✳️ کجا رفت آن دادرس ما؟
🔻 [امام موسی صدر] یک حالت خاص و فوق العادهای در انساندوستی داشتند. اصلاً برای خودشان انگار زندگی نمیکردند. برای جامعه و برای دین و برای اسلام زندگی میکردند.
🔸 مرحوم پدرم آسید صدرالدین، ناراحتی قلب داشتند و در بیمارستان فیروزآبادی بستری شده بودند. امام موسی صدر هم در مرافقت ایشان در بیمارستان بود. شبها بعد از اینکه برنامهٔ پدرم، دوا و آمپول و قرص پدرم تمام میشد، پا میشدند سر به مریضها میزدند سید موسی. از اتاق به اتاق. آن که سِرُمش تمام شده بود، صدا میکردند میآمدند برایش سرم میگذاشتند. آن که از درد ناله میکرد، میرفتند دنبال پرستار برایش قرص مسکن میآوردند. آن که احتیاج به آبی، غذایی، چیزی داشت، برایش تهیه میکردند. پدرم نوزده شب در بیمارستان فیروزآبادی بودند. این نوزده شب همهاش کار برادرم همین بود. بعد از نوزده شب، شب بیستم که آقام از بیمارستان مرخص شدند، این مریضها میگفتند کجا رفت آن دادرس ما؟
📚 از کتاب #به_رنگ_صبر | خاطرات فاطمه صدر (همسر آیت الله شهید سید محمدباقر صدر)
📖 صفحات ۹۱ و ۹۲
#⃣ #خدمتبهخلق
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🍀قدیمیها میگفتند:
زبان بنده، قلم پروردگار است!
📍لذا فرمودند: همیشه فال خوب بزنید!
#⃣ #یاقوت
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
💢اسماء الله را به سه نوع تقسیم کرده اند :
1⃣ اسماء الحسنی : که همان اسم هایی است که در جوشن کبیر هم آمده و خب هر کدام با توجه به محتوایش آثاری دارد
2⃣ اسم اعظم: که در واقع لفظ نیست، بلکه یک مقام است. که اگر کسی در آن مقام اسمی را بگوید اثر دارد و کسی که در آن مقام نیست اثر نخواهد داشت!
3⃣ اسم مستاثر: کسی جز خدا آن را نمیداند و اهل بیت از آن خبر دارند .در در چند دعا (من جمله دعای مشلول) نیز به آن اشاره شده است، .
💢 با توجه به این برخی گفته اند :
اسم مستاثر: اسم خداست
اسم اعظم: اسم اسم خدا
اسماء الحسنی : اسم اسم اسم خدا
#⃣ #اسماءالله
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
💢 بزرگی میفرمود: داستان این نیست که آدم ها را بکشانیم و به سمت مقصد ببریم ، داستان این است که آدمها راه بیایند!
#⃣ #تربیتی
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboo
💢مربی باید سه چیز را در متربی ایجاد کند:
شخصیت
حریت
تفکر
و تا این سه نیاید خوبی هایش بی فایده است!
#تربیتی
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboo
💢۴ ملک مقرب در سوره حمد
🕋 اسم«الرب»المبارک، هو باطن «میکائیل» الموکل بمظهریة الرب، بالارزاق و مربّی دار الوجود.
🕋 و اسم«الرحمن»الشریف، هو باطن «اسرافیل» منشئ الارواح و نافخ الصور و باسط الارواح و الصور، کما ان بسط الوجود هو باسم«الرحمن» ایضا.
🕋 و اسم«الرحیم»الشریف، هو باطن «جبرائیل» الموکل بتعلیم الموجودات و تکمیلها.
🕋 و اسم«المالک»الشریف، هو باطن «عزرائیل» الموکل بقبض الارواح و الصور و إرجاع الظاهر الی الباطن.
🔗 لذا ملائکه ۴ قسمند . چهار حوزه اصلی دارند:
💢 رزق: میکائیل
💢قبض: عزرائیل
💢 بسط: اسرافیل
💢 علم: جبرئیل .
📎 هرعلمی، تصوری، القائی، آنکسی که این علم را افاضه میکند و در ذهن ما ایجاد میکند مفیضش جبرئیل است . (ثبتش در دل کار اسرافیل) (اصل تقدیر این رزق که رزق شما بود بفهمید کار میکائیل)
💢 و این ها هر کدام یک جلوه ای از جلوات نفس پیامبر هستند. لذا یک مرتبه از مراتب پیامبر هستند که باعث میشود به مراتب پایین تر خود پیامبر که دانی است و روی زمین است مطلب برسد.
امام خمینی می فرمود: این نفس پیامبر است که جبرئیل را نازل میکند.
نه اینکه جبرئیل نازل میشود بر پیامبر!
#ملائکه
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboo
💢 چیزهایی که دارید برای شما نیست! نوبت شماست!
#یاقوت
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboo
🔰 خداوند طلبكاري است كه هرگز حقش ادا نميشود
وقتي كه ﴿اياك نعبد﴾ گفته شد و كنارش هم ﴿اياك نستعين﴾ آمد معلوم ميشود كه ما در اين عبادت هم از تو مدد ميگيريم كه اگر توفيق الهي شامل حال ما نشود توان عبادت هم نداريم لذا در دعاي صحيفه سجاديه مسأله حمد و مانند آن آمده است كه: خدايا ما هر عبادتي كرديم باز بدهكاريم زيرا تو توفيق دادي كه تو را عبادت كرديم و اگر اين توفيق نبود كه تو را عبادت نميكرديم پس اگر تو را حمد كرديم تو را شكر كرديم يك دِين ديگري آمد. بايد حمد بكنيم كه تو را حمد كرديم. لذا هيچ راهي براي اداي حق تو نداريم.
⬅️ایاک نستعین هم یعنی مستعان فقط تویی . و لذا هم کسی نمیتواند من را کمک کند. و هم من نمیتوان معین کسی باشم. لذا اگر کمکی هم از من به کسی رسید در اصل استعانت خدااست. و لطف خداست. و عنایت خداست که ما را بدهکار تر میکند. که بوسیله ما عون و یاری به دیگران رساند!
🕋 فَأَمَّا الَّذِینَ شَقُوا فَفِی النَّارِ لَهُمْ فِیهَا زَفِیرٌ وَشَهِیقٌ﴿۱۰۶﴾ خَالِدِینَ فِیهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالأرْضُ إِلا مَا شَاءَ رَبُّکَ إِنَّ رَبَّکَ فَعَّالٌ لِمَا یُرِیدُ﴿۱۰۷﴾ وَأَمَّا الَّذِینَ سُعِدُوا فَفِی الْجَنَّةِ خَالِدِینَ فِیهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالأرْضُ إِلا مَا شَاءَ رَبُکَ عَطَاءً غَیْرَ مَجْذُوذٍ﴿۱۰۸﴾
↩️شقوا را معلوم و سعدوا را مجهول فرمود. یعنی سعادت فقط به خود انسان وابسته نیست. کمک خدا را میخواهد.
📍الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : أوحَى اللّه ُ تعالى إلى موسى عليه السلام : يا موسى ، اشكُرْني حَقَّ شُكرِي ، فقالَ : يا ربِّ كيفَ أشكُرُكَ حَقَّ شُكرِكَ ، وليسَ مِن شُكرٍ أشكُرُكَ بهِ إلّا وأنتَ أنعَمتَ بهِ عَلَيَّ ؟ ! فقالَ : يا موسى شَكَرتَني حَقَّ شُكري حينَ عَلِمتَ أنَّ ذلكَ مِنّي . [ قصص الأنبياء : 161/178 . ]
⬅️ امام صادق عليه السلام : خداوند متعال به موسى عليه السلام وحى فرمود كه : اى موسى! مرا چنان كه حقّ شكر من است ، شكر كن . موسى عرض كرد : پروردگارا! چگونه تو را چنان كه حقّ شكر توست ، شكر گويم حال آن كه هر شكرى كه تو را مى گويم خود نعمتى است كه تو به من ارزانى داشته اى؟ فرمود : اى موسى! وقتى كه بدانى توفيق آن شكر را هم من به تو داده ام ، مرا چنان كه حقّ شكر من است، شكر كرده اى .
📍الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام ـ في المناجاةِ ـ : فكيفَ لي بتَحصيلِ الشُّكرِ ، وشُكرِي إيّاكَ يَفتَقِرُ إلى شُكرٍ؟! فَكُلَّما قُلتُ : لكَ الحَمدُ ، وَجَبَ عَلَيَّ لذلكَ أن أقولَ : لكَ الحَمدُ . [ بحار الأنوار : 94/146/21 . ]
⬅️امام زين العابدين عليه السلام ـ در مناجات با خدا ـ گفت : چگونه شكر تو توانم كرد وقتى شكرگزارى من از تو خود نيازمند شكرگزارى است؟ هر بار كه بگويم : تو را سپاس . به خاطر همين سپاس گويى بر من واجب مى آيد كه [بار ديگر ]بگويم : تو را سپاس .
💢﴿وما بكم من نعمة فمن الله﴾ روي اين اصل كلي قران میفرماید: تمام نعم از ناحيه خداي سبحان است پس هر توفيقي كه نصيب انسان شده است و با آن توفيق كار خيري کرده هم خودش یک نعمت است که شکر دارد .
#️⃣ #شکر
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasbo
🕋 در ذیل این آیه شریفه ﴿وَفَٰكِهَةٍ كَثِيرَة لاَ مَقْطُوعَ وَلاَ مَمْنُوعَةٍ﴾ روایتی از امام صادق است که در خور توجه می باشد:
💢 سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ ظِلٍّ مَمْدُودٍ
وَ مٰاءٍ مَسْكُوبٍوَ فٰاكِهَةٍ كَثِيرَةٍ `لاٰ مَقْطُوعَةٍ وَ لاٰ مَمْنُوعَةٍ قَالَ: «يَا نَصْرُ ، إِنَّهُ - وَ اَللَّهِ - لَيْسَ حَيْثُ يَذْهَبُ اَلنَّاسُ، إِنَّمَا هُوَ اَلْعَالِمُ وَ مَا يَخْرُجُ مِنْهُ .. عالم است و علمي كه از عالم ظهور و بروز ميكند. 💢تجلی میوه و علم در قیامت بايد ربطی به یکدیگر داشته باشند و شاید آن میوه ای که حضرت آدم از آن منع گردید هم یک نحو علمي بود که نباید به آن نزدیک میشد! 📍لذا در روایات هم داریم که : فِي تَفْسِيرِ اَلْإِمَامِ اَلْعَسْكَرِيِّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : وَ لاٰ تَقْرَبٰا هٰذِهِ اَلشَّجَرَةَ شَجَرَةَ اَلْعِلْمِ شَجَرَةَ عِلْمِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ #⃣ #آدم #⃣ #علم #⃣ #ملکوت 🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) @alelm_almasbo
💢در بسم الله الرحمن الرحیم :
الرحمن: بدلِ الله است و
الرحيم: صفت الرحمن !
💢در معنای «الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» صاحب مجمع میگوید : هر دو کلمه وضع شده اند للمبالغة،
💢اینکه رحمان مقدم شده است چون علم است. و بر غیر خدا اطلاق نمیشود. برخلاف رحیم که بر خدا و غیر خدا اطلاق میشود.
💢المیزان مینویسد: (رحمان) صيغه مبالغه است كه بر كثرت و بسيارى رحمت دلالت مىكند، و كلمه (رحيم) بر وزن فعيل صفت مشبهه است، كه ثبات و بقاء و دوام را ميرساند، پس خداى رحمان معنايش خداى كثير الرحمة، و معناى رحيم خداى دائم الرحمة است
💢 در روایات داریم: رحمان در دنیا، رحیم در آخرت
💢همچنین آمده: رحمان بجمیع الخلق و رحیم بالمومنین است.
💢 روی عن الصادق علیه السلام أنه قال الرَّحمنُ اسم خاص بِصِفَة عَامَّة . (اسم خاص است یعنی در دنیا، عام است یعنی برای مومن و کافر)
و الرَّحیِم اسم عَام بِصِفَة خاصَّة. (اسم عام است یعنی هم در دنیا و هم آخرت است و صفت خاص یعنی فقط برای مومنین میباشد)
📍مویدی بر اینکه رحیم مبالغه است مشبهه نیست؛ سخن صاحب مجمع البیان است: عن عکرمة: قال الرحمن برحمة واحدة و الرحیم بمائة رحمة و هذا المعنی قد اقتبسه من قول الرسول أن لله عز و جل مائة رحمة و أنه أنزل منها واحدة إلی الأرض فقسمها بین خلقه بها یتعاطفون و یتراحمون و أخر تسعا و تسعین لنفسه یرحم بها عباده یوم القیامة
❌معروف است ترجمه به نام خداوند بخشنده مهربان از سلمان فارسی است! (شاید اشکالاتی به این ترجمه کرد من جمله اینکه اگر به نام خداوند مهربان بخشنده بود مناسب تر بود)
📌 عموم متاخرین ترجمه شان به این معنا برمیگردد: به نام خدای دارای رحمت همگانی (رحمان) و رحمت همیشگی (رحيم)
💢حضرت آقا در تفسیر سوره حمد میفرماید : کلمه معادل رحمان: بخشا یا بخشنده است. و کلمه معادل رحیم: بخشایشگر یا بخشاینده است.(که بیشتر به معنای گذشت کردن است و با رحیم مناسبت دارد)
🔰علت تکرار رحمن الرحیم در سوره حمد:
📍 الله الرحمن الرحیم : دارد علت معبود بودنش را میفرماید
📍الحمدلله رب العالمین الرحمن الرحیم: علت محمود بودنش را! لذا تکرار نیست!
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasbo
💢 خدا اهمال ندارد، امهال دارد!
#یاقوت
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasbo
6.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
- خیالکنکهمثلآهواسیرم ؛ امامرضا ❤️🩹
#امامرضاجان
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob