر دلتنگ امام زمان شدید #قرآن بخوانید. به حکم حدیث ثقلین امام زمان از قرآن جدا نیست. لذا راه رسیدن به #امام‌زمان، #قرآن است. اینجا پاتوقی است برای دم زدن از گوهر درخشان #قرآن تا اندکی از حرارت دلتنگیها بکاهیم! @alip245
مشاهده در ایتا
دانلود
5️⃣3️⃣ سرزمین شگفتی ها 🚫⛔️ محروم از ارض مقدس!! (قسمت دوم) 🕋 المائدة : 21 يا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتي‏ كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى‏ أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرينَ‏ (موسى به قوم خود چنين گفت: كه شما بسرزمين مقدسى كه خداوند برايتان مقرر داشته است وارد شويد، و براى ورود به آن از مشكلات نترسيد و از فداكارى مضايقه نكنيد، اگر به اين فرمان پشت كنيد زيان خواهيد ديد) 🧩 از جمله‏ "كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ‏" استفاده ميشود كه خداوند چنين مقرر داشته بود كه بنى اسرائيل در اين سرزمين مقدس به آرامش و رفاه زندگى كنند. 🧩 خود این کلمه "وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى‏ أَدْبارِكُمْ" پیشگویی حضرت موسی از وضعیت بنی اسرائیل است. در واقع سرپیچی اینها از این امر بسیار محتمل بوده! که حضرت اینطور می فرماید. از دو بار کلمه فاسقین که در آیات بعد تکرار میشود نیز واضح می شود که بنی اسرائیل در عدم اطاعت و نافرمانی یدطولایی داشتند! (چون فاسق اسم فاعل است. توضیح داده خواهد شد) و حضرت موسی را خیلی اذیت می کردند که خب یک نمونه اش بحث گوساله پرستی بوده! 🧩 نشود ما هم مثل بنی اسرائیل تا یک قدمی فتح و ظفر برویم و در گام آخر پاپس بکشیم ؟ اینجا ورود بنی اسرائیل به ارض مقدس ۴۰ سال تاخیر افتاد . خدا میداند چند بار به خاطر اشتباهات ما ظهور حضرت حجت عقب افتاده است . (از آیت الله بهجت چنین مطلبی نقل است که در دهه هشتاد به برخی از شاگردانشان فرموده بودند که ظهور بازهم تاخیر افتاد) 🧩ضمنا واژه «الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ» می فهماند که همه جاى زمين يكسان نيست، برخى جاها قداست دارد. 🧩 ﴿فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِين﴾‏ روی برگرداندن از آنچه وظیفه است ، موجب خسارت می شود!! 🧩 خود همین عدم ورود به ارض مقدس و محروميّت از مكان‏هاى مقدّس خودش یک مصداق آشکار زیان است.‏ 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
5️⃣3️⃣ سرزمین شگفتی ها 🚫⛔️ محروم از ارض مقدس!! (قسمت سوم) 🕋 المائدة : 22 قالُوا يا مُوسى‏ إِنَّ فيها قَوْماً جَبَّارينَ وَ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها حَتَّى يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنَّا داخِلُونَ‏ (به او گفتند: اى موسى! تو كه ميدانى در اين سرزمين جمعيتى جبار و زورمند زندگى مى‏كنند و ما هرگز در آن گام نخواهيم گذاشت تا آنها اين سرزمين را تخليه كرده و بيرون روند، هنگامى كه آنها خارج شوند ما فرمان تو را اطاعت خواهيم كرد و گام در اين سرزمين مقدس خواهيم گذاشت)‏ 🧩 توجه به این نکته لازم است که برای رسیدن به نعمات خدا در این دنیا باید زحمت کشید و بدون زحمت نمیشود! 🧩 لن" كه معمولا بمعنى" نفى ابد" است نشان دهنده وحشت عميق اين جمعيت از جنگ با قوم جبارین می باشد. که گفته اند از عمالقه بوده اند و در وصف ایشان افسانه ها گفته شده است. 🧩 در مجمع البیان علت را اینطور بیان کرده : مفسران گويند: هنگامى كه موسى و بنى اسرائيل از درياى نيل گذشتند و فرعون هلاك شد، خداوند آنها را مامور كرد كه داخل سرزمين مقدس شوند. همين كه برود اردن رسيدند، از ورود به آنجا دچار ترس شدند. موسى از هر قبيله‏اى يكى از مامور كرد به آن سرزمين روند و موقعيت و وضع مردم آنجا را شرح دهند (آيه 12) آنها رفتند و با مردمى نيرومند روبرو شدند. پس از بازگشت، آنچه را ديده بودند براى موسى شرح دادند، موسى به آنها دستور داد كه مطلب را كتمان كنند. دو تن از ايشان- يوشع بن نون از سبط بنيامين و بقولى از سبط يوسف و كالب بن يوفنا از سبط يهوذا- اطاعت كردند و ده نفر ديگر عاصى شدند و مردم را از آنچه ديده بودند، مطلع ساختند برخى گفته‏اند: پنج نفرشان كتمان كردند و بقيه نكردند و خبر دهن بدهن در ميان قوم، منتشر شد. قوم گفتند: اگر داخل شويم، زنان و فرزندان ما اسير دست آنها خواهند شد و خواستند به مصر باز گردند. ضمناً تصميم گرفتند يوشع و كالب را سنگسار كنند موسى خشمگين شد و گفت: «پروردگارا من فقط مالك خودم و برادرم هستم»خداوند به موسى وحى كرد كه: آنها بكيفر كردارشان بمدت چهل سال در بيابان سرگردان خواهند شد (مائده 26) تنها كسانى كه با آنها همكارى نكرده و سر از طاعت خدا نپيچيده‏اند، از اين كيفر مصون هستند. آنها در بيابانى بمساحت شانزده و بقولى نه و بقولى شش فرسخ به مدت چهل سال سرگردان ماندند. اينها داراى ششصد هزار مرد جنگى بودند و ترنجين و بلدرچين بر آنها نازل مى‏شد، سرانجام همه نقبا- بجز يوشع و كالب- و اكثر افراد آنها مردند و اطفال آنها بزرگ شدند و به جنگ «اريحا» رفتند و آنجا را فتح كردند. 🧩در تورات سفر اعداد فصل ۱۳ جریان این ارسال جاسوس را مطرح میکند! 🧩 ظاهرا این ۱۲ نفر همان نقبایی هستند که در آیه ۱۲ سوره مائده می فرماید :المائدة : 12 وَ لَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ ميثاقَ بَني‏ إِسْرائيلَ وَ بَعَثْنا مِنْهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقيبا/ 🧩 علامه طباطبایی می نویسد : على الظاهر منظور از اين دوازده نقيب دوازده رئيس است، كه هر يك بر يكى از اسباط دوازده‏گانه بنى اسرائيل رياست داشتند، و به منزله والى بر آنان بودند، كارهاى آنان را فيصله مى ‏دادند، و نسبتى كه اين دوازده نقيب به دوازده تيره بنى اسرائيل داشتند نظير نسبتى بوده كه اولى الامر به افراد اين امت دارند، در حقيقت مرجع مردم در امور دين و دنياى آنان بودند، چيزى كه هست خود آنان وحيى از آسمان نمى‏گرفتند و شريعتى را تشريع نمى ‏كردند، و كار وحى و تشريع شرايع تنها به عهده موسى بود. 🧩 در تفسير روح المعانى از ابن عباس چنين نقل شده كه: انهم كانوا وزراء و صاروا انبياء بعد ذلك: " نقباى بنى اسرائيل، وزيران موسى بودند و بعد به مقام نبوت رسيدند. 🧩در حالات پيامبر اسلام ص مى ‏خوانيم كه در شب عقبه كه مردم مدينه براى دعوت آن حضرت به محل عقبه آمده بودند دستور داد كه دوازده نفر" نقيب" از ميان خودشان به تعداد نقباى بنى اسرائيل انتخاب كنند كه مسلما وظيفه آنها نيز مساله رهبرى جمعيت بود نه تنها خبرگزارى. 🧩 جالب توجه اينكه در روايات متعددى كه از طرق اهل تسنن وارد شده‏ گفتند خلفا و جانشينان پیامبر به تعداد نقبای بنی اسرائیل و ۱۲ تاست ⚡️ احمد حنبل در مسند خود از" مسروق" نقل مى ‏كند كه مى‏ گويد: از عبد اللَّه بن مسعود پرسيدم چند نفر بر اين امت حكومت خواهند كرد ابن مسعود در پاسخ گفت: لقد سألنا رسول اللَّه ص فقال اثنى عشر كعدة نقباء بنى اسرائيل‏ ⚡️ در تاريخ" ابن عساكر" از ابن مسعود چنين نقل شده كه مى ‏گويد از پيامبر ص سؤال كرديم چند خليفه بر اين امت حكومت خواهند كرد، فرمود: ان عدة الخلفاء بعدى عدة نقباء موسى‏ ⚡️ در" منتخب كنز العمال" از جابر بن سمره چنين نقل شده كه" بر اين امت دوازده خليفه حكومت خواهند كرد به عدد نقباء بنى اسرائيل" 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
❤️ امروز رفقای عزیزم در پایگاه بسیج بچه های فلاح پرچم بالا💪
5️⃣3️⃣ سرزمین شگفتی ها 🚫⛔️ محروم از ارض مقدس!! (قسمت چهارم) 🕋 المائدة : 23 قالَ رَجُلانِ مِنَ الَّذينَ يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا ادْخُلُوا عَلَيْهِمُ الْبابَ فَإِذا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ وَ عَلَى اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ‏ (دو نفر مرد از كسانى كه (از خدا) مى‏ترسيدند و خدا بر آنها نعمت (ايمان و شجاعت) داده بود، گفتند: از اين در (دروازه شهر) بر آنها حمله بريد، و چون بدانجا داخل شديد حتما شما پيروزيد، و تنها بر خدا توكل كنيد اگر ايمان داريد.) 🧩 جالب است که موسی جواب نمیدهد . و دو نفر با ویژگی های مذکور که احتمالا هم از نقباء هستند (یوشع و کالب) پاسخ میدهند. 🧩 در ویژگی این ها می فرماید: میترسیدند! از جه می ترسیدند ؟ قاعدتا از خدا ! چون ادامه سخنانشان مشخص میکند که از قوم جبارین ترسی ندارند! و در ادامه آیه هم از ویژگی های ایشان می فرماید: به ایشان نعمت داده شده بود. نشان می دهد این نعمت است که انسان بترسد .لذا جمله‏ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا:" خداوند نعمتش را بر آنها ارزانى داشته بود" نيز شاهد اين معنى است که ترس اینها ترسی بوده که نعمت خدا محسوب میشده ! و چه نعمتى بالاتر از اين كه انسان تنها از خدا بترسد، نه از غير او.! 🧩نکته بعد اینکه که این نعمت قاعدتا باید علم باشد چون َ إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ غَفُور / علامه در ذیل آیه صراط الذین انعمت علیهم، ثابت میکند که این نعمت علم خاصی است که به ایشان داده. 🧩 علامه در ذیل این آیه : در سابق هم در چند مورد از اين كتاب گذشت كه كلمه نعمت هر جا كه در قرآن كريم و در عرف آن اطلاق شود منظور از آن ولايت الهيه است، پس اين دو نفرى كه خدا بر آنان انعام كرده بود دو تن از اولياء اللَّه بوده ‏اند و اين خود فى نفسه قرينه است بر اينكه مراد از مخافت مخافة اللَّه سبحانه است، چون اولياى خدا از غير خدا نمى ‏ترسند. 🧩 در باره اينكه اين دو نفر چه كسانى بوده ‏اند غالب مفسران نوشته‏ اند كه آنها" يوشع بن نون" و" كالب بن يوفنا" (يفنه) بوده‏ اند كه از نقباى دوازده‏گانه بنى اسرائيل محسوب ميشدند كه سابقا به آنها اشاره كرديم‏ 🚨 از باب اول سفر تثنيه تورات كنونى نيز استفاده مى ‏شود كه نام اين دو نفر" يوشع" و" كاليب" بوده است‏. 💎جناب یوشع بن نون: وصی حضرت موسی بوده. کسی بوده که موفق می شود بنی اسرائیل را به سرزمین شام داخل کند. برخی معتقدند آن جوانی که با حضرت موسی به دیدار خضر حضور داشته هم ایشان بوده است. الكهف : 60 وَ إِذْ قالَ مُوسى‏ لِفَتاهُ لا أَبْرَحُ حَتَّى أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ أَوْ أَمْضِيَ حُقُبا (در کتاب اثبات الوصیه وقایع مربوط به زمان وصایت ایشان پس از حضرت موسی را جمع آوری کرده است، مِن جمله: نبرد ایشان با صفورا دختر شعيب زوجه حضرت موسى که بر يوشع بن نون عليه السّلام خروج كرد و سوار زرافه شد. و قبل از آن پشت زرّافه نظير زين بود همين‏كه صفورا با حجت خدا (يعنى يوشع عليه السّلام) جنگيد و آن حضرت بر صفورا و تابعين او ظفر يافت خدا پشت آن را لغزان قرار داد.) در ج۱۳ بحار الانوار ص ۱۵۳ : فلما انتهى موسى علیه‌السلام إلى البحر هاجت الريح ترمي بموج كالجبال‌ فقال له يوشع بن نون يا مكلم الله‌ أين أمرت و قد غشينا فرعون و البحر أمامنا فقال موسى هاهنا فخاض يوشع الماء و جاز البحر ما يواري حافر دابته الماء پس چون لشکر موسی به دریا رسیدند طوفانی زد که موجی همچون کوه ایجاد کرد پس یوشع بن نون گفت: ای کلیم الله به کجا مأموری؟ در حالی که فرعون در تعقیب ما و دریا پیش روی ما است پس موسی فرمود: همینجا پس یوشع به آب زد و از دریا عبور کرد در حالی که آب پای مرکب او را نپوشاند. 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
5️⃣3️⃣ سرزمین شگفتی ها 🚫⛔️ محروم از ارض مقدس!! (قسمت پنجم) 💎در مورد کالب بن یوفنا نیز در تفسیر منسوب به امام عسکری ص ۲۴۷ آمده:‌ امام حسن عسگري عليه السّلام فرموده‌اند: هنگامي كه بني اسرائيل به ساحل دريا رسيدند خداوند به موسي وحي فرمود كه به بني اسرائيل بگو: به يگانگي من و نبوت محمد بن عبد اللّه و ولايت علي بن ابيطالب قرار كنند و بگويند: خدايا، به حق اين دو نفر ما را از آب بگذران. هنگامي كه موسي اين سخنان را به بني اسرائيل گفت آنان گفتند: تو مى‌داني ما تنها به خاطر ترس از فرعون با تو همراه شده‌ايم و ما اين كلمات نامفهوم را بر زبان جاري نمي‌كنيم. در اين ميان شخصي [باايمان] به نام كالب بن يوحنا گفته‌هاي موسي را بر زبان آورد و وارد رود شد و بر روي آب حركت كرد تا به خشكي رسيد و دوباره نزد موسي بازگشت و از بني اسرائيل خواست كه از پيامبر خدا فرمان برند. با اين حال بني اسرائيل زير بار نرفتند و موسي نام حضرت محمد و حضرت علي را بر زبان آورد و با عصايش بر آب كوبيد و ناگهان راهرويي عظيم تا آنسوي رود پديد آمد. باز هم بني اسرائيل بهانه آورده گفتند: زمين گل‌آلود است و ما وارد رود نمي‌شويم. موسي ديگربار خداوند را بر محمد و آلش سوگند داد، كف رود خشك شد. دوباره بني اسرائيل بهانه آوردند كه ما دوازده طايفه هستيم و بايد هرطايفه‌اي جداگانه برود. خداوند به موسي وحي فرمود كه عصايت را دوازده بار بر زمين بكوب و هربار بگو: پروردگارا، به عظمت محمد و خاندانش زمين را بر ما بگشا. موسي چنين كرد و ديري نگذشت كه دوازده مسير باز شد و هرطايفه از مسيري وارد رود شد. آب چنان بر فراز آنها غوطه مى‌خورد كه هيچ طايفه‌اي از حال طايفه ديگر آگاه نبود ولي پس از چندي منفذهايي در آب پديد آمد و بني اسرائيل همديگر را مى‌ديدند. در اين هنگام امام حسن عسگري عليه السّلام فرمودند: هنگامي كه خداوند چنين معجزه‌اي را به بركت حضرت محمد بر بني اسرائيل نشان داد پس چگونه است كه يهوديان در روزگار حضرت محمد آن حضرت را مى‌ديدند و به او ايمان نمي‌آوردند. 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
عطر ملکوت ۷۰.mp3
زمان: حجم: 28.83M
📿 ۷۰ 🍀 فصل سوم :《مرغ باغ جبروت》 🪐سخت ترین موقف قیامت [01:20] 🪐شهود و گواهان قیامت [14:20] ☘ ملائکه [14:45] ☘ انبیا [15:51] ☘ زمین [16:23] ☘ کرام الکاتبین [18:27] ☘زمان [18:35] ☘ اعضا و جوارح [20:30] ☘قرآن [24:02] 🪐آخرین منزلگاه [25:35] 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasboob
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا