📍یکی از پر مخاطب ترین بر نامه های تلویزیونی در سرتا سر دنیا که خیلی پر طرفدار است، برنامه های گفتگو محوری است که مهمانی از افراد مشهور و احیانا محبوب مینشیند و در آن به بیان دیدگاه های شخصی و نظرات خود می پردازد.
📍این معمولا برای مخاطب بسیار جذاب است که علاقمندی های انسان های مشهور و بزرگ را بفهمد، مثلا اینکه نظر او راجع به مسافرت چیست ، آب طالبی دوست دارد یا نه؟ از ترشی متنفر است و ... این جذاب است !
📍متاسفانه ما حتی با این نگاه هم به کلام خدا نگاه نمیکنیم. بنشینیم پای قرآن ، چند دقیقه ای بنشینیم پای صحبت های خدا و لااقل اندکی از زاویه دید شخصی ... علاقه مندی های خدا را هم بپرسیم و بشنویم .
📍 ببینیم خدا روی چه چیزهایی حساس است، چه چیزهایی را دوست دارد یا احیانا از چه چیزهایی بدش می آید.
📍 خب قرآن رو به روی ماست و ما در محضر قرآنیم . قرآن کتابی است که نگرش خدا را منتقل فرموده و ما می توانیم با مراجعه به قرآن با زاویه دید پروردگار متعال آشنا بشویم
📍با این نگاه برویم محضر قرآن؛ حقیقتا آیات فراوانی درمورد ناشکری داریم.
🕋الزمر : 7 إِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنْكُمْ وَ لا يَرْضى لِعِبادِهِ الْكُفْرَ وَ إِنْ تَشْكُرُوا يَرْضَهُ لَكُم
📍خدا در قرآن خیلی روی این مطلب شکر گزاری و قدرنشناسی دست گذاشته است.
و اینکه خدا این قدر با این فضیلت کار دارد یعنی انسان میتواند بوسیله این ویژگی خیلی کولاک کند !
📍جالب هم این است که ناشکری هم ریشه کفرو الحاد است. یک نوع کتمان است. که با ریشه کفر مطرح فرموده.
📍یعنی ناسپاسی به نوعی با بی خدایی و بی دینی و الحاد هم ریشه است.
#شکر
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
💢توضیحی پیرامون کفر (۱)
📍علامه طباطبایی در المیزان روایتی را از کافی می آورند و توضیح میدهند که شرح ایشان با اندک تصرفاتی مطرح میگردد:
📌 در کافی از زبیری از امام صادق علیه السلام روایت آورده که گفت: بآنجناب عرضه داشتم: وجوه کفر را که در کتاب خدا آمده برایم بیان بفرما، فرمود: کفر در کتاب خدا بر پنج قسم است، اول کفر جحود (انکار)، و جحود هم خود، دو جور است(عالمانه و جاهلانه) ، سوم کفر بترک دستورات الهی، چهارم کفر برائت، پنجم کفران نعمت.
1⃣ اما قسم اول دو قسم جحود، یکی جحود و انکار ربوبیت خدا است، و این اعتقاد کسی است که میگوید: نه ربی هست، و نه بهشتی، و نه دوزخی، و صاحبان این عقیده دو صنف از زنادقه هستند، که بایشان دهری هم میگویند، همانهایند که قرآن کلامشان را حکایت کرده که گفته اند:
(وَ ما یُهْلِکُنا إِلَّا الدَّهْرُ، جز روزگار کسی ما را نمی میراند) و این دینی است که از طریق امتحان و دل بخواه برای خود درست کرده اند، و گفتارشان خالی از حقیقت و تحقیق است، هم چنان که خدای عز و جل فرموده: (إِنْ هُمْ إِلَّا یَظُنُّونَ جز پندار دلیل دیگری ندارند)، و نیز فرموده: (إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَواءٌ عَلَیْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا یُؤْمِنُونَ، کسانی که کافر شدند بر ایشان یکسان است، چه انذارشان کنی، و چه نکنی ایمان نمی آورند)،یعنی بدین توحید ایمان نمی آورند، این یکی از وجوه کفر است.
2⃣ و اما وجه دوم از جحود، جحود بر معرفت است، و آن این است که کسی با اینکه حق را شناخته، و برایش ثابت شده، انکار کند، که خدای عز و جل در باره شان فرموده: (وَ جَحَدُوا بِها، وَ اسْتَیْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ، ظُلْماً وَ عُلُوًّا، دین خدا را انکار کردند، با اینکه در دل بحقانیت آن یقین داشتند، ولی چون ظالم، و سرکش بودند، زیر بار آن نرفتند)، و نیز فرموده: (وَ کانُوا مِنْ قَبْلُ یَسْتَفْتِحُونَ عَلَی الَّذِینَ کَفَرُوا فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا، کَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَی الْکافِرِینَ، قبل از آمدن اسلام یهودیان بکفار میگفتند بزودی پیامبر آخر الزمان میآید، و ما را بر شما پیروزی میبخشد، ولی همین که اسلام آمد، بدان کافر شدند، پس لعنت خدا باد بر کافران)
3⃣ وجه سوم از کفر، کفران نعمت است، که خدای سبحان در باره اش از سلیمان حکایت کرده که گفت: (هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی، لِیَبْلُوَنِی، أَ أَشْکُرُ؟ أَمْ أَکْفُرُ؟ وَ مَنْ شَکَرَ، فَإِنَّما یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ، وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ رَبِّی غَنِیٌّ کَرِیمٌ، این از فضل پروردگارم است، تا مرا بیازماید، آیا شکر میگزارم؟ یا کفران میکنم؟ و کسی که شکر گزارد، بنفع خود شکر کرده و کسی که کفران کند خدا بی نیاز و کریم است)، و نیز فرموده: (لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ، وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِی لَشَدِیدٌ، اگر شکر بگذارید نعمت را برایتان زیاده کنم، و اگر کفر بورزید، بدرستی عذابم شدید است)، و نیز فرموده:
(فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ، وَ اشْکُرُوا لِی، وَ لا تَکْفُرُونِ،) در این چند آیه کلمه کفر بمعنای کفران نعمت است.
4⃣ وجه چهارم از کفر، ترک دستورات خدای عز و جل میباشد، که در آن باره فرموده: (وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَکُمْ لا تَسْفِکُونَ دِماءَکُمْ، وَ لا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ، ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ ثُمَّ أَنْتُمْ هؤُلاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَکُمْ، وَ تُخْرِجُونَ فَرِیقاً مِنْکُمْ، مِنْ دِیارِهِمْ، تَظاهَرُونَ عَلَیْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ، وَ إِنْ یَأْتُوکُمْ أُساری، تُفادُوهُمْ، وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَیْکُمْ إِخْراجُهُمْ، أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتابِ؟ و تکفرون ببعض؟ و چون پیمان از شما گرفتیم، که خون یکدیگر مریزید، و یکدیگر را از دیارتان بیرون مکنید، شما هم بر این پیمان اقرار کردید، و شهادت دادید، آن گاه همین شما یکدیگر را کشتید، و از وطن بیرون کردید، و بر دشمنی آنان و جنایتکاری پشت به پشت هم دادید، و چون اسیرتان میشدند، فدیه میگرفتید، با اینکه فدیه گرفتن و بیرون راندن بر شما حرام بود، آیا به بعضی احکام کتاب ایمان میآورید، و به بعضی کفر میورزید؟ (یعنی عمل نمی کنید)؟ پس در این آیه منظور از کفر، ترک دستورات خدای عز و جل میباشد، چون نسبت ایمان هم بایشان داده، هر چند که این ایمان را از ایشان قبول نکرده، و سودمند بحالشان ندانسته، و فرموده: (فَما جَزاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذلِکَ مِنْکُمْ إِلَّا خِزْیٌ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا، وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ یُرَدُّونَ إِلی أَشَدِّ الْعَذابِ، وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ، پس چیست جزای هر که از شما چنین کند، بجز خواری در زندگی دنیا، و روز قیامت بسوی شدیدترین عذاب بر میگردند، و خدا از آنچه میکنید غافل نیست).
#شکر
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
💢توضیحی پیرامون کفر (۲)
5⃣وجه پنجم از کفر، کفر برائت است، که خدای عز و جل در باره اش از ابراهیم خلیل (علیه السلام) حکایت کرده، که گفت: (کَفَرْنا بِکُمْ، وَ بَدا بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ أَبَداً حَتَّی تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ، از شما بیزاریم، و میان ما و شما دشمنی و خشم آغاز شد، و دست از دشمنی برنمیداریم، تا آنکه بخدای یگانه ایمان بیاورید) که در این آیه کفر بمعنای بیزاری آمده، و نیز از ابلیس حکایت میکند، که از دوستان انسی خود در روز قیامت بیزاری جسته، میگوید: (إِنِّی کَفَرْتُ بِما أَشْرَکْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ، من از اینکه شما مرا در دنیا شریک قرار دادید بیزارم)، و نیز از قول بت پرستان حکایت میکند، که در قیامت از یکدگر بیزاری میجویند، و فرموده: (إِنَّمَا اتَّخَذْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثاناً، مَوَدَّةَ بَیْنِکُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا، ثُمَّ یَوْمَ الْقِیامَةِ یَکْفُرُ بَعْضُکُمْ بِبَعْضٍ، وَ یَلْعَنُ بَعْضُکُمْ بَعْضاً، تنها علت بت پرستی شما در دنیا رعایت دوستی با یکدیگر بود، ولی روز قیامت از یکدیگر بیزاری جسته، یکدیگر را لعنت خواهید کرد) که کفر در این آیه نیز بمعنای بیزاری آمده
💢💢 و در نهایت این نکته مهم را میفرمایند که: این روایت در حقیقت میخواهد بفرماید: که کفر شدت و ضعف میپذیرد..
📍با این توضیح بعید نیست که کفر در سوره مبارکه بقرة آیه 34 همین معنا را برساند: وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليسَ أَبى وَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرين
📍ابلیس کفر اعتقادی که نداشته، کفر عملی داشته و این عین ناشکری است!
🕋 در جای دیگر قرآن هم داریم که می فرماید: [الإسراء : 27 وَ كانَ الشَّيْطانُ لِرَبِّهِ كَفُورا]
📍خیلی زیباست باز در جریان قصه آدم که قصه خلقت است، موضوع شکر برجسته است.
🕋 در سوره اعراف آیه 16: قالَ فَبِما أَغْوَيْتَني لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيم
شیطان در صراط مستقیم نشسته برای اینکه سالکان این طریق را از حرکت منع کند و آنها را از ادامه مسیر باز دارد.
🕋 آنگاه در آیه ۱۷ اعراف میفرماید: ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْديهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرين
از چپ و راست و از جلو و عقب... می آیم مشغول وسوسه میشوم دچار غفلتشان میکنم که شکر گزار نباشند. نمیگذارم این ها را شکر گزار ببینی ...
📌گفت در صراط مستقیم مینشینم و نمیگذارم شکرگزار باشند. یعنی شکرگزاری صراط مستقیم است.
📍 یعنی ببینید آدم که خود به خود نقطه ضعفش اصلا ناشکری هست! حالا دشمن بیرونی هم آمده و دست گذاشته روی همین نقص ...
📍ما در نبردیم. با حریف پلیدی که نقصان ما را يافته و تمرکزش را روی آن نهاده..
📍 لذا در واقع یکی از کارهای شیطان همین است
🕋 (البقرة 268) الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ
کار شیطان است که کمبود ها را برجسته کند. از فقر می ترساند.
📍یعنی هم در طبیعت انسان این مشکل وجود دارد ... هم تمرکز دشمن روی این نقطه ضعف است.
📍 باید خیلی مراقب بود.
🕋 حالا این آیات سوره اعراف ادامه اش را هم ببینید که بعدش خداوند متعال در پاسخ شیطان چه می فرماید؟
🕋[الأعراف : 18] قالَ اخْرُجْ مِنْها مَذْؤُماً مَدْحُوراً لَمَنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكُمْ أَجْمَعين
گفت: از اين جا ملامتزده و رانده شده بيرون شو، كه بىترديد هر كه از آنان از تو پيروى كند جهنم را از همه شما پر خواهم كرد.
📍در جاهای دیگر هم همین را اشاره میکند، اساسا می فرماید ملاک عقاب و جزا همین شکر گزاری است!
🕋 هَلْ نُجازي إِلاَّ الْكَفُور
آيا جز ناسپاس را مجازات مىكنيم؟!
#شکر
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🌇 پروردگار متعال در سوره مبارکه سباء (که به مناسبت شرح سرگذشت قوم" سبا" به نام" سبا" ناميده شده و از سورههاى" مكى" است) از آیه دهم شروع میکند در مورد حضرت داود و نعمت هایی که خدا به ایشان مرحمت فرموده سخن میگوید که :
🕋 و لَقَدْ آتَيْنا داوُدَ مِنَّا فَضْلاً يا جِبالُ أَوِّبِي مَعَهُ وَ الطَّيْرَ وَ أَلَنَّا لَهُ الْحَدِيدَ (10)و ما به داوود از سوى خود فضيلتى بزرگ بخشيديم؛ (ما به كوهها و پرندگان گفتيم:) اى كوهها و اى پرندگان! با او همآواز شويد و همراه او تسبيح خدا گوييد! و آهن را براى او نرم كرديم.
🌇سپس بحث را به حضرت سلیمان و نعمت های او می کشاند و می فرماید:
🕋 و لِسُلَيْمانَ الرِّيحَ غُدُوُّها شَهْرٌ وَ رَواحُها شَهْرٌ وَ أَسَلْنا لَهُ عَيْنَ الْقِطْرِ وَ مِنَ الْجِنِّ مَنْ يَعْمَلُ بَيْنَ يَدَيْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ مَنْ يَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنا نُذِقْهُ مِنْ عَذابِ السَّعِيرِ (12) و براى سليمان باد را مسخر ساختيم كه صبحگاهان مسير يك ماه را مىپيمود، و عصرگاهان مسير يك ماه را، و چشمه مس (مذاب) را براى او روان ساختيم، و گروهى از جن پيش روى او به اذن پروردگار كار مىكردند، و هر كدام از آنها از فرمان ما سرپيچى مىكرد او را از عذاب آتش سوزان مىچشانديم
🕋 يعْمَلُونَ لَهُ ما يَشاءُ مِنْ مَحارِيبَ وَ تَماثِيلَ وَ جِفانٍ كَالْجَوابِ وَ قُدُورٍ راسِياتٍ اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُكْراً وَ قَلِيلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ (13)آنها هر چه سليمان مىخواست برايش درست مىكردند، معبدها، تمثالها، ظروف بزرگ غذا همانند حوضها! و ديگهاى ثابت (كه از بزرگى قابل حمل و نقل نبود، و به آنها گفتيم:) اى آل داود شكر (اينهمه نعمت را) بجا آوريد، اما عده كمى از بندگان من شكرگزارند!
🌇 خطاب به دودمان حضرت داود دستور میدهد که :اى آل داود شكرگزارى كنيد" (اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُكْراً). این نعمات شکرگزاری دسته جمعی طلب میکند!
و مذمت میکند ایشان را با این جملات که (وَ قَلِيلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ)
🌇 سپس به بیان جریان قوم سبا می پردازد که متنعم در نعمات الهی بودند!!
🕋 می فرماید : (لَقَدْ كانَ لِسَبَإٍ فِي مَسْكَنِهِمْ آيَةٌ). براى قوم سبا در محل سكونتشان نشانهاى از قدرت الهى بود
🕋 (جَنَّتانِ عَنْ يَمِينٍ وَ شِمالٍ) دو باغ (بزرگ) بود از طرف راست و چپ
🌇 ظاهرا اینها بلد بودند سد درست کنند و آب ذخیره می کردند و چون آب داشتند و خاک حاصلخیز ، این باعث می شد که باغهایشان پرثمر باشد! تا جایی که حرفهای افسانه ای زدند مثل اینکه گفته اند: اگر کسی در فصل میوه سبدی روی سرش میگذاشت و از این باغ ها عبور میکرد سبد میوه اش پر میشد .
🕋 بعد خدا می فرماید : ما هم چیز زیادی از آنها نخواسته بودیم! گفته بودیم بخورید از رزق پروردگارتان و شکرش را به جا بیاورید: (كُلُوا مِنْ رِزْقِ رَبِّكُمْ وَ اشْكُرُوا لَهُ).
🕋 لکن ایشان چه کردند ؟ (فَأَعْرَضُوا) روی برگرداندند. ناشکری کردند . ناسپاسی کردند
🕋 پس بنابراین ما چه کردیم ؟ " ما سيل وحشتناك و بنيان كن را بر آنها فرستاديم" و سرزمين آباد آنها به ويرانهاى مبدل شد (فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ سَيْلَ الْعَرِم) این باغها بی ارزش شد میوه های درختان تلخ و درختان بی مصرف
سپس می فرماید:
🕋 (ذلِكَ جَزَيْناهُمْ بِما كَفَرُوا وَ هَلْ نُجازِي إِلَّا الْكَفُورَ). اين مجازاتى بود كه ما به خاطر كفرانشان قائل شديم و آيا جز كفران كنندگان را به چنين مجازاتى گرفتار مى سازيم"؟
🌇ملاک عقاب و جزا ناشکری است !
🌇 نا شکری ترس دارد !
🕋بعد در جمع بندی نهایی قصه هم در پایان آیه ۱۹ می فرماید: (إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ). قطعا در اين سر گذشت آيات و نشانههاى عبرتى است براى صبر كنندگان و شكرگزاران.
🌇این ترکیب صبار شکور هم در قرآن ترکیب قابل توجهی است! که ۴بار در قرآن آمده است.
🕋إبراهيم : 5 وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى بِآياتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ
🕋لقمان : 31 أَ لَمْ تَرَ أَنَّ الْفُلْكَ تَجْري فِي الْبَحْرِ بِنِعْمَتِ اللَّهِ لِيُرِيَكُمْ مِنْ آياتِهِ إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ
🕋سبأ : 19 فَقالُوا رَبَّنا باعِدْ بَيْنَ أَسْفارِنا وَ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ فَجَعَلْناهُمْ أَحاديثَ وَ مَزَّقْناهُمْ كُلَّ مُمَزَّقٍ إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ
🕋الشورى : 33 إِنْ يَشَأْ يُسْكِنِ الرِّيحَ فَيَظْلَلْنَ رَواكِدَ عَلى ظَهْرِهِ إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُور
🌇کسی که صبار شکور نباشد آیات الهی را در نمی یابد . حقیقتا دنیای حرف در این ترکیب نهفته است.
#شکر
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🧗 صبار شکور
حضرت آقا در خطبه اول نماز جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ توضیحاتی در این باره مطرح فرموده اند که بسیار جامع و زیباست که عینا می آید:
((همهی برادران عزیز را و خودم را دعوت میکنم و توصیه میکنم به رعایت تقوای الهی. اگر نصرت الهی را میخواهیم در تقوا است؛ اگر توفیقات الهی را میخواهیم، هدایت الهی را میخواهیم در تقوا است؛ اگر فرج و گشایش در مسائل شخصی و اجتماعی را میخواهیم در تقوا است؛ همه باید کوشش کنیم که تقوای الهی را معیار کار خودمان قرار بدهیم. در نماز جمعه آنچه مهم است، توصیهی به تقوا است؛ خود این حقیر بیشتر از شما محتاج این توصیه هستم و امیدواریم خدای متعال توفیق بدهد بتوانیم هر کدام به حدّ وسع خودمان تقوای الهی را رعایت کنیم.
یک آیهی پُر مغز و پُر مضمونی -مثل بقیّهی آیات قرآن- در سورهی ابراهیم هست. امروز بحث من پیرامون این آیه و آیات بعد از این آیه است. میفرماید که : وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى بِآياتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ توصیه میکند، دستور میدهد حضرت موسیٰ را که «ذَکِّرهُم بِاَیّامِ الله». دو احتمال در معنای «ذَکِّرهُم بِاَیّامِ الله» هست که در مقصودی که ما از این آیه داریم فرقی نمیکند. یک احتمال این است که منظور این است که ایّامالله را به یاد آنها بیاور؛ یک احتمال هم اینکه مقصود این است که به وسیلهی ایّامالله خدا را، دین را، قیامت را به یاد آنها بیاور. اهمّیّت ایّامالله در اینجا معلوم میشود که موسیٰ پیامبر عظیمالشأن الهی مأمور است که ایّامالله را به یاد مردم بیاورد. بعد میفرماید: اِنَّ فی ذّْلِکَ لَأیّْتٍ لِکُلِّصَبّارٍشَکور. ایّامالله آیهاند، نشانهاند، دلیل راهند. برای چه کسانی؟ برای کسانی که این دو صفت را دارند: صبّارند و شکورند. صبّار یعنی کسی که سر تا پا استقامت و صبر است، یکسره اهل صبر و استقامت، شکور یعنی آن کسی که نعمت را میشناسد و شکرگزاری میکند که حالا دربارهی این شکرگزاری من عرایضی خواهم کرد. بعد در آیهی بعد میفرماید که حضرت موسی این دستور را عمل کرد: (وَ إِذ قالَ مُوسى لِقَوْمِهِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ أَنْجاكُم مِنْ آلِ فِرعَوْنَ) به یاد آنها آورد نجاتشان از دست فرعون را، فرعونیان را، از دست قدرت فائقه و غالب ستمگر را که چطور شما را نجات داد؛ این از ایّامالله است یکی از نمونههای ایّامالله این است؛ اِذ اَنجاکُم مِن ءالِ فِرعَونَ. پس این [روز] یکی از ایّامالله شد؛ آن وقتی که جوامع و انسانها و اقوام از دست قدرتهای ستمگر نجات پیدا میکنند. بعد دنبالهی این ندای عمومی پروردگار است، صدای بلند خدا است: " (وَ إِذ تَأَذَّنَ رَبُّكُم) «تأذّن» یعنی با صدای بلند خدای متعال به همه اعلان میکند که لَئِن شَکَـرتُم لَاَزیدَنَّکُم؛ اگر شکرگزاری کردید، ما آن نعمتی را که به شما دادیم این را روزبهروز افزایش خواهیم داد، زیاد میکنیم؛ وَلَئِن کَفَرتُم اِنَّ عَذابی لَشدید؛ امّا اگر کفران نعمت کردید، وظایف شکر را به جا نیاوردید، آن وقت آنجا عذاب الهی است، مشکلات فراوانی است که برای شما پیش خواهد آمد. بعد در آیهی بعد هم نتیجهی کلّی از این مطالب را میفرماید که: وَ قال موسیًّ اِن تَکفُروِّا اَنتُم وَ مَن فی الاَرضِ جمیعًا فَاِنَّ اللهَ لَغَنی حمید.(۵) این که ما میگوییم شکرگزار باشید، این که میگوییم مراقب نعمت خدا باشید، نعمت خدا را از یاد نبرید، این برای خود شما است وَالّا خدای متعال بینیاز است.
خب، ایّام الله مهم است؛ بنده میخواهم دربارهی ایام الله صحبت کنم؛ برای چه کسانی؟ برای مردمی که صبّارند و شکورند. صبّارند یعنی یکپارچه اهل استقامت و صبرند، به اندک چیزی از میدان خارج نمیشوند، ایستادگی میکنند. شکورند، یعنی اوّلاً نعمت را میشناسند، ابعاد پنهان و آشکار نعمت را میبینند؛ ثانیاً قدرشناس نعمتند، یعنی ارزش این نعمت را، وزن این نعمت را، قیمت این نعمت را میدانند؛ ثالثاً بر اساس آن احساس مسئولیّت میکنند، بر اساس این نعمتی که خدا داده، احساس مسئولیت میکنند؛ ملّتی، جمعیّتی، قومی که بیصبر نیستند، مسئولیّتناشناس نیستند. این آیات، آیات سورهی ابراهیم است، مکّی است؛ یعنی در آن وقتی که مسلمانها در اوج مبارزات و ایستادگی و مقاومت در مقابل جریان کفر قرار داشتهاند، در آن وقت این آیات نازل شده است، به آنها مژده میدهد، به مردم میگوید که بدانید که خدای متعال ایّاماللهی دارد، آن ایّامالله را به شما نصیب خواهد کرد؛ باید شما شکرگزار ایّامالله باشید. اگر واکنش درست و شاکرانه نشان دادید از آنچه که خدای متعال به شما داده است، خدای متعال به شما پیروزیهای بیشتری را در آینده خواهد داد. همین چند نکتهای که در این آیهی شریفه وجود دارد، موضوع صحبت ما امروز در خطبهی اوّل است.))
#صبر
#شکر
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
حنیف طاهریزائر جامونده.mp3
زمان:
حجم:
9.95M
همه جا رونده نمیخوای
زائر جامونده نمیخوای
دعوتیات الان تو راهن
مهمون ناخونده نمیخوای
#️⃣ #شبجمعه
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🟠 نکاتی که تا به اینجا درمورد شکرگزاری مطرح شده است:
🧩 همت اهل تقوا
🧩برجسته ترین صفت طبیعی انسان در قرآن
🧩شکر گزاری هم راه فلاح هم خود فلاح است
🧩کانون تمرکز همه ادیان الهی است
🧩محور دعاهای ماثور
🧩آداب دعا : شکر پیش از درخواست
🧩انتظار خاص خدا از پیامبران
برای نمونه علاوه بر مباحث پیش گفته ، آیات زیر هم هست:
🕋 دستور خدا به حضرت موسی: قالَ يا مُوسى إِنِّي اصْطَفَيْتُكَ عَلَى النَّاسِ بِرِسالاتي وَ بِكَلامي فَخُذْ ما آتَيْتُكَ وَ كُنْ مِنَ الشَّاكِرينَ (144اعراف)
🧩رضایت خدا در شکرگزاری است
🧩کفر و ناشکری از یک ریشه است!
🧩آیات و نشانه هایی است که مخصوص صبار شکور است!
🧩ملاک عقوبت: ناشکری و ملاک اجر: شکرگزاری است!
🕋در سوره مبارکه (النحل ) همین مطلب را اشاره میکند :
ابتدا در آیات آغازین اشاره ای دارد به فلسفه تنعیم :
🕋در آیه ۱۴ می فرماید : وَ هُوَ الَّذي سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُوا مِنْهُ لَحْماً طَرِيًّا وَ تَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْيَةً تَلْبَسُونَها وَ تَرَى الْفُلْكَ مَواخِرَ فيهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ/ او كسى است كه دريا را مسخّر (شما) ساخت تا از آن، گوشت تازه بخوريد؛ و زيورى براى پوشيدن (مانند مرواريد) از آن استخراج كنيد؛ و كشتيها را مىبينى كه سينه دريا را مىشكافند تا شما (به تجارت پردازيد و) از فضل خدا بهره گيريد؛ شايد شكر نعمتهاى او را بجا آوريد!
🕋آنگاه نکاتی را مطرح می فرماید تا می رسد به آیه ۱۱۲ : وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْيَةً كانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً يَأْتيها رِزْقُها رَغَداً مِنْ كُلِّ مَكانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذاقَهَا اللَّهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما كانُوا يَصْنَعُون
امنیت و رفاه مادی داشتند! کفران نعمت کردند، خدا به تن ایشان لباس جوع و گرسنگی پوشاند. یعنی به سبب ناشکری خدا هم امنیت را و هم رفاه را از ایشان گرفت.
🕋سپس در آیه بعد می فرماید: وَ لَقَدْ جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِّنهُْمْ فَكَذَّبُوهُ فَأَخَذَهُمُ الْعَذَابُ وَ هُمْ ظَالِمُونَ(113)پيامبرى از خودشان به سراغ آنها آمد، او را تكذيب كردند؛ از اين رو عذاب الهى آنها را فراگرفت در حالى كه ظالم بودند! (که این احتمالا نشان میدهد محور تبلیغ آن نبی شکر نعمت بوده است) و الا جا نداشت اینجا که بحث از ناشکری است. سخن از تکذیب رسول بیاید.
🕋 فَكلُُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَيِّبًا وَ اشْكُرُواْ نِعْمَتَ اللَّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ(114)پس، از آنچه خدا روزيتان كرده است، حلال و پاكيزه بخوريد؛ و شكر نعمت خدا را بجا آوريد اگر او را مى پرستيد!
↩️ که فرع برجملات قبل است و درواقع میفرماید: حالا که اینجوری است و عذاب شدید در کفران نعمت وجود دارد، شما از این رزق ها بخورید .. ولی شکر فراموشتان نشود. یعنی ممنوع نیستید که از رزق خدا تناول کنید لکن شکر را به جای بیاورید اگر فقط او را می پرستید
🕋 بعد هم در ادامه آیات بحث می رسد به توصیف حضرت ابراهیم: إِنَّ إِبْراهِيمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً لِلَّهِ حَنِيفاً وَ لَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (120) ابراهيم (به تنهايى) امّتى بود مطيع فرمان خدا؛ خالى از هر گونه انحراف؛ و از مشركان نبود؛
🕋 شاكِراً لِأَنْعُمِهِ اجْتَباهُ وَ هَداهُ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ" (121)شكرگزار نعمتهاى پروردگار بود؛ خدا او را برگزيد؛ و به راهى راست هدايت نمود!
↩️ علامه طباطبایی می فرماید: "اجتباء" به معناى جمع آورى كردن است، و اجتباء خدا انسان را به اين معنا است كه او را خالص براى خود سازد و از مذهبهاى مختلف جمع آوريش نمايد، و در اينكه بعد از توصيفش به شكر نعمت، بدون فاصله كلمه اجتباء را آورد اشعار به اين است كه شكر نعمت، علت اجتباء بوده است .
📣درواقع در مجموع این آیات هم به ملاک کیفر پرداخت، هم به ملاک پاداش!
#شکر
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🌳 ریشه نجات از منظر قرآن
🌲 درسوره مبارکه قمر می فرماید :
🕋 إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيهِْمْ حَاصِبًا إِلَّا ءَالَ لُوطٍ نجََّّيْنَاهُم بِسَحَرٍ(34) ما بر آنها تندبادى كه ريگها را به حركت درمى آورد فرستاديم (و همه را هلاك كرديم)، جز خاندان لوط را كه سحرگاهان نجاتشان داديم!
🕋 نِّعْمَةً مِّنْ عِندِنَا كَذَالِكَ نجَْزِى مَن شَكَرَ(35) اين نعمتى بود از ناحيه ما؛ اين گونه هر كسى را كه شكر كند پاداش مى دهيم!
🌲 علامه طباطبایی میفرماید: كلمه" نعمة" مفعول له براى فعل" نجيناهم" است، و معنى مجموع فعل و مفعولش اين است كه: ما ايشان را نجات داديم، براى اينكه اين نجات نعمتى باشد از ناحيه ما، نعمتى كه ايشان را بدان اختصاص داديم، چون ايشان نسبت به ما شاكر بودند، و جزاى شكر در درگاه ما نجات است.
#شکر
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🟣 مسیر تحصیل نعمات الهی
☘️ یکی از شبهاتی که به عنوان یک طلبه خیلی زیاد با آن در گیر بودم این است که: مگر خدا نفرموده ادعونی استجیب لکم، پس چرا گاهی ما از خدا درخواست کردیم و خدا تفضل نفرمود؟
🍀 خداوند متعال موجودی است بی نهایت، در اوج قدرت و توانایی! علم و قدرت بی نهایت دارد، هیچ کس نمی تواند جلوی او را بگیرد! یک ملکول بدون اجازه او اذن جابجایی ندارد و همه تحت سیطره علم و قدرت او ست.
☘️ و عطا کردن نیز چیزی از او کم نمیکند بلکه هر چه می بخشد خلق اوست که بنابراین بر خزائن او می افزاید.
☘️ در دعای افتتاح این چنین آمده : وَ لَا تَزِيدُهُ كَثْرَةُ الْعَطَاءِ إِلَّا جُوداً وَ كَرَما
🍀 هر چه بیشتر می بخشد بخشندگی او بیشتر می شود . اگر به اندازه همه مخلوقاتش بخواهد ببخشد، از آدم ابوالبشر تا انتهای تاریخ تا صبح قیامت توانایی اش را دارد ، بی نهایت توانا و قدرتمند است!
☘️ همین خدای قدیر، بی نهایت رحمت دارد! بخشنده و مهربان است. رحمت بی نهایت دارد.
☘️ پر بسامد ترین جمله در قرآن : بسم الله الرحمن الرحیم است. خدا را با صفت رحمت معرفی میکند.
☘️ در كنز العمّال آمده : قُدِمَ على النبيّ صلى الله عليه و آله بِسَبِيٍّ فإذا امرأةٌ مِن السَّبِيِّ تَسعى إذ وَجَدَت صَبيّا في السَّبِيِّ أخَذَتهُ فَألصَقَتهُ بِبَطنِها و أرضَعَتْهُ، فقالَ لنا النبيُّ صلى الله عليه و آله : أ تَرَونَ هذِه طارحَةً وَلَدَها في النارِ ؟ قلنا : لا ، و هِي تَقدِرُ عَلى أن لا تَطرَحَهُ ، فقالَ : اَللّه ُ أرحَمُ بعِبادِهِ مِن هذِهِ بوَلَدِها» «در حضور پیامبرصلی الله علیه و آله، زنی اسیر، کودکی را در آغوش گرفت و شیر داد. رسول الله از اطرافیان پرسیدند: آیا به نظر شما این زن، هیچ گاه حاضر میشود کودک خود را در آتش افکند؟ اصحاب پاسخ دادند: خیر، حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمودند: "خداوند نسبت به بندگانش، مهربانتر است از این مادر"
☘️وقتى كه حضرت یوسف علیه السلام عزیز مصر شد، روزى در كنار پنجره نشسته بود و بیرون را نگاه مى كرد، مردى پابرهنه، با لباس كهنه و پاره از جاده عبور مى كرد، جبرییل آمدو گفت: آیا او را مى شناسى؟ گفت: نه،
گفت: اى یوسف! این مرد با این لباس كهنه و پاى برهنه همان شاهدى است كه تو را از اتهام نجات داد. حضرت به مأمور خود گفت: برو او را بیاور. او را آورد، گفت: براى او لباس و كفش بیاورید، به او پول و شغل متناسب با عقل و فهمش بدهید و حقوقى نیز براى او قرار بدهید.
جبرئیل تعجب كرد، حضرت یوسف(ع) گفت: چه شد؟ گفت: كرم خدا مرا متحیر كرد، چون كسى كه براى تو شهادت به حق داده، ببین براى او چه كار كردى؟ آن وقت بندگانش كه عمرى مى گویند: «أشهد أن لا اله الا الله» به وحدانیت او شهادت مىدهند، در قیامت براى آنها مى خواهد چه كند؟
🍀 خدای بی نهایت دانا ، توانا و بخشنده!
☘️ حالا این سوال جدی تر میشود که سهم ما از این بی نهایت الهی چقدر است ؟
☘️ خدای مهربانی که اصلا نیازی به درخواست ما هم نیست! قاعدتا خودش باید بدهد، پس چرا سهم ما از این بینهایت این قدر محدود است؟
☘️ یک پاسخش مرتبط است با همین موضوع ما :
☘️ خدا به اندازه ظرف انسان ها عنایت میکند. باران می بارد هر کسی به اندازه ظرفش بهره مند خواهد شد .
☘️ بنابراین محرومیت های ما از حمت های الهی به سبب محدودیت های خود ماست !
☘️ هر ظرفی به اندازه خودش می گیرد و اگر ظرفیت تمام شود لبریز می شود!
☘️لذا مشکل در قابلیت قابل است نه فاعلیت فاعل!
☘️ ما هم همین قاعده را رعایت میکنیم! اگر مثلا بچه ای بیاید و از ما پول بخواهد ما به اندازه ظرف او به او پول میدهیم نه به اندازه جیب مان!! و اگر بیش از فهم و عقل آن بچه در اختیارش قرار بدهیم حکیم نیستیم! و با این کار بچه را به فساد کشیدیم.
☘️به همین سبب هم خدای حکیم علیم این کار را نمیکند! چون با دادن نعمتی که شما ظرفیتش را ندارید شما فاسد می شوید .( بله البته گاهی کسی دچار سنت استدراج میشود و خدا به او عنایت هایی میکند تا فاسد شود!! اما این استثنا ست.)
☘️ لذا در واقع اتفاقا این که خدا نعمتی را به ما نمیدهد خودش یک نعمت بزرگی است که ما را از فساد نجات میدهد! که باید به سبب آن شاکر باشیم !
🍀 باور کنید گاهی یک بی جنبه را مسئول توالت هم قرار بدید، همه را بیچاره میکند
🍀 مصر را در اختیارش قرار بدهی ، از فرعون بدتر است! آیت الله بهجت می فرمود ما همه فرعونیم منتهی مصر مان کوچک است، شناگر قابلی هستیم آب گیرمان نمی آید.
☘️ اگر میخواهید ببینید اگر پادشاه یک کشور بودید چطوری برخورد می کردید ببینید الان جایی که مسئول هستید چه جوری برخورد میکنید ! و اگر بد برخورد میکنید خدا رو شکر کنید که مسئولیت بالاتر ندارید چون شما همینی هستید که هستید!
☘️سوالی که می ماند راه بالابردن ظرفیت چیست؟ شکر!
#شکر
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
💫 رمز ظهور
📍در (سوره مبارکه قصص آیه 5) پروردگار متعال میفرماید: وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثين
🍀 ما اراده کردیم مستضعفین عالم ائمه و وارث زمین باشد . این یعنی دارای قدرت و ثروت خواهند شد. و این یعنی دنیا برای ایشان خواهد بود. که این آیه را به زمین ظهور امام زمان تطبیق میدهند.
🍀اما سوال اینجاست، آیا قدرت و ثروت فساد زا نیست؟ قطعا هست! ما خیلی ها را دیدیم که آدم های خوبی بودند اما بعد از رسیدن به یک پست یا یک مقام، فاسد ترین آدم روی زمین شدند. پس خدا چرا این وعده را به مستضعفین میدهد؟
☘️ مگر نبود ثعلبه که از پیامبر درخواست کرد برای او دعا کند تا ثروتمند شود، پیامبر ابتدا استنکاف میکردند اما در نهایت به سبب اصرارش برای او دعا فرمود و ثعلبه ثروتمند شد!
🕋 اما سرانجامش چه شد ؟ تا جایی رسید که برخی گفتند این آیه سوره توبه در شان او نازل شد: التوبة : 75 وَ مِنْهُمْ مَنْ عاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتانا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَ لَنَكُونَنَّ مِنَ الصَّالِحين (بعضى از آنها با خدا پيمان بسته بودند كه: «اگر خداوند ما را از فضل خود روزى دهد، قطعاً صدقه خواهيم داد؛ و از صالحان (و شاكران) خواهيم بود!»)
🕋 فَلَمَّا ءَاتَئهُم مِّن فَضْلِهِ بخَِلُواْ بِهِ وَ تَوَلَّواْ وَّ هُم مُّعْرِضُونَ(76) (امّا هنگامى كه خدا از فضل خود به آنها بخشيد، بخل ورزيدند و سرپيچى كردند و روى برتافتند!)
☘️کارش به جایی رسید که دیگر در نماز جماعت و جمعه شرکت نمیکرد و در نهایت نه تنها از پرداخت زکات خوددارى كرد، بلكه به اصل تشريع زکات نيز اعتراض نمود و گفت: (ما مسلمان شده ايم كه از پرداخت جزيه معاف باشيم و با پرداخت زكات، چه فرقى ميان ما و غير مسلمانان باقى مى ماند؟) زکاتش را هم نداد و پيامبر صلوات الله علیه وقتی سخن او را شنيد فرمود: يا ويح ثعلبه! يا ويح ثعلبه!" واى بر ثعلبه اى واى بر ثعلبه
☘️ جنبه نداشت ظرفیت نداشت. اصرار کرد بیش از ظرفیت گرفت خرابکاری کرد!
☘️ آمدند، خدمت حضرت و عرضه داشتند: اسم اعظم می خواهیم حضرت فرمودند: نمی شود، دوباره آمد و اصرار کرد، حضرت به او فرمودند: برو بیرون شهر بایست، شب بیا به من گزارش بده. رفت و بعد از مدتی آمد، حضرت فرمودند: چه دیدی؟ گفت: من رفتم بیرون شهر و کنار پلی ایستاده بودم، دیدم پل باریک است و پیرمردی خارکن با بار خود از بیابان آمد و می خواست از پل رد شود، پشت او یک جوان مغرور سوار بر اسب آمد، می خواست از پل عبور کند، با وجود پیرمرد نمی شد عبور کند، با تازیانه به پیرمرد زد و این بنده خدا بارش زمین ریخت و جوان از پل عبور کرد. حضرت فرمود: اگر من به تو اسم اعظم داده بودم، چه می کردی؟ گفت: جوان را ادب می کردم، حضرت فرمود آن پیرمرد رفیق ما است، اسم اعظم هم به او داده ایم، اما اسم اعظم برای این کارها نیست!
☘️حقیقتا محرومیت های ما هم نعمت است. روزی هزار بار باید خدا را بابت محرومیت هایمان شکر کنیم!
☘️ طرف رفته بود تیمارستان یک دیوانه ای را دید که گوشه ای نشسته و آرام میگوید مریم! علت را جویا شد، گفتند عاشق شخصی به نام مریم بوده به او ندادند دیوانه شده! رفت یک اتاق دیگر دیوانه ای را دید که به زنجیر بسته اند و دارد داد می زند و میگوید مریم، علت را جویا شد. گفتند آن مریم که به قبلی نداده بودند. زن این دیوانه شده بوده!!
☘️ واقعا اگر کسی به حکمت و علم خدا شک نداشته باشد اعتراضی نمیکند
☘️ قبلا هم عرض شد که محرومیت های ما سبب محدویت های ماست! و گفتیم باید ظرفیت را بالا ببریم.
☘️برگریم به سوال؟ چطور خدا به مستضعفین میخواهد قدرت و ثروت زمین را مرحمت نماید؟ آیا فاسد نمی شوند؟
🍀پاسخ اجمالی این سوال این است که قدرت و ثروت برای کسی فساد زاست که ظرفیتش را نداشته باشد.
🍀 پس نشان میدهد این مستضعفین که وارث زمین خواهند شد از ظرفیت بالایی برخوردار هستند.!
☘️ پس ما اگر میخواهیم مصداق آن کسانی باشیم که به امر تعجیل ظهور حضرت حجت کمک میکنند و از جمله وارثان زمین باشیم، باید ظرفیت خود را بالا ببریم!
☘️ اما چطور ظرفیت بالا میرود ؟ شکر!!
🕋 (آیه 7 ابراهیم) میفرماید وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي لَشَديد
هنگامى را كه پروردگارتان اعلام داشت: «اگر شكرگزارى كنيد، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود؛ و اگر ناسپاسى كنيد، مجازاتم شديد است!»
💢 راه آن شکر است.
🖲 لذا باید شاکر شد تا امام زمان بیاید.
#شکر
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob