🌺 حضرت عیسی سلام الله علیه 3️⃣
📍 در مورد سخن گفتن حضرت عیسی در مهد و کهل در دو جای قرآن صحبت شده:
🕋 در سوره مبارکه آل عمران : 46 وَ يُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَ كَهْلاً وَ مِنَ الصَّالِحين
🕋 و در سوره مبارکه مائدة : 110 إِذْ قالَ اللَّهُ يا عيسَى ابْنَ مَرْيَمَ اذْكُرْ نِعْمَتي عَلَيْكَ وَ عَلى والِدَتِكَ إِذْ أَيَّدْتُكَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَ كَهْلاً وَ إِذْ عَلَّمْتُكَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ التَّوْراةَ وَ الْإِنْجيلَ وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْني فَتَنْفُخُ فيها فَتَكُونُ طَيْراً بِإِذْني وَ تُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ بِإِذْني وَ إِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتى بِإِذْني وَ إِذْ كَفَفْتُ بَني إِسْرائيلَ عَنْكَ إِذْ جِئْتَهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَقالَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ إِنْ هذا إِلاَّ سِحْرٌ مُبين
⭕️ كلمه" مهد" به معناى آن بسترى است كه براى كودك شيرخوار تهيه مى كنند.
⭕️ و كلمه" كهلا" از ماده كهولت يعنى سالخوردگى گرفته شده
✴️ آنچه از سياق آيه استفاده مى شود اين است كه مى خواهد به يكى از معجزات آن جناب اشاره كند. لذا همانطور که در مهد سخن گفتن هم معجزه است. سخن گفتن در کهولت هم گویا معجزه ایست که در این آیه ذکر شده است.
✴️ إذْ أَيَّدْتُكَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَ كَهْلًا"
ظاهرا همين تاييد به روح القدس بوده كه مسيح را براى تكلم با مردم در گهواره و کهولت آماده ساخته است، نه اينكه آن يك كرامت و اين كرامت ديگرى بوده، و از همين جهت جمله" تُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ وَ كَهْلًا" را با واو عاطفه از ما قبل جدا نكرد و بدون واو و متصل به ما قبل ذكر نمود تا بفهماند كه تاييد به روح القدس و حرف زدن در گهواره يك معجزه است.
✴️ همچنین از آیات استفاده میشود که سخن گفتن به نحوی بوده که تام و کامل بوده و مردم به آن اعتنا کرده اند . چون فرموده تکلم الناس. اگر این صحبت همینطوری بوده باشد مثل صحبت کردن های عادی همه کودک ها، یکلم الناس اطلاق نمیشود و معجزه نیست!
✴️اما بحثی که هست این است که خب سخن گفتن در کهولت چطور است که معجزه خواهد بود؟
✴️ انجيلها دلالت مى كند بر اينكه حضرت عیسی بيش از سى و سه سال در روى زمين زندگى نكرد. لذا ممکن است اين تعبير در باره عيسى ع، يك نوع پيشگويى و اشاره به آينده عمر او است، مطابق روايات متعددى در عصر ظهور حضرت مهدى" عج" به ميان مردم باز مى گردد. و با آنها سخن مى گويد همانگونه كه در آغاز عمر سخن مى گفت.
↩️شاید این معنا را تایید کند که حضرت عیسی هنوز هم زنده است و او را نکشتند. و این که تا سن پیری رسیده یک معجزه به حساب می آید.
#شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🌺 حضرت عیسی سلام الله علیه 4️⃣
🕋 در آیه ۵۵ آل عمران : إِذْ قالَ اللَّهُ يا عيسى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَ رافِعُكَ إِلَيَّ وَ مُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذينَ كَفَرُوا وَ جاعِلُ الَّذينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذينَ كَفَرُوا إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فيما كُنْتُمْ فيهِ تَخْتَلِفُون
❎ علامه طباطبایی می فرماید :
🔴 كلمه" توفى" در قرآن به معناى مرگ نيامده، بلكه اگر در مورد مرگ استعمال شده تنها به عنايت " گرفتن" و" حفظ كردن" بوده.
به عبارتى ديگر كلمه" توفى" را در آن لحظها ى كه خداى تعالى جان را مى گيرد، استعمال كرده تا بفهماند جان انسانها با مردن باطل و فانى نمى شود و اينها كه گمان كرده اند مردن، نابود شدن است جاهل به حقيقت امرند، بلكه خداى تعالى جانها را مى گيرد و حفظ مى كند تا در روز بازگشت خلايق به سوى خودش دو باره به بدنها برگرداند
و اما در مواردى كه اين عنايت منظور نيست و تنها سخن از مردن است، قرآن در آن جا لفظ موت را مى آورد نه لفظ توفى را،
🕋 مثلا در سوره آل عمران، آيه 144 مى فرمايد:" وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ، أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ" «محمد ص تنها رسولى است كه به سوى شما گسيل شده و قبل از او رسولانى بسيار بودند و مردند، آيا اگر او هم بميرد يا كشته شود شما عقبگرد مىك نيد و به كفر سابقتان بر مى گرديد" »،
🕋و يا در سوره فاطر، آيه 36 فرموده: لا يُقْضى عَلَيْهِمْ فَيَمُوتُوا" «اهل جهنم عذابشان تمام نمى شود تا بميرند" »،
🕋 و آيات بسيارى ديگر از اين قبيل، حتى آياتى كه در باره مردن خود عيسى ع وارد شده كلمه موت را به كار برده، مانند آيه ۳۳ سوره مریم :" وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا"
🕋 و آيه ۱۵۹ نساء :" وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً" « و هيچ يك از اهل كتاب نيست مگر آنكه بطور قطع قبل از مردنش به او ايمان مى آورد و روز قيامت او گواه بر آنان است"
پس كلمه" توفى" از اين جهت صراحتى در مردن ندارد.
🕋علاوه بر اينكه در همین سوره نساء آیه ۱۵۷ تا ۱۵۹ موید این گفتار است :
" وَ قَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ، وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَ إِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّباعَ الظَّنِّ وَ ما قَتَلُوهُ، يَقِيناً، بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ، وَ كانَ اللَّهُ عَزِيزاً حَكِيماً، وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً" و اينكه گفتند ما مسيح عيسى بن مريم فرستاده خدا را كشتيم، در حالى كه او را نه كشتند و نه به دار آويختند و ليكن بر ايشان مشتبه شد، (كس ديگرى را كشتند، خيال كردهاند عيسى بوده) و محققا كسانى كه در اين باره اختلاف كردهاند، هر دو طايفه در شكند و يقين به اين معنا ندارند، و به جز پيروى از گمان، مدركى ندارند و هيچ كس از اهل كتاب نيست مگر آنكه قبل از مردن به عيسى ع ايمان مىآورند، و او در روز قيامت عليه آنان گواه خواهد بود."،
⬅️چون يهود ادعا مى كرد كه مسيح عيسى بن مريم ع را كشتند و همچنين نصارا نيز بطورى كه از انجيلها استفاده مى شود اينطور معتقدند كه" يهوديان آن جناب را دار زدند و كشتند، ولى چيزى كه هست اينكه: بعد از كشته شدنش خداى تعالى او را از قبرش بيرون آورد و به آسمان برد" و حال آنكه آياتى كه ملاحظه كرديد داستان كشتن و به دار آويختن را به كلى تكذيب مىكند.
✅ و آنچه از ظاهر آيه:" وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ ..." بدست مى آيد اين است كه:" عيسى ع نزد خدا زنده است و نخواهد مرد تا آنكه همه اهل كتاب به وى ايمان بياورند".
و بنا بر اين پس توفى آن جناب در آيه مورد بحث به معناى گرفتن عيسى ع از دست يهود خواهد بود، اما در عين حال آيه شريفه صريح در اين معنا نيست، و تنها ظهورى در آن وجود دارد كه انشاء اللَّه در تتمه اين بحث در آخر سوره نساء از نظر خوانندگان خواهد گذشت.
🔴این فراز آیه هم در خور توجه است:
وَ جاعِلُ الَّذينَ اتَّبَعُوكَ فَوقَ الَّذينَ كَفَرُوا إِلى يَومِ القِيامَةِ.
که این منظور همان تبعیت از حضرت عیسی در حق است . که اولا : الصف : 6 وَ إِذ قالَ عيسَى ابنُ مَريَمَ يا بَني إِسرائيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيكُم مُصَدِّقاً لِما بَينَ يَدَيَّ مِنَ التَّوراةِ وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ يَأتي مِن بَعدِي اسمُهُ أَحمد
⬅️ و در روایات هم داریم که ایشان مردم را به امام زمان دعوت میکند.
#شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🌺 حضرت عیسی سلام الله علیه 5️⃣
🔴 علامه طباطبایی در ذیل ایات 157 تا 159 سوره #نساء میفرماید:
در سابق يعنى در سوره آل عمران آنجا كه سخن از داستان عيسى (ع) بود گفتيم كه يهوديان اختلاف كرده اند در اينكه عيسى (ع) را به چه شكلى كشتند، آيا او را به دار آويختند؟ و يا كشتند و به دار نزدند؟ شايد اينكه در آيه مورد بحث، اول فرموده كه" گفتند: ما او را كشتيم" و سپس از كشتن و به دار زدن او سخن گفته و فرموده:" نه او را كشتند و نه به دارش زدند"، براى اين بوده كه چون مقام، مقام رد دعوى آنان بوده، خواسته همه اقسام دعوى آنان را رد كند، بطورى كه ديگر هيچ ترديدى نماند.
آرى از آنجا كه دار زدن نوع خاصى از شكنجه دادن به مجرمين بوده و در همه موارد ملازم با قتل نبوده، لذا اگر اين كلمه بيان نداشته باشد كشتن به ذهن تبادر نمى كند بلكه شنونده احتمال مى دهد كه او را زنده به دار زده و زنده هم پائين آورده باشند و چون خود يهوديان در كيفيت كشتن عيسى (ع) اختلاف كرده اند، لذا در آيه شريفه كافى نبود بفرمايد:
او را نكشتند،
چون ممكن بود يهوديان اين كلام خدا را تاويل نموده، بگويند: بله او را بطور عادى نكشتيم بلكه به دارش آويختيم، به همين جهت خداى سبحان بعد از آنكه فرمود:" او را نكشتند"
اضافه كرد كه:" و به دارش نياويختند" تا كلام حق را به صراحت اداء كرده باشد و بطور نص صريح فهمانده باشد كه عيسى به دست يهوديان از دنيا نرفته، نه به كشتن و نه به دار آويخته شدن، بلكه امر بر يهود مشتبه شد و غير مسيح را به خيال اينكه مسيح است گرفتند و كشتند و يا به دار زدند.
و اين واقعه خيلى هم بعيد نيست بلكه امرى عادى است، چون در جوامع وحشى و همجى و مخصوصا در موقعى كه اجتماع هجوم مى آورند تا شخص مورد نظرشان را به قتل برسانند بسيار مى شود كه در اثر غوغا مجرم حقيقى گم مى شود و غير مجرم به جاى مجرم كشته مى شود و اتفاقا در داستان عيسى (ع) مباشرين قتل اطرافيان آن جناب نبودند تا او را به خوبى بشناسند بلكه لشگريان روم مباشر اين عمل شده اند و معلوم است كه روميان معرفتى كامل به حال و وضع آن جناب نداشته اند پس ممكن است كه شخص ديگرى را دستگير كرده و به قتل رسانده باشند و با اين حال در روايات آمده كه خداى تعالى قيافه و شكل مسيح (ع) را بر شخص ديگر انداخت و اين باعث شد كه او را بگيرند و به جاى عيسى (ع) به قتل برسانند.
و بسا از محققين تاريخ گفته اند: داستانهاى تاريخى كه در اين مساله ضبط شده و حوادثى كه با دعوت آن جناب ارتباط داشته و داستانهايى كه تاريخ از حكام و داعيان معاصر عيسى (ع) ضبط كرده، همه با دو تن انطباق دارند كه نام هر دو مسيح بوده و بين آن دو بيش از پانصد سال فاصله بوده است، مسيح اول مسيح حقيقى و پيامبر خدا بوده كه كشته نشده و مسيح دوم مردى باطل گو بوده كه به دار آويخته شده و از نظر اين محقق به همين دليل تاريخ ميلادى كه فعلا در بين مسيحيان معروف است، مورد ترديد و شك قرار گرفته.
و بنا بر اين نظريه پس آنچه قرآن كريم در اين باره فرموده (يعنى مساله تشبيه)، منظور از آن، تشبيه مسيح بن مريم با مسيح مصلوب و به دار آويخته شده است- و خدا داناتر است!
در ادامه آیه می فرماید :" بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَ كانَ اللَّهُ عَزِيزاً حَكِيماً" مساله رفع عيسى (ع) به آسمان را قرآن كريم در سوره آل عمران آورده و فرموده:
" إِذْ قالَ اللَّهُ يا عِيسى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَ رافِعُكَ إِلَيَّ" و خداى تعالى بطورى كه ملاحظه مى كنيد اول" توفى" (گرفتن) را ذكر كرد و سپس بالا بردن را.
و اين آيه شريفه به حسب سياق، وقوع ادعاى يهود را كه او را كشتند و يا به دار زده اند نفى مى كند و ظاهرش دلالت دارد بر اينكه همان شخصى را كه يهود دعوى كشتن و به دار زدن او را دارند خداى تعالى با همان بدن شخصيش به سوى خود بالا برده و از كيد دشمن حفظ فرموده، پس معلوم مى شود عيسى (ع) را با بدن و روحش به آسمان بالا برده، نه اينكه مانند ساير انسانها روحش از كالبدش جدا شده و به آسمان بالا رفته باشد، چون اين احتمال چيزى است كه با ظاهر آيه با در نظر گرفتن سياق آن نمى سازد، چون اضرابى كه در جمله:
" بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ" واقع شده، با صرف بالا بردن روح عيسى بعد از مردنش نمى سازد و ساده تر بگويم: بالا رفتن روح بعد از مردن هم در قتل هست و هم در آويخته شدن به دار و هم در مردن عادى، چون هر كسى كه بميرد روحش به عالم ارواح بالا مى رود ديگر معنا ندارد بفرمايد:" بلكه ما او را به سوى خود بالا برديم" كلمه" بلكه" به ما مى فهماند بالا بردن عيسى با روح و جسمش بوده.
#شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🌺 حضرت عیسی سلام الله علیه 6️⃣
❇️ ادامه سخن علامه :
پس اين رفع ، خود نوعى تخليص بوده كه خداى عز و جل عيسى را به آن وسيله خلاص كرده و به همين وسيله او را از دست يهوديان نجات داده، حال فرق نمى كند كه اين تخليص به وسيله قبض روح عيسى باشد يا نباشد و پاى قتل و صلبى به ميان نيامده باشد بلكه به نحوى ديگر بوده باشد كه ما آن را نمى شناسيم و يا آنكه با لقاء خدا زنده و باقى مانده باشد، به نحوى كه ما از چگونگى آن سر در نمى آوريم، اين هر دو محتمل است.
و از نظر عقل محال نيست كه خداى تعالى مسيح را گرفته، به سوى خود بالا برده و نزد خود حفظش فرموده باشد و يا زندگى او را حفظ كرده به نحوى كه با جريانهاى عادى و معمولى نزد ما انسانها منطبق نبوده و اين ماجرا از ساير ماجراهاى معجزه آسايى كه از خود عيسى (ع) واقع شد و قرآن كريم آنها را حكايت نموده، مهمتر نمى باشد،
از ولادتش از مادرى شوهر نديده و سخن گفتنش با مردم بعد از چند ساعت به دنيا آمدن عجيبتر نيست .
اگر براى مرده زنده كردن و ساير معجزات آن جناب و معجزات ابراهيم و موسى و صالح و ساير انبيا (عليهم السلام) توجيهى علمى عادى پيدا شد، براى زنده به آسمان رفتن عيسى نيز پيدا مى شود و هرگز علم عادى نمى تواند براى اينگونه خوارق عادات توجيه پيدا كند، پس همه اين معجزات مجراى واحدى دارند و دليل بر وجود و وقوع آنها كتاب خداى عزيز است كه دلالتش بر آن قابل انكار نيست مگر آنكه مثل بعضى از مردم خود را به زحمت بيندازى و با تاويل هايى آيات قرآنى را طورى تاويل كنى كه به خيال خودت قانون عليت عمومى استثناء بر ندارد و خارق عادتى لازم نيايد و ما در جلد اول اين كتاب بحثى مفصل پيرامون مساله معجزه و خرق عادت ايراد كرديم.
و بعد از همه اين حرفها آيه بعدى خالى از اشعار و بلكه از دلالت بر اين معنا نيست كه عيسى (ع) هنوز زنده است و از دنيا نرفته - توجه بفرمائيد-.
🕋 " وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً"
كلمه" ان" در اين آيه نافيه و به معناى" نيست" است .
و در جمله" مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ" مبتداء حذف شده، تقدير آن" احد من اهل الكتاب" است
و ضمير در كلمه:" به" و در كلمه" يكون" به عيسى (ع) بر مى گردد
و اما ضمير در" قبل موته" مورد اختلاف واقع شده كه مرجع آن كجا است.
1️⃣بعضى از مفسرين گفته اند: مرجع آن مبتداء تقديرى يعنى همان كلمه" احد" است و معناى آيه اين است كه هر يك يك از اهل كتاب قبل از مردنش به عيسى ايمان مى آورد يعنى لحظه اى قبل از مردن برايش روشن مى شود كه عيسى رسول خدا و بنده حقيقى او بوده، چيزى كه هست ايمان آوردن به وى در اين لحظه يعنى در دم جان دادن سودى به حال او ندارد و عيسى در روز قيامت عليه همه اهل كتاب شهادت خواهد داد چه اينكه به وى ايمانى سودمند آورده باشند و چه ايمانى بى فائده و يا به عبارت ديگر چه اينكه در طول زندگى به وى ايمان داشته باشند و چه در دم مرگ ايمان آورده باشند.
مؤيد اين احتمال اين است كه اگر ضمير در" قَبْلَ مَوْتِهِ" را به احد تقديرى بر نگردانيم بلكه به عيسى (ع) برگردانيم، برگشت معنا به همان چيزى خواهد شد كه در بعضى از روايات آمده كه عيسى (ع) هنوز زنده است و از دنيا نرفته و اينكه در آخر الزمان از آسمان مى آيد و همه يهود و نصاراى موجود در آن روز به وى ايمان مى آورند و آيه را اينطور معنا كردن مستلزم آن است كه در آيه شريفه بدون هيچ دليل مخصصی، مرتكب تخصيص بشويم و با اينكه آيه بطور كلى درباره اهل كتاب فرموده، يك يك آنان به عيسى ايمان خواهند آورد، بگوئيم يهود و نصارايى كه بين دو مقطع تاريخى زندگى مى كرده اند، يعنى بين به آسمان رفتن عيسى و نازل شدنش از آسمان بوده اند به عيسى ايمان نمى آورند و اين صحيح نيست.
2️⃣بعضى ديگر گفته اند: ضمير مذكور به عيسى بر مى گردد و منظور از ايمان آوردن اهل كتاب به عيسى قبل از مرگ عيسى ايمان آوردنشان در هنگام نزول آن جناب از آسمان است، اين مفسرين نيز دليل نظريه خود را همان روايت دانسته اند كه شنيدى.
⬅️ اين بود نظريه مفسرين، ولى آنچه در اينجا لازم است مورد دقت و تدبر قرار گيرد اين است كه در آخر آيه فرموده:" وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً" و اين جمله با جمله هاى قبل در يك سياق قرار دارند و اين خود ظهور دارد در اينكه عيسى (ع) در قيامت شهيد و گواه بر همه اهل كتاب است، هم چنان كه اول آيه ظهور دارد در اينكه همه اهل كتاب قبل از مردن به عيسى ايمان مى آورند.
#شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob5️⃣
🌺 حضرت عیسی سلام الله علیه 7️⃣
❇️ ادامه فرمایش علامه :
⭐️ خوب با در نظر گرفتن آيه سوره مائده كه در خصوص مساله شهادت از آن جناب حكايت كرده كه گفته است:
🕋 [ «" سوره مائده، آيه 117» المائدة : 117 ما قُلْتُ لَهُمْ إِلاَّ ما أَمَرْتَني بِهِ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَ رَبَّكُمْ وَ كُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهيداً ما دُمْتُ فيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَني كُنْتَ أَنْتَ الرَّقيبَ عَلَيْهِمْ وَ أَنْتَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهيد / من، جز آنچه مرا به آن فرمان دادى، چيزى به آنها نگفتم؛ (به آنها گفتم:) خداوندى را بپرستيد كه پروردگار من و پروردگار شماست! و تا زمانى كه در ميان آنها بودم، مراقب و گواهشان بودم؛ ولى هنگامى كه مرا از ميانشان برگرفتى، تو خود مراقب آنها بودى؛ و تو بر هر چيز، گواهى]
↩️ شهادت را منحصر كرده به ايامى كه زنده بوده، معلوم مى شود كه عيسى از دنيا نمى رود مگر بعد از همه اهل كتاب، چون آيه مورد بحث (سوره نساء) همانطور كه قبلا گفتيم دلالت دارد بر اينكه عيسى (ع) شاهد بر جميع اهل كتاب است،
پس اگر مؤمن به عيسى هم همه آنها باشند لازمه اش اين است كه عيسى بعد از همه اهل كتاب از دنيا برود و اين قهرا نظريه دوم را نتيجه مى دهد كه مى گفت: ضمير به عيسى بر مى گردد و مى فهماند كه عيسى (ع) هنوز زنده است و دوباره به سوى اهل كتاب بر مى گردد تا به او ايمان آورند، نهايت امر اين است كه كسى بگويد: آنهايى كه از اهل كتاب برگشتن عيسى را درك نمى كنند و بين دو مقطع تاريخى زندگى مى كنند در هنگام مرگشان به وى ايمان مى آورند و آنها كه آن روز را درك مى كنند يا به اضطرار و يا به اختيار به وى ايمان مى آورند.
⭐️ از اين هم كه بگذريم با در نظر گرفتن سياق آيه:" وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ ..." يعنى واقع شدنش بعد از آيه:" وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ ... بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَ كانَ اللَّهُ عَزِيزاً حَكِيماً"، مناسبتر آن به نظر مى رسد كه آيه مورد بحث در مقام بيان نمردن عيسى باشد و بخواهد بفرمايد: او هنوز زنده است، چون اگر اين غرض در بين نمى بود، هيچ غرض ديگرى به ذهن نمى رسد كه احتمال دهيم به خاطر آن غرض مساله ايمان اضطرارى آنان و شهادت آن جناب بر آنان را ذكر كرده است.
پس همين نكته اى كه به نظرت رسانديم مؤيد اين است كه مراد از ايمان آوردن اهل كتاب به عيسى قبل از موت، ايمان آوردن همه آنان به وى قبل از موت وى باشد.
🔵 و سخن كوتاه اينكه آنچه تدبر و دقت در سياق اين آيات- اگر ضميمه شود به آيات ديگر كه مربوط به آنها است- به ما عايد مى سازد، اين است كه عيسى (ع) تا به امروز از دنيا نرفته، نه در عصرى كه روى زمين بود كشته شد، و به دار آويخته شد و نه به مرگ طبيعى از دنيا رفت (هم چنان كه در سابق نيز به اين معنا اشاره كرديم) و ما در تفسير آيه شريفه:" يا عِيسى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَ رافِعُكَ إِلَيَّ" در جلد سوم اين كتاب تا آنجا كه بر ايمان ميسر بود بحث كرديم.
#شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🟢 عیسی ، حاج عیسی بود!!
⏮ برخلاف آنچه که در عقیده مسیحیت وجود دارد که حضرت عیسی را یک شخصیت منزوی؛ صلح کل؛ ظلم پذیر جلوه میدهد (که در ایجاد این نگاه غلط دست خبیث یهودیت دیده می شود)
⏮ نگاه اسلام و قرآن به حضرت عیسی جور دیگری است. عیسای قرآن یک شخصیت مبارز، جهادی، رزمنده در خط مقدم جهاد فی سبیل الله است.
⬅️ نمونه اش نیز در سوره مبارکه صف آمده که اساسا سوره جهاد است!
🕋 الصف : 4 إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذينَ يُقاتِلُونَ في سَبيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنیانٌ مَرصُوصٌ
خداوند كسانى را دوست مىدارد كه در راه او پيكار مىكنند گويى بنايى آهنيناند!
🕋 الصف : 5 وَ إِذْ قالَ مُوسى لِقَوْمِهِ يا قَوْمِ لِمَ تُؤْذُونَني وَ قَدْ تَعْلَمُونَ أَنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ فَلَمَّا زاغُوا أَزاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقينَ
هنگامى را كه موسى به قومش گفت: «اى قوم من! چرا مرا آزار مىدهيد با اينكه مىدانيد من فرستاده خدا به سوى شما هستم؟!» هنگامى كه آنها از حق منحرف شدند، خداوند قلوبشان را منحرف ساخت؛ و خدا فاسقان را هدايت نمىكند
🕋 الصف : 6 وَ إِذْ قالَ عيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يا بَني إِسْرائيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْراةِ وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ يَأتي مِنْ بَعْدِي اسمُهُ أَحمَدُ فَلَمَّا جاءَهُم بِالبَيِّناتِ قالُوا هذا سِحْرٌ مُبينٌ
و هنگامى را كه عيسى بن مريم گفت: «اى بنى اسرائيل! من فرستاده خدا به سوى شما هستم در حالى كه تصديقكننده كتابى كه قبل از من فرستاده شده مىباشم، و بشارتدهنده به رسولى كه بعد از من مىآيد و نام او احمد است!» هنگامى كه او با معجزات و دلايل روشن به سراغ آنان آمد، گفتند: «اين سحرى است آشكار»!
❌عرض شده بود که بنی اسرائیل منتظر منجی بود. و فکر میکرد که عیسی مسیح به حکومت خواهد رسید. و قتی هم که به شهادت رسید (به زعم مسیحیت البته) بنی اسرائیل به دو گروه تقسیم شد. یک گروه گفتند نعوذبالله ایشان کاذب بود و اصلا آن عیسای واقعی نبود!(یهودیان) و یک گروه هم گفتند نه ایشان خودش را فدای امت کرد و فدا شد و خونش برای پاکی امت ریخته شد و دوباره برمیگردد(مسیحیت)
اما این آیه رسما می فرماید عیسی زمانی که مبعوث شد. فرمود من مبشرم . منجی بنی اسرائیل من هستم . اما منجی عالم نه! هنوز نوبت او نرسیده! لذا خود حضرت عیسی هم زمینه ساز حکومت بنی اسماعیل خواهد بود.
به همین خاطر هم برخی از یهودیان و مسیحیان به سمت حجاز هجرت کردند. چون چشم انتظار منجی بودند! وقتی دیدند آبی برایشان گرم نمی شود مقابله کردند.
🕋 الصف : 10 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا هَل أَدُلُّكُم عَلى تِجارَةٍ تُنجيكُم مِن عَذابٍ أَليمٍ
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! آيا شما را به تجارتى راهنمايى كنم كه شما را از عذاب دردناك رهايى مى بخشد؟!
🕋 الصف : 11 تُؤمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجاهِدُونَ في سَبيلِ اللَّهِ بِأَموالِكُم وَ أَنفُسِكُم ذلِكُم خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
به خدا و رسولش ايمان بياوريد و با اموال و جانهايتان در راه خدا جهاد كنيد؛ اين براى شما بهتر است اگر بدانيد
🕋 الصف : 12 يَغفِر لَكُم ذُنُوبَكُم وَ يُدخِلكُم جَنَّاتٍ تَجري مِن تَحتِهَا الأَنْهارُ وَ مَساكِنَ طَيِّبَةً في جَنَّاتِ عَدنٍ ذلِكَ الفَوزُ العَظيمُ
گناهانتان را مىبخشد و شما را در باغهايى از بهشت داخل مىكند كه نهرها از زير درختانش جارى است و در مسكنهاى پاكيزه در بهشت جاويدان جاى مىدهد؛ و اين پيروزى عظيم است
🕋 الصف : 13 وَ أُخرى تُحِبُّونَها نَصرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتحٌ قَريبٌ وَ بَشِّرِ المُؤمِنينَ
(نعمت) ديگرى كه آن را دوست داريد به شما مىبخشد، و آن يارى خداوند و پيروزى نزديك است؛ و مؤمنان را بشارت ده (به اين پيروزى بزرگ)
⛔️پس از این همه توضیح در مورد جهاد . میفرماید مثل حواریون باشید که عیسی را یاری کردند. سیاق نشان میدهد برای صفوف مبارزه نظامی با دشمنان خدا بوده است:
🕋 الصف : 14 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُونُوا أَنصارَ اللَّهِ كَما قالَ عيسَى ابنُ مَريَمَ لِلحَوارِيِّينَ مَن أَنصاري إِلَى اللَّهِ قالَ الحَوارِيُّونَ نَحنُ أَنصارُ اللَّهِ فَآمَنَت طائِفَةٌ مِن بَني إِسرائيلَ وَ كَفَرَت طائِفَةٌ فَأَيَّدنَا الَّذينَ آمَنُوا عَلى عَدُوِّهِمْ فَأَصبَحُوا ظاهِرين
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! ياوران خدا باشيد همانگونه كه عيسى بن مريم به حواريون گفت:«چه كسانى در راه خدا ياوران من هستند؟»حواريون گفتند: ما ياوران خدائيم در اين هنگام گروهى از بنى اسرائيل ايمان آوردند و گروهى كافر شدند؛ ما كسانى را كه ايمان آورده بودند در برابر دشمنانشان تأييد كرديم و سرانجام بر آنان پيروز شدند
❌تصویر درست از حواریون هم همین است
#شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🌺 حضرت عیسی سلام الله علیه (قسمت 9)
🛑 از مظلومیت حضرت عیسی همین بس که نه یهودی ها و نه مسیحی ها تصویر درستی از ایشان ارائه نکردند.
از یک طرف او را فرزند خدا و از طرف دیگر او را فرزند زنی ناپاک (نعوذبالله)
از طرفی او را مرتد و پناه بر خدا دروغگو می دانند
و از طرفی تصویر مسیحیت که ایشان را منزوی معرفی میکنند . و اگر چه که ظاهرا ایشان منزل نداشتند و همسری هم برنگزیدند و نسلی هم از ایشان باقی نمانده لکن ایشان مثل یک فرمانده نظامی و البته مهربان در میانه میدان بود و با دشمنان خدا می جنگید.
✝️ همین تصویر نادرست و یک چشمی نگاه کردن به ایشان نیز، مسیحیت را به رهبانیت کشاند و گروهی ترک دنیا پیشه کردند و ازدواج را ترک گفتند و .....
✝️ درمورد رهبانیت ایشان هم ایه قرآن جالب است: که انگار قرآن رهبانیت را هم قبول دارد هم قبول ندارد.
🕋 سوره حدید آیه 27: ثُمَّ قَفَّيْنا عَلى آثارِهِمْ بِرُسُلِنا وَ قَفَّيْنا بِعيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَ آتَيْناهُ الْإِنْجيلَ وَ جَعَلْنا في قُلُوبِ الَّذينَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَ رَحْمَةً وَ رَهْبانِيَّةً ابْتَدَعُوها ما كَتَبْناها عَلَيْهِمْ إِلاَّ ابْتِغاءَ رِضْوانِ اللَّهِ فَما رَعَوْها حَقَّ رِعايَتِها فَآتَيْنَا الَّذينَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ وَ كَثيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُون
🔰 سپس به دنبال آنان پيامبران خود را پى در پى آورديم و پس از آنان عيسى پسر مريم را [به رسالت] فرستاديم و به او انجيل عطا كرديم و در قلب كسانى كه از او پيروى مى كردند رأفت و رحمت قرار داديم، و رهبانيتى كه از نزد خود ساخته بودند ما بر آنان مقرّر نكرده بوديم، ولى [خود آنان آن را] جز براى طلب خشنودى خدا [بر خود واجب نكرده بودند]، اما آن گونه كه بايد حدود همان خودساخته را رعايت نكردند؛ پس پاداش كسانى از آنان را كه ايمان آورده اند ، عطا كرديم و بسيارى از آنان نافرمانند
⬅️ به تعبیر علامه طباطبایی:
إِلاَّ اِبْتِغٰاءَ رِضْوٰانِ اَللّٰهِ فَمٰا رَعَوْهٰا حَقَّ رِعٰايَتِهٰا" اين استثنا به اصطلاح استثنايى است منقطع، و معنايش با جمله قبل اين است كه ما آن رهبانيت را بر آنان واجب نكرده بوديم، ليكن خود آنان براى خوشنودى خدا و به دست آوردن رضوان او آن را بر خود واجب كردند، ولى آن طور كه بايد همان رهبانيت خود ساخته را حفظ نكردند، و از حدود آن تجاوز كردند.و در اين گفتار اشارهاى است به اينكه آن رهبانيتى كه ياران مسيح از پيش خود ساختند، هر چند خداى تعالى تشريعش نكرده بود، ولى مورد رضايت خداى تعالى بوده.
بعد هم میفرماید ما اجر آنهایی که مومن بودند رو داديم.
🟠 درمورد باقی نماندن نسل از ایشان ، برخی علت را پدر نداشتن و به اعجاز به دنیا آمدن ایشان میدانند و به همین تمسک کرده اند که نسل بشر باید از پدر و مادر بشر تداوم بیابد. (لذا اشکال ازدواج فرزندان حضرت آدم با هم حل میشود)
🔴 در مورد همسر بهشتی ایشان هم از بزرگان مطالبی نقل شده.
🔴 در نهایت حضرت عیسی به همراه حواریون قدرت گرفت و یهودیان به فکر ترور و حذف ایشان افتادند. ظاهرا یکی از حواریون حضرت عیسی به نام یهودا جای ایشان را لو داد.
🔴 در میان دوازده حواری، پطرس (که بنابر انجیل متّی، عیسی نام او را از شمعون به کیفا (بهمعنای صخره) به زبان آرامی تغییر داد که این امر نشاندهنده مقام جدید او ــبه عنوان سنگ بنای ایمان ــ بود.) جانشین و وصی حضرت عیسی شد.
☑️ بر اساس اخبار و روایات، نسب مبارک حضرت نَرجِس خاتون (علیها السلام) ــ مادر گرامی امام عصر (عج) ــ به آن حضرت می رسد، چنان که آن بانوی بزرگوار خبر داده که در خواب دید که پیامبر گرامی اسلام او را از شَمعون پیغمبر (علیه السلام) برای همسری امام حسن عسکری (علیه السلام) خواستگاری می کند.( کمال الدین، 417)
#شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
8⃣4⃣ و اینک مسیحیت !
💢 عرض شد که پس از تسلط روم بر اورشلیم و مخصوصا بعد از شورش بارکوخبا هیمنه یهود بر بیت المقدس از بین رفت و دیگه نتوانستند دولت یهودی تشکیل بدهند .
🔰 یهود در دنیا پراکنده شد .
🔰از مسیحیت هم اسم و رسم خاصی نبود. و گروه اندکی بودند.
💢 تا اینکه در سال ۳۰۶ میلادی شخصی به نام کُنستانتین امپراتور روم شد.
⬅️ وی نخستین امپراتور رومی بود که به مسیحیت گروید!
📍فرمان میلان به نامهٔ امضا شده توسط کنستانتین بزرگ و لیسینیوس در سال ۳۱۳ میلادی گفته میشود. در این نامه دین مسیحیت در امپراتوری روم آزاد اعلام شدهاست. این فرمان مدت کمی بعد از آخرین و شدیدترین آزار و اذیت مسیحیان در روم صادر شد.
📍کلیسای مقبره مقدس به دستور او در مکان ادعایی مقبره عیسی در اورشلیم ساخته شد که مقدسترین مکان در کل مسیحیت تلقی میشد.
🕍 کلیسای مزار مقدس نام یکی از مقدسترین اماکن مذهبی مسیحیان است که در انتهای خیابان "ویا دولوروسا" در بخش باستانی شهر اورشلیم قرار گرفتهاست. هر یک از سه شاخه مسیحی کلیسای کاتولیک، ارتودوکسهای شرقی و کلیسای ارامنه کنترل قسمتی از کلیسای مقبره مقدس را در اختیار دارند و دعا و نیایش خود را در ساعتهای مختلف روز و شب برگزار میکنند.
🛣 خیابان "ویا دولوروسا"
(به عبری: ויה דולורוזה)
(به عربی: طریق الآلام)
(به لاتین: Via Dolorosa)
یا راه اندوه ؛ نام خیابانی در بخش باستانی شهر اورشلیم است. بر باور مسیحیان، مسیر این خیابان، همان راهی است که عیسی مسیح در روز مصلوب شدن، آن را صلیب بردوش، طی کرد و طی راه، مورد مصائب فراوان قرار گرفت.
🔥 مراسم آتش مقدس؛ مراسمی است که هر سال در کلیسای مقبره مقدس در اورشلیم در روز شنبه بزرگ ، یک روز قبل از عید پاک ارتدکس برگزار می شود . در طول این مراسم، دعایی انجام می شود و پس از آن آتشی در داخل آدیکول ها که برخی معتقدند مقبره عیسی در آن قرار داشته، روشن می شود. بر اساس اعتقاد، آتش به طور معجزه آسایی پدید می آید و توسط روح القدس روشن می شود .
⬅️ از اینجا پای مسیحیت نیز به اورشلیم وارد شد. (ضمن اینکه آرامگاه مریم مقدس نیز در پایین کلیسایی در کوه زیتون قرار دارد که نزدیک به شهر اورشلیم در فلسطین است.)
📍لذا محل نزاع اصلی همه ادیان شهر اورشلیم است. و نقطه اساسی مسجدالاقصی !! و نقطه اصلی دعوای مسجدالاقصی، قبه الصخره است. که یهود آن را ناف دنیا میداند.)یعنی دنیا از اینجا شروع شده . ما مکه میدانیم.)
(1099 میلادی) هم که مسیحیان قدس شریف را اشغال کردند؛ و مسجدالاقصی رابه کلیسا تبدیل کرده، بر آن نام «تامیلوم سولومونیس» نهادند.
⬅️یهود معتقد است تابوت عهد زیر همین صخره است. کندند و پیدا هم نکردند.
⬅️معتقدند حضرت ابراهیم در این صخره حضرت اسحاق را ذبح کرد. (ما معتقدیم ذبیح اسماعیل بوده و در منا رخ داده)
⬅️میگویند هابیل وقابیل قربانی را در این صخره گذاشتند.
⬅️و نقل شده که رسول الله از روی این صخره معراج رفته اند.
#شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
9⃣4⃣ بن زکّای ، معلم یهود
🛡 آنچه یهود را در این سالها زنده نگه داشت.
⬅️ بعد از شورش بارکوخبا چیزی از یهود باقی نمانده بود و بعد هم که کنستانتین رسما مسیحیت را پذیرفت و قدرت حاکمه با مسیحیت شد. اوضاع برای یهود سخت تر هم شد چرا که قاتل مسیح را یهودیت میدانستند.
💢 لکن در حدود سال ۶۸ یکاتفاق مهم رخ داد که همین باعث شد نگذارد یهودیت از بین برود و یهود را در بازی نگه داشت.
⬅️ یوحَنّان بنِ زکّای (که شاید بعد از انبیا یهود به هیچ کس دیگری جز او بدهکار نیست) کاری انجام داد که احکام و شعایر دین یهود را حفظ کرد.
زمانیکه اورشلیم در محاصرۀ سپاهیان رومی بود، یوحَنّان طبق روایات در تابوتی بر دوش شاگردانش از شهر به اردوگاه رومیان گریخت؛ سپس با کسب اجازه از امپراتور مدرسهای (یشیوا) در یَبنه نزدیک تلآویو کنونی) تأسیس کرد. یبنه مقر شورای یهود، موسوم به سَنهِدرین، شد و یوحنان عضو آن بود. در نیم قرن بعد مدرسۀ یوحنان جای اورشلیم را بهعنوان مرکز روحانی دین یهود گرفت. کار تألیف بخش اول تلمود، مشهور به میشنا، در زمان حیات یوحنان در این مدرسه آغاز شد.
#شام
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
آقا اميرالمؤمنين فرمود:
💢 أَنَا زَوْجُ اَلْبَتُولِ سَيِّدَةِ نِسَاءِ اَلْعَالَمِينَ فَاطِمَةَ اَلتَّقِيَّةِ اَلنَّقِيَّةِ اَلزَّكِيَّةِ اَلْبَرَّةِ اَلْمَهْدِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِ اَللَّهِ وَ خَيْرِ بَنَاتِهِ وَ سُلاَلَتِهِ وَ رَيْحَانَةِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
❌خطبه ایست از أمير المؤمنين علىّ بن ابى طالب عليه السلام بعد از بازگست از جنگ نهروان وقتی که به شهر كوفه بازگشت در اين هنگام به او گزارش دادند كه معاويه با گستاخى و بىشرمى به دشنام دادن و لعن وى پرداخته و خنجر بيداد او رشتۀ زندگانى دوستان على عليه السلام را بريده است،حضرت به سخنرانى پرداخت و خطبهاى ايراد كرد.
چنين فرمود:اگر اين آيه در قرآن مجيد نبود كه خداوند مىفرمايد:«وَ أَمّٰا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ » (و اما نعمت پروردگارت را بازگو كن-) افتخاراتى را كه خدا نصيب من نموده و مقامهائى را كه به من داده است بيان نمىكردم، و پس از بیان چند نکته جملات بالا را دررابطه با فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند.
#حضرتزهرا
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
32.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 حضرت نعم الامیر
#امیرالمومنین
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
گاهی آنهائی که مسئولیت گروهی را به عهده دارند، احساس تنهایی می کنند!
و یکجوری این تنهایی را بروزش می دهند.
سر آخر هم "نزدیکترین ها" ، "کاری ترین" ضربات را می زنند، بدون آنکه متوجه باشند!
البته همیشه این سرگروه است که مقصر است، برای همین است که دنیا جای ماندن نیست!
چون هیچ کس(جز شهدا)، بدون پیش شرط کسی را دوست ندارد.
#یاقوت
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob