5️⃣3️⃣ سرزمین شگفتی ها
🚫⛔️ محروم از ارض مقدس!! (قسمت چهارم)
🕋 المائدة : 23 قالَ رَجُلانِ مِنَ الَّذينَ يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا ادْخُلُوا عَلَيْهِمُ الْبابَ فَإِذا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ وَ عَلَى اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ
(دو نفر مرد از كسانى كه (از خدا) مىترسيدند و خدا بر آنها نعمت (ايمان و شجاعت) داده بود، گفتند: از اين در (دروازه شهر) بر آنها حمله بريد، و چون بدانجا داخل شديد حتما شما پيروزيد، و تنها بر خدا توكل كنيد اگر ايمان داريد.)
🧩 جالب است که موسی جواب نمیدهد . و دو نفر با ویژگی های مذکور که احتمالا هم از نقباء هستند (یوشع و کالب) پاسخ میدهند.
🧩 در ویژگی این ها می فرماید: میترسیدند! از جه می ترسیدند ؟ قاعدتا از خدا ! چون ادامه سخنانشان مشخص میکند که از قوم جبارین ترسی ندارند! و در ادامه آیه هم از ویژگی های ایشان می فرماید: به ایشان نعمت داده شده بود. نشان می دهد این نعمت است که انسان بترسد .لذا جمله أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا:" خداوند نعمتش را بر آنها ارزانى داشته بود" نيز شاهد اين معنى است که ترس اینها ترسی بوده که نعمت خدا محسوب میشده ! و چه نعمتى بالاتر از اين كه انسان تنها از خدا بترسد، نه از غير او.!
🧩نکته بعد اینکه که این نعمت قاعدتا باید علم باشد چون َ إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ غَفُور / علامه در ذیل آیه صراط الذین انعمت علیهم، ثابت میکند که این نعمت علم خاصی است که به ایشان داده.
🧩 علامه در ذیل این آیه : در سابق هم در چند مورد از اين كتاب گذشت كه كلمه نعمت هر جا كه در قرآن كريم و در عرف آن اطلاق شود منظور از آن ولايت الهيه است، پس اين دو نفرى كه خدا بر آنان انعام كرده بود دو تن از اولياء اللَّه بوده اند و اين خود فى نفسه قرينه است بر اينكه مراد از مخافت مخافة اللَّه سبحانه است، چون اولياى خدا از غير خدا نمى ترسند.
🧩 در باره اينكه اين دو نفر چه كسانى بوده اند غالب مفسران نوشته اند كه آنها" يوشع بن نون" و" كالب بن يوفنا" (يفنه) بوده اند كه از نقباى دوازدهگانه بنى اسرائيل محسوب ميشدند كه سابقا به آنها اشاره كرديم
🚨 از باب اول سفر تثنيه تورات كنونى نيز استفاده مى شود كه نام اين دو نفر" يوشع" و" كاليب" بوده است.
💎جناب یوشع بن نون: وصی حضرت موسی بوده. کسی بوده که موفق می شود بنی اسرائیل را به سرزمین شام داخل کند. برخی معتقدند آن جوانی که با حضرت موسی به دیدار خضر حضور داشته هم ایشان بوده است. الكهف : 60 وَ إِذْ قالَ مُوسى لِفَتاهُ لا أَبْرَحُ حَتَّى أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ أَوْ أَمْضِيَ حُقُبا
(در کتاب اثبات الوصیه وقایع مربوط به زمان وصایت ایشان پس از حضرت موسی را جمع آوری کرده است، مِن جمله: نبرد ایشان با صفورا دختر شعيب زوجه حضرت موسى که بر يوشع بن نون عليه السّلام خروج كرد و سوار زرافه شد. و قبل از آن پشت زرّافه نظير زين بود همينكه صفورا با حجت خدا (يعنى يوشع عليه السّلام) جنگيد و آن حضرت بر صفورا و تابعين او ظفر يافت خدا پشت آن را لغزان قرار داد.)
در ج۱۳ بحار الانوار ص ۱۵۳ : فلما انتهى موسى علیهالسلام إلى البحر هاجت الريح ترمي بموج كالجبال فقال له يوشع بن نون يا مكلم الله أين أمرت و قد غشينا فرعون و البحر أمامنا فقال موسى هاهنا فخاض يوشع الماء و جاز البحر ما يواري حافر دابته الماء
پس چون لشکر موسی به دریا رسیدند طوفانی زد که موجی همچون کوه ایجاد کرد پس یوشع بن نون گفت: ای کلیم الله به کجا مأموری؟ در حالی که فرعون در تعقیب ما و دریا پیش روی ما است پس موسی فرمود: همینجا پس یوشع به آب زد و از دریا عبور کرد در حالی که آب پای مرکب او را نپوشاند.
#شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
5️⃣3️⃣ سرزمین شگفتی ها
🚫⛔️ محروم از ارض مقدس!! (قسمت پنجم)
💎در مورد کالب بن یوفنا نیز در تفسیر منسوب به امام عسکری ص ۲۴۷ آمده: امام حسن عسگري عليه السّلام فرمودهاند: هنگامي كه بني اسرائيل به ساحل دريا رسيدند خداوند به موسي وحي فرمود كه به بني اسرائيل بگو: به يگانگي من و نبوت محمد بن عبد اللّه و ولايت علي بن ابيطالب قرار كنند و بگويند: خدايا، به حق اين دو نفر ما را از آب بگذران. هنگامي كه موسي اين سخنان را به بني اسرائيل گفت آنان گفتند: تو مىداني ما تنها به خاطر ترس از فرعون با تو همراه شدهايم و ما اين كلمات نامفهوم را بر زبان جاري نميكنيم. در اين ميان شخصي [باايمان] به نام كالب بن يوحنا گفتههاي موسي را بر زبان آورد و وارد رود شد و بر روي آب حركت كرد تا به خشكي رسيد و دوباره نزد موسي بازگشت و از بني اسرائيل خواست كه از پيامبر خدا فرمان برند. با اين حال بني اسرائيل زير بار نرفتند و موسي نام حضرت محمد و حضرت علي را بر زبان آورد و با عصايش بر آب كوبيد و ناگهان راهرويي عظيم تا آنسوي رود پديد آمد. باز هم بني اسرائيل بهانه آورده گفتند: زمين گلآلود است و ما وارد رود نميشويم. موسي ديگربار خداوند را بر محمد و آلش سوگند داد، كف رود خشك شد. دوباره بني اسرائيل بهانه آوردند كه ما دوازده طايفه هستيم و بايد هرطايفهاي جداگانه برود. خداوند به موسي وحي فرمود كه عصايت را دوازده بار بر زمين بكوب و هربار بگو: پروردگارا، به عظمت محمد و خاندانش زمين را بر ما بگشا. موسي چنين كرد و ديري نگذشت كه دوازده مسير باز شد و هرطايفه از مسيري وارد رود شد. آب چنان بر فراز آنها غوطه مىخورد كه هيچ طايفهاي از حال طايفه ديگر آگاه نبود ولي پس از چندي منفذهايي در آب پديد آمد و بني اسرائيل همديگر را مىديدند. در اين هنگام امام حسن عسگري عليه السّلام فرمودند: هنگامي كه خداوند چنين معجزهاي را به بركت حضرت محمد بر بني اسرائيل نشان داد پس چگونه است كه يهوديان در روزگار حضرت محمد آن حضرت را مىديدند و به او ايمان نميآوردند.
#شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
عطر ملکوت ۷۰.mp3
زمان:
حجم:
28.83M
📿 #عطرملکوت ۷۰
🍀 فصل سوم :《مرغ باغ جبروت》
🪐سخت ترین موقف قیامت [01:20]
🪐شهود و گواهان قیامت [14:20]
☘ ملائکه [14:45]
☘ انبیا [15:51]
☘ زمین [16:23]
☘ کرام الکاتبین [18:27]
☘زمان [18:35]
☘ اعضا و جوارح [20:30]
☘قرآن [24:02]
🪐آخرین منزلگاه [25:35]
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
2.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سعدی به روزگاران، مهری نشسته بر دل
بیرون نمی توان کرد، الا به روزگاران
#شهیدنصرالله
@HistoricalWisdom
🔸 مرز مهران بسته شده بود و بعد از چند روز سرگردانی، کربلا ندیده، برگشتند.
☘️ حضرت آیتاللّٰه بهجت ، به ایشان پیغام داده بود:
«بگویید قبل از اینکه برگردند قم، اول بروند زیارت حضرت عبدالعظیم علیهالسلام که ثواب زیارت امام حسین علیهالسلام را بگیرند.»
📚 به شیوه باران، ص۵٣
(جلد سوم از مجموعه ۵ جلدی داستانهایی کوتاه از سیره و زندگانی حضرت آیتالله بهجت قدس سره)
#سیدالکریم
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob