osul.ostad.pezhman.pdf
حجم:
4.95M
مقدمات
#اصول
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
usol.avamer.pdf
حجم:
3.32M
مقصد اول
مشتقات
اوامر
#اصول
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
New Doc ۲۰۲۴-۰۱-۰۵ ۱۸.۱۴.۵۷.pdf
حجم:
1.62M
عام و خاص
#اصول
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
osul.mafahim.pdf
حجم:
2.41M
مقصد ثالث
مفاهیم
#اصول
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
3⃣4⃣خاتم سلیمان
📍 افسانه های بسیار زیادی و روایات جعلی فراوانی در مورد انگشتری سلیمان مطرح است لکن از مجموع روایات استفاده مى شود که انگشترى حضرت سلیمان جزء مواریث نبوت بوده که به انبیا و اوصیاى بعدى منتقل شده و نزد ائمه معصومین محفوظ بوده و به حضرت مهدى (عج) ـ رسیده است و او هنگام ظهور، همان انگشترى و عصاى موسى(علیه السلام) را همراه خواهد داشت.
↩️ مثلا از حسین بن موسى بن جعفر نقل شده که مى گوید: روزى در دست ابوجعفر محمد بن على الرضا(علیه السلام) یک انگشترى از نقره دیدم که [در اثر کثرت استعمال] بار یک و نازک شده بود. گفتم: شخصى مثل شما چنین انگشترى مى پوشد؟ گفت: این، انگشترى سلیمان بن داود است. (بحار ج 26، ص 222)
⬅️ و در روایات فریقین هست که مهدی علیه السلام با خود انگشتر سلیمان و عصای موسی را دارد.
🔺 از بین همه نقل ها و روایات که در کتب مختلف آمده ما فقط نقل على بن ابراهیم قمى را ذکر میکنیم که در آن خطاهای کمتری یافت می شود:
على بن ابراهیم قمى به نقل از امام صادق(علیه السلام) در تفسیر آیه (ص : 34 وَ لَقَدْ فَتَنَّا سُلَيْمانَ وَ أَلْقَيْنا عَلى كُرْسِيِّهِ جَسَداً ثُمَّ أَناب) مى نویسد: خداوند ملک سلیمان را در انگشترى او قرار داده بود، هر وقت او انگشترى را به انگشت مى کرد جن و انس و شیاطین و همه پرندگان و وحوش، نزد او حاضر مى شدند و از او اطاعت مى کردند... . او وقتى براى تطهیر مى رفت انگشترى خود را به بعضى از خدمت کاران مى داد، شیطانى آمد و آن خادم را گول زد و انگشترى را از او گرفت و آن را در انگشت کرد. آن گاه شیاطین و جن و انس و پرندگان و وحوش در برابر او تسلیم شدند. سلیمان به جست و جوى انگشترى پرداخت ولى آن را نیافت، او فرار کرد و به ساحل دریا رفت. از طرف دیگر، بنى اسرائیل به کارهاى شیطانى که به صورت سلیمان درآمده بود بدگمان شدند و نزد مادر سلیمان رفتند و به او گفتند: آیا تازگى چیز بدى از سلیمان مى بینى؟ او گفت: سلیمان نسبت به من نیکوکارترین مردم بود ولى اکنون با من دشمنى مى کند. سپس نزد کنیزان او رفتند و از آنان پرسیدند: آیا تازگى کار بدى از سلیمان مى بینید؟ آنان پاسخ دادند: قبلا در ایام حیض با ما آمیزش نمى کرد. شیطان که ترسید مردم به قضیه پى ببرند، انگشترى را برد و در دریا افکند، خداوند به یک ماهى مأموریت داد و او انگشترى را بلعید و شیطان فرار کرد. بنى اسرائیل چهل روز هم چنان دنبال سلیمان مى گشتند.
سلیمان مى رفت به کنار دریا و گریه مى کرد و از کارهاى گذشته خود در پیشگاه خدا استغفار و توبه مى کرد. او پس از چهل روز به ماهى گیرى برخورد و به او گفت: حاضرم در ماهى گیرى به تو کمک کنم به شرط آن که از ماهى ها به من هم بدهى، ماهى گیر قبول کرد. سلیمان او را یارى داد، هنگامى که صید تمام شد، ماهى گیر یکى از ماهیان را به سلیمان داد، او ماهى را گرفت و شکم آن را شکافت و خواست آن را بشوید، دید انگشترى در شکم اوست، انگشترى را در انگشت کرد. آن گاه شیاطین جن و انس و پرندگان و وحوش، همه در برابر او تسلیم شدند و وضع به روال قبلى برگشت. سلیمان آن شیطان و سپاهیانش را که با او بودند دست گیر کرد، بعضى ها را در آب زندانى کرد و بعضى دیگر را در دل سنگ. و آن ها تا روز قیامت معذب خواهند بود. (ج 2، ص 207 ـ 208)
🔴سید مرتضى در کتاب تنزیه الانبیاء در بحث تنزیه حضرت سلیمان، پس از اشاره به داستان ربوده شدن انگشترى سلیمان به وسیله شیطان ـ که تفصیل آن گذشت ـ مى نویسد: اما آن چه داستان سرایان نادان در این باب روایت کرده اند بطلان آن بر هیچ عاقلى پوشیده نیست و چنین چیزى بر انبیا جایز نیست و هرگز نبوت، وابسته به یک انگشترى نمى شود و هرگز نبوت از هیچ پیغمبرى سلب نمى گردد. خداوند متعال هیچ وقت نه به یک جنى و نه به یک مخلوق دیگر، اجازه نمى دهد به صورت پیامبر مجسم شود. در فهم معناى این آیه باید بحث به اقتضاى ظاهر قرآن متمرکز شود و از ظاهر قرآن جز این استفاده نمى شود که جسدى، به منظور امتحان و آزمایش بر تخت سلیمان افکنده شد، اما این که جسد چه بوده باید به روایت صحیحى که امر قبیحى را به خداوند تعالى نسبت نمى دهد، مراجعه کرد.
آن گاه سید مرتضى پس از نقل چند روایت و اظهار نظر درباره آن ها سرانجام نظر خود را در تفسیر آیه یاد شده چنین جمع بندى مى کند:
مقصود از جسد، خود حضرت سلیمان بوده که از باب آزمایش، از طرف خداوند متعال سخت مریض شد و از شدت بیمارى مانند جسدى بى روح روى تخت افتاد. در ادبیات عرب از باب مبالغه به این گونه اشخاص جسد گفته مى شود و در آیه شریفه، حذف و اختصار صورت گرفته است.
❌نکته همینطوری: روی سنگ قبر مزار علامه حسن زاده نوشته شده: من سلاله سلیمان نبی
#شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
4️⃣4️⃣ دوران پسا سلیمان (سلام الله علیه)
📍بنی اسرائیل پس از سلیمان نتوانستند وحدت بوجود آمده در عصر داود و سلیمان سلام الله علیهما را حفظ کنند و پس از ایشان حکومتشان به دو قسمت تبدیل شد.
حکومت شمالی و جنوبی . که حکومت شمالی حکومت اسرائیل بود (برای ۱۰ سبط از بنی اسرائیل) (به آن سامریه یا شومرون هم میگفتند.)
و حکومت بخش جنوبی که دو سبط بنیامین و یهودا پادشاهی کوچکی در جنوب فلسطین ایجاد کردند.(که به آن یهودیه میگفتند)
📍به سبب همین اختلاف قدرت شان را ازدست دادند . در این مدت بخش شمالی توسط آشوری ها و بخش جنوبی توسط بابلی ها مورد تعرض قرار میگرفت .
📍درسال ۷۲۳ ق.م بخش شمالی سقوط کرد و در نهایت هم در سال ۵۸۷ ق م، در پی حمله بختنصّر (نبوکدنصر) ، کل ارض مقدس به تصرف بابلی ها در آمد و قوم به اسارت رفت و برای بار اول معبد سلیمان تخریب شد!!
📍 و چون پادشاهی اسرائیل به دست آشوریان از بین رفت و تا حمله بخت النصر تنها حکومتِ جنوبی یهودا باقی ماند که ساکنان آن را «یهودیم » می نامیدند، و این قوم را از این پس یهودی خطاب کردند.
📍در ۵۳۸ ق م، با قدرت یافتن ایران، کوروش بابل را فتح کرد و فرمان داد تا یهودیان به سرزمین خود بازگردند و آنها را مورد لطف و حمایت خود قرار داد. (لذا ارض مقدس افتاد دست هخامنشیان و ایرانی ها ! و علت اینکه صهیونیست ها خیلی "کوروش کوروش" میکنند به همین خاطر است! چون خدمت و لطف بزرگی در حق ایشان انجام داد. (برای نمونه به سخنان شیمون پرز در مورد کوروش مراجعه شود!)
📍 اگر چه که پس از بازگشت به اورشلیم دیگر آن اتحاد پایدار بین اسباط پا نگرفت و استقلال پیشین را نیافتند. لکن به هر حال توانستند برخی از شکوه گذشته را بازگردانند. من جمله اینکه معبد دوم اورشلیم را ساختند.
📍از این به بعد هم رفته رفته دیگه همه فقط ذوب در یهودی شدند و دیگر خبری از 11 سبط دیگر نبود!
📍 اوضاع به همین منوال پیش رفت تا اینکه هخامنشیان از اسکندر شکست خوردند و اورشلیم به تصرف یونانیان در آمد. (332 تا 142 قبل میلاد شام به دست یونیان بود)
📍فرهنگ یونان مثل زن بارگی و عرق خوری و ... روی نسل z بنی اسرائیل اثراتی داشت و به مرور مجسمه ها و عکس هایی که داشتند، وارد معابد بنی اسرائیل هم شد!! (به این دوران عصر هلنیستی میگویند)
📍بعد از یونیان نیز این سرزمین به دست سلوکی ها افتاد . (یهودیان توسط شخصی ملقب به مکابی (چکش) در زمان سلوکی ها شورشی کردند و امتیازاتی گرفتند. یکی از معجزات هم در این ایام برایشان اتفاق افتاد که یهودیان هنوز هم آن را جشن میگیرند به نام عید حنوکا )
📍 پس از ایشان پای رومیان رفته رفته به سرزمین شام باز شد و حکومت شام به دست رومیان افتاد
📍امپراطوری روم از 200 سال قبل از میلاد قدرت گرفتند و بعد هم تا دو قرن حکومت فلسطین دست رومی ها بود.
📍که در این بین دو جنایت هم رخ داد که یکی شهادت حضرت یحیی بود و یکی هم سوء قصد به جان حضرت عیسی که با همکاری رومیان و یهودیان اتفاق افتاد .
☑️ که از اینجا قصه حضرت عیسی سلام الله علیه به عنوان آخرین فرستاده از نسل اسحاق آغاز میشود!
📍یهودیان در زمان امپراطوری روم تقریبا آزاد بودند و کسی کاری به کارشان نداشت. لکن همین که فرصت کردند علیه رومیان قیام کردند و فرماندار اورشلیم را بیرون کردند و کنترل شهر را به دست گرفتند . پس از آن رومیان سپاه فرستادند و پس از 4 ماه محاصره شهر را پس گرفتند و همین که وارد شدند معبد رو آتش زدند و فقط یک دیوار از آن باقی ماند.(دیوار ندبه)
📍40 سال بعد یک شورش دیگر انجام شدو سرکوب شد! (جنگ کیتوس زمانی که اکثر ارتش روم در حال مبارزه در جنگهای اشکانیان و رومیان در مرز شرقی امپراتوری روم بودند)
📍15 سال بعد هم یک شورش سومی توسط یهودیان رخ داد که این هم سرکوب شد. به این شورش: جنگ سوم یهودیان و رومیان و "شورش بارکوخبا "هم میگویند . چون به رهبری "شمعون بار کوخبا" اتفاق افتاد.
تاریخدانان دلایل مختلفی برای شروع شورش بارکوخبا ذکر کردهاند. یک دلیل رایج سرزدن امپراتور رومی هادریان (پوبلیوس آئلیوس ترایانوس هادریانوس) به خرابه معبد دوم اورشلیم بود. او اعلام کرد که با یهودیان همدردی میکند و قصد دارد که معبد آنها را بازسازی کند. یهودیان ابتدا از همدردی او خوشحال شدند ولیکن امید آنها بعد از فهمیدن اینکه او قصد دارد معبدی برای ژوپیتر بسازد تبدیل به خشم شد. تنش بین هادریان و یهودیان بعد از اینکه او ختنه کردن (بریت میلا) را منع کرد شدت بیشتری یافت. ولیکن بعضی محققان اعتقاد دارند این ممنوعیت اتفاق نیفتاده است.
علی ای حال مثل دو شورش قبل . این بار هم سرکوب شدند. تا جایی که نوشتند 600 هزار یهودی - از جمعیت دومیلیون نفره آنها - به قتل رسید و خیلی ها نیز به بردگی کشیده شدند تا جاییکه تا چند سال بعد قیمت برده از اسب کمتر بود!
#شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🔴 دوران پسا سلیمان (سلام الله علیه) قسمت دوم
📍 در این جنگ علاوه بر بارکوخبا ۸ نفر از بزرگان یهود را اعدام کردند. که به همراه دو خاخام که قبلا کشته شده بودند. ۱۰ شهید مقدس یهود را شامل می شود.
برخی گفته اند که این اعدام به همراه شکنجه های سختی نیز بوده است.
📍پس از این تا حدود 2 قرن ورود یهودی به اورشلیم ممنوع بود. به غیر از روز "تیشا بآو" روز نهم ماه آو که آزاد بودند و می آمدند و پشت دیوار ندبه گریه و زاری میکردند. (در رابطه با 9 آو خواهیم گفت)
📍همچنین هادریان نام استان را از نقشهٔ رومی حذف کرده و عنوان سوریه فلسطین را بر آن نهاد، و پس از آنکه اورشلیم را به سبک یونانی بازسازی کرد، عنوان آن را به افتخار خود و زئوس به «آیلیا کاپیتولینا» تغییر داد («آئلیا» مؤنث «آئلیوس» نام خانوادگی هادریان است) و مردمش را به بتپرستی خواند و فرمود تا هیچ یهودی در آن سکنی نگزیند؛ و یونانیان را در آن جای داد، چنانکه اورشلیم از آنان پُر شد. اینکار به آوارگی بزرگ یهودیان انجامید
📍لذا در برخی روایات که داریم که یکی از رویداد های آخرالزمان ورود ایرانیان به ایلیا است . منظور اورشلیم است.
#شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
💢 وَ قَالَ العسکری عَلَيْهِ السَّلاَمُ: مَا تَرَكَ اَلْحَقَّ عَزِيزٌ إِلاَّ ذَلَّ وَ لاَ أَخَذَ بِهِ ذَلِيلٌ إِلاَّ عَزَّ.
🔰امام حسن عسکری علیه السلام فرمود: حق را ترک نکرد عزیزی الا و مگر اینکه ذلیل شد. و اخذ نکرد حق را ذلیلی و مگر اینکه عزیز شد!!
💢 این قاعده است:
"حق محوری" انسان را عزیز میکند!
نمونه اش؟
حاج قاسم
نمونه اش؟
سیدحسن
یحیی السنوار
رئیسی
شیخ فضل الله
میرزاکوچک خان
همینطور بگو و برو تا حمزه سیدالشهدا و یاسر و همه شهدای راه حق تا هابیل !
⬅️خدا کمک کند ما هم در زمره ایشان باشیم.
#کفروایمان
#واقعیتوجذابیت
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
5️⃣4️⃣ تشوعا بآو
🛑تشوعا یا تیشعا یعنی 9 ، مثل تاسوعا است .
⭕️لغت عبری و عربی شباهت های زیادی دارد . ( چند نمونه : اورشلیم. یعنی شهر سلیم و صلح / شالُم سلام/ اِلُئَه الله / عَلِیخِم علیکم / اِم اُم / نَخنو نَحنو / زِمَن زمان / میشکان مسکن / مَفتِیَح مفتاح / سَبُن صابون/ پیل فیل/ حبیبی خبیبی/ ساطان شیطان / ماشال مَثَل / مَملاخا مملکت)
🔴 از 17 تموز تا 9 آو ایام عزاداری و ناراحتی یهودیان است .
🔴 ایام زاغ ردئقاح (بِن هَمِصاریم) یعنی «روزهای تنگنا» نامیده میشود
🔴 در این روزها ازدواج کردن، اصلاح نمودن موی سر، لباس نو پوشیدن و ... ممنوع است/
🔴 9 آو یهودیان جهان به سوگواری مینشینند، روزه میگیرند و مرثیه میخوانند. در طی سالهای مختلف در این روز وقایع مصیبتباری برای یهودیان اتفاق افتاده این حوادث عبارتند از:
1️⃣ محرومیت از ارض مقدس : به دنبال خبر ناخوشآیندی که از طرف فرستندگان حضرت موسی (ع) از سرزمین مقدس به قوم رسید و ناسپاسی افراد، خداوند اعلام فرمود تا مردان (20 سال به بالا) که مصر را ترک کرده، مُرده و وارد سرزمین موعود نخواهند شد و همینطور هم شد.
2️⃣ ویرانی معبد مقدس اول: بعد از رحلت حضرت سلیمان سرزمین مقدس به دو قسمت مستقل تقسیم شد. و به علت حمله شَلمَن اِسِر پادشاه آشور بخش شمالی به اسارت درآمد و تنها کشور یهودا (بخش جنوبی) به رهبری حزقیا و هدایت یشعیا نبی از این بلا رهایی یافتند. اما بعدها با حمله بختالنصر به یهودا، بعد از حدود دو سال و نیم تحمل محاصره و جنگ و قحطی شهر اورشلیم سقوط کرد و در روز نهم ماه آو سال 3338 عبری (422 قبل از میلاد 2429 سال قبل) معبد مقدس اول یهودیان سقوط و ویران گردید.
3️⃣ ویرانی معبد دوم: که در سال 68 بعد از میلاد (1939 سال قبل) میباشد که به دست تیتوس سردار رومی صورت گرفت. این اتفاق نیز به خوبی، نقش مردم و تأثیر عدم اتحادشان را در ویرانی معبد دوم نشان میدهد.
4️⃣ حادثه چهارم شکست نهایی و قطعی بارکوخبا در سال 135 میلادی (1872 سال قبل) از سپاه روم میباشد. «هادرین قیصر روم» تصمیم گرفت تا یهودیان را وادار کند فرهنگ و تمدن روم را بپذیرند و از نگاهداری شنبه و اعیاد مذهبی و آموزش و تدریس تورات مقدس خودداری کنند. این تصمیم هادرین آتش قیام یهودیان علیه رومیان را روشن کرد. قیامی به رهبری «ربی عقیوا» و فرماندهی بارکوخبا شروع شد که مدت سه سال و نیم طول کشید هادرین تحمل نیاورده و «ژولیوس سوروس» را مأمور سرکوبی یهودیان کرد. بارکوخبا با عدهای به قلعه «بیتار» پناه برد و یک سال در آنجا مقاومت نمود ولی بعد از این مقاومت سخت، در سال 135 میلادی (1872 سال قبل) قلعه بیتار در آن موقعیت حساس سقوط کرد و قیام به شکست انجامید.
5️⃣ حادثه پنجم در سال 136 میلادی (1871 سال قبل) یعنی یک سال بعد از قیام بارکوخبا رخ داد و آن صاف کردن و شخم زدن محل معبد دوم به دستور هادرین صورت گرفت.
⏮ بنابراین یهودیان نهم ماه آو را در واقع روز عزاداری و یادآوری خاطره شهیدانی میدانند که به خاطر دفاع از عقیده و ایمان خود و در راه دفاع از زندگی شرافتمندانه (!!) دست از جان کشیدند تا این حقیقت در تاریخ باقی بماند که یهود پیروز خواهد شد(😄) .
🔶در این روز حتی تورات هم نمیخوانند چون قائلند تورات شادی آور است!
#شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
6️⃣4️⃣ حضرت یحیی سلام الله علیه
📍نام یحیی ۵ مرتبه در چهار سوره قرآن آمده است.
⏮ فرزند زکریای پیامبر و از نسل لاوی است.
✅ با دعای حضرت زکریا به دنیا آمد.
✅ در مورد زکریا در نقل ها هست که برخی از افراد بنیاسرائل به او تهمت ارتباط نامشروع با مریم زدند. وی بعد از اشاعه این تهمت بین بنیاسرائیل، از شهر بیرون رفت. گروهی او را تعقیب کردند. او در درختی مخفی شد. اما تعقیبکنندگان که متوجه شدند وی در درخت مخفی شده، درخت را به دو نیم تقسیم کردند و زکریا هم در ۹۹ سالگی به شهادت رسید (درمورد شهادت او گفته اند مکان او را شیطان لو داد. ارتباط یهود با جن ظاهرا از همان روز هم بوده است. در قرآن سوره جن آیه 6 هم می فرماید که به هرحال عده ای به جن پناه می برند :وَ أَنَّهُ كانَ رِجالٌ مِنَ الْإِنْسِ يَعُوذُونَ بِرِجالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزادُوهُمْ رَهَقا)
⬅️یک نکته جالب داخل پرانتزی از جن : جن برای سلیمان اطلاعات می آورد اما از مرگ ایشان با خبر نشد!! غیب نمیدانند!! چیزی که رخ داده را میدانند!! (سبأ : 14 فَلَمَّا قَضَيْنا عَلَيْهِ الْمَوْتَ ما دَلَّهُمْ عَلى مَوْتِهِ إِلاَّ دَابَّةُ الْأَرْضِ تَأْكُلُ مِنْسَأَتَهُ فَلَمَّا خَرَّ تَبَيَّنَتِ الْجِنُّ أَنْ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ الْغَيْبَ ما لَبِثُوا فِي الْعَذابِ الْمُهين) باید یک چیزی در خارج اتفاق افتاده باشد! و نکته جالب اینکه بی خبری و غافلگیری اینها را تعبیر میکند به عذاب مهین ! طوفان الاقصی با این اشراف اطلاعاتی خوارشون کرد! رکب خوردن! جای اسیر ها را بعد از یک سال و نیم نفهمیدن!! خوار و ذلیل شدن! که این یکی از عذاب های بنی اسرائیل است. ذلت!
✅ قصه ای از ایشان در این پست ذکر شده بود.
✅ بشارت دهنده به حضرت عیسی بود!
🕋 مريم : 7 يا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلامٍ اسْمُهُ يَحْيى لَمْ نَجْعَلْ لَهُ مِنْ قَبْلُ سَمِيًّا / نام ایشان توسط خدا انتخاب شده / (نامگذاری های خدا خیلی جالب است. مظهر شهادت و قتل فی سبیل الله را را به مظهر حیات نامگذاری کرده!)
🕋مريم : 12 يا يَحْيى خُذِ الْكِتابَ بِقُوَّةٍ وَ آتَيْناهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا / در کودکی حکم به او اعطا شده (که اثبات امامت امام جواد و امام زمان و امام هادی علیهم السلام است)
📍 دعای حضرت زکریا هم درخورد توجه است. دغدغه ایشان را نشان میدهد:
🕋يرِثُنىِ وَ يَرِثُ مِنْ ءَالِ يَعْقُوبَ وَ اجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّا(6)
❗️آل یعقوب دارد بی وارث می شود!!
✝️ یحیی (ع) نزد مسیحیان، به یوحنای مُعَمِّدان معروف است. این نامگذاری به این علت است که حضرت عیسی (ع) توسط وی غسل تعمید داده شد.
✝️قرآن در سه آیه کلمه «الصابئون» و «الصابئین» را استفاده کرده است و البته توضیح بیشتری هم نداده است. برخی مفسرین معتقدند که این گروه پیروان حضرت یحیی هستند! (اقوال دیگری هم هست)
💟 حسین بن علی در مسیر کربلا از یحیی و شهادت او یاد میکرده است.[الارشاد ج۲، ص۱۳۲.]
🛑 امام سجاد(ع) از پدر خود نقل میکند که پادشاه بنیاسرائیل عاشق یکی از محارم خود شد و خواست با او ازدواج کند. حضرت یحیی با این عمل مخالفت کرد. این معشوقه به وسوسه مادر خود، سر یحیی را شرط ازدواج خود قرار داد و پادشاه بنیاسرائیل سر حضرت یحیی را در ظرفی از طلا برای او فرستاد.[مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۸۵.] روایات گزارش کردند وقتی سر یحیی را جدا کردند و خون او به زمین ریخت، خون شروع به جوشیدن کرد. قوم بنیاسرائیل تلاش کردند که خاک بر روی این خون بریزند و آن را ناپدید کنند ولی موفق نشدند و این خون در حال جوشش بود تا زمانی که بختالنصر بر بنیاسرائیل حاکم شد و چند هزار نفر از بنیاسرائیل را کشت و انتقام خون یحیی را گرفت و آن خون از جوشش ایستاد [قصص الأنبیاء، ص۵۶۶] ( البته همانطور که گفته شد بخت النصر سالها قبل از میلاد مسیح بوده .. به هرحال اینکه بخت النصر منتقم یحیی بوده باشد جای تامل جدی دارد. و با توجه به مستندات تاریخی خطا به نظر میرسد! حال یا این یک شخص دیگری است. یا راوی در بردن نامِ منتقم اشتباه کرده. یا از اصل باید صدور روایت را انکار کرد)
#شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
7️⃣4️⃣ حضرت عیسی سلام الله علیه
✅ بعد از بخت النصر و پراکندگی بنی اسرائیل منتظر منجی ای بودند که اینها را از وضع فلاکت بار نجات دهد. حضرت دانیال و بعد عزیر و سپس حضرت یحیی همگی بشارت آمدن یک منجی به نام عیسی را دادند.
✅ یعنی بنی اسرائیل منتظر حضرت عیسی بودند
⚜️ [وجه تسميه عيسى بن مريم (عليهما السلام) به" مسيح"]
علامه طباطبایی در المیزان می فرمیاد : {{ كلمه" مسيح" به معناى ممسوح است. و اگر آن جناب را به اين نام ناميدند، به اين مناسبت بوده كه آن جناب ممسوح به يمن و بركت بوده و يا براى اين بوده كه آن جناب ممسوح به تطهير از گناهان بوده و يا با روغن زيتون تبرك شده ممسوح گشته، چون انبياء روغن زيتون به خود مىماليدند و يا بدين جهت است كه جبرئيل بال خود را در هنگام ولادت آن جناب بر بدن او ماليده تا از شر شيطان محفوظ باشد و يا براى اين بوده كه آن جناب همواره دست بر سر ايتام مىكشيده و يا براى اين بوده كه دست بر چشم اشخاص نابينا مى كشيده و آنان را بينا مى كرده و يا بدين جهت مسيحش خواندند كه دست بر بدن هيچ بيمارى نمى كشيده مگر آنكه شفا مى يافته، اينها وجوهى است كه در وجه تسميه عيسى بن مريم (ع) به مسيح ذكر كرده اند.
ليكن آن وجهى كه مى توان بدان اعتماد نمود اين است كه لفظ مسيح در ضمن بشارتى كه جبرئيل به مادرش داده بود آمده، و قرآن آن بشارت را چنين حكايت نموده:" إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ ..."، (سوره نساء آيه 171) پس قبل از آنكه آن جناب كورى را بينا كند و يا بيمارى را شفا دهد و اصولا به حكم اين آيه قبل از ولادت، مسيح ناميده شده بود.
و كلمه" مسيح" عربى كلمه" مشيحا" ى عبرى است كه در كتب عهدين عبرى زبان آمده و بطورى كه از آن دو كتاب استفاده مى شود، رسم بنى اسرائيل چنين بوده كه هر پادشاهى تاجگذارى مى كرده، از جمله مراسم تاجگذارى اين بوده كه كاهنان او را با روغن مقدس مسح مى كردند تا سلطنتش مبارك شود و بدين مناسبت پادشاه را مشيحا مى گفتند، كه يا به معناى خود شاه است و يا به معناى مبارك است.
و نيز از كتب بنى اسرائيل استفاده مى شود كه عيسى ع را از اين جهت مشيحا ناميدند كه در بشارت آمدنش خوانده بودند، او به زودى در بنى اسرائيل ظهور مى كند و او بر ايشان حكم مى راند و منجى ايشان است، از آن جمله عبارت انجيل لوقا است كه اين معنا از آن به خوبى استفاده مى شود، در آنجا مى گويد: [وقتى فرشته مريم در آمد و گفت: سلام براى تو اى كسى كه سرشار از نعمت ربى، از نعمت مبارك او، و تو در ميان زنان، زنى مبارك هستى، مريم وقتى فرشته را ديد معطل ماند كه چه بگويد و اين سلام كه او كرد چه معنا دارد، فرشته گفت: اى مريم مترس كه به نعمتى از ناحيه خدا ظفر يافتى و تو به زودى حامله مىشوى و پسرى ميزايى و نامش را يسوع مى گذارى و اين به زودى مردى عظيم مى شود كه حتى او را پسر خداى على مى خوانند و رب به او كرسى داوود پدرش را خواهد داد و تا ابد بر بيت يعقوب حكمرانى خواهد نمود و ملك او آخر ندارد.]
پس يهوديان از اين بشارت فهميدند كه پيغمبرى كه مژده اش را داده اند حكمرانى خواهد كرد و به همين جهت و به اين بهانه بود كه يهوديان از قبول دعوت و نبوت عيسى بن مريم ع تعلل ورزيدند، چون در عيسى بن مريم سلطنتى نديدند و تا چندى كه آن جناب در بين ايشان بود به سلطنت نرسيد. و باز به خاطر وجود اين عبارت در آن بشارت بود كه بعضى از علماى نصارا و به تبع آنان بعضى از مفسرين اسلام در مقام توجيه بر آمده و گفتهاند: منظور از ملك و سلطنت عيسى ع ملك معنوى است نه سلطنت ظاهرى و صورى.
🟠 و اما كلمه" عيسى" در اصل" يشوع" بوده كه هم به معناى مخلص تفسير شده و هم به معناى منجى و در بعضى از اخبار به كلمه" يعيش- زنده مى ماند.
#شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🌺 حضرت عیسی سلام الله علیه 2️⃣
🔴 عیسی بن مریم بنت عِمران از نوادگان حضرت سلیمان
↩️ هم نام پدر حضرت موسی عمران است. هم نام پدر حضرت مریم.
⬅️ نام عمران "سه بار" در قرآن آمده که دو بار آنها منظور پدر حضرت مریم است. و یک بار هم با کلمه "آل" همنشین شده: آل عمران. که نکاتی دارد.
📍در تورات نام پدر حضرت مریم یهویاقیم آمده.
🔴 برخی معتقدند حضرت عیسی در بیت لحم به دنیا آمده است. (هم اکنون یک کلیسا در آنجا وجود دارد به نام کلیسای مهد) (نکته جالب اینکه هیچ کس به مسیحیان نمیگوید عرب پرست!!!)
🕋خداوند متعال درباره مکان تولد حضرت مسیح(ع) در آیات ۱۶ تا ۲۳ سوره مریم میفرماید:
🕋قبلش هم که در آیه ۱۶ سوره مریم فرموده بود:: «وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ مَرْیَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَکَانًا شَرْقِیًّا﴿۱۶﴾ و در این کتاب از مریم یاد کن آنگاه که از کسان خود در مکانى شرقى به کنارى شتافت
🕋 فاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَیْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِیًّا﴿۱۷﴾ و در برابر آنان پردهاى بر خود گرفت پس روح خود را به سوى او فرستادیم تا به [شکل] بشرى خوشاندام بر او نمایان شد
🕋 قالَتْ إِنِّی أَعُوذُ بِالرَّحْمَنِ مِنْکَ إِنْ کُنْتَ تَقِیًّا﴿۱۸﴾ [مریم] گفت اگر پرهیزگارى من از تو به خداى رحمان پناه مىبرم
🕋 قالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّکِ لِأَهَبَ لَکِ غُلَامًا زَکِیًّا﴿۱۹﴾ گفت من فقط فرستاده پروردگار توام براى اینکه به تو پسرى پاکیزه ببخشم
🕋 قالَتْ أَنَّى یَکُونُ لِی غُلَامٌ وَلَمْ یَمْسَسْنِی بَشَرٌ وَلَمْ أَکُ بَغِیًّا﴿۲۰﴾ گفت چگونه مرا پسرى باشد با آنکه دست بشرى به من نرسیده و بدکار نبودهام
🕋 قالَ کَذَلِکِ قَالَ رَبُّکِ هُوَ عَلَیَّ هَیِّنٌ وَلِنَجْعَلَهُ آیَهً لِلنَّاسِ وَرَحْمَهً مِنَّا وَکَانَ أَمْرًا مَقْضِیًّا﴿۲۱﴾ گفت [فرمان] چنین است پروردگار تو گفته که آن بر من آسان است و تا او را نشانهاى براى مردم و رحمتى از جانب خویش قرار دهیم و [این] دستورى قطعى بود
🕋 فحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَکَانًا قَصِیًّا﴿۲۲﴾ پس [مریم] به او [=عیسى] آبستن شد و با او به مکان دورافتادهاى پناه جست
🕋 فأَجَاءَهَا الْمَخَاضُ إِلَى جِذْعِ النَّخْلَهِ قَالَتْ یَا لَیْتَنِی مِتُّ قَبْلَ هَذَا وَکُنْتُ نَسْیًا مَنْسِیًّا﴿۲۳﴾ تا درد زایمان او را به سوى تنه درخت خرمایى کشانید گفت اى کاش پیش از این مرده بودم و یکسر فراموش شده بودم
🕋 فنَادَاهَا مِنْ تَحْتِهَا أَلَّا تَحْزَنِی قَدْ جَعَلَ رَبُّکِ تَحْتَکِ سَرِیًّا﴿۲۴﴾ پس از زیر [پاى] او [فرشته] وى را ندا داد که غم مدار پروردگارت زیر [پاى] تو چشمه آبى پدید آورده است
🕋 وهُزِّی إِلَیْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَهِ تُسَاقِطْ عَلَیْکِ رُطَبًا جَنِیًّا﴿۲۵﴾ و تنه درخت خرما را به طرف خود [بگیر و] بتکان بر تو خرماى تازه مىریزد.
🟠 از ابیحمزه ثمالی روایت شده که امام سجاد(ع) در تفسیر «فَحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَکَانًا قَصِیًّا» بیان داشت: حضرت مریم(س) از دمشق خارج شد تا به کربلا رسید و آن حضرت را در مکانی که بعدها امام حسین(ع) در آنجا مدفون شده است، به دنیا آورد و در همان شب بازگشت